Dieselin osuus varmasti vähenee varsinkin eniten myytyjen keski- ja ja pienten autojen luokassa - diesel on vain liian kallis tekniikka vaativien puhdistaminen takia ja päästörajojen vuoksi. Pienissä autoissa taas bensan vaihtoehdoksi tulee täyssähk…
@Herbert kirjoitti:
Melutaso ja sisustan materiaalit on tuosta listasta ainoa, missä eroa on. Mutta mitä lisäarvoa sähköauton kiihtyvyys tuo ajamiseen verrattuna tavalliseen keskiluokan auton 2 l dieseliin? Jos lisäarvoa ei ole, mitä se on? Jos …
Premium tulee näkyviin auton muotoilussa, ajo-ominaisuuksissa, hiljaisuudessa, ekologisuudessa, tehossa, tekniikassa, sisustan materiaaleissa, ja muissa pienissä/isommissa vau efekteissä. Yleensä tämä tarkoittaa että auton hinta (Suomessa) on pitkäs…
Volgswagen ilmoitti maanantaina lopettavansa bio/maakaasu autojen kehityksen. Volkkari on ollut viimeinen autovalmistaja joka on panostanut kaasukäyttöisiin autoihin. Syynä tähän on liian pienet markkinat ja se tosiasia että kaasulla ei päästä EU:n …
@Lukija98351 kirjoitti:
Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologi…
Ilmanmuuta polttomoottoreita käytetään vielä ainakin 20 vuotta. Viesti on kuitenkin selvä, nykyiset fossiilimoottorit eivät juurikaan kehity sillä termofysiikan rajat ovat tulleet vastaan. Silloin ei kannata polttaa miljardeja uuden kehittämiseen va…
@_Quu kirjoitti:
@Ruuhkamies kirjoitti:
Olisi sulaa hulluutta lähteä näkyvässä lähitulevaisuudessa rakentamaan infraa vetyautoilulle, kun sen ainoa etu patteriautoon on tällä hetkellä tankkauksen/latauksen nopeus.
>…
Vaikka kaikki fossiiliautot päivitettäisiin uusimpaan pakokaasujen puhdistustekniikkaan niin silti ne päästävät CO2 kaasuja ilmaan. Bio-polttoaineet ei riitä kuin alle 10% autoista vaikka ruokapeltoja muutettaisiin bio-energian lähteeksi. Eli ainut …
WLTP normin mukaista mittausta alettiin käyttämään syksyllä 2018. Kaikkia mallejaan autonvalmistajat eivät edes saaneet mittautettua viime vuoden puolella. Outoa vedota tähän mittaustapaan verrattaessa kehitystä tällä vuosituhannella virallisissa pä…
Työn puolesta mallinnan näitä "konenäkölaitteita" ja autotutkia. Voin sanoa että ongelma ei ole nähdä tarkasti ympäristöä vaan tehdä eri tilanteissa oikea tulkinta miten autoa olisi ohjattava. Dataa saadaan jo käsiteltyä riittävän nopeasti, mutta ke…
Keskustelun pohjalta voi sanoa että uudet autot ovat energian suhteen parempia ja kulutus on ollut jonkinlaisessa laskussa / auton teho. Valitettavasti samalla autojen paino on kasvanut, noepudet kasvaneet, otsapinta-alat kasvaneet (SUV) ja lisälait…
Julkisuudessa on ollut viimeaikoina artikkeleita joissa on vertailtu bensa/diesel/hybridi/sähkö -autojen edullisuutta ja päästöjä toisiinsa (esim. tekniikka&talous -lehti ja TM). Edullisuuden puolesta on selvää että vielä sähköauton osto ei ole …