Ostin elämässäni ensimmäistä kertaa kalliimman ja uudemman, mutta kuitenkin käytetyn auton. Aiemmin olen ajanut vain tonnin-kahden autoilla. Nyt kyttään jokaista outoa merkkiä, koska olen varma, että laitoin 17 tuhatta nyt johonkin "pommiin".
1)Kun käynnistän auto kylmänä, niin kierrokset pysyy korkeammalla kuin normaali tyhjäkäynti. Tätä kestää jopa minuutin ajan. Onko normaalia ja voinko lähteä ajamaan ennen kuin kierrosluku on "rauhoittunut", vai rasittaako tämä moottoria tms.
2) autoni moottori, joka on toki hieman isompi kuin aiemmat, mitä olen omistanut, lämpenee huomattavasti nopeammin kuin vanhemmissa autoissani. Onko tää vaan uusien autojen ominaisuus? Liittynee varmaan ensimmäiseen kysymykseen. Itsehän epäilen.
3) kuulin, ettei renkaita kannatta kääntää ääriasentoon, koska se kuluttaa jotain niveliä. Pitääkö paikkansa?
4) pitääkö auto pysäköidä aina niin, että renkaat on suorassa
Jos auto on punainen, niin nivelet kuluu, mutta joutokäynti ei haittaa.
Jos auto on harmaa, niin ei missään nimessä pidä pysäköidä renkaat suorassa.
Normaalia. Auton valmistaja haluaa, että öljy rupeaa nopeasti kiertämään kunnolla ja lataus on tehokkaampaa. Voit lähteä ajamaan heti mutta hyvin suuria tehoja ei kannata käyttää kylmällä moottorilla.
Kun moottori on hyvin suunniteltu, se lämpenee nopeasti.
Ihan yhtä tyhmä sääntö, kuin ettei kaasua kannata painaa pohjaan saakka.
Ei.
Tähän vielä täsmennys, että "tappiin saakka" kääntäminen ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta jos pidät väkisin rajoittajaa vasten voimalla, niin tehostin yrittää koko ajan kääntää vielä lisää.
Ohjaustehostin on yleensä suunniteltu kestämään tuo, mutta eihän se hyvää tee kun jatkuvasti takoo päätään seinään. Eli rajoittajaan voi kääntää, mutta siihen törmättyään milli takaisin on hyvä tapa. Kääntösäde ei muutu miksikään mutta kuljettaja näyttää asiantuntevammalta tehostimen ohivirtausventtiilin suhinan loppuessa (jos edes kuuluu nykyautoissa), mikä lieneekin tämän varokeinon suurin etu?
Jossain päin on tapana pysäköidä jyrkässä mäessä etupyörä käännettynä kanttikiveä vasten "varmuuden vuoksi". Onkohan tämä näkökulma hieman erikoisen kysymyksen 4) taustalla?
--740 GLE
Joissakin autoissa käynnistyksen yhteydessä mittaristoon tulee kehote pyörien oikaisusta, mikäli ne ovat olleet käännettynä. Liittyyköhän tämä siihen?
San Franciscon jyrkissä mäissä tämä on vaatimus. Sakot tulee jos jättää pyörät suoraan. Kannattaa muista, jos sielläpäin liikkuu.
Juuri näin, ja aivan perustellusta syystäkin.
--740 GLE
pitää paikkansa, kääntää niin, että väkisin joka päivä pyörittelee päätyyn saakka voimalla.
talvella nykyautojen vetonivelten suojakumien heikko materiaalilaatu 'muovi' saattaa kulua paljon nopeammin
kuin oikea kuminen ja pehmeämpi vetonivelen suojakumi, tämä johtuu nimenomaan siitä, että jäätyessään sen ei anneta 'notkistua' jotta pyörisi helpommin. kun lähdet aamutuimaan pakkasessa, yritä ajaa aina noin 4-5m lähes suoraan, jotta suojakumi alkaa toipua yön jäykkyydestä.
Opetettiinhan täälläkin ainakin minun autokouluaikana renkaiden kääntämistä niin, ettei auto pääse vapaasti rullaamaan, jos sattuu vahinko käsijarrun kanssa tai vaihde ei jostain syystä pidä autoa paikallaan. Käytännössä en tuota ohjetta ole varmaan koskaan kylläkään noudattanut.
Tärkeämpää on olla kääntämättä renkaita, kun auto on paikoillaan. Se kuluttaa renkaita ja niveliä. Ne, jotka ovat opetelleet ajamaan autoa aikana, jolloin kaikissa oli tehostimet. eivät ehkä tätä ole sisäistäneet, koska ratin veivaaminen paikoillaan on helppoa, eikä kevyeksi tehostetussa ohjauksessa nivelten saamat rasitukset edes tunnu.
Tämälleen mitä painavampi auto ja levemmät renkaat, sen kovempi on rasitus. Tottakai lumella, jäällä ja hiekalla vastus on vähäisempi, mutta asfaltilla tuo on raakaa hommaa ohjausken nivelille. Pari kertaa kokeilin automaatiparkkeerausta, kun sellainen ominaisuus on, mutta kyllä tuntui pahalta- robotti veivaa ratttia laidasta laittaan auton ollessa paikoillaan. Ne, ketkä ovat ajaneet ilman ohjaustehostinta tietävät, kuinka paljon ohjaus kevenee (=voimat vähenee) heti kun auto on vähänkin liikkeessä
Jäykkyden huipentuma oli Saab 99 matalaprofiilirenkailla, ralliratilla ja ilman tehostinta.
Toisessa päässä onkin Trabi :-)
Trabant.