Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Intiassa ainakaan ei päästä lähiaikoina co2:ttomaan sähköön. Nyt sähköstä tuotetaan 70% kivihiilellä. https://yle.fi/uutiset/3-12459389 "Professori uskoo hiilentuotannon tuplaantuvan. Intian talous modernisoituu ja teollistuu. Uusien rakennuste…
  • Erinomaisen asiallinen kirjoitus Tikolta! Henkilöautoliikenteen pakkosähköistämisen ei tosiaankaan pitäisi olla ensimmäisenä asialistalla, kun ympäristöä halutaan suojella. Aivan järjetön oli päätös olla hyväksymättä edes 10% osuutta polttomoottoria…
  • Nykyaikainen dieselauto tuottaa myös vähemmän co2:a kuin sähköauto, jos sähkö on tuotettu kivihiilellä tai maakaasulla. Esim. Helen ilmoittaa kivihiilelle 820 g/kWh ja maakaasulle 490 g/kWh. Täten 20 kWh/100km kulutuksella tulisi 9800 g tai 16400 g …
  • @HybridRules kirjoitti: @tracktest kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: @tracktest kirjoitti: Valokuvamuisti auttaa paljon, minulla on kartta korvien välissä. Se …
  • Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan k…
  • @tracktest kirjoitti: Suomi on pitkien etäisyyksien maa, täällä ei missään nimessä kannata heittäytyä (hirttäytyä) yhden käyttövoiman varaan. Käyttövoima joka on käyttökelpoinen kesällä kaupungissa, ei toimi yhtä hyvin pitkillä etäisyyksillä ja k…
  • Maailmanloppua pelkääville voi suositella luettavaksi Michael Shellenbergerin teosta "Ilmasto lämpenee, maailmanloppu peruutettu". Kirjailija oikoo monia yliampuvia käsityksiä synkästä tulevaisuudesta, faktat ovat IPCC:n tarkastamia. Ilmastoasian ym…
  • Kummallisen vaikeaa joidenkin on suhtautua ajatukseen ilmastolaskentamallien epäluotettavuudesta. Kuitenkin on aivan oikeasti ilmastosta ja luonnonilmiöistä ymmärtäviä tieteilijöitä jotka eivät täysin luota noihin laskentamalleihin. Heidän on vaan v…
  • Henkilöautoliikenteen osuus maailman co2-päästöistä on niin pieni, että edes niiden täydellinen poistuminen ei vaikuttaisi kokonaiskuvassa. Osuus on myös niin pieni, että yksinään ne eivät riitttäisi syöksemään maailmaa tuhoon. Sähköistämiseen sisäl…
  • @HybridRules kirjoitti: Minulla on vähän sellainen kuva, että ilmastokysymyksestä ei oikein parane pitää meteliä, jos ei halua poliittisen kannatuksen laskevan. Perusjätkät paremminkin väittävät, ettei koko ilmastonkysymystä edes ole ja ilmas…
  • TM:ssa on ollut joskus toimituksen ulkopuolistenkin ihmisten tekemiä juttuja. Tuosta atomitason ilmiöstä löytyy aika huonosti tietoa, puhumattakaan siitä, että ilmiö kuvailtaisiin laajemmin. Jostain muistan lukeneeni, että ilmiössä tapahtuu jonkinla…
  • @HybridRules kirjoitti: Asiaa, Veikko39 ja Urja. TM voisi tosiaan käden käänteessä oman jäätävän asiantuntemuksensa pohjalta osoittaa ihan höpö-höpö-jutuksi koko ilmastonmuutoksen atomitasoja myöten. Pelkkä tilapäinen ilmiö ilmaston lämpeneminen,…
  • Uusimmassa lehdessä kerrottiin käyttötesti-Ducatin loppuraportin siirtyvän taas eteenpäin. Voisiko näitä priorisoida ajankohtaisuuden mukaan; uusimmasa numerossa oli kymmenkunta sivua hölynpölyä mm. kyberoperaatioista, päästökaupasta ja metaversumis…
  • TM voisi julkaista artikkelin, jossa kerrottaisiin selkeästi se, mihin atomitason ilmiöihin kasvihuoneteoria perustuu. Nyt toitotetaan vaan kasvihuonekaasuista, mutta monellakaan ei ole varmasti hajuakaan tuosta atomitason ilmiöstä. Suomessakin on m…
  • Epäilemättä parannusta mineraalien keräämiseen tulee joskus. Tekniikka ja Talouden jutut ovat usein yltiöoptimistisia; muistan aikanaan 80-luvulla lehdessä innostutun kylmäfuusiostakin. Haihattelu on kuitenkin tällä hetkellä sopivampi termi kuvaamaa…
  • Risto Isomäki kirjoittaa Aarrelehden kolumnissaan tulevaisuuden mahdollisista kaivosmääristä ja niiden ympäristövaikutuksista. Näistä kaipaisi laajempaa keskustelua, koska kysymyksessä on ehdottomasti huomioitava asia. Sähköautoilllakin voi olla Iso…
  • @M880 kirjoitti: Mihin ympäristöhyötyihin nämä verorahat kannattaisi mielestäsi ohjata? Voi hyvin olla ettö olet oikeassakin. Lopuksi todetaan että "mä en enää leiki teidän kanssa, ituhipit". Niin, ja sähkö tulee pistorasiasta, …
  • Sähköautointoilijat saavat minun puolesta ajella sähköautoillaan kuten lystäävät. Olisivat vielä niin valistuneita ja korkeamoraalisia, että ostaisivat ne ilman valtion tukea. Verovaroille löytyy parempaakin käyttöä, muilla tavoin käytettynä ympäris…
  • @M880 kirjoitti: Taas tätä ummehtunutta ja tylsää argumentaatiota. Ottaisin mieluummin naapuriini akkumineraalikaivoksen kuin öljynporauskentän. Taas tätä tyypillistä tapaa kuitata itselleen epämiellyttävä asia ummehtuneeksi ja…
  • Intoilijat kehuvat kovasti sähköautoja, mutta ilman poliitikkojen työntöapua niillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia polttomoottoriautoja vastaan. Ilmastovaikutuskin jää aika olemattomaksi, koska menee kauan ennen kun edes puolet maailman auto…
  • Hivenen ihmettelen suurta panostusta akkuautoihin, koska lähivuosikymmeninä vetytalous tulee vääjäämättä ja massiiviset akkuautot jäävät vain lyhytaikaiseksi ilmiöksi. Kannattaako investoida suuria summia latausinfraan joka jää tarpeettomaksi jo enn…
  • @Jokeri kirjoitti Sinänsä "kertakäyttökrääsänkin" testaamisessa on pointtinsa, jos kerran muuta ei enää valmisteta, niin auttaa edes sen itselle käyttökelpoisimman valinnassa. Autovertailuissa ainakin tässä : https://tekniikanmaailma.f…
  • Minulle TM on tullut vuodesta 1979 asti. Nykyinen lehti on kuin varjo noista ajoista. Vanhoja lehtiä lukiessa tulee tunne, että pelkissä lukijan kysymyksissä oli enemmän asiaa kuin nykyisin koko lehdessä. Etenkin muutamana viime vuotena lehden taso …
Default Avatar
Jäsen 02.12.2016 alkaen
0 aloitettua keskustelua
23 viestiä
0 ×   19 ×