Korkea elintasomme kirpaisee mm. ruuhkien muodossa . Hermot menee, kun on muitakin hyvinvoipia, joilla on varaa ajella autoilla. Ruuhkaa voi hiukan vaimentaa porrastamalla liikkumisaikojaan rahvaasta poikkeavaksi.
drive:
Ennen kuin aloitetaan sakottamaan alle 10km/h ylinopeuksista, pitäisi rajoitukset asettaa tarkemmin. Uskottavuus menee jos sakoitetaan 90km/h ajosta hyvällä 80km/h maantiellä tai tyhjällä moottoritiellä. Miksi ei voitaisi ottaa käyttöön li…
Lisähuomio nastojen tietä kuluttavasta vaikutuksesta.
Vauhdin vaikutus nastojen asphalttia kuluttavasta voimasta on huomattava.
Jos nastojen kulutusvaikutus 80 km/h vauhdissa merkitään arvolla 1, niin 60 km/h vauhdissa kulutus on noin 0,5 eli puol…
Yleinen 80 km/h nopeusrajoitus kaikille ajoneuvoille olisi kovin suotavaa.
Näin lisääntyisi turvallisuus ja säästyisi kustannuksia.
Henkilöautojen edullisin nopeus kulutuksen kannalta on 60-80 km/h.
Nopeuden nostaminen 10 km/h määrällä nostaa kulu…
Kokemukseni mukaan kaukovalot eivät häikäise , kun keskittyy omaan ajamiseen eikä tuijota vastaantulevan valoja.
On turvallisempi käyttää kaukovaloja , jolloin näkee hiukan pidemmälle. Puolivaloilla pitäisi ajaa kovin hiljaista vauhtia , koska pitäi…
Havaintoni mukaan ammattikuski ajaa aina kännykkä korvalla.
Usein hän myös puuhastelee tupikin kera ja kesällä on hollannikkaat ajaessa jaloissa.
Ihmetyttää että 100 000 maksavaan autoon ei raskita laittaa handsfree systeemejä.
Olen kyllä sitä mie…
Valovikaisia tai yksisilmäisiä näkee usein ja eräs syy ongelmaan on polttimon vaihdon työläys. Kuluttajajärjestöjen etenkin Autoliiton kuuluisi painostaa valmistajia tekemään helposti ylläpidettäviä . Valmistajille ei olisi edes kallista sopia stand…
Lisää neuvoa
On turvallisempi ajaa tien oikeassa laidassa ainakin valoisalla , kun näkee esteet edessä. Vastaantulevaan törmääminen on keskimäärin vaarallisempaa , kuin ojaan ajo. Pimeällä, kun ei ole valollisia lähistöllä , on turvallisempi kulutt…
Kun itkette polttoaineen hintaa , niin kokeilkaapa säästää kulutuksessa pienentämällä nopeutta. Tekniikan Maailma lehden koeajotestien mukaan lähes kaikissa autoissa kulutus kasvaa 10 % kun nopeutta nostetaan 10 km/h nopeusalueella 60-120.
Yleisesti ottaen enempi valo on parempi kuin vähempi valo.
Häikäistymistä voi vältellä katselemalla tien oikeaa reunaa , josko sieltä löytyisi heijastimettomia henkilöitä tai esineitä.
Nopeusvalvonta vaivaa joidenkin mieltä , mutta tulevaisuudessa paine hellittää kun viranomaiset keskittyvät pimppikaupan valvontaan ja liikenne jää vähemmälle huolenpidolle.
Sääntöjen mukaan ajavaa ei luulisi valvonnan haittaavan.
Nopeusrajoitusten laskemisella on turvallisuuden lisääntymisen lisäksi myös käyttökustannuksia vähentävä hyöty. Ei tarvitse valittaa niin paljoa nousevaa polttoaineen hintaa.
Sopiva nopeus on …
Sumuvalot kiinnostavat autokansaa suhteettoman paljon.
Saa toki olla kiinnostunut vaikka postimerkeistä.
Minä en pidä etusumuvaloja minkään arvoisena varusteena.
Minua ei ole häirinnyt eikä häikäissyt etusumuvalot.
Joskus on ajovalo häikäissyt , ehk…
Henkilö TeeCee
Vastaus kieltoosi jakaa ajo-ohjeita.
Koska en osaa vastata kysymykseesi:
"miksi naiset , jotka keskittyvät selvästi miehiä huonommin liikenteeseen ja jotka noudattavat paremmin liikennesääntöjä , pääsevät A:sta B:hen selvästi vähem…
TeeCee
Vastauksena kysymykseesi.
Tarkoitan , että liikennesäännöt eivät ole menneet perille , unohtuneet tai niitä ei haluta noudattaa.
Liikennesääntöjen noudattamisen lisäksi myös järjen käyttö on sallittu.
Keskittyminen liikenteeseen auttaa pare…
Nastarenkaiden etuja ovat mm:
Pito on joissain olosuhteissa parempi kuin kitkattomissa.
Raapivat jäätä karheaksi ja pois , jotta kitkattomille on parempi keli.
Jos nastarengaskuljettajat vielä ymmärtäisivät iskuporata raiteiden vierestäkin jään pois…
Kokemuksia talvirenkaista
Käytin nsatarenkaita 1970-luvulta vuoteen 2004 aina talvella.
Viimeisen työsuhdeautoilutalven vuoksi kokeilen nyt Nokian kitkarenkaita.
Ajelen Nurmijärven Tapiolan seutuja päivittäin parikymmentä tuhatta kilometriä vuositt…
Olipa Autoliitto turha tai ei , niin vapaassa maassa saa olla yhdityksiä jokalähtöön. Jäseneksi ei ole pakko ryhtyä. Arvostelu on yhtä oikeutettua , kuin puolueiden arvostelu ; eivät nekään ole saaneet kaikkien mielestä ihanneyhteiskuntaa aikaan.
Jo…
En halua kiihkoilla nasta- enkä kitkattomien renkaiden puolesta , mutta nyt otin kokeeksi ensikerran Nokian "kitkattomat" Q kumit.
Ongelmia ei ole ollut. 29.1.2005 ajelin liukkaalla 3 tiellä vaarallisen nopeasti noin 100 km/h. Ohitseni ajoi kaunii…
Lisävaloista sanoisin , että runsas valo on parempi kuin liian vähän. Katse kannattaa suunnata ajoradalle oikeaan reunaan eikä vastaantulevan valoihin. Tärkeämpää kuin valojen määrä ja referenssit on valojen kunto etenkin puhtaus. Valitettavaa on , …
Turvavälistä teoreettisesti saivarrellen väitän , että turvavälitarve on sama kesällä ja talvella , jos molempien pito on yhtä hyvä. Jos jarrutuspito on sama molemmilla , niin peräänajo johtuu reagointinopeudesta. Asiallisesti käytännössä peräänajon…
Laskuharjoitelma nastojen irrottamasta asvalttimassasta.
Oletus , että nastarenkaalliset irroittavat 0,5 kg per 100 km.
Liikennesuorite Suomessa on noin 30 mrd km.
Satoina kilometreinä 300 miljoonaa km.
Kertaa 0,5 kg on 150 miljoonaa kg eli 150 000…
Kun nyt on syntymässä lähes asiallista keskustelua urista , niin tarkennan mielipidettäni.
Urien syntymistä tulisi estää ajamalla lumen tultua ja muutenkin ajoissa omia polkujaan.
Syvistä urista poistumista voi harjoitella taajamissa hitaassa vauhdi…
Lievästi sivuten Ruotsin joukkokolaria neuvoisin käyttämään takasumuvaloa mieluimmin liikaa kuin liian harvoin. Nyt 19.-21.1.2006 Uudellamaalla olen havainnut , että monilta on unohtunut takasumuvalon käyttö.
Etusumuvalon käytöstä on kiihkeää keskus…
Käyttämiäni autoja
Ford Custom vm.1950 V8 manu ylivaihde
Ford Anglia vm. 1960
Ford Cortina vm. 1965 automaatti
Toyota Corolla
Toyota Carina
Peugeot 304
Saab 99 2,0 vm.1975 automaatti , ensimmäinen ikioma
Dodge Aspen vm. 1978 SE automaatti , oma
…