Rengaspainehömppää

12 kommenttia

"Laita talvella renkaisiin 0,2-0,3 bar ohjekirjan suositusta enemmän painetta!"
https://yle.fi/a/74-20068521

Minun näkemys kyllä on että sama paine käy niin 35 asteen pakkasessa kuin 35 asteen helteessäkin.

Mitä siitäkin tulisi jos työntäisin -35 asteiseen renkaaseen vielä 0,3 bar ylimääräistä painetta?
+5 asteessa siellä olisi jo 0,7 bar liikaa painetta.

  
  • Paineensäätösuositus on ihan oikea, mutta kuinka sen voi järkevästi toteuttaa. Jos ei ole omaa kompressoria, niin jalkapumpulla sitä ei ainakaan viitsi tehdä. Tankkausasemista suuri osa on kylmiä asemia, joissa ei ole renkaiden ilmanpaineen täyttömahdollisuutta. 'Lämpimillä' asemillakaan eivät nuo täyttölaitteet ole aina kunnossa. Toisaalta aika rumpa täyttää ja tyhjentää renkaita kun lämpötila saahaa jopa 30 astetta vuorokaudessa.

      
  • Talvi- ja kesärenkaiden rakenteellisilla eroilla painesuositusta perustellaan, korkeammalla paineella talvirengas tuntuu tukevammalta. Pitkittäisurissa paine vähentää pahoinvointia ja passiivisen nelirengasohjauksen tuntua. Lisäksi talvella on kylmempi ulkona ja paine laskee. Mutta ei sitä ole tarkoitus vauhdissa säädellä, vaan juuri plussakelillä laittaa yli kesärengassuosituksen niin hyvin menee. Pakkaskeleillä ei kannata paineilman kanssa turhaan lutata, voi tulla kosteusongelmia venttiileihin.

    Vajaapaineinen rengas lämpiää enemmän muodonmuutoksien takia ja paine nousee sitä kautta. Jos rengas tuntuu lämpiävän ajossa, voisi painetta nostaa.

      
  • muokattu 11.01.2024 14:12

    Viimeksi olen tarkastanut rengaspaineita -30 asteisiin renkaisiin ja varmasti suosituspaine riittää. Paina kasvaa vielä lämpötilan noustessa.

      
  • Kun suositus on 2,6 bar, en ainakaan 20-30 asteen pakkasilla kokeile, miten venttiili toimii kondessiveden kanssa.

      
  • muokattu 11.01.2024 16:11

    @Herbert kirjoitti:
    Kun suositus on 2,6 bar, en ainakaan 20-30 asteen pakkasilla kokeile, miten venttiili toimii kondessiveden kanssa.

    Onko sinne pakko laittaa sitä kondenssivettä? Minulla ainakaan ei minkään renkaan venttiili ole ikinä temppuillut koko elämäni aikana pakkasen takia.

    Syksyllä, kun vaihtaa talvirenkaat alle ja voi olettaa että lämpötila tulee putoamaan talvea kohti, niin silloin on aivan järkevää laittaa sen 0,2 - 0,3 bar yli suosituksen painetta ja samoin talvella, jos renkaat ovat lämpimät painetta mitattaessa.

      
  • Jokaista kymmentä - astetta kohden alenema pakkasella on noin 0,1 baria, joten 0,2 baria yli autokohtaisen ohjearvojen ei ongelmia tule. Yleisesti suositellaan, että talvirenkaisiin laitetaan 0,2 baria enemmän painetta, mitä valmistaja suosittelee. Näin renkaan käytös pysyy turvallisena rengasvalmistajan suositusten mukaisesti.

      
  • Jos talvirengaspainesuositusta ei ole annettu, suosittelemme kesäpainesuositusta 0,2 bar (20 kpa) korkeampaa painetta talvirenkaisiin. Painetasot tulee tarkistaa kalibroidulla mittarilla kylmistä renkaista kolmen (3) viikon välein.

    Mistä sen kalibroidun mittarin löytää, jos yleensä on huoltoasemalla, niin eri paikoissa saa eri lukemat.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Kun suositus on 2,6 bar, en ainakaan 20-30 asteen pakkasilla kokeile, miten venttiili toimii kondessiveden kanssa.

    Onko sinne pakko laittaa sitä kondenssivettä? Minulla ainakaan ei minkään renkaan venttiili ole ikinä temppuillut koko elämäni aikana pakkasen takia.

    Syksyllä, kun vaihtaa talvirenkaat alle ja voi olettaa että lämpötila tulee putoamaan talvea kohti, niin silloin on aivan järkevää laittaa sen 0,2 - 0,3 bar yli suosituksen painetta ja samoin talvella, jos renkaat ovat lämpimät painetta mitattaessa.

    Kompressorin painesäiliöön kerääntyy aina kondenssivettä. Huoltiksella kompura voi olla huonossa paikkaa ja se saa kosteaa ilmaa sisäänsä ja käy liki jatkuvasti. Omassa tallissa tilanne on aivan toinen.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    Jos talvirengaspainesuositusta ei ole annettu, suosittelemme kesäpainesuositusta 0,2 bar (20 kpa) korkeampaa painetta talvirenkaisiin. Painetasot tulee tarkistaa kalibroidulla mittarilla kylmistä renkaista kolmen (3) viikon välein.

    Mistä sen kalibroidun mittarin löytää, jos yleensä on huoltoasemalla, niin eri paikoissa saa eri lukemat.

    Kannattaa ostaa oma Biltemasta. Digitaalinen mittari on tarkka ja toistaa mittaukset hyvin. Sen lukemalla voi säätää renkaansa mielen mukaan jonnekin autonvalmistajan suosituksen ja renkaan maksimipaineen väliin.

    Tuo kylmät renkaat -olosuhde on huonosti määritelty tai ei ainakaan löydy mistään. Tunteja ajamattomia renkaita se tarkoittaa, mutta missä ympäristön lämpötilassa. Samoin varsinkin keväällä täytyy katsoa auringon lämmittävä vaikutus. Varjon puolella renkaat ovat yön jälkeen pakkasella, auringon puolella +30. Mutta eihän tuo mitään kellosepän hommaa ole.

      
  • Biltemasta minä en osta mitään

      1
  • Miksi digitaalinen mittari olisi tarkka? Mittarin laatu ei riipu siitä, montako desimaalia painelukemassa on.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Miksi digitaalinen mittari olisi tarkka? Mittarin laatu ei riipu siitä, montako desimaalia painelukemassa on.

    Niitä on testattu ja havaittu tarkoiksi. Sähköinen mittaus on tarkempi kuin analogimittarin muodonmuutokseen perustuva.

    Paineen nykyinen yksikkö on Pa, renkaassa käytetään kPa eikä desimaaleja. Barejakaan ei ilmoiteta kuin kahden desimaalin tarkkuudella ja kaikki ymmärtävät, että lähinnä kokonaiset ja kymmenykset kiinnostavat.

    Ja kuten kirjoitin, mittari on työkalu, jolla voi säätää paineen mieleisekseen, ei sillä mitään absoluuttista arvoa ole tarkoitus saavuttaa. Samalla renkaalla voi olla eri kuormitus eri autoissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit