@tracktest kirjoitti:
Tunnettu hyvin tiedossa oleva fakta. BMW 5-sarjan kulutus on suorituskykyyn nähden pieni ja huoltovälit ovat pitkät. 5-sarja on ominaisuuksiltaan luokkansa kärjessä. Moottorin ja voimalinjan osalta se on esikuva muille.
Hetkinen. Tässä käsittääkseni puhutaan nyt ladattavista autoista ja verrataan niitä polttiksiin. Väitätkö siis että bensa-viitonen pärjää kulutuksessa esimerkiksi hybridi-V90lle? Varsinkin jos huomioidaan suorituskyky. Mikä noissa on huoltoväli?
Kumppani Toyotassa on BMW:n dieselmoottorit, pienentyneiden päästöjen ja lisätehon myötä Toyota Avensista ja Toyota Versoa on myyty Euroopassa kiitettävään tahtiin. BMW toimittaa Toyotan Euroopan-tehtaille 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita. Ja onhan BMW:n dieselmoottoreita aiemmin käytetty myös Opelissa.
BMW ja Toyota suunnittelivat yhdessä uuden urheiluauton ja voimanlähdepuolella polttokennotekniikkaa.
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
@tracktest kirjoitti vastinetta edellisen sivun kommenttiini (2.4. 14:12)
Toyotassa on BMW:n dieselmoottorit.... Ja onhan BMW:n dieselmoottoreita aiemmin käytetty myös Opelissa.
Niin?
BMW ja Toyota suunnittelivat yhdessä uuden urheiluauton ja voimanlähdepuolella polttokennotekniikkaa.
Niin?
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
Niin?
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin.
Niin?
Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, aikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä
Niin?
Päästäänkö viimein asiaan? Tähän asti et ole osoittanut BMW-autojen ylivoimaa vähäpäästöisyydessä. Lähinnä jaaritellut ohi aiheen.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto
No ei päästy. Mutta tämä veikkaukseni osui lähimmäksi: BMW on voittanut jonkun 3,5- tai 5-litraisten bensa-autojen kulutustestin 0,3 litralla, jääden vain 15 litraan/100km? Wuhuuu!
@tracktest kirjoitti:
Toyotassa on BMW:n dieselmoottorit, pienentyneiden päästöjen ja lisätehon myötä Toyota Avensista ja Toyota Versoa on myyty Euroopassa kiitettävään tahtiin. BMW toimittaa Toyotan Euroopan-tehtaille 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita. Ja onhan BMW:n dieselmoottoreita aiemmin käytetty myös Opelissa.
Hyvä että itse kerroit Toyotan dieseleiden myynnin lopettamisen syyn.
@M880 kirjoitti:
Kiitos ideoista! Jos päätän luopua nelivedosta niin Skoda Superb voi hyvinkin olla vaihtoehto. E-Mersun ongelma on hinta varusteltuna. DS 7n koeajoin vuosi sitten jolloin luulin päässeeni jo eroon tilojen maksimoinnista ja lastenvaunuista, joten en ajatellut asiaa siltä kantilta. Tilavalta ja monin tavoin hienolta se toki tuntui. Vito tai V-sarja on tilojen kannalta mielenkiintoinen, mutta pakettiauto ei innosta.
Tuo kolmen rinnakkaisen turvaistuimen konfiguraatio takapenkillä sulkee kyllä melko monta ovea ei pelkästään neliveto lataushybridien osalta, mutta muutenkin. Vaimon veljellä oli identtinen ongelma eikä oikein löytänyt mitään vaihtoehtoa, joten päätyi sitten ihan perus 7-paikkaiseen WV touraniin.
Jotain PHEVejä sattaisi SUV luokista ehkä löytyä, Topi27 mainitsikin tuon Q7 PHEV, ja samaan kokoluokkaan lasken myös XC90 ja ehkäpä myös Ford Explorerin. MB GLE ja Bemarin X5 taitavat olla pienempiä.
Farkkuluokassa kannattaa käydä mittänauhan kanssa katsomassa (volvojen ja MB lisäksi) myös se 5 sarjan BMW (nelivetofarkkuna saa lataushybridiä kesällä) vaikka Topi27:lla huonoja kokemuksia olikin, mutta jos on tervejalkainen alle 190 senttinen (ainakin omat muksut täyttävät tuon kriteerin toistaiseksi) niin kyllä se kulku farkkuautoonkin onnistuu. Audin A6 avant quattro lataushybridistä en löytänyt saatavuus tietoja, mutta yksi audiklubilainen tiesi "varmana tietona" että syksyllä - en vaan tiedä mistä vuodesta puhuttiin. Satavarmaa on kuitenkin se että kolmea turvaistuinta ei helposti noihin saa.
Joo, kyllähän se rajoittaa paljon. Helpompi oli omassa lapsuudessa kun sai 3-4 vuotiaana seistä vapaasti Ladan kardaanitunnelin päällä...
Q7at, MB GLEt ja muut ylittävät maksukyvyn/halukkuuden/company policyn, ja Touran ei sytytä. Jos pitää mennä tila-autoiluun niin se voi sitten yhtä hyvin olla vaikka Proace. Saapahan sitten kunnolla tilaa ja monikäyttöisen auton.
5-sarjan farkkua pitää googlata lisää jos sen kerran saa hybridinä. A6 olisi kyllä tilava sekin. Kiitos näistä! E Tronissa ainakin verotusarvo mahtuu rajoihin, kun sähköautosta saa 120€ alennusta, se pitää vielä tsekata.
V60ssä saatiin testissä penkkijärjestely juuri ja juuri onnistumaan, joten siinä menee minimi. Jokainen lisäsentti on plussaa. GLCssä oli mittanauhalla mitattuna n.3cm leveämpi takapenkki kuin V60ssä, sekin on jo plussaa.
Ei farkku, mutta Audi A5 ja A7 sportback saa lataushybridinä tammikuusta 2020 tosin korona pysäyttänyt tehtaita joten tilausmalleista ei tiedä.
Kumppani sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW). Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi. Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä. Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan. Vihamielisyytesi ei kaipaa enää yhtään toistoa. Olet parantumaton tapaus jonka kanssa on lähes mahdoton keskustella järkevästi mistään aiheesta. Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista. Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu mutta sinun aivosi työntää väsymättä samaa potaskaa.
@tracktest kirjoitti:
Kumppani sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW). Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi. Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä. Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan. Vihamielisyytesi ei kaipaa enää yhtään toistoa. Olet parantumaton tapaus jonka kanssa on lähes mahdoton keskustella järkevästi mistään aiheesta. Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista. Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu mutta sinun aivosi työntää väsymättä samaa potaskaa.
Sinähän esitit väitteen BMWn edelläkävijyydestä myös kulutuksen suhteet. Et kuitenkaan perustellut sitä. Miksi? Minua ainakin kiinnostaa, myös siksi että 5-sarjan farkku on minulla edelleen potentiaalisten kandidaattien listalla.
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
M880 tuskin se valinta kulutukseen kaatuu. BMW 530e menee kylmissä oloissa sekalaisessa ajossa keskimäärin 3l/100 km joten tuo taitaa olla siedettävissä lukemissa jopa NHB:n kohdalla.
sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW)
Ei merkissä mitään kummempaa ole, en minä mitään merkkiä vihaa. Mitä järkeä siinä olisi, autoja on monenlaiseen lähtöön.
Sinun kirjoittelusi tässä keskimäärin hämmentää, tai oikeastaan aina, jos sinulle kommentoin. Osaatko tehdä eroa noiden välillä, vai oletko kuinka ahdasmielinen?
Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi
Edellä olevaan viitaten, niin höpöhöpö. Sinun ongelmaksesi näytti taas muodostuvan se, ettet oikein nyt pysty tänne esittämään BMW:n edelläkävijyyttä haluamallasi tavalla. Siksi yrität tällaisella kirjoituksella väistellä ja johdattaa ohi aiheen ajatuksia.
Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä.
Pyysin vertailuja joissa BMW on voittanut kulutustestit, tai -osuudet. Niitähän täällä yleensä heilutellaan. Sellaista joka loisi katetta sille väittämällesi, että merkki vie ja olisi vienyt jo pitkään automaailmaa eteenpäin vähäpäästöisten autojen keulakuvana. Koska minulle sellaista mielikuvaa ei vain ole syntynyt ja väittäisin aika monen olevan samaa mieltä.
Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan
Voisit kirjoittaa minkä automerkin omistajana tahansa noita juttujasi. Syytön minä siihen olen että se BMW. En "auo päätä" siis minkään merkin puolesta, tai merkkiä vastaan. Omasta puolestasi voisit katsoa peiliin siinä suhteessa kyllä. Se V:llä alkava, jos muistat.....
Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista
No vähän niin kuin sinullakin sitten, eikö vain?
Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu
En kyllä millään arvannut että olisin saanut sinun kasettisi noin jumiin kysymyksillä, joihin olisin voinut kuvitella sinun heittäneen helposti infoa pöytään....
Tässä muutaman sivun aikana minua on hiukan häirinnyt polttoaineen kulutuksen ja jonkin tietyn automallin suorat korrelaatiot, ilman tarkkaa tietoa tai vertailupohjaa millaisesta ajoprofiilista (ja ajotavoista) on ollut kysymys? Ollaanko tosissaan vertaamassa 2,5 tonnin reilulla otsapinta-alalla varustettua SUV:tä, jolla voi ajaa joskus jopa nelivetona, huomattavasti pienempiin ja sulavampiin farkkuihin tai muihin vastaaviin? En uskalla mennä solvaamaan naapurin auton suurta kulutusta, vaikka saman kaltaisella autolla ajaisin itse pienemmillä lukemilla, tietämättä hänen ajoistaan mitään.
@tracktest kirjoitti:
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen.Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
Toyota lopetti dieseleiden myynnin omilla koneillaan eurooppaan uusien päästörajoitusten takia. Esimerkiksi ProAce yhteistyö PSA:n kanssa johtuu tästä syystä. Dieseleiden taru katsotaan menneisyyden stratekioiksi NoX ja muiden päästöjen takia. Hybrideitä Toyotalla on ollut reilu 20 vuotta ja viime vuonna Toyota ilmoitti ensimmäisen kerran pääsevänsä hybrideiden myynnissä plussalle eli kehityskulujen maksamiseen kului 20 vuotta.
Tässä muutaman sivun aikana minua on hiukan häirinnyt polttoaineen kulutuksen ja jonkin tietyn automallin suorat korrelaatiot, ilman tarkkaa tietoa tai vertailupohjaa millaisesta ajoprofiilista (ja ajotavoista) on ollut kysymys?
Minä päädyin tuollaisella kysymyksellä erään kirjoittajan "kill fileen". Varo mitä kysyt!
@tracktest kirjoitti:
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen.Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
Toyota lopetti dieseleiden myynnin omilla koneillaan eurooppaan uusien päästörajoitusten takia. Esimerkiksi ProAce yhteistyö PSA:n kanssa johtuu tästä syystä. Dieseleiden taru katsotaan menneisyyden stratekioiksi NoX ja muiden päästöjen takia. Hybrideitä Toyotalla on ollut reilu 20 vuotta ja viime vuonna Toyota ilmoitti ensimmäisen kerran pääsevänsä hybrideiden myynnissä plussalle eli kehityskulujen maksamiseen kului 20 vuotta.
Euroopan markkinoille näiden BMW:n dieseleiden tilalle tulivat hybridit vuoden 2018 jälkeen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser. En ymmärrä mikä ongelma sinulle on mainita BMW:n moottorit vähättelet muutenkin kaikkea BMW autoihin liittyvää.
Erikoisin kommentti oli tuo jossa päästäsi irtosi pala 5-sarjan Touringin kattoon jättäen verijäljet sisustaan. Olen sinua isompi mies leveine hartioineni eikä minulla ole mitään ongelmaa istua eteen eikä taakse eikä autosta pois noustessa. En vieläkään luota juttuihisi vaikuta trollilta joka on mieltynyt VW-konsernin autoihin ja erityisesti Audiin jonka sisällä istuu kuljettaja joka ei siedä BMW-kuljettajia eikä heidän autojaan. MB ja BMW kuljettajilla ei ole ongelmia kommunikoida keskenään mutta Audikuskeilla tuntuu olevan näitä ongelmia ja haukkuja tulee molempiin leireihin milloin mistäkin syystä.
@tracktest kirjoitti:
Kumppani Toyotassa on BMW:n dieselmoottorit, pienentyneiden päästöjen ja lisätehon myötä Toyota Avensista ja Toyota Versoa on myyty Euroopassa kiitettävään tahtiin. BMW toimittaa Toyotan Euroopan-tehtaille 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita. Ja onhan BMW:n dieselmoottoreita aiemmin käytetty myös Opelissa.
BMW ja Toyota suunnittelivat yhdessä uuden urheiluauton ja voimanlähdepuolella polttokennotekniikkaa.
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
Puhut ihan paskaa Toyotan supran perustumisesta BMW:hen. Toyota lähti yhteistyössä kehittämään BMW:n kanssa 2012 kyseistä mallia ja Suprasta löytyy kovempikin GT4 hiilikuituisineen kojelautoineen. Toyota tuossa oli se vetäjä.
Automaailman kuumimmat trendit pyörivät tällä hetkellä katumaastureiden ja autojen sähköistämisen ympärillä. Näistä huolimatta kysyntää riittää edelleen sekä perinteisille perusautoille että elämyksiä tarjoaville automalleille. Uusi Toyota GR Supra lukeutuu näistä jälkimmäiseen kategoriaan.
Ensimmäisen Supran Toyota esitteli 1970-luvun lopulla. Tämä oli uusi aluevaltaus pääasiassa pienistä ja taloudellisista autoista tunnetulle valmistajalle. Etumoottorinen ja takavetoinen urheilauto löytyi Toyotan mallistosta neljän sukupolven ajan. Vuosien varrella Suprasta nähtiin paljon erilaisia versioita ja mallin ympärille kehittyi vannoutunut kannattajoukko. Tietyt mallit nousivat myös virittäjien suosioon, minkä myötä Supra on edelleen suorastaan legendaarinen automalli tietyissä piireissä.
Maailma kuitenkin muuttui ja Toyota ei nähnyt tulevaisuutta mallille. Neljännen sukupolven viimeiset mallit valmistettiin vuonna 2002. Toyotan vahvat juuret urheilullisten autojen valmistajana eivät kuitenkaan kuihtuneet, vaan vuonna 2012 valmistajalta nähtiin Subarun kanssa yhteistyönä tuotettu GT86. Pienehkö etumoottorinen ja takavetoinen auto oli jotain uutta vuosikymmenen tauon jälkeen rationaalisuudestaan tunnetun valmistajan mallistossa. Samoihin aikoihin tämän projektin valmistumisen kanssa Toyota viritteli jo uutta yhteistyötä toiseen suuntaan. Toyota ja BMW aloittivat nimittäin uuden tehokkaamman urheilautoprojektin suunnittelun vuonna 2012, ja tämän yhteistyön hedelmistä saamme nyt nauttia.
Yhteistyöllä menestykseen
Yhteistyön taustalla on yksinkertainen syy; täysin oman pienen volyymin mallin valmistaminen puhtaalta pöydältä ei olisi ollut taloudellisesti tarpeeksi järkevää. Molempien intresseissä oli rakentaa etumoottorinen ja takavetoinen urheilullinen auto. Lopputuotteissa merkittävin ero onkin katon rakenteessa; Toyota halusi tehdä puhtaan urheiluauton, kun BMW taas tähtäsi enemmän gt-tyyliseen avoautoon, joka on siis nykyinen Z4. Intressit olivat riittävän lähellä toisiaan, jotta projektia lähdettiin edistämään.
Kumppani oma kasetti ei jumiudu sinun kommenteistasi mutta 740 GLE vetäytyi hermolomalle kuten tiettävästi itsekin huomasit parista kommentista minkä sait.
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
@tracktest kirjoitti:
M880 tuskin se valinta kulutukseen kaatuu. BMW 530e menee kylmissä oloissa sekalaisessa ajossa keskimäärin 3l/100 km joten tuo taitaa olla siedettävissä lukemissa jopa NHB:n kohdalla.
Ei se kulutukseen kaadukaan. Mietin vain kun mainostit faktana että että BMW muita parempi.
Kulutukseen se ei kaadu, mutta voi kaatua tiloihin, varusteluun, näiden hintasuhteeseen tai hinta-laatu -suhteeseen. Itse laatuun se ei toki kaadu.
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
@tracktest kirjoitti:
Kuten tuli jo aiemmin todettua keskustelun avaus on täysin absurdi (järjenvastainen).
Tekniikan Maailma on määritellyt premium-auton siten, että ”…siinä on ominaisuuksia, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.”
Premium-autoja ovat:
Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche ja Volvo.
Lähde: Automotive News, Tekniikan Maailma
Tulevien menneiden aikojen premiumit ovat menettäneet yhden tärkeän tekijän noista kolmesta kriteeristä: tekniikan edistyksellisyys on siirtynyt sähköistämiseen. Sen seurauksena myös laadun tuntu kärsii polttiksessa jo auton starttaamisesta syntyvästä äänestä lähtien. Muistan vielä, kuinka oudolta tuntui plugarin ensimmäiselle koeajolle lähtö, kun autoa ei tarvinnutkaan käynnistää. Vain virta päälle, vaihde D-asentoon ja kaasua. Tuntui vähän oudolta, kun auto vain lähti äänettömästi liikkeelle.
Eihän tuossa julistuksessasi ole järjen hiventä sen enempää kuin tämän keskustelun avauksessasi. Tuo on sinun yksipuolinen näkemyksesi. Itse ajattelen näin nyt tehdään autoja niille joille sopii edistyksellinen dieselauto tai bensiiniauto näitä kehitettiin pitkään ja kehitetään edelleen. Ei kaikki halua hybridiä tai sähköautoa. Edelleen myydään polttomoottoriautoja paljon enemmän kuin sähköautoja en edes tiedä saavuttaako sähköautojen myynti seuraavan kymmenen vuoden aikana tuota etumatkaa myynnin osalta. Veroeduin avitetaan tuotakin kuin "kärmestä pyssyyn" mutta ei vaan kiihdy myynti kuten haluttaisiin. Autonvalmistajat tekevät kaikkensa ilmaston pelastamiseksi. Pakon edessä on toimittava siihen nämä hybridit ja sähköautot on otettu mukaan muun tuotannon ohella. En käsitä mikä ongelma teillä hybridi-kuljettajilla on kun polkasette Premium käsitteen suohon pelkästään siksi että sähköllä mennään tai paremminkin menette. Tuo mitä NHB selittää sinulle edistyksellisestä Volvostasi on aivan aiheellista kritiikkiä sinä et vaan ota tuota asiallisesti vaan intät kuten tapanasi on. Hoet vain kiihtyvyyksistä ja ties mistä eduista mitkä menevät sen siliän tien jos vaihdat toiseen merkkiin. Sanot Volvosta asioita mikä tuo mieleen Auto-m nimimerkin joka fanaattisesti julisti kaikkea mikä mieleen juolahti. Yksi oli se että Volvo hylkää kaikki polttomoottorit pikimmiten mutta näin ei käynyt. Tuo julistus ei toteutunut eikä taida kyllä ihan heti toteutua. Sähköautojen valmistuksessa akkujen valmistus on ongelma ja sellaisena se tulee tulevaisuudessa pysymään.
Sähköauto on kadulla päästötön, mutta akun valmistaminen tuottaa runsaasti hiilidioksidia. Puolet akun valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden tuotannosta ja toinen puoli akkutehtaalla akun valmistuksen yhteydessä. Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia. Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.
Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidentää ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.
Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.
Tämä viimeinen on hyvin mielenkiintoinen tieto kaiken sähköauto hypetyksen keskellä. Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä. Miettikää tätä kun seuraavan kerran julistatte edistyksellisestä maailmanpelastajasta jotain mitä ei olla kuultu jo sataan kertaan jatkuvasti toistettavissa keskusteluissa.
SÄHKÖAUTOTIETOISUUTESI ON ETANAN TASOLLA PÄÄSTÖISSÄ
Tänä päivänä sähköautojen valmistajat ovat erityisesti kiinnittäneet huomiota tuotannon päästöttömyyteen toisin kuin museaalisilla polttomoottori tehtailla tuotanto jatkuu raskailla päästöillä eikä sille juuri mitään tehdä poistuvana tuotteena.
Audi rakentaa kaikki täyssähköisensä päästöttömissä tehtaissa ja kaivostoiminnassa vielä syntyviä päästöjä hyvitetään.
Samoin WV sähköiset.
Seat tehtaalla on autoteollisuuden suurin aurinkovoimala? Projekti on nimeltään SEAT al Sol, ja sen ansiosta hiilidioksidipäästöjen määrä vähenee vuositasolla 7000 tonnia.
… Martorellin energiatehokkuushankkeiden ansiosta energiankulutus on vähentynyt yli 100 000 MWh, mikä vastaa yli 10 200 espanjalaisen kotitalouden vuosikulutusta.
Tuolta voi katsoa kuinka paljon typpidioksidipitoisuudeet ovat laskeneet koranaviruksen aikana niin realistisesti näkee museaalisten polttomoottorien haitat. Englannin johtava tutkija totesi vaikka koronaan nyt kuolee paljon ihmisiä niin silti tämä lyhytaikainenkin typpidioksidipitoisuuden lasku pelastaa enemmän ihmishenkiä kuin koronassa kuolee.
@tracktest kirjoitti:
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
Internetin mukaan monet moottorin komponentit eivät (aluksi) täyttäneet Toyotan laatuvaatimuksia, vaan niitä lähetettiin takaisin Saksaan saatesanoilla "tehkää paremmin".
@tracktest kirjoitti:
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
Ihan itsestään selvää Toyotan järkevä ajattelu turha tuhlata ruutia vanhaan tekniikkaan joka on suht pienessä osassa kun polttomoottori on loppuun kalutta tekniikkaa ja moottorista kuin moottorista melkein saadaan riittävästi tehoja. Sitähän yhteistyö tarkoittaa, jotain saadaan vastineeksi pieneltä BMW:ltä. Toyotahan rakensi tuohon alustaan oman itsestään säätyvän alustan paremmaksi kuin BMW:n koska halusi siitä rata-auton.
@tracktest kirjoitti:
Vaivutte säälittävälle tasolle. Vähättelyllä ette faktoja muuta.
Historiallinen Le Mansin voitto oli juuri oikea hetki Supran pääsuunnittelijalle, Tetsuya Tadalle, vahvistaa että Toyotan legendaarisin urheiluauto palaa. GR Supra Racing Concept, joka esiteltiin Le Mansissa Toyota-faneille, tuo takaisin Supra-nimen. Uusi GR Supra Racing Concept herättää henkiin myös Toyota-historian juhlituimman ja ihaillumman urheiluauton hengen. Kompakti, uhmakas ja puhdaslinjainen kilpakonsepti tuo uutta voimaa niin kilparadoille kuin maanteillekin.
Tuo PÄÄSUUNNITTELIJA sana kertoo mistä ja kenestä lähtöisin.
Ikävää että vaivutte tälle tasolle se on oikeasti säälittävää.
Kaikelle on syynsä tässäkin tapauksessa huollon laiminlyönti on todennäköisesti palon syynä.
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen. Tavallaan omistajan oma vika (valmistajalla tietenkin oma vastuu asiassa, omistajia kuitenkin informoitu että auto pitää tuoda tarkastettavaksi). Egr cooler toimii pakokaasun jäähdytyselementtinä ja jos se on tukossa niin kuuma ilma ei pääse sen läpi ja sen ympärillä osat kuumenevat ja voivat syttyä palamaan. Näin on tässäkin tapauksessa käynyt. Ikäviä tapauksia mutta pitäisi toimia kun on aika eikä päinvastoin.
Hetkinen. Tässä käsittääkseni puhutaan nyt ladattavista autoista ja verrataan niitä polttiksiin. Väitätkö siis että bensa-viitonen pärjää kulutuksessa esimerkiksi hybridi-V90lle? Varsinkin jos huomioidaan suorituskyky. Mikä noissa on huoltoväli?
Kumppani Toyotassa on BMW:n dieselmoottorit, pienentyneiden päästöjen ja lisätehon myötä Toyota Avensista ja Toyota Versoa on myyty Euroopassa kiitettävään tahtiin. BMW toimittaa Toyotan Euroopan-tehtaille 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita. Ja onhan BMW:n dieselmoottoreita aiemmin käytetty myös Opelissa.
BMW ja Toyota suunnittelivat yhdessä uuden urheiluauton ja voimanlähdepuolella polttokennotekniikkaa.
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
@tracktest kirjoitti vastinetta edellisen sivun kommenttiini (2.4. 14:12)
Niin?
Niin?
Niin?
Niin?
Niin?
Päästäänkö viimein asiaan? Tähän asti et ole osoittanut BMW-autojen ylivoimaa vähäpäästöisyydessä. Lähinnä jaaritellut ohi aiheen.
No ei päästy. Mutta tämä veikkaukseni osui lähimmäksi: BMW on voittanut jonkun 3,5- tai 5-litraisten bensa-autojen kulutustestin 0,3 litralla, jääden vain 15 litraan/100km? Wuhuuu!
Hyvä että itse kerroit Toyotan dieseleiden myynnin lopettamisen syyn.
Ei farkku, mutta Audi A5 ja A7 sportback saa lataushybridinä tammikuusta 2020 tosin korona pysäyttänyt tehtaita joten tilausmalleista ei tiedä.
https://autotoday.fi/audi-a7-sportback-mallistoon-ladattavat-hybridit/
Kumppani sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW). Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi. Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä. Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan. Vihamielisyytesi ei kaipaa enää yhtään toistoa. Olet parantumaton tapaus jonka kanssa on lähes mahdoton keskustella järkevästi mistään aiheesta. Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista. Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu mutta sinun aivosi työntää väsymättä samaa potaskaa.
Sinähän esitit väitteen BMWn edelläkävijyydestä myös kulutuksen suhteet. Et kuitenkaan perustellut sitä. Miksi? Minua ainakin kiinnostaa, myös siksi että 5-sarjan farkku on minulla edelleen potentiaalisten kandidaattien listalla.
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
M880 tuskin se valinta kulutukseen kaatuu. BMW 530e menee kylmissä oloissa sekalaisessa ajossa keskimäärin 3l/100 km joten tuo taitaa olla siedettävissä lukemissa jopa NHB:n kohdalla.
@tracktest kirjoitti:
Ei merkissä mitään kummempaa ole, en minä mitään merkkiä vihaa. Mitä järkeä siinä olisi, autoja on monenlaiseen lähtöön.
Sinun kirjoittelusi tässä keskimäärin hämmentää, tai oikeastaan aina, jos sinulle kommentoin. Osaatko tehdä eroa noiden välillä, vai oletko kuinka ahdasmielinen?
Edellä olevaan viitaten, niin höpöhöpö. Sinun ongelmaksesi näytti taas muodostuvan se, ettet oikein nyt pysty tänne esittämään BMW:n edelläkävijyyttä haluamallasi tavalla. Siksi yrität tällaisella kirjoituksella väistellä ja johdattaa ohi aiheen ajatuksia.
Pyysin vertailuja joissa BMW on voittanut kulutustestit, tai -osuudet. Niitähän täällä yleensä heilutellaan. Sellaista joka loisi katetta sille väittämällesi, että merkki vie ja olisi vienyt jo pitkään automaailmaa eteenpäin vähäpäästöisten autojen keulakuvana. Koska minulle sellaista mielikuvaa ei vain ole syntynyt ja väittäisin aika monen olevan samaa mieltä.
Voisit kirjoittaa minkä automerkin omistajana tahansa noita juttujasi. Syytön minä siihen olen että se BMW. En "auo päätä" siis minkään merkin puolesta, tai merkkiä vastaan. Omasta puolestasi voisit katsoa peiliin siinä suhteessa kyllä. Se V:llä alkava, jos muistat.....
No vähän niin kuin sinullakin sitten, eikö vain?
En kyllä millään arvannut että olisin saanut sinun kasettisi noin jumiin kysymyksillä, joihin olisin voinut kuvitella sinun heittäneen helposti infoa pöytään....
Tässä muutaman sivun aikana minua on hiukan häirinnyt polttoaineen kulutuksen ja jonkin tietyn automallin suorat korrelaatiot, ilman tarkkaa tietoa tai vertailupohjaa millaisesta ajoprofiilista (ja ajotavoista) on ollut kysymys? Ollaanko tosissaan vertaamassa 2,5 tonnin reilulla otsapinta-alalla varustettua SUV:tä, jolla voi ajaa joskus jopa nelivetona, huomattavasti pienempiin ja sulavampiin farkkuihin tai muihin vastaaviin? En uskalla mennä solvaamaan naapurin auton suurta kulutusta, vaikka saman kaltaisella autolla ajaisin itse pienemmillä lukemilla, tietämättä hänen ajoistaan mitään.
Toyota lopetti dieseleiden myynnin omilla koneillaan eurooppaan uusien päästörajoitusten takia. Esimerkiksi ProAce yhteistyö PSA:n kanssa johtuu tästä syystä. Dieseleiden taru katsotaan menneisyyden stratekioiksi NoX ja muiden päästöjen takia. Hybrideitä Toyotalla on ollut reilu 20 vuotta ja viime vuonna Toyota ilmoitti ensimmäisen kerran pääsevänsä hybrideiden myynnissä plussalle eli kehityskulujen maksamiseen kului 20 vuotta.
@Inspektori kirjoitti:
Minä päädyin tuollaisella kysymyksellä erään kirjoittajan "kill fileen". Varo mitä kysyt!
Inspektori tajunnan räjäyttävä vastaus tähän sekalaiseen keskusteluun. Onhan avauskin jo mitä mielettömin aivopieru.
Euroopan markkinoille näiden BMW:n dieseleiden tilalle tulivat hybridit vuoden 2018 jälkeen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser. En ymmärrä mikä ongelma sinulle on mainita BMW:n moottorit vähättelet muutenkin kaikkea BMW autoihin liittyvää.
Erikoisin kommentti oli tuo jossa päästäsi irtosi pala 5-sarjan Touringin kattoon jättäen verijäljet sisustaan. Olen sinua isompi mies leveine hartioineni eikä minulla ole mitään ongelmaa istua eteen eikä taakse eikä autosta pois noustessa. En vieläkään luota juttuihisi vaikuta trollilta joka on mieltynyt VW-konsernin autoihin ja erityisesti Audiin jonka sisällä istuu kuljettaja joka ei siedä BMW-kuljettajia eikä heidän autojaan. MB ja BMW kuljettajilla ei ole ongelmia kommunikoida keskenään mutta Audikuskeilla tuntuu olevan näitä ongelmia ja haukkuja tulee molempiin leireihin milloin mistäkin syystä.
Puhut ihan paskaa Toyotan supran perustumisesta BMW:hen. Toyota lähti yhteistyössä kehittämään BMW:n kanssa 2012 kyseistä mallia ja Suprasta löytyy kovempikin GT4 hiilikuituisineen kojelautoineen. Toyota tuossa oli se vetäjä.
Automaailman kuumimmat trendit pyörivät tällä hetkellä katumaastureiden ja autojen sähköistämisen ympärillä. Näistä huolimatta kysyntää riittää edelleen sekä perinteisille perusautoille että elämyksiä tarjoaville automalleille. Uusi Toyota GR Supra lukeutuu näistä jälkimmäiseen kategoriaan.
Ensimmäisen Supran Toyota esitteli 1970-luvun lopulla. Tämä oli uusi aluevaltaus pääasiassa pienistä ja taloudellisista autoista tunnetulle valmistajalle. Etumoottorinen ja takavetoinen urheilauto löytyi Toyotan mallistosta neljän sukupolven ajan. Vuosien varrella Suprasta nähtiin paljon erilaisia versioita ja mallin ympärille kehittyi vannoutunut kannattajoukko. Tietyt mallit nousivat myös virittäjien suosioon, minkä myötä Supra on edelleen suorastaan legendaarinen automalli tietyissä piireissä.
Maailma kuitenkin muuttui ja Toyota ei nähnyt tulevaisuutta mallille. Neljännen sukupolven viimeiset mallit valmistettiin vuonna 2002. Toyotan vahvat juuret urheilullisten autojen valmistajana eivät kuitenkaan kuihtuneet, vaan vuonna 2012 valmistajalta nähtiin Subarun kanssa yhteistyönä tuotettu GT86. Pienehkö etumoottorinen ja takavetoinen auto oli jotain uutta vuosikymmenen tauon jälkeen rationaalisuudestaan tunnetun valmistajan mallistossa. Samoihin aikoihin tämän projektin valmistumisen kanssa Toyota viritteli jo uutta yhteistyötä toiseen suuntaan. Toyota ja BMW aloittivat nimittäin uuden tehokkaamman urheilautoprojektin suunnittelun vuonna 2012, ja tämän yhteistyön hedelmistä saamme nyt nauttia.
Yhteistyöllä menestykseen
Yhteistyön taustalla on yksinkertainen syy; täysin oman pienen volyymin mallin valmistaminen puhtaalta pöydältä ei olisi ollut taloudellisesti tarpeeksi järkevää. Molempien intresseissä oli rakentaa etumoottorinen ja takavetoinen urheilullinen auto. Lopputuotteissa merkittävin ero onkin katon rakenteessa; Toyota halusi tehdä puhtaan urheiluauton, kun BMW taas tähtäsi enemmän gt-tyyliseen avoautoon, joka on siis nykyinen Z4. Intressit olivat riittävän lähellä toisiaan, jotta projektia lähdettiin edistämään.
Kumppani oma kasetti ei jumiudu sinun kommenteistasi mutta 740 GLE vetäytyi hermolomalle kuten tiettävästi itsekin huomasit parista kommentista minkä sait.
TrolliToivo nolaat vain itsesi näillä kommenteilla. Et näytä ymmärtävän mistään mitään.
TrolliToivo kopioit tekstisi suoraan Teknavin sivuilta aika noloa mutta mitä muuta trollilta voi odottaa.
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
Ei se kulutukseen kaadukaan. Mietin vain kun mainostit faktana että että BMW muita parempi.
Kulutukseen se ei kaadu, mutta voi kaatua tiloihin, varusteluun, näiden hintasuhteeseen tai hinta-laatu -suhteeseen. Itse laatuun se ei toki kaadu.
Superurheiluautojen huolloissa menit niin syvälle metsään ettei tämä viimeisin sekoilusi yllätä yhtään.
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
Entäs se BMW:n suunnannäyttö kulutuksen pienentämisessä?
Minusta yhteinen alusta ei kuvaa sitä mitenkään, vaikkapa.
SÄHKÖAUTOTIETOISUUTESI ON ETANAN TASOLLA PÄÄSTÖISSÄ
Tänä päivänä sähköautojen valmistajat ovat erityisesti kiinnittäneet huomiota tuotannon päästöttömyyteen toisin kuin museaalisilla polttomoottori tehtailla tuotanto jatkuu raskailla päästöillä eikä sille juuri mitään tehdä poistuvana tuotteena.
Audi rakentaa kaikki täyssähköisensä päästöttömissä tehtaissa ja kaivostoiminnassa vielä syntyviä päästöjä hyvitetään.
Samoin WV sähköiset.
Seat tehtaalla on autoteollisuuden suurin aurinkovoimala? Projekti on nimeltään SEAT al Sol, ja sen ansiosta hiilidioksidipäästöjen määrä vähenee vuositasolla 7000 tonnia.
… Martorellin energiatehokkuushankkeiden ansiosta energiankulutus on vähentynyt yli 100 000 MWh, mikä vastaa yli 10 200 espanjalaisen kotitalouden vuosikulutusta.
https://autotoday.fi/seatin-martorellin-tehdas-on-euroopan-toiseksi-suurin-autotehdas/
Subaru rakentaa Japanin suurimmman aurinkovoimalan — CO2-päästöt vähenevät 2 370 kg
https://autotoday.fi/subaru-rakentaa-japanin-suurimmman-aurinkovoimalan-co2-paastot-vahenevat-2-370-kg/
Fiatin sähkö- ja hybridiautoja valmistuu kohta aurinkoenergialla
https://autotoday.fi/fiatin-sahko-ja-hybridiautoja-valmistuu-kohta-aurinkoenergialla/?utm_source=rss&ut
Mitsubishi Outlander PHEV -mallin käytetyt akut hyötykäyttöön eli käytettyt akutkin kierrätetään.
https://autotoday.fi/mitsubishi-outlander-phev-mallin-kaytetyt-akut-hyotykayttoon/
Tuolta voi katsoa kuinka paljon typpidioksidipitoisuudeet ovat laskeneet koranaviruksen aikana niin realistisesti näkee museaalisten polttomoottorien haitat. Englannin johtava tutkija totesi vaikka koronaan nyt kuolee paljon ihmisiä niin silti tämä lyhytaikainenkin typpidioksidipitoisuuden lasku pelastaa enemmän ihmishenkiä kuin koronassa kuolee.
https://yle.fi/uutiset/3-11279055?origin=rss
Samoin Tesla ym. sähköauton valmistajat keskittyvät päästöttömiin tuotantotiloihin.
Internetin mukaan monet moottorin komponentit eivät (aluksi) täyttäneet Toyotan laatuvaatimuksia, vaan niitä lähetettiin takaisin Saksaan saatesanoilla "tehkää paremmin".
Uskaltaako näillä polttomoottoriautoilla edes ajaa? Artikkelin palanut henkilöauto näyttää vieläpä varsin uudelta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c2a92fa6-51b2-46a6-b144-9d590a2de3bd
Ihan itsestään selvää Toyotan järkevä ajattelu turha tuhlata ruutia vanhaan tekniikkaan joka on suht pienessä osassa kun polttomoottori on loppuun kalutta tekniikkaa ja moottorista kuin moottorista melkein saadaan riittävästi tehoja. Sitähän yhteistyö tarkoittaa, jotain saadaan vastineeksi pieneltä BMW:ltä. Toyotahan rakensi tuohon alustaan oman itsestään säätyvän alustan paremmaksi kuin BMW:n koska halusi siitä rata-auton.
Vaivutte säälittävälle tasolle. Vähättelyllä ette faktoja muuta.
Historiallinen Le Mansin voitto oli juuri oikea hetki Supran pääsuunnittelijalle, Tetsuya Tadalle, vahvistaa että Toyotan legendaarisin urheiluauto palaa. GR Supra Racing Concept, joka esiteltiin Le Mansissa Toyota-faneille, tuo takaisin Supra-nimen. Uusi GR Supra Racing Concept herättää henkiin myös Toyota-historian juhlituimman ja ihaillumman urheiluauton hengen. Kompakti, uhmakas ja puhdaslinjainen kilpakonsepti tuo uutta voimaa niin kilparadoille kuin maanteillekin.
Tuo PÄÄSUUNNITTELIJA sana kertoo mistä ja kenestä lähtöisin.
Ikävää että vaivutte tälle tasolle se on oikeasti säälittävää.
Kaikelle on syynsä tässäkin tapauksessa huollon laiminlyönti on todennäköisesti palon syynä.
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen. Tavallaan omistajan oma vika (valmistajalla tietenkin oma vastuu asiassa, omistajia kuitenkin informoitu että auto pitää tuoda tarkastettavaksi). Egr cooler toimii pakokaasun jäähdytyselementtinä ja jos se on tukossa niin kuuma ilma ei pääse sen läpi ja sen ympärillä osat kuumenevat ja voivat syttyä palamaan. Näin on tässäkin tapauksessa käynyt. Ikäviä tapauksia mutta pitäisi toimia kun on aika eikä päinvastoin.