BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
@tracktest kirjoitti:
BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
Varmaan sopivasti unohdit myös Toyotan olleen F1:ssä ja näillä kummallakaan ei ole tämän päivän F1 talleja.
M880 netissä kirjoitetaan mitä sattuu, pidin sinua asiallisena keskustelijana mutta nyt en ole enää samaa mieltä. Viritettyihin moottoreihin tekevät ammattilaiset osat, noihin moottoreihin ei laiteta mitä sattuu joten nuo lapselliset kommentit saa jokainen jättää omaan arvoonsa.
Mikäli nyt museotekniikalla toimivista polttomoottori autoista halutaan keskustella niin Toyotan Lexuksen LFA on kaikkien ylistämä yksi parhaista kyseisistä autoista, jota vastaavaa BMW ei ole ikinä tehnyt kenties unta nähnyt. Silti vuonna 2020 museokamaa henkilöautopuolella.
Lapsellisten ja mistään mitään tietämättömien kanssa on turha keskustella. Ottakaa asioista selvää ennen kuin lähdette munaamaan itsenne. Nimimerkin takaa sen voinee tehdä mutta nimimerkin takana on aina ihminen. Miettikää hieman ensin, nyt esittäydytte niin typerinä että jätän tämän keskustelun jatkon tähän.
@tracktest kirjoitti:
BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
Varmaan sopivasti unohdit myös Toyotan olleen F1:ssä ja näillä kummallakaan ei ole tämän päivän F1 talleja.
Voisin jatkaa keskustelua jos saisin hieman kunnioitusta siltä puolen. Tiedän hyvin 80-luvulta F1:ä seuranneena Toyota-tallin tekemiset ja osaamisen. BMW ja Toyota on moottoriurheilun puolella merkittäviä tekijöitä siellä on niin pienet marginaalit jossa menestyminen on todella vaikeata ja sitten kun kaikki loksahtaa paikoilleen ollaan muita edellä juuri sen verran että menestystä tulee.
tracktest
Painotit premiumin sisältävän nahkapenkit. Mitä ihmeelistä nahkapenkeissä on Toyotan Camry hybridissä halvimmassakin mallissa n.37 000 euroo on vakiona nahkapenkit.
Nykyäänhän suuntaus on pikemminkin kierrätys ovipaneeleja tehdään esim. appelsiinin kuorien kuiduista ja penkkejä hamppukuiduista ym muista luontoystävällisistä materiaaleista.
@tracktest kirjoitti:
M880 netissä kirjoitetaan mitä sattuu, pidin sinua asiallisena keskustelijana mutta nyt en ole enää samaa mieltä. Viritettyihin moottoreihin tekevät ammattilaiset osat, noihin moottoreihin ei laiteta mitä sattuu joten nuo lapselliset kommentit saa jokainen jättää omaan arvoonsa.
Sori.
Mutta ei se ollut ihan tyhjän huutelua, vaan Supran pääsuunnittelijan Tetsuya Tadan lausumaa, pienellä provokaatiolla höystettynä toki. Salli nyt se minullekin kerran? Samalla hän toki kehui BMWn suunnittelua erittäin korkealaatuiseksi.
"...BMW couldn’t believe how extensive some of our quality and efficiency studies were as parts came into shape one by one. We would take every bit down to a fastener or rivet, and put it through our stringent quality control and a dozen other testing, we’d ship thousands of parts back to Japan for analysis. That is normal to us. Each piece we test at our level, they were now the ones surprised"
M880 mietitään hieman mihin suuntaan keskustelua viedään ja kunnioitetaan toinen toistamme näin keskustelut pysyvät mielekkäänä. Voimme jatkaa keskusteluja myös jatkossa, tiesin ettet ole trolli kuten muutama tänne eksynyt on. Tämä on ikävää mutta niin tätä päivää netissä.
@tracktest kirjoitti:
Luettuani viimeisimmät kommenttisi tai paremmin kopioinnit muiden teksteistä en näe mitään syytä jatkaa tätä keskustelua.
Taidat välillä unohtaa kommentoida niin, että toiset tietäisivät kenelle kommentoit. Vai enkö minä vain osaa seurata välillä suorastaan kiihkeänä polveilevaa keskustelua? Tästä kommentista esimerkiksi en keksi heti kenelle se on osoitettu, mutta sen tietysti ymmärrän, ettei minulle.
TrolliTopille tuo oli tarkoitettu. Sinua ennen kommentoinut perustrolli on Tekniikan Maailman vähäjärkisin keskustelija jos tuota voi edes keskustelijaksi kutsua. Oikeinkirjoitus ei meinaa sujua mitenkään ja möläytykset on niin matalaa tasoa ettei mitään rajaa. Puskista huutelua joka on säälittävällä tasolla illasta toiseen.
Väitit Motivan kertoneen, että "ilmanvastuksella ei ole suurta merkitystä", vaikka todellisuudessa Motiva ei tuollaista väittänyt. Alla vielä Motivan teksti, eikä siinä ole mitään sellaista, mitä väität.
"Vaikka aerodynamiikan vaikutus autoissa on tunnettu yli sata vuotta, ei autoja tänä päivänäkään muotoilla pelkästään pienen ilmanvastuksen ehdoilla. Auton ulkomuotoihin vaikuttavat monet muut seikat, kuten ulkonäkö ja siihen liittyvät perinteet, mitoitus ja siihen liittyvät kokoluokat, lainsäädännön vaatimat varusteet sekä ennen kaikkea valmistuskustannukset."
Nyt väitteesi alkaa olemaan jo järkevämpi, vaikla se edelleen on vahvasti ristiriidassa rangen riittävyys -pelkotilojesi kanssa. Sinähän olet aikaisemminkin kertonut, ettei kulutus sinua kiinnosta ja siihen sopii hyvin ilmanvastuksen sivuuttaminen. Se on henkilökohtainen valintasi ja täysin eri väite kuin alkuperäinen väitteesi, ettei ilmanvastuksella olisi vaikutusta auton kulutukseen.
Niin kuin Motiva tuossa toteaa monet muut seikat kuin ilmanvastus määrää auton muotoilun eli ilmanvastuksella ei katsota olevan suurtakaan merkitystä. Jos sillä olisi suuri merkitys, muotoilu tehtäisiin pelkästään sen ehdoilla. Olisikin hauska nähdä NHB paahtamassa pisaran muotoisessa Passatissa pitkin kehäykköstä. Hymy korviin asti, koska kerrankin olisi autotehdaskin ottanut ilmanvastuksen yhtä vakavasti kuin NHB. Ja polttoaineen kulutus olisi niin pientä, että bensa sen kun lisääntyisi tankissa, kun NHB mennä viilettäisi tuulispäänä.
Ja edelleen jatkat valkoisen selittämistä mustaksi. Ei Motiva väitä, monet seikat kuin ilmanvastus määräävät muotoile. Motiva kirjoittaa ilmanvastuksen lisäksi monien muiden seikkojen vaikuttavan muotoiluun. Mietihän vähän mitä yrität kertoa. Autonvalmistajat satsaavat hyvin suuria summia toinen toistaanmteknisempiin tuulitunneleihin, mutta eivät annan ilmanvastuksen vaikuttaa muotoiluun... Kuulostaako järkevältä?
Logiikkasi ei myöskään kestä mitään kritiikkiä. Sovelletaan logiikkaasi muihinkiin ominaisuuksiin: Jos auton turvallisuudella olisi suuri merkitys, niin rakenteet suunniteltaisiin pelkästään turvallisuuden ehdoilla kustannuksista, muotoilusta, tiloista, kulutuksesta ja ajettavuudesta välittämättä. Jos autojen kulutuksella olisi suuri merkitys, niin moottorit suunniteltaisiin pelkästään kulutuksen ehdoilla kustannuksista, suorituskyvystä, kestävyydestä ja kustannuksista välittämättä.
Logiikkasi ei toimi yhdenkään ominaisuuden kanssa. Se kuvastaa hyvin sitä, kuinka pahasti umpikujaan olet puhunut itsesi.
Itseäni ei sinällään kiinnosta ihan yhtään, mitä sinä ajattelet minusta ajaessani autolla ja ilomielin ottaisin aerodynaamisen auton. Pisaran muoto ei kuitenkaan oikeastaan sitä ole, vaan halkaistu siipi on parempi. Lightyear Onen tyyppinen muotoilu kelpaisi kyllä minulle ilomielin. Tuolla muotoilulla saavuttaa jo kohtuullisen kokoisella akulla rangen ja latausnopeudet, jotka riittävät paremmin kuin hyvin kaikkiin tarpeisiini.
Mutta kai pisaran muotoinen Passattikin kävisi? Se ainakin piristäisi katukuvaa. Paitsi tietysti, jos kaikki muutkin autot olisivat pisaran muotoisia. Kyllä pisaran muotoisenkin Passatin latausnopeudet saavuttaisi hyvin rangella.
Ensin pitäisi määritellä se, että mistä pisarasta puhut.
@HybridRules kirjoitti:
Jos sinulla ei olisi noin vihamielinen ja vänkäämiseen tähtäävä asenne voisin selittää, miksi olen valinnut juuri nykyisen autoni. Epäilen, ettei se kiinnosta sinua pätkääkään, joten en siksikään sitä selitä.
Sinähän olet kertonut haluavasi autovalinnallasi peittää olevasi äveriäs. Vähän sellainen käänteinen statussymboli siis sinulle on auto.
Minä valitsen auton kokonaan omista lähtökohdista miettimättä yhtään sitä, mitä muut ajattelevat.
Edelleenkään minulla ei ole vihamielistä asennetta. Se, etten sinun tavoin pidä sinun autosi kulutusta pienenä, ei ole vihamielisyyttä. Pyydän, että tarkastelet tätä asiaa kauempaa. Pyörätielläkin pidit minua vihamielisenä, kun en hyväksy ajatusta siitä, että pyöräilijän pitäisi ohittaa jalankulkija lähes kävelyvauhdilla vain siksi, että jalankulkijana et halua seurata liikenteen tapahtumia ja saatat toikkaroida sivusuunnassa lähestyvän pyöräilijän eteen. Kuitenkin puhuit yhteispelistä. Tämän keskustelun syytöksissäsi on sama sävy.
Ymmärrän, ettet halua perustella autovalintaasi. Ei sinun tarvitsekaan. Tähän saakka minä olen puhunut vain autosi kulutuksesta.
En ole kertonut haluavani peittää olevani äveriäs. Olen sanonut, etten halua luoda autollani muille mielikuvaa siitä, että olisin averiäs. Huomaatko eron? Vertaa tätä myös keskustelun ilmanvastuksesta.
Joskus oli puhetta siitä, vastaako auto yleistä käsitystä omistajansa ekonososionomisesta (hieno sana!) asemasta. Jos hankkisin 60 000 euron auton, tämä asia ei olisi kohdallani tasapainossa. Silloin myös auton feng shui olisi pielessä.
"Vihamielinen" ei taida olla oikea termi, mutta en keksinyt muutakaan.
Minä mieluummin kirjoittelisin omia ajatuksia ja lukisin toisten ajatuksia ja kommentoisin ilman, että tarvitsee joutua jonkun jyrän kanssa loputtomaan väittelyyn yleensä vielä käytännössä ihan merkityksettömästä asiasta kuten ilmanvastus.
Pyöräilijä vastaan jalkailija asiassa siirsit asian heti lakitekstin puolelle. Sitähän sanotaan, että laki on rikollisten puolella, rehelliset eivät sellaisia tarvitsisi.
Minä voisin mainiosti perustella autovalintaani sellaiselle, joka olisi asiasta kiinnostunut, mutta sinä vain haluaisit lisää aineistoa, jonka avulla voisit jatkaa vänkäämistä loputtomiin. On outoa, että joku yleensä kokee tarpeelliseksi narista jonkun toisen autovalintaa vastaan.
Varsinkin, kun itse ajaa auringonlaskun tekniikkaan eli polttomoottoriin perustuvalla menopelillä.
Kun nyt kovasti provosoit, niin moitin kyllä arvomaailmaasi, kun kehtaat ajaa polttiksella vaikka tiedät, että feng shui on siitä hyvin, hyvin vihainen. Samaan kustannustasoon saat kyllä sähköauton ja feng shuita lepyttääksesi voisit ainakin pistokehybridin ottaa. Ehkä joutuisit joistain ominaisuuksista tinkimään, mutta et feng shuista. Ja eikös se ole tärkeintä.
tracktest
kerro mitä rakentavaa viimeisissäsi viesteissä on ollut. Näen lähinnä muiden arvostelua ja haukkumista trolliksi.
Tracktestin viimeiset kommentit ketjuun. Mitä rakentavaa noissa on keskusteluun.
2157
TrolliTopille tuo oli tarkoitettu. Sinua ennen kommentoinut perustrolli on Tekniikan Maailman vähäjärkisin keskustelija jos tuota voi edes keskustelijaksi kutsua. Oikeinkirjoitus ei meinaa sujua mitenkään ja möläytykset on niin matalaa tasoa ettei mitään rajaa. Puskista huutelua joka on säälittävällä tasolla illasta toiseen.
2052
M880 mietitään hieman mihin suuntaan keskustelua viedään ja kunnioitetaan toinen toistamme näin keskustelut pysyvät mielekkäänä. Voimme jatkaa keskusteluja myös jatkossa, tiesin ettet ole trolli kuten muutama tänne eksynyt on. Tämä on ikävää mutta niin tätä päivää netissä.
2025
Luettuani viimeisimmät kommenttisi tai paremmin kopioinnit muiden teksteistä en näe mitään syytä jatkaa tätä keskustelua.
2019 @Topi27 kirjoitti:
näytä vanhemmat lainaukset »
Varmaan sopivasti unohdit myös Toyotan olleen F1:ssä ja näillä kummallakaan ei ole tämän päivän F1 talleja.
Voisin jatkaa keskustelua jos saisin hieman kunnioitusta siltä puolen. Tiedän hyvin 80-luvulta F1:ä seuranneena Toyota-tallin tekemiset ja osaamisen. BMW ja Toyota on moottoriurheilun puolella merkittäviä tekijöitä siellä on niin pienet marginaalit jossa menestyminen on todella vaikeata ja sitten kun kaikki loksahtaa paikoilleen ollaan muita edellä juuri sen verran että menestystä tulee.
2014
Lapsellisten ja mistään mitään tietämättömien kanssa on turha keskustella. Ottakaa asioista selvää ennen kuin lähdette munaamaan itsenne. Nimimerkin takaa sen voinee tehdä mutta nimimerkin takana on aina ihminen. Miettikää hieman ensin, nyt esittäydytte niin typerinä että jätän tämän keskustelun jatkon tähän.
2009
M880 netissä kirjoitetaan mitä sattuu, pidin sinua asiallisena keskustelijana mutta nyt en ole enää samaa mieltä. Viritettyihin moottoreihin tekevät ammattilaiset osat, noihin moottoreihin ei laiteta mitä sattuu joten nuo lapselliset kommentit saa jokainen jättää omaan arvoonsa.
2003
BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
1957 @M880 kirjoitti:
Uskaltaako näillä polttomoottoriautoilla edes ajaa? Artikkelin palanut henkilöauto näyttää vieläpä varsin uudelta. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c2a92fa6-51b2-46a6-b144-9d590a2de3bd
Ikävää että vaivutte tälle tasolle se on oikeasti säälittävää.
Kaikelle on syynsä tässäkin tapauksessa huollon laiminlyönti on todennäköisesti palon syynä.
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen. Tavallaan omistajan oma vika (valmistajalla tietenkin oma vastuu asiassa, omistajia kuitenkin informoitu että auto pitää tuoda tarkastettavaksi). Egr cooler toimii pakokaasun jäähdytyselementtinä ja jos se on tukossa niin kuuma ilma ei pääse sen läpi ja sen ympärillä osat kuumenevat ja voivat syttyä palamaan. Näin on tässäkin tapauksessa käynyt. Ikäviä tapauksia mutta pitäisi toimia kun on aika eikä päinvastoin.
1949
Vaivutte säälittävälle tasolle. Vähättelyllä ette faktoja muuta.
1802
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
1755
Superurheiluautojen huolloissa menit niin syvälle metsään ettei tämä viimeisin sekoilusi yllätä yhtään.
1746
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
1740
TrolliToivo nolaat vain itsesi näillä kommenteilla. Et näytä ymmärtävän mistään mitään.
TrolliToivo kopioit tekstisi suoraan Teknavin sivuilta aika noloa mutta mitä muuta trollilta voi odottaa.
1727
Kumppani oma kasetti ei jumiudu sinun kommenteistasi mutta 740 GLE vetäytyi hermolomalle kuten tiettävästi itsekin huomasit parista kommentista minkä sait.
1720 @Topi27 kirjoitti:
näytä vanhemmat lainaukset »
Toyota lopetti dieseleiden myynnin omilla koneillaan eurooppaan uusien päästörajoitusten takia. Esimerkiksi ProAce yhteistyö PSA:n kanssa johtuu tästä syystä. Dieseleiden taru katsotaan menneisyyden stratekioiksi NoX ja muiden päästöjen takia. Hybrideitä Toyotalla on ollut reilu 20 vuotta ja viime vuonna Toyota ilmoitti ensimmäisen kerran pääsevänsä hybrideiden myynnissä plussalle eli kehityskulujen maksamiseen kului 20 vuotta.
Euroopan markkinoille näiden BMW:n dieseleiden tilalle tulivat hybridit vuoden 2018 jälkeen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser. En ymmärrä mikä ongelma sinulle on mainita BMW:n moottorit vähättelet muutenkin kaikkea BMW autoihin liittyvää.
Erikoisin kommentti oli tuo jossa päästäsi irtosi pala 5-sarjan Touringin kattoon jättäen verijäljet sisustaan. Olen sinua isompi mies leveine hartioineni eikä minulla ole mitään ongelmaa istua eteen eikä taakse eikä autosta pois noustessa. En vieläkään luota juttuihisi vaikuta trollilta joka on mieltynyt VW-konsernin autoihin ja erityisesti Audiin jonka sisällä istuu kuljettaja joka ei siedä BMW-kuljettajia eikä heidän autojaan. MB ja BMW kuljettajilla ei ole ongelmia kommunikoida keskenään mutta Audikuskeilla tuntuu olevan näitä ongelmia ja haukkuja tulee molempiin leireihin milloin mistäkin syystä.
1708
Inspektori tajunnan räjäyttävä vastaus tähän sekalaiseen keskusteluun. Onhan avauskin jo mitä mielettömin aivopieru.
1655
M880 tuskin se valinta kulutukseen kaatuu. BMW 530e menee kylmissä oloissa sekalaisessa ajossa keskimäärin 3l/100 km joten tuo taitaa olla siedettävissä lukemissa jopa NHB:n kohdalla.
1649
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
1621
Kumppani sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW). Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi. Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä. Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan. Vihamielisyytesi ei kaipaa enää yhtään toistoa. Olet parantumaton tapaus jonka kanssa on lähes mahdoton keskustella järkevästi mistään aiheesta. Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista. Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu mutta sinun aivosi työntää väsymättä samaa potaskaa.
@_Quu kirjoitti:
tracktest on todellinen torolli, kosii vielä prs....nuolijaa tuekseen
Minuunko viittasit?
Noh, minä olen tracktestin kanssa eri mieltä varsin usein. Nytkin olen pariin kertaan pyytänyt faktoja siitä Bemarin edelläkävijyydestä kulutuksen suhteen.
Mutta tuossa äsken oli aika ilmeistä että hän pahoitti mielensä minun pienestä mutta perustellusta provokaatiostani, joten pahoittelin sitä ja perustelin mistä kyseinen väite on lähtöisin.
Pahoittelin, koska jotkut meistä, lähinnä minä, osaavat käyttäytyä kuin aikuiset myös anonyyminä internetissä.
Kopioinnin mestari veti kaikki nippuun olihan älynväläys. Ei kai keskustelu voi tämän alemmas enää vajota. Nämä suomikakkosnelosesta tänne ryömineet saisivat mennä suorinta tietä sinne takaisin mistä ovat tulleet. Keskustelun taso on mennyt ala-arvoiseksi.
Topi27 kun kopioit tänne tekstejä laita linkit mistä kopioinnit on tehty. On typerää ja lapsellista esittää tekstejä kuin ne olisivat omiasi kun ne eivät ole. Teet sitä jatkuvasti, rustaa mielummin jotain omia ajatuksia äläkä kopioi kaikkea.
M880 oli kiinnostunut BMW:n kulutuksista verrattuna kilpailijoihinsa. Pikaisesti katsoin, että BMW 530e ja M-B E 350e olivat TM:n plugareiden parivertailussa reilut pari vuotta sitten.
Bensankulutus maantieajossa keskinopeudella 76 km/h: BMW 4,6 ja M-B 6,0 l/100 km.
Sähkönkulutus taajamassa keskinopeudella 39 km/h: BMW 27 ja M-B 32 kWh/100 km.
Molemmat autot ovat kyllä uusiutuneet teknisesti tuon jälkeen, joten se ei välttämättä kerro paljon tämän päivän suhteista.
Selvempi ero oli kompaktien premium-katumaastureiden vertailussa (TM 1/2019) kahden litran mopodieseleillä (n. 150 hv): maantieajo keskinopeus 77 km/h ja taajama-ajo k.n. 41 km/h
BMW X1: 4,6 ja 6,8 l/100 km
Jeep Compass: 6,0 ja 7,5 l/100 km
Range Rover Evoque: 5,8 ja 7,8 l/100 km/h
Volvo XC40: 5,5 ja 7,9 l/100 km
Jaguar E-Pace: 5,7 ja 8,1 l/100 km
@FARwd kirjoitti:
M880 oli kiinnostunut BMW:n kulutuksista verrattuna kilpailijoihinsa. Pikaisesti katsoin, että BMW 530e ja M-B E 350e olivat TM:n plugareiden parivertailussa reilut pari vuotta sitten.
Bensankulutus maantieajossa keskinopeudella 76 km/h: BMW 4,6 ja M-B 6,0 l/100 km.
Sähkönkulutus taajamassa keskinopeudella 39 km/h: BMW 27 ja M-B 32 kWh/100 km.
Molemmat autot ovat kyllä uusiutuneet teknisesti tuon jälkeen, joten se ei välttämättä kerro paljon tämän päivän suhteista.
Selvempi ero oli kompaktien premium-katumaastureiden vertailussa (TM 1/2019) kahden litran mopodieseleillä (n. 150 hv): maantieajo keskinopeus 77 km/h ja taajama-ajo k.n. 41 km/h
BMW X1: 4,6 ja 6,8 l/100 km
Jeep Compass: 6,0 ja 7,5 l/100 km
Range Rover Evoque: 5,8 ja 7,8 l/100 km/h
Volvo XC40: 5,5 ja 7,9 l/100 km
Jaguar E-Pace: 5,7 ja 8,1 l/100 km
Kiitos vaivannäöstä!
Enemmän kuin Bemarin kulutus, minun pointtini liittyi keskustelun laatuun. Jos esittää jotain faktana sen tueksi on hyvä antaa jotain aineistoa. Tai jos esittää mielipiteen, kannattaa kertoa että se on mielipide.
Tässähän sitä faktaa tuli sen väitteen puolesta että BMW on onnistunut kulutuksen kanssa. Se on minulle yllättävä tieto, en ole ajatellut Bemaria erityisen pienikulutuksisena.
@Inspektori kirjoitti:
Ollaanko tosissaan vertaamassa 2,5 tonnin reilulla otsapinta-alalla varustettua SUV:tä, jolla voi ajaa joskus jopa nelivetona, huomattavasti pienempiin ja sulavampiin farkkuihin tai muihin vastaaviin? En uskalla mennä solvaamaan naapurin auton suurta kulutusta, vaikka saman kaltaisella autolla ajaisin itse pienemmillä lukemilla, tietämättä hänen ajoistaan mitään.
Ajotavan tai oikeastaan olosuhteiden vaikutuksen kulutukseen otin huomioon ensimmäisessä asiaa koskevassa kommentissani, mutta mikä on kriteeri, jolla autoa voidaan verrata? Ulkonäkö ja korkeus vai sisätilat? Tai kenties voimanlähde tai muu tekninen ratkaisu.
Itse en osta sellaisia ominaisuuksia kuten suuret ulkomitat ja ajovastukset, vaan tarpeisiini riittävän tilavan auton. Jos se on mm. kulutuksen osalta kilpailukykyinen jopa ilman sähköavusteista voimansiirtoa, miksi tällaista vertailua ei voisi tehdä? Kun viestistäsi voi ymmärtää, että 2,5 tonnin painoinen suv on lähtökohtaisesti kulutuksen suhteen epäedullisessa asemassa, silloin voidaan myös unohtaa HR:n kommentti kulutuksesta, olettaa ajotapa yms. vakioiksi ja vertailla autoja. Eikö ajovastusten minimointi ole keskeinen asia pyrittäessä alentamaan kulutusta? Jos on, miksi sitä ei vertailuissa voida silti sallia, vaan pitää ntaa tasoitusta mm. suuresta painosta ja ilmanvastuksesta johtuen? Luultavasti myös renkaiden vieristävastuksesta yms. asioista, joita nuo asiat tuovat tullessaan. Nyt kuitenkin puhutaan teknisesta edistyksellisyydestä ja nuo em. ominaisuudet ovat asioita, joita vastaan autoteollisuus on vuosikymmenet taistelleet. Jos ne toteutuu jossain autossa heikosti, eikö se viittaa johinkin muuhun kuin edistykseen?
@HybridRules kirjoitti:
Kun nyt kovasti provosoit, niin moitin kyllä arvomaailmaasi, kun kehtaat ajaa polttiksella vaikka tiedät, että feng shui on siitä hyvin, hyvin vihainen. Samaan kustannustasoon saat kyllä sähköauton ja feng shuita lepyttääksesi voisit ainakin pistokehybridin ottaa. Ehkä joutuisit joistain ominaisuuksista tinkimään, mutta et feng shuista. Ja eikös se ole tärkeintä.
Saanko esimerkin tiloiltaan alemman keskiluokan farkkuun (Golf, Octavia) verrttuna kilpailukykyisestä sähköautosta? Ruuhkamiehen mykaan tällaista ei ole markkinoilla, mutta ehkä meiltä onmennyt jotain ohi.
Feng shui ei tule voimanlähteestä eli sähkö kelpaa aivan hyvin, jos ominaisuudet riittää.
@tracktest kirjoitti:
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen.
Ongelmahan on siinä, että näitä takaisinkutsuja ei välttämättä ole kaikki omistajat saaneet (en tiedä mihin niiden lähetäminen oikeasti perustuu, luulisin että Trafin tietokantaan ja että Trafi ne omistajilleen lähettää mutta voin olla väärässäkin).
Allekirjoittaneella on ihan omakohtaista kokemusta tuollaisesta palotapahtumasta. Käytin saksatuontini (juuri tuossa IL videolla näkyvän kaltainen, loppuvuodesta 2013 valmistettu F11 530xd) kampanjatarkastuksessa 05/2019 vaikkei mitään kutsua ollut ainakaan silloin vielä saapunut. Kaikki piti olla kunnossa. Kuinkas ollakkaan 12/2019 (itsenäisyyspäivän aattona) auto syttyi ajossa palamaan (onneksi täällä pohjoisemmassa on lunta niin sain sammumaan lähes välittömästi). Pintapuolisella tarkastelulla näin että syy oli todennäköisimmin tuo EGR ongelma, koska imusarjaan oli ilmestynyt nyrkin mentävä reikä juuri siihen kohtaan mistä EGR kierätyksen paluu tapahtuu.
Loppu hyvin, kaikki hyvin - tehdas maksoi korjauksen kokonaisuudessaan vaikka olikin jo yli 6v. vanha auto, jonka mittarissa yli 200tkm (virhevastuu ainakin tässä tapauksessa toimi moitteetta).
Oma paras arvaus on, että noita paloja tulee olemaan varsinkin diisseleissä enenevissä määrin tulevaisuudessa, nyt kun lähes kaikki valmistajat ovat siirtyneet muovisten imusarjojen käyttöön ja pakokaasumääräykset senkun kiristyvät (ts. EGR takaisin kierrätystä joudutaan kokoajan muuttamaan agresiivisemmaksi). Noiden uutisflässien (ja omien havaintojen) perusteella näitä paloja on sattunut eniten BMW ja Volvo merkkisille autoille, joissa nuo muoviset imusarjat ovat olleet käytössä jo hyvän tovin (Volvosta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta BMW siirtyi jo vuonna 2003). Jossain vaiheessa se noki voi sieltä EGRstä lähteä liikkeelle imusarjaa kohti ja kun sinne sopivasti tulee "happirikasta" raitista ilmaa ja vähemmän happirikasta ahtimelta, ja jos EGR cooleri jostain syystä ei pysty tarpeeksi jäähdyttämään, niin aika otolliset olosuhteet on pienelle palolle...
Omakohtaiset takaisinkutsut/tarkastukset on hoidettu oman alueeni merkkihuollossa. Postin kautta kutsu, soitto ja ajanvaraus. Varminta on olla yhteydessä merkkihuoltoon ja selvittää miten menetellä tässä EGR ongelmassa. Tulipalovaara on selvitettävä heti eikä siinä kannata miettiä tai odotella kutsua.
Tässähän sitä faktaa tuli sen väitteen puolesta että BMW on onnistunut kulutuksen kanssa.
Tosin vasta yhden mallin osalta. 1 piste Bimmerille, mutta vasta pikku-SUViluokassa
Se on minulle yllättävä tieto, en ole ajatellut Bemaria erityisen pienikulutuksisena
Sama juttu. Mutta kun tracktest kertoo sen universaalisena faktana, sen voi katsoa koskevan kaikkia malleja sitten ja verrattuna mihin autoihin tahansa. Koska p-auto siis.
Jos esittää jotain faktana sen tueksi on hyvä antaa jotain aineistoa. Tai jos esittää mielipiteen, kannattaa kertoa että se on mielipide.
En ole itsekään pitänyt bemaria mitenkään erityisen pienikulutuksisena (ollut useita yksilöitä), mutta yllätys oli että kun tuo nelivetomalmikasa ( F11 530xd) oli pajalla sen EGR palon vuoksi (omaan aika raskaan kaasujalan ja tässä norminurkkapyörityksessä tuo bemari vie 6.5-7.5l/100km) ja sijaisautona oli 2019 Skoda Octvia 1.6 TDI DSG (115hp), nin samanmoisessa ajossa kuukauden keskikulutus oli himpun alle 7l/100km (sisälsi myös yhden pitemmän mökkireissun). Olisin olettanut että paljon pienemmällä kulutuksella tuo yhdestä päästä raapiva skoda olisi selvinnyt kun moottorin tilavuuskin on melkein puolet pienempi. Onko tämä nyt sitten bemarin hyvyyttä vai skodan huonoutta - sen saa kukainenkin itse päätellä
Jokusen kerran olen asiaa koittanut valaista miten merkittävä tekijä tuolla ratin ja penkin välissä oleva on, oli kyse sitten ajajan lahjoista tai siitä miten kuljettaja kykenee soveltamaan oman tekemisen taloudelliseen ajamiseen. Ennakoiva ajotapa opitaan ja siinä sivussa liukkaan kelin ajoharjoittelu kruunaa kaiken, oppia ikä kaikki. Ruostuneet taidot saadaan herätettyä henkiin, koskaan ei ole liian myöhäistä joten turvallista matkaa kaikille.
BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
Varmaan sopivasti unohdit myös Toyotan olleen F1:ssä ja näillä kummallakaan ei ole tämän päivän F1 talleja.
M880 netissä kirjoitetaan mitä sattuu, pidin sinua asiallisena keskustelijana mutta nyt en ole enää samaa mieltä. Viritettyihin moottoreihin tekevät ammattilaiset osat, noihin moottoreihin ei laiteta mitä sattuu joten nuo lapselliset kommentit saa jokainen jättää omaan arvoonsa.
Mikäli nyt museotekniikalla toimivista polttomoottori autoista halutaan keskustella niin Toyotan Lexuksen LFA on kaikkien ylistämä yksi parhaista kyseisistä autoista, jota vastaavaa BMW ei ole ikinä tehnyt kenties unta nähnyt. Silti vuonna 2020 museokamaa henkilöautopuolella.
Lapsellisten ja mistään mitään tietämättömien kanssa on turha keskustella. Ottakaa asioista selvää ennen kuin lähdette munaamaan itsenne. Nimimerkin takaa sen voinee tehdä mutta nimimerkin takana on aina ihminen. Miettikää hieman ensin, nyt esittäydytte niin typerinä että jätän tämän keskustelun jatkon tähän.
Voisin jatkaa keskustelua jos saisin hieman kunnioitusta siltä puolen. Tiedän hyvin 80-luvulta F1:ä seuranneena Toyota-tallin tekemiset ja osaamisen. BMW ja Toyota on moottoriurheilun puolella merkittäviä tekijöitä siellä on niin pienet marginaalit jossa menestyminen on todella vaikeata ja sitten kun kaikki loksahtaa paikoilleen ollaan muita edellä juuri sen verran että menestystä tulee.
Luettuani viimeisimmät kommenttisi tai paremmin kopioinnit muiden teksteistä en näe mitään syytä jatkaa tätä keskustelua.
tracktest
Painotit premiumin sisältävän nahkapenkit. Mitä ihmeelistä nahkapenkeissä on Toyotan Camry hybridissä halvimmassakin mallissa n.37 000 euroo on vakiona nahkapenkit.
Nykyäänhän suuntaus on pikemminkin kierrätys ovipaneeleja tehdään esim. appelsiinin kuorien kuiduista ja penkkejä hamppukuiduista ym muista luontoystävällisistä materiaaleista.
Sori.
Mutta ei se ollut ihan tyhjän huutelua, vaan Supran pääsuunnittelijan Tetsuya Tadan lausumaa, pienellä provokaatiolla höystettynä toki. Salli nyt se minullekin kerran? Samalla hän toki kehui BMWn suunnittelua erittäin korkealaatuiseksi.
"...BMW couldn’t believe how extensive some of our quality and efficiency studies were as parts came into shape one by one. We would take every bit down to a fastener or rivet, and put it through our stringent quality control and a dozen other testing, we’d ship thousands of parts back to Japan for analysis. That is normal to us. Each piece we test at our level, they were now the ones surprised"
Jos katsastustilasto jotain kertoo, niin BMW :llä on vielä matkaa Toyota laatuun.
M880 mietitään hieman mihin suuntaan keskustelua viedään ja kunnioitetaan toinen toistamme näin keskustelut pysyvät mielekkäänä. Voimme jatkaa keskusteluja myös jatkossa, tiesin ettet ole trolli kuten muutama tänne eksynyt on. Tämä on ikävää mutta niin tätä päivää netissä.
tracktest on todellinen torolli, kosii vielä prs....nuolijaa tuekseen
Taidat välillä unohtaa kommentoida niin, että toiset tietäisivät kenelle kommentoit. Vai enkö minä vain osaa seurata välillä suorastaan kiihkeänä polveilevaa keskustelua? Tästä kommentista esimerkiksi en keksi heti kenelle se on osoitettu, mutta sen tietysti ymmärrän, ettei minulle.
TrolliTopille tuo oli tarkoitettu. Sinua ennen kommentoinut perustrolli on Tekniikan Maailman vähäjärkisin keskustelija jos tuota voi edes keskustelijaksi kutsua. Oikeinkirjoitus ei meinaa sujua mitenkään ja möläytykset on niin matalaa tasoa ettei mitään rajaa. Puskista huutelua joka on säälittävällä tasolla illasta toiseen.
Etkö tiedä?
"Vihamielinen" ei taida olla oikea termi, mutta en keksinyt muutakaan.
Minä mieluummin kirjoittelisin omia ajatuksia ja lukisin toisten ajatuksia ja kommentoisin ilman, että tarvitsee joutua jonkun jyrän kanssa loputtomaan väittelyyn yleensä vielä käytännössä ihan merkityksettömästä asiasta kuten ilmanvastus.
Pyöräilijä vastaan jalkailija asiassa siirsit asian heti lakitekstin puolelle. Sitähän sanotaan, että laki on rikollisten puolella, rehelliset eivät sellaisia tarvitsisi.
Minä voisin mainiosti perustella autovalintaani sellaiselle, joka olisi asiasta kiinnostunut, mutta sinä vain haluaisit lisää aineistoa, jonka avulla voisit jatkaa vänkäämistä loputtomiin. On outoa, että joku yleensä kokee tarpeelliseksi narista jonkun toisen autovalintaa vastaan.
Varsinkin, kun itse ajaa auringonlaskun tekniikkaan eli polttomoottoriin perustuvalla menopelillä.
Kun nyt kovasti provosoit, niin moitin kyllä arvomaailmaasi, kun kehtaat ajaa polttiksella vaikka tiedät, että feng shui on siitä hyvin, hyvin vihainen. Samaan kustannustasoon saat kyllä sähköauton ja feng shuita lepyttääksesi voisit ainakin pistokehybridin ottaa. Ehkä joutuisit joistain ominaisuuksista tinkimään, mutta et feng shuista. Ja eikös se ole tärkeintä.
tracktest
kerro mitä rakentavaa viimeisissäsi viesteissä on ollut. Näen lähinnä muiden arvostelua ja haukkumista trolliksi.
Tracktestin viimeiset kommentit ketjuun. Mitä rakentavaa noissa on keskusteluun.
2157
TrolliTopille tuo oli tarkoitettu. Sinua ennen kommentoinut perustrolli on Tekniikan Maailman vähäjärkisin keskustelija jos tuota voi edes keskustelijaksi kutsua. Oikeinkirjoitus ei meinaa sujua mitenkään ja möläytykset on niin matalaa tasoa ettei mitään rajaa. Puskista huutelua joka on säälittävällä tasolla illasta toiseen.
2052
M880 mietitään hieman mihin suuntaan keskustelua viedään ja kunnioitetaan toinen toistamme näin keskustelut pysyvät mielekkäänä. Voimme jatkaa keskusteluja myös jatkossa, tiesin ettet ole trolli kuten muutama tänne eksynyt on. Tämä on ikävää mutta niin tätä päivää netissä.
2025
Luettuani viimeisimmät kommenttisi tai paremmin kopioinnit muiden teksteistä en näe mitään syytä jatkaa tätä keskustelua.
2019
@Topi27 kirjoitti:
näytä vanhemmat lainaukset »
Varmaan sopivasti unohdit myös Toyotan olleen F1:ssä ja näillä kummallakaan ei ole tämän päivän F1 talleja.
Voisin jatkaa keskustelua jos saisin hieman kunnioitusta siltä puolen. Tiedän hyvin 80-luvulta F1:ä seuranneena Toyota-tallin tekemiset ja osaamisen. BMW ja Toyota on moottoriurheilun puolella merkittäviä tekijöitä siellä on niin pienet marginaalit jossa menestyminen on todella vaikeata ja sitten kun kaikki loksahtaa paikoilleen ollaan muita edellä juuri sen verran että menestystä tulee.
2014
Lapsellisten ja mistään mitään tietämättömien kanssa on turha keskustella. Ottakaa asioista selvää ennen kuin lähdette munaamaan itsenne. Nimimerkin takaa sen voinee tehdä mutta nimimerkin takana on aina ihminen. Miettikää hieman ensin, nyt esittäydytte niin typerinä että jätän tämän keskustelun jatkon tähän.
2009
M880 netissä kirjoitetaan mitä sattuu, pidin sinua asiallisena keskustelijana mutta nyt en ole enää samaa mieltä. Viritettyihin moottoreihin tekevät ammattilaiset osat, noihin moottoreihin ei laiteta mitä sattuu joten nuo lapselliset kommentit saa jokainen jättää omaan arvoonsa.
2003
BMW:llä on pitkä kokemus moottoriurheilun puolelta F1:ä myöten joten älkää neuvoko isäänne tiedätte mihin. Nolaatte itsenne joukolla kirjoittelemalla tunnekuohuissa mitä sattuu.
1957
@M880 kirjoitti:
Uskaltaako näillä polttomoottoriautoilla edes ajaa? Artikkelin palanut henkilöauto näyttää vieläpä varsin uudelta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c2a92fa6-51b2-46a6-b144-9d590a2de3bd
Ikävää että vaivutte tälle tasolle se on oikeasti säälittävää.
Kaikelle on syynsä tässäkin tapauksessa huollon laiminlyönti on todennäköisesti palon syynä.
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen. Tavallaan omistajan oma vika (valmistajalla tietenkin oma vastuu asiassa, omistajia kuitenkin informoitu että auto pitää tuoda tarkastettavaksi). Egr cooler toimii pakokaasun jäähdytyselementtinä ja jos se on tukossa niin kuuma ilma ei pääse sen läpi ja sen ympärillä osat kuumenevat ja voivat syttyä palamaan. Näin on tässäkin tapauksessa käynyt. Ikäviä tapauksia mutta pitäisi toimia kun on aika eikä päinvastoin.
1949
Vaivutte säälittävälle tasolle. Vähättelyllä ette faktoja muuta.
1802
Alusta on BMW:n ja Toyotan yhdessä kehittämä mutta konehuoneessa ja kabiinissa kaikki osat ovat suoraan BMW:stä. En keskustele tästä enää enempää se on aivan sama mitä kukin tekee mutta faktoja ei muuta mikään.
1755
Superurheiluautojen huolloissa menit niin syvälle metsään ettei tämä viimeisin sekoilusi yllätä yhtään.
1746
Toyota GR Supra 3,0 perustuu BMW:n kehittämälle modulaariselle CLAR-pohjalevylle, jota käytetään useimmissa valmistajan malleissa.
BMW CLAR -pohjalevy on BMW:n kehittämä modulaarinen pohjalevy taka- ja nelivetoisille autoille, joissa moottori on sijoitettu pitkittäin. Pohjalevyssä hyödynnetään teräksen ja alumiinin lisäksi hiilikuitua, ja sille on mahdollista rakentaa myös hybridi- ja sähköautoja.
Moottorina on BMW:n turboahdettu kuusisylinterinen 3,0-litrainen bensiinimoottori teholtaan 340 hevosvoimaa. Voimansiirtona on ZF:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja takaveto. Toyota ei ole suunnitellut manuaalivaihteisen Supran tuomista markkinoille, vaikkakin sisarmalli BMW Z4:ään on saatavana myös manuaalivaihteisto. Edeltäjästään poiketen autossa ei ole takaistuimia, vaan se on kaksipaikkainen. Useimmat sisustuksen komponentit on lainattu suoraan BMW:ltä.
1740
TrolliToivo nolaat vain itsesi näillä kommenteilla. Et näytä ymmärtävän mistään mitään.
TrolliToivo kopioit tekstisi suoraan Teknavin sivuilta aika noloa mutta mitä muuta trollilta voi odottaa.
1727
Kumppani oma kasetti ei jumiudu sinun kommenteistasi mutta 740 GLE vetäytyi hermolomalle kuten tiettävästi itsekin huomasit parista kommentista minkä sait.
1720
@Topi27 kirjoitti:
näytä vanhemmat lainaukset »
Toyota lopetti dieseleiden myynnin omilla koneillaan eurooppaan uusien päästörajoitusten takia. Esimerkiksi ProAce yhteistyö PSA:n kanssa johtuu tästä syystä. Dieseleiden taru katsotaan menneisyyden stratekioiksi NoX ja muiden päästöjen takia. Hybrideitä Toyotalla on ollut reilu 20 vuotta ja viime vuonna Toyota ilmoitti ensimmäisen kerran pääsevänsä hybrideiden myynnissä plussalle eli kehityskulujen maksamiseen kului 20 vuotta.
Euroopan markkinoille näiden BMW:n dieseleiden tilalle tulivat hybridit vuoden 2018 jälkeen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser. En ymmärrä mikä ongelma sinulle on mainita BMW:n moottorit vähättelet muutenkin kaikkea BMW autoihin liittyvää.
Erikoisin kommentti oli tuo jossa päästäsi irtosi pala 5-sarjan Touringin kattoon jättäen verijäljet sisustaan. Olen sinua isompi mies leveine hartioineni eikä minulla ole mitään ongelmaa istua eteen eikä taakse eikä autosta pois noustessa. En vieläkään luota juttuihisi vaikuta trollilta joka on mieltynyt VW-konsernin autoihin ja erityisesti Audiin jonka sisällä istuu kuljettaja joka ei siedä BMW-kuljettajia eikä heidän autojaan. MB ja BMW kuljettajilla ei ole ongelmia kommunikoida keskenään mutta Audikuskeilla tuntuu olevan näitä ongelmia ja haukkuja tulee molempiin leireihin milloin mistäkin syystä.
1708
Inspektori tajunnan räjäyttävä vastaus tähän sekalaiseen keskusteluun. Onhan avauskin jo mitä mielettömin aivopieru.
1655
M880 tuskin se valinta kulutukseen kaatuu. BMW 530e menee kylmissä oloissa sekalaisessa ajossa keskimäärin 3l/100 km joten tuo taitaa olla siedettävissä lukemissa jopa NHB:n kohdalla.
1649
Toyotan hybridit tulivat dieselmoottorien tilalle vuoden 2018 jälkeen. Viimeisistä dieselmoottoreista ei tarkkaa tietoa. Toyotan hybridit käyttävät bensiini- ja sähkövoimaa edetäkseen. Diesel-moottoreita saa jatkossakin Toyotan suurempiin automalleihin, kuten Hilux, Proace ja Land Cruiser.
Mutkat suoriksi vetävä trolli voisi käyttää päätään tehokkaammin jos se suinkin on mahdollista.
1621
Kumppani sinulla on ahdasmielinen asenne vihaamaasi merkkiin (BMW). Tämä on ollut jo vuosia sinun ongelmasi. Käy tuolla foorumeilla johon on vapaa pääsy saat kattavaa tietoa kulutuksista kylmissä oloissa ja kesäisellä kelillä. Ei tarvitse aukoa päätään täällä yhtä merkkiä vastaan. Vihamielisyytesi ei kaipaa enää yhtään toistoa. Olet parantumaton tapaus jonka kanssa on lähes mahdoton keskustella järkevästi mistään aiheesta. Kaikki on saman toistoa ja jatkuvaa inttämistä olemattomista sinulle mieleisistä aiheista. Kysymystä kysymysten perään loputon savotta jossa jokaisen keskustelijan kasetti jumiutuu mutta sinun aivosi työntää väsymättä samaa potaskaa.
Minuunko viittasit?
Noh, minä olen tracktestin kanssa eri mieltä varsin usein. Nytkin olen pariin kertaan pyytänyt faktoja siitä Bemarin edelläkävijyydestä kulutuksen suhteen.
Mutta tuossa äsken oli aika ilmeistä että hän pahoitti mielensä minun pienestä mutta perustellusta provokaatiostani, joten pahoittelin sitä ja perustelin mistä kyseinen väite on lähtöisin.
Pahoittelin, koska jotkut meistä, lähinnä minä, osaavat käyttäytyä kuin aikuiset myös anonyyminä internetissä.
Kopioinnin mestari veti kaikki nippuun olihan älynväläys. Ei kai keskustelu voi tämän alemmas enää vajota. Nämä suomikakkosnelosesta tänne ryömineet saisivat mennä suorinta tietä sinne takaisin mistä ovat tulleet. Keskustelun taso on mennyt ala-arvoiseksi.
Tämä keskustelu oli osaltani tässä.
Topi27 kun kopioit tänne tekstejä laita linkit mistä kopioinnit on tehty. On typerää ja lapsellista esittää tekstejä kuin ne olisivat omiasi kun ne eivät ole. Teet sitä jatkuvasti, rustaa mielummin jotain omia ajatuksia äläkä kopioi kaikkea.
M880 oli kiinnostunut BMW:n kulutuksista verrattuna kilpailijoihinsa. Pikaisesti katsoin, että BMW 530e ja M-B E 350e olivat TM:n plugareiden parivertailussa reilut pari vuotta sitten.
Bensankulutus maantieajossa keskinopeudella 76 km/h: BMW 4,6 ja M-B 6,0 l/100 km.
Sähkönkulutus taajamassa keskinopeudella 39 km/h: BMW 27 ja M-B 32 kWh/100 km.
Molemmat autot ovat kyllä uusiutuneet teknisesti tuon jälkeen, joten se ei välttämättä kerro paljon tämän päivän suhteista.
Selvempi ero oli kompaktien premium-katumaastureiden vertailussa (TM 1/2019) kahden litran mopodieseleillä (n. 150 hv): maantieajo keskinopeus 77 km/h ja taajama-ajo k.n. 41 km/h
BMW X1: 4,6 ja 6,8 l/100 km
Jeep Compass: 6,0 ja 7,5 l/100 km
Range Rover Evoque: 5,8 ja 7,8 l/100 km/h
Volvo XC40: 5,5 ja 7,9 l/100 km
Jaguar E-Pace: 5,7 ja 8,1 l/100 km
Kiitos vaivannäöstä!
Enemmän kuin Bemarin kulutus, minun pointtini liittyi keskustelun laatuun. Jos esittää jotain faktana sen tueksi on hyvä antaa jotain aineistoa. Tai jos esittää mielipiteen, kannattaa kertoa että se on mielipide.
Tässähän sitä faktaa tuli sen väitteen puolesta että BMW on onnistunut kulutuksen kanssa. Se on minulle yllättävä tieto, en ole ajatellut Bemaria erityisen pienikulutuksisena.
Ajotavan tai oikeastaan olosuhteiden vaikutuksen kulutukseen otin huomioon ensimmäisessä asiaa koskevassa kommentissani, mutta mikä on kriteeri, jolla autoa voidaan verrata? Ulkonäkö ja korkeus vai sisätilat? Tai kenties voimanlähde tai muu tekninen ratkaisu.
Itse en osta sellaisia ominaisuuksia kuten suuret ulkomitat ja ajovastukset, vaan tarpeisiini riittävän tilavan auton. Jos se on mm. kulutuksen osalta kilpailukykyinen jopa ilman sähköavusteista voimansiirtoa, miksi tällaista vertailua ei voisi tehdä? Kun viestistäsi voi ymmärtää, että 2,5 tonnin painoinen suv on lähtökohtaisesti kulutuksen suhteen epäedullisessa asemassa, silloin voidaan myös unohtaa HR:n kommentti kulutuksesta, olettaa ajotapa yms. vakioiksi ja vertailla autoja. Eikö ajovastusten minimointi ole keskeinen asia pyrittäessä alentamaan kulutusta? Jos on, miksi sitä ei vertailuissa voida silti sallia, vaan pitää ntaa tasoitusta mm. suuresta painosta ja ilmanvastuksesta johtuen? Luultavasti myös renkaiden vieristävastuksesta yms. asioista, joita nuo asiat tuovat tullessaan. Nyt kuitenkin puhutaan teknisesta edistyksellisyydestä ja nuo em. ominaisuudet ovat asioita, joita vastaan autoteollisuus on vuosikymmenet taistelleet. Jos ne toteutuu jossain autossa heikosti, eikö se viittaa johinkin muuhun kuin edistykseen?
Saanko esimerkin tiloiltaan alemman keskiluokan farkkuun (Golf, Octavia) verrttuna kilpailukykyisestä sähköautosta? Ruuhkamiehen mykaan tällaista ei ole markkinoilla, mutta ehkä meiltä onmennyt jotain ohi.
Feng shui ei tule voimanlähteestä eli sähkö kelpaa aivan hyvin, jos ominaisuudet riittää.
Ongelmahan on siinä, että näitä takaisinkutsuja ei välttämättä ole kaikki omistajat saaneet (en tiedä mihin niiden lähetäminen oikeasti perustuu, luulisin että Trafin tietokantaan ja että Trafi ne omistajilleen lähettää mutta voin olla väärässäkin).
Allekirjoittaneella on ihan omakohtaista kokemusta tuollaisesta palotapahtumasta. Käytin saksatuontini (juuri tuossa IL videolla näkyvän kaltainen, loppuvuodesta 2013 valmistettu F11 530xd) kampanjatarkastuksessa 05/2019 vaikkei mitään kutsua ollut ainakaan silloin vielä saapunut. Kaikki piti olla kunnossa. Kuinkas ollakkaan 12/2019 (itsenäisyyspäivän aattona) auto syttyi ajossa palamaan (onneksi täällä pohjoisemmassa on lunta niin sain sammumaan lähes välittömästi). Pintapuolisella tarkastelulla näin että syy oli todennäköisimmin tuo EGR ongelma, koska imusarjaan oli ilmestynyt nyrkin mentävä reikä juuri siihen kohtaan mistä EGR kierätyksen paluu tapahtuu.
Loppu hyvin, kaikki hyvin - tehdas maksoi korjauksen kokonaisuudessaan vaikka olikin jo yli 6v. vanha auto, jonka mittarissa yli 200tkm (virhevastuu ainakin tässä tapauksessa toimi moitteetta).
Oma paras arvaus on, että noita paloja tulee olemaan varsinkin diisseleissä enenevissä määrin tulevaisuudessa, nyt kun lähes kaikki valmistajat ovat siirtyneet muovisten imusarjojen käyttöön ja pakokaasumääräykset senkun kiristyvät (ts. EGR takaisin kierrätystä joudutaan kokoajan muuttamaan agresiivisemmaksi). Noiden uutisflässien (ja omien havaintojen) perusteella näitä paloja on sattunut eniten BMW ja Volvo merkkisille autoille, joissa nuo muoviset imusarjat ovat olleet käytössä jo hyvän tovin (Volvosta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta BMW siirtyi jo vuonna 2003). Jossain vaiheessa se noki voi sieltä EGRstä lähteä liikkeelle imusarjaa kohti ja kun sinne sopivasti tulee "happirikasta" raitista ilmaa ja vähemmän happirikasta ahtimelta, ja jos EGR cooleri jostain syystä ei pysty tarpeeksi jäähdyttämään, niin aika otolliset olosuhteet on pienelle palolle...
Omakohtaiset takaisinkutsut/tarkastukset on hoidettu oman alueeni merkkihuollossa. Postin kautta kutsu, soitto ja ajanvaraus. Varminta on olla yhteydessä merkkihuoltoon ja selvittää miten menetellä tässä EGR ongelmassa. Tulipalovaara on selvitettävä heti eikä siinä kannata miettiä tai odotella kutsua.
@M880 kirjoitti:
Tosin vasta yhden mallin osalta. 1 piste Bimmerille, mutta vasta pikku-SUViluokassa
Sama juttu. Mutta kun tracktest kertoo sen universaalisena faktana, sen voi katsoa koskevan kaikkia malleja sitten ja verrattuna mihin autoihin tahansa. Koska p-auto siis.
Noinkin kyllä.
En ole itsekään pitänyt bemaria mitenkään erityisen pienikulutuksisena (ollut useita yksilöitä), mutta yllätys oli että kun tuo nelivetomalmikasa ( F11 530xd) oli pajalla sen EGR palon vuoksi (omaan aika raskaan kaasujalan ja tässä norminurkkapyörityksessä tuo bemari vie 6.5-7.5l/100km) ja sijaisautona oli 2019 Skoda Octvia 1.6 TDI DSG (115hp), nin samanmoisessa ajossa kuukauden keskikulutus oli himpun alle 7l/100km (sisälsi myös yhden pitemmän mökkireissun). Olisin olettanut että paljon pienemmällä kulutuksella tuo yhdestä päästä raapiva skoda olisi selvinnyt kun moottorin tilavuuskin on melkein puolet pienempi. Onko tämä nyt sitten bemarin hyvyyttä vai skodan huonoutta - sen saa kukainenkin itse päätellä
Jokusen kerran olen asiaa koittanut valaista miten merkittävä tekijä tuolla ratin ja penkin välissä oleva on, oli kyse sitten ajajan lahjoista tai siitä miten kuljettaja kykenee soveltamaan oman tekemisen taloudelliseen ajamiseen. Ennakoiva ajotapa opitaan ja siinä sivussa liukkaan kelin ajoharjoittelu kruunaa kaiken, oppia ikä kaikki. Ruostuneet taidot saadaan herätettyä henkiin, koskaan ei ole liian myöhäistä joten turvallista matkaa kaikille.