Lainaus toisesta keskustelusta:
@Lukija48689 kirjoitti:
Liikenneturva sai jo kertaalleen kaukovalojen käyttöohjeen päivitetyksi nykypäivään, mutta jostain syystä nykytekniikkaan sopiva teksti on sen jälkeen TAAS palautettu takaisin historiallisen toimimattomaksi. Kirjelmöikää joku muukin tästä typerästä ohjeesta tuolle Eini Karvoselle. Minä yritin jo, mutta ei hän näköjään suostu minua uskomaan:
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/valoa-kansalle-kayta-pitkia-valoja-oikein/
--740 GLE
Linkissä onkin paljon kiinnostavaa asiaa.
Periaatteet on selvät:
Kaukovaloja kannattaa käyttää aina, kun se muita häikäisemättä on mahdollista ja tieosuus ei ole muutoin valaistu.
Kaukovalojen eli niin sanottujen pitkien valojen käyttö vaatii kuitenkin erityishuomiota kohtaamis- ja ohitustilanteissa.
Moottoritie:
Suoralla moottoritieosuudella pitkiä valoja voi pääsääntöisesti käyttää myös kohtaamistilanteissa. Mutta mutkissa on oltava tarkkana, ettei häikäise vastakkaisesta suunnasta tulevaa.
Tästä olen eri mieltä. Suorallakin vastaantuloja häikäisee, jolloin näkyvyys heikkenee. Varsinkin silloin, kun itse joutuu ajamaan edessä olevan takia lähivaloilla ja vastaantulija tyhjällä ajoradalla voi paahtaa pitkillä. Onneksi moottoritiellä pääsääntöisesti kohdataan lähivaloilla.
Kohtaamistilanteessa katse on suunnattava kohti tien oikeaa reunaa, niin välttyy häikäistymiseltä.
Ei sillä välty häikäistymiseltä, mutta vähentäähän tuo häikäistymistä.
Ohittaminen:
Kun lähestyt ohitettavaa, pidä pitkät päällä niin kauan, että näet auton ääriviivat selvästi. Tässä kohtaa on hyvä vaihtaa lähivaloille
Tarkoitetaanko tällä sitä, että pitkillä voi ajaa suhteellisen lähelle toisen perässä? Jos kaukovaloissa erottaa henkilöauton, ollaan kyllä aika lähellä ja silloin edessä ajava häikäistyy peilien kautta. Taustapeilin häikäisysuojakin vain vähentää häikäisyä, ei estä sitä.
Kaukovaloille vaihdetaan ohitettavan ajoneuvon rinnalle tultaessa. Kuva: Liikenneturvan EAK-materiaali
Tuossahan häikäistään todella härskillä tavalla ohitettava. Pari metriä kun malttaa odottaa pääsyä rinnalle, vältetään tämä tilanne.
”Jos sinua ohitetaan, vaihda kaukovalot lähivaloihin vasta, kun ohittaja alkaa siirtyä kaistallesi.”
Samoin tässä. Ohittaja vaihtaa kaukovaloille, kun ollaan rinnakkain tai aavistuksen ennen. Tällöin tiellä on valoa, eikä ohitettavan vaihto lähivaloille ole ongelma.
Mielestäni kohta, jossa kohdattaessa neuvotaan vaihtamaan pitkät juuri ennen kohtaamishetkeä pitäisi muuttaa muotoon "älä vaihda pitkiä ennen kun autot ovat sivuuttaneet toisensa" tms. Nyt käy toisinaan niin, että lisäpitkät lävähtävät päin naamaa, kun jotkut autoilijat ottavat liikaa ennakkoa. 100 km/h vauhdissa parin metrin ennakkoa on aika vaikea saada tarkasti kohdalleen.
Linkki Liikenneturvan juttuun unohtui:
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/valoa-kansalle-kayta-pitkia-valoja-oikein/#2832c87c
Näistä olen kanssasi eri mieltä. Kummassakaan tapauksessa häikäisyä ei tapahdu. Valoa ei ole koskaan liian vähää. Monesti ohitettava vähentää valoa aivan liian aikaisin, jolloin oikeastien laita jää helposti pimeäksi. Varsinkin matriisivaloilla kestää hetken ennenkuin varjostus oikealle ohituksessa häviää.
Kuva jossa ohittaja vaihtamista pitkille on ehkäpä hiven liioiteltu, mutta rinnalla pitkät on hyvä laittaa päälle, varsinkin kun jotku hätäilevät lyhyiden kanssa, pahimmillaan kumpikaa ei näe hetkeen juuri mitään (molemmilla lyhet valot). Omassa automaattivalot toimii niin, että jo siirryttäessä ohittamaan, vasempaan laittaa näytetään pitkillä täyttä valoa jo paljon ennen ohitettavan perää. Toki ohitettava pysyy koko ajan varjossa. Ja aikaisemmin perässä ajaessa valot näyttävät edessä olevan ohi molemmin puolin, mutta auto keskellä on varjossa.
Jos toinen vaihtaa liian aikaisin lyhyille, se ei oikeuta häikäisemään lyhyillä ajavaa.
Sitä yritin sanoa, että kun rinnalla ei häikäisyä aiheudu, silloin valojen pitääkin palaa. Hetken aikaa molemmilla. Mutta kuvan mukaisessa tilanteessa häikäistään ja siitähän me taidetaan olla samaa mieltä. Kun ohitus etenee ja tilanne on päinvastainen eli ohittaja on edellä, häikäisyä aiheutuu, ellei ohitettava vaihda lähivaloille. Ohjeen mukaan ohittaja voi olla ainakin 50 m päässä edellä (paluu oikealle) ja silloin on ehditty häikäistä jo törkeästi toinen. Muutenhan ohittajakin voisi vaihtaa pitkille heti ohituksen alussa, kun on siirtynyt vasemmalle. Vai onkohan liikenneturvan käsitys ajoetäisyyksistä erilainen kuin lainsäädännössä.
Veikkaan että Liikenneturva ajaa edelleen halogeenivaloilla, joiden kapea ja tehoton valokeila ei saa suurta vahinkoa aikaan heidän ohjeensa mukaisesti käytettynä? Siellä on nyt virastossa töissä joku joka vain toistaa vanhaa hyväksi koettua 1980-luvun ohjetta edes ajattelematta maailman muuttuneen ympärillä.
Nykyisillä leveillä valokuvioilla kymmeniä metrejä edellä viereistä kaistaa ajavahan on lähes kaukovalokuvion keskellä.
Kirjelmöikäähän joku muukin tuolle Liikenneturvan yhteyshenkilölle, koska minua hän ei selvästikään usko.
--740 GLE
Ohjeessa lukee 'alkaa siirtymään' eli laittaa vilkun päälle oikealle. Jotkut rekat sentään pitää ptikiä päällä pidempään, auttaa palon. En ole kokenut häikäistymistä. Autoilla on sivusuunnassa kuitenkin väliä hieman tiestä riippuen 2-5m, joten törkeästä häikäsitymistä on kyllä liioiteltua puhua. Toisekseen autoissa lähelle sivulle tule valo on aivan sama kuin lyhyillä valoilla. Pitkien valojen valo on suunnattu 50m eteenpäin, eihän sitä valoa kannatakaan loimottaa siihen mihin näkee jo hyvin lyhyilläkin valoilla. 50m kohdalla valokiilan leveys vielä harvassa autossa poikeaa juurikaan lyhyistä valoista. Katso TM:n valomittauksia.
Nykyiset valot (matrsiit yms) ei kai kuulu ohjeeseen lainkaan, nämä valot on aina pikillä ja varjostavat vastaantulijan, ohittajan, edellä ajavan pois kuviosta. Niiden paikalla on tumma läiskä.
Valokeila, jonka TM piirtää tien tasoon, ei kuvaa tien pinnan yläpuolelle eli kuljettajan silmiin suuntautuvaa hajavaloa.
Kyllä pitkillä hajavaloa on, mutta puhuit törkestä häikäisemisestä. En ole koskaan noissa tilanteissa kokenut että minut olisi jouku häkäissyt ohitustilanteessa törkeästi. Kuljettajan silmiin tuossa tilanteessa valo tulee peileistä. Tuo on pikku pulma siihen verrattuna, että ohitettava tiputtaa liian aikaisin lyhyille. Niissä tapauksissa, joissa ohitettavan auton kuski maltaa pitää pitkiä pidempään päällä, olen ollut pelkästään tyytyväinen. Minusta ohje on aivan asiallinen.
Kohtaamisesta olen kanssasi samaa mieltä, siinä ei ole kyse hajavalosta ja peileistä. En ole ollut koskaan tuon ohjeen fani, koska sen mukaan toimiminen vaatii hyvää osaamista, josta kaikilla ei ole, jolloin törkeä sokaistuminen on tosia-asia. Lisäksi nykyisin LED-lisävalot on niin kirkkaat, että liika ennakko sokaisee vielä paljon pahemmin kuin aiemmin.
Ei minuakaan, mutta eipä juuri kukaan Liikenneturvan ohjettakaan noudata. Hyvä niin.
Kohtaamisessa on kyse hajavalosta, itsehän viittasit TM:n valotesteihin, joiden mukaan valokeila ei kuljettajan silmiin yllä.
Jep mietipä nyt vähän, mistä suunnasta valo tulee, jos/kun valot kytkee kohtaamisessa liian aikaisin. Niin, ne tulee edestä ja häikäisy on saletti. Jos kytket rinnakaisella kaistalla valot hieman liian aikaisin tai ohitettva tiputtaa ne hieman laiskasti,mistä valo tulee - takaa. Se, että takaraivo saa fotoneja ei aiheuta häikäistymistä.
Kun kohtaamisessa valvot vihedetaan oikea-aikaisesti, niin valot voi kytkeä hieman ennen kuin autot kohtaavat (kuten ohjeessa kerrotaaan) juurikin valokuvion vuoksi joka noissa testeissä on esitetty. Häikäistymistä ei tapahdu, vaikka pitkän valon vaihdon huomaan kyllä hajavalon lisääntymisestä, mutta se ei haittaa. Mutta kun tämä ei ole mikään helppo juttu, epännistuminen johtaa voimakkseen vastaantulijan häikäistymiseen. Onneksi nykyisin valoavustimet yms ovat yleisiä juurikin autoissa joissa valot on kirkaat, joten häikäisy on uusien autojen osalta harvinasita. Ongelmallisin joukko on vanhat autot, joiden kaukovaloja on paranneltu uusilla LED-apuvaloilla. Kun tälläisen sytyttää 15-20 metrin etäisyydellä, niin vähään aikaa ei näen yhtään mitään. Ymmärrän toki kiireen kaukovaloille, koska lyhyet valot ovat vanhoissa autoissa monasti kuin myskylyhdyt, jolloin kohtaamistilanteesa näkyvyys on erittäin heikko.
Koko valo-ohje leinee katoavaa kansanperinnettä. Omissa autoissa valot ovat olleet automaatiset jo vuosikymmenen ajan. Käytännössä pitkävalot on päällä koko ajan, mutta niitä ohjataan siten että kohtaajat ja ohitettavat varjostetaan. Käytännössä tien oikea laita valaistaa täysin pitkillä valoilla myös khitaamistilanteessa. Tulee mieleen selittämäsi hajavalohäikäisy tässäkin. Miten pystyt ajamaan häikäistymättä, kun näitä aktiivivaloja on tien päällä jo melkoisesti. Noin kymmenen vuotta sitten pitkien valojen vilkutteljoita oli paljon, mutta nykyisin ei juurikaan, vaikka varjostus on paljon tarkempaa. Ensimmäisiä valoissa, jotka mulla oli, varjo oli todella isolla alueella.
Jos valo osuu peiliin, lopputulos on lähes sama kuin kohtaamisessa. Itsekin totesit Liikenneturvan kuvan liioitelluksi, joten häikäisyä niillä neuvoilla aiheutuu.
Ajoituksessa tosiaan puhutaan sekunnin kymmenyksistä, joten virheen riski on suuri. Ja vaikka onnistuisikin ilman häikäisyä, näkökentän reunalla tapahtuva välähdys on epämiellyttävä. Kun pimeässä näkemistä koittaa maksimoida jopa mahdollisimman himmeällä mittaristovalaistuksella, tällainen ilotulitus ei istu kokonaisuuteen.
Ainakin omassa kaukovalot vaihtuu automatiikalla niin huonosti, etten sitä käytä. Pimeään aikaan katkaisija on manuaaliasennossa. Onneksi tämä on vielä mahdollista ja valinta säilyy virran katkaisussakin toisin kuin useiden turvallisuusjärjestelmien kohdalla.
Itselläni on autossani ledivalot ja lisäpitkät, mutta eiköhän nuo samalla tavalla häikäise kuin vanhemmatkin. TM:n kaukovalotesteistä muuten näkee, että led-lisävalot ei välttämättä valaise paremmin kuin halogeenit. Valon väri on ainoastaan erilainen.
Tuo pitää paikkaansa.
Jossain vaiheessa, muttei ihan vielä. Läheskään kaikissa uusissa ei matriiseja ole. Itse ajan 5-vuotiaalla, johon nuo sisältävä varustepaketti olisi maksanut toista tonnia lisää nykyisten perusledivalojen lisäksi. Vakiona siis halogeenit. Keskiluokan uusissa tilanne on edelleen muuten sama, mutta ledit alkaa olla vakiona. Ja kun autojen keski-ikä lienee yli 12 v, saadaan autokannan uusiutumista matriisivaloihin vielä odottaa. Pian tosin alkaa liikenteessä olla sukupolven edustajia, joka on ajanut ikänsä automaattivaloilla, eikä nämä kuljettajat kiinnostuksen puuttuessa koskaan tule valojen käyttöä opettelemaan. Sama kuin automaattivaihteiden kohdalla.
Ei ole kokemusta matriisivaloilla ajamisesta, mutta ehkä niihin käytetty valtava määrä tuotekehitystä ei ole mennyt hukkaan ja lopputulos on parempi kuin Liikenneturvan tee-se-itse-matriiseilla.
Vastaantulijan kohdalla lähivaloille vaihtohetken määräytyminen on tuollaisen kohdalla hankalampaa. Käytännössä varmaan tulee vaihdettua liian aikaisin ja manattua taas yhtä vastaantulijaa, joka ajelee turhaan lähivaloilla.
Pelihäikäisyn voi eliminoida. Kaksi tapaa: 1) rahalla automaatinen tummennus tai 2) manuallisesti ns. peruutuspeilin saan naksautettua asentoon jossa häikäisyä ei tapahdu. Sivupeilit voi aivan hyvin yöaikaan säätää siten, että valo ei niistä osu suoraan silmiin (Esim silmien alle leuan korkeudelle) Sivupeileistä ei muutenkaan juuri näe yöllä mitään, joten ei se haittaa jos pitää nöyristellä hieman enemmän että taakse näkee.
No tämä menee jo hiusten halkomiseksi. Aina kun joku tulee vastaan niin valoa tulee kabiiniin enemmän kuin mittarivaloista. Muuten eipä taida missään nykyautossa saada mittarivaloja kokonaan pois päältä kuten Saabissa aikoinaan sai. Bemarissa sai sentään keskinäytön pimeeksi edellisesissä autoista, nyt en ole kokeilut tätä uutta miten siitä saa valoja pois vai saako. Ylipäätää valaistus alkaa olla sellaista asetusviidakkoa, että vaatii aidosti aikaa ja paneutumista. Kun sain omasta 'kiinan ledit' sammuksiin ohjaamoa kiertävästä koristeesta, mielenkiinto sisävalaistuken säätöihin katosi. Koristelistaa lukuunottamatta aika hyvin valaistus himmenee yöllä näilläkin asetuksilla, mutta saisko sitä vielä vähemäksi, en ole jaksanut selvitää.
Ei kai kukaan vastaantulijan umpioita kohtaamisessa tuijota? Itse ainakin keskitän katseen tien oikeaan reunaan kun vastaantulija on noin 100 m päässä enkä suuremmin ole häikäistynyt vaikka joku on räpännyt pitkät päälle jo 20m ennen kohtaamista, joskus niin aikaisin, että olen ehtinyt itsekin vaihtaa pitkille vastineeksi 😬 ennen kohtaamista. Led bar ja led ajovalot syttyy nopsaan.
Niin, mutta sen verran häikäsee, että laitat pitkälle päälle jos ehdit
Mutta joo olet oikeassa, kesällä kun on muutenkin valoisaa, niin eihän pitkät häikäse mitenkään pahasti, vaikka jotkut unohtavat vaihtaa lyhyille valoille kokonaan. En lähde tuohon valosotaan, jos valot ei häikäise. Mutta kun alkaa olla säkkipimeetä niin alkaa häirisemään väärä valonkäyttö, lisätään listaan märkä tai jäinen tien niin häiritsee vielä lisää 10x. Talvella lumisateessa lumihiutaleet heijastaa jo omaa valoa sen verran, että vastaantulijan valot ei ole ongelmista suurimmat. Sumu sama juttu. Mutta eipä noissa oloissa voikaan ajaa järkevästi pitkillä valoilla. Toki sitäkin näkee, vaikka eteen syntyy noin menetellen 'valkoinen seinä'.
Missään ei ohjeisteta aiheuttamaan häikäisyä, koska sen voi välttää suuntaamalla peilit väärin. Autokoulun ensimmäisellä tunnilla sanotaan, että peilit säädetään ennen ajoon lähtöä. Ei näitä perusasioita pidä nyt kääntää päälaelleen.
Ei minusta, vaihetaan valot sitten, kun ne ei osu vastaantulevan kuljettajan silmiin.
Minä käännän aurinkolipan alas pimeällä, sillä saa valaistuilla tieosuuksilla katuvalojen häikäisyä vähemmäksi. Vaikka valoa tulee muualtakin kuin mittaristosta, näkemistä haittaavia tekijöitä voi silti vähentää.
Vai ihan autokoulussa on sanottu No miten ne on säädetty väärin, jos vältät häikäisyn ja näet niistä hieman liikuttamalla päätäsi? Ja mitä edes katselet peileistä pimeällä maantiellä, takaa tulevan auton valoja? Ennen vanhaan peilin säätö oli vaikeampaa (koska en viitsinyt tökkiä oikea peiliä eestaas laiton sivuikkunaan esteen pelin kohdalle -huoltovihko kelpasi tähän hyvin vasemman pelin sai toki kohdilleen helposti avaamalla ikkunan säätöä varten), mutta nyt sähköllä tämäkin hoituu helposti. Vielä jos on vielä sähköpenkit muistilla, niin vielä helpommin -muistipaikka 1 peliti normaaliasennossa, muistipaikka 2 pelit yöasennossa.
Ainakin aiemmissa autoissamme automaattisessa valojen vaihdossa takaisin pitkiin on ollut liian pitkä viive. Nykyisestä autossamme ei ole vielä kokemusta pimeällä valottomalla tiellä ajamisesta.
Tarkistatko nykyisen autosi asetuksista, löytyykö säätö valoautomatiikan "herkkyydelle" varmuuden vuoksi. Oliko niissä aiemmissa säätömahdollisuutta?
Varmaan eri autoissa sen säädön toimivuudelle on variaatioita siinäkin, ei sen puoleen.
Säätöjä ei tietääkseni ole siinä, miten nopeasti auto vaihtaa kaukovaloille. Ainoastaan siinä, miten herkästi ajovalot syttyy huomiovalojen tilalle.
ei muuten toimi millään valmistajalla kuin kuski kuvittelee. häikäisee reunat. paistaa puolivalot liian ylös (vastaantulijan silmille -> koko mb ässä-sarja), häikäisee puolivalot -> tesla 3.
Jos en ole väärässä, tämän lehden koeajoissa viive on mainittu joissain yhteyksissä liian pitkäksi.
Avaatko tätä hieman lisää, kiitos?
Teslan valot häikäisevät koska olivat ainakin viime talveen saakka halvat huonolaatuiset LEDit ilman matriisivalojen varjostusominaisuutta.
Matriisivalojen häikäisyä en ole kokenut minkään valmistajan valoissa kummassakaan suunnassa. Hyvin lähellä ohituspaikkaa vaanivan kaukovalot painuvat kummaltakin puolelta ohitse ja itse valokuvion keskellä istuessa näkee kyllä valaistut lumipenkat sivuilla, mutta mitään häiriötä ei aiheudu. Jo vanhat yli 10-vuotiaatkin autot tosin himmentävät peilit, mikä saattaa tietenkin vaikuttaa takana tulevan valojen kokemukseen?
Niin viivehän ei ole selvästikään vahinko ja se on samaa luokkaa kaikissa autoissa. Syynä on se, että jos viivettä ei ole, auto vaihtaisisi takasin pitkille turhan herkästi, vaikka toinen auto on lähestymässä. Tiellä on painanteita, keskikaiteita yms, jotka varjostavat vastaantulevan valot hetkeksi. Jos tuumailuviivättä ei olisi, pitkät lävähtäsivät hallitsemattomasti päälle häikäistäen vastaan tulevan. Viive tarkoittaa sitä, että myös vastaantulevan auton pitää olla reilusti ohi ennenkuin pitkät syttyvät. Ymmärrän kyllä että viive on joillekin liika. Nopeampi toimita vaatii sitten jo paljon enemmän antureita ja älyä kuin mitä halpa valosensori ja pieni viive pystyy tarjoamaan.
Vaikka matriisivaloissa vastaan tuleva auto paikannetaan ja varjostetaan tarkasti, silti pitkät syttyvät täyteen loimuunsa vasta kun vastaantulija on ohitettu 1..2s sivuutuksen jälkeen. Tämän ei toki häirise samalla tavalla, koska oikea pinnar on pitkien valojen loisteessa koko ajan. Omassa autossa myös vasen piennar valaistaa heti sivuutuksen jälkeen, mutta keskialue tiestä saa valoa vasta viiveen jälkeen. Valo ikään kuin täyttää sivuilta alkaen keskemälle tietä ja sitten lopuksi valoon tulee täysi kantaman. Oliskoko tuossa joku standardi rajoittamassa?
No ok, päivitys tuli model kolmoseen keväällä, voi siis jo toimia, mutta viime talven pimeillä sohi silmiin, vanhemmissa kolmosissa oli kiinteät juu. s-sarjan juutaisvalmisteisessa puolivalo palaa takana suoraan sivupeileihin vuodesta 2014 tähän päivään niillä ihanulla matrikseilla, sattuu silmiin ja luo turhaa valosaastetta ja vaarantaa näkyvyyden muilla kuljettajilla. mitä enemmän ikää, sitä herkemmin silmät ärtyvät liiallisesta kontrastista.