Premium on epämääräinen käsite, sehän on tuttu asia.
Minun mielestäni, jos premium edes on relevantti käsite, premium tarkoittaa laatua ja edelläkävijyyttä.
Hinta on merkittävä tekijä ihmisten ostopäätöksessä. Koska premiumauto on edelläkävijä ja se valmistetaan laadukkaasti niin materiaalien, varusteiden kuin tekniikan toimivuuden kannalta, niin hinnastakin tulee "premium".
Halvemmalla on helpompi myydä kuin kalliimmalla. Premium-yksityiskohdat kuitenkin houkuttelevat ostajia. Jos premiumissa on rusinoita pullassa niin halvemmissa malleissa on rusina siellä ja toinen täällä ja näkkileivän päällä (hmm... riimiä pukkaa). Nykyään elektroniikka on lähes ilmaista ja niinpä ennen vain premiumeissa olleita hilavitkuttimia löytyy jo kansanautoistakin. Turvallisuusvarusteissa jopa lakisääteisinä. Mitä isot edellä sitä pienet perässä jne....
Kilpahiihtäjäkin pääsee helpommalla peesaamalla ja samaan ilmiöön ovat iskeneet monet automerkit. Osa "premiumtason varusteista" niiden on pakko ottaa mukaan lakien takia ja joitakin ne lisäävät, jotta ostaja kokee ostavansa pienen siivun premiumia.
Mutta missä on edelläkävijyys tänä päivänä? Tietenkin sähkökäyttöisissä autoissa.
Vanhanaikaista polttomoottoritekniikkaa (huom! polttomoottoritekniikka ihan sinänsä on vanhanaikainen) käyttävä auto ei voi olla premiumauto enää nykypäivänä. Pistokehybridiauto ehkä saattaa täyttää puoli-premium kriteerit, mutta oikea premium on vasta, kun käyttövoimana ei ole ollenkaan uusiutumaton fossiilinen polttoaine.
Näin on, koska premiumauton habitukseen kuuluu, että se on autotekniikan edelläkävijöiden joukossa.
Tuttua on se, että kohtuullisen selkeää klassista termiä yritetään soveltaa autoihin ihan itse keksityillä tavoilla.
Ajattele premiumtuote preemiollisena eli muihin vastaaviin verrattuna lisähintaisena tuotteena, niin tilanne selkiytyy huomattavasti. Riittävällä preemiolla voi varmistaa omistusoikeuden johonkin mitä ostaja haluaa niin paljon, että on valmis maksamaan siitä lisähinnan. Preemion maksaminen ei tietenkään pysty kertomaan oliko kauppa ostajalle tai edes myyjälle kannattava vai ei.
Erilaisten tuotteiden vastaavuudelle ei tietenkään ole yleispätevää normia, mutta senkin voi määrittää kohtuullisen hyvin ostajan tarpeisiin vertaamalla.
Ok, eli kommentoit aidan seipäitä etkä aitaa.
Ilman ehjiä seipäitä aitasi ei ole missään kiinni. Minulla ei ole mitään ongelmaa preemion käsitteen hahmottamisessa, enkä tosiaan omastakaan mielestäni aja premiumautolla.
Noniin, tästähän se taas lähtee... Ja taas yksi "antakaas kun minä kerron miten se asia oikeasti on" -kirjoittaja. Huhhei....
@HybridRules kirjoitti:
Todellakin. Miksi siis edes lähdet sekoilemaan seuraavien "määritystesi" kanssa?
Mitä on laatu ja edelläkävijyys? Minkä laatu ja edelläkävijyys missä?
Sinulle se on yhtä, toiselle jotakin toista. Se tarkoittaa sitä, että sinun premiumisi ei ole sama kuin jonkun toisen mielestä.
Näinkö meinaat? Tarkoititko alennuksia, tarjouksia, hyviä välirahoja, vai mihin tuo liittyi?
....jos ne vaan olisivat jotenkin määriteltävissä olevat yksiselitteiset asiat. Vaan kun itsekin sanoit alussa, että homma on epämääräistä, niin et sitten vaan tyydy siihen.
Mitä on sitten kokonaisvaltainen premiumius? Annat ymmärtää tuossa, että jos ostat p-merkkiseksi mielletyn auton minkä tahansa mallin, niin siinä on aina KAIKKI mukana. Noh, vaikka ei olisikaan ruksattu edes puolia, niin ostajalla olisi kuitenkin se fiilis, että täydellinen hankinta.
Eikö tuo ole todella pöljä ajattelumalli?
Kyllä. Merkkivalikoima on ollut suppeaa, mutta nyt sitä tarjontaa tulee markkinoille joka suunnasta. Jopa täysin uusia merkkejä ilmestyy ja eikös niitä tule tänne Pohjolan perukoillekin.
No sittenhän markkinointi on harhauttavaa joka puolella! Mahtuuko norjalaisten oikeuskäsittelylaareihin enää mitään kohta?
No niin. Siinä se on: p-auton uusi ja muokattu määritelmä! Tervetuloa joukkoon kaikki täyssähköautot!
Muut: siirtykää sivummalle siitä parrasvaloista, olkaa hyvä...
Ymmärrän kyllä sinun pointtisi, mutta esim. autonvalmistajat itse käyttävät profiloitumisiinsa premium-käsitettä. Eikä ne tarkoita sanoa, että ottavat autosta ylihintaa. En minäkään perusta premium-käsitteestä sinänsä.
Mutta voiko enää pelkällä polttomoottoriautolla olla premium-statusta? Vai onko se vääjäämättä siirtynyt sähköisen voimalinjan omaaville autoille, joissa myös alkaa olla "tavis-" ja "premium-"autoja?
Minusta sellainen autotekniikka, joka enää kamppailee olemassaolostaan ja on oman evoluutionsa päätepisteessä ei voi olla premium.
Saattaisi olla helpompaa peilata mainoksia todellista elämää vasten eikä yrittää vääntää reaalimaailmaa mainosten näköiseksi?
Voiko mielestäsi vanhanaikainen epätarkasti käyvä mekaaninen rannekello olla premiumia? Minulle muuten tämäkin on ihan selvä asia.
Nykymaailmassa ajatuksen harhaillessa järki näyttää sumenevan samaan tahtiin.
Ajoin Lappiin ja takaisin. Tankkausväli n. 800-900 km, matka-aika taukoineen n. 13 h/suunta (1000 km). Kun vertaan sitä sähköautojen latausrumbaan, pidän autoani premiumina ilman siitä maksettavaa lisähintaa.
Ylihintaisella 2000 kiloisella patteripremiumilla toki pärjää tavanomaisessa arjessa siinä missä polkupyörälläkin.
Kirkkonummi-Sodankylä: 988 km, matka-aika 12h 13 min, lataustauot 2 kpl: 9 min + 57 min, auto Tesla Model 3 LR AWD (62.166€), "polttoaineen" kulut noin 28€ - paitsi jos on ilmainen SC, niin silloin noin 7 €.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=aa452c44-937b-4022-b4b3-8f07e75cdd27
Otsikossa on ongelmana sana premium. En ajatellut sen omaavaa arvomaailmaa "rattimiesten" keskuudessa.
Premiumiahan on joka puolella: hotelleissa, kuivamustekynissä yms.
Ajattelin premium-vinkkeliä kuvaamaan laatua, edelläkävijyyttä, "tulevaisuuteen kurkottavaa".
Vanha rannekello voi olla kallis niin kuin vaikka taideteos. Kyllähän sitä joskus ihmettelee, miksi joku taulu maksaa satoja tuhansia ja toinen raamiensa hinnan.
Vanhanaikaiset autot voivat hyvinkin pitää arvonsa omien faniensa joukossa. Vähän kuin nuo taideteokset, joilla on vain itseisarvo faniensa keskuudessa.
Väistyvää tekniikkaa vanhat "premium" autot kuitenkin ovat, mutta kyllä niistä voi hyvin pitää kiinni tämän päivän konservatiivit ja kehityksen jarrumiehet, koska muutos sähköisiin ei mene läpi hetkessä.
@HybridRules kirjoitti:
Niinhän se on. Näköjään.
Mitä sitten?
Ainiin. Näitä: laatu, edelläkävijyys, tulevaisuuteen kurkottava. Eikös tuo ole jokaisen autonvalmistajan markkinaslogania, tarkoittaa vaikka mitä, eikä kuitenkaan kaikille samaa, tai ei yhtään mitään, tai kaikkea noiden väliltä. On aiheesta keskusteltu, väitelty ja vaikka mitä.
Mahtava oletus.
Mitähän muut ajattelevat?
Mutta kun minä en tarkoittanut väitellä siitä, mitä premium tarkoittaa, vaan väitteeni koskee sitä, että polttomoottoriautot eivät voi enää olla olevinaan kehityksen kärjessä, koska ne ovat väistyvää tekniikkaa. Ne voivat tietysti olla premiumia siinä mielessä kuin vanhan ajan edustajat yleensäkin. tarkoituksella tietysti kärjistän asiaa.
Niin, kun en tarkoittanut keskustella siitä, mitä sana "premium" tarkoittaa. Sähköautojen aika on vielä niin alussa, että niistä ei taida olla oikein mielipiteitäkään muuta kuin "jatkoon" ja "ei jatkoon" tyyppisesti.
Sähköautot edustavat kehitystä ja polttisautot vanhoja aikoja riippumatta, mitä kukakin tarkoittaa sanalla "premium".
En tiedä, mitä tuosta linkistä pitäisi aueta, mutta minun autoni maksoi puolet Teslasta. 30000 eurolla saa aika paljon polttoainetta ja kun auto kuluttaa sitä 5 l/100 km, sillä pääsee aika pitkälle.
Palataan asiaan, kun kehitys on kehittynyt ja sähköautot ovat käyttöominaisuuksiltaan polttisautoihin verrattuna kilpailukykyisiä
Tarkoitatko käyttöominaisuudet/hinta -suhdetta vai ihan absoluuttisesti käyttöominaisuuksia?
Absoluuttisesti.
Premium tulee näkyviin auton muotoilussa, ajo-ominaisuuksissa, hiljaisuudessa, ekologisuudessa, tehossa, tekniikassa, sisustan materiaaleissa, ja muissa pienissä/isommissa vau efekteissä. Yleensä tämä tarkoittaa että auton hinta (Suomessa) on pitkästi yli 60 t€ jotta näitä kaikki tulee samassa paketissa. Luonnollisesti, osa näistä on osittain poissulkevia ominaisuuksia, sporttiautoon ei saa helposti isoja tiloja ja pehmeää kyytiä, tässä fysiikka tulee vastaan - voi olla premiumia silti.
Se että onko kyseessä sähkö- vai fossiilimoottorilla varustettu "premium" näkyy ehkä eniten teknisessä suorituskyvyssä ja käytön mukavuudessa. Sähköautoilla on joitain ominaisuuksia mitä polttiksilta ei juurikaan löydy. Ensisijaisesti tulee mieleen ekologisuus, eli kahden-kolmen vuoden ajon jälkeen sähköauto on aina käytännössä ekompi. Tätä seuraa sähköisen voimansiirron vaivattomuus ajossa, loistava "kaasun" vaste, aina lämmin kun lähtee talvella liikkeelle, tärinättömyys (erityisesti diesel autoon verrattuna), ja yleensä kiihtyvyys ja suorituskyky on tasolla jolle pääsee vasta yli 70...100 k€ polttiksella jossa iso kulutus. Tässä ehkä vertaan Tesloja, Mersu EQC, Jaguar I-pace -malleja vastaaviin Mersun C/E, Volvon xc60/V90, Bemarin 5xx, Audi A4/A5/A6 vastaaviin polttiksiin. Mitään näistä ei juuri saa uutena ok varusteilla ja isolla koneella alle 70 t€.
Polttis voi olla premiumia, mutta ilman sähköistä apua auto kuulostaa nyt valmiiksi vanhalta - eli ei anna vau fiilistä --> premiumstatus vähenee.
Melutaso ja sisustan materiaalit on tuosta listasta ainoa, missä eroa on. Mutta mitä lisäarvoa sähköauton kiihtyvyys tuo ajamiseen verrattuna tavalliseen keskiluokan auton 2 l dieseliin? Jos lisäarvoa ei ole, mitä se on? Jos lisäarvoa on, mihin tarvitaan em. parempaa kiihtyvyyttä?
Entä sähköauton tavaratila tai vetokoukku?
@Lukija1422
Taas yksi yritteliäs "antakaas-kun-mä-kerron-mitä-tarkoittaa-se-premiumi" -kirjottelija:
Kenen maun tai määritelmän mukaan tuon voi päätellä? Makuasiastahan on kyse kuitenkin.
...vaikka niissä olisi eroja jo keskenäänkin, niin täyttävät jonkun merkillisen minimitason, joka on siis.....mikä? Eli mitä tuollakin sitten yksiselitteisesti tarkoitaam? Eihän se ole mitattavissa oleva asia tuokaan.
Mikä on premiumin määritelmän mukainen korkeintaan-tämä-dB-sallitaan -arvo ja missä nopeuksissa?
Miten? Perusversiosta sporttisimpaan tuo pitäisi kuitenkin toteutua jotenkin yhteismitallisesti.
Mikä on minimi heppamäärä?
Mitä tarkoitat?
Millä tavalla ja kuka määrittelee ja/tai miten mitataan?
Edes pieniä vau-efektejä ei voi olla ei-premiumiksi määritellyissä autoissa? Ja mikä nyt kenellekin on vau-efekti ja onko asteikkoja?
OK, eli halvemmista ei sitten ole siihen niin millään. Mistä tuon 60k€ alkaen -määritelmän kehitit? Kyllähän siihen aika monta merkkiä löytyykin tarjolle, ei siinä mitään.
Keskustelun avaus on niin absurdi ja ennen kaikkea provokatiivinen jotta jääköön sen enempää kommentoimatta. Voihan tuota määritellä mutta eiköhän video kerro kaiken mikä on omin silmin nähtävissä ja pääteltävissä.
Siinä teille Premiumia oleva polttomoottoriauto BMW M850i Gran Coupe (2020) .
Ehdottomati "premium" on jokaisen oma mielikuva - sitä ei voi helposti mitata, eikä tarvitsekaan mitata tarkoin numeroin - kyseessä on siis pitkälti subjektiivinen aihe. Silti kukaan tuskin väittää että Toyota Corolla olisi "premium" auto - hyvä auto, mutta siitä puuttuu "se fiilis" mikä tekee jostain upeeta. Ja se mikä tekee fiiliksen voi olla juuri se että lähdet liikennevaloista nopeasti, nätisti, ilman savua, ei renkaita vinguttaen, hiljaisesti, tasaisesti -liikkeelle, ja silti auto potkaisee kivasti selkään ja tuntuu että olet raketissa. Eihän tätä kaikki ihanoi, mutta minulle tämä on yksi kivoista aiheista ja tekee autolle osan sen "premiumista". Tarvittaessa auto tekee tämän vielä ihan itse, ilman kuskin käskyä kun adaptiivinen ajo-ohjelma ohjaa - tämä on sitä premium tasoa mitä itse arvostan...
Ai niin, omassa sähärissäni on koukulle paikka ja todella iso tavaratila Näitä ei kuitenkaan ehkä kytketä "premium" vaatimuksiin, nehän on vakiokamaa jo Corollassakin.
Tässä saksalaisia perheautoja joilla kiihdytys on kokemus joka säväyttää eikä jätä ketään kylmäksi.
@Lukija1422 kirjoitti:
Mites olisi VW Golf? Tai Skoda Octavia? Nissan Qasqai? Miksi valitsit juuri Corollan "esimerkiksi"? Jos auton myyntimäärät on jokin kriteeri, niin ensin mainitut voisivat olla ihan samaa todella väsynyttä vääntämistä aiheesta... Yrittäisit edes vähän olla omaperäinen.
Ja jokainen "alkaen 60k€" -auto sitten tekee tuon? Ja kaikki <= 59999€-hintaiset eivät pysty? Jos siis unohdetaan tracktestin tyypillinen keuliminen.
Miten se sitten määrittelisikään premiumiutta? Aika monelta merkiltä löytyy juuri tuollaista fiilistä tarjoavaa, jos avartaa silmälappujaan. Kia Stinger vaikkapa voisi tulla mieleen.
No mutta määrittääkö tuollainen mitenkään yksiselitteisesti premium-käsitettä. Jos "kiva fiilis" riittää, niin kyllä sitä on tarjolla monella tavalla. Siksi onkin aivan sama mitä sinusta tuntuu, jos haet jotakin niinkuin yleispätevää määritelmää. Sinun arvoittamasi asiat ei vain päde kaikille.
Hehheh heko heko...
Mistä autosta on kyse eli kuinka suuri tavaratila ja paljonko koukulla saa vetää?
Tavaratilan koko on yksi omituisimpia asioita. Corollassa se on ok, mutta 60 k€ premiumin ominaisuuksiin sitä ei tarvita, vaikka tuolla rahalla pitäisi suunnittelun olla onnistunutta.
Minä kävin koeajamassa e-tronin sillä mielellä, että saattaisin sellaiseen vaihtaa. Olen taipuvainen ajattelemaan, että 300km toteutuva sähkösäde olisi jo riittävä, koska perheessä on toinen auto tarvittaessa käytettävissä. Jotta voisi luottaa 300km olevan toteutuva range, pitäisi WLTP:n olla selvästi enemmän ja e-tronissa se on 436.
En ollut autoa livenä nähnyt ennen koeajoa ja huomasin saaneeni liian positiivisen kuvan lukemistani testeistä ja artikkeleista. Kun vertasin e-tronia nykyiseen autooni, niin olisin menettänyt liikaa siitä hyvästä, että olisin saanut tilalle täyssähkön. Mutta, jos minulla olisi esim. Q5 nyt, niin tilanne olisi ollut ihan toinen ja hyvinkin saattaisin nyt odotella e-tronia tehtaalta.
E-troniin saisi vetokoukun (muistaakseni 1800kg vetokyky), ajettavuus oli ok, mutta tavaratila vähän pieni ja sen pohja turhan korkealla. Ja viisto perä pienentää tavaratilaa.
Minun mielestäni ei mitään sellaista, miksi sitä ei voisi autokseen ottaa. Kalliiksi tulisi, jos haluaisi kunnon varusteet.
En sanoisi, että e-tronin kiihtyvyys olisi kovin kummoinen, jää varmasti Tesloille, mutta ihan riittävästi se kiihtyy ja ilman viivettä.
Edustaa nousevaa autotekniikkaa, joka korvaa väistyvän polttomoottoritekniikan, myös nuo entiset premiumit, joita kukaan ei kohta enää kehtaa premiumiksi kutsuakaan.
Ja Dacian saa kolmasosalla autosi hinnasta, mutta mitä sitten? Väitän, että tuossa Teslassa on ominaisuuksia, jotka niitä arvostaville kattavat tuon 30 tonnin hintaeron.
Tuo viestini oli siis kommenttina sinulle, kun esitit Lapin matkan olevan sähköautolle jotenkin erityisen hankala. No ei ole.
Sähköautot ovat jo nyt monilta osin kilpailukykyisiä ja tietyiltä ominaisuuksilta menneet heittämällä ohi - tai siis kykenevät asioihin, joihin polttis ei voi kyetä.
Äkkiseltään mieleen ei tule heikkouksia muuta kuin ostohinta (varauksin, tietyt mallit jopa vastaavia polttiksia halvempia) ja toimintamatka/menoaineen täydennyksen hitaus (joka ei esim minulle ole ongelma).
Kun hankin autoa, odotan saavani käytämälläni rahasummalla vastinetta. Kun käytän 30000 euroa, saan ajettavuudeltaan ja tiloiltaan erinomaisen polttomoottoriauton ja jolla saan hoidettua myös peräkärryn vetotarpeet. Kun käytän kaksinkertaisen summan rahaa, saan hienomman sisustuksen, alhaisemman melutason ja ongelmallisemman statusarvon (en halua esittää hyvätuloista). Jos käytän 30000 euroa sähköautoon, en saa noita, mutta paljon muita puutteita. Lisäksi sähköautossa hinnasta riippumatta saan arkeeni jatkuvan ennakointitarpeen lataamisesta yms. asioista. Pitkille matkoille, jotta 300 km range toteutuisi, pitää lähteä akku täyteen ladattuna. Jos unohdan laittaa töpselin illalla kiinni, en pääsekään aamulla kuin 50 km. Sinä ja kaikki muut sähköautoilijat tietysti muistatte aina kaikki tällaiset asiat. Minä joudun hyväksymään sen, että matkaan tulee 5-10 minuutin pysähdys tankkauksen takia. Pitkää lataustaukoa en hyväksy. Eli koska en saa tällaiseen elämään mitään lisäarvoa 60 euron sähköpremiumista, se ei myöskään minun elämääni mitään premiumia toisi. Sen sijaan sitä tuo kohtuullisen hintainen huoleton auto. Kun se 10 vuoden päästä on ajettu loppuun, katson sitten markkinoiden tilannetta uudestaan, josko keskiluokan patteriauto olisi kehittynyt ominaisuuksiltaan kilpailukykyiseksi.