Pakettiauto - kyllä lähtee ?

17 kommenttia

Ajelen työmatkallani moottoritietä parisenkymmentä kilometriä suuntaansa päivittäin pääkaupunkiseudulla. Mikähän on, kun nykyään pakettiautot ovat innokkaimpia ajamaan merkittävää ylinopeutta, ohittelemaan ja roikkumaan toisen perässä parin metrin päässä ?

Tätä ilmiötä saa todistaa joka ikinen päivä. Nykyään pakuissa on tehoa ja vääntöä riittävästi ja kulkevat hyvin, mutta ei se oikeuta ajamaan merkittävää ylinopeutta tai härnäämään muita autoilijoita puskurissa roikkuen.

Henkilöautossa on taatusti parempi hidastuvuus kuin pakussa, ja ei varmasti ole kivaa kun se 'hilti' ja muut romut lähestyy takaraivoa äkkijarrutuksessa.

Tietysti, kun auto ei ole oma niin sitä voi rankaista huoletta, ja ei ole huolta, kun rekkari ei ole henkilökohtainen. Mutta firman nimi kyllä jää mieleen, ja se ei ole välttämättä parasta mainosta.

  
  • @XWD kirjoitti:
    Ajelen työmatkallani moottoritietä parisenkymmentä kilometriä suuntaansa päivittäin pääkaupunkiseudulla. Mikähän on, kun nykyään pakettiautot ovat innokkaimpia ajamaan merkittävää ylinopeutta, ohittelemaan ja roikkumaan toisen perässä parin metrin päässä ?

    Tätä ilmiötä saa todistaa joka ikinen päivä. Nykyään pakuissa on tehoa ja vääntöä riittävästi ja kulkevat hyvin, mutta ei se oikeuta ajamaan merkittävää ylinopeutta tai härnäämään muita autoilijoita puskurissa roikkuen.

    Henkilöautossa on taatusti parempi hidastuvuus kuin pakussa, ja ei varmasti ole kivaa kun se 'hilti' ja muut romut lähestyy takaraivoa äkkijarrutuksessa.

    Tietysti, kun auto ei ole oma niin sitä voi rankaista huoletta, ja ei ole huolta, kun rekkari ei ole henkilökohtainen. Mutta firman nimi kyllä jää mieleen, ja se ei ole välttämättä parasta mainosta.

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

      
  • Yksi tekijä voi olla työnantaja. Monet eivät halua lukea ajoaikaa työajaksi ja työntekijä ei taas viitsi vapaa-aikaansa työnantajan autossa viettää. Rajulla ajolla säästää minuutin ja saa lisää kuluja työnantajalle. Eräässä firmassa johtaja keksi, että työntekijät voivat hyvin ajaa Tampereelta Äänekoskelle omalla ajalla, tehdä normipäivän ja ajella takaisin omalla ajalla.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

    Aina on sanottu, että ei makseta. Verollista tuloahan tuo olisi.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

    Sinulla on ollut ”vastuullinen” työnantaja. Olisitko saanut tukea vielä vaikka kortti olisi lähtenyt, eihän autoa kortilla ajeta 🤓

      
  • Minkähän verran näitä pakettiautoilijoita on tullut Suomenlahden eteläpuolelta? Siis vaikka auto olisikin kotimainen. Niillä työmiehillä kuulemma vielä intoa riittää kiiruhtaa töihin.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

    Sinulla on ollut ”vastuullinen” työnantaja. Olisitko saanut tukea vielä vaikka kortti olisi lähtenyt, eihän autoa kortilla ajeta 🤓

    Kortinlähtöön ei ole olut mitään syytäkään. Kaksi ylinopeussakkoa olen saanut siviiliajossa ohituksen jälkeisestä nopeudesta.

      
  • muokattu 30.01.2024 17:48

    @Jokeri kirjoitti:
    Minkähän verran näitä pakettiautoilijoita on tullut Suomenlahden eteläpuolelta? Siis vaikka auto olisikin kotimainen. Niillä työmiehillä kuulemma vielä intoa riittää kiiruhtaa töihin.

    Ulkomaalaisviha on turhan helppo ratkaisu kaikkeen.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Minkähän verran näitä pakettiautoilijoita on tullut Suomenlahden eteläpuolelta? Siis vaikka auto olisikin kotimainen. Niillä työmiehillä kuulemma vielä intoa riittää kiiruhtaa töihin.

    Ulkomaalaisviha on turhan helppo ratkaisu kaikkeen.

    Viha?🤣 hyvin ymmärretty👍

      1
  • Jos polttoaine menee työnantajan piikkiin, tai ei ymmärretä että kulutukseen vaikuttaa ajonopeus ja ajotapa, niin silloin pitäisi löytyä jostakin erityinen motiivi rauhalliseen ajotapaan. Välttämättä ei myöskään ymmärretä että ajotapa vaikuttaa kolaririskiin, tai että törmäys ylipäätään voi sattua omalle kohdalle. Jos kohteliaisuus tai toisten ihmisten kunnioittaminen ei kuulu omaan luonteeseen tai kasvatukseen, niin mikä estäisi olemasta "olemasta oma itsensä" liikenteessä?

    Sitten vielä se että nopeampi ajo on kivempaa kuin hidas, ja ainakin tuntuu siltä että pääsee paljon nopeammin perille.

    Ja kun kolari on tapahtunut, niin seuraako siitä automaattisesti ajokieltoa - enkä tarkoita sitä että ajokielto tarkoittaa että ei ole autoa millä ajaa kun se meni rikki? Vai onko ajokielto pelote vain niille jotka ovat kylläkin toimineet väärin, mutta eivät kuitenkaan aiheuttaneet omaisuus- tai henkilövahinkoa?

    Nuorempana minua hidasti vain pelko ylinopeussakoista (vaarallisia ohituksia tai toisten painostamista yms. en harrastanut), mutta aikuisena alkoi talous, ympäristöasioiden huomiointi ja matkustajieni riskien minimointi kiinnostamaan.

    Vauhdista voisi edelleenkin nauttia, mutta silloin kun ei ole kiire, niin ajamisen ilo - maisemien ja liikenteen katselu musiikkia kuunnellessa rittää itsessään pitkälle. Navigaattori kertoo onko aikaa maisemille, vai tuleeko napsia muutama minuutti pois matka-ajasta. 100 km satasen nopeudella menee tunnissa, ja kun nopeus nousee 120:een lähtee ajasta 10 minuuttia pois - aikaa kuluisi 50 minuuttia. Nostamalla vauhdin 130:een säästyy tuosta vielä vajaa 4 minuuttia. Ajamalla 140 km/h matkaan menisi 43 minuttia, eli nopeuden nosto säästää suhteellisesti vähemmän aikaa (200 km/h lyhentäisi 100 km matka-ajan 30 minuuttiin), samalla kun kulutus nousee eli range lyhenee, mikä tarkoittaa että pitää tankata aiemmin / useammin, eikä ajan säästäminen ole ilmaista. Toki sen lisäkulutuksen voi tiliöidä mielessään huvittelubudjettiin, eli tietoisesti maksaa enemmän siitä että maisema vaihtuu nopeammin.

      
  • Minäkin kiusasin Kumppania noilla matkaan käytetyillä minuuteilla, todellisuudessa kun ei ollut moottoritietä niin aamu ja iltaliikenteessä ei voinut kovin montaa kilometriä vapaasti ajamaan, sillä mentiin lähinnä raskaanliikenteenehdoilla.
    Noita desilitroja ei tarvinnut miettiä silloin, eikä nykyäänkään

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

    Sinulla on ollut ”vastuullinen” työnantaja. Olisitko saanut tukea vielä vaikka kortti olisi lähtenyt, eihän autoa kortilla ajeta 🤓

    Kortinlähtöön ei ole olut mitään syytäkään. Kaksi ylinopeussakkoa olen saanut siviiliajossa ohituksen jälkeisestä nopeudesta.

    Niin - en minä sinua kaahailusta epäillytkään mutta oletin, ettet ole työpaikan ainoa jolla lupa saada sakko työnantajan piikkiin. En tiedä miten nykyään, mutta joku vuosi sitten sai kortin kuukaudeksi kuivumaan kolmesta rikkeestä vuodessa, tai neljä kahdessa vuodessa. Jos joka päivä kokeilee onneaan, ei noi määrät riittäisi.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Firmat tuskin maksavat kuskin sakkoja ja jos niitä useampia osalle tulee niin voi siinä työpaikkakin olla vaarassa, kortti kuivumassa tms.

    Kyllä minulle luvattiin maksaa sakot, jos niitä oisi tullut työmatkalla. Ei tullut, että olisi päässyt testaamaan.

    Sinulla on ollut ”vastuullinen” työnantaja. Olisitko saanut tukea vielä vaikka kortti olisi lähtenyt, eihän autoa kortilla ajeta 🤓

    Kortinlähtöön ei ole olut mitään syytäkään. Kaksi ylinopeussakkoa olen saanut siviiliajossa ohituksen jälkeisestä nopeudesta.

    Niin - en minä sinua kaahailusta epäillytkään mutta oletin, ettet ole työpaikan ainoa jolla lupa saada sakko työnantajan piikkiin. En tiedä miten nykyään, mutta joku vuosi sitten sai kortin kuukaudeksi kuivumaan kolmesta rikkeestä vuodessa, tai neljä kahdessa vuodessa. Jos joka päivä kokeilee onneaan, ei noi määrät riittäisi.

    Kortti menee kuivumaan rattijuopolta, muutoin se menee hyllylle.

      
  • muokattu 30.01.2024 20:47

    @Karrette kirjoitti:

    Jos ei ymmärretä että kulutukseen vaikuttaa ajonopeus ja ajotapa, niin silloin pitäisi löytyä jostakin erityinen motiivi rauhalliseen ajotapaan. Välttämättä ei myöskään ymmärretä että ajotapa vaikuttaa kolaririskiin, tai että törmäys ylipäätään voi sattua omalle kohdalle. Jos kohteliaisuus tai toisten ihmisten kunnioittaminen ei kuulu omaan luonteeseen tai kasvatukseen, niin mikä estäisi olemasta "olemasta oma itsensä" liikenteessä?

    Noin sitä pannaan asiat oikeaoppisen populistisesti nippuun mikälie mielikuvitusryhmä kuskeja.

    Ja kun kolari on tapahtunut, niin seuraako siitä automaattisesti ajokieltoa

    Siis kaikista mahdollisista vaihtoehdoista ajaa kolari? Kai joku asteikko on olemassa sillekin, kun lopputuloskaan ei ole aina samanlainen.

    Vauhdista voisi edelleenkin nauttia, mutta silloin kun ei ole kiire, niin ajamisen ilo - maisemien ja liikenteen katselu musiikkia kuunnellessa rittää itsessään pitkälle.

    Entäs nuo aloituksesi liikennekammotukset? Ne jotka ei ymmärrä että kulutukseen vaikuttaa ajonopeus ja ajotapa, eikä tajuta noin erityistä motiivia rauhalliseen ajotapaan. Välttämättä ei myöskään ymmärretä että ajotapa vaikuttaa kolaririskiin, tai että törmäys ylipäätään voi sattua omalle kohdalle. Jos kohteliaisuus tai toisten ihmisten kunnioittaminen ei kuulu omaan luonteeseen tai kasvatukseen?

    Mikä oikeasti opettaisi heitä olemasta oma itsensä liikenteessä?

    Navigaattori kertoo onko aikaa maisemille

    Jos noille se ei riitä?

    tuleeko napsia muutama minuutti pois matka-ajasta.

    Jospa he miettivät juuri noin?

    Toki sen lisäkulutuksen voi tiliöidä mielessään huvittelubudjettiin, eli tietoisesti maksaa enemmän siitä että maisema vaihtuu nopeammin.

    Jospa he miettivät juuri noin? Vain eri asteikolla kuin sinä?

      
  • @Quu kirjoitti:
    Noita desilitroja ei tarvinnut miettiä silloin, eikä nykyäänkään

    Sekin menee halpana huvina, kun ei minunkaan taloudessani huomaa sitä onko jokin lasku 5 euroa enemmän tai vähemmän, mutta polttoaineen tuhlaamisen välttäminen on sekin itsessään hyvä tavoite. Oli hauska seurata että range vain pitenee matkan edetessä. Moottoritien talvinopeudella voi ajaa tankillisella 20 % kauemmaksi kuin kesällä, kesänopeuksilla voi halutessaan ajaa matkan 20% nopeammalla vauhdilla.

    Jos laskee sen niin että yhdellä ajotavalla pääsee 1000 km ja toisella 1200 km, niin sekin vaikuttaa siihen miten kannattavaa dieselillä ajaminen on. 10 tkm matkalla vaikutus on n. 200 euroa. Auton teknisissä tiedoissa ilmoitetaan auton kulutus, mutta se on mitattu tietyn syklin mukaan, ja kuljettaja ajaa sitten oman ajotapansa mukaan joko samalla tai suuremmalla kulutuksella. NEDC vaatisi todella hyvät olosuhteet, WLTP on helpompi sykli. Ja tässä on perehdyttävä hieman siihen mitä nämä ovat, ei siis pelkästään katsottava se yhdistetty tavallaan keskiarvotulos. Maantiellä menee yleensä vähemmän, kaupungissa ja/tai moottoritiellä enemmän. Lukema koskee kesäpäivää, ei talvea.

    Moni kokee että polttoaine olisi kallista, mutta heistäkin monelle se on sitä vain tankkauksen aikana, ei autoa käytettäessä.

      1
  • muokattu 30.01.2024 21:50

    Minä ajan tankille tarvittaessa, ja maksan kortilla maksaa mitä sillä kertaa maksaa, kadun toisella puolella voi joskus olla jonkun sentin halvempaa, mutta siellä on jono.
    Kuluttaa minkä kuluttaa, yks hailee kun vakiolla ajaa liikennerytmissä.

      
  • Omasta kokemuksesta vois sanoa, että parempi näkyvyys pakettiautosta edellä ajavan yli saa helposti ajamaan lähempänä edellä menevää kuin henkilöautolla ajaisi, siis ihan vahingossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit