Tulipa melko uudesta "hyvänmerkkisestä" autosta uusia talviajokokemuksia: meni takajarrut jäähän lumisella teillä ajon ja pienen tauon jälkeen. Eka kerralla lähtivät kohtalaisella napsahduksella auki. Seuraavalla kerralla paukahti ja auki. Viimeisellä kerralla toinen takapyörä jäi jumiin, raahautui mukana ja aukesi rysähtäen kun tuli sula asfaltti. Onneksi tiedostin asian ja ajelin varoen. Tuli suojasää ja ongelma hävisi toistaiseksi. Kun jututin muita vastaavien kulkupelien omistajia, niin empä ollut yksin. Ongelmia oli useammilla, taso vaihteli. Itsekin olen nähnyt kun korotetun maavaran kaupunkimaasturi vetää toista "takakoipea" perässään. Eli auton mallilla ei näytä olevan väliä. Yhteisinä tekijöinä näyttäisi olevan takapään avointa rakennetta olevat levyjarrut, ajonvakautus (pitelee levyjä lämpiminä ja leveä vanne ja rengas. Kun sinne menee ajon aikana ohutta tuiskulunta, se sulaa paloihin ja jäätyy kun seisoo. Onko muilla TM:n lukijoilla tästä kokemuksia?
Laitatko pysäköintijarrun päälle parkkiin?
EDIT: Minulla on hieman samaa ongelmaa, mutta luullakseni enimmäkseen käsijarrun käytön jälkeen - ja tykkään ajaa pölisevässä lumessa. Se ei ole paha, sillä Torsen-neliveto napauttaa levyt kyllä irti samantien, koska takapyörät eivät ole laiskana.
Aiheesta löytyy keskustelu tältä palstalta kun menee pari vuotta taakse päin. Otsikkona ... jarrujen pauke.
Asia on vain niin. En usko että kyse on käsijarrun käytöstä. Kun käyttää jatkuvasti, niin silloin se pysyy vireessä. Nythän on huolto-ohjelmiinkin tullut mukaan takajarrun herkistys. Levyjarruissahan palat ovat aina iholla.
Eiköhän tuossa kuitenkin palat jäätyvät levyyn kiini. Se ei johdu mistään herkistelyistä vaan yllätys yllätys siitä, että palat jäätyvät levyyn kiinni. Toimiipa mekanismi sitten kuinka hyvin tahansa, niin se ei jäätymiseen vaikuta.
Jos jarrut jäisi enemmän ja vähemmän laahaamaan ajon aikana, niin silloin herkistelyt tulisi kyseeseen.
Mietin tuota minäkin. Voisihan herkistely poistaa hieman laahausta ja täten levyjen lämmöntuottoa jne. vedenmuodostusta
Edessä taitaa moottorin jälkilämpö eliminoida tuon kosteuden. => Jos kuplafolkkarissa olisi ollut avoimet takajarrut niin ne eivät olisi paukkuneet. Etujarrut taas ehkä sensijaan.
Parissa viimeisimmässä autossani ovat takajarrut silloin tällöin jäätyneet pölisevän lumisen maantieajon jälkeen. Joskus pikkasen ja joskun tiukastikin. Eikä ihme kun olen kurkistanut auton alle, auton koko takapää on ollut paksulla lumikerroksella vuorattuna. Mukaanlukien jarrusatulat. Paikallaan sitten jarrujen ja pyöränlaakereiden lämpö on sulattanut lumen vedeksi joka sitten on jäätynyt.
Auton takaosaanhan se lumi pöllyävä lumi kerääntyy.
Aina on kuitenkin auennut paukahtaen edestakaisin nytkytellessä.
Lumihan se jarruja minullakin jäädyttää. Joulun lumisateiden aikaan liikkeellelähtö tapahtui paukkeen myötä. Kun pari päivää oli satamatta ja irtolumi hävisi teiltä, paukekin loppui.
Toistaiseksi ei tätä suurempaa ongelmaa ole ollut. Marketin pihalla näin kyllä yhden taksin ongelmissa takapyöränsä kanssa.
Viime talvena jouduin käyttämään vaimon S80:n takapyörät irti neljästi kolistellakseni leveän ja etuvetoisen syvän offsetin omaavat takavanteet puhtaaksi epätasapainoa aiheuttavista jääklimpeistä.
Ravistus on niin raju, että ainakin kerran löi ABSin vikatilaan ja sen seurauksena myös niin rajun tehorajoituksen, että Rouva palasi rumia puhuen vaihtamaan talveen sopivaa autoa, joka lähtee kun käsketään oli lunta tai ei.
Avoinaiset aluvanteet isoin aukoin parantavat tilannetta tuohon meidän peltivanteiseen nähden.
Käsijarrun kanssa ei ole ollut koskaan tarttumisongelmia, koska sitä käytetään pysäköitäessä aina ja kelistä riippumatta. Talvisin käyn kyllä pesun jälkeen hieman lämmittämässä sekä käyttöjarrun että seisontajarrun, ettei vesi jäädy.
Loskakelissä jäätyneen Kuplan etujarrun paistotalkoissa olen ollut mukanakin, mutta se oli yksi poikkeustapaus, joten ei lueta rumpujarrujen rakenneviaksi. Levyjarrullisella olen ajanut yli 25 vuotta, enkä ole ikinä joutunut tekemään jarrujen irrottamiseksi muuta kuin lähtenyt ajamaan.
Käsijarrua en ole silloin käyttänyt kun tuo "paukutuskausi" on päällä. Muulloin kyllä. Ongelma palaa aina kun tulee pölyävät lumikelit ja auto seisoo sen verran, että takajarrujen palat jäätyvät kiinni levyyn. Kun auto on etuvetoinen, ei voimansiirto irroita jarruja, vaan takapyörän pyörintä, jos kitka riittää. Olgelmaa ei ole (toistaiseksi) esiintynyt loskakelien yhteydessä, vaan aina kuivilla pakkaskeleillä. Nyt olen ottanut mökkitiellä ajonvakautus- tmv.- toiminnan pois niin takajarrut eivät lämpene niin paljon. Lämpenevät vähän silti. Talvirenkaat ovat kokoa 205/60 R16 ja vanteet aluvanteet. Kyllä ne melko avonaiset ovat, mutta vanne on sen verran leveä kuitenkin, että lumi pakkautuu sinne eikä aina lähde itsekseen pois. Auto menee määräaikaishuoltoon kohta ja ottivat työlistalle takajarrujen herkistyksen. Annan tehdä ja seuraan, miten kehittyy. Sinänsä en oikein usko tuon muuttavan tilannetta. Taitaa olla nykyautojen ominaisuus. Sitä kuitenkin ihmettelen, että aivan samat rakenteet ovat noissa katumaastureissa, joilla nyt olettaisin liikuttavan myös lumipöperöteillä enemmän. Asia kiinnostaa myös siksi, että nykyistä autoa hankittaessa oli selvityksessä myös nuo korkeampimaavaraiset ja nelivetoiset autot. Kiinnostus jäi elämään ja asia on taas esillä kun seuraavan kerran autoa vaihdan. Jos noissa katumaastureissakin on samoja ongelmia, niin eivät ne mitään huonon tien kulkijoita sitten ole. Pitääkö etsiä katumaasturi, jossa on rumpujarrut takana?