@Lukija336949 kirjoitti:
En käytä värillisiä laseja. Minulle tarjottiin kuukausipalkkaa ja vapaa autoetu. Tuolloin, jos verotusarvo oli 1200, maksoin noin 600 euroa enemmän veroja. Näin ollen auto tuli minulle maksamaan 600 euroa kaikkine kuluineen.
Nyt alamme olla samalla sivulla asiassa. Vielä kun ottaisi ”noin ”sanat pois niin lopputulos voisi olla että maksoit reilut 600€ veroja 1200€ verotusarvosta eli verokortin suuremman veroprosentin mukaan.
Noin on ihan paikallaan, autot ja verotusarvot vaihtui usein, yli kahdenkymmenen vuoden aikana
Minä en ole tänne kertonut mitään faktaa verokortistani, tai mahdollisista veron alennuksista.
Tänne laittamani verotusarvot ja vero % on esimerkkilukuja, siitä mitä etu maksaisi saajalle.
Ne voi jokainen soveltaa omiin tuloihin ja veroihin.
@Lukija336949 kirjoitti:
En käytä värillisiä laseja. Minulle tarjottiin kuukausipalkkaa ja vapaa autoetu. Tuolloin, jos verotusarvo oli 1200, maksoin noin 600 euroa enemmän veroja. Näin ollen auto tuli minulle maksamaan 600 euroa kaikkine kuluineen.
Nyt alamme olla samalla sivulla asiassa. Vielä kun ottaisi ”noin ”sanat pois niin lopputulos voisi olla että maksoit reilut 600€ veroja 1200€ verotusarvosta eli verokortin suuremman veroprosentin mukaan.
Ei siitä autosta makseta veroa sen suuremman veroprosentin mukaan! Oletko sinäkin niitä jotka luulevat että ylitöiden veroprosentti on 50?
Suomessa verotetaan kalenterivuoden kokonaisansioiden mukaan.
Ei siitä autosta makseta veroa sen suuremman veroprosentin mukaan! Oletko sinäkin niitä jotka luulevat että ylitöiden veroprosentti on 50?
Esimerkki verotaulukosta:
Veroprosentti nousee se verran mitä verotusarvo nostaa verotettavaa tuloa.
5 040 34,5 % = 3301,2 €
5 840 37,0 % = 2880 € eli edulle tulee esimerkissä 421€ hinta
Suomessa verotetaan kalenterivuoden kokonaisansioiden mukaan.
@Lukija336949 kirjoitti:
En käytä värillisiä laseja. Minulle tarjottiin kuukausipalkkaa ja vapaa autoetu. Tuolloin, jos verotusarvo oli 1200, maksoin noin 600 euroa enemmän veroja. Näin ollen auto tuli minulle maksamaan 600 euroa kaikkine kuluineen.
Nyt alamme olla samalla sivulla asiassa. Vielä kun ottaisi ”noin ”sanat pois niin lopputulos voisi olla että maksoit reilut 600€ veroja 1200€ verotusarvosta eli verokortin suuremman veroprosentin mukaan.
Ei siitä autosta makseta veroa sen suuremman veroprosentin mukaan! Oletko sinäkin niitä jotka luulevat että ylitöiden veroprosentti on 50?
Suomessa verotetaan kalenterivuoden kokonaisansioiden mukaan.
Jos saat normaalia kk-palkkaa ja sitten sinulle tarjotaan "ETU". Jos mietitään mitä etu maksaa, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Viittaan tässä esimerkiksi autoetuun, jonka saa eräänlaisena palkankorotuksena vanhan palkan päälle.
1) Häivytät palkan ja edun verot samaan koriin ja kerrot itsellesi ja vaimollesi, miten vähän etu maksaa.
2) Erotat edun ja entisen palkan verot (tiedät paljonko veroa menee ennen edun vastaanottoa) ja paljonko veroa menee edun kanssa. Edusta veroa ei voi vähentää, joten edun vero pitää maksaa siitä palkasta jota sait jo edun vastaanottoon asti ja edun kanssa netto pienenee. Tuloksena selviää, paljonko etu oikeasti maksaa. Verokortin lisä% hoitaa tyypillisesti vähäiset ylitykset vuosirajaan verrattuna lähelle oikein. Avainasia mihin pitää keskittyä: Jos verokortissasi on vuosiraja esim. 60.000,- ja edun vuosi kokonaistulot nousevat 72.000,- niin kokonaisvero% nousee 2-4% ja lisä% korjaa veromäärän samalla sille alkuperäiselle 60k potille, ei pelkästään +12k edulle. Tällöin 60k rajat ylittyessä veroja pitää nostaa reilusti jotta 0-60k pottikin tulee korjattua josta on vuosirajaan mennessä maksettu alakanttiin veroa. Ylitöistä maksetaan tosiaan 50% veroa maksuhetkellä jotta koko vuoden ansioverotus tulee hoidettua. Jos vuositulot on progressiokäyrän pystysuoralla osuudella, jokainen lisä-€ verotetaan rankasti koska lisä-€ veroon pitää sisällyttää koko vuoden tulojen veron lisääntyminen.
Jos ajatuksessani on virhe - mielelläni luen oikaisun.
Autoedun verotus palkasta
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka. Autoedun arvo määräytyy auton käyttöönottovuoden ja auton tyypin perusteella. Työnantajasi ilmoittaa autoedun tulorekisteriin, ja se näkyy esitäytetyssä veroilmoituksessasi.
Voit laskea autoedun verotusarvon käyttämällä Verohallinnon autoetulaskuria, joka ottaa huomioon auton käyttöönottovuoden, suositushinnan ja lisävarusteiden arvon
@Lukija336949 kirjoitti:
Autoedun verotus palkasta
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka. Autoedun arvo määräytyy auton käyttöönottovuoden ja auton tyypin perusteella. Työnantajasi ilmoittaa autoedun tulorekisteriin, ja se näkyy esitäytetyssä veroilmoituksessasi.
Voit laskea autoedun verotusarvon käyttämällä Verohallinnon autoetulaskuria, joka ottaa huomioon auton käyttöönottovuoden, suositushinnan ja lisävarusteiden arvon
Sinusta on tullut rikkinäinen levysoitin - jos et viitsi kommentoida asiaa niin lopetetaan yksityiskohdista keskustelu.
Sinusta on tullut rikkinäinen levysoitin - jos et viitsi kommentoida asiaa niin lopetetaan yksityiskohdista keskustelu.
Minulla on yli kaksikymmentä veropäätöstä, joissa autoetu on otettu huomioon.
Jos tulosi muuttuvat merkittävästi verokauden aikana, sinun on haettava uusi verokortti.
Kysymys ei ole siitä, etteikö autoedun verotus mene niin kuin kirjoitat. Jos luet ajatuksella kirjoitukseni 8:57 tältä aamulta, löydät kaksi vaihtoehtoa ajatella minkä hyvänsä edun verotuksesta, kumpikaan ei ole teknisesti väärin - minun ymmärtääkseni mutta eikö olekin niin, että sinä seuraat vaihtoehtoa 1) etkä halua kuulla vaihtoehdosta 2) ?
PS. toki on sellainen mahdollisuus mikä ei ole tullut esille - verokorttisi perusprosentti oli työaikaan jo 52% eikä prosentti siitä nouse vaikka verotettava vuositulo nousisi.
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka.
Minulla ei ole muita vaihtoehtoja, ja tarkoitukseni on sanoa, että autoedustamenevällä veromäärällä ei voi kohtuullisesti kustantaa uutta autoa omalla rahoituksella.
@Lukija336949 kirjoitti:
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka.
Minulla ei ole muita vaihtoehtoja, ja tarkoitukseni on sanoa, että autoedustamenevällä veromäärällä ei voi kohtuullisesti kustantaa uutta autoa omalla rahoituksella.
Asia voi hyvinkin olla niin, mutta kuuluit pieneen marginaaliryhmään jonka palkkaan kasataan etuja palkan päälle eli palkka on mitä on ja edut päälle. Jos joku on nyt töissä 5000€/kk bruttoliksalla, tuskin on helppo neuvotella tonnin autoa siihen palkan päälle vaan työnantaja vaatii, että autoedun kanssa kokonaispalkan tulisi vastata nykyistä palkkaasi.
Sitten on työtehtäviä joihin auton päivittäinen käyttö kuuluu ja niihin sovelletaan aivan omia ehtoja.
Kolmas vaihtoehto lienee, että haet uuteen työpaikkaan ja palkka+edut listataan pakettina. Siinä tapauksessa autoedun tilalle otettu vaihtoehtoinen palkkaerä (et tarvitse autoa, syystä tai toisesta) muuttaa edun arvoa niin, että poisjätetyn auton nettoarvo on sama kuin verotusarvo. Tällaisessa tapauksessa oma auto saattaa alkaa kannattaa jos vielä satunnaisista työajoista saa km-korvaukset.
@Lukija336949 kirjoitti:
Eiköhän se 5000 palkkaluokka ole alaraja mistä ylöspäin autoetuja aletaan tarjoamaan.
Nykyään 5000€/kk ei ole mikään päällikkötason liksa. Oma palkkani on selvästi tämän päälle, onneksi verokoneiden alarajat nousivat niin vähennysten jälkeen ei edelleenkään nimeä löydy listoilta kollegoiden harmiteltavaksi.
Kysehän on lopulta saajasta, kokeeko esim. ID4 sellaiseksi eduksi, että mieluimmin ottaa auton kuin 900€/kk lisää bruttopalkkaa. Jos asut vaikka Töölössä, ei vuotuiset ajomäärät välttämättä vaadi uudinkarheaa menopeliä - auton mittarissa voi kymmenen vuoden jälkeenkin olla alle 100.000km ja silloin olet maksanut vaihtoehtoisesta autoedusta veroja min 50-60 tuhatta (10 vuodessa). Toista oli ne ajat kun otit V70 T5 Volvon ja bensaa paloi 10-12 L/100km jonka maksoi työnantaja.
Naapurin juniori tekee myyntihommaa niin eka työpaikka sisältää 2500€ liksaa ja vapaan auto-etu skodan - voisi ajaa työreissut (30.000km/a) aiemmin omistamallaan A6 dieselillä, muttei työnantaja suostu kun pitäisi maksaa km-korvaukset.
Niin se näyttää olevan, alakerrassa kamppaillaan käytetyn Corollan osamaksujen kanssa, kun taas yläkerrassa ei ole huolia firman kustantaman Audin kulujen suhteen.
@Lukija336949 kirjoitti:
Hyvinvoivassa yrityksessä jokainen saa palkkaa ja etuja sen mukaan, mikä on hänen arvonsa yrityksen kokonaistulokseen nähden.
Kyllä kyllä - mutta vaikka olenkin suoriutunut selvästi paremmin kuin odottaa saattaa, vähän tuntuisi erikoiselta mennä yksikön vetäjälle sanomaan että nyt tarvisin tonnin auton palkan päälle. Johtaja voisi sanoa, että johan sinulle maksetaan keskimääräistä selvästi enemmän. Siihen sitten joo joo mutta silti.
Kannattaa kokeilla, jos ei anna, ei ota työpaikkaavastaan.
Sillä nyt ei ole merkitystä miten sen vapaanautoedun saa, väitteeni on ettei verotusarvosta perityllä euromäärällä pidetä uutta onnistusautoa.
@Lukija336949 kirjoitti:
En käytä värillisiä laseja. Minulle tarjottiin kuukausipalkkaa ja vapaa autoetu. Tuolloin, jos verotusarvo oli 1200, maksoin noin 600 euroa enemmän veroja. Näin ollen auto tuli minulle maksamaan 600 euroa kaikkine kuluineen.
Nyt alamme olla samalla sivulla asiassa. Vielä kun ottaisi ”noin ”sanat pois niin lopputulos voisi olla että maksoit reilut 600€ veroja 1200€ verotusarvosta eli verokortin suuremman veroprosentin mukaan.
Ei siitä autosta makseta veroa sen suuremman veroprosentin mukaan! Oletko sinäkin niitä jotka luulevat että ylitöiden veroprosentti on 50?
Suomessa verotetaan kalenterivuoden kokonaisansioiden mukaan.
Jos saat normaalia kk-palkkaa ja sitten sinulle tarjotaan "ETU". Jos mietitään mitä etu maksaa, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Viittaan tässä esimerkiksi autoetuun, jonka saa eräänlaisena palkankorotuksena vanhan palkan päälle.
1) Häivytät palkan ja edun verot samaan koriin ja kerrot itsellesi ja vaimollesi, miten vähän etu maksaa.
2) Erotat edun ja entisen palkan verot (tiedät paljonko veroa menee ennen edun vastaanottoa) ja paljonko veroa menee edun kanssa. Edusta veroa ei voi vähentää, joten edun vero pitää maksaa siitä palkasta jota sait jo edun vastaanottoon asti ja edun kanssa netto pienenee. Tuloksena selviää, paljonko etu oikeasti maksaa. Verokortin lisä% hoitaa tyypillisesti vähäiset ylitykset vuosirajaan verrattuna lähelle oikein. Avainasia mihin pitää keskittyä: Jos verokortissasi on vuosiraja esim. 60.000,- ja edun vuosi kokonaistulot nousevat 72.000,- niin kokonaisvero% nousee 2-4% ja lisä% korjaa veromäärän samalla sille alkuperäiselle 60k potille, ei pelkästään +12k edulle. Tällöin 60k rajat ylittyessä veroja pitää nostaa reilusti jotta 0-60k pottikin tulee korjattua josta on vuosirajaan mennessä maksettu alakanttiin veroa. Ylitöistä maksetaan tosiaan 50% veroa maksuhetkellä jotta koko vuoden ansioverotus tulee hoidettua. Jos vuositulot on progressiokäyrän pystysuoralla osuudella, jokainen lisä-€ verotetaan rankasti koska lisä-€ veroon pitää sisällyttää koko vuoden tulojen veron lisääntyminen.
Jos ajatuksessani on virhe - mielelläni luen oikaisun.
Kyllä me varmaankin samaa mieltä tästä asiasta olemme, siis siitä että progression myötä autoedun tai minkä tahansa lisäansion verotus on korkeampaa kuin veroprosentista suoraan lukemalla kuvittelisi. Eläke- yms. maksuja unohtamatta. Loppusummatasolla oletan meidän olevan samaa mieltä (eikä tämä varsinaisesti ole mielipidekysymys).
Opponoin vain sitä lisäprosentin käyttöä selityksessä. Ensisijaisesti siksi että verotus tapahtuu kuitenkin vuositulojen perusteella, ja toiseksi siksi että tulorajan ylittäminen on varsin sattumanvaraisra ja palkankorotuksen/autoedun voimaantulo osuu kalenteriin milloin kenelläkin. Ellen ihan väärin muista niin kuukausittaisista tulorajoista on luovuttu, joten meillä kaikilla on vuosituloraja.
Minulle ei ole verottaja laittanut tulorajakattoa.
Nuorena ajettiin taksilla työnantajan piikkiin kahden työpaikan välillä, kun ei vielä ollut ajokorttia.
Vuosituloraja on mielestäni erittäin hyvä. Silloin perusprosentti kattaa lomarahat ja jos on oikeutettu ylityökorvauksiin ja bonuksiin joista menisi kk-rajan kanssa lisäprosentin mukaan vero.
Kyllähän lisäpotin vero silti saattaa harmittaa jos bonuksen maksu sattuu joulukuulle eikä mahdu vuositulorajan sisään - voi olla hyvinkin 50% vero lähellä jos vuositulo ylittyy 15-20%.
@Lukija336949 kirjoitti:
Minulle ei ole verottaja laittanut tulorajakattoa.
Nuorena ajettiin taksilla työnantajan piikkiin kahden työpaikan välillä, kun ei vielä ollut ajokorttia.
Ei verottaja tulorajakattoa muillekaan laita, iloisena se kerää kymmenykset jokaisesta (lisä)eurosta.
Nyt alamme olla samalla sivulla asiassa. Vielä kun ottaisi ”noin ”sanat pois niin lopputulos voisi olla että maksoit reilut 600€ veroja 1200€ verotusarvosta eli verokortin suuremman veroprosentin mukaan.
Noin on ihan paikallaan, autot ja verotusarvot vaihtui usein, yli kahdenkymmenen vuoden aikana
Minä en ole tänne kertonut mitään faktaa verokortistani, tai mahdollisista veron alennuksista.
Tänne laittamani verotusarvot ja vero % on esimerkkilukuja, siitä mitä etu maksaisi saajalle.
Ne voi jokainen soveltaa omiin tuloihin ja veroihin.
Ei siitä autosta makseta veroa sen suuremman veroprosentin mukaan! Oletko sinäkin niitä jotka luulevat että ylitöiden veroprosentti on 50?
Suomessa verotetaan kalenterivuoden kokonaisansioiden mukaan.
Esimerkki verotaulukosta:
Veroprosentti nousee se verran mitä verotusarvo nostaa verotettavaa tuloa.
5 040 34,5 % = 3301,2 €
5 840 37,0 % = 2880 € eli edulle tulee esimerkissä 421€ hinta
Juu palautukset on ollut aina runsaita
Jos saat normaalia kk-palkkaa ja sitten sinulle tarjotaan "ETU". Jos mietitään mitä etu maksaa, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Viittaan tässä esimerkiksi autoetuun, jonka saa eräänlaisena palkankorotuksena vanhan palkan päälle.
1) Häivytät palkan ja edun verot samaan koriin ja kerrot itsellesi ja vaimollesi, miten vähän etu maksaa.
2) Erotat edun ja entisen palkan verot (tiedät paljonko veroa menee ennen edun vastaanottoa) ja paljonko veroa menee edun kanssa. Edusta veroa ei voi vähentää, joten edun vero pitää maksaa siitä palkasta jota sait jo edun vastaanottoon asti ja edun kanssa netto pienenee. Tuloksena selviää, paljonko etu oikeasti maksaa. Verokortin lisä% hoitaa tyypillisesti vähäiset ylitykset vuosirajaan verrattuna lähelle oikein. Avainasia mihin pitää keskittyä: Jos verokortissasi on vuosiraja esim. 60.000,- ja edun vuosi kokonaistulot nousevat 72.000,- niin kokonaisvero% nousee 2-4% ja lisä% korjaa veromäärän samalla sille alkuperäiselle 60k potille, ei pelkästään +12k edulle. Tällöin 60k rajat ylittyessä veroja pitää nostaa reilusti jotta 0-60k pottikin tulee korjattua josta on vuosirajaan mennessä maksettu alakanttiin veroa. Ylitöistä maksetaan tosiaan 50% veroa maksuhetkellä jotta koko vuoden ansioverotus tulee hoidettua. Jos vuositulot on progressiokäyrän pystysuoralla osuudella, jokainen lisä-€ verotetaan rankasti koska lisä-€ veroon pitää sisällyttää koko vuoden tulojen veron lisääntyminen.
Jos ajatuksessani on virhe - mielelläni luen oikaisun.
Autoedun verotus palkasta
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka. Autoedun arvo määräytyy auton käyttöönottovuoden ja auton tyypin perusteella. Työnantajasi ilmoittaa autoedun tulorekisteriin, ja se näkyy esitäytetyssä veroilmoituksessasi.
Voit laskea autoedun verotusarvon käyttämällä Verohallinnon autoetulaskuria, joka ottaa huomioon auton käyttöönottovuoden, suositushinnan ja lisävarusteiden arvon
Sinusta on tullut rikkinäinen levysoitin - jos et viitsi kommentoida asiaa niin lopetetaan yksityiskohdista keskustelu.
Minulla on yli kaksikymmentä veropäätöstä, joissa autoetu on otettu huomioon.
Jos tulosi muuttuvat merkittävästi verokauden aikana, sinun on haettava uusi verokortti.
Kysymys ei ole siitä, etteikö autoedun verotus mene niin kuin kirjoitat. Jos luet ajatuksella kirjoitukseni 8:57 tältä aamulta, löydät kaksi vaihtoehtoa ajatella minkä hyvänsä edun verotuksesta, kumpikaan ei ole teknisesti väärin - minun ymmärtääkseni mutta eikö olekin niin, että sinä seuraat vaihtoehtoa 1) etkä halua kuulla vaihtoehdosta 2) ?
PS. toki on sellainen mahdollisuus mikä ei ole tullut esille - verokorttisi perusprosentti oli työaikaan jo 52% eikä prosentti siitä nouse vaikka verotettava vuositulo nousisi.
Autoetu on verotettava etu, joka lisätään palkkaasi ja verotetaan samalla tavalla kuin rahapalkka.
Minulla ei ole muita vaihtoehtoja, ja tarkoitukseni on sanoa, että autoedustamenevällä veromäärällä ei voi kohtuullisesti kustantaa uutta autoa omalla rahoituksella.
Asia voi hyvinkin olla niin, mutta kuuluit pieneen marginaaliryhmään jonka palkkaan kasataan etuja palkan päälle eli palkka on mitä on ja edut päälle. Jos joku on nyt töissä 5000€/kk bruttoliksalla, tuskin on helppo neuvotella tonnin autoa siihen palkan päälle vaan työnantaja vaatii, että autoedun kanssa kokonaispalkan tulisi vastata nykyistä palkkaasi.
Sitten on työtehtäviä joihin auton päivittäinen käyttö kuuluu ja niihin sovelletaan aivan omia ehtoja.
Kolmas vaihtoehto lienee, että haet uuteen työpaikkaan ja palkka+edut listataan pakettina. Siinä tapauksessa autoedun tilalle otettu vaihtoehtoinen palkkaerä (et tarvitse autoa, syystä tai toisesta) muuttaa edun arvoa niin, että poisjätetyn auton nettoarvo on sama kuin verotusarvo. Tällaisessa tapauksessa oma auto saattaa alkaa kannattaa jos vielä satunnaisista työajoista saa km-korvaukset.
Eiköhän se 5000 palkkaluokka ole alaraja mistä ylöspäin autoetuja aletaan tarjoamaan.
Nykyään 5000€/kk ei ole mikään päällikkötason liksa. Oma palkkani on selvästi tämän päälle, onneksi verokoneiden alarajat nousivat niin vähennysten jälkeen ei edelleenkään nimeä löydy listoilta kollegoiden harmiteltavaksi.
Kysehän on lopulta saajasta, kokeeko esim. ID4 sellaiseksi eduksi, että mieluimmin ottaa auton kuin 900€/kk lisää bruttopalkkaa. Jos asut vaikka Töölössä, ei vuotuiset ajomäärät välttämättä vaadi uudinkarheaa menopeliä - auton mittarissa voi kymmenen vuoden jälkeenkin olla alle 100.000km ja silloin olet maksanut vaihtoehtoisesta autoedusta veroja min 50-60 tuhatta (10 vuodessa). Toista oli ne ajat kun otit V70 T5 Volvon ja bensaa paloi 10-12 L/100km jonka maksoi työnantaja.
Naapurin juniori tekee myyntihommaa niin eka työpaikka sisältää 2500€ liksaa ja vapaan auto-etu skodan - voisi ajaa työreissut (30.000km/a) aiemmin omistamallaan A6 dieselillä, muttei työnantaja suostu kun pitäisi maksaa km-korvaukset.
Niin se näyttää olevan, alakerrassa kamppaillaan käytetyn Corollan osamaksujen kanssa, kun taas yläkerrassa ei ole huolia firman kustantaman Audin kulujen suhteen.
Hyvinvoivassa yrityksessä jokainen saa palkkaa ja etuja sen mukaan, mikä on hänen arvonsa yrityksen kokonaistulokseen nähden.
Kyllä kyllä - mutta vaikka olenkin suoriutunut selvästi paremmin kuin odottaa saattaa, vähän tuntuisi erikoiselta mennä yksikön vetäjälle sanomaan että nyt tarvisin tonnin auton palkan päälle. Johtaja voisi sanoa, että johan sinulle maksetaan keskimääräistä selvästi enemmän. Siihen sitten joo joo mutta silti.
Kannattaa kokeilla, jos ei anna, ei ota työpaikkaavastaan.
Sillä nyt ei ole merkitystä miten sen vapaanautoedun saa, väitteeni on ettei verotusarvosta perityllä euromäärällä pidetä uutta onnistusautoa.
Kyllä me varmaankin samaa mieltä tästä asiasta olemme, siis siitä että progression myötä autoedun tai minkä tahansa lisäansion verotus on korkeampaa kuin veroprosentista suoraan lukemalla kuvittelisi. Eläke- yms. maksuja unohtamatta. Loppusummatasolla oletan meidän olevan samaa mieltä (eikä tämä varsinaisesti ole mielipidekysymys).
Opponoin vain sitä lisäprosentin käyttöä selityksessä. Ensisijaisesti siksi että verotus tapahtuu kuitenkin vuositulojen perusteella, ja toiseksi siksi että tulorajan ylittäminen on varsin sattumanvaraisra ja palkankorotuksen/autoedun voimaantulo osuu kalenteriin milloin kenelläkin. Ellen ihan väärin muista niin kuukausittaisista tulorajoista on luovuttu, joten meillä kaikilla on vuosituloraja.
Minulle ei ole verottaja laittanut tulorajakattoa.
Nuorena ajettiin taksilla työnantajan piikkiin kahden työpaikan välillä, kun ei vielä ollut ajokorttia.
Vuosituloraja on mielestäni erittäin hyvä. Silloin perusprosentti kattaa lomarahat ja jos on oikeutettu ylityökorvauksiin ja bonuksiin joista menisi kk-rajan kanssa lisäprosentin mukaan vero.
Kyllähän lisäpotin vero silti saattaa harmittaa jos bonuksen maksu sattuu joulukuulle eikä mahdu vuositulorajan sisään - voi olla hyvinkin 50% vero lähellä jos vuositulo ylittyy 15-20%.
Ei verottaja tulorajakattoa muillekaan laita, iloisena se kerää kymmenykset jokaisesta (lisä)eurosta.