Liika öljy moottorissa

15 kommenttia

Koivuhaan Meconomen vaihtoi Ford Transit merkkiseen pakettiautoon kahden huollon öljyt ja laittoivat vahingossa autoon 3.9 litran sijaan 6.2 litraa öljyä. Autolla siis ajettiin lähes 30.000 kilometriä ennen kuin moottori hajosi. Moottorista hajosi siis jakopään hihna eikä yrittäjän mukaan liialla öljyllä ole mitään osuutta asiaan. Alla on yrittäjän vastaus mistä minkä vuoksi moottori hajosi hänen mielestään.
Minun käsittääkseni liika öljymäärä on rasittanut moottoria ja sen vuoksi myös jakopään hihna on hajonnut.
Löytyykö täältä parempaa asiantuntemusta tähän ??

Olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt jakopään vaihtovälin kahdelta eri Ford merkkihuollolta ja molemmista sain saman vastauksen vaihtovälille 10v tai 240 000km kumpi määre täyttyy ensin.Näin ollen emme ole jakopään osalta tehneet työvirhettä.Me olemme teidän luvallanne purkaneet moottoria sen verran ,että siitä pystyy näkemään onko mahdollisesti kyseessä meidän takuu.Kuvista näkee selvästi ,että jakopää on täysin kuiva eli sinne ei ole päässyt moottoriöljyä eikä mitään muutakaan nestettä,jolloin syy ei voi olla liian isosta öljymäärästä moottorissa.Jakopään ohjain rullat ovat erittäin kuluneet(syvät urat) jotka todennäköisesti on aiheuttanut jakohihnan pettämisen ennen aikojaan.

  
  • Vähän vaikea kuvitella miksi kuiva hihna hajoaisi liiasta öljystä. Ensimmäisenä pitäisi tulla ongelmia voitelun kanssa, kun kampiakseli osuu öljyyn ja vaahdottaa sen. Öljypumppu hörppii ilmaa ja saa lisäksi huonosti voitelevaa paljon ilmaa sisältävää öljyä. Silloin voisi nokka-akseli ja venttiilit vahingoittua ja kuormittaa hihnaa. Jos öljyvoidellut osat ovat kunnossa ja kuivat ei, voitelu on kuitenkin toiminut.

    Aika pitkään hihnan pitäisi kestää. Alle 100 tkm taitaa olla useimmissa autoissa. Noin pitkä vaihtoväli sopisi paremmin ketjulle. Esim. Ducatossa on 5v/90000, joku suosittelee lyhyempääkin vaihtoväliä.

    Mutta aina kannattaa yrittää pitää kantansa. Eihän tuo huolellista työtä ole ollut, joten jonkinlainen kompromissi olisi paikallaan.

      
  • Aika kova luotto on, jos ei öljytikkua ole nostettu 30 000km matkalla...

      
  • @Josef kirjoitti:
    Aika kova luotto on, jos ei öljytikkua ole nostettu 30 000km matkalla...

    Eihän tuo mikään audi ole.

    Useissa autoissa on öljynpinnan korkeusnäyttö, pysyi varmaan hyvin ylhäällä. Monissa autoissa on vähäisen öljymäärän hälytys, ei tainnut hälyyttää. Jos tavallinen tarkistaja näkee, että tikun mukaan öljyä on vielä reilusti jäljellä, tajuaako hän että sitä on liikaa?

      
  • Niin.
    En väitä, etteikö liikaa öljyä kaatanut olisi tehnyt enemmän kuin yhden virheen, mutta onko käyttäjällä mitään vastuuta?

      
  • @Josef kirjoitti:
    Niin.
    En väitä, etteikö liikaa öljyä kaatanut olisi tehnyt enemmän kuin yhden virheen, mutta onko käyttäjällä mitään vastuuta?

    Riippuu öljypohjan muodosta kuinka paljon liian korkealla öljyä oli. Jos tikku olisi öljyssä kokonaan, hitaampi alkaisi ihmetellä asiaa. Mutta jos siinä näkyy sentti kaksi ylimääräistä öljyä, menisi se helposti omaan piikkiin. Joissain tikuissa tuon saa luotua väärällä tikkutekniikalla. Tönäämällä tikun vauhdilla putkeen, öljyn pinta laskee ja nousee putkessa ja tulos on väärä, näyttää että öljyä on liikaa. Joissain moottoreissa öljyn valuminen öljypohjaan kestää kauan. Ja useimmat ihmiset lienevät tyytyväisiä, jos moottoriin ei tarvitse ainakaan lisätä öljyä.

      1
  • QuuQuu
    muokattu 09.02.2024 19:26

    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 200 nopeudessa, mutta ne saattavat tuntua ohjaukseltaan "kuolleilta" normaaleissa nopeusrajoituksissa. Sitten on olemassa ihan perusautoja, joiden ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan suomalaisissa nopeusrajoituksissa. Jälkimmäiset tarjoavat enemmän iloa ja vähemmällä rahalla.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 200 nopeudessa, mutta ne saattavat tuntua ohjaukseltaan "kuolleilta" normaaleissa nopeusrajoituksissa. Sitten on olemassa ihan perusautoja, joiden ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan suomalaisissa nopeusrajoituksissa. Jälkimmäiset tarjoavat enemmän iloa ja vähemmällä rahalla.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 40-300 km/h nopeuksissa. Ei hyväksi hiotut ajo-ominaisuudet häviä missään nopeuksissa. Aika outo näkökulma nostaa perusautot jotenkin muiden yläpuolelle. Enemmän iloa vähemmällä rahalla, on yhtä outo kuin "halvalla hyvää". Hyvää ja halpaa ei voi sovittaa mitenkään samaan lauseeseen.

      
  • Hinta, ei takaa laatua

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 200 nopeudessa, mutta ne saattavat tuntua ohjaukseltaan "kuolleilta" normaaleissa nopeusrajoituksissa. Sitten on olemassa ihan perusautoja, joiden ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan suomalaisissa nopeusrajoituksissa. Jälkimmäiset tarjoavat enemmän iloa ja vähemmällä rahalla.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 40-300 km/h nopeuksissa. Ei hyväksi hiotut ajo-ominaisuudet häviä missään nopeuksissa. Aika outo näkökulma nostaa perusautot jotenkin muiden yläpuolelle. Enemmän iloa vähemmällä rahalla, on yhtä outo kuin "halvalla hyvää". Hyvää ja halpaa ei voi sovittaa mitenkään samaan lauseeseen.

    Mikähän tuollainen olisi? Tietysti saisi olla mukavakin, jos täytyy koko ajan kovasti ajaa, väsyy.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Hinta, ei takaa laatua

    Laadulla on hintansa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 200 nopeudessa, mutta ne saattavat tuntua ohjaukseltaan "kuolleilta" normaaleissa nopeusrajoituksissa. Sitten on olemassa ihan perusautoja, joiden ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan suomalaisissa nopeusrajoituksissa. Jälkimmäiset tarjoavat enemmän iloa ja vähemmällä rahalla.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 40-300 km/h nopeuksissa. Ei hyväksi hiotut ajo-ominaisuudet häviä missään nopeuksissa. Aika outo näkökulma nostaa perusautot jotenkin muiden yläpuolelle. Enemmän iloa vähemmällä rahalla, on yhtä outo kuin "halvalla hyvää". Hyvää ja halpaa ei voi sovittaa mitenkään samaan lauseeseen.

    Mikähän tuollainen olisi? Tietysti saisi olla mukavakin, jos täytyy koko ajan kovasti ajaa, väsyy.

    Kaikki samassa paketissa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Hinta, ei takaa laatua

    Laadulla on hintansa.

    Ja laadunmerkki on vw alkaen hinnasta lähtien.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meillä on ollut uutena käyttöönotettuna yksi bmw ja useita volkkareita ja audeja, ainostaa yteenvolkkariin piti lisätä litra ojyä huotovälissä. Minä koulutan moottorit ja jarrut, omalle rauhalliselle ajotavalle uudestalähtien.

    Taidat kuulua normisuomalaisiin. Hevosvoimia pitää olla satoja ja jäähdytettyjen levyjarrujen valtavat. Alusta on viritetty autobaanoille ja renkaat kestävä jatkuvaa ajoa 250 km/h. Ja sitten auton ominaisuuksista käytetään 10% romutukseen saakka.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 200 nopeudessa, mutta ne saattavat tuntua ohjaukseltaan "kuolleilta" normaaleissa nopeusrajoituksissa. Sitten on olemassa ihan perusautoja, joiden ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan suomalaisissa nopeusrajoituksissa. Jälkimmäiset tarjoavat enemmän iloa ja vähemmällä rahalla.

    On olemassa hienoja autoja, jotka ovat hienoja ajettavia 40-300 km/h nopeuksissa. Ei hyväksi hiotut ajo-ominaisuudet häviä missään nopeuksissa. Aika outo näkökulma nostaa perusautot jotenkin muiden yläpuolelle. Enemmän iloa vähemmällä rahalla, on yhtä outo kuin "halvalla hyvää". Hyvää ja halpaa ei voi sovittaa mitenkään samaan lauseeseen.

    Mikähän tuollainen olisi? Tietysti saisi olla mukavakin, jos täytyy koko ajan kovasti ajaa, väsyy.

    Kaikki samassa paketissa.

    Siis pakettiauto.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit