Toyotankin laatu menossa alaspäin

117 kommenttia
24
  • Olenpahan taas hiukkasen eri mieltä.

    Kun puhutaan esim. Corolla-luokasta (keskivertoautoilijan hintaluokasta), Toyota on ollut juuri sillä mainitsemallasi tekniikkapuolella kärkipäässä.

    Se toi 80-luvulla moniventtiilikoneet tähän luokkaan kun useimmat muut vielä ajeli 8-venttiilisillä.

    Vuonna -90 tuli ensimmäiset katalysaattorit ja polttoaineen suihkutus. TM kirjoitti artikkelissaan kuinka muiden (Ford, Opel) kadottaessaan tehoja ja käytännön suorituskykyä katin myötä Toyota kasasi yhden luokkansa pirteimmistä 1.3-litraisista

    Vuonna -97 Toyota toi corollan vakiovarustukseen ABS-jarrut, muistaakseni ensimäisenä luokassaan.

    Vuonna-2000 Toyota toi pienimpiinkin moottoreihin kehittyneen VVT-i-tekniikansa (portaattomasti eri ajotilanteiden mukaan tietokoneohjatusti säätyvä venttiilien ohjausjärjestelmä, VVTL-i:ssä myös noston säätö). Tuulilasi totesi esim. pahimman kilpakumppanin Astran olevan vielä eri vuosituhannella moottoritekniikassa tässä luokassa.

    Juuri tällä mainitsemallasi vikaherkällä tekniikka (elektroniikka) puolella ei olla todellakaan oltu eurooppaa ja saksalaisia jälkijunassa, ei varsinkaa volyymiluokassa. Luotettavuus on ollut melko korkealla tasolla juuri moottoripuolella vaikka tekniikkaa onkin ympätty mukaan.

    Nämä 70-luvun kaluston muistelijat voisi jo siirtyä 2000-luvulle. Eipä sen puoleen, 70-luvun kalusto oli kyllä kokemuksella varmatoimista.

      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 13:05 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    07.08.2005 klo 18:27 HäRVeli kirjoitti
    Kallistun vähän edellisen kannalle, että jos joku Toyotan laadun pilaa niin me eurooppalaiset alihankkijat ja työläiset.



    En oikein usko. Enemmänkin myös Toyoon on alkanut ilmaantua vikoja sitä mukaa, kun tekniikkaa on muutettu nykyaikaisemmaksi ja ajo-ominaisuuksia parannettu. On todella helppoa tehdä taatusti toimiva auto jos siinä ei ole monimutkaista tekniikkaa - sellaisiahan ne vanhat japsit olivat. Niissähän oli kaikki tekniset ratkaisut yksinkertaisuuden lisäksi varmuuden varalta vielä kopioitu Euroopasta, miten niihin siis olisi voinutkaan tulla vikoja kun mitään uutta ei ikinä kokeiltu? Nyt kun on alettu tekemään jo vähän edistyneempiä autoja, on myös alkanut löytyä vikayksilöitä. Ihan sama kehityskulku kuin eurooppalaisillakin oli, ei saksalaisessa laatuautossa ollut vuosina (noin!) 70-90 lainkaan vikoja ja kilsoja se nieli nöyrästi yli miljoonan. Sitten alettiin kehittää elektoroniikkaa ym ja ilmestyi satunnaisia vikoja, nyt minusta suunta on eurooppalaisilla selkeästi ylöspäin laadun suhteen. Eikä se eurooppalainen laatu kuitenkaan missään vaiheessa niin katastrofaalista ole ollut kuin tältä palstalta voisi kuvitella.

    Ruostesuojausta eivät japsit osanneet silloin 70-luvulla tehdä, eivätkä useimpien merkkien kohdalla näköjään ole paljon vieläkään oppineet. Ajo-ominaisuuksien puoleen en ole vielä ajanut yhdelläkään Toyotalla, joka olisi minusta ollut hyvä ajaa. En väitä, että ne nykyään olisivat erityisen huonojakaan, mutta joka kerta kun olen autoa valinnut, on eurooppalainen ollut selkeästi parempi ja mukavampi auto ajaa.

    AkiK ehkä hiukan yksinkertaistaa asioita - mutta niinhän me kaikki.
    Japanilaisten vahvuus oli tuotannon tehokkuus, joka pienensi kokoonpanokustannuksia, ja työn laatu. Useita asioita japanilaiset kopioivat Euroopasta ja USA:sta, mutta näinhän on aina tehty - mm. BMW:n ensimmäinen auto Dixi oli englantilaislisenssillä tehty, BMW Isetta oli italialaisen Isetta- tehtaan lisenssillä tehty jne...

    Tuotannon tehokkuus mahdollisti monia asioita: voitiin satsata omaan tuotekehittelyyn (80-luvulla Suomessa oli suuri uutinen, kun valtio osti Cray-tietokoneen - valtava investointi. Samaan aikaan Toyotan suunnitteluosastolla niitä oli käytössä kolme - ilman suurempaa uutisointia), voitiin ottaa massatuotantoautoihin käyttöön tekniikoita, joita muualla oli vain urheilu- tai loistoautoissa (mm. moniventtiilitekniikka), voitiin käyttää kalliimpia/laadukkaampia alihankintaosia, voitiin varustaa autot paremmin kuin muut, voitiin antaa autoille pitemmät takuut jne...

    Tuotannon globalisoituessa nämä kaikki asiat ovat edelleen voimassa - ainoaksi ongelmaksi on tullut saada eri maanosien alihankintatuotannon laatu kuntoon - välillä on tullut takaiskuja.

    Suurimpia laatuongelmia on 90-luvulla ollut USA-omisteisilla automerkeillä, eli GM:llä ja Fordilla. Ongelmat aiheutuivat ekonomistien "säästöpolitiikasta", joka kohdistui alihankkijoihin: heidän täytyi tuottaa osansa huomattavasti halvemmalla kuin ennen. Seuraukset näkyivät pian: materiaalien huonontaminen, laatutestien vähentäminen jne. aiheuttivat suuria ongelmia. Kaikkihan lienemme kuulleet Opelien laatuongelmista - minä olen ne myös kokenut - eivätkä Fordien vetoakselimurheet, korikitin huonous, repsottavat ovet jne ole myöskään vieraita asioita. Kyse ei ollut pelkästään satunnaisista vioista, vaan myös osasarjojen heikkouksista: jäähdyttimien muovireunat olivat niin hentoja, etteivät kestäneet pientäkään tärähdystä ilman vuotoa, jakohihnojen vaihtoväliä oli lyhennettävä rajusti (Opel), vetoakselit vuosivat lähes kaikissa autoissa (Ford) jne... Nyt on Opel sitten julkistanut laadunparannuskampanjan, jossa se kovasti kehuu kokoonpanotuotannon kohonneella laadulla - mutta kun ne ongelmat olivat siellä alihankintapuolella...

    Tällä hetkellä GM:n ja Fordin talous on täysin kuralla, ja Toyotalla on tehty suunnitelmia ao. konsernien pelastamisesta!! Kuten lienette lukeneet, tämä ei ole ensimmäinen kerta: Harley-Davidsonin nykyinen tuloskunto on seurausta Hondan aikoinaan antamasta avusta. "Pelastusprojektien" takana on tietenkin japanilaisten pelko tuontirajoituksista ja -tulleista, jos jenkkimerkit kaatuvat.

      
  • Kyllä kai sitä laadun vaihtelua on ollut kautta aikain kaikenmaalaisissa autoissa. Eurooppalaisissa firmoissa yllättävä kysyntä on usein pakottanut turvautumaan kaikenlaisiin alihankkijoihin, sekä kiristynyt työtahti tuottanut huonoa laadullista jälkeä.

    Hyvänä esimerkkinä kaukaa menneisyydestä ( ainaski melkeen omakohtaista kok.):
    E-Kadett: iskareita Monroesta onnettomiin merkkiä mikälie, vm.86=> "bio-maali" haalistui silmänräpäyksessä, lohkeili parin vuoden jälk. =>ruostetta! Hydraulisten venttiilien nostimien suunnittelu jäänyt puolitiehen(talviaamuina kakkosta pesään ylämäissä). Tyhjäkäynti useimmiten kateissa, säätöyrityksistä huolimatta. Jne.
    Volvo 245 vm.75 (uutena) maalaus aivan karseeta: lohkeili myös hetkessä, ja ruostettahan siitä pukkasi. Lokasuojia tosin kuulemma tuotiinkin mm. alihankkijoilta Puolasta... Pakoputkisto uusiksi alle 20 tkm jälkeen. jne.
    BMW 316 vm.78 (uusi) tankki ruostunut puhki alle neljässä vuodessa, jatkuvia häiriöitä tyhjäkäynnissä (muistaakseni aut. ryyppy). "Kansiremontti" n 100 tkm kohdalla. jne.

    Nämä muinaismuistot esimerkkeinä siis siitä, kun kysyntä ylittää rajusti jopa tavoitteet, laatu saattaa kärsiä.




    [HMT muokkasi tätä viestiä 10.08.2005 klo 14:25]
      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 12:33 Opelixi kirjoitti
    Sixpackin tutut poromiehetkö ne faktaa sitten kertoo siellä Inarin Essolla? Kerrotko nyt mitä pikkuvikoja on ilmennyt, niin tietää olla varuillaan?

    On Inarin Neste ja omistaja samalla taksiyrittäjä. Kauan ei tarvi yleensä kaffeella keskustella kun tietää mitkä autot toimii hyvin, mitkä huonosti ja mitkä siltä väliltä karuissa kovissa olosuhteissa. Avensis vaihtui oliko toisen laatikon jälkeen 8 h Hiaceen. 406 Peugeot farkkudiesel on kyseisen henkilön mielestä ollut paras. Mutta takaveto 505 aikoinaan taas huonoin. Japseilla ajetaan yleisesti Lapissa, yhtälailla kuin eurooppalaisilla. Mielestäni on mukavampi kuulla itse käyttäjältä suoraan mielipiteitä autosta ankarissa keliolosuhteissa, kuin lukea täältä varmaa tietoa nickinimiltä!

    Tuntuukin, että japsiautoilija on enemmän friikki merkin suhteen ja saa näppylöitä jos uskaltaa epäillä esim. Toyotan kestoa tai toimivuutta, tai kuten jotkut ovat suoraan kertoneet palstalla Toyotan vaihteisto-ongelmista. Miksi sitä ei voisi mainita? Nehän ovat vain autoja! Peltiä ja osaa joka aikanaan menee sulattamoon.

      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 15:13 SixPack kirjoitti
    Mielestäni on mukavampi kuulla itse käyttäjältä suoraan mielipiteitä autosta ankarissa keliolosuhteissa, kuin lukea täältä varmaa tietoa nickinimiltä!

    Tuntuukin, että japsiautoilija on enemmän friikki merkin suhteen ja saa näppylöitä jos uskaltaa epäillä esim. Toyotan kestoa tai toimivuutta, tai kuten jotkut ovat suoraan kertoneet palstalla Toyotan vaihteisto-ongelmista. Miksi sitä ei voisi mainita? Nehän ovat vain autoja! Peltiä ja osaa joka aikanaan menee sulattamoon.


    Tämä keskusteluketju alkoi "varmalla tiedolla nicknimeltä", ja SixPack - tai MatLog - on muiden mielestä myös "nicknimi".

    Aikoinaan Lapissa asuneena voisin todeta, että Lapin arvostetut automerkit ovat myös muun Suomen arvostamia automerkkejä. Ehkä ainoa poikkeus kuvaan on, että kaikkia dieselmalleja ei Lapissa arvostettu. Auton saa johdon päästä kovallakin pakkasella kyllä käyntiin, mutta kun lämpömittarin neula menee -40 asteen tuntumaan, alkavat useimmat dieselautot hyytyä. Voin vakuuttaa, että auton sammuminen tyhjälle jängälle siinä lämpötilassa ei ole kovin hauskaa. Niitä aina kuitenkin talvisin näkyi tien varsilla.Sellaiset dieselautot, joissa on polttoaineen esilämmitin, ovat ainoita Lapin oloihin sopivia.

    Eräs silmiinpistävä seikka 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa oli Audi-tehtaan markkinoille tulossa olevan autokaluston jokatalvinen "leiriytyminen" Lappiin. Se, että Audit pärjäävät talvitesteissä, ei ole siis sattuma, vaan seurausta kovasta testi- ja kehitystyöstä. Toivotaan vain, että Audien retkeily Lappiin jatkuu.

      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 13:44 HäRVeli kirjoitti
    Kun puhutaan esim. Corolla-luokasta (keskivertoautoilijan hintaluokasta), Toyota on ollut juuri sillä mainitsemallasi tekniikkapuolella kärkipäässä.

    Se toi 80-luvulla moniventtiilikoneet tähän luokkaan kun useimmat muut vielä ajeli 8-venttiilisillä.

    Vuonna -90 tuli ensimmäiset katalysaattorit ja polttoaineen suihkutus. TM kirjoitti artikkelissaan kuinka muiden (Ford, Opel) kadottaessaan tehoja ja käytännön suorituskykyä katin myötä Toyota kasasi yhden luokkansa pirteimmistä 1.3-litraisista

    Vuonna -97 Toyota toi corollan vakiovarustukseen ABS-jarrut, muistaakseni ensimäisenä luokassaan.

    Vuonna-2000 Toyota toi pienimpiinkin moottoreihin kehittyneen VVT-i-tekniikansa (portaattomasti eri ajotilanteiden mukaan tietokoneohjatusti säätyvä venttiilien ohjausjärjestelmä, VVTL-i:ssä myös noston säätö). Tuulilasi totesi esim. pahimman kilpakumppanin Astran olevan vielä eri vuosituhannella moottoritekniikassa tässä luokassa.


    Henkilökohtaisesti en arvioisi auton teknistä edistyneisyyttä pelkästään konepellin alla liikkuvien osien määrällä. Myyviä kirjainyhdistelmiä niistä kyllä saadaan aikaan, mutta todelliset hyödyt jäävät vähäisiksi. Uskaltaisin jopa väittää, että tänä päivänä puhtaalta pöydältä suunniteltuna voitaisiin tehdä 8-venttiilinen kiintein nokka-akseliajoituksin varustettu 1,6-litrainen perheauton moottori, jonka ominaisuudet ja taloudellisuus olisivat täysin verrattavissa parhaisiin nykymoottoreihin. Sellaista ei vain enää kannata tehdä, koska lähes yhtä halvalla voidaan tuottaa hiukan mutkikkaampi, mutta mainoksessa paljon hienommalta kuulostava "ihmemoottori". Toki moniventtiilisestä ja säätyvin ajoituksin varustetusta peruskoneesta on helpompi tehdä malliston vauhtiversion voimanpesä.

      
  • Sixpack kirjoitti:
    Tuntuukin, että japsiautoilija on enemmän friikki merkin suhteen ja saa näppylöitä jos uskaltaa epäillä esim. Toyotan kestoa tai toimivuutta, tai kuten jotkut ovat suoraan kertoneet palstalla Toyotan vaihteisto-ongelmista.


    Soppii soppii...epäillä soppii :smile:

    Sattuu vain tämä japsiautoilija seuranneen melko tiiviisti ala-aste ikäisestä nappulasta lähtien erilaisten Toyota-merkkisten autojen toimivuutta ja luotettavuutta 70-luvun alusta aina tähän päivään. Vanhimmat tutuksi tulleet mallit olleet -70 Corolla ja -70 Grown)

    Tullut ajettua yhtä lukuunottamatta (KE30) kaikkia Corollan mallisarjoja, osa omia osa vieraita ja lukemattomia muita Toyotan malleja sekä vertaillut ympärillä tutuilla ja tuntemattomilla oleviin saman- ja muunmerkkisiin. Monta muuta merkkiä tullut ajettua siinä sivussa.

    Elikkä jonkin verran löytyy tuntumaa kyseiseen merkkiin sekä vertailupohjaa muihin enkä heti suinpäin minäkään muuta kantojani, en nettikirjoitusten enkä poromiesten tarinoiden perusteella. Toki tieto aina hyvästä on vaikka liika tieto lisääkin tuskaa...sanotaan.

    Jotain pientä on matkan varrella sattunut...koskaan ei ole tien päälle jääty tai matka katkennut ja viat on korjattu ajamalla auto ennalta tilattuun huoltoon eikä hinurin lavalla.

    Vaihteisto-ongelmiin olen törmännyt yhden kerran...tai lähinnä kytkinlevy vanhassa autossa, sekä laturia, iskaria, solenoidia, takajousta tai muuta pientä joskus vaihdettu.

      
  • Erkki on oikeassa.

    pieni kiihkomielinen autourheiluhullujoukkio hieluttaa muuta porukkaa. Joten pöntöt tehdää heidän ehdoillaa.

    Mitäs me köyhät jotka haluis kaaran joka on niin yksinkertainen että sen osais ittekin huoltaa. Saadaan autoja jotka on hilavitkuttimia pullollaan.

    Uskaltakaapas olla eri mieltä.

      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 16:38 kaukasus kirjoitti
    Erkki on oikeassa.

    pieni kiihkomielinen autourheiluhullujoukkio hieluttaa muuta porukkaa. Joten pöntöt tehdää heidän ehdoillaa.

    Mitäs me köyhät jotka haluis kaaran joka on niin yksinkertainen että sen osais ittekin huoltaa. Saadaan autoja jotka on hilavitkuttimia pullollaan.

    Uskaltakaapas olla eri mieltä.

    Kyllähän näitä yksinkertaisia, tee-itse -huollettavia autoja maailmassa vielä tehdään; ongelma vain on, että niitä ei voi tuoda EU-alueelle - eivät täytä kolariturvallisuus- päästö- eivätkä melumääräyksiä. Lähimmäksi päässee tällä hetkellä Dacia Logan, jonka Suomeen tulosta en tiedä. Siinäkin on toki elektroniikkaa, ja ilman nykyaikaisia turvavarusteita kolmen tähden kolaritestitulosta voi pitää hyvänä. Mutta löytyyhän vaihtoautovarastoista vielä 80-luvun autoja, eikä niiden hintakaan ole hankinnan este.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 10.08.2005 klo 16:48]
      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 16:13 HäRVeli kirjoitti
    Sixpack kirjoitti:
    Tuntuukin, että japsiautoilija on enemmän friikki merkin suhteen ja saa näppylöitä jos uskaltaa epäillä esim. Toyotan kestoa tai toimivuutta, tai kuten jotkut ovat suoraan kertoneet palstalla Toyotan vaihteisto-ongelmista.


    Soppii soppii...epäillä soppii :smile:

    Sattuu vain tämä japsiautoilija seuranneen melko tiiviisti ala-aste ikäisestä nappulasta lähtien erilaisten Toyota-merkkisten autojen toimivuutta ja luotettavuutta 70-luvun alusta aina tähän päivään. Vanhimmat tutuksi tulleet mallit olleet -70 Corolla ja -70 Grown)

    Tullut ajettua yhtä lukuunottamatta (KE30) kaikkia Corollan mallisarjoja, osa omia osa vieraita ja lukemattomia muita Toyotan malleja sekä vertaillut ympärillä tutuilla ja tuntemattomilla oleviin saman- ja muunmerkkisiin. Monta muuta merkkiä tullut ajettua siinä sivussa.

    Elikkä jonkin verran löytyy tuntumaa kyseiseen merkkiin sekä vertailupohjaa muihin enkä heti suinpäin minäkään muuta kantojani, en nettikirjoitusten enkä poromiesten tarinoiden perusteella. Toki tieto aina hyvästä on vaikka liika tieto lisääkin tuskaa...sanotaan.

    Jotain pientä on matkan varrella sattunut...koskaan ei ole tien päälle jääty tai matka katkennut ja viat on korjattu ajamalla auto ennalta tilattuun huoltoon eikä hinurin lavalla.

    Vaihteisto-ongelmiin olen törmännyt yhden kerran...tai lähinnä kytkinlevy vanhassa autossa, sekä laturia, iskaria, solenoidia, takajousta tai muuta pientä joskus vaihdettu.

    Minulla on ollut yhtä hyvä onni eurooppalaisten autojen ja nyöskin yhden japanilaisen auton kanssa, ei ole tielle jääty, eikä varmaan kovin moni muukaan, oli auto mistä maasta tahansa. Niin ja kaikki ovat aina käynnistyneet.

    Mutta niin kuin ketjun aloittaja kertoi, voi sitä tapahtua Toyotallekin.


      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 15:13 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    10.08.2005 klo 12:33 Opelixi kirjoitti
    Sixpackin tutut poromiehetkö ne faktaa sitten kertoo siellä Inarin Essolla? Kerrotko nyt mitä pikkuvikoja on ilmennyt, niin tietää olla varuillaan?

    On Inarin Neste ja omistaja samalla taksiyrittäjä. Kauan ei tarvi yleensä kaffeella keskustella kun tietää mitkä autot toimii hyvin, mitkä huonosti ja mitkä siltä väliltä karuissa kovissa olosuhteissa.

    Mielestäni on mukavampi kuulla itse käyttäjältä suoraan mielipiteitä autosta ankarissa keliolosuhteissa, kuin lukea täältä varmaa tietoa nickinimiltä!

    Tuntuukin, että japsiautoilija on enemmän friikki merkin suhteen ja saa näppylöitä jos uskaltaa epäillä esim. Toyotan kestoa tai toimivuutta, tai kuten jotkut ovat suoraan kertoneet palstalla Toyotan vaihteisto-ongelmista. Miksi sitä ei voisi mainita? Nehän ovat vain autoja! Peltiä ja osaa joka aikanaan menee sulattamoon.


    Niin varmaa tietoa... Paljompa kertoo laadusta, jos yhdellä taksiyrittäjällä on ollut ongelmia. En minäkään mitään faktaa heitä, muuta kuin sen mitä omasta kokemuksesta tiedän, kun perheessä sattuu tuollainen Avensis olemaan. Eikä ne Lapin olotkaan nyt niin ankaria ole verrattuna tähän Oulun alapuolelle. Lähes vastaavia ennätyspakkasia on löytynyt myös täältä meiltäkin päin. Eikä niitäkään ole jokatalvi saati päivä.

    Autojahan ne on. Ei minulle tule näppylöitä Toyotan haukkumisesta, kun en edes itse sellaista omista. Välillä tuntuu, että niitä näppylöitä tulee niille muille, jotka ei Toyotaa ole koskaan edes omistanut.

    Toyota ei ole ajo-ominaisuuksiltaan mikään kaksinen. Ei ainakaan vanhat ja uudet Corollat eikä Carinat ja Avensikset (uudesta Avesta ei ole kokemuksia). Tiedä sitten näistä isommat kuten Camryt ym. Suhteessa autojen suureen määrään Suomessa ja ottaen huomioon nämä "ankarat" olosuhteet, niin tekniikka on kestävää ja se on monelle pääasia (itselleni ei, kun vanhalla Ooppelilla ajelen :grin: ).

    Joku mainitsi japsien yksinkertaisesta tekniikasta. Mainitseppa sitten jokin muu merkki, mikä olisi ollut tekniikassa edellä samoihin aikoihin?

      
  • Itse työskentelen autoalalla ja olen oppinut erottamaan laadun aika tarkkaan. Ja kyllä japanilaismerkit ovat monessa suhteessa muita edellä. Etenkin Toyota. Toki niissäkin on vikoja mutta harvoin mitään hankalia vaikka autot ovat hyvin edistyneitä teknisestikin. Laadun en ole havainnut romahtaneen mutta jotkut merkit ovat saaneet etumatkaa kiinni. Sen sijaan esim. VW tuntuu taantuvan - toisaalta Opel on alkanut nousta suosta. Uusien ominaisuuksista on vaikea enää löytää eroja joten kyllä suurimmat erot nykyisin ovat laatupuolella.

    "ei saksalaisessa laatuautossa ollut vuosina (noin!) 70-90 lainkaan vikoja ja kilsoja se nieli nöyrästi yli miljoonan"

    Akin kommentti oli suurinta puppua mitä olen kuullut. Nimenomaan vanhemmat eurot ovat pilanneet uusien maineen (paitsi VW ja Volvo toisinpäin). Miljoonaa ei voi oikein vaivoitta saavuttaa kun vanhoilla MB:llä, Volvoilla ja Toyotalla ts. laadukkailla (kapitalistisilla) premium-tuotteilla. Nimim. SixPackin turha verratta Toyotaa Ladaan koska "kansanvaunut" on lähempänä sitä.

    Uskon näkeväni myös nykyisiä Toyotia lähemmäs miljoonaa ajettuina. Esim. 90-luvun Carinoita on jo aikalähellä noita kilsoja - silti arvo on säilynyt kilpailijoitaan paremmin.

    Toyotan laadunvalvonta on pitänyt myös kohtuullisesti puoliaan myös täällä Euroopassa valmistetuissa ja isoimmat murheet ovat lähinnä kylkilistojen käpristely ekoissa Aveissa. Ekat Primerat sensijaan olivat laadultaan lähinnä "Passatteja tai Vectroja" näin kauniisti ilmaisten laatikko- ja sähkövikoineen.

    P.S. Itselläni ei ole Toyotaa mutta Mazda ja Audi pihasta tällä hetkellä löytyvät. Jälkimmäinen ei tosin ole enää kauaa...

      
  • Mikään auto ei mene nöyrästi ja harva millään lailla sinne miljoonaan. Ei edes Mersu eikä Volvo.

    Nykyautoista harva pääsee edes siihen 100tkm ilman korjaamoreissua.

    Jo pelkästään kaikkien sähkömoottorien kuten polttoainepumppujen ym. hiilet loppuu ennen sitä.
    Moottori itsessään saattaa kestää monessakin merkissä, kun öljyjä vain vaihtelee piisalle tiheästi, mutta nämä oheislaitteet, mitkä pitää sitä moottoria käynnissä sanoo varmuudella poks poks.

    Ja jälleen kerran tähänkin miljoona fraasiin on lisättävä se, että katsotaan ennemmin niitä käyttötunteja kuin niitä mittarin kilometrejä. Harva ostaa jonkin Toyotan, jos vuotuiset kilometrimäärät huitelee 50-75tkm, kun ajo-ominaisuudet ei kuitenkaan ole sellaista ison auton luokkaa ja jos jostain syystä ostaakin, niin seuraava omistaja sitä tuskin enään tekee eli kilometriennätykset jää saavuttamatta. Ja 50tkm vuosittainkin meinaa, että autolla pitäisi päästellä 20vuotta samanlaista tahtia, harva omistaa yhtä autoa niin kauan ja kukaanhan ei tiedä mitä se edellinen omistaja tai seuraava omistaja on tehnyt tai tulee tekemään ennenkuin se mahdollinen miljoona on siihen mittariin saatu.

    Taksikäyttö on eri asia, siellä voi Mersuihin, Volvoihin ja Bemareihin tulla mittariin paljon, mutta yleensä ne sitten onkin niitä dieseleitä ja niillä ei juuri muita merkkejä näy sen statuksen ja isojen tilojen puuttumisen takia.

    VW:n sijoittaisin kestävyydeltään samaan kastiin Ooppelin ja rankiksien kanssa japsien alapuolelle... mutta sehän onkin vain minun mielipide ja perustuu vain minun ja tuttavieni kokemuksiin.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 10.08.2005 klo 17:55]
      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 17:36 A Tapio kirjoitti
    Uusien ominaisuuksista on vaikea enää löytää eroja joten kyllä suurimmat erot nykyisin ovat laatupuolella.


    No tuo nyt puolestaan oli suurinta kukkua mitä minä olen kuullut. Ajan Golfilla tasan sen vuoksi, että se on ajotuntumaltaan aivan eri planeetalta kuin saman kokoluokan muut vehkeet.

    Ennen kun nyt kesällä vaihdoin uuteen Golfiin, ajelin Pololla. Kävin koeajamassa autoja tarkoituksena oikeastaan vaihtaa merkkiä juurikin laatukysymysten vuoksi. Polossa ei mitään laatuongelmia kahdessa vuodessa ilmennyt, eikä niitä ole ollut myöskään tuttujen VAG-tuotteissa mutta jotenkin pelkäsin saavani käsiini jonkun maanantaikappaleen.

    No, joka ikiseltä koeajolta lähdettyäni Pololla, ajattelin että miksi helkkarissa vaihtaisin kaksi kertaa kalliimpaan autoon, joka on huonompi ajaa kuin nykyinen autoni? No, näin oli asian laita ennen kuin ajoin Golfin. Tein sitten kaupat samantien kun tulin koeajolta enkä ole katunut valintaani pätkääkään vaikka tiettyjen myyjäliikkeestä johtuvien ongelmien takia autonvaihto onkin tuottanut ylimääräistä harmia.

    Toiset arvostaa ajettavuutta ja toiset viattomuutta, eihän tässä muuta voi sanoa.

      
  • Niin, jotkin arvostavat laatua, toiset ominaisuuksia. Isoin pettymys noiden Toyotien kanssa olikin juuri se, että ainoa syy niiden hankintaan oli odotus hyvästä laadusta. Kävikin juuri toisinpäin. Ajo-ominaisuuksiltaanhan nuo oli aika karmeita, esim saman ikäinen Passat tai Vectra on täysin eri luokasta. Sama asia on esim jos vertaa Hiacea tai ainakin edellisen korimallin Corollaa muihin, järkyttävä ero. Ainut auto, missä Toyota on luokkansa kärkipäätä mielestäni ominaisuuksiltaan on Yaris. Onko muuten Toyota voittanut missään lehdessä isompaa vertailua? Ei tule ainakaan itselleni mieleen. Tosin ero on kaventunut, samalla kun tuntuu olevan laatuerokin.

    Itse kuulun siihen ryhmään, joka haluaa huomattavasti paremmat ominaisuudet, vaikka sitten olisikin suurempi mahdollisuus siihen, että tulee jokin vika. Vieläpä kun nuo japanialaisetkaan eivät aina nykyään niin ihmeellisesti toimi ja jättävät tielle... Nyt on vaan vissiin käynyt hyvä tuuri, kun vikoja ei juuri ole ollut koskaan, eikä tielle jääminen ole ollut edes lähellä.

      
  • Heh...mitä tähän nyt sanoisi...makuja ja mielipiteitä on monia.

    Kuten jo edellä mainitsin löytyy sitä vertailupohjaa täältäkin. Siihen perustaen edellämainitun kommentti järkyttävistä ajettavuuseroista on mielestäni aika yliampuva.

    Itse ajelin täällä "hirveäksi" mainitulla edellisen sukupolven Corollalla 4.5-vuotta enkä suurta moitittavaa löytänyt. Ei ehkä parhaimmillaan suoralla moottoritiellä mutta mukavan kevyt ja herkkä ajella esim. hyväpintaisella mutkaisella kestopäällysteellä ja erityisesti taajama-ajossa ja kaupunkilikenteessä. Varsinkin moottorin ominaisuudet 1.6 VVT-i koneessa oli hyvät.

    Ise arvostan autossa myös näitä ns. ominaisuuksia joita japanilaisistakin löytyy; kevyet ja täsmälliset hallintalaitteet, herkkä ja täsmällinen vaihteensiirto ja hyvä kytkintuntuma, herkästi liikkuvat ovet ym. Varmatoimisuus ja luotettavuus ovat sitten lisäplussaa, joka on jo muodostunut melkein itsestäänselvyydeksi.

    Selailin vastikää pari numeroa vanhan TM:n jossa oli farkkuvertailu. Corolla sai maantieajosta muistaakseni 8, toisille (pösö, Astra, rellu) taisi tulla 8 ja 9. Kaupunkiliikenteessä taas Corolla 9 ja esim uudempi Astra ja Rellu 8. Eli ei ne erot ihan HIRVEITÄ testaajien mielestä ilmeisesti olleet. Corollan taajama-ajon ominaisuuksia ja kaikkinaista hallintalaitteiden helppoutta ja moottorin ominaisuuksia kiiteltiin. Pahinpana miinuksena tuli pienin tavaratila arvosanalla 7...tosin auto on jo vanhempi kuin muut vertailussa olleet.

    Niistä paljonpuhutuista huoltomääristä huolimatta oli viiden vuoden kokonaiskustannuksissa arvioitu muistaakseni edullisimmaksi.

    On se Toyota vertailuvoittojakin ottanut ja ollut yleensä aina hyvässä keskikastissa. Sille en mahda mitään jos ei joku ole niitä lehtien sivuilta vuosien saatossa huomannut.

      
  • Lainaus:
    10.08.2005 klo 17:36 A Tapio kirjoitti
    Akin kommentti oli suurinta puppua mitä olen kuullut. Miljoonaa ei voi oikein vaivoitta saavuttaa kun vanhoilla MB:llä,


    No minähän puhuinkin saksalaisesta laatuautosta, en laatuautoista. Siis yksikkömuodossa. Tuon ajan, josta puhuin, aivan ehdoton ykkösauto oli laadussa Mersu. Volvo ehkä tuohon aikaan pääsi kestävyydessä lähelle, mutta ei muissa ominaisuuksissa. Toyojen "laadun" raiskasi ruoste jo melko nopeasti. Jos kone kestikin, niin kori ei. Mersuun verrattuna ne oli tehty pahvista. Ja ajo-ominaisuudet, sisustat ja äänieristykset (niitähän ei ollut lainkaan)olivat karmeat.




      
  • Lainaus:
    11.08.2005 klo 12:04 HäRVeli kirjoitti
    Heh...mitä tähän nyt sanoisi...makuja ja mielipiteitä on monia.

    On se Toyota vertailuvoittojakin ottanut ja ollut yleensä aina hyvässä keskikastissa. Sille en mahda mitään jos ei joku ole niitä lehtien sivuilta vuosien saatossa huomannut.


    Näinhän se juuri on ja onneksi saamme ostaa juuri sen, mistä juuri itse pidämme.

    Sanoinkin, että ero ominaisuuksissa on kaventunut, mutta niin tuntuu ero toimivuudessakin kaventuneen. Esim uusi Avensis on jo mielestäni ihan siedettävä ajettava ohjausta lukuunottamatta, mutta vanha oli kyllä jotain ihan muuta. Lisäksi uusi malli alkaa olla jo sisältäkin ihan viimeistellyn näkönen, samoin kuin esim uusi Corolla Verso, mikä on muuten toinen mielestäni ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen Tojo, vaikka Yarista ainoaksi väitinkin.

    No anna Toyotan vertailuvoitosta, missä on ollut useampia autoja, jokin esimerkki? Eipä taida heti tulla mieleen, kyllä ne japanilaiset ehkä Mazda 6:tta lukuunottamatta on yleensä juuri siellä keskikastissa tai jälkipäässä, voin tietysti olla väärässäkin, jos näin osoitat..

      
  • No heitänpä sulle näin äkkiseltää yhden mikä ensimmäisenä muistui mieleen eli kyseessä oli keskisuuret tila-autot ja kärjessä Toyota Avensis Verso. Numeroa en muista enkä sitä oliko lehti TM vai Tuulilasi. Avensis Verso ei ole mallina kovin vanha, tuli Previan alapuolelle ja korvasi muistaakseni Toyota Picnic:n. Joten ei siitä testistäkään hirveä aika ole...joskus vuoden 2000 jommalla kummalla puolen

    Niitä kakkos ja kolmostiloja Toyotalla onkin sitten enemmän eri luokissa kautta vuosien. Pitäisi löytyä jo ominkin avuin vaikka kirjastossa lehtiä selailemalla

    :smile:

      
  • Toyotan vertailutestivoittoja (tarkkoja lehden numeroita en muista):

    Tercel 4wd voitti talvitestin -83 (TM)
    Camry voitti vertailun -87 (TM)
    Carina 2 voitti vertailun -84 (TM)
    Corolla FX voitti vertailun -85 (TL)
    Corolla 1,6 voitti vertailun -92 (TM)
    LandCruiser voitti vertailun -90 (TM)
    Avensis Verso voitti sekä TM:n että TL:n testit pari vuotta sitten (02-03).
    Corolla Verso voitti -02 (TL)
    Rav4 ja Hilux ovat myös muistini mukaan voittaneet parin vuoden sisällä vertailuissa.

    Nuo voitot nyt ainakin ekaksi tuli mieleen... onhan noita paljon muitakin.

    Toisia sijoja on myös paljon. Esim. nykyinen Camry, edellinen ja nykyinen Avensis sekä edellinen (97) ja nykyinen (02, 05) Corolla ovat sijoittuneet toiseksi. Myös CarinaE:n ja 90-luvun Camryjen sijoitukset vertailuissa olivat aika hyviä. Eli kyllä ne ominaisuudet ovat aika pitkälti olleet aina kilpailukykyisiä.

    Sitten kun unohdamme nämä vertailut ja tutkimme mm. käyttötestien ja luotettavuustilastojen historiaa niin viimeistenkin suunsoittajien olisi syytä vaieta aiheesta. Ei siitä Toyotasta huonoa saa vaikka kuinka yrittäisi. Ei sillä, etteikö niihinkin voisi tulla vikoja - kaikkiinhan niitä tulee mutta kyllä ominaisuudet, laatu ja hinta ovat olleet vuosikaudet melko hyvässä tasapainossa, mikä on näkynyt myös asiakastyytyväisyydessä ja myyntimäärissä. Ei vain puolueettomassa automaassa Suomessa vaan myös koko maailman mittakaavassa ja tutkimuksissa.

      
  • A Tapio siinä heittelikin niitä jo olan takaa :smile:

    Muistui mieleen taas yksi testi Moottori-lehti ja vuosi ~2000.
    Citymaasturit ja kärjessä Subaru Forester ja kovana kakkosena Toyota RAV4. Sitten tuli Freelander, CR-V,Renault ja vielä joku...

    Muisti palailee pätkittäin

    Jaa niin, vanha takavetoinen Corolla KE70 sijoittui hienosti muiden etuvetoisten seassa TM-talvitestin neljänneksi joskus -82...-83. Hieno suoritus kevytperäiseltä takavetoiselta, voiton vei muistaakseni Saab.

    Muisti palailee pätkittäin, eikä se voitto ole aina pääasia vaan yleensä palkintopallille pääsy :grin:

      
  • Kyllähän tuo Sokota ois muuten harkinnassa, mutta kun on "venäläinen", ei kehtaa pihassa pitää ihmisten nähtävänä! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    12.08.2005 klo 00:16 JOXA kirjoitti
    Kyllähän tuo Sokota ois muuten harkinnassa, mutta kun on "venäläinen", ei kehtaa pihassa pitää ihmisten nähtävänä! :sunglasses:


    Sanopas tsekille, että se on venäläinen... Tod. näk et näe seuraavaa aamua!

      
  • Sen verran mielenkiintoinen aihe keskustelussa,että pakko kertoa oma näkemys ja kokemukset asiaan.Toimin asentajana merkkiliikkeen huollossa,jossa on edustettuna Toyota,Peugeot ja Mersu.Itse näitä autoja huoltaneena on todettava,että kokonaisuutena katsoen Toyotissa on ollut suhteessa vähiten vikoja.Näin se vaan on asentajan näkökulmasta.

      
  • Näinhän se on, ainoastaan masa on viattomampi, siis minun kokemusten perusteella, mutta eihän mulla ole tarpeeksi tietoa, sillä ollut vasta reilut 20 autoa ja reilut 10 eri merkkiä, joku 2 päivää, joku viikon, joku 3 kuukautta, joku vuoden tai enempi, aina vähintäin 2 kerrallan, eihän tuo määrä olis muuten mahdollinen! :sunglasses:

      
  • Käytännöllisten ja taloudellisten syiden takia ainoa vaihtoehto nykypäivänä on valita japanilaisperäinen auto, tämä selvisi jo kuusikymmentäluvulla, ja asia ei ole niistä ajoista mainittavammin muuttunut. Eurooppolaisten uhosta ottaa japanilaiset kiinni laaduullisesti ei ole tullut mitään, eiväthän japanilaiset ole jääneet sitä pysäkille odottelemaan, päinvastoin vauhti sen kuin kiihtyy viimeaikaisten uutisten valossa eurooppalaisten laatuongelmista.

    Kaikille ei japanilaiset sovi, se vaatii terveen itsetunnon jotta pystyy elämään ilman jotain merkki-imagoa, kaikki kunnioitus tietenkin näille niinsanottujen eurooppalaisten laatumerkkien ostajille, tuette voimallisesti omasta pussista eurooppalaista työllisyyttä korjausten ja ylihintaisten huoltojen muodossa!

    Verrattiin kerran työkaverin kanssa ison japsin huoltoa Audi 100:sen vastaavaan tulos= japsi 600mk Audi 12500mk, huollon jälkeen lähti Audi vaihtoon, kipukynnys ylittyi työkaverilla merkki-imagon ylläpidossa!

      
  • Lainaus:
    14.08.2005 klo 09:19 misar kirjoitti
    Käytännöllisten ja taloudellisten syiden takia ainoa vaihtoehto nykypäivänä on valita japanilaisperäinen auto, tämä selvisi jo kuusikymmentäluvulla, ja asia ei ole niistä ajoista mainittavammin muuttunut. Eurooppolaisten uhosta ottaa japanilaiset kiinni laaduullisesti ei ole tullut mitään, eiväthän japanilaiset ole jääneet sitä pysäkille odottelemaan, päinvastoin vauhti sen kuin kiihtyy viimeaikaisten uutisten valossa eurooppalaisten laatuongelmista.

    Kaikille ei japanilaiset sovi, se vaatii terveen itsetunnon jotta pystyy elämään ilman jotain merkki-imagoa, kaikki kunnioitus tietenkin näille niinsanottujen eurooppalaisten laatumerkkien ostajille, tuette voimallisesti omasta pussista eurooppalaista työllisyyttä korjausten ja ylihintaisten huoltojen muodossa!

    Verrattiin kerran työkaverin kanssa ison japsin huoltoa Audi 100:sen vastaavaan tulos= japsi 600mk Audi 12500mk, huollon jälkeen lähti Audi vaihtoon, kipukynnys ylittyi työkaverilla merkki-imagon ylläpidossa!


    Ihan kiinnostaa, mihin perustuu tuo tieto, että europpalaisten autojen pitäminen olisi jotenkin kalliimpaa kuin japanilaisten. Itselläni on nyt neljäs euroopalainen auto peräkkäin, yhdessä niistä oli yksi kalliimman puoleinen vika (780 euroa, josta itse maksoin 400 euroa), jonka olen joutunut pussistani maksamaan. Muista en ole maksanut muuta ylimääräistä kuin määräaikaishuollot, eli ovat olleet erittäin luotettavia ja vähävikaisia. Omien viimeaikaisten kokemusten perusteella en oikein ymmärrä, millä tavalla tuen eurooppalaista työllisyyttä ylimääräisesti, ainakaan korjausten osalta.

      
  • Aluksi: itselläni ei ole japsiautoa - vielä. Kun olen parin vuoden ajan satunnaisesti

    - haastatellut katsastusmiehiä
    - haastatellut autokauppiaita (euroautomerkkiliikkeiden vaihtoautomyyjiä muun muassa)
    - tsekannut eri maissa tehtyjä autojen luotettavuustilastoja
    - seurannut vaimon Corollan täydellistä luotettavuutta 10 vuoden ajan (kaikista raskainta kaupunkiajoa ajajalla, joka ei ymmärrä autoista pätkääkään, ei edes sen vertaa, että olisi ymmärtänyt öljynvaihtojen lisäksi juuri muuten huollattaa)

    olen tullut siihen lopputulokseen, että seuraava autoni on toijota, olkoonkin, että vw:t, bemarit ja monet muut ovat taatusti miellyttävimpiä ajettavia ja mageemman näköisiä. Mulle riittää se, että auto on ajamista, ei korjaamista varten. Sen verran askeettinen olen, että toijotan ajo-ominaisuudet riittää mulle hyvin. Mutta: tosi hyvä, että joku tukee myös Saksan taloutta ostamalla niitä insinöörityön ihmenäytteitä.

    Muuten, muistanko oikein, että BMW osti puolenkymmentä vuotta sitten Toyotan valmistusosaamista. Ja: eikös C1 ja uusi pikkupösö ole Toyotan suunnittelemaa Aygo -tekniikkaa (moottoria lukuunottamatta). Euroopan suurimpiin kuuluva autonvalmistaja luottaa siis tojon teknisiin ratkaisuihin. Vai?

      
  • "Toyota production system" on suomalaisten metsä- ja maatalouskoneyhtiöidenkin menestyksekkään toiminnan takana.

      
  • Lainaus:
    14.08.2005 klo 09:19 misar kirjoitti
    Kaikille ei japanilaiset sovi, se vaatii terveen itsetunnon jotta pystyy elämään.....

    Kaikkea ne aikuiset ihmiset kirjoittavat...!

    Verrattiin kerran työkaverin kanssa ison japsin huoltoa Audi 100:sen vastaavaan tulos= japsi 600mk Audi 12500mk, huollon jälkeen lähti Audi vaihtoon, kipukynnys ylittyi työkaverilla merkki-imagon ylläpidossa!

    Naurattaa jo, aivan tosissaan verrataan höpö höpö juttuja, tai on haettu ääripäitä kertomatta sen enempää, joka selittäisi huikean hintaeron. 4 Audia takana, öljynvaihdot tallissa itse, jarrupalat, renkaita, jokunen pakollinen määräaikaistarkistus, siinä se. 4 Audia takoneet varmoja huoltovapaita halpoja kilometrejä. Huoltokulut ovat olleet "pikkurahaa".

    Onhan tuo tietenkin harkittava jos japsin huolto on vain ~ € 90,- vieläpä Suomessa, niin sitten..! Toisaalta tunti on € 60,- , hieman jää mietityttämään mitä sillä saa? Ei mitään, tai valohoitoa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit