Kysymyksiä autosta

12 kommenttia

Ostin elämässäni ensimmäistä kertaa kalliimman ja uudemman, mutta kuitenkin käytetyn auton. Aiemmin olen ajanut vain tonnin-kahden autoilla. Nyt kyttään jokaista outoa merkkiä, koska olen varma, että laitoin 17 tuhatta nyt johonkin "pommiin".

1)Kun käynnistän auto kylmänä, niin kierrokset pysyy korkeammalla kuin normaali tyhjäkäynti. Tätä kestää jopa minuutin ajan. Onko normaalia ja voinko lähteä ajamaan ennen kuin kierrosluku on "rauhoittunut", vai rasittaako tämä moottoria tms.

2) autoni moottori, joka on toki hieman isompi kuin aiemmat, mitä olen omistanut, lämpenee huomattavasti nopeammin kuin vanhemmissa autoissani. Onko tää vaan uusien autojen ominaisuus? Liittynee varmaan ensimmäiseen kysymykseen. Itsehän epäilen.

3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

4) pitääkö auto pysäköidä aina niin, että renkaat on suorassa

  
  • Jos auto on punainen, niin nivelet kuluu, mutta joutokäynti ei haittaa.
    Jos auto on harmaa, niin ei missään nimessä pidä pysäköidä renkaat suorassa.

      
  • muokattu 26.09.2024 07:30

    @Lukija531469 kirjoitti:
    Ostin elämässäni ensimmäistä kertaa kalliimman ja uudemman, mutta kuitenkin käytetyn auton. Aiemmin olen ajanut vain tonnin-kahden autoilla. Nyt kyttään jokaista outoa merkkiä, koska olen varma, että laitoin 17 tuhatta nyt johonkin "pommiin".

    1)Kun käynnistän auto kylmänä, niin kierrokset pysyy korkeammalla kuin normaali tyhjäkäynti. Tätä kestää jopa minuutin ajan. Onko normaalia ja voinko lähteä ajamaan ennen kuin kierrosluku on "rauhoittunut", vai rasittaako tämä moottoria tms.

    Normaalia. Auton valmistaja haluaa, että öljy rupeaa nopeasti kiertämään kunnolla ja lataus on tehokkaampaa. Voit lähteä ajamaan heti mutta hyvin suuria tehoja ei kannata käyttää kylmällä moottorilla.

    2) autoni moottori, joka on toki hieman isompi kuin aiemmat, mitä olen omistanut, lämpenee huomattavasti nopeammin kuin vanhemmissa autoissani. Onko tää vaan uusien autojen ominaisuus? Liittynee varmaan ensimmäiseen kysymykseen. Itsehän epäilen.

    Kun moottori on hyvin suunniteltu, se lämpenee nopeasti.

    3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

    Ihan yhtä tyhmä sääntö, kuin ettei kaasua kannata painaa pohjaan saakka.

    4) pitääkö auto pysäköidä aina niin, että renkaat on suorassa

    Ei.

      1
  • muokattu 26.09.2024 10:26

    @Lukija531469 kirjoitti:
    3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

    Tähän vielä täsmennys, että "tappiin saakka" kääntäminen ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta jos pidät väkisin rajoittajaa vasten voimalla, niin tehostin yrittää koko ajan kääntää vielä lisää.

    Ohjaustehostin on yleensä suunniteltu kestämään tuo, mutta eihän se hyvää tee kun jatkuvasti takoo päätään seinään. Eli rajoittajaan voi kääntää, mutta siihen törmättyään milli takaisin on hyvä tapa. Kääntösäde ei muutu miksikään mutta kuljettaja näyttää asiantuntevammalta tehostimen ohivirtausventtiilin suhinan loppuessa (jos edes kuuluu nykyautoissa), mikä lieneekin tämän varokeinon suurin etu?

    Jossain päin on tapana pysäköidä jyrkässä mäessä etupyörä käännettynä kanttikiveä vasten "varmuuden vuoksi". Onkohan tämä näkökulma hieman erikoisen kysymyksen 4) taustalla?

    --740 GLE

      1
  • Joissakin autoissa käynnistyksen yhteydessä mittaristoon tulee kehote pyörien oikaisusta, mikäli ne ovat olleet käännettynä. Liittyyköhän tämä siihen?

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    Jossain päin on tapana pysäköidä jyrkässä mäessä etupyörä käännettynä kanttikiveä vasten "varmuuden vuoksi". Onkohan tämä näkökulma hieman erikoisen kysymyksen 4) taustalla?

    --740 GLE

    San Franciscon jyrkissä mäissä tämä on vaatimus. Sakot tulee jos jättää pyörät suoraan. Kannattaa muista, jos sielläpäin liikkuu.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Jossain päin on tapana pysäköidä jyrkässä mäessä etupyörä käännettynä kanttikiveä vasten "varmuuden vuoksi". Onkohan tämä näkökulma hieman erikoisen kysymyksen 4) taustalla?

    --740 GLE

    San Franciscon jyrkissä mäissä tämä on vaatimus. Sakot tulee jos jättää pyörät suoraan. Kannattaa muista, jos sielläpäin liikkuu.

    Juuri näin, ja aivan perustellusta syystäkin.

    --740 GLE

      1
  • @Lukija531469 kirjoitti:
    3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

    pitää paikkansa, kääntää niin, että väkisin joka päivä pyörittelee päätyyn saakka voimalla.

    4) pitääkö auto pysäköidä aina niin, että renkaat on suorassa

    talvella nykyautojen vetonivelten suojakumien heikko materiaalilaatu 'muovi' saattaa kulua paljon nopeammin
    kuin oikea kuminen ja pehmeämpi vetonivelen suojakumi, tämä johtuu nimenomaan siitä, että jäätyessään sen ei anneta 'notkistua' jotta pyörisi helpommin. kun lähdet aamutuimaan pakkasessa, yritä ajaa aina noin 4-5m lähes suoraan, jotta suojakumi alkaa toipua yön jäykkyydestä.

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    Jossain päin on tapana pysäköidä jyrkässä mäessä etupyörä käännettynä kanttikiveä vasten "varmuuden vuoksi". Onkohan tämä näkökulma hieman erikoisen kysymyksen 4) taustalla?

    --740 GLE

    San Franciscon jyrkissä mäissä tämä on vaatimus. Sakot tulee jos jättää pyörät suoraan. Kannattaa muista, jos sielläpäin liikkuu.

    Juuri näin, ja aivan perustellusta syystäkin.

    --740 GLE

    Opetettiinhan täälläkin ainakin minun autokouluaikana renkaiden kääntämistä niin, ettei auto pääse vapaasti rullaamaan, jos sattuu vahinko käsijarrun kanssa tai vaihde ei jostain syystä pidä autoa paikallaan. Käytännössä en tuota ohjetta ole varmaan koskaan kylläkään noudattanut.

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija531469 kirjoitti:
    3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

    pitää paikkansa, kääntää niin, että väkisin joka päivä pyörittelee päätyyn saakka voimalla.

    Tärkeämpää on olla kääntämättä renkaita, kun auto on paikoillaan. Se kuluttaa renkaita ja niveliä. Ne, jotka ovat opetelleet ajamaan autoa aikana, jolloin kaikissa oli tehostimet. eivät ehkä tätä ole sisäistäneet, koska ratin veivaaminen paikoillaan on helppoa, eikä kevyeksi tehostetussa ohjauksessa nivelten saamat rasitukset edes tunnu.

      3
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija531469 kirjoitti:
    3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?

    pitää paikkansa, kääntää niin, että väkisin joka päivä pyörittelee päätyyn saakka voimalla.

    Tärkeämpää on olla kääntämättä renkaita, kun auto on paikoillaan. Se kuluttaa renkaita ja niveliä. Ne, jotka ovat opetelleet ajamaan autoa aikana, jolloin kaikissa oli tehostimet. eivät ehkä tätä ole sisäistäneet, koska ratin veivaaminen paikoillaan on helppoa, eikä kevyeksi tehostetussa ohjauksessa nivelten saamat rasitukset edes tunnu.

    Tämälleen mitä painavampi auto ja levemmät renkaat, sen kovempi on rasitus. Tottakai lumella, jäällä ja hiekalla vastus on vähäisempi, mutta asfaltilla tuo on raakaa hommaa ohjausken nivelille. Pari kertaa kokeilin automaatiparkkeerausta, kun sellainen ominaisuus on, mutta kyllä tuntui pahalta- robotti veivaa ratttia laidasta laittaan auton ollessa paikoillaan. Ne, ketkä ovat ajaneet ilman ohjaustehostinta tietävät, kuinka paljon ohjaus kevenee (=voimat vähenee) heti kun auto on vähänkin liikkeessä

      2
  • Jäykkyden huipentuma oli Saab 99 matalaprofiilirenkailla, ralliratilla ja ilman tehostinta.

      1
  • Toisessa päässä onkin Trabi :-)
    Trabant.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit