Taisi koko juttu lähteä liikkeelle siitä, kannattaako ajaa omalla vai työsuhdeautolla. Jos joku saa autoedun palkan päälle (syitä varmaan tähänkin on) niin sitä ei voi ottaa verrokiksi omaan autoon vertailuun. Jos mattimeikäläinen saa 4000€/kk palkkaa bruttona ja tulee autontarve niin ei taida oman auton hankinnan sijaan saada tonnin palkankorotusta autoedun muodossa, ainakaan selityksellä että autolle on tarvetta.
Työsuhdeauton huono puoli on omalla kohdalla ollut auto on päätetty talousosastolla (=työsuhdeautopolitiikka). Nuorempana olisin voinut ajaa Passat/Vectra-týppisillä autoilla, ajoin mieluumin xxx-merkin kuutoskoneisella bensa-autolla. Myöhemmin olisi pitänyt ajaa <xxxg/km päästörajan alittavalla autolla, ajoin xxx-merkin SUVeilla. Nyt viimeksi juurikin noin 800€/kk sähköauto oli keskuteluissa. Tarjolla tuohon hintaa oli aivan käypäsiä autoja, mutta ajan mieluumin xxx-merkin sähköautolla, joka ei ko. rajaan sovi. Varmasti excelillä laskettuna olen hävinnyt rahallisesti joka kerta, mutta häviän hymyssä suin. Kun tunteella mennään niin autossa pittä olla muu väri kuin kuin santanderin valkoinen ja sisällä arvostan muuta kuin harmaita kangaspenkkejä, tai nykyisin kai pitäisi sanoa muovipenkkejä.
Muutaman kerran on 'suositeltu' (=pitää ottaa) työsuhdeautoa työnantajan toimesta. Keskustelut käytiin ja päädyttiin molemmilla kerroilla lopputulokseen, että jatketaan kun ennenkin. Hankkimalla autoni itse saan sellaisen kuin haluan ilman rajoituksia, ja firman ei tarvitse venyttää poliitikkaansa. Jos poikkeama sallitaisiin yhdelle, niin seuraava olisi heti jonossa. Mutta kun kaikki tietää, että firmalla ei ole parkkipaikalla erottuvaan kärryyn osaa eikä arpaa, niin autopoliitikka toimii suunnitellusti
@Lukija33539 kirjoitti:
Työsuhdeauton huono puoli on omalla kohdalla ollut auto on päätetty talousosastolla (=työsuhdeautopolitiikka). Nuorempana olisin voinut ajaa Passat/Vectra-týppisillä autoilla, ajoin mieluumin xxx-merkin kuutoskoneisella bensa-autolla. Myöhemmin olisi pitänyt ajaa <xxxg/km päästörajan alittavalla autolla, ajoin xxx-merkin SUVeilla. Nyt viimeksi juurikin noin 800€/kk sähköauto oli keskuteluissa. Tarjolla tuohon hintaa oli aivan käypäsiä autoja, mutta ajan mieluumin xxx-merkin sähköautolla, joka ei ko. rajaan sovi. Varmasti excelillä laskettuna olen hävinnyt rahallisesti joka kerta, mutta häviän hymyssä suin. Kun tunteella mennään niin autossa pittä olla muu väri kuin kuin santanderin valkoinen ja sisällä arvostan muuta kuin harmaita kangaspenkkejä, tai nykyisin kai pitäisi sanoa muovipenkkejä.
Muutaman kerran on 'suositeltu' (=pitää ottaa) työsuhdeautoa työnantajan toimesta. Keskustelut käytiin ja päädyttiin molemmilla kerroilla lopputulokseen, että jatketaan kun ennenkin. Hankkimalla autoni itse saan sellaisen kuin haluan ilman rajoituksia, ja firman ei tarvitse venyttää poliitikkaansa. Jos poikkeama sallitaisiin yhdelle, niin seuraava olisi heti jonossa. Mutta kun kaikki tietää, että firmalla ei ole parkkipaikalla erottuvaan kärryyn osaa eikä arpaa, niin autopoliitikka toimii suunnitellusti
@Lukija33539 kirjoitti:
Työsuhdeauton huono puoli on omalla kohdalla ollut auto on päätetty talousosastolla (=työsuhdeautopolitiikka). Nuorempana olisin voinut ajaa Passat/Vectra-týppisillä autoilla, ajoin mieluumin xxx-merkin kuutoskoneisella bensa-autolla. Myöhemmin olisi pitänyt ajaa <xxxg/km päästörajan alittavalla autolla, ajoin xxx-merkin SUVeilla. Nyt viimeksi juurikin noin 800€/kk sähköauto oli keskuteluissa. Tarjolla tuohon hintaa oli aivan käypäsiä autoja, mutta ajan mieluumin xxx-merkin sähköautolla, joka ei ko. rajaan sovi. Varmasti excelillä laskettuna olen hävinnyt rahallisesti joka kerta, mutta häviän hymyssä suin. Kun tunteella mennään niin autossa pittä olla muu väri kuin kuin santanderin valkoinen ja sisällä arvostan muuta kuin harmaita kangaspenkkejä, tai nykyisin kai pitäisi sanoa muovipenkkejä.
Muutaman kerran on 'suositeltu' (=pitää ottaa) työsuhdeautoa työnantajan toimesta. Keskustelut käytiin ja päädyttiin molemmilla kerroilla lopputulokseen, että jatketaan kun ennenkin. Hankkimalla autoni itse saan sellaisen kuin haluan ilman rajoituksia, ja firman ei tarvitse venyttää poliitikkaansa. Jos poikkeama sallitaisiin yhdelle, niin seuraava olisi heti jonossa. Mutta kun kaikki tietää, että firmalla ei ole parkkipaikalla erottuvaan kärryyn osaa eikä arpaa, niin autopoliitikka toimii suunnitellusti
Miksi kirjoitat xxx etkä BMW?
Koska automerkki ei ole tässä minun rajapinnassa työsuhdeautoiluun se rajoite. xxx:n paikalle voi laittaa useamman merkin joka toteuttaa yhtälön. Autovaihtotilanteessa kasaan vaihtoehdot, joista sitten potentiaalisimmat vaihtoehdot kokeilen. Minimivaatimuksena on, että merkkihuolto löytyy omasta kylästä. Jos/kun vaihtoehdot ovat hyvin lähellä toisiaan (eli aika sama kumman valitsee) niin merkillä alkaa olla painoarvoa, koska paikallinen aftersales on ollut toimivaa, niin se on tottakai etu. Mitäpä sitä toimivaa vaihtamaan, vaikka toki toisella merkillä tämä voi olla myös kunnossa aivan yhtä hyvin. Tämän asian selvittäminen on vaan paljon vaikeampaan kuin autojen koeajaminen.
Minun ammatissani kaikkiin työtarjouksiin sisältyi vapaa autoetu. Työhön autoa ei tarvittu, auto oli vain vapaa ajankäyttöön, työmatkat on autoedussa vapaa-aikaa.
@Lukija33539 kirjoitti:
Työsuhdeauton huono puoli on omalla kohdalla ollut auto on päätetty talousosastolla (=työsuhdeautopolitiikka). Nuorempana olisin voinut ajaa Passat/Vectra-týppisillä autoilla, ajoin mieluumin xxx-merkin kuutoskoneisella bensa-autolla. Myöhemmin olisi pitänyt ajaa <xxxg/km päästörajan alittavalla autolla, ajoin xxx-merkin SUVeilla. Nyt viimeksi juurikin noin 800€/kk sähköauto oli keskuteluissa. Tarjolla tuohon hintaa oli aivan käypäsiä autoja, mutta ajan mieluumin xxx-merkin sähköautolla, joka ei ko. rajaan sovi. Varmasti excelillä laskettuna olen hävinnyt rahallisesti joka kerta, mutta häviän hymyssä suin. Kun tunteella mennään niin autossa pittä olla muu väri kuin kuin santanderin valkoinen ja sisällä arvostan muuta kuin harmaita kangaspenkkejä, tai nykyisin kai pitäisi sanoa muovipenkkejä.
Muutaman kerran on 'suositeltu' (=pitää ottaa) työsuhdeautoa työnantajan toimesta. Keskustelut käytiin ja päädyttiin molemmilla kerroilla lopputulokseen, että jatketaan kun ennenkin. Hankkimalla autoni itse saan sellaisen kuin haluan ilman rajoituksia, ja firman ei tarvitse venyttää poliitikkaansa. Jos poikkeama sallitaisiin yhdelle, niin seuraava olisi heti jonossa. Mutta kun kaikki tietää, että firmalla ei ole parkkipaikalla erottuvaan kärryyn osaa eikä arpaa, niin autopoliitikka toimii suunnitellusti
Miksi kirjoitat xxx etkä BMW?
Koska automerkki ei ole tässä minun rajapinnassa työsuhdeautoiluun se rajoite. xxx:n paikalle voi laittaa useamman merkin joka toteuttaa yhtälön. Autovaihtotilanteessa kasaan vaihtoehdot, joista sitten potentiaalisimmat vaihtoehdot kokeilen. Minimivaatimuksena on, että merkkihuolto löytyy omasta kylästä. Jos/kun vaihtoehdot ovat hyvin lähellä toisiaan (eli aika sama kumman valitsee) niin merkillä alkaa olla painoarvoa, koska paikallinen aftersales on ollut toimivaa, niin se on tottakai etu. Mitäpä sitä toimivaa vaihtamaan, vaikka toki toisella merkillä tämä voi olla myös kunnossa aivan yhtä hyvin. Tämän asian selvittäminen on vaan paljon vaikeampaan kuin autojen koeajaminen.
Mietin vain, että olet tehnyt tiedettäväksi täällä, että ajat BMW:llä, joten miksi et vain kirjoittanut BMW?
Onko sinulla ollut xxxxxa tai xxxxxxxx-xxxxiä? Vai pelkästään xxx aikuisiällä?
@HybridRules kirjoitti:
Mietin vain, että olet tehnyt tiedettäväksi täällä, että ajat BMW:llä, joten miksi et vain kirjoittanut BMW?
Onko sinulla ollut xxxxxa tai xxxxxxxx-xxxxiä? Vai pelkästään xxx aikuisiällä?
Toki BMW:n lisäksi tuttuja (=omistettuja) autoja ovat Honda, Mini, Mitsu, Lexus, Suzuki, Toyota, VW. Viimeiset 30 vuotta olen kuitenkin ajanut Bemarilla lukuunottamatta muutamaa lyhyttä jaksoa Lexuksella (6kk) ja Minillä (3kk). Mini on perheessä edelleen rouvan kulkineena, ja ajelen sillä silloin tällöin, viimeksi eilen. (Omassa on vielä kesärenkaat alla )
@HybridRules kirjoitti:
Mietin vain, että olet tehnyt tiedettäväksi täällä, että ajat BMW:llä, joten miksi et vain kirjoittanut BMW?
Onko sinulla ollut xxxxxa tai xxxxxxxx-xxxxiä? Vai pelkästään xxx aikuisiällä?
Toki BMW:n lisäksi tuttuja (=omistettuja) autoja ovat Honda, Mini, Mitsu, Lexus, Suzuki, Toyota, VW. Viimeiset 30 vuotta olen kuitenkin ajanut Bemarilla lukuunottamatta muutamaa lyhyttä jaksoa Lexuksella (6kk) ja Minillä (3kk). Mini on perheessä edelleen rouvan kulkineena, ja ajelen sillä silloin tällöin, viimeksi eilen. (Omassa on vielä kesärenkaat alla )
Olet aika erityyppinen omistaja kuin minä, jolla kauiten omassa omistuksessa nyt oleva auto on ollut minulla jo yli 18 v.
Jos on autoetu tarjolla, niin omaan autoon sijoitetut varat voi laittaa tuottamaan saman verran kuukaudessa kuin omistusauton arvo alenee.
Mieti sitä saldoa parikymmenenvuodenpäästä.
@Lukija336949 kirjoitti:
Jos on autoetu tarjolla, niin omaan autoon sijoitetut varat voi laittaa tuottamaan saman verran kuukaudessa kuin omistusauton arvo alenee.
Mieti sitä saldoa parikymmenenvuodenpäästä.
Normaalitilanteessa auton omistaja kyllä hinnoittelee arvonalennuksen mm. leasing maksuihin. Joskus bruttopalkka voi olla alakanttiin mutta työntekijää houkutellaan autoedulla jonka saa palkan päälle.
Laita ne leasing maksut sijoituksiin kasvamaan katetta katteelle.
Toisaalta jos on matalapalkka ala ja tarjotaan autoetua (taitaa olla harvinaista) on oma auto suhteessa tuloihin vielä kannattomampi.
Matalan palkan ja veroprosentin myötä autoetu on lähes ilmainen verrattuna velalla hankittuun autoon.
@Lukija31722 kirjoitti:
Olet aika erityyppinen omistaja kuin minä, jolla kauiten omassa omistuksessa nyt oleva auto on ollut minulla jo yli 18 v.
Laitan paremmaksi yksi ollut nyt 22 vuotta, ikää tosin autolla on jo 40v. Autossa on jopa ABS:t. Mini on ollut taloudessa nyt 6 vuotta. Kaksi muuta bemaria ovat olleet nyt pihassa 6kk.
@Lukija31722 kirjoitti:
Olet aika erityyppinen omistaja kuin minä, jolla kauiten omassa omistuksessa nyt oleva auto on ollut minulla jo yli 18 v.
Laitan paremmaksi yksi ollut nyt 22 vuotta, ikää tosin autolla on jo 40v. Autossa on jopa ABS:t. Mini on ollut taloudessa nyt 6 vuotta. Kaksi muuta bemaria ovat olleet nyt pihassa 6kk.
Sitten menee paremmaksi jos tuokin on ollut jatkuvasti päivittäisessä käytössä.
@Lukija336949 kirjoitti:
Jos on autoetu tarjolla, niin omaan autoon sijoitetut varat voi laittaa tuottamaan saman verran kuukaudessa kuin omistusauton arvo alenee.
Mieti sitä saldoa parikymmenenvuodenpäästä.
Kun sitten työsuhdeautoa tarjottiin mietin kyllä asiaa. Excelillä pääteltynä insinöörin peruskinneri 'valkoinen farkku-passat' kolmen vuoden välein päivitettynä uuteen malliin ja varat tuottamaan, ei ole huono vaihtoehto. Ekalla kerralla hylkäsin työsuhdeauton juurikin excelilä liian kalliina. Tonnin pommilla ajamaminen oli paljon edullisempaa kuin uudella työsuhdeautolla. Laitoin rahat mieluumin agressiviiseen asuntolainana takaisinmaksuun, kun tuohon aikaan rahalla oli korkokin.
Käyttöetu vai vapaa autoetu, palkan päälle vai palkasta? Vaihtoehtoja kun on. Ja sinunkin pitäisi pystyä laskeutumaan yleiselle tasolle sieltä omaltasi.
omaan autoon sijoitetut varat voi laittaa tuottamaan saman verran kuukaudessa kuin omistusauton arvo alenee. Mieti sitä saldoa parikymmenenvuoden päästä
Eikö tuo tarkoita käytännössä sitä, että bruttopalkasta pitää pakollisten menojen (johon sen auton maksaminen kuuluu myös) jälkeen jäädä vielä löysää rahaa sivuun laitettavaksi? Siis harrastamisen jälkeenkin, vapaa-ajan menoihin ja vaikka mihin. Millaista summaa mielessäsi ehdottelet?
Käyttöetuautossa pitää maksaa käytöstä, eli sekin on pois tuosta summasta sitten.
Vapaasta autoedusta on kyse.
Ei sen omanautonarvolla ole merkitystä, jo 1000 ritasta saadut rahat sijoittamalla se alkaa.
Ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta
Tikun excelit näyttivät, että tonnin ritsa omana autona tulee halvemmaksi kuin työsuhdeauto. Sellaisessa käsityksessä minäkin olen, vaikka en ole asiaa yrittänytkään laskea. Enkä usko, että tarvitsee olla edes tonnin ritsa vaan voi olla selvästi kallimpikin. Kun ostaa halvan auton itselleen, ei ole kiinteitä kuluja kuin ihan alussa eikä ole enää juuri arvonalenemaakaan. Työsuhdeautosta on kuukaudesta toiseen kiinteä kulu verotuksen kautta.
Keittiöpsykologin meriitillä voisin sanoa, että ihminen ei koe saamatta jäänyttä rahaa samalla tavalla menona kuin rahan, mikä pitää konkreettisesti maksaa pois omalta tililtä. Eli, kun palkasta pidätetään enemmän veroa, se ei tunnu samalla tavalla menolta kuin, jos pitää maksaa sama summa nettopalkasta, vaikka nettopalkka olisikin vähän suurempi.
Autoetu antaa mahdollisuuden ajaa kalliimmalla autolla halvemmalla kuin omaksi ostamalla. Siis jos verrataan samaa autoa autoetuautona tai omaksi ostettuna. Toisaalta autoetuauto on konkreettisesti vain käytettävissä oleva auto, jonka käytössä on rajoituksia ja sääntöjä, joita omassa autossa ei ole.
On ihan hyvä tarkentaa tuollainen yksityiskohta kuitenkin. Se vielä jäi, että autoetu voi olla palkan päälle, tai palkasta, vai mitä?
Ei sen omanautonarvolla ole merkitystä, jo 1000 ritasta saadut rahat sijoittamalla se alkaa.
Aijaa, tarkoitit siis, että olisi olemassa joku auto, jonka myy pois. Et sinä sitä kyllä kertonut mitenkään selväsanaisesti. Se myynti kun tuottaa kertasumman ja sinä puhuit arvonalenemasta kk-tasolla aluksi.
Ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta
Onpas, keksitkö tai muistako itse, vai pitääkö ihan oikeasti sinullekin kertoa mitä se vapaa autoetu tarkoittaa?
Käyttöetuautossa on kahdenlaista kulua: kiinteää ja käytöstä riippuvaa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Olet aika erityyppinen omistaja kuin minä, jolla kauiten omassa omistuksessa nyt oleva auto on ollut minulla jo yli 18 v.
Laitan paremmaksi yksi ollut nyt 22 vuotta, ikää tosin autolla on jo 40v. Autossa on jopa ABS:t. Mini on ollut taloudessa nyt 6 vuotta. Kaksi muuta bemaria ovat olleet nyt pihassa 6kk.
Sitten menee paremmaksi jos tuokin on ollut jatkuvasti päivittäisessä käytössä.
Ei ole järkevää monestakaan syystä käyttää vanhinta autoa arkiajoihin, vaikka ominaisuuksien puolesta sille ei olisi estettä.
Palkasta vai palkan päälle, mikä etu se sellainen on, joka vähennetään palkasta? Vapaan autoedun kulut ovat verotusarvosta maksettavaa veroa henkilökohtaisen prosentin mukaan.
Kun myy auton, sen jälkeen ei ole omistusauton kiinteitä eikä välillisiä kuluja.
Vapaan autoedun kulut ovat verotusarvosta maksettavaa veroa henkilökohtaisen prosentin mukaan.
Aina mennään henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Käyttöetuauto on myös autoetu, eli ei passaa unohtaa eroja.
Kun myy auton, sen jälkeen ei ole omistusauton kiinteitä eikä välillisiä kuluja.
Kerroit äsken että ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta Se nyt on selvää ettei siitä myydystä ole enää kuluja. Ja unohdit vieläkin tarkentaa, ymmärsitkö mistä on siis kyse kun yhdet kiinteät (+ vaihtuvat) kulut vaihtuvat vain toiseen.
Neuvottelussa sovittiin tietystä kuukausipalkasta ja siihen kuuluvista lisistä, ovatko nämä lisät osa palkkaa vai palkanlisää?
Kerroit äsken että ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta Se nyt on selvää ettei siitä myydystä ole enää kuluja. Ja unohdit vieläkin tarkentaa, ymmärsitkö mistä on siis kyse kun yhdet kiinteät (+ vaihtuvat) kulut vaihtuvat vain toiseen.
Siiloin kun minä myin omanauton, siitä ei ollut sen jälkeen kuluja.
Nyt taas kun on omaomistusauto, kuluja on reilusti enemmän, kuin vapaan autoedun verotusarvon vero.
Antaa olla, minulla oli tietty kk palkka + lisät autoineen ym.
Enää en tee mitään töitä, vastailen vai näihin kuulusteluihin kun erehdyin taas kertomaan omanmielipiteeni. Helpommalla pääsee kun tonkii vain toiste valmiita kannanottoja.
@Lukija336949 kirjoitti:
Täytyyhän meitä uutena ostaja olla, että teille käytetyn ostajille on kirpputorit täynnä.
Ei meidän uutta tavallista kalliimpien käytettyjen ostajien kannalta täydy yhtään mitään. Käytetyt etuvetoiset pikkuautot eivät laajenna meidän valikoimaamme yhtään. Meillä on mahdollisuus valita mitä keskimääräisen uuden auton ylittävällä hinnalla haluamme ostaa, vai ostammeko ollenkaan (vielä).
Ymmärrän silti sinunkin strategiasi. Jos ei ole suurta väliä millä ajaa, suosittu halpa pikkuauto kohtuullisen usein vaihdettuna on ihan hyvä valinta koska uudehkosta käytetystä hyvitetään kohtuullisen hyvin. Viimeisimmän E-sarjalaiseni arvon alennus oli silti lähes satasen kuukautta kohden pienempi kuin sinun paljon uudempana vaihtamasi. Takuun puuttuessa suurimman osan matkasta maksoin tietenkin ylläpidosta arvon alennuksen erotuksen, joten en minä tällä säästämään päässyt, mutta sain mukavaa kyytiä suunnilleen uuden pikkuauton kustannuksilla.
@Kumppani kirjoitti:
Eli panoksesi keskusteluun oli vastata HR:lle, että SINÄ ostat käteisellä. Ehkei se sitten ollut neuvo....
Anti oli lukutaitoisille täysin selvä. Suosittu suomalaisten mielestä kohtuuhintainen pikkuauto kohtuullisen usein vaihdettuna pitää uudenkin auton arvon aleneman kohtuudessa vaikka ostaisi aina uuden. Takuu minimoi tekniset yllätykset. Sanoma on sekä selkeä että aivan totta.
Kyselysi mistä saa rahaa on nolo. Uuden auton ostaminen on käytännössä mahdollista vain niille, joiden ansiotaso, luottokelpoisuus tai varallisuus mahdollistaa rahoituksen tavalla tai toisella. Jos riittää, sitten voi valita itselleen sopivan rahoitustavan.
Siiloin kun minä myin omanauton, siitä ei ollut sen jälkeen kuluja.
Nyt tiedämme sen, ettei siitä ollut kuluja, koska korjasit - tai jotakin.
Alunperin kirjoitit ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta Ja sitten otit autoetuauton. Minusta se on hyvinkin kiinteä kulu liksasta. Jota sinulla ei nyt olekaan yhtäkkiä kun et olekaan töissä?!
Sinua on hyvin vaikea seurata! Tai yritä nyt päättää!
Nyt taas kun on omaomistusauto, kuluja on reilusti enemmän, kuin vapaan autoedun verotusarvon vero.
Mikä on osaomistusauto suomeksi, voisitko yrittää täsmällisesti kirjoittaa nyt, mitä tarkoitat ja mitä menoja tarkoitat.
Antaa olla, minulla oli tietty kk palkka + lisät autoineen ym.
On se joillakin helppoa. Vissiin liian isot liksat olleet kun ei tarvitse sen enempiä laskeskella menojaan.
Helpommalla pääsee kun tonkii vain toiste valmiita kannanottoja.
Ei pääse jos joutuu tulkitsemaan sinun kaltaisia kirjoittajia, joilta pitää sivun verran yrittää nyhtää selvyyttä, mistä olet kirjoittavinasi ylipäätään. Selkeyttä ja oikolukua kehiin (ei siis se lyhyys vaan sisältö), niin kyllä se siitä sinullakin.
Lähinnä talousoppijargoninsa "osaavalle" ja nokkelaa sijoittajaslangia ymmärtävälle mahdollisesti.
Suosittu suomalaisten mielestä kohtuuhintainen pikkuauto kohtuullisen usein vaihdettuna pitää uudenkin auton arvon aleneman kohtuudessa vaikka ostaisi aina uuden.
Jos se sattuu sopimaan tarpeeseen. Joka on nyt, eikä sitten kun on säästänyt/sijoittanut eläkkeelle.
Takuu minimoi tekniset yllätykset. Sanoma on sekä selkeä että aivan totta.
Pitää olla se pääoma, jolla hankkii auton, jossa takuu on voimassa, käytettynäkin. Eli totta vasta kun pystyy maksamaan sen ja vielä sijoittamaan päällekin löysällä nettotulolla. Miksei se sanoma ole selvää lähtökohdaksi.
Jännä että oiot tuossa, vaikka toisesta suupielestä hoet pitkäjänteistä (lue: kasa vuosia) sijoitusta jotta tuottoa tulisi...
Kyselysi mistä saa rahaa on nolo.
Ei vaan siitähän koko keskustelussa on kyse. Siinä tapauksessa omat kommenttisi siitä, että eläkkeellä on miljuunia on hyvin noloa myös.
Uuden auton ostaminen on käytännössä mahdollista vain niille, joiden ansiotaso, luottokelpoisuus tai varallisuus mahdollistaa rahoituksen tavalla tai toisella.
No sitähän olen sinulle toitottanut! Voi hyvänen aika sentään!
Jos riittää, sitten voi valita itselleen sopivan rahoitustavan.
Vaan jos ei riitä, sitähän me JUST väännetään, höhhh!
Jos se kerran on jo oma auto (rahoitettu/maksettu/jne suomeksi sanottuna), niin miten saat siihen kuukausittain menemään saman verran ylläpitokuluja kuin mitä maksoit kuukausittain työsuhdeautona?
Sen työsuhdeauton hankinta ja kulutkin piti firmasi kattaa antaessaan sen käyttöösi. Sinä maksoit siitä ihan reippaasti Saajana viime kädessä ALD-tyyppiset firmat siis lopulta.
Jos lyhennät hankkimaasi autoa lainalla, niin silloinhan en ollut tavallaan edes väärässä lukivirheeni kanssa.
Taisi koko juttu lähteä liikkeelle siitä, kannattaako ajaa omalla vai työsuhdeautolla. Jos joku saa autoedun palkan päälle (syitä varmaan tähänkin on) niin sitä ei voi ottaa verrokiksi omaan autoon vertailuun. Jos mattimeikäläinen saa 4000€/kk palkkaa bruttona ja tulee autontarve niin ei taida oman auton hankinnan sijaan saada tonnin palkankorotusta autoedun muodossa, ainakaan selityksellä että autolle on tarvetta.
Työsuhdeauton huono puoli on omalla kohdalla ollut auto on päätetty talousosastolla (=työsuhdeautopolitiikka). Nuorempana olisin voinut ajaa Passat/Vectra-týppisillä autoilla, ajoin mieluumin xxx-merkin kuutoskoneisella bensa-autolla. Myöhemmin olisi pitänyt ajaa <xxxg/km päästörajan alittavalla autolla, ajoin xxx-merkin SUVeilla. Nyt viimeksi juurikin noin 800€/kk sähköauto oli keskuteluissa. Tarjolla tuohon hintaa oli aivan käypäsiä autoja, mutta ajan mieluumin xxx-merkin sähköautolla, joka ei ko. rajaan sovi. Varmasti excelillä laskettuna olen hävinnyt rahallisesti joka kerta, mutta häviän hymyssä suin. Kun tunteella mennään niin autossa pittä olla muu väri kuin kuin santanderin valkoinen ja sisällä arvostan muuta kuin harmaita kangaspenkkejä, tai nykyisin kai pitäisi sanoa muovipenkkejä.
Muutaman kerran on 'suositeltu' (=pitää ottaa) työsuhdeautoa työnantajan toimesta. Keskustelut käytiin ja päädyttiin molemmilla kerroilla lopputulokseen, että jatketaan kun ennenkin. Hankkimalla autoni itse saan sellaisen kuin haluan ilman rajoituksia, ja firman ei tarvitse venyttää poliitikkaansa. Jos poikkeama sallitaisiin yhdelle, niin seuraava olisi heti jonossa. Mutta kun kaikki tietää, että firmalla ei ole parkkipaikalla erottuvaan kärryyn osaa eikä arpaa, niin autopoliitikka toimii suunnitellusti
Miksi kirjoitat xxx etkä BMW?
Koska automerkki ei ole tässä minun rajapinnassa työsuhdeautoiluun se rajoite. xxx:n paikalle voi laittaa useamman merkin joka toteuttaa yhtälön. Autovaihtotilanteessa kasaan vaihtoehdot, joista sitten potentiaalisimmat vaihtoehdot kokeilen. Minimivaatimuksena on, että merkkihuolto löytyy omasta kylästä. Jos/kun vaihtoehdot ovat hyvin lähellä toisiaan (eli aika sama kumman valitsee) niin merkillä alkaa olla painoarvoa, koska paikallinen aftersales on ollut toimivaa, niin se on tottakai etu. Mitäpä sitä toimivaa vaihtamaan, vaikka toki toisella merkillä tämä voi olla myös kunnossa aivan yhtä hyvin. Tämän asian selvittäminen on vaan paljon vaikeampaan kuin autojen koeajaminen.
Minun ammatissani kaikkiin työtarjouksiin sisältyi vapaa autoetu. Työhön autoa ei tarvittu, auto oli vain vapaa ajankäyttöön, työmatkat on autoedussa vapaa-aikaa.
Mietin vain, että olet tehnyt tiedettäväksi täällä, että ajat BMW:llä, joten miksi et vain kirjoittanut BMW?
Onko sinulla ollut xxxxxa tai xxxxxxxx-xxxxiä? Vai pelkästään xxx aikuisiällä?
Toki BMW:n lisäksi tuttuja (=omistettuja) autoja ovat Honda, Mini, Mitsu, Lexus, Suzuki, Toyota, VW. Viimeiset 30 vuotta olen kuitenkin ajanut Bemarilla lukuunottamatta muutamaa lyhyttä jaksoa Lexuksella (6kk) ja Minillä (3kk). Mini on perheessä edelleen rouvan kulkineena, ja ajelen sillä silloin tällöin, viimeksi eilen. (Omassa on vielä kesärenkaat alla )
Olet aika erityyppinen omistaja kuin minä, jolla kauiten omassa omistuksessa nyt oleva auto on ollut minulla jo yli 18 v.
Jos on autoetu tarjolla, niin omaan autoon sijoitetut varat voi laittaa tuottamaan saman verran kuukaudessa kuin omistusauton arvo alenee.
Mieti sitä saldoa parikymmenenvuodenpäästä.
Normaalitilanteessa auton omistaja kyllä hinnoittelee arvonalennuksen mm. leasing maksuihin. Joskus bruttopalkka voi olla alakanttiin mutta työntekijää houkutellaan autoedulla jonka saa palkan päälle.
Laita ne leasing maksut sijoituksiin kasvamaan katetta katteelle.
Toisaalta jos on matalapalkka ala ja tarjotaan autoetua (taitaa olla harvinaista) on oma auto suhteessa tuloihin vielä kannattomampi.
Matalan palkan ja veroprosentin myötä autoetu on lähes ilmainen verrattuna velalla hankittuun autoon.
Laitan paremmaksi yksi ollut nyt 22 vuotta, ikää tosin autolla on jo 40v. Autossa on jopa ABS:t. Mini on ollut taloudessa nyt 6 vuotta. Kaksi muuta bemaria ovat olleet nyt pihassa 6kk.
Sitten menee paremmaksi jos tuokin on ollut jatkuvasti päivittäisessä käytössä.
Kun sitten työsuhdeautoa tarjottiin mietin kyllä asiaa. Excelillä pääteltynä insinöörin peruskinneri 'valkoinen farkku-passat' kolmen vuoden välein päivitettynä uuteen malliin ja varat tuottamaan, ei ole huono vaihtoehto. Ekalla kerralla hylkäsin työsuhdeauton juurikin excelilä liian kalliina. Tonnin pommilla ajamaminen oli paljon edullisempaa kuin uudella työsuhdeautolla. Laitoin rahat mieluumin agressiviiseen asuntolainana takaisinmaksuun, kun tuohon aikaan rahalla oli korkokin.
@Lukija336949 kirjoitti:
Käyttöetu vai vapaa autoetu, palkan päälle vai palkasta? Vaihtoehtoja kun on. Ja sinunkin pitäisi pystyä laskeutumaan yleiselle tasolle sieltä omaltasi.
Eikö tuo tarkoita käytännössä sitä, että bruttopalkasta pitää pakollisten menojen (johon sen auton maksaminen kuuluu myös) jälkeen jäädä vielä löysää rahaa sivuun laitettavaksi? Siis harrastamisen jälkeenkin, vapaa-ajan menoihin ja vaikka mihin. Millaista summaa mielessäsi ehdottelet?
Käyttöetuautossa pitää maksaa käytöstä, eli sekin on pois tuosta summasta sitten.
Vapaasta autoedusta on kyse.
Ei sen omanautonarvolla ole merkitystä, jo 1000 ritasta saadut rahat sijoittamalla se alkaa.
Ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta
Tikun excelit näyttivät, että tonnin ritsa omana autona tulee halvemmaksi kuin työsuhdeauto. Sellaisessa käsityksessä minäkin olen, vaikka en ole asiaa yrittänytkään laskea. Enkä usko, että tarvitsee olla edes tonnin ritsa vaan voi olla selvästi kallimpikin. Kun ostaa halvan auton itselleen, ei ole kiinteitä kuluja kuin ihan alussa eikä ole enää juuri arvonalenemaakaan. Työsuhdeautosta on kuukaudesta toiseen kiinteä kulu verotuksen kautta.
Keittiöpsykologin meriitillä voisin sanoa, että ihminen ei koe saamatta jäänyttä rahaa samalla tavalla menona kuin rahan, mikä pitää konkreettisesti maksaa pois omalta tililtä. Eli, kun palkasta pidätetään enemmän veroa, se ei tunnu samalla tavalla menolta kuin, jos pitää maksaa sama summa nettopalkasta, vaikka nettopalkka olisikin vähän suurempi.
Autoetu antaa mahdollisuuden ajaa kalliimmalla autolla halvemmalla kuin omaksi ostamalla. Siis jos verrataan samaa autoa autoetuautona tai omaksi ostettuna. Toisaalta autoetuauto on konkreettisesti vain käytettävissä oleva auto, jonka käytössä on rajoituksia ja sääntöjä, joita omassa autossa ei ole.
@Lukija336949 kirjoitti:
On ihan hyvä tarkentaa tuollainen yksityiskohta kuitenkin. Se vielä jäi, että autoetu voi olla palkan päälle, tai palkasta, vai mitä?
Aijaa, tarkoitit siis, että olisi olemassa joku auto, jonka myy pois. Et sinä sitä kyllä kertonut mitenkään selväsanaisesti. Se myynti kun tuottaa kertasumman ja sinä puhuit arvonalenemasta kk-tasolla aluksi.
Onpas, keksitkö tai muistako itse, vai pitääkö ihan oikeasti sinullekin kertoa mitä se vapaa autoetu tarkoittaa?
Käyttöetuautossa on kahdenlaista kulua: kiinteää ja käytöstä riippuvaa.
Ei ole järkevää monestakaan syystä käyttää vanhinta autoa arkiajoihin, vaikka ominaisuuksien puolesta sille ei olisi estettä.
Palkasta vai palkan päälle, mikä etu se sellainen on, joka vähennetään palkasta? Vapaan autoedun kulut ovat verotusarvosta maksettavaa veroa henkilökohtaisen prosentin mukaan.
Kun myy auton, sen jälkeen ei ole omistusauton kiinteitä eikä välillisiä kuluja.
@Lukija336949 kirjoitti:
Sanonta, eli onko autoetu
Tämä ja pari muuta linkkiä oli just edellisellä sivulla ja muutamat kommentit lisäksi:
https://www.k-auto.fi/ukk/auton-hankinta/palkan-osana-vai-palkan-lisana-autoedun-vaikutus-palkkaan/
Aina mennään henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Käyttöetuauto on myös autoetu, eli ei passaa unohtaa eroja.
Kerroit äsken että ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta Se nyt on selvää ettei siitä myydystä ole enää kuluja. Ja unohdit vieläkin tarkentaa, ymmärsitkö mistä on siis kyse kun yhdet kiinteät (+ vaihtuvat) kulut vaihtuvat vain toiseen.
Neuvottelussa sovittiin tietystä kuukausipalkasta ja siihen kuuluvista lisistä, ovatko nämä lisät osa palkkaa vai palkanlisää?
Ei siitä ole kuluja.
@Lukija336949 kirjoitti:
Sinun pitäisi tietää! Lukaise ne linkit, niin osaat ehkä tarkistaa.
On ihan pakko kysyä, minkä kuluja tuolla omasta mielestäsi tarkoitit?
Siiloin kun minä myin omanauton, siitä ei ollut sen jälkeen kuluja.
Nyt taas kun on omaomistusauto, kuluja on reilusti enemmän, kuin vapaan autoedun verotusarvon vero.
Antaa olla, minulla oli tietty kk palkka + lisät autoineen ym.
Enää en tee mitään töitä, vastailen vai näihin kuulusteluihin kun erehdyin taas kertomaan omanmielipiteeni. Helpommalla pääsee kun tonkii vain toiste valmiita kannanottoja.
Ei meidän uutta tavallista kalliimpien käytettyjen ostajien kannalta täydy yhtään mitään. Käytetyt etuvetoiset pikkuautot eivät laajenna meidän valikoimaamme yhtään. Meillä on mahdollisuus valita mitä keskimääräisen uuden auton ylittävällä hinnalla haluamme ostaa, vai ostammeko ollenkaan (vielä).
Ymmärrän silti sinunkin strategiasi. Jos ei ole suurta väliä millä ajaa, suosittu halpa pikkuauto kohtuullisen usein vaihdettuna on ihan hyvä valinta koska uudehkosta käytetystä hyvitetään kohtuullisen hyvin. Viimeisimmän E-sarjalaiseni arvon alennus oli silti lähes satasen kuukautta kohden pienempi kuin sinun paljon uudempana vaihtamasi. Takuun puuttuessa suurimman osan matkasta maksoin tietenkin ylläpidosta arvon alennuksen erotuksen, joten en minä tällä säästämään päässyt, mutta sain mukavaa kyytiä suunnilleen uuden pikkuauton kustannuksilla.
--740 GLE
Anti oli lukutaitoisille täysin selvä. Suosittu suomalaisten mielestä kohtuuhintainen pikkuauto kohtuullisen usein vaihdettuna pitää uudenkin auton arvon aleneman kohtuudessa vaikka ostaisi aina uuden. Takuu minimoi tekniset yllätykset. Sanoma on sekä selkeä että aivan totta.
Kyselysi mistä saa rahaa on nolo. Uuden auton ostaminen on käytännössä mahdollista vain niille, joiden ansiotaso, luottokelpoisuus tai varallisuus mahdollistaa rahoituksen tavalla tai toisella. Jos riittää, sitten voi valita itselleen sopivan rahoitustavan.
-740 GLE
@Lukija336949 kirjoitti:
Nyt tiedämme sen, ettei siitä ollut kuluja, koska korjasit - tai jotakin.
Alunperin kirjoitit ei ole mitään kiinteitä kuluja, kun luopuu omistusautosta Ja sitten otit autoetuauton. Minusta se on hyvinkin kiinteä kulu liksasta. Jota sinulla ei nyt olekaan yhtäkkiä kun et olekaan töissä?!
Sinua on hyvin vaikea seurata! Tai yritä nyt päättää!
Mikä on osaomistusauto suomeksi, voisitko yrittää täsmällisesti kirjoittaa nyt, mitä tarkoitat ja mitä menoja tarkoitat.
On se joillakin helppoa. Vissiin liian isot liksat olleet kun ei tarvitse sen enempiä laskeskella menojaan.
Ei pääse jos joutuu tulkitsemaan sinun kaltaisia kirjoittajia, joilta pitää sivun verran yrittää nyhtää selvyyttä, mistä olet kirjoittavinasi ylipäätään. Selkeyttä ja oikolukua kehiin (ei siis se lyhyys vaan sisältö), niin kyllä se siitä sinullakin.
740 GLE kirjoitti:
Lähinnä talousoppijargoninsa "osaavalle" ja nokkelaa sijoittajaslangia ymmärtävälle mahdollisesti.
Jos se sattuu sopimaan tarpeeseen. Joka on nyt, eikä sitten kun on säästänyt/sijoittanut eläkkeelle.
Pitää olla se pääoma, jolla hankkii auton, jossa takuu on voimassa, käytettynäkin. Eli totta vasta kun pystyy maksamaan sen ja vielä sijoittamaan päällekin löysällä nettotulolla. Miksei se sanoma ole selvää lähtökohdaksi.
Jännä että oiot tuossa, vaikka toisesta suupielestä hoet pitkäjänteistä (lue: kasa vuosia) sijoitusta jotta tuottoa tulisi...
Ei vaan siitähän koko keskustelussa on kyse. Siinä tapauksessa omat kommenttisi siitä, että eläkkeellä on miljuunia on hyvin noloa myös.
No sitähän olen sinulle toitottanut! Voi hyvänen aika sentään!
Vaan jos ei riitä, sitähän me JUST väännetään, höhhh!
Nyt taas kun on omaomistusauto, kuluja on reilusti enemmän, kuin vapaan autoedun verotusarvon vero.
Eikö siellä lue Nyt taas kun on OMAomistusauto.
No katos, niinpä lukikin.
Jos se kerran on jo oma auto (rahoitettu/maksettu/jne suomeksi sanottuna), niin miten saat siihen kuukausittain menemään saman verran ylläpitokuluja kuin mitä maksoit kuukausittain työsuhdeautona?
Sen työsuhdeauton hankinta ja kulutkin piti firmasi kattaa antaessaan sen käyttöösi. Sinä maksoit siitä ihan reippaasti Saajana viime kädessä ALD-tyyppiset firmat siis lopulta.
Jos lyhennät hankkimaasi autoa lainalla, niin silloinhan en ollut tavallaan edes väärässä lukivirheeni kanssa.