Kolhut

18 kommenttia

Olen jo joutunut korjauttamaan

ovesta kolme parkkihallissa tullutta toisten aiheuttamaa pikkulommoa

(Citymarket koivukyl&#228:wink:

  
  • Joissakin parkkihalleissa on ruutujen reilusta leveydestä huolimatta onnistuttu pilaamaan asiat sijoittamalla massiiviset palkit "keskelle" ruutua, jolloin yhtään ovea ei saa auki kunnolla. Tuo on siitä malliesimerkki.



    Joissakin paikoissa palkit on sentään ymmärretty vuorata pehmusteilla.

      
  • Citymarket Koivuhakaa ei taida olla olemassakaan. K-supermarket Koivuhaka on, mutta siellä ei taas ole parkkihallia. Eli missä olet ollut kolhittavana?

      
  • Asia on näköjään Sinulle tärkeä, koska kävit oikein muuttamassa aloitusviestin Koivuhaan Koivukyläksi. Mutta miksi poistit samalla lauseen "en käy siellä enään" (sic). Pyörsitkö jo päätöksen?

      
  • Jos käyn marketissa autolla, niin parkkeeraan aina hyvinkin kauas sisäänkäynnistä, olinpa sitten parkkihallissa tai ulkona parkkipaikalla. Kovinkaan moni ei halua sieltä asti kävellä ja autoni viereen harvoin tulee muita. Toistaiseksi olen säästynyt kolhuilta. Siis yli 20 vuotta...

      1
  • Sama täällä. Hyvin ovat kyljet pysyneet suorina. Toinen harrastamani outous on tuulilasin skrapaamisen välttäminen. Hetken kun malttaa odottaa niin lämmityslaite hoitaa sen puolestani. Ja lasi säilyy naarmuttomana. Toki jos on kiire ja/tai poikkeuksellisen kylmä, niin skrapaan on pakko tarttua.

      
  • Kyllä nämä automme taitavat olla sosiaalisia yksilöitä ja hakeutua lähelle toisiaan. Varsin usein. Eräälläkin kerralla Kuopiossa Petosen tienoilla on suuri City-Market ja sillä laaja ulkopaikoitusalue. Oli keskikesän lauantai iltapäivä. Ajoin autoni tuon paikoitusalueen ulommaiseen laitaan, missä ei ollut autoja ja ennen laitaa tyhjänä oli useita rivejä. Vaan annas olla kun palasimme kaupasta vajaan tunnin kuluttua, niin automme viereen, viereisiin ruutuihin oli ilmestynyt kaksi autoa. Tilaa olisi ollut vaikka kuinka paljon ilman että olisi tarvinnut täyttää "oikein".



    Olen myös havainnut, että jos ei ole maalattuja ruutuja, niin varsin usein paikoitetaan liian lähelle, vaikka olisi mahdollista jättää suurempi etäisyys viereiseen autoon. Siksi tuumaan, että autot ovat "sosialisia olentoja" ja pyrkivät toistensa läheisyyteen.

      
  • Kymmeniä vuosia autolla ajoa ja eipä tuo skrapaaminen ole laseja huonontanut. Teräksellä en ole kyllä koetellut. En tykkää hirveästi parkkialueista ja pysäköin mieluiten kadun varteen. Kävelen mieluummin muutaman sadan metrin kuin, että menisin jonnekkin suuren massan parkkihalliin.

      
  • Aja Koivukylän LIDL:iin, siellä ei ole niin kovaa vilskettä parkkipaikalla.

      
  • Lefa:

    Sama täällä. Hyvin ovat kyljet pysyneet suorina. Toinen harrastamani outous on tuulilasin skrapaamisen välttäminen.




    Oman autoni kylkeen tuli lommo Paraisilla yhteysaluksen rannassa. Edellistä autoani kolhi Kluuvissa jakeluauto. Sitä edellistä motellin parkkipaikalla viereen pysäköinyt rähjäinen pakettiauto.



    Noita tapauksia yhdistää väljä pysäköinti, joten tuurista peltien säilyminen on kiinni.



    Tuulilasista olen skrapan enimmät naarmut välttänyt pyyhkäisemällä lasin puhtaaksi ennen pysäköintiä. Kuraisen lasin skrapaamisen lopputuloksen tietää niin hyvin, että tuollaisen tavan olen opetellut.

      
  • Tuurihan se näissä asioissa aina on mukana vaikuttamassa, mutta silti on todennäköisempää tulla kolhituksi kun pysäköi kahden auton väliin, kuin jos pysäköi tyhjälle tai hyvin väljälle alueelle. Yksi kriittinen asia on tietysti omat naapurit ja pysäköintijärjestelyt kotipihassa.



    Skrapaamisessa kolme tavallisinta virhettä lienevät juuri likainen lasi, väärät välineet ja liika voimankäyttö.



    Vääristä välineistä tuli mieleen se kerta kun poistin noin 40-senttistä lumikerrosta auton päältä lumilapiolla, ja onnistuin tekemään Xantian vastikään vaihdettuun tuulilasiin todella ikävän naarmun juuri kuskin silmien korkeudelle.

      
  • Miksi pikkulommoja pitäisi korjailla? Uudessa autossa sen ymmärtäisi jos myös maalipinta on rikki, ei muuten. Autot on käyttöesineitä.

      
  • Herbert:

    Tuulilasista olen skrapan enimmät naarmut välttänyt pyyhkäisemällä lasin puhtaaksi ennen pysäköintiä. Kuraisen lasin skrapaamisen lopputuloksen tietää niin hyvin, että tuollaisen tavan olen opetellut.


    Tämä pitäisi saada paremmin autoilijoiden tietoon. Ärsyttää kun suurin piirtein kaikissa vaihtoautoissa on läpeensä naarmutettu lasi. Itse kerran vaihdatin autooni lasin, ja sen mitä autoa pari kolme vuotta vielä pidin, niin ei siihen montaa naarmua skrapaamisesta tullut. Jonkin verran kulumaa tuli pyyhkijänsulkien päistä. Kirkas lasi on merkittävä mukavuustekijä pimeällä tai vasta-auringossa ajellessa.

      
  • drive:

    Miksi pikkulommoja pitäisi korjailla? Uudessa autossa sen ymmärtäisi jos myös maalipinta on rikki, ei muuten. Autot on käyttöesineitä.


    Kyllähän sillä ajaa voi, mutta minusta auto näyttäisi siistimmältä ilman kolhuja jotka muut ovat katsoneet aiheelliseksi hakata kylkiin.



      
  • Toronto:

    drive:
    Miksi pikkulommoja pitäisi korjailla? Uudessa autossa sen ymmärtäisi jos myös maalipinta on rikki, ei muuten. Autot on käyttöesineitä.

    Minulla ei ole juurikaan kahta vuotta vanhempia autoja ollut nykyinen 1,5 v.
    Jos minän maksan metalliväristä ym. 32000€ ei sitä "käyttöesinettä" tulla kolhimaan ilman seurauksia


    Kannattaa varoa >tällaista< pysäköintityyliä, jos haluaa välttää isoja ja pienempiä lommoja yms. vaurioita.

      
  • Kannattaa pitää huolta että myös OMA auto on keskellä ruutua. Turha juputtaa jos oma auto on liki viivan vieressä ja naapurin ovi ottaa kiinni kun pikkupilttiä asennetaan turvaistuimeen.



    Kun noita kesieuroopan maita niin ihannoidaan autoasiosisa niin olisi varmaan syytä ottaa myös näissä pysäköintiasioissa maltillisempi asenne. Autot on käyttöesineitä.

    Ei ole pakko ostaa tuloihin nähden niin kallista autoa, että jokaista pientä jälkeä pitää suu vaahdossa voivotella.

      1
  • @Lefa2 kirjoitti:
    Citymarket Koivuhakaa ei taida olla olemassakaan. K-supermarket Koivuhaka on, mutta siellä ei taas ole parkkihallia. Eli missä olet ollut kolhittavana?

    Vähän myöhäinen vastaus, en ollut lukenut näitä aikaisemmin.
    K-Citymarket Ojalehdonkuja 1

      1
  • Vanha ketju tämäkin, joten on pakko kysyä oliko valvontakameroista apua kolhujen selvittelyssä?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Vanha ketju tämäkin, joten on pakko kysyä oliko valvontakameroista apua kolhujen selvittelyssä?

    Tuskin olisi ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit