Perässä vai #&%£$!*

54 kommenttia
«1

Ajan tiellä jonka nopeusrajoitus on 80 km/h, autoni mittari näyttää 86 km/h (joka lieneen aika lähellä rajoitusta, ainakin nopeusnäyttö taulut näin väittävät).

Jossain vaiheessa perääni ilmestyy auto, joka ajaa mielestäni liian lähellä (alle 5 m).

Tämmöistä tapahtuu niin yhden kaistan kuin kahden kaistan teillä, oli sitten paljon liikennettä tai ei (riippumatta nopeusrajoituksesta, ajan aina about +6 yli rajoituksen).

Mikä on mielestänne oikea menettelytapa ko. tilanteessa?
1) en välitä takapuskurissa roikkujasta vaan jatkan samalla nopeudella -> saa pelätä että auto rysäyttä perään jossain vaiheessa.
2) lisään nopeutta kunnes väli on mielestäni riittävä -> ajan suurta ylinopeutta.
3) ajan tien sivuun, esim. bussipysäkille.
4) alan hiljalleen hidastaa nopeuttani kunnes takana olleva ymmärtää ohittaa tai jättää riittävän välin jolloin voi sitten palata alkuperäiseen nopeuteen.
5) pistän takasumuvalot päälle -> takana olija luulen että jarrutan.
6) pistän hätävilkut päälle -> ainahan avun tarvitsija kierretään kaukaa eli varmaan turvavälikin syntyy …
7) teen äkkijarrutuksen -> kolarin sattuessa väitän että väistin kissaa -> saanpahan korjattua auton takaosan toisen piikkiin.
5) jokin muu tapa toimia.

  
  • 5) Alat ajaa täsmälleen oikeaa nopeusrajoitusta, etkä kikkaile muutaman kilometrin ylinopeudella. Kyllä ne kiireisimmät sieltä ohi menevät, jos vain pääsevät. Todellista ohitustarvettahan tuolloin ei ole kuin hälytysajoneuvoilla. Jos tuntuu, että kaikki energiasi menee taustapeilin kyttäämiseen, lienee parempi vetää pysäkille, ettet itse tee virhettä touhottaessasi.

    Äkkijarrutus kannattaa vain, jos on kiirus taivasten valtakuntaan.

      
  • Suosittelisin vilkaisua taustapeiliin ja keskisormea takaikkunan suuntaan, ja mikäli liikenteen vaarantaja ei tästä vielä ymmärrä, on aina mukavaa väläyttää jarruvaloja jarruttamatta juuri ollenkaan, se ilme sielä taustapeilissä on jotain mikä saa aina niin hyvälle tuulelle, kun puskurissa roikkuja kurottautuu pistämään otsansa kiinni tuulilasiin ja naama punoittaen ilmeisesti huutaa jotain "loitsuja". :smile:

      
  • Kohta 1: Niin vaikeaa kuin se onkaan, on parempi olla välittämättä ko. urposta. Jos tuo ei ole vaihtoehto niin sitten kohta 3.

    Itse en varmaankaan pysty kohtaan 3 mutta kohta 1 vois olla kova sana.

      
  • Aivan rauhassa vaihtoehto 1. Jos kiusaksi asti jatkaa roikkumista niin heti rinnalle päästyään jokaikinen vaihtoehto heti!

      
  • Tieliikennelaki

    19 §
    Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

    Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

    ------

    Hitaasti kulkeva ajoneuvo ei mielestäni ole henkilöauto, jonka kuljettaja ajaa nopeusrajoitusta hitaammin. Itse jatkan tasanopeutta ja ellei roikkujasta muuten pääse eroon, niin hyvän ohituspaikan tullessa vastaan voin vilkauttaa oikealle ja hieman hidastaa, mikäli tilanne vaikuttaa turvalliselta (esim. roikkuja on perässä yksinään, eikä kokonainen jono), eikä roikkuja ole vielä ymmärtänyt painua matkoihinsa. Tässä vaiheessa viimeistään ymmärtää, ja yleensä roikkumistilannetta ei pääse edes syntymään kun liikenne on hiljaista ja em. tapahtumat menevät nopeutetussa aikataulussa.

    Vaihtoehto 7) on erityisen tuomittava, koska sillä voi varmistaa onnettomuuden syntymisen, ja se on suoraan kielletty (TLL 24§).

    Kenekään ei pidä muutenkaan ryhtyä liikennepoliisiksi, joka ei tällaisesta toimesta palkkaa saa.

    EDIT: Hitaasti kulkevalla ajoneuvolla tarkoitetaan luultavasti esim. traktoria tms. jolla on ajoneuvokohtainen tai tilanteeseen liittyvä nopeusrajoitus (esim. hinaus).

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 03.05.2005 klo 19:34]
      
  • Lainaus:
    03.05.2005 klo 19:30 mikahe kirjoitti
    Hitaasti kulkeva ajoneuvo ei mielestäni ole henkilöauto, jonka kuljettaja ajaa nopeusrajoitusta hitaammin. Itse jatkan tasanopeutta ja ellei roikkujasta muuten pääse eroon, niin hyvän ohituspaikan tullessa vastaan voin vilkauttaa oikealle ja hieman hidastaa, mikäli tilanne vaikuttaa turvalliselta (esim. roikkuja on perässä yksinään, eikä kokonainen jono), eikä roikkuja ole vielä ymmärtänyt painua matkoihinsa. Tässä vaiheessa viimeistään ymmärtää, ja yleensä roikkumistilannetta ei pääse edes syntymään kun liikenne on hiljaista ja em. tapahtumat menevät nopeutetussa aikataulussa.

    Mikahe kirjoittaa asiaa, näinhän se tehdään. Liikenne on siitä omituinen juttu, että ihmisillä palaa käämit yllättävän nopeasti, myös tavalliset kotiäidit näyttävät nopeasti keskisormea tai nyrkkiä. Minulla on 3 tytärtä. Joskus enää harvoin jos liikumme samassa autossa yhdessä ja joku autoilija töppäilee Helsingissä, onkin yhtäkkiä auto täys keskisormea ja nyrkkiä. Tämä kummastuttaa, koska takuuvarmasti en ole opettanut heille tätä, aina kerkiää vaikka joku töpeksii, mutta ihmisillä on liikenteessä hyvin lyhyt pinna tänä päivänä.

    Näitä syitä voisi tutkia enemmänkin, koska ne johtavat hyvin helposti siihen 1 km/h tai 50 km/h ylinopeuteen josta täällä niin paljon puhutaan. Ongelma tai syy on asenteissa, nyky-yhteiskunnan kireydessä, suoritteissa, tavoitteissa ym. jotka heijastuvat raivon purkauksian auton korin turvassa ja suojissa muita kanssa-autoiljoita kohtaan. Niin tuskin käyttäytyisimme asioidessamme henkilökohtaisesti nokat vastakkain jossain muualla.

      
  • Mitäs jos se roikkuja on rekka?
    Itselläni roikkui kerran rekka noin 4 metrin(!) päässä takapuskurista noin parin kilometrin ajan 80 nopeusalueella. Vähän hirvitti.

    [villej muokkasi tätä viestiä 04.05.2005 klo 11:55]
      
  • "Yllättäen" joku löysi taas lakitekstiä asiasta. "Ette kai ohittaessa aja ylinopeutta? Sehän on LAITONTA" Suomalainen k-verto kuski kun ei osaa käyttää omaa päätään, vaan ajaa kirjaimellisesti lain mukaan.

    Ja asiaan... käännä taustapeili yö-asentoon, niin ei takanatulijat häiritse. Todennäköisyys maantiellä sille, että joudut tekemään hätäjarrutuksen ja tuo toinen tulee perääsi, on erittäin pieni.

      
  • Nimimerkki Kaukasukselle: Jos joku auto roikkuu persiissäsi ajaessasi 8 kympin alueella 8 kymppiä, johtuu se vain siitä, että tuo huomaavainen autoilija haluaa hienovaraisesti muistuttaa Sinulle, että ajat alinopeutta, sillä yleensä nopeusrajoituksiin tulee lisätä noin 20-40 km/h, jotta ne vastaavat oikeaa reaalimaailman tilannenopeutta, jota tulee ajaa. Seuraavan kerran kun tuolla 8 kympin tiellä koet saman ilmiön, kiihdytä nopeutesi OIKEAAN tilannenopeuteen, esim. 110:een niin roikkujat häipyvät. Kätevää!

    Ongelman aiheuttaa lainsäätäjä, joka epäpätevyyttään on asettanut kyltteihin turhan varovaiset nopeudet. Esim. Helsinki-Tampere moottoritiellä rajoitus on hupaisat 120, vaikka ajoin juuri äskettäin siellä nopeusmittarin mukaan sellaiset 160 - 180 eli todellinen nopeus lienee siinä 140 - 160. Ja autona oli sillä kertaa vanha ( vm 97 ) Mitsu Lancer - japsi - jossa siis on yleisen mielipiteen mukaan huonot ajo-ominaisuudet. No, auto istui tiessä kuin tauti ja oli tanakka kuin panssarivaunu. Kovempaakin olisi auton puolesta voinut körötellä, mutta alinopeutta ajavat kanssa-autoilijat alkoivat tulla perä edellä vastaan liian arvaamattomasti.

    Joten reippaasti vain kaasua silloin kuin olosuhteet antavat myöden niin hyvä tulee ja liikenne sujuu!

      
  • Lainaus:
    04.05.2005 klo 20:32 Anders-Simo kirjoitti
    vaikka ajoin juuri äskettäin siellä nopeusmittarin mukaan sellaiset 160 - 180 eli todellinen nopeus lienee siinä 140 - 160.


    Juuri äskettäin? Sinähän kerroit tästä uroteostasi samoin sanakääntein jo joskus viime kesänä.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 05.05.2005 klo 16:09]
      
  • Lainaus:
    04.05.2005 klo 20:32 Anders-Simo kirjoitti
    Nimimerkki Kaukasukselle: Jos joku auto roikkuu persiissäsi ajaessasi 8 kympin alueella 8 kymppiä, johtuu se vain siitä, että tuo huomaavainen autoilija haluaa hienovaraisesti muistuttaa Sinulle, että ajat alinopeutta, sillä yleensä nopeusrajoituksiin tulee lisätä noin 20-40 km/h, jotta ne vastaavat oikeaa reaalimaailman tilannenopeutta, jota tulee ajaa.


    On aivan järjenköyhää touhua edes rohkaista ihmisiä ajamaan tällaisilla ylinopeuksilla "liikenteen sujuvuuden" nimeen. Keliolosuhteista, ympäristöstä ja liikennemääristä riippuen max. 5-15 km/h todellinen ylinopeus (useimpien nopeusmittareiden mukaan noin 8-20 km/h) on vielä hyväksyttävän rajoilla (ja tällaista ylitystä poliisikin vielä useimmiten katsoo läpi sormien), ja tämä saattaa jopa käytännössä edistääkin liikenteen sujuvuutta.

    Kriittisin asiahan on kuitenkin oikea tilannenopeus, joka voi huonoissa olosuhteissa olla jopa alle "virallisen" nopeusrajoituksen.

    No, onneksi monet meistä (Antsa-Simppaa lukuun ottamatta) osaavat varmaankin käyttää tässä tervettä maalaisjärkeä.

    AWD

      
  • Herra paratkoon! Onpas kansalainen Erkki tarkka mies! Kaiken se muistaakin... no, näinhän se on kuten sanoit. Mutta onhan minulla taiteilijan vapaus värittää juttuja - ja ajaa ylinopeutta.

    Keväisin terveisin

    Anders-Simo

      
  • Järkevin vaihtoehto on jatkaa omaa ajoaan. piste.

    Mutta koska ihmiset on varustettu mielellä ja tempperamentilla homma ei aina suju näin. Varsinkin jos takapuskurissa roikkuja on sitkeää lajia.

    Itse olen huomannut toimivani melko usein saman kaavan mukaisesti kun joku on roikkunut mielestäni riittävän pitkään pakoputken jatkeena :

    1. Kiihdytän hetkellisesti saadakseni asiallisen turvavälin.
    Monesti tämä jo auttaa takana olijan huomaamaan käytöksensä.

    2. Jos samainen jöödikkö pitää sitkeästi tonttiaan rekisterivalojeni valaisualueella näytän vilkkua ohittamisen merkiksi.

    3. Jos ei auttanut pudotan nopeuttani pikkuhiljaa riittävästi.

    Jos "hinattava" ei tässä vaiheessa ole älynnyt ohittaa vaan jatkaa tavaratilani tavoittelua, niin kyseessä on "täys urvelo" tai satunnainen kuljettaja (usein nainen, joka ei kokemattomuuttaan hoksaa mitään ihmeellistä), josta pääsee eroon vain kurvaamalla itse pysäkille hetkeksi.

    Joskus, äärimmäisen tuohtuneena olen vilauttanut jarruvaloja kun perässähiihtäjä on ilmeisen provosoivasti yrittänyt telakoitua perääni selvistä ohituspaikoista huolimatta.

    Summa summarum :
    Aja omaa ajoasi - älä provosoidu takapuskurin jälkeisistä tapahtumista.

    Engineeri

    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 05.05.2005 klo 21:11]
      
  • Lainaus:
    05.05.2005 klo 20:53 Anders-Simo kirjoitti
    Herra paratkoon! Onpas kansalainen Erkki tarkka mies! Kaiken se muistaakin... no, näinhän se on kuten sanoit. Mutta onhan minulla taiteilijan vapaus värittää juttuja - ja ajaa ylinopeutta.

    Keväisin terveisin

    Anders-Simo


    Taidat olla varsinainen performanssiartisti... Taiteilijan vapaus sinulle suotakoon ja vastuu olkoon meillä lukijoilla. Olet sinä silti sen verran tuhma poika, että nuhtelen sinua kevyesti: hyi hyi.

    Aurinkoisin terveisin,

    nimim. Erkki

      
  • Lainaus:
    05.05.2005 klo 18:26 AWD kirjoitti

    . Keliolosuhteista, ympäristöstä ja liikennemääristä riippuen max. 5-15 km/h todellinen ylinopeus (useimpien nopeusmittareiden mukaan noin 8-20 km/h) on vielä hyväksyttävän rajoilla (ja tällaista ylitystä poliisikin vielä useimmiten katsoo läpi sormien), ja tämä saattaa jopa käytännössä edistääkin liikenteen sujuvuutta.


    AWD


    Onneksi olkoon AWD, Anders-Simon vielä ymmärrän, mutta !!! Tuollaiset mielipiteet pitäisi kyllä pitää omana tietonaan.

    Vai, että ihan hyvksyttävää! Ihan varmasti se ei ole hyväksyttävää ajaa ylinopeutta ! Se, että poliisi ei puutu, ei kyllä anna mitään lupaa siihen ylinopeuteen!

    Kyllähän sen nyt näkee sokea otsallaankin, että nimenomaan ylinopeuden ajaminen lisää ohitustapahtumia, perässäroikkumisia ja muuta ns. painostamista liikenteessä. Mikäli liikenteessä tyydyttäisiin ajamaan edes sitä rajoitusnopeutta, vähenisivät esim. kuolonkolarit noin kymmenesosaan nykyisistä. Liki kaikissa vahingoissa on mukana ylinopeus aina jossakin muodossa.

    Ylinopeudella tarkoitan myös sitä, että jos tilanne sitä vaatii, pitää ajaa vielä rajoitustakin hiljempaa.

    Tälläkin palstalla on puututtu ns. alinopeuteen, mutta pankaapa käsi sydämelle, ihanko varmasti se alinopeus on suurempi synti kuin ylinopeus ?

      
  • Lainaus:
    05.05.2005 klo 16:04 nimim Erkki kirjoitti
    [quote title="04.05.2005 klo 20:32 Anders-Simo kirjoitti"]
    vaikka ajoin juuri äskettäin siellä nopeusmittarin mukaan sellaiset 160 - 180 eli todellinen nopeus lienee siinä 140 - 160.

    Huomasitko kun autosi heilahti? Köröttelit motarilla kun naapuri ja minä pelkääjän paikalla tultiin Caddy STS Northstarilla 271 km/h. Mittari, kompuutteri ja mukana ollut GPS vahvisti asian. Olisin uskonut Caddyn liikahtavan siinä 250 km/h noilla 306 hv tehoilla. Kyyti oli aika tasaista, Caddyssä on 3 eri kovuusvaihtoehtoa alustalla ja iskareille, napin painalluksella ne siihen saa. Otettiin pätkä ja aika jolloin muuta liikennettä ei ollut lainkaan. Itse olen ajanut vain 265 km/h Ruotsissa, auto M5 ilman rajoitinta. Eihän A-S:ää nyt vain harmita?

      
  • Ärsyttää, kun ajetaan sitä ohituskaistaa, vaikka tulin takanasi Corollalla ja vilkuttelin valoja. Et kuitenkaan voinut väistyä, vaikka minulla oli kiire! Voisit katsella joskus peiliinkin.

      
  • Älä nyt minua morkkaa, kuljettaja oli eri mies, eikä varmaan olisi uskonut minkään Corollan kulkevan 280 km/h. Meillähän oli vain vakio-Caddy alla!

      



  • Onneksi olkoon AWD, Anders-Simon vielä ymmärrän, mutta !!! Tuollaiset mielipiteet pitäisi kyllä pitää omana tietonaan.

    Vai, että ihan hyvksyttävää! Ihan varmasti se ei ole hyväksyttävää ajaa ylinopeutta ! Se, että poliisi ei puutu, ei kyllä anna mitään lupaa siihen ylinopeuteen!

    Kyllähän sen nyt näkee sokea otsallaankin, että nimenomaan ylinopeuden ajaminen lisää ohitustapahtumia, perässäroikkumisia ja muuta ns. painostamista liikenteessä. Mikäli liikenteessä tyydyttäisiin ajamaan edes sitä rajoitusnopeutta, vähenisivät esim. kuolonkolarit noin kymmenesosaan nykyisistä. Liki kaikissa vahingoissa on mukana ylinopeus aina jossakin muodossa.

    Ylinopeudella tarkoitan myös sitä, että jos tilanne sitä vaatii, pitää ajaa vielä rajoitustakin hiljempaa.

    Tälläkin palstalla on puututtu ns. alinopeuteen, mutta pankaapa käsi sydämelle, ihanko varmasti se alinopeus on suurempi synti kuin ylinopeus ?


    Hyvää huomenta ja tervetuloa reaalimaailmaan ja elävään elämään. Toivottavasti et itse lukeudu niihin tupauunoihin, jotka autonsa nopeusmittarin mukaan ajavat juuri nopeusrajoitusten mukaan ja kuvittelevat ajavansa nopeusmielessä liikenteen sujuvuutta edistävästi, mutta todellisuudessa ajavatkin alinopeutta. Väärässä paikassa alinopeuden ajaminen juuri ruokkii ohituksia ja aggressiivista liikennekäyttäytymistä. Valitettavasti...

    Toisinaan alinopeus on suurempi tai yhtä suuri riskitekijä kuin lievä ylinopeus.

    AWD
      
  • Lainaus:
    08.05.2005 klo 19:04 AWD kirjoitti

    Toisinaan alinopeus on suurempi tai yhtä suuri riskitekijä kuin lievä ylinopeus.

    AWD

    Alinopeudesta on yleensä keskusteltu liian vähän. Aihe on Tabu, johon ei saa puuttua millään tavoin. Kuitenkin alinopeus korostuu Suomen vanhoilla kaksikaistaisilla pääteillä, alinopeutta ajava ei edistä liikenneturvallisuutta, vaan kerää vähitellen aikamoisen jonorykäelmän taakse. Rekkaa myöten. Siitä lähtee liikenteen vaarallinen osuus kun takaa ohitetaan, haetaan paikkaa.

    Aina löytyy lievää ylinopeutta ajavaia ja tälläkin palstalla siitä kirjoitettu kilometritolkulla. Kuitenkin he ovat selvästi pienempi riskitekijä kuin alinopeutta ajava joka kerää kilometrikaupalla jonoa perässä. Jos lähdetään siitä, että jokainen ohitus on turha ja riski, nimenomaan alinopeuksiin tulisikin virkavallaan tien päällä kiinnittää huomioita. Tällainen ajoneuvo siirretään vähäksi aikaa tien sivuun ja annetaan letkan mennä. Ruotsissa tämä on jo jokapäiväistä. Siellä ymmärretään laskea riskitekijät ja ottaa ne huomioon ennakoivana toimenpiteenä kaiken muun valvonnan ohella, yli- tai alinopeus.

    Alinpeus tulisi näillä liikennemäärillä kirjata lakiin rikesakkona meidän 2-kaistaisillä tiellä. Siis ne pätkät jossa vastaantuleva liikenne on erotettu maaliviivalla toisistaan.

      
  • Alinopeus tai ylinopeus. Siinäpä oikea pulma. Ylinopeus tappaa, alinopeus ei koskaan sinällään.

    Liikenteessä mukana ajaa 80-100 vuotiaita sotaveteraaneja, 100 km:ia vuodessa ajavia edustusrouvia, liikuntarajoitteisia, sairaita ja myös tietysti meitä keskimääräisesti parempia autoilijoita. Joidenkin ihmisten on pakko ajaa autolla, ja pakko ajaa alle rajoitustenkin, koska jo tieliikennelaki määrää ajamaan olosuhteisiin nähden turvallista vauhtia !

    Mikäli rekat ja pakettiautot ja matkailuajoneuvot noudattaisivat rajoituksia 80 km/h olisi heidän ajovauhtinsa. Traktorit ajavat 30 - 50 km/h. Ambulanssit ajavat 100-160 km/h. Mopoautot ajavat 30-40 km/h. Mopot 40-60 km/h. Polkupyörät 20-40 km/h. Leikkuupuimuri 10 km/h. Moottoripyörät 100-250 km/h. Melkoinen nopeusjakauma teillämme !!!

    Kenestäkä aloittaisitte rikesakkojen antamisen ?

    Ihan tosissaanko olette, että antaisitte 80-100 vuotiaalle sotaveteraanille sakot siksi, koska hän on erehtynyt lähtemään hakemaan maitoa autolla lähikaupasta, joka nykyisin on tehokkuuden takia siirretty 10 kilometrin päähän keskustaan ?

    Hölynpölyä, että alinopeus on yhtä vaarallista kuin ylinopeus. Tottakai nopeusjakaumaa pitää leikata yläpäästä, jossa turvallisuusvaikutukset ovat suuremmat kuin jakauman alapäässä, jota ei käytännössä voi leikata !

    Jos Suomessa olisi Saksan ja USAn kaltainen moottoriteiden ja paikallisteiden verkosto, voitaisiin tietenkin ns. alinopeuteen puuttua, mutta kun ei ole !

      
  • Joskasen kanssa samaa mieltä.

    Ei kannata verrata Saksan tasaisia moottoriteitä Suomen kapeisiin "valtateihin". Ehkä jollakin Helsinki-Tampere moottoritiellä pystyisi ajamaan kohtuu turvallisesti esim. 150km/h jollakin uudehkolla ja isolla autolla, mutta silloinhan samaa nopeutta ajettaisiin myös 20v vanhalla kotterolla lähes sakkorenkailla, mikä taas ei ole turvallista, mutta ajetaan vain kun rajoitukset antaa myöten.

    Jos tiet olisi leveämpiä/parempikuntoisia, autokanta vähintään 5v nuorempi, renkaiden sakkoraja 2mm korkeampi, pyöräilijät/rullaluistelijat/kävelijät omalla erotetulla väylällään, rattijuopot hoidossa ja hirvet pakastimissa, niin ehkä täälläkin voitaisiin rajoituksia nostaa.

      
  • Lainaus:
    09.05.2005 klo 13:03 Joskanen kirjoitti
    Liikenteessä mukana ajaa 80-100 vuotiaita sotaveteraaneja, 100 km:ia vuodessa ajavia edustusrouvia, liikuntarajoitteisia, sairaita ja myös tietysti meitä keskimääräisesti parempia autoilijoita. Joidenkin ihmisten on pakko ajaa autolla, ja pakko ajaa alle rajoitustenkin, koska jo tieliikennelaki määrää ajamaan olosuhteisiin nähden turvallista vauhtia !

    Mikäli rekat ja pakettiautot ja matkailuajoneuvot noudattaisivat rajoituksia 80 km/h olisi heidän ajovauhtinsa. Traktorit ajavat 30 - 50 km/h. Ambulanssit ajavat 100-160 km/h. Mopoautot ajavat 30-40 km/h. Mopot 40-60 km/h. Polkupyörät 20-40 km/h. Leikkuupuimuri 10 km/h. Moottoripyörät 100-250 km/h. Melkoinen nopeusjakauma teillämme !!!

    Kenestäkä aloittaisitte rikesakkojen antamisen ?

    Ihan tosissaanko olette, että antaisitte 80-100 vuotiaalle sotaveteraanille sakot siksi, koska hän on erehtynyt lähtemään hakemaan maitoa autolla lähikaupasta, joka nykyisin on tehokkuuden takia siirretty 10 kilometrin päähän keskustaan ?

    Hölynpölyä, että alinopeus on yhtä vaarallista kuin ylinopeus.

    Taas tyyppiesimerkki asiahyhteyden irroittamisesta ja tahallaan väärinkäsittämisestä. Henkilöauto joka ajaa selvää alinopeutta kerää pitkiä jonoja taakse, syntyy ohitustilanteita, ei vain kyseisen henkilöauton takaa, vaan kauempaa. Nämä ovat niitä riskiohituksia, myöskin sille joka ajaa esim. 70 km/h 3 km jonon tukkeena. Ruotsissa poliisi poimii tällaiset sivuun. Siinä on selvä näkemysero mikä on turvallista liikenteessä Ruotsin ja Suomen välillä. Enkä tarkoita polkupyöriä, invamopoja ym. on lapsellista vetää nämä pientareella ajavat hitaat ajoneuvot mukaan tähän esimerkkinä.

    Olen täällä n. 1 v. sitten kertonut tapauksesta Ruotsin E4:lla jossa oli pitkiä jonoja ilman näkyvää syytä, järjenvastaisia ohituksia näkyi. Kaksi moottoripyöräpoliisia ilmestyi kuin tyhjästä ja vinkkasivat vanhan pariskunnan MB:llä sivuun joka ajoi keskiviivaa pitkin 70 km/h. Muille näytettiin välittömästi, että antaa vetää vain. Pätkällä oli 90 km/h. Mutta kuten Joskasen mielipiteistä voi lukea, tämä käytäntö ei käy Suomessa sitten millään, muualla EU:ssa kylläkin. Suomen kynnys rakentaviin muutoksiin on liian korkea, asenteet ovat yleensä päinvastaisia kuin muualla, koskien autoulua ja liikennettä.

    Joustamattomuus näkyy kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Ei tarvita kuin nipullinen Joskasia tiettyihin avainpaikkoihin, niin tässä ollaan. Asiat kulkevat lähes takaperin vain oman mielipiteen takia. Olenkin useasti ajatellut ketkä VM:ssä ja LM:ssä jarruttavat kehitystä. Maksammehan kaikki autoilijat sinne € 6,4 miljardia vuodessa, mutta yhtään mitään ei tapahdu. Tiet ovat kuin Baltiassa ja Moskovasta itään.

      
  • Olen samaa mieltä SixPackin kanssa ! Suomeenkin samanalaisia teitä kuin E4 Ruotsissa ja moottoripyörällä liikkuvia poliiseja niin paljon liikenteeseen, että kerkeävät pysäytellä autolla ajavia vanhuksia.

    Samallahan ne voivat aikansa kuluksi seurata myös riskiohituksia ja ylinopeuksia ja takapuskurissa painostamisia.

    Tällöinhän me saamme turvallisen liikenteen !

      
  • Missä ihmeessä te ihmiset olette käyneet autokoulun? Minulle aikanaan opetettiin joustava ajo liikenteessä. Jos edes vähän ajettaisiin opetettujen sääntöjen mukaan tänne ei tarvisisi kirjoittaa ollenkaan. Ovatko kaikki ihmiset ottaneet omat liikkenesäännöt käyttöön.

    Kaikkein suurin ongelma liikenteessä ei ole ylinopeudet tai alinopeudet vaan yleinen asennevammaisuus. Kun lukee näitä kirjoituksia ei voi kuin päätä pyöritellä. Kuka on antanut meille oikeudet erivapauksiin siihen nähden mitä on autokoulussa opetettu.

    Asennevammasta voisi kertoa lukuisia esimerkkejä, tässä muutama:

    -Miksi vilkku laitetaan päälle vasta liikkeelle lähdössä, ei ainakaan minulle näin opetettu?
    -Miksi huoltamolle ei voi ajaa nuolien suuntaisesti, miksi pitää tukkia liikenne?
    -Miksi auto pitää jättää kahvilla käymisen ajaksi mittarin viereen niin että muut eivät pääse tankkaamaan?
    -Miksi jonon ensimmäinen kuljettaja ajaa 3km pitkällä sulkuviiva osuudella 10km/h alinopeutta ja sulkuviivan päätyessä äkkiä lisää nopeutta 20km/h??

    Miksi!?

      
  • Minäkin olen sitä mieltä, että tuo alituinen alinopeudesta itkeminen on merkki asennevammaisuudesta. Kysymyshän on pohjimmiltaan siitä, että tuo takana tuleva haluaisi itse päättää omasta ajonopeudestaan ja haluaisi siis omistaa koko ajoradan. "Pois alta kaikki muut, minä tulen nyt". Jos ohittaminen jostain syystä ei heti ole mahdollista, päreet palaa oitis, ja sitten kirjoitellaan tänne palstoille. Eikä ikinä haluta tunnustaa sitä tosiasiaa, että nopeudesta aiheutuva ajanhukka pitkälläkin matkalla on vain muutamia minuutteja.

    Olen ennenkin sanonut, että tien käyttö on kaikille sallittua, ja erittäin harvoin edellä ajava on niin selvästi tien tukkona, että se todella vaarantaisi liikennettä. Ehkäpä voisi tarkistaa, onko oma tilannenopeus kenties ollut liian suuri?

    Tällaisen kommentin aikaisemmin esitettyäni minut teilattiin tulpaksi ja hitaitten papparaisten edustajaksi. Sellaiseksi en kuitenkaan suostu, yritänpähän vain sanoa että malttia ja suvaitsevaisuutta liikenteeseen, perskeles.

      
  • Eikö edessä oleva määrää nopeuden? Miten takana oleva kuljettaja voi lähteä sulkuviivalla ohittamaan vaikka edessä oleva ajaisi 3km 20 km/h? Eikö tämä ole terroria? Kummalla on enemmän valtaa kyseisesellä hetkellä, edessä olevalla vai takana olevalla.

    Voi vain toivoa, kuten eräs syöpäpotilas sanoi, ajaessaan jonossa helvetillisissä tuskissa, että toivottavasti osat jossain kohtaa vaihtuvat ja jonon vetäjälle tulee vastaava olotila.

    Kaikki kiusanteko liikenteessä on sairasta. Piste.

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 15.05.2005 klo 19:59]
      
  • Lainaus:
    15.05.2005 klo 19:57 alarjak kirjoitti
    Miten takana oleva kuljettaja voi lähteä sulkuviivalla ohittamaan vaikka edessä oleva ajaisi 3km 20 km/h?


    Eiköhän tämä ole aika vahvasti kärjistettyä. Montako kertaa olet ollut jonossa, jossa edelläajava on ajanut 3 km kahtakymppiä? Joku leikkuupuimuri sen voisi tehdä, mutta eiköhän niiden kuljettajat tänä päivänä osaa väistää levityskohdassa.

    Useimmiten kysymys taitaa olla siitä, että edelläajava ajaa rajoitusten mukaisesti, mutta takana tuleva haluaisi ulosmitata "toleranssinsa" eli ajaa 10-15 prosenttia yli sallitun.

    Kiusanteosta puhuminen ja syöpäsairaista puhuminen tässä yhteydessä on aika absurdia.

      
  • Lainaus:
    15.05.2005 klo 21:32 Niilonpoika kirjoitti
    Lainaus:
    15.05.2005 klo 19:57 alarjak kirjoitti
    Miten takana oleva kuljettaja voi lähteä sulkuviivalla ohittamaan vaikka edessä oleva ajaisi 3km 20 km/h?



    Eiköhän tämä ole aika vahvasti kärjistettyä. Montako kertaa olet ollut jonossa, jossa edelläajava on ajanut 3 km kahtakymppiä? Joku leikkuupuimuri sen voisi tehdä, mutta eiköhän niiden kuljettajat tänä päivänä osaa väistää levityskohdassa.

    Useimmiten kysymys taitaa olla siitä, että edelläajava ajaa rajoitusten mukaisesti, mutta takana tuleva haluaisi ulosmitata "toleranssinsa" eli ajaa 10-15 prosenttia yli sallitun.

    Kiusanteosta puhuminen ja syöpäsairaista puhuminen tässä yhteydessä on aika absurdia.



    OK. Mutta 50 sadan alueella on aika yleistä täällä hämeenkyrössä.

    Ja syöpäsairaista puhuminen ei ole absurdia, kannattaa lukea kirja nimeltä "Pussin kuljettaja" joka kertoo peräsuolisyövän kokeneesta ihmisestä.

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 15.05.2005 klo 21:47]
      
  • Lainaus:
    15.05.2005 klo 18:55 Niilonpoika kirjoitti
    Minäkin olen sitä mieltä, että tuo alituinen alinopeudesta itkeminen on merkki asennevammaisuudesta. Kysymyshän on pohjimmiltaan siitä, että tuo takana tuleva haluaisi itse päättää omasta ajonopeudestaan ja haluaisi siis omistaa koko ajoradan. "Pois alta kaikki muut, minä tulen nyt". Jos ohittaminen jostain syystä ei heti ole mahdollista, päreet palaa oitis, ja sitten kirjoitellaan tänne palstoille. Eikä ikinä haluta tunnustaa sitä tosiasiaa, että nopeudesta aiheutuva ajanhukka pitkälläkin matkalla on vain muutamia minuutteja.

    Olen ennenkin sanonut, että tien käyttö on kaikille sallittua, ja erittäin harvoin edellä ajava on niin selvästi tien tukkona, että se todella vaarantaisi liikennettä. Ehkäpä voisi tarkistaa, onko oma tilannenopeus kenties ollut liian suuri?


    Entäs sitten ne autoilijat, jotka vaikkapa 100 km/h:n alueella haluaisivat ajaa tuota 100 km/h:n nopeutta mutta jonon keulilla oleva on päättänyt, että syystä tai toisesta ajetaan 75 km/h? Eikös tämä lause: "Kysymyshän on pohjimmiltaan siitä, että tuo takana tuleva haluaisi itse päättää omasta ajonopeudestaan ja haluaisi siis omistaa koko ajoradan. toimi myös toisinpäin, eli keulilla ajava haluaa omistaa koko ajoradan? Tien käyttö on kaikille sallittua mutta kyllä sitä joustavuutta tarvitaan perässätulijan lisäksi jonon vetäjältäkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit