@tracktest kirjoitti:
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen.
Ongelmahan on siinä, että näitä takaisinkutsuja ei välttämättä ole kaikki omistajat saaneet (en tiedä mihin niiden lähetäminen oikeasti perustuu, luulisin että Trafin tietokantaan ja että Trafi ne omistajilleen lähettää mutta voin olla väärässäkin).
Allekirjoittaneella on ihan omakohtaista kokemusta tuollaisesta palotapahtumasta. Käytin saksatuontini (juuri tuossa IL videolla näkyvän kaltainen, loppuvuodesta 2013 valmistettu F11 530xd) kampanjatarkastuksessa 05/2019 vaikkei mitään kutsua ollut ainakaan silloin vielä saapunut. Kaikki piti olla kunnossa. Kuinkas ollakkaan 12/2019 (itsenäisyyspäivän aattona) auto syttyi ajossa palamaan (onneksi täällä pohjoisemmassa on lunta niin sain sammumaan lähes välittömästi). Pintapuolisella tarkastelulla näin että syy oli todennäköisimmin tuo EGR ongelma, koska imusarjaan oli ilmestynyt nyrkin mentävä reikä juuri siihen kohtaan mistä EGR kierätyksen paluu tapahtuu.
Loppu hyvin, kaikki hyvin - tehdas maksoi korjauksen kokonaisuudessaan vaikka olikin jo yli 6v. vanha auto, jonka mittarissa yli 200tkm (virhevastuu ainakin tässä tapauksessa toimi moitteetta).
Oma paras arvaus on, että noita paloja tulee olemaan varsinkin diisseleissä enenevissä määrin tulevaisuudessa, nyt kun lähes kaikki valmistajat ovat siirtyneet muovisten imusarjojen käyttöön ja pakokaasumääräykset senkun kiristyvät (ts. EGR takaisin kierrätystä joudutaan kokoajan muuttamaan agresiivisemmaksi). Noiden uutisflässien (ja omien havaintojen) perusteella näitä paloja on sattunut eniten BMW ja Volvo merkkisille autoille, joissa nuo muoviset imusarjat ovat olleet käytössä jo hyvän tovin (Volvosta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta BMW siirtyi jo vuonna 2003). Jossain vaiheessa se noki voi sieltä EGRstä lähteä liikkeelle imusarjaa kohti ja kun sinne sopivasti tulee "happirikasta" raitista ilmaa ja vähemmän happirikasta ahtimelta, ja jos EGR cooleri jostain syystä ei pysty tarpeeksi jäähdyttämään, niin aika otolliset olosuhteet on pienelle palolle...
Nykyäähän noita takaisinkutsuja on vähän väliä ja niistä netissäkin on ilmoituksia. Nuorempana olin automyyjänä ja pääsi näkemään autojen ongelmista hiukan enemmän mitä yleisölle kerrottiin. Politiikka vioista oli erilaista eri merkeillä ja muistan yhden kirjeen suurelta valmistajalta, jossa myyjiä informoitiin pakettiautomalliston kahden mallin ongelmasta käskemällä olemaan vaiti ja kerrottiin kyseiset takasillat vaihdetaan kokonaan ensimmäisessä virallisessa huollossa asiakkaalle kertomatta, koska ne muuten olisi hajonnut n. 30 000 km paikkeilla. Silloin en ikinä kuullut paloihin johtavasta suunnitteluvirheistä, mutta oliko viime tai edellisenä vuonna kun kerrottiin erään avolavan bensapumpun materiaalien mahdollisesti syöpyvän automaattipesuloiden pesuaineesta ja ajan kanssa aiheuttavan paloriskin. Tämä oli jenkkeihin suunniteltu auto ja mieleen tuli heti hirvittävät oikeusvaateet mikäli joku kuolee. Miten Volvo ja BMW toimii noitten kanssa jenkeissä eikö ole hirvittävä riski tuossa oikeudenkäynnin jumaloimassa maassa myydä noin paloherkkiä. Miksi muovista ei korvata metalleilla?
Jokusen kerran olen asiaa koittanut valaista miten merkittävä tekijä tuolla ratin ja penkin välissä oleva on, oli kyse sitten ajajan lahjoista tai siitä miten kuljettaja kykenee soveltamaan oman tekemisen taloudelliseen ajamiseen. Ennakoiva ajotapa opitaan ja siinä sivussa liukkaan kelin ajoharjoittelu kruunaa kaiken, oppia ikä kaikki. Ruostuneet taidot saadaan herätettyä henkiin, koskaan ei ole liian myöhäistä joten turvallista matkaa kaikille.
Hieno kommentti! Onneksi tuollainen ei ole kiinni siitä, onko alla nahkapenkki, kojelauta ämpärimuovia tai p-auto, tai ei-p-auto (miten ne sitten määritellään ja erotellaankaan), saako hyviä vai paskoja viboja jne jne. Eikä mitään väliä onko auto sähköistetty mitenkään, tai pelkkä polttis.
Kumppani kiitos vaan huomiosta! Takaisinkutsun tarkoituksena on EGR coolerin vaihto uudenmalliseen joka poistaa mahdollisen paloriskin. Tuotekehitys toimii joskus viiveellä mutta hyvä niin.
Norjan varakas kansa näyttää nauttivan sähköautoista.
Ladattavien sähköautojen voittokulku Norjassa jatkui maaliskuussa. Peräti kolme neljästä ensirekisteröidystä henkilöautosta oli joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.
Vaikka Norja tunnetaan jo vanhastaan sähköautojen luvattuna maana, merkitsee tuore luku kaikesta huolimatta kaikkien aikojen ennätystä myös norjalaisella mittapuulla. Koskaan aiemmin ladattavien sähköautojen suhteellinen osuus ensirekisteröinneistä ei ole ollut yhtä korkealla 75,2 prosentin tasolla, insideEVs-sivusto kertoo.
Tosin ladattavien sähköautojen ensirekisteröinnit jäivät 26 prosentilla kaikkien aikojen ennätyskuukaudesta, sillä viime vuoden maaliskuussa ladattavia ensirekisteröitiin 12 764 kappaletta.
Ennätystahtia vauhditti tuolloin vastikään markkinoille saapuneen Teslan Model 3:n siivittämä autokuume.
Mutta 2020 maaliskuun 9 358 ladattavaa sähköauto on absoluuttisestikin mitattuna kaikkien aikojen toiseksi paras saavutus.
Maaliskuun kärkipaikkaa piti Audin sähköinen katumaasturi eTron 1 681 kappaleella. Jo kolmatta kuukautta paalupaikkaa pitävän eTronin menestystä säesti Model 3 vajaalla tuhannella autolla.
Listalta löytyy muitakin sähköautotuttuja kuten Hyundain crossover Kona Electric, Nissanin Leaf ja Renaultin täyssähköinen pikkuauto Zoe.
Polttomoottoreiden osalta maaliskuu sujui hiljaisemmissa merkeissä. Dieseleiden osuus ensirekisteröinneistä oli reilut kymmenen prosenttia ja bensiinimoottoreiden 7,7 prosenttia.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
En ole itsekään pitänyt bemaria mitenkään erityisen pienikulutuksisena (ollut useita yksilöitä), mutta yllätys oli että kun tuo nelivetomalmikasa ( F11 530xd) oli pajalla sen EGR palon vuoksi (omaan aika raskaan kaasujalan ja tässä norminurkkapyörityksessä tuo bemari vie 6.5-7.5l/100km) ja sijaisautona oli 2019 Skoda Octvia 1.6 TDI DSG (115hp), nin samanmoisessa ajossa kuukauden keskikulutus oli himpun alle 7l/100km (sisälsi myös yhden pitemmän mökkireissun). Olisin olettanut että paljon pienemmällä kulutuksella tuo yhdestä päästä raapiva skoda olisi selvinnyt kun moottorin tilavuuskin on melkein puolet pienempi. Onko tämä nyt sitten bemarin hyvyyttä vai skodan huonoutta - sen saa kukainenkin itse päätellä
Kieltämättä hyvin erikoinen tulos. Spritmonitorissa 1.6 TDI Ocun keskikulutus on sama kuin 530d:n pienin kulutus. 530d:n keksikulutus on suurempi kuin Ocun suurin kulutus. Kaasujalkasi lienee ollut erityisen raskas Ocun kaasupolkimen päällä.
Tuon konsernin autoissa myös ajotietokone nollaa itsensä valinnasta riippuen joko vähän väliä tai sitten hiukan pidemmän ajon jälkeen. Oliko asetus oli lyhyen jakson mukainen ja tuo tulos tuli lopussa epäedullisissa olosuhteissa?
Norminurkkapyörityksessä(?) 7 litran pintaan pääsee bensakoneellakin.
Voi hyvinkin olla että ajotietokone olisi itsensä nollannut jossain välissä (vaikken sitä huomannut). Nollasin sen kuitenkin tarkoituksella siinä vaiheessa kun auto sain, jotta näkisin käyttöjaksoni keskikulutuksen. Toki täytyy sanoa että tämän talven kovimmat pakkaset (jos nyt sellaisia missään vaiheessa oli) sijoittuivat tuolle joulu-tammikuun jaksolle. "Nurkkapyöritykseni" sisältää sekalaista ajoa: kaupunki/muu taajama, normi maantie 80km/h sekä mm. useamman kerran päivässä n. 10km moottoritiesiirtymisiä, joka ei tuolle pienehkölle diisselille ole ihan optimaalisinta kulutuksen kannalta (ainakaan havaitsemani kierrosalueen perusteella, varsinkin kun on tottunut siihen että 110km/h mittarinopeutta mennään lähes "tyhjäkäyntikierroksilla"). Toki webaston käyttökin pitää huomioida (bemussa on letkulämmitin joten polttoainetta ei lähtövalmisteluihin kulu).
@Herbert kirjoitti:
Norminurkkapyörityksessä(?) 7 litran pintaan pääsee bensakoneellakin.
Täysin samaa mieltä. Perheeseen tuli toiseksi autoksi uusi lataushybridi tuossa tammi-helmikuun vaihteessa ja ennen tätä koronahärdellin/etätyönalkamista ehdin sillä kelata rapiat 3500km, josta sähköllä n. 3000km (keskikulutus näyttää tällä hetkellä 1.8l/100km). Toki mahdollisuus lataamiseen sekä kotona että töissä. Diisseli lähtee kunhan löytyy sopiva bensanelivetolataushybridi jolla tuo 1,5tonnin traileri liikkuu mukavasti 150km mökkimatkat - vaikka vetohommissa turpaan kulutuksessa varmasti otetaankin verattuna diiseliin, mutta pitemmän ajan kokonaiskulutus ratkaisee.
@Topi27 kirjoitti:
Norjan varakas kansa näyttää nauttivan sähköautoista.
Ladattavien sähköautojen voittokulku Norjassa jatkui maaliskuussa. Peräti kolme neljästä ensirekisteröidystä henkilöautosta oli joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.
Vaikka Norja tunnetaan jo vanhastaan sähköautojen luvattuna maana, merkitsee tuore luku kaikesta huolimatta kaikkien aikojen ennätystä myös norjalaisella mittapuulla. Koskaan aiemmin ladattavien sähköautojen suhteellinen osuus ensirekisteröinneistä ei ole ollut yhtä korkealla 75,2 prosentin tasolla, insideEVs-sivusto kertoo.
Tosin ladattavien sähköautojen ensirekisteröinnit jäivät 26 prosentilla kaikkien aikojen ennätyskuukaudesta, sillä viime vuoden maaliskuussa ladattavia ensirekisteröitiin 12 764 kappaletta.
Ennätystahtia vauhditti tuolloin vastikään markkinoille saapuneen Teslan Model 3:n siivittämä autokuume.
Mutta 2020 maaliskuun 9 358 ladattavaa sähköauto on absoluuttisestikin mitattuna kaikkien aikojen toiseksi paras saavutus.
Maaliskuun kärkipaikkaa piti Audin sähköinen katumaasturi eTron 1 681 kappaleella. Jo kolmatta kuukautta paalupaikkaa pitävän eTronin menestystä säesti Model 3 vajaalla tuhannella autolla.
Listalta löytyy muitakin sähköautotuttuja kuten Hyundain crossover Kona Electric, Nissanin Leaf ja Renaultin täyssähköinen pikkuauto Zoe.
Polttomoottoreiden osalta maaliskuu sujui hiljaisemmissa merkeissä. Dieseleiden osuus ensirekisteröinneistä oli reilut kymmenen prosenttia ja bensiinimoottoreiden 7,7 prosenttia.
@HybridRules kirjoitti:
Kun nyt kovasti provosoit, niin moitin kyllä arvomaailmaasi, kun kehtaat ajaa polttiksella vaikka tiedät, että feng shui on siitä hyvin, hyvin vihainen. Samaan kustannustasoon saat kyllä sähköauton ja feng shuita lepyttääksesi voisit ainakin pistokehybridin ottaa. Ehkä joutuisit joistain ominaisuuksista tinkimään, mutta et feng shuista. Ja eikös se ole tärkeintä.
Saanko esimerkin tiloiltaan alemman keskiluokan farkkuun (Golf, Octavia) verrttuna kilpailukykyisestä sähköautosta? Ruuhkamiehen mykaan tällaista ei ole markkinoilla, mutta ehkä meiltä onmennyt jotain ohi.
Feng shui ei tule voimanlähteestä eli sähkö kelpaa aivan hyvin, jos ominaisuudet riittää.
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
Ikävää että vaivutte tälle tasolle se on oikeasti säälittävää.
Kaikelle on syynsä tässäkin tapauksessa huollon laiminlyönti on todennäköisesti palon syynä.
Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen. Tavallaan omistajan oma vika (valmistajalla tietenkin oma vastuu asiassa, omistajia kuitenkin informoitu että auto pitää tuoda tarkastettavaksi). Egr cooler toimii pakokaasun jäähdytyselementtinä ja jos se on tukossa niin kuuma ilma ei pääse sen läpi ja sen ympärillä osat kuumenevat ja voivat syttyä palamaan. Näin on tässäkin tapauksessa käynyt. Ikäviä tapauksia mutta pitäisi toimia kun on aika eikä päinvastoin.
Voisiko tuota tapausta miettiä siitä näkökulmasta, että polttomoottoritekniikka joutuu niin tiukoille päästömääräysten kanssa, että tekniset keinot alkavat loppua?
Polttispremiumit käyvät kuolinkamppailuaan ulkoa päin tulevan uhkan alla. Käy kuin dinoille aikoinaan meteoriitin törmäyksessä.
Polttisauto ei oikein millään enää kuulu premiumjalustalle, koska se on joutunut puolustuskannalle ja yrittää vain pitkittää vääjäämätöntä lopullista häipymistään autojen valtavirrasta. Varmaankaan se ei kokonaan häviä vielä pitkiin aikoihin.
@HybridRules kirjoitti
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
K-kauppaan pääsee pyörälläkin. Sillä voi äänettömästi liikkua ja säikytellä huolettomia jalankulkijoita. Monien mielestä pyöräilijäkin on näkymätön, vaikka kirkaan keltaisissa vaatteissa en sitä oikein ymmärrä.
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta. Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
@HybridRules kirjoitti
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
K-kauppaan pääsee pyörälläkin. Sillä voi äänettömästi liikkua ja säikytellä huolettomia jalankulkijoita. Monien mielestä pyöräilijäkin on näkymätön, vaikka kirkaan keltaisissa vaatteissa en sitä oikein ymmärrä.
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta. Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
Olen kerran elämässä 18 v. ajanut 1000km putkeen yhdellä nopealla kahvila käynnillä ja sattuu vieläkin pelkkä ajatus. Tuolloin tuollaiset 200-300 km putkeen menivät mukavasti, mutta nykyään Turku -Salo väli tuntuu kipeältä.
Mitähän tuo Skodan Octavian ladattava iV-hybridi maksaa sehän on nyt tulossa kesän aikana.
@HybridRules kirjoitti
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
K-kauppaan pääsee pyörälläkin. Sillä voi äänettömästi liikkua ja säikytellä huolettomia jalankulkijoita. Monien mielestä pyöräilijäkin on näkymätön, vaikka kirkaan keltaisissa vaatteissa en sitä oikein ymmärrä.
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta. Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
Pieni kulutus ei taida riittää premiumin perusteeksi. Tracktestin mukaan TM:n määrittää perusteiksi laadun tunnun, joka syntyy materiaaleista ja edistyksellisyydestä ja että autossa on ominaisuuksia, joista ollaan valmiit maksamaan enemmän.
Sähköautolta ei oikeastaan pitäisi odottaa, että se "maksaa itsensä takaisin" olemalla niin paljon polttisautoa edullisempi käyttää. Valtiot ohjaavat autotehtaita kuin käärmettä pyssyyn, jotta päästöt saadaan alenemaan. Siksi sähköautoja tehdään.
Olet ilmeisen vakuuttunut, että sinun arvostamat kriteerit ovat oikein ja linjassa fengshuin kanssa?
Itsellesi ne ovat oikein ja relevantit ja niiden pohjalta tietysti autosi valitset.
Sähköautoissa asuu edistyksellisyys ja niissä on ominaisuuksia, joista ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Perinteisissä polttisautoissa ei enää ole teknistä edistyksellisyyttä, joten premium on jättämässä uppoavan laivan, ellei ole jo jättänyt. Pyrkimys pieneen polttonesteen kulutukseen on osa viivytystaistelua. Niinkuin plugarikin, joka on varmaankin nopein tie konvertoida polttisautojen tekniikkaa ja tuotantolinjoja ulkoisella ladattavalla sähköllä toimivien autojen markkinoille tuomiseen.
@HybridRules kirjoitti
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
K-kauppaan pääsee pyörälläkin. Sillä voi äänettömästi liikkua ja säikytellä huolettomia jalankulkijoita. Monien mielestä pyöräilijäkin on näkymätön, vaikka kirkaan keltaisissa vaatteissa en sitä oikein ymmärrä.
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta. Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
Pieni kulutus ei taida riittää premiumin perusteeksi. Tracktestin mukaan TM:n määrittää perusteiksi laadun tunnun, joka syntyy materiaaleista ja edistyksellisyydestä ja että autossa on ominaisuuksia, joista ollaan valmiit maksamaan enemmän.
Sähköautolta ei oikeastaan pitäisi odottaa, se "maksaa itsensä takaisin" olemalla niin paljon polttisautoa edullisempi käyttää. Valtiot ohjaavat autotehtaita kuin käärmettä pyssyyn, jotta päästöt saadaan alenemaan. Siksi sähköautoja tehdään.
Olet ilmeisen vakuuttunut, että sinun arvostamat kriteerit ovat oikein ja linjassa fengshuin kanssa?
Itsellesi ne ovat oikein ja relevantit ja niiden pohjalta tietysti autosi valitset.
Sähköautoissa asuu edistyksellisyys ja niissä on ominaisuuksia, joista ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Perinteisissä polttisautoissa ei enää ole teknistä edistyksellisyyttä, joten premium on jättämässä uppoavan laivan, ellei ole jo jättänyt. Pyrkimys pieneen polttonesteen kulutukseen on osa viivytystaistelua. Niinkuin plugarikin, joka on varmaankin nopein tie konvertoida polttisautojen tekniikkaa ja tuotantolinjoja ulkoisella ladattavalla sähköllä toimivien autojen markkinoille tuomiseen.
Plugarit on varmaankin suurelta osin autotehtaiden viimeinen oljenkorsi kun eivät reakoineet ajoissa akkuteollisuuteen vaikka oli kymmenen vuotta aikaa tuosta Eu:n päästölaista ja nyt akkuraaka-aineet ovat edelleen kaivoksien maanalla ja akkutehtaitakaan ei ole rakennettu riittävästi niin ei jäänyt kuin plugarivaihtoehto mustapekkakorteista käteen.
Autotehtaat tyri oikein raskaimman kautta kuvitellessaan saavansa akkuja nopeasti kunhan pirauttaa Kiinaan.
Topi27v: "Olen kerran elämässä 18 v. ajanut 1000km putkeen yhdellä nopealla kahvila käynnillä ja sattuu vieläkin pelkkä ajatus."
Mullakin oli joskus tuollaisia autoja. Nykyisillä yli 1400 km päivässä ei tunnu missään. Kannattaa panostaa hiljaisen ajomelun ohella mm. kunnon istuimiin, joista löytyy perussäätöjen lisäksi ainakin nelisuuntainen ristiseläntuen säätö, istuimen kallistus ja reisituen säätö, sivutukien säädöt ja niskatukien nelisuuntainen säätö.
@tracktest kirjoitti:
Rmies: "VW lupailee tekevänsä ID.3 autonsa kokonaan hiilineutraalisti."
Lupailla voi mitä vain se on sitten toinen juttu mikä toteutuu.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
Rmies: "Ja sitten lähteet tälle - tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tai toki sillä rajauksella pitääkin paikkansa, että diesel-autolla ajetaan hyvin vähän. Puhutaanko mielummin kilometreistä?"
Dieselautolla ajetaan pääasiassa pitkiä matkoja yli 15 000 kilometriä vuodessa. Tällöin moderni ja pienipäästöinen EUR6 dieselmoottori on fiksu valinta.Tankatessasi uusiutuvaa erittäin vähäpäästöistä dieseliä pienennät entisestään autosi päästöjä.
Eli niitä lähteitä ei löydy.
Tiesitkö muuten, että kuu on juustoa ja maapallo on litteä?
Kilometreistä puheen ollen. Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.
Mediayhtiö Bloomberg kiinnitti huomion suuriin hiilidioksidipäästöihin, joita syntyy sähköautojen litiumioniakkujen valmistuksessa.
Ruotsin ympäristöinsituutin (ILS) 2017 tekemän selvityksen mukaan puolet akun valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden tuotannosta ja toinen puoli akkutehtaalla akun valmistuksen yhteydessä.
Lähteitä ei näköjään löydy vieläkään. Tarkennus: kun pyydän lähteitä, tarkoitan suoria linkkejä, joiden takaa löytyy tukea väitteillesi. Pelkät copy-pastet jostain tuntemattomaksi jäävältä sivustolta eivät ole lähteitä.
"According to new calculations, the production of lithium-ion batteries on average emits somewhere between 61-106 kilos of carbon dioxide equivalents per kilowatt-hour battery capacity produced."
Eli jos käytetään tuota ylärajaa (uskon runsaasti aurinkoenergiaa käyttävän Teslan olevan lähempänä alarajaa, mutta mennään nyt tuolla), saadaan 100 kWh akuston valmistuksen päästöiksi 10600 kg CO2e. Jos ajatellaan dieselin päästöiksi vaikkapa 100 g/km, päästään tasoihin 106 000 km ajon jälkeen. Ainoa ongelma tässä on se, että käytännössä edes etäisesti vertailukelpoisen dieselin päästöt ovat huomattavasti tuota suuremmat; esimerkiksi vähäpäästöiseksi mainostetun uuden 520d Bemarin päästöt ovat 139-158 g/km, joka tarkoittaisi kuoletuksen tapahtuvan jo 67-76 000 km jälkeen. Ja edelleen, jos tuon vajaavetoisen nuhapumpun sijaan otetaan edes jossain määrin verrannollinen malli, 540d xDrive, ovat päästöt 171-196 g/km ja kuoletusmatka 54-62 000 km.
Sitten tässä on sellainen pikkuriikkinen juttu, kuin dieselin valmistuksen ja jakelun päästöt, jotka tuppaavat kummasti aina unohtumaan. Tuosta tulee sellaiset 15 g/km lisäpäästöt, jotka painavat kuoletusrajaa entistä alemmas; tuonne 50-57 tonniin.
Puhumattakaan siitä, paljonko todelliset kulutukset ylittävät viralliset lukemat (n. 20-30%). Jos vielä tuo huomioidaan, niin lukema on 42-52 tkm.
Noh, tuossa nyt jotain suuntaa-antavia laskelmia, totuus löytyy sieltä jostain välistä - rippuen mitä arvoja haluaa käyttää, esim akuston valmistuksen päästöissä - nyt käytin tuota haarukan YLÄpäätä.
Tuon 9 vuoden höpinän voi kuitenkin unohtaa, ellei tosiaan puhuta poikkeuksellisen vähäisestä käytöstä, joka ei tietenkään sovi yleisellä tasolla käytävään keskusteluun.
@Topi27 kirjoitti:
Olen kerran elämässä 18 v. ajanut 1000km putkeen yhdellä nopealla kahvila käynnillä ja sattuu vieläkin pelkkä ajatus. Tuolloin tuollaiset 200-300 km putkeen menivät mukavasti, mutta nykyään Turku -Salo väli tuntuu kipeältä.
Varmaan autokin vaikuttaa, mutta etupäässä taitaa olla henkilökohtainen asia. Itse muistan hyvin, kuinka edellisen autoni ollessa aika uusi n. vuonna 2004-2005 ajoin 1285 km käytännössä putkeen. Pakolliset tankkaus yms. tauot ainoastaan. Yllätyin, miten helppoa tuo oli, vaikka sitä edeltäneellä autolla eli 90-luvun alun Nissan Sunnylläkään ei 1000 km päivässä vastaavalla taktiikalla ollut ongelma. Nyt joko ikä alkaa painaa tai sitten kehitys on pysähtynyt, mutta nykyisellä autollani ei enää vastaavaa parannusta tapahtunut, vaikka reilut 10 vuotta autotehtaat on tuotekehitystä tehneet. Mutta mitään ongelmaa ei nykyiselläkään ole ajaa 1000 km 12 tunnissa.
Mitähän tuo Skodan Octavian ladattava iV-hybridi maksaa sehän on nyt tulossa kesän aikana.
En tiedä, mutta lienee markkinoiden ensimmäinen, jossa minun speksit osuu kohdilleen, kun puhutaan ladattavista malleista. Yhdennäköisyyttä Bemariin en löydä ainakaan noista kuvista, mutta sillä ei ole merkitystä. Selkeästi keski-eurooppalaista muotoilua tuossa on, mutta silläkään ei ole merkitystä. Aasialainen kelpaa yhtä hyvin, kunhan on tasapainossa ilman muotoilijan tarvetta löytää "persoonallisia ratkaisuja".
Näissä keskusteluissa täytyy muistaa, että tuokin on vasta tulossa markkinoille. Valitettavasti ladattavat mallit on yleensä olleet selvästi kalliimpia kuin ns. tavallinen hybridi. Jos Octavian hinta lähestyy nelosella alkavaa lukua, mennään kipurajan yli, enkä pysty tuollaista rahoittamaan. Onneksi nyt ei ole tarvettakaan. Sillä aikaa kun ajan nykyisen autoni loppuun, saa VW-konserni harjoitella noiden valmistusta.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Sitten tässä on sellainen pikkuriikkinen juttu, kuin dieselin valmistuksen ja jakelun päästöt, jotka tuppaavat kummasti aina unohtumaan. Tuosta tulee sellaiset 15 g/km lisäpäästöt, jotka painavat kuoletusrajaa entistä alemmas; tuonne 50-57 tonniin.
Puhumattakaan siitä, paljonko todelliset kulutukset ylittävät viralliset lukemat (n. 20-30%). Jos vielä tuo huomioidaan, niin lukema on 42-52 tkm.
Eli tuon verran pitää ajaa, jotta akun valmistus tulee kuitattua? Ja se siis on eri asia kuin jos ajetaan sähköautolla ja dieselillä n. 50 tkm ja lasketaan siihen saakka valmistuksesta ja ajamisesta aiheutuneet päästöt?
@HybridRules kirjoitti:
Pieni kulutus ei taida riittää premiumin perusteeksi. Tracktestin mukaan TM:n määrittää perusteiksi laadun tunnun, joka syntyy materiaaleista ja edistyksellisyydestä ja että autossa on ominaisuuksia, joista ollaan valmiit maksamaan enemmän.
Laadun tuntu määritelmänä pätee aika hyvin varmasti ns. perinteisten premiumien osalta. Onhan TM ja moni tälläkin keskustelupalstalla joskus valittanut esim. siitä, että Lexus ei oikein pärjää premium-kilpailussa, koska kojelaudasta löytyy tai ainakin joskus löytyi samoja katkaisimia kuin Toyotasta. Itse kuitenkin määrittelen laadun niin, että laadukas auto vastaa tarpeitani, jotka vain minä voin määritellä. Silloin Toyotan katkaisija kojelaudassa ei laatua heikennä, enkä ole valmis maksamaan lisähintaa siitä, että Lexus tekee autoonsa omat katkaisijat, joissa on erilainen naksahdus kuin Toyotalla, jonka katkaisijat nekin toimivat hienosti. Minä asetan autolle paljon kovemmat vaatimukset. Esimerkiksi kuljetuskapasiteettiin nähden pieni kulutus ei yksin riitä, mutta on edellytys laadukkaalle autolle. Nyt tietysti tulee ongelmaksi coupet yms. mallit, joiden kuljetuskykyä ei voi farmariin verrata, mutta en vaivaa sillä asialla itseäni. Minua ei varsinaisesti kiinnosta, määritteleekö joku autoni premiumiksi vai ei.
Sähköautolta ei oikeastaan pitäisi odottaa, että se "maksaa itsensä takaisin" olemalla niin paljon polttisautoa edullisempi käyttää. Valtiot ohjaavat autotehtaita kuin käärmettä pyssyyn, jotta päästöt saadaan alenemaan. Siksi sähköautoja tehdään.
Ymmärrän, miksi suunta on sähköön. Useimmilla kuluttajilla on kuitenkin rajallinen määrä rahaa käytössään. Niin minullakin. Silloin kalliimmalle hankintahinnalle pitää saada vastinetta ja sähköautossa säästö polttoainekuluissa voisi olla yksi peruste ostaa selvästi totuttua kalliimpi auto. Nythän ei puhuta siitä, ostaako puseron satasella marketista vai design-liikkeestä kolmella sadalla. Järkeä tai ei kalliimmassa hankinnassa, mutta yksittäisenä nimikkeenä tuo ei useimpien taloutta heilauta. Autoissa puhutaan kuitenkin useista tuhansista euroista ja minusta sillä on merkitystä. Tätä ei ehkä lapsettomina elävät keskituloiset tai muuten vain hyvätuloiset ymmärrä, kun rahaa tuntuu tilille kertyvän.
Olet ilmeisen vakuuttunut, että sinun arvostamat kriteerit ovat oikein ja linjassa fengshuin kanssa?
Itsellesi ne ovat oikein ja relevantit ja niiden pohjalta tietysti autosi valitset.
Juuri näin.
Sähköautoissa asuu edistyksellisyys ja niissä on ominaisuuksia, joista ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Se, jolle nuo ominaisuudet riittää, voi niistä maksaa. Minulle ei riitä, joten en pysty perustelemaan niistä aiheutuvaa lisähintaa.
Perinteisissä polttisautoissa ei enää ole teknistä edistyksellisyyttä, joten premium on jättämässä uppoavan laivan, ellei ole jo jättänyt.
Toistaiseksi polttisauto on kuitenkin kilpailukykyinen vaihtoehto. Kenties jättää laivan aikanaan, mutta palataan siihen, kun sen aika on. Nykyajassa on vaikea elää tulevaisuutta.
Pyrkimys pieneen polttonesteen kulutukseen on osa viivytystaistelua. Niinkuin plugarikin, joka on varmaankin nopein tie konvertoida polttisautojen tekniikkaa ja tuotantolinjoja ulkoisella ladattavalla sähköllä toimivien autojen markkinoille tuomiseen.
Yleensä kehitys kulkee tuollaista reittiä. Harvoin löytyy niin mullistavia innovaatioita, jotka saavat aikaan kertaluokkaa olevia harppauksia. Selvästihän autoissa tähdätään myös autonomiseen malliin ja sen komponentteja, kuten adaptiivinen vakkari, sisäänajetaan ja kehitetään nykyisissä malleissa. Luultavasti sähköinen käsijarru on toinen. Olisi kallista rakentaa mekaaninen käsijarru, jota auto voi itse käyttää.
@Ruuhkamies kirjoitti: Ja edelleen, jos tuon vajaavetoisen nuhapumpun sijaan otetaan edes jossain määrin verrannollinen malli, 540d xDrive, ovat päästöt 171-196 g/km ja kuoletusmatka 54-62 000 km.
Vaikka olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, on minusta tuo vertailu vastaavan tehoiseen hieman ontuvaa tai tarkoitushakuista.
Useimmille, vaikkei ehkä sinulle, riittää vähäisempi teho.
Monet plugarit ja sähköautot ovat tarpeettoman tehokkaita, ja polttista ostaessa valinta ei kohdistuisi siihen vastaavan tehoiseen polttikseen, vaan siihen perus 520dhen. Tämä korostuu Suomessa jossa ladattavista autoista tehdään verotuksella hinnaltaan houkuttelevia (hyvä niin). Autoverottomilla markkinoilla ymmärrän että kalliista ladattavasta halutaan tehdä tehomalli houkuttelemaan ostajia.
Vielä muutama vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani, vielä vähemmän tarvitsevani, 400hp autoa. Olin varsin tyytyväinen Passatin 180 heppaan (vähän tyytymätön Subarun 150een). Ja eipä tuo teho arkikäytössä näy mitenkään, enkä usko että esimerkiksi vaimo edes huomaisi mitään jos kiihtyvyys heikkenisi nykyisestä vajaasta 5sekunnista esimerkiksi reippaaseen 7 sekuntiin.
@HybridRules kirjoitti:
Pieni kulutus ei taida riittää premiumin perusteeksi. Tracktestin mukaan TM:n määrittää perusteiksi laadun tunnun, joka syntyy materiaaleista ja edistyksellisyydestä ja että autossa on ominaisuuksia, joista ollaan valmiit maksamaan enemmän.
Laadun tuntu määritelmänä pätee aika hyvin varmasti ns. perinteisten premiumien osalta. Onhan TM ja moni tälläkin keskustelupalstalla joskus valittanut esim. siitä, että Lexus ei oikein pärjää premium-kilpailussa, koska kojelaudasta löytyy tai ainakin joskus löytyi samoja katkaisimia kuin Toyotasta. Itse kuitenkin määrittelen laadun niin, että laadukas auto vastaa tarpeitani, jotka vain minä voin määritellä. Silloin Toyotan katkaisija kojelaudassa ei laatua heikennä, enkä ole valmis maksamaan lisähintaa siitä, että Lexus tekee autoonsa omat katkaisijat, joissa on erilainen naksahdus kuin Toyotalla, jonka katkaisijat nekin toimivat hienosti. Minä asetan autolle paljon kovemmat vaatimukset. Esimerkiksi kuljetuskapasiteettiin nähden pieni kulutus ei yksin riitä, mutta on edellytys laadukkaalle autolle. Nyt tietysti tulee ongelmaksi coupet yms. mallit, joiden kuljetuskykyä ei voi farmariin verrata, mutta en vaivaa sillä asialla itseäni. Minua ei varsinaisesti kiinnosta, määritteleekö joku autoni premiumiksi vai ei.
Sähköautolta ei oikeastaan pitäisi odottaa, että se "maksaa itsensä takaisin" olemalla niin paljon polttisautoa edullisempi käyttää. Valtiot ohjaavat autotehtaita kuin käärmettä pyssyyn, jotta päästöt saadaan alenemaan. Siksi sähköautoja tehdään.
Ymmärrän, miksi suunta on sähköön. Useimmilla kuluttajilla on kuitenkin rajallinen määrä rahaa käytössään. Niin minullakin. Silloin kalliimmalle hankintahinnalle pitää saada vastinetta ja sähköautossa säästö polttoainekuluissa voisi olla yksi peruste ostaa selvästi totuttua kalliimpi auto. Nythän ei puhuta siitä, ostaako puseron satasella marketista vai design-liikkeestä kolmella sadalla. Järkeä tai ei kalliimmassa hankinnassa, mutta yksittäisenä nimikkeenä tuo ei useimpien taloutta heilauta. Autoissa puhutaan kuitenkin useista tuhansista euroista ja minusta sillä on merkitystä. Tätä ei ehkä lapsettomina elävät keskituloiset tai muuten vain hyvätuloiset ymmärrä, kun rahaa tuntuu tilille kertyvän.
Olet ilmeisen vakuuttunut, että sinun arvostamat kriteerit ovat oikein ja linjassa fengshuin kanssa?
Itsellesi ne ovat oikein ja relevantit ja niiden pohjalta tietysti autosi valitset.
Juuri näin.
Sähköautoissa asuu edistyksellisyys ja niissä on ominaisuuksia, joista ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Se, jolle nuo ominaisuudet riittää, voi niistä maksaa. Minulle ei riitä, joten en pysty perustelemaan niistä aiheutuvaa lisähintaa.
Perinteisissä polttisautoissa ei enää ole teknistä edistyksellisyyttä, joten premium on jättämässä uppoavan laivan, ellei ole jo jättänyt.
Toistaiseksi polttisauto on kuitenkin kilpailukykyinen vaihtoehto. Kenties jättää laivan aikanaan, mutta palataan siihen, kun sen aika on. Nykyajassa on vaikea elää tulevaisuutta.
Pyrkimys pieneen polttonesteen kulutukseen on osa viivytystaistelua. Niinkuin plugarikin, joka on varmaankin nopein tie konvertoida polttisautojen tekniikkaa ja tuotantolinjoja ulkoisella ladattavalla sähköllä toimivien autojen markkinoille tuomiseen.
Yleensä kehitys kulkee tuollaista reittiä. Harvoin löytyy niin mullistavia innovaatioita, jotka saavat aikaan kertaluokkaa olevia harppauksia. Selvästihän autoissa tähdätään myös autonomiseen malliin ja sen komponentteja, kuten adaptiivinen vakkari, sisäänajetaan ja kehitetään nykyisissä malleissa. Luultavasti sähköinen käsijarru on toinen. Olisi kallista rakentaa mekaaninen käsijarru, jota auto voi itse käyttää.
Onkin turha väitellä, onko jonkun auton kulutus alhainen vai ei, jos toinen keskustelija määrittelee asian reunaehdot niin, että asia toteutuu vain hänen argumenteillaan.
Se on toisaalta sääli, että niin monet asettavat odotusarvoksi sähkökäyttöisen auton edullisuuden polttikseen nähden. Hankitaan sähkökäyttöinen, jos se on kustannuksiltaan sama tai edullisempi kuin polttisauto. Tällä kehityksellä lopputulos on joskus muutaman vuoden päästä, että joko ostat sähkökäyttöisen tai itket ja ostat. Eli kun sähköistä mallivalikoimaa on tarpeeksi, valtio pitänee huolen, että niitä myös ostetaan. Kiinassa se tehdään vain käskemällä ihmiset tekemään niin, Suomessa todennäköisemmin tekemällä polttikset niin kalliiksi, että jopa Tracktest saapastelee tutkailmaan sähköbemareita. Tracktestin kannalta on toivottavaa, että BMW säilyy markkinoilla ja tuottaa sähköbemareita edelleen, koska olisi liian julmaa, jos Tracktest joutuisi samaan aikaan luopumaan sekä polttiksesta että bemarista.
Teslan ostajistakin moni ajaisi edelleen polttiksella ellei Tesla olisi äkännyt tehdä autoihinsa yhtä veret seisauttavaa kohokohtaa eli huikeaa kiihtyvyyttä. Luulenpa, että olin aikoinaan väärässä, kun puhuin Tesla-faneista. Teslan ostamiseen suurimpana täkynä taitaa olla se kiihtyvyys, fanitus on varmaankin vain seuraus siitä.
Teslan hyvä puoli joka tapauksessa on sähkökäyttöisyys.
@Herbert kirjoitti:
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta.
Jos noita kaikkia tarvitaan, niin varsin ankeaksi ja tylsäksi menisi elämä, jos niistä joutuisi luopumaan.
Omat vaatimukset ovat aika lailla samanlaiset nyt kun takapenkin tiloilla ei ole enää kovin suurta merkitystä. Mutta sedanin 540 litran tavaratilakaan ei tunnu riittävän nyt kun jo ennen Koronaakin tuli useita viikonloppua pidempiä mökkeilyjaksoja, joten pitänee jatkossa harkita paluuta aina kuraiseen takalasiin?
Aika nopeasti vanha farkkukuskin rutiini palasi sormenpäihin, kun oma puhdaslasinen oli lainassa ja ajoin viikon vaihtariksi saamallani farkulla. Eli takalasin pesu aina ennen parkkipaikalle kääntymistä, että lähtiessä näkee minne on peruuttamassa.
Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi
Outlander PHEV kilpailee vahvasti AitoSuomiAutona eniten ylihinnoitellun auton tittelistä. Keski-Euroopasta löytyy ihan uusia alle 30.000 €. Jopa autoveron kera alle 30.000. Tosin uudesta joutuu aina maksamaan ALVin Suomeen, joten 7000 km ajettu yli 6 kk sitten rekattu on edullisempi tuotava, ellei saa Saksan ALVia pois ostaessa?
varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Kokeilitko itse tämän omalla ajotavallasi, vai mistä sait tuon lukeman? Outlanderissa on tutun näköisiin kuoriin päivitetty vuosien varrella ainakin bensamoottori, sähkömoottorit, akut ja hybridin ohjauslogiikka. Spritmonitorissa teknisesti uusimman version eniten kuluttavakin Outlanderin kuski jää alle 8 sadalle keskikulutukseen. Olen antanut kertoa itselleni, että teknisesti samanlaisella 2019 mallisella kyllä pystyy varsin helposti pudottamaan litran pois tuosta seiskasta maantieajossakin. Silloin ei tosin ajeta 120 km/h suksiloota katolla:
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
Aivan, mutta nykymuodin mukaisesti 4 litraa sadalle muuttuu ympäristöystävällisyydeksi, jos sen lisäksi kuluttaa sähköä.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan hyvä puoli joka tapauksessa on sähkökäyttöisyys.
Onhan se. Mutta jos tarve on tilavasta 30.000 € farkusta, joka tarvittaessa vetää peräkärryä, ei yksi hyvä puoli korvaa muita puutteita.
Jos verrataan muilta osin vaatimukset täyttäviä autoja keskenään, silloin tietenkin parempi voimalinja kääntää valinnan edukseen. Jos olet eri mieltä, hanki Model 3. Saat sen XC:ta halvemmalla ja tiloillahan ei ole merkitystä, vai kuinka?
Aivan, mutta nykymuodin mukaisesti 4 litraa sadalle muuttuu ympäristöystävällisyydeksi, jos sen lisäksi kuluttaa sähköä.
Vaan ei se ihan noin ole. Plugari ei kuluta ollenkaan bensaa matkalla, joka on suunnilleen tutkimusten mukainen keskimääräinen päiväajomatka. Se on se ympäristöystävällinen osuus ajoista.
Plugari onkin vain silta tulevan menneisyyden autojen ja edistyksellisten tavis- ja premium autojen välillä. Siis silta polttonesteitä käyttävien fossiiliautojen ja sähkökäyttöisten autojen aikakausien välillä. Siksi onkin vähän kyseenalaista voiko plugarienkaan joukossa olla premium-luokitusta, mutta polttisautojen kohdalla varsinkaan ei enää pitäisi käyttää premium-sanaa.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan hyvä puoli joka tapauksessa on sähkökäyttöisyys.
Onhan se. Mutta jos tarve on tilavasta 30.000 € farkusta, joka tarvittaessa vetää peräkärryä, ei yksi hyvä puoli korvaa muita puutteita.
Jos verrataan muilta osin vaatimukset täyttäviä autoja keskenään, silloin tietenkin parempi voimalinja kääntää valinnan edukseen. Jos olet eri mieltä, hanki Model 3. Saat sen XC:ta halvemmalla ja tiloillahan ei ole merkitystä, vai kuinka?
Se oli Herbert, joka halusi unohtaa autojen erilaisuuden kulutusta vertaillessaan. Jos kerran asiat voi irrottaa yhteyksistään ja Fengshui on tärkeä kuten Herbertille hänen omien sanojensa mukaan, niin kyllä sen verran voi tinkiä esim. tilavaatimuksesta, että rouva (vai herra?) Fengshuin iloksi hankkisi sähkärin.
Näkymätön ja äänetön voima kuskailisi Herberttiä silloin, kun ei polkupyörällä syystä tai toisesta menisi. Sitä parempaa harmoniaa ja sopusointua ympäristön kanssa olisi vaikea löytää. Kyllä olisi Fengshui kohdillaan.
En ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat valinnalla Model 3:n ja XC:n välillä. Itse en osaa ajatella auton valintaa niin insinöörimäisen coolisti, että tekisin listan vaatimuksista ja sen mukaan valitsisin auton. Lista elää eikä ole aivan ehdotonta "pitää olla" tai "ei saa olla". Joskus tulee mainoksien ja artikkelien kautta joku mielikuva, että tuon haluaisin. Ekan ihan uuden auton ostaessani TV-mainoksella oli iso merkitys mielikuvaan ja kun menin koeajolle, niin edelleen oli kohdillaan. Se oli Mazda 626. Toinen vähän vastaava melkein etukäteisostopäätös osui E-troniin, mutta koeajo muutti mielen.
Puolustelen T8:ia sillä, että se on silta matkalla täyssähköön. Odotan kovasti, että tulisi minulle osuvampi sähkömenopeli ja sitä odotellessani ajan toiseksi parhaalla vaihtoehdolla eli plugarilla.
PS. Tunnustan taas, että en pätkääkään ajatellut ympäristöasioita, kun hommasin plugarin, mutta kai ihminen saa muuttaa/kehittää mielipiteitään.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Sitten tässä on sellainen pikkuriikkinen juttu, kuin dieselin valmistuksen ja jakelun päästöt, jotka tuppaavat kummasti aina unohtumaan. Tuosta tulee sellaiset 15 g/km lisäpäästöt, jotka painavat kuoletusrajaa entistä alemmas; tuonne 50-57 tonniin.
Puhumattakaan siitä, paljonko todelliset kulutukset ylittävät viralliset lukemat (n. 20-30%). Jos vielä tuo huomioidaan, niin lukema on 42-52 tkm.
Eli tuon verran pitää ajaa, jotta akun valmistus tulee kuitattua? Ja se siis on eri asia kuin jos ajetaan sähköautolla ja dieselillä n. 50 tkm ja lasketaan siihen saakka valmistuksesta ja ajamisesta aiheutuneet päästöt?
Nyt siirtelet maalitolppia. Alkuperäinen väite oli akuston valmistus vs dieselillä ajelu. Sähköautolla ajon päästöt riippuvat käytetyn sähkön tuotannon päästöistä.
@Ruuhkamies kirjoitti: Ja edelleen, jos tuon vajaavetoisen nuhapumpun sijaan otetaan edes jossain määrin verrannollinen malli, 540d xDrive, ovat päästöt 171-196 g/km ja kuoletusmatka 54-62 000 km.
Vaikka olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, on minusta tuo vertailu vastaavan tehoiseen hieman ontuvaa tai tarkoitushakuista.
Onko mielestäsi tarkoituksenmukaista verrata Ladaa Ferrariin? (kärjistys)
Nykyäähän noita takaisinkutsuja on vähän väliä ja niistä netissäkin on ilmoituksia. Nuorempana olin automyyjänä ja pääsi näkemään autojen ongelmista hiukan enemmän mitä yleisölle kerrottiin. Politiikka vioista oli erilaista eri merkeillä ja muistan yhden kirjeen suurelta valmistajalta, jossa myyjiä informoitiin pakettiautomalliston kahden mallin ongelmasta käskemällä olemaan vaiti ja kerrottiin kyseiset takasillat vaihdetaan kokonaan ensimmäisessä virallisessa huollossa asiakkaalle kertomatta, koska ne muuten olisi hajonnut n. 30 000 km paikkeilla. Silloin en ikinä kuullut paloihin johtavasta suunnitteluvirheistä, mutta oliko viime tai edellisenä vuonna kun kerrottiin erään avolavan bensapumpun materiaalien mahdollisesti syöpyvän automaattipesuloiden pesuaineesta ja ajan kanssa aiheuttavan paloriskin. Tämä oli jenkkeihin suunniteltu auto ja mieleen tuli heti hirvittävät oikeusvaateet mikäli joku kuolee. Miten Volvo ja BMW toimii noitten kanssa jenkeissä eikö ole hirvittävä riski tuossa oikeudenkäynnin jumaloimassa maassa myydä noin paloherkkiä. Miksi muovista ei korvata metalleilla?
@tracktest:
Hieno kommentti! Onneksi tuollainen ei ole kiinni siitä, onko alla nahkapenkki, kojelauta ämpärimuovia tai p-auto, tai ei-p-auto (miten ne sitten määritellään ja erotellaankaan), saako hyviä vai paskoja viboja jne jne. Eikä mitään väliä onko auto sähköistetty mitenkään, tai pelkkä polttis.
Kumppani kiitos vaan huomiosta! Takaisinkutsun tarkoituksena on EGR coolerin vaihto uudenmalliseen joka poistaa mahdollisen paloriskin. Tuotekehitys toimii joskus viiveellä mutta hyvä niin.
Norjan varakas kansa näyttää nauttivan sähköautoista.
Ladattavien sähköautojen voittokulku Norjassa jatkui maaliskuussa. Peräti kolme neljästä ensirekisteröidystä henkilöautosta oli joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.
Vaikka Norja tunnetaan jo vanhastaan sähköautojen luvattuna maana, merkitsee tuore luku kaikesta huolimatta kaikkien aikojen ennätystä myös norjalaisella mittapuulla. Koskaan aiemmin ladattavien sähköautojen suhteellinen osuus ensirekisteröinneistä ei ole ollut yhtä korkealla 75,2 prosentin tasolla, insideEVs-sivusto kertoo.
Tosin ladattavien sähköautojen ensirekisteröinnit jäivät 26 prosentilla kaikkien aikojen ennätyskuukaudesta, sillä viime vuoden maaliskuussa ladattavia ensirekisteröitiin 12 764 kappaletta.
Ennätystahtia vauhditti tuolloin vastikään markkinoille saapuneen Teslan Model 3:n siivittämä autokuume.
Mutta 2020 maaliskuun 9 358 ladattavaa sähköauto on absoluuttisestikin mitattuna kaikkien aikojen toiseksi paras saavutus.
Maaliskuun kärkipaikkaa piti Audin sähköinen katumaasturi eTron 1 681 kappaleella. Jo kolmatta kuukautta paalupaikkaa pitävän eTronin menestystä säesti Model 3 vajaalla tuhannella autolla.
Listalta löytyy muitakin sähköautotuttuja kuten Hyundain crossover Kona Electric, Nissanin Leaf ja Renaultin täyssähköinen pikkuauto Zoe.
Polttomoottoreiden osalta maaliskuu sujui hiljaisemmissa merkeissä. Dieseleiden osuus ensirekisteröinneistä oli reilut kymmenen prosenttia ja bensiinimoottoreiden 7,7 prosenttia.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoilla-hurja-ennatyskuukausi-norjassa-maaliskuussa-jo-kolme-neljasta-uudesta-autosta-ladattavia-sahkoautoja/0d23acff-8d9f-4d8e-aba2-a5491dd56a9f?ref=iltalehti:d152&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi
Kieltämättä hyvin erikoinen tulos. Spritmonitorissa 1.6 TDI Ocun keskikulutus on sama kuin 530d:n pienin kulutus. 530d:n keksikulutus on suurempi kuin Ocun suurin kulutus. Kaasujalkasi lienee ollut erityisen raskas Ocun kaasupolkimen päällä.
Tuon konsernin autoissa myös ajotietokone nollaa itsensä valinnasta riippuen joko vähän väliä tai sitten hiukan pidemmän ajon jälkeen. Oliko asetus oli lyhyen jakson mukainen ja tuo tulos tuli lopussa epäedullisissa olosuhteissa?
Norminurkkapyörityksessä(?) 7 litran pintaan pääsee bensakoneellakin.
Voi hyvinkin olla että ajotietokone olisi itsensä nollannut jossain välissä (vaikken sitä huomannut). Nollasin sen kuitenkin tarkoituksella siinä vaiheessa kun auto sain, jotta näkisin käyttöjaksoni keskikulutuksen. Toki täytyy sanoa että tämän talven kovimmat pakkaset (jos nyt sellaisia missään vaiheessa oli) sijoittuivat tuolle joulu-tammikuun jaksolle. "Nurkkapyöritykseni" sisältää sekalaista ajoa: kaupunki/muu taajama, normi maantie 80km/h sekä mm. useamman kerran päivässä n. 10km moottoritiesiirtymisiä, joka ei tuolle pienehkölle diisselille ole ihan optimaalisinta kulutuksen kannalta (ainakaan havaitsemani kierrosalueen perusteella, varsinkin kun on tottunut siihen että 110km/h mittarinopeutta mennään lähes "tyhjäkäyntikierroksilla"). Toki webaston käyttökin pitää huomioida (bemussa on letkulämmitin joten polttoainetta ei lähtövalmisteluihin kulu).
Täysin samaa mieltä. Perheeseen tuli toiseksi autoksi uusi lataushybridi tuossa tammi-helmikuun vaihteessa ja ennen tätä koronahärdellin/etätyönalkamista ehdin sillä kelata rapiat 3500km, josta sähköllä n. 3000km (keskikulutus näyttää tällä hetkellä 1.8l/100km). Toki mahdollisuus lataamiseen sekä kotona että töissä. Diisseli lähtee kunhan löytyy sopiva bensanelivetolataushybridi jolla tuo 1,5tonnin traileri liikkuu mukavasti 150km mökkimatkat - vaikka vetohommissa turpaan kulutuksessa varmasti otetaankin verattuna diiseliin, mutta pitemmän ajan kokonaiskulutus ratkaisee.
Täyssähköautoista minustakin on tällä hetkellä mielenkiintoisin E-tron, mutta täytyy odotella vielä ennen kuin täyssähköön vaihdan.
Norjalaiset varmaan nauravat partaansa, kun myyvät öljynsä muualle kärytettäväksi ja ostavat niillä rahoilla itselleen sähkömenopelejä.
Elät paljon paremmin ympäristön kanssa sopusoinnussa, jos kuljet käryävän polttomoottorin sijasta sähkömoottorin liikuttamana. Sehän sopii feng shui filosofiaan kuin nenä päähän. Näkymätön ja äänetön voima kuskaa sinut K-kauppaan ja takaisin. Mitä harmoniaa ja sopusointua!
Ehkä et löydä markkinoilta aivan nykyiseen autoosi vertautuvaa sähköautoa, mutta kaikkien meidän pitää jostain tinkiä. Ota lähinnä sopiva auto ja lohduttaudu sillä, että feng shui on enemmän kuin kohdallaan.
Voisiko tuota tapausta miettiä siitä näkökulmasta, että polttomoottoritekniikka joutuu niin tiukoille päästömääräysten kanssa, että tekniset keinot alkavat loppua?
Polttispremiumit käyvät kuolinkamppailuaan ulkoa päin tulevan uhkan alla. Käy kuin dinoille aikoinaan meteoriitin törmäyksessä.
Polttisauto ei oikein millään enää kuulu premiumjalustalle, koska se on joutunut puolustuskannalle ja yrittää vain pitkittää vääjäämätöntä lopullista häipymistään autojen valtavirrasta. Varmaankaan se ei kokonaan häviä vielä pitkiin aikoihin.
K-kauppaan pääsee pyörälläkin. Sillä voi äänettömästi liikkua ja säikytellä huolettomia jalankulkijoita. Monien mielestä pyöräilijäkin on näkymätön, vaikka kirkaan keltaisissa vaatteissa en sitä oikein ymmärrä.
Jos kuitenkin haluan auton, johon saa sen TM:n mittaustavan mukaan 500 l tavaraa + farmarikori tavaratilan muodon ja käytettävyyden takia, riittävät tilat neljälle, ajettavuutta 1000 km päivämatkan verran ja peräkärryn vetokykyä 600-700 kg, eikä jarrullisen kärryn 1500 kiloakaan pahitteeksi olisi, huomaat itsekin sähkökäyttöisten tai -avusteisten ominaisuuksien loppuvan kesken heti kättelyssä varsinkin, kun puhutaan 30000 euron hintaluokasta. Sähköllä voisi hintaa nostaa, jos ajattelee saavansa sen säästönä polttoainekuluista. Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €, en saa millään tuota kannattavaksi varsinkaan, kun auto vie maantieajossa yli 7 l/100 km bensaa. Se on kova pettymys, kun co2-luvut on jossain 50 gramman paikkeilla.
Tämä ei sitten ole vänkäämistä, vaan ihan tavallisen keskiluokan auton vertailua sähkömalleihin minun arvostamillani kriteereillä. Nousee yllättäen Octavia farkku melkoiseksi premiumiksi, kun uusi 1,5 l bensamoottori vie TM:n mittauksessa maantieajossa 5 l/100 km ja vastaavalla lenkillä diesel todennäköisesti vielä vähemmän.
Mutta kun Mitsun Outlander PHEV maksaa 50 000 €
Siitä on nyt tullut jotain erikoismalleja, ja hinnat alkaen 43keur. Ei sillä että se välttämättä silti heilauttaisi laskelmaa.
Edit: ryssin lainaukset,sori.
Olen kerran elämässä 18 v. ajanut 1000km putkeen yhdellä nopealla kahvila käynnillä ja sattuu vieläkin pelkkä ajatus. Tuolloin tuollaiset 200-300 km putkeen menivät mukavasti, mutta nykyään Turku -Salo väli tuntuu kipeältä.
Mitähän tuo Skodan Octavian ladattava iV-hybridi maksaa sehän on nyt tulossa kesän aikana.
Toi Skodan Octavia on ihan hyvän näköinen ja järkevät varusteet takatilan säilytyksiä myöten.
Tosin mikäli poistaa keulan Skoda merkin ja vetäsee grilliin keskelle 5 cm leveän hopea teipin tulee Bemun keula mieleen.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/f6080305-3284-4fff-8783-4ef0c36d9bb7
vertaa
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/bmw-yhteistyohon-italialaisvalmistajan-kanssa-lopputuloksena-alle-6-000-euron-uutuus/
Pieni kulutus ei taida riittää premiumin perusteeksi. Tracktestin mukaan TM:n määrittää perusteiksi laadun tunnun, joka syntyy materiaaleista ja edistyksellisyydestä ja että autossa on ominaisuuksia, joista ollaan valmiit maksamaan enemmän.
Sähköautolta ei oikeastaan pitäisi odottaa, että se "maksaa itsensä takaisin" olemalla niin paljon polttisautoa edullisempi käyttää. Valtiot ohjaavat autotehtaita kuin käärmettä pyssyyn, jotta päästöt saadaan alenemaan. Siksi sähköautoja tehdään.
Olet ilmeisen vakuuttunut, että sinun arvostamat kriteerit ovat oikein ja linjassa fengshuin kanssa?
Itsellesi ne ovat oikein ja relevantit ja niiden pohjalta tietysti autosi valitset.
Sähköautoissa asuu edistyksellisyys ja niissä on ominaisuuksia, joista ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Perinteisissä polttisautoissa ei enää ole teknistä edistyksellisyyttä, joten premium on jättämässä uppoavan laivan, ellei ole jo jättänyt. Pyrkimys pieneen polttonesteen kulutukseen on osa viivytystaistelua. Niinkuin plugarikin, joka on varmaankin nopein tie konvertoida polttisautojen tekniikkaa ja tuotantolinjoja ulkoisella ladattavalla sähköllä toimivien autojen markkinoille tuomiseen.
Plugarit on varmaankin suurelta osin autotehtaiden viimeinen oljenkorsi kun eivät reakoineet ajoissa akkuteollisuuteen vaikka oli kymmenen vuotta aikaa tuosta Eu:n päästölaista ja nyt akkuraaka-aineet ovat edelleen kaivoksien maanalla ja akkutehtaitakaan ei ole rakennettu riittävästi niin ei jäänyt kuin plugarivaihtoehto mustapekkakorteista käteen.
Autotehtaat tyri oikein raskaimman kautta kuvitellessaan saavansa akkuja nopeasti kunhan pirauttaa Kiinaan.
Topi27v: "Olen kerran elämässä 18 v. ajanut 1000km putkeen yhdellä nopealla kahvila käynnillä ja sattuu vieläkin pelkkä ajatus."
Mullakin oli joskus tuollaisia autoja. Nykyisillä yli 1400 km päivässä ei tunnu missään. Kannattaa panostaa hiljaisen ajomelun ohella mm. kunnon istuimiin, joista löytyy perussäätöjen lisäksi ainakin nelisuuntainen ristiseläntuen säätö, istuimen kallistus ja reisituen säätö, sivutukien säädöt ja niskatukien nelisuuntainen säätö.
Lähteitä ei näköjään löydy vieläkään. Tarkennus: kun pyydän lähteitä, tarkoitan suoria linkkejä, joiden takaa löytyy tukea väitteillesi. Pelkät copy-pastet jostain tuntemattomaksi jäävältä sivustolta eivät ole lähteitä.
Noh, tein työn puolestasi. Tuo Ruotsin ympäristöinstituutti ei muuten ole ILS, vaan IVL ja he ovat julkaisseet uudemman tutkimuksen, joka kumoaa nuo 2017 tehdyt löydökset. Tässä LÄHDE: https://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2019-12-04-new-report-on-climate-impact-of-electric-car-batteries.html
Tuolta takaa löydät esimerkiksi maininnan:
"According to new calculations, the production of lithium-ion batteries on average emits somewhere between 61-106 kilos of carbon dioxide equivalents per kilowatt-hour battery capacity produced."
Eli jos käytetään tuota ylärajaa (uskon runsaasti aurinkoenergiaa käyttävän Teslan olevan lähempänä alarajaa, mutta mennään nyt tuolla), saadaan 100 kWh akuston valmistuksen päästöiksi 10600 kg CO2e. Jos ajatellaan dieselin päästöiksi vaikkapa 100 g/km, päästään tasoihin 106 000 km ajon jälkeen. Ainoa ongelma tässä on se, että käytännössä edes etäisesti vertailukelpoisen dieselin päästöt ovat huomattavasti tuota suuremmat; esimerkiksi vähäpäästöiseksi mainostetun uuden 520d Bemarin päästöt ovat 139-158 g/km, joka tarkoittaisi kuoletuksen tapahtuvan jo 67-76 000 km jälkeen. Ja edelleen, jos tuon vajaavetoisen nuhapumpun sijaan otetaan edes jossain määrin verrannollinen malli, 540d xDrive, ovat päästöt 171-196 g/km ja kuoletusmatka 54-62 000 km.
https://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sarja/sedan/2019/bmw-5-sarja-sedan-tekniset-tiedot.html
Sitten tässä on sellainen pikkuriikkinen juttu, kuin dieselin valmistuksen ja jakelun päästöt, jotka tuppaavat kummasti aina unohtumaan. Tuosta tulee sellaiset 15 g/km lisäpäästöt, jotka painavat kuoletusrajaa entistä alemmas; tuonne 50-57 tonniin.
Puhumattakaan siitä, paljonko todelliset kulutukset ylittävät viralliset lukemat (n. 20-30%). Jos vielä tuo huomioidaan, niin lukema on 42-52 tkm.
https://www.is.fi/autot/art-2000005481605.html
Noh, tuossa nyt jotain suuntaa-antavia laskelmia, totuus löytyy sieltä jostain välistä - rippuen mitä arvoja haluaa käyttää, esim akuston valmistuksen päästöissä - nyt käytin tuota haarukan YLÄpäätä.
Tuon 9 vuoden höpinän voi kuitenkin unohtaa, ellei tosiaan puhuta poikkeuksellisen vähäisestä käytöstä, joka ei tietenkään sovi yleisellä tasolla käytävään keskusteluun.
Varmaan autokin vaikuttaa, mutta etupäässä taitaa olla henkilökohtainen asia. Itse muistan hyvin, kuinka edellisen autoni ollessa aika uusi n. vuonna 2004-2005 ajoin 1285 km käytännössä putkeen. Pakolliset tankkaus yms. tauot ainoastaan. Yllätyin, miten helppoa tuo oli, vaikka sitä edeltäneellä autolla eli 90-luvun alun Nissan Sunnylläkään ei 1000 km päivässä vastaavalla taktiikalla ollut ongelma. Nyt joko ikä alkaa painaa tai sitten kehitys on pysähtynyt, mutta nykyisellä autollani ei enää vastaavaa parannusta tapahtunut, vaikka reilut 10 vuotta autotehtaat on tuotekehitystä tehneet. Mutta mitään ongelmaa ei nykyiselläkään ole ajaa 1000 km 12 tunnissa.
En tiedä, mutta lienee markkinoiden ensimmäinen, jossa minun speksit osuu kohdilleen, kun puhutaan ladattavista malleista. Yhdennäköisyyttä Bemariin en löydä ainakaan noista kuvista, mutta sillä ei ole merkitystä. Selkeästi keski-eurooppalaista muotoilua tuossa on, mutta silläkään ei ole merkitystä. Aasialainen kelpaa yhtä hyvin, kunhan on tasapainossa ilman muotoilijan tarvetta löytää "persoonallisia ratkaisuja".
Näissä keskusteluissa täytyy muistaa, että tuokin on vasta tulossa markkinoille. Valitettavasti ladattavat mallit on yleensä olleet selvästi kalliimpia kuin ns. tavallinen hybridi. Jos Octavian hinta lähestyy nelosella alkavaa lukua, mennään kipurajan yli, enkä pysty tuollaista rahoittamaan. Onneksi nyt ei ole tarvettakaan. Sillä aikaa kun ajan nykyisen autoni loppuun, saa VW-konserni harjoitella noiden valmistusta.
Eli tuon verran pitää ajaa, jotta akun valmistus tulee kuitattua? Ja se siis on eri asia kuin jos ajetaan sähköautolla ja dieselillä n. 50 tkm ja lasketaan siihen saakka valmistuksesta ja ajamisesta aiheutuneet päästöt?
Laadun tuntu määritelmänä pätee aika hyvin varmasti ns. perinteisten premiumien osalta. Onhan TM ja moni tälläkin keskustelupalstalla joskus valittanut esim. siitä, että Lexus ei oikein pärjää premium-kilpailussa, koska kojelaudasta löytyy tai ainakin joskus löytyi samoja katkaisimia kuin Toyotasta. Itse kuitenkin määrittelen laadun niin, että laadukas auto vastaa tarpeitani, jotka vain minä voin määritellä. Silloin Toyotan katkaisija kojelaudassa ei laatua heikennä, enkä ole valmis maksamaan lisähintaa siitä, että Lexus tekee autoonsa omat katkaisijat, joissa on erilainen naksahdus kuin Toyotalla, jonka katkaisijat nekin toimivat hienosti. Minä asetan autolle paljon kovemmat vaatimukset. Esimerkiksi kuljetuskapasiteettiin nähden pieni kulutus ei yksin riitä, mutta on edellytys laadukkaalle autolle. Nyt tietysti tulee ongelmaksi coupet yms. mallit, joiden kuljetuskykyä ei voi farmariin verrata, mutta en vaivaa sillä asialla itseäni. Minua ei varsinaisesti kiinnosta, määritteleekö joku autoni premiumiksi vai ei.
Ymmärrän, miksi suunta on sähköön. Useimmilla kuluttajilla on kuitenkin rajallinen määrä rahaa käytössään. Niin minullakin. Silloin kalliimmalle hankintahinnalle pitää saada vastinetta ja sähköautossa säästö polttoainekuluissa voisi olla yksi peruste ostaa selvästi totuttua kalliimpi auto. Nythän ei puhuta siitä, ostaako puseron satasella marketista vai design-liikkeestä kolmella sadalla. Järkeä tai ei kalliimmassa hankinnassa, mutta yksittäisenä nimikkeenä tuo ei useimpien taloutta heilauta. Autoissa puhutaan kuitenkin useista tuhansista euroista ja minusta sillä on merkitystä. Tätä ei ehkä lapsettomina elävät keskituloiset tai muuten vain hyvätuloiset ymmärrä, kun rahaa tuntuu tilille kertyvän.
Juuri näin.
Se, jolle nuo ominaisuudet riittää, voi niistä maksaa. Minulle ei riitä, joten en pysty perustelemaan niistä aiheutuvaa lisähintaa.
Toistaiseksi polttisauto on kuitenkin kilpailukykyinen vaihtoehto. Kenties jättää laivan aikanaan, mutta palataan siihen, kun sen aika on. Nykyajassa on vaikea elää tulevaisuutta.
Yleensä kehitys kulkee tuollaista reittiä. Harvoin löytyy niin mullistavia innovaatioita, jotka saavat aikaan kertaluokkaa olevia harppauksia. Selvästihän autoissa tähdätään myös autonomiseen malliin ja sen komponentteja, kuten adaptiivinen vakkari, sisäänajetaan ja kehitetään nykyisissä malleissa. Luultavasti sähköinen käsijarru on toinen. Olisi kallista rakentaa mekaaninen käsijarru, jota auto voi itse käyttää.
Vaikka olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, on minusta tuo vertailu vastaavan tehoiseen hieman ontuvaa tai tarkoitushakuista.
Useimmille, vaikkei ehkä sinulle, riittää vähäisempi teho.
Monet plugarit ja sähköautot ovat tarpeettoman tehokkaita, ja polttista ostaessa valinta ei kohdistuisi siihen vastaavan tehoiseen polttikseen, vaan siihen perus 520dhen. Tämä korostuu Suomessa jossa ladattavista autoista tehdään verotuksella hinnaltaan houkuttelevia (hyvä niin). Autoverottomilla markkinoilla ymmärrän että kalliista ladattavasta halutaan tehdä tehomalli houkuttelemaan ostajia.
Vielä muutama vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani, vielä vähemmän tarvitsevani, 400hp autoa. Olin varsin tyytyväinen Passatin 180 heppaan (vähän tyytymätön Subarun 150een). Ja eipä tuo teho arkikäytössä näy mitenkään, enkä usko että esimerkiksi vaimo edes huomaisi mitään jos kiihtyvyys heikkenisi nykyisestä vajaasta 5sekunnista esimerkiksi reippaaseen 7 sekuntiin.
Onkin turha väitellä, onko jonkun auton kulutus alhainen vai ei, jos toinen keskustelija määrittelee asian reunaehdot niin, että asia toteutuu vain hänen argumenteillaan.
Se on toisaalta sääli, että niin monet asettavat odotusarvoksi sähkökäyttöisen auton edullisuuden polttikseen nähden. Hankitaan sähkökäyttöinen, jos se on kustannuksiltaan sama tai edullisempi kuin polttisauto. Tällä kehityksellä lopputulos on joskus muutaman vuoden päästä, että joko ostat sähkökäyttöisen tai itket ja ostat. Eli kun sähköistä mallivalikoimaa on tarpeeksi, valtio pitänee huolen, että niitä myös ostetaan. Kiinassa se tehdään vain käskemällä ihmiset tekemään niin, Suomessa todennäköisemmin tekemällä polttikset niin kalliiksi, että jopa Tracktest saapastelee tutkailmaan sähköbemareita. Tracktestin kannalta on toivottavaa, että BMW säilyy markkinoilla ja tuottaa sähköbemareita edelleen, koska olisi liian julmaa, jos Tracktest joutuisi samaan aikaan luopumaan sekä polttiksesta että bemarista.
Teslan ostajistakin moni ajaisi edelleen polttiksella ellei Tesla olisi äkännyt tehdä autoihinsa yhtä veret seisauttavaa kohokohtaa eli huikeaa kiihtyvyyttä. Luulenpa, että olin aikoinaan väärässä, kun puhuin Tesla-faneista. Teslan ostamiseen suurimpana täkynä taitaa olla se kiihtyvyys, fanitus on varmaankin vain seuraus siitä.
Teslan hyvä puoli joka tapauksessa on sähkökäyttöisyys.
Jos noita kaikkia tarvitaan, niin varsin ankeaksi ja tylsäksi menisi elämä, jos niistä joutuisi luopumaan.
Omat vaatimukset ovat aika lailla samanlaiset nyt kun takapenkin tiloilla ei ole enää kovin suurta merkitystä. Mutta sedanin 540 litran tavaratilakaan ei tunnu riittävän nyt kun jo ennen Koronaakin tuli useita viikonloppua pidempiä mökkeilyjaksoja, joten pitänee jatkossa harkita paluuta aina kuraiseen takalasiin?
Aika nopeasti vanha farkkukuskin rutiini palasi sormenpäihin, kun oma puhdaslasinen oli lainassa ja ajoin viikon vaihtariksi saamallani farkulla. Eli takalasin pesu aina ennen parkkipaikalle kääntymistä, että lähtiessä näkee minne on peruuttamassa.
Outlander PHEV kilpailee vahvasti AitoSuomiAutona eniten ylihinnoitellun auton tittelistä. Keski-Euroopasta löytyy ihan uusia alle 30.000 €. Jopa autoveron kera alle 30.000. Tosin uudesta joutuu aina maksamaan ALVin Suomeen, joten 7000 km ajettu yli 6 kk sitten rekattu on edullisempi tuotava, ellei saa Saksan ALVia pois ostaessa?
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=HYBRID&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17700&makeModelVariant1.modelId=18&maxPowerAsArray=PS&minFirstRegistrationDate=2020&minPowerAsArray=PS&scopeId=C&sfmr=false
Kokeilitko itse tämän omalla ajotavallasi, vai mistä sait tuon lukeman? Outlanderissa on tutun näköisiin kuoriin päivitetty vuosien varrella ainakin bensamoottori, sähkömoottorit, akut ja hybridin ohjauslogiikka. Spritmonitorissa teknisesti uusimman version eniten kuluttavakin Outlanderin kuski jää alle 8 sadalle keskikulutukseen. Olen antanut kertoa itselleni, että teknisesti samanlaisella 2019 mallisella kyllä pystyy varsin helposti pudottamaan litran pois tuosta seiskasta maantieajossakin. Silloin ei tosin ajeta 120 km/h suksiloota katolla:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/280-Outlander.html?fueltype=6&constyear_s=2019&powerunit=2
Aivan, mutta nykymuodin mukaisesti 4 litraa sadalle muuttuu ympäristöystävällisyydeksi, jos sen lisäksi kuluttaa sähköä.
Onhan se. Mutta jos tarve on tilavasta 30.000 € farkusta, joka tarvittaessa vetää peräkärryä, ei yksi hyvä puoli korvaa muita puutteita.
Jos verrataan muilta osin vaatimukset täyttäviä autoja keskenään, silloin tietenkin parempi voimalinja kääntää valinnan edukseen. Jos olet eri mieltä, hanki Model 3. Saat sen XC:ta halvemmalla ja tiloillahan ei ole merkitystä, vai kuinka?
Vaan ei se ihan noin ole. Plugari ei kuluta ollenkaan bensaa matkalla, joka on suunnilleen tutkimusten mukainen keskimääräinen päiväajomatka. Se on se ympäristöystävällinen osuus ajoista.
Plugari onkin vain silta tulevan menneisyyden autojen ja edistyksellisten tavis- ja premium autojen välillä. Siis silta polttonesteitä käyttävien fossiiliautojen ja sähkökäyttöisten autojen aikakausien välillä. Siksi onkin vähän kyseenalaista voiko plugarienkaan joukossa olla premium-luokitusta, mutta polttisautojen kohdalla varsinkaan ei enää pitäisi käyttää premium-sanaa.
Se oli Herbert, joka halusi unohtaa autojen erilaisuuden kulutusta vertaillessaan. Jos kerran asiat voi irrottaa yhteyksistään ja Fengshui on tärkeä kuten Herbertille hänen omien sanojensa mukaan, niin kyllä sen verran voi tinkiä esim. tilavaatimuksesta, että rouva (vai herra?) Fengshuin iloksi hankkisi sähkärin.
Näkymätön ja äänetön voima kuskailisi Herberttiä silloin, kun ei polkupyörällä syystä tai toisesta menisi. Sitä parempaa harmoniaa ja sopusointua ympäristön kanssa olisi vaikea löytää. Kyllä olisi Fengshui kohdillaan.
En ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat valinnalla Model 3:n ja XC:n välillä. Itse en osaa ajatella auton valintaa niin insinöörimäisen coolisti, että tekisin listan vaatimuksista ja sen mukaan valitsisin auton. Lista elää eikä ole aivan ehdotonta "pitää olla" tai "ei saa olla". Joskus tulee mainoksien ja artikkelien kautta joku mielikuva, että tuon haluaisin. Ekan ihan uuden auton ostaessani TV-mainoksella oli iso merkitys mielikuvaan ja kun menin koeajolle, niin edelleen oli kohdillaan. Se oli Mazda 626. Toinen vähän vastaava melkein etukäteisostopäätös osui E-troniin, mutta koeajo muutti mielen.
Puolustelen T8:ia sillä, että se on silta matkalla täyssähköön. Odotan kovasti, että tulisi minulle osuvampi sähkömenopeli ja sitä odotellessani ajan toiseksi parhaalla vaihtoehdolla eli plugarilla.
PS. Tunnustan taas, että en pätkääkään ajatellut ympäristöasioita, kun hommasin plugarin, mutta kai ihminen saa muuttaa/kehittää mielipiteitään.
Nyt siirtelet maalitolppia. Alkuperäinen väite oli akuston valmistus vs dieselillä ajelu. Sähköautolla ajon päästöt riippuvat käytetyn sähkön tuotannon päästöistä.
Onko mielestäsi tarkoituksenmukaista verrata Ladaa Ferrariin? (kärjistys)