Paras vääntö/paino-suhde

14 kommenttia

Tuli taas viikonloppuna ajeltua laitteella, jossa oli vääntöä reilusti yli 2Nm/(kokonaispainon)kg. Tuo "reilusti yli" johtuu siitä, että mittausvälineestä loppui asteikko.



Kuka osaa arvata kulkuvälineen?



Toinen hyvin vääntävä kulkuväline, mitä tuli kylläkin vain katseltua ja kuunneltua, oli upouusi Boss Hoss. (Ennen luulin täällä olleen useitakin isoja ja tehokkaita moottoripyöriä, mutta nyt tiedän että niitä on vain yksi)

  
  • Ihan puhdas veikkaus, että jossakin sähköautossa tai hybridissä on tuo vääntö/paino suhde kohdallaan. Nissan Leaf tai Opel Ampera?

      
  • Ei ole sähköauto. Esim. Amperassa pitäisi olla vääntöä "reilusti yli" 3500 Nm jotta se pääsisi samaan.



    Tässä muuten kuva eräästä Boss Hossista:



    http://www.ducati.ms/forums/attachments/superbikes/94342d1311541022-2002-748-pros-cons-bosshoss.jpg



    Enpä tiedä onko "pornompaa" täysin säädyllistä kuvaa olemassakaan.

      
  • Kuka mistäkin pitää. Itse en näe tuossa kuvan pyörässä mitään haluttavaa.



    Mulle se Ducati kuitenkin, kiitos.

      
  • Kaikkea pitää kokeilla, myös Boss Hoss olisi kiva saada viikoksi lainaan.



    Kokeilematta voin vain arvailla, että moottoripyörä ei välttämättä rautaa lisäämällä parane?



    2000Nm / tonni kuulostaa siltä, että rakkine on aika kevyt, mutta en keksi mikä se voisi olla...?

      
  • Ensinnäkin laitteen kokonaispainon ja omanpainon ero on hyvin suuri.



    Ja toiseksi se saavuttaa suurimman vääntömomenttinsa jo kierrosluvulla 0 r/min.

      
  • LMJ:

    Tuli taas viikonloppuna ajeltua laitteella, jossa oli vääntöä reilusti yli 2Nm/(kokonaispainon)kg. Tuo "reilusti yli" johtuu siitä, että mittausvälineestä loppui asteikko.




    Vääntöä saa vaihteistolla. Minun akkuruuvinvääntimessäni on 20 Nm/kg.



      
  • Hiilipäästö:

    LMJ:
    Tuli taas viikonloppuna ajeltua laitteella, jossa oli vääntöä reilusti yli 2Nm/(kokonaispainon)kg. Tuo "reilusti yli" johtuu siitä, että mittausvälineestä loppui asteikko.


    Vääntöä saa vaihteistolla. Minun akkuruuvinvääntimessäni on 20 Nm/kg.




    Laitteen vääntömomentti on mitattu nimenomaan "kampiakselilta". Sehän se yleensä on merkittynä ajoneuvojen teknisissä tiedoissa.

      
  • Polkupyörä sopii annettuihin ehtoihin.

      
  • NHB:

    Polkupyörä sopii annettuihin ehtoihin.




    Siinähän se tuli oikea vastaus!




    Aiheesta tuli lyötyä vetoa eräässä paikassa. Niinpä sitten käytimme ketjutonta vanhaa polkupyörää ja momenttiavainta, jossa asteikko riitti 250 Nm saakka. Sopivasti tangosta kiinni pitämällä ja polkimet oikeassa kulmassa kaikki kokeilijat saivat avaimen naksahtamaan vielä tuolla lukemalla.

    Ikävä kyllä momentti vähenee erittäin nopeasti kierrosluvun kasvaessa sekä polkijan väsyessä. Lopputulos on siis että tehoa polkijasta saadaan parhaimmillaankin vain satoja watteja.



    Ketjun aloituksen tarkoituksena oli lähinnä kritisoida vääntömomentin saamaa ylisuurta merkitystä mainonnassa ja joissain autolehtien jutuissakin. Varsinkin kuin kirjoitetaan jostain sähkömoottorista. Hyvä esimerkki oli toisen polven Prius jonka 400Nm:n sähkömoottori muistettiin mainita kyllä kaikissa mainoksissa. Kolmannessa polvessa sitten sähkömoottorin kierrosluku suunnilleen tuplattiin, jolloin vääntömomenttia voitiin tiputtaa vastaavasti ja saatiin pienennettyä sähkömoottorin kokoa ja painoa, tehon tai muidenkaan ominaisuuksien kärsimättä. Nyt ei enää mahtavaa momenttia voinutkaan käyttää mainoksissa, vaikka momentti eturenkailla parani.



    Seuraavaksi kritisoinnin kohteiksi voisi ottaa vaikka "hybridiautojen polttomoottorin tuottamien turhien energiavirtojen talteenotto generaattorilla". Suunnilleen tälläiseen virkkeeseen olen törmännyt useampaankin kertaan.

      
  • Ei ole tämäkään varsinaista autotekniikkaa, mutta tuossahan on 11,9 Nm/kg ja ihan ajoneuvon omasta moottorista:

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/audi-esitteli-futuristisen-sahkopolkupyoran




    Kiinnostavaa olisi kyllä tietää, minkälaisella sähkömoottorilla tuo onnistuu. Sähkömoottorin vääntö saadaan aikaan mangneeteilla, joten tuossa pienessä moottorissa täytyy olla hyvin voimakkaat mangneettikentät ja/tai sopiva mangneettien sijoitus.

      
  • LMJ:

    Kiinnostavaa olisi kyllä tietää, minkälaisella sähkömoottorilla tuo onnistuu. Sähkömoottorin vääntö saadaan aikaan mangneeteilla, joten tuossa pienessä moottorissa täytyy olla hyvin voimakkaat mangneettikentät ja/tai sopiva mangneettien sijoitus.


    Tuossa jutussa lukee: "Pyörässä on 2,3 kW:n ja 250 Nm tehoinen sähkömoottori..."



    Tuostahan voi laskea, että jos oletetaan huipputehon ja väännön toteutuvan samalla moottorin kierrosnopeudella (sähkömoottoreissa kai on usein maksimivääntö vakio nollasta johonkin tiettyyn kierrolukuun asti) niin huipputehon kierrosnopeus olisi tällöin noin 88 rpm. Melko mielenkiintoiselta kyllä kuulostaa tuollainen sähkömoottori. Mutta voi tietysti olla että makmivääntö ja teho eivät toteudukaan samalla kierrosnopeudella jolloin tämä laskelma ei päde.



    Kaikenkaikkiaan vääntö/paino-suhde on käsitteenä aika turha ja tarpeeton koska vääntöä saa aina lisää vaihteistolla. Kärjistäen voisi sanoa että 1 Nm moottori siis riittää niin polkupyörässä kuin autossakin kunhan se vain pyörii tarpeeksi lujaa.

      
  • Tuo 88 rpm sopisi täysin siihen, että sähkömoottori on samalla akselilla kuin polkimetkin.

      
  • LMJ:

    Tuo 88 rpm sopisi täysin siihen, että sähkömoottori on samalla akselilla kuin polkimetkin.


    Ja myös siihen että sähkömoottorissa on reilu alennusvaihde ja ilmoitettu vääntö onkin mitattu poljinakselilta eikä suoraan moottorin akselilta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit