Itse hiukan kuvausta harrastaneena tämä lienee hiukan sama asia kuin Canon/Nikon. Ihan yhtä hyviä kameroita molemmat mutta ratkaisevaa lienee se, kumpi käy käteen paremmin. Nikonilla putket käyvät paremmin yksiin digirunkojen sekä filmirunkojen välillä, joten Nikon on oma valintani. Canon on puolestaan hiukan mukavampi käyttää, joten silläkin on omat käyttäjänsä. Toinen tykkää mukavuudesta ja minä käytännöllisyydestä.
Nämä väittelyt riisipussien ja autojen kestävyydestä on naurettavia... Ei kukaan joka oikeasti joutuu ajamaan autolla paljon, osta mitään Corollaa. Vaimolla on ollut yksi Corolla ja se ruostui aivan puhki ja lopuksi vielä syttyi palamaan.
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Nämä väittelyt riisipussien ja autojen kestävyydestä on naurettavia... Ei kukaan joka oikeasti joutuu ajamaan autolla paljon, osta mitään Corollaa. Vaimolla on ollut yksi Corolla ja se ruostui aivan puhki ja lopuksi vielä syttyi palamaan.
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Ettei vain olisi ollut jokin 80-luvun lopun Corolla kyseessä...
Nämä väittelyt riisipussien ja autojen kestävyydestä on naurettavia... Ei kukaan joka oikeasti joutuu ajamaan autolla paljon, osta mitään Corollaa. Vaimolla on ollut yksi Corolla ja se ruostui aivan puhki ja lopuksi vielä syttyi palamaan.
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Autojen kestävyyteen en ota kantaa. Tilastoja löytyy netistä niin paljon, että jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä. Jos ei nyt yhdestä yksittäisestä, niin ainakin selailemalla useampaa. Ikävää jos vaimosi Corolla syttyi palamaan. Ainoa auto, jonka itse olen kuullut syttyneen palamaan, on Audi A2. Onneksi nämä kuitenkin ovat yksittäistapauksia...
Jep, samaa mieltä. Paljon ajavat ihmiset eivät yleensä osta Corollaa, vaan yhä useammin Avensiksen. En kyllä ymmärrä mistä sen Corollan tähän vetäisit... Vai vertaatko Volvoasi luokkaa paria alempaan automalliin? Mitä ovat oudot viat? Mielestäni kaikki viat ovat outoja, eikä niitä pitäisi hyväksyä. Vai onko Volvon viat niitä tuttuja ja turvallisia, joihin neljännen Volvon kohdalla on jo tottunut?
[Carinae muokkasi tätä viestiä 02.07.2007 klo 19:54]
Nämä väittelyt riisipussien ja autojen kestävyydestä on naurettavia... Ei kukaan joka oikeasti joutuu ajamaan autolla paljon, osta mitään Corollaa. Vaimolla on ollut yksi Corolla ja se ruostui aivan puhki ja lopuksi vielä syttyi palamaan.
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Itse ajan mielestäni paljon (n. 50 000 vuodessa) ja ajan diesel-Corollalla. Täytyy muistaa, että kaikilla paljoa ajavilla ei ole varaa ostaa suuremman kokoluokan autoa vaikka se mukavaa olisikin.
Näinhän se on. Suurin ero kilometreissä näppituntumani mukaan on Polo-Golf/Yaris-Corolla/Corsa-Astra luokkien välillä kuin esim. Corolla-Avensis/Astra-Vectra/Golf-Passat-akselilla.
Näinhän se on. Suurin ero kilometreissä näppituntumani mukaan on Polo-Golf/Yaris-Corolla/Corsa-Astra luokkien välillä kuin esim. Corolla-Avensis/Astra-Vectra/Golf-Passat-akselilla.
Eipä tuo sinänsä ihme ole kun ottaa huomioon uusien compact-luokan autojen ajo-ominaisuudet. Ainakin Golf menee kuin juna kovemmissakin nopeuksissa ja urheiluistuimissa istuu selän kipeytymättä tovin jos toisenkin.
Noniin ensimmäinen viesti tälle palstalle, olen jo pitkään lukenut keskusteluja ja oli pakko osallistua hieman Olen huomannut tämän sodan VAG vs. Japsit, itselläni ei ole edes kokemusta VAG konsernin autoista ja en rupea siksi tuomitsemaan. Mutta asia on myös niin niinkuin minun kohdalla että ei kaikilla ole varaa ostaa BMW:tä jne. vaikka haluisi, itse ostin ensimmäisen oman autoni maaliskuussa Almera Vm.00 1,8. Olen samaa mieltä että auto on mielestäni aika muovinen ja jotenkin halvalla toteutettu, mutta sen näkee myös hinnassa. Itse valitsin mielummin luotettavan tekniikan ja uudemman auton, kuin 10vuotta vanhemman Bemarin samaan hintaan jossa tehoa tuplat ja parempi ajettavuus. Sehän on tietysti makuasia mitä kukin arvostaa. Seuraava autoni ei luultavasti tule olemaan Nissan enkä viellä tiedä mikä saattaa jopa olla Vag:in auto jos vain raha tilanne sen sallii.
VW laatu on laajoissa kuluttajakyselyissä eri maissa ollut keskitasoa. Laatu/kustannus tasosta antaa kuvan myyntimenestys , joka on ollut hyvä. Yksittäisissä kokemuksissa on kyse yksilöeroista. Suomessa Golfin myyntimenestys kuvaa, että kelpo auto.
[quote title="02.07.2007 klo 15:14 Opelixi kirjoitti"]
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Aika paljon vaan näkee noilla TDI Golfeilla (ja A3:lla) ajettavan. Golf TDI Variant ei ole aiemmin ollut mikään harvinaisuus paljon ajavien keskuudessa, viime aikoina tietysti vanhentunut malli on verottanut myyntiä. Voisi kuitenkin olettaa, että uuden mallin myötä aika moni paljon ajavakin sen taas hankkii, onhan siinä ne ns. perusasiat aika hyvin kohdallaan. Ajo-ominaisuudet, ergonomia, taloudellisuus jne. Ja menee ilmeisesti suht hyvin kaupaksi vielä enemmän ajettunakin. Paljon ajavalle on sääli ainakin Passatin kohdalla, että siinä on surkeat valot.
Nykyinen Avensis olisi ihan hyvä auto jos ajelisin parikymmentä tonnia peruspyörittelyä ja kehtaisin sitä pihassa katsella. Sen penkit ja ergonomia sekä eräät ajo-ominaisuudet eivät kyllä nouse positiivisina esiin ja auto on "bonuksena" aika ruma ja tylsä. Siksi en tätä nykyistä mallia itselleni edes harkitse. Penkit on alkanut aavistuksen rassata nykyisessä Accordissakin vaikka se ensi alkuun tuntuikin erinomaiselta.
Seuraavaksi pitänee taas palata eurooppalaiseen, ne on tehty ihmisen kokoisille ihmisille ja niissä näköjään saa edelleen ominaisuuksia joiden kanssa voi viihtyä vähän pidempäänkin.
Ettei vain olisi ollut jokin 80-luvun lopun Corolla kyseessä...
Audien ja Volkkarienkin suhteen jutut on palstalla usein jostain muualta kuin nykypäivästä. Kun puhutaan esim A4 Audista ja vertaillaan sitä uusiin Toyotoihin, niin keskustellaan kuitenkin tästä nykyisestä mallista tai vaikka pian tulevasta uudesta mallista, ne kun ovat ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa kuin se 90-luvun puolivälin-loppupuolen mallinen.
[quote title="02.07.2007 klo 15:14 Opelixi kirjoitti"]
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Aika paljon vaan näkee noilla TDI Golfeilla (ja A3:lla) ajettavan. Golf TDI Variant ei ole aiemmin ollut mikään harvinaisuus paljon ajavien keskuudessa, viime aikoina tietysti vanhentunut malli on verottanut myyntiä.
Ajetaanhan niillä en minä sitä väitäkkään. Kuitenkin jos tarkastellaan paljon ajettujen autojen luetteloa, niin sieltä löytyy aina kunkin merkin suurimmat mallit tai sitten sellaiset 20 vuotta vanhat yksilöt mitkä ovat sattuneet saamaan hyvän omistajan. Autoillahan käsittääkseni ajetaan eniten ensimmäisinä vuosina ja jos auto silloin sattuu olemaan jollain kaupparatsulla tai taksina, niin tuleehan niitä kilometrejä reippaasti ja nämä tyypit yleensä ostaa isoja malleja.
Xenonit on kyllä hyvät, eli kyllä Passattiinkin saa hyvät valot. Maksaa vaan jonkun verran. Tai no, aika paljon. Verottomana 900 muistaakseni.
Vastakkaisia mielipiteitä on esitetty paljonkin, ja mittaustulosten perusteella olen itsekin hieman eri mieltä. Lähivalot on kyllä ihan ok, vaikka eivät xenonien joukossa ole kovin kummoiset. Kaukovalot on sitten aika heikot, halogeenivaloistakin löytyy parempia vaikka kuinka ja tuplaxenon-autoista ei taida yhtä huonoja löytyä lainkaan, paitsi Audilta... Ja näiden valojen lisähinta Suomessa: 1830 euroa.
[kenesis muokkasi tätä viestiä 24.07.2007 klo 14:59]
Joo, en ole lukenut nuita vertailuja. Parempiakin varmasti löytyy. Henk. koht en kyllä viime talvena osannut kaivata lisää valotehoa. Paremmat ne on kuin edellisessä autossani (sitikka).
Ihan pakko on kommentoida Passatin valoja, ettei joku nyt sen takia jätä esim. autoa ostamatta. Itselläni on ollut parikymmentä autoa ja niistä uutena ostettuna puolenkymmentä. Kokemusta on kertynyt hyvinkin monista eri merkeistä, enkä ole ollut mitenkään merkkiuskollinen edes siis.
Mitä tulee Passatin valoihin, voin vaan sanoa, että ne ovat täysin asialliset. Mitään eroa en ole huomannut esim. edelliseen autooni (Jetta vm. 2006). Ainakaan valot eivät ole yhtään huonommat. Valoilla siis tosiaan tulee täysin toimeen, eivätkä ne ole mielestäni ollenkaan "surkeat". Tosin ksenon-valoja minulla ei ole koskaan ollutkaan, mutta se on taas eri juttu. Tietysti, jos ottaa hintaluokan huomioon, pitäisi ksenonit mieluiten olla jo vakiona...mutta siis näillä vakiovaloilla kyllä tavallinen (normaalinäköinen) pärjää mainiosti. Oikein ihmetyttää tämä jatkuva jauhaminen samasta asiasta. Tämä perustuu ilmeisesti autolehden valotestiin, jossa Passatin valot eivät näyttäneet metrimääräisesti niin pitkälle kuin parhaiden. Perstuntuma väittää kuitenkin ihan muuta.
Toinen ihmetyksen seikka on ko. autolehden parjaama alennetun jännitteen käyttö Passatissa. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että päiväkäytössä (valokatkaisimen nolla-asento) valot palavat hivenen alemmalla jännitteellä. Säästäähän se polttimoiden ikää huomattavasti. Pimeällähän katkaisijaa kääntämällä saa sitten täydet jännitteet päälle...! Herääkin kysymys, onhan valokatkaisin todellakin ollut valotestejä tehdessä "päällä", eikä nolla-asennossa...?
No, oli miten oli, mutta yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että valot ovat huomattavasti mainettaan paremmat, eivätkä todellakaan ala-arvoiset.
Yleensäkkin aina huomataan vain ne negatiiviset asiat, kukaan ei ole kommentoinut esim. sitä, että Passat voitti taannoisen Ilta-Sanomien (vai oliko Ilta-Lehti?) tekemän henkilöautojen kuljettajan istuin-vertailun....ja vieläpä varsin ylivoimaisesti. Tämä nyt ei varsinaisesti kuulunut tähän, mutta oli ihan pakko mainita.
Ihan pakko on kommentoida Passatin valoja, ettei joku nyt sen takia jätä esim. autoa ostamatta. Itselläni on ollut parikymmentä autoa ja niistä uutena ostettuna puolenkymmentä. Kokemusta on kertynyt hyvinkin monista eri merkeistä, enkä ole ollut mitenkään merkkiuskollinen edes siis.
Mitä tulee Passatin valoihin, voin vaan sanoa, että ne ovat täysin asialliset. Mitään eroa en ole huomannut esim. edelliseen autooni (Jetta vm. 2006). Ainakaan valot eivät ole yhtään huonommat. Valoilla siis tosiaan tulee täysin toimeen, eivätkä ne ole mielestäni ollenkaan "surkeat". Tosin ksenon-valoja minulla ei ole koskaan ollutkaan, mutta se on taas eri juttu. Tietysti, jos ottaa hintaluokan huomioon, pitäisi ksenonit mieluiten olla jo vakiona...mutta siis näillä vakiovaloilla kyllä tavallinen (normaalinäköinen) pärjää mainiosti. Oikein ihmetyttää tämä jatkuva jauhaminen samasta asiasta. Tämä perustuu ilmeisesti autolehden valotestiin, jossa Passatin valot eivät näyttäneet metrimääräisesti niin pitkälle kuin parhaiden. Perstuntuma väittää kuitenkin ihan muuta.
Toinen ihmetyksen seikka on ko. autolehden parjaama alennetun jännitteen käyttö Passatissa. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että päiväkäytössä (valokatkaisimen nolla-asento) valot palavat hivenen alemmalla jännitteellä. Säästäähän se polttimoiden ikää huomattavasti. Pimeällähän katkaisijaa kääntämällä saa sitten täydet jännitteet päälle...! Herääkin kysymys, onhan valokatkaisin todellakin ollut valotestejä tehdessä "päällä", eikä nolla-asennossa...?
No, oli miten oli, mutta yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että valot ovat huomattavasti mainettaan paremmat, eivätkä todellakaan ala-arvoiset.
Yleensäkkin aina huomataan vain ne negatiiviset asiat, kukaan ei ole kommentoinut esim. sitä, että Passat voitti taannoisen Ilta-Sanomien (vai oliko Ilta-Lehti?) tekemän henkilöautojen kuljettajan istuin-vertailun....ja vieläpä varsin ylivoimaisesti. Tämä nyt ei varsinaisesti kuulunut tähän, mutta oli ihan pakko mainita.
Mitä se on sinulta pois, jos joku haluaa autoonsa Passatin peruslyhtyjä paremmat valot?! Jos ne sinulle riittää, niin ole onnellinen. Jettaan verrattuna ne eivät olekaan juurikaan huonommat, mutta esim. itselläni olevassa edellisen mallin Corollassa on paremmat valot. Kyllä minä niillä juuri ja juuri suostun ajelemaan, mutta kyllä Passatin hintaisessa autossa pitäisi saada jo paljon parempaa.
Olen kyllä istunut vieressä, kun tuttavani ajoi nykyisin yleiseen tapaan "yksisilmäisellä" autollaan umpipimeässä. Ei näyttänyt juurikaan kaveria häiritsevän, vaikka itseäni hirvitti ihan tosissaan. Joillekin näyttää riittävän se, että näkee mihin tie jatkuu. Itse haluan nähdä myös vähän siitä, mitä tiellä ja sen pientareilla tapahtuu.
Mitään perusteita ei ole rivien välissä esittämällesi epäilylle Passatin valojen pieleen tehdyistä mittauksista. Asian mittaus on simppeliä ja tulokset korreloivat erittäin vahvasti "perstuntuman" kanssa, selvästi vahvemmin kuin esim. ajomelun tapauksessa.
Passatin kohdalla en ole nähnyt autolehtien valittavan päivävalojen alennetusta jännitteestä (minunkin mielestäni hyvä ominaisuus), on vain valiteltu yleisesti heikkoja kantamia. Golfista TM valitti, että viimeisen faceliftin jälkeen valojen jännitteet on-asennossa jäivät yhtä alhaisiksi kuin aiemmin päivävaloilla. Siitä sietääkin jo valittaa.
Minun mielestäni Passat on saanut voittopuolisesti positiivista palautetta niin lehdissä kuin keskustelupalstoillakin. Kun tuon hintaisessa ja muuten hyvin laadukkaassa autossa on tapahtunut selvä lapsus niin helposti mitattavassa, mutta normaalissa koeajossa vaikeasti todettavassa asiassa kuin ajovalot, niin kyllä siitä saa meteliä pitää. Silloin tällöin metelöinti on johtanut jopa asian korjaamiseen faceliftin tms. yhteydessä. Tämänkin saisivat korjata, koska hyvät ajovalot ovat erinomaisen tärkeä turvallisuusvaruste.
Ihan yhtä lailla pielessä on lisävarusteisten xenonien hinta/laatu-suhde. Kyseessä ovat yhdet markkinoiden kalleimmista tuplaxenoneista, jotka arvokkuudestaan huolimatta ovat teholtaan heikoimmasta päästä. Ei tällaisesta politiikasta voi oikein kiitosta jakaa.
[kenesis muokkasi tätä viestiä 24.07.2007 klo 18:55]
Huh, huh! Luin koko viestiketjun läpi. Tässä omia mietteitä VW:n laadusta ja tietenkin vähän Toyotasta. Viestiketju ei ole pysynyt kovin hyvin alkuperäisessä aiheessa, siis parannetaan tilannetta...
Omistamani Passat 11/01 96 kW PD 4-motion on ollut laadultaan vähintään keskitasoinen. Nyt mittarissa on yli 220 tkm. Passat on erittäin miellyttävä matkakumppani.
Vikoja siinä on ollut seuraavasti omistamani 75 tkm aikana. Silloin tällöin auto polttaa ajohallinnan merkkivaloa ja samaan aikaan täristää tyhjäkäynnillä lievästi. Vikaa ei ole saatu täysin pois.
Suurin vika on ollut tielle jättämisen arvoisesti laturin siipipyörän ulos "pullahtaminen", jolloin se jumitti sähköisen flektin väliin. VW oireili jo ennen tielle jättämistä, mutta ammattitaidoton (ei merkkihuolto, joka ehkä vielä heikompi tasoinen?) korjaamo ei pystynyt paikallistamaan vikaa ajoissa. Siis jälleen asian kanssa olisi voinut elää, jos huolto osaisi asiansa ja korjaisi vian ennen totaalista hajoamista!
Toinen tielle jättäminen sattui kiusallisesti pimeällä maantiellä. Autossa syttyi ajohallinnan merkkivalo ja laturin valo ja auto vain sammui. Tässä vikana oli korjaamon hutilointi: Eivät olleet kiristäneet laturin virtajohtoa kunnolla.
Sellainen fiilis on jäänyt eri automerkeistä, että korjaamon tasolla on huomattava merkitys asiakastyytyväisyyteen. Toyotan pelastaa huippuluotettavuuden lisäksi erittäin ammattitaitoinen pikahuolto/korjaamo (ammattikäytössä kokemusta 8 Toyotasta kahdeksan vuoden ajalta).
VAG-konsernin tuotteet kyllä kiinnostavat, mutta täytyisi ensin löytää luotettava korjaamo. LMS:n luotettavuus (muut töpit toisen korjaamon tekemiä) kyllä kärsi pahan kolauksen, siitä seuraavassa:
Kolmas Passatin vika olisi siellä korjattuna maksanut 800 euroa, joten päätin korjata itse. Kakkosvaihdetta kytkiessä vaihdekeppi menee peruutusvaihteen väliin saakka ja vaihde ei kytkeydy. Työnvastaanottaja selitti ettei autossani ole mitään vikaa. Kerroin hemmolle kavereideni (ajaneet satoja tuhansia kilometrejä!) sammuttavan autoni, koska eivät saa kakkosta päälle => nopeus tippuu ja TDI rankaisee sammumalla.
He tutkivat vikaa jo aiemmin, muuteivat osanneet korjata sitä. Nyt tyly diagnoosi oli, että vaihdelaatikko pitää irroittaa ja tutkia sitä kautta vaihteensiirtäjiä.
Tutkin samaa asiaa ohjaamon puolelta ja yhdessä kaverini kanssa avasimme yhden pirun tiukan kuusiokoloruuvin ja siirsimme vaihteensiirtäjän tankoa hieman eri asentoon. Nyt vaihdekepin vapaa-asento on hieman edempänä, mutta kaikki vaihteet kytkeytyvät ja toimivat täysin normaalisti. Aikaa korjaukseen kotitason työkaluilla toimien kului 2 tuntia.
Eli nostaisin autokorjaamon osaamistason korkealle automerkkiä valittaessa. Autoissa saa olla jonkun verran vikoja, mutta kyllä korjaamon pitää saada ne kerralla kuntoon esim. huoltojen yhteydessä. Toyotan valtti on erinomainen koulutusjärjestelmä asentajilleen ja ainakin täällä päin erittäin hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki.
Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanilaisillakin.
Lainaus:"Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanil
D-Power puhuu asiaa! Vaikka itsekin ajan konsernin autoilla, allekirjoitan ylläolevan tekstin!" Vaikuttaa toisaalta siltä, että palstalla keskustelee teiniporukka, joiden ajatusten ahtauden jo ikä selittää!
Lainaus:"Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanil
D-Power puhuu asiaa! Vaikka itsekin ajan konsernin autoilla, allekirjoitan ylläolevan tekstin!" Vaikuttaa toisaalta siltä, että palstalla keskustelee teiniporukka, joiden ajatusten ahtauden jo ikä selittää!
Ei oikein auennut viittaus ajatusten ahtauteen. Ehkä kirjoittajissa on nuoremman polven kuskeja myöskin. Itselläni kokemukset japseista 60-70 luvulta asti. Toisin sanoen jäävät kauppaan, eivät minulle kelpaa. En ymmärrä tätä jatkuvaa hymistystä näistä, onko kyseessä jonkinlainen aliarvostus kompleksi, kenties. Autohan valitaan hyvin pitkälle tunnetasolla, siis millä kehtaa itse ajella luulisin.
[quote title="24.07.2007 klo 22:17 D-Power kirjoitti"] Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanilaisillakin.
Kehitystä tapahtuu, ja eihän ne erot nykyautoissa ole missään mitään valtavia. Asiansa ajavia laitteita kaikki. Mutta sama koskee myös tuota luotettavuutta, ei ne erot nyt niin suuria ole kuin listalla järjestykseen laitetettaessa näyttää. Itselläni on nyt vuoden verrran ollut Accord diesel, jonka pitäisi olla yksi luotettavimmista autoista mitä maa päällään kantaa. Yleiskuva onkin luotettava, mutta muutama pikkuvika siinä kuitenkin on ollut 45 tkm matkalla, mikä ei mitenkään poikkea edellisistä eurooppalaisista. Samaan aikaan toinen automme, esittelykäytöstä vähän käytettynä ostamani -05 mallinen MB C diesel, on pelannut aivan mainiosti ilman mitään ongelmia samoille kilometrilukemille. Tuota edeltänyt vastaava bensakoneinen toimi omassa ja vaimon käytössä aivan mainiosti sen 120 tkm.
Itse en edes ole ajanut nykyistä Avensista sähkötehosteisella versiolla, koska ainoat minulle sopivat vaihtoehdot olisivat 2.2 litraiset dieselit. Ajo-ominaisuudet ovat minusta niillä tavanomaiset. Kyllä niillä pärjää mainiosti, mutta niinhän kaikilla nykyautoilla pärjää. Eihän huonoja näissä autoluokissa enää tehdäkään. Nätisti käyvä 177 hv diesel oli minulle luonteensa puolesta pieni pettymys.
Avensiksen vika on minulle siinä, ettei mitään erikoisen hyvää ominaisuutta ole tarjolla. Huonoja on sitten muutamassa ratkaisevassa kohdassa: ergonomia ja penkit ainakin itselleni. Kunnon penkkejä tuohon autoon ei saa edes rahalla, enkä osta ikinä autoa jonka penkit eivät ole hyvät. Enhän osta kenkiäkään, jotka ovat vääränkokoiset tai muuten epäsopivat.
No, nyt saa riittää Avensis-jutut. Ei ole Toyota minun autoni ainakaan nykymalleilla.
MMS: Ei oikein auennut viittaus ajatusten ahtauteen. Ehkä kirjoittajissa on nuoremman polven kuskeja myöskin. Itselläni kokemukset japseista 60-70 luvulta asti. Toisin sanoen jäävät kauppaan, eivät minulle kelpaa.
Sinun mukaasi japskit ovat jääneet siis 60-70-luvulle? Tai miten selität ns. kokemuksen muuten, jos kerran eivät kelpaa, voiko kokemusta edes saada (kun siihen ei lasketa 5 minuutin koeajoa, joka jo valmiiksi sisältää sinun kokoluokkasi ennakkoluuloja)?
En ymmärrä tätä jatkuvaa hymistystä näistä, onko kyseessä jonkinlainen aliarvostus kompleksi, kenties. Autohan valitaan hyvin pitkälle tunnetasolla, siis millä kehtaa itse ajella luulisin.
Mietipäs sitä, mersumies! Mitä siis myyntitilastot kertovatkaan, millä Suomessa nimenomaan KEHDATAAN ajella eniten.
Mietipäs sitä, mersumies! Mitä siis myyntitilastot kertovatkaan, millä Suomessa nimenomaan KEHDATAAN ajella eniten.
Ei tarvitse miettiä hetkeäkään selvää asiaa. Ennen suomalaisten suosikkeja olivat mosset, ladat ja pikku datsunit. Siis autoja edullisimmasta päästä. Nyt on tojo suosittu, mutta en oikein ymmärrä sitä, että yritetään tuoda sitä esiin kaikille kelvollisena valintana. Tässä osiossa eräs kirjoitti pitkän vuodatuksen volkkarin vioista, ja päätti sen tojon ylistykseen... miksiköhän? Kyllä näyttää tojon leirissä olevan kova tarve mollata muita merkkejä jostain syystä. Se että keskusteluissa käsiteltäisiin otsikkoaihtta niin jostain syystä nurkan takaa yritetään tuoda näitä japseja esiin kerta toisensa jälkeen. Ei näytä menevän perille, että ne ei kiinnosta kaikkia. Se että en japsia itselleni huoli, niin se on oma henkilökohtainen näkemykseni.
"Ennen suomalaisten suosikkeja olivat mosset, ladat ja pikku datsunit"
Pari pointtia: Mosseja ja Skodia suosittiin ennen autotuonnin vapauttamista 1962. Tämän jälkeen suosioon nousi halvimmat länsiautot VW ja Ford (G-mallit. Myös Fiatista tuli suosittu 1960-luvulla, mutta etenkin 1970-luvulla. VW:lle, jonka vuosittaisia myyntimääriä ei vieläkään ole rikottu jäi kuitenkin kehityksestä jälkeen, kuten oli käynyt itäblokin autoillekin ja niinpä 70-luvulla länsiauoista Datsunit ja Toyotat saivat yhä enemmän suosiota hyvän laatunsa ansiosta. Myös Fiat 124-lisenssillä valmistettu Lada oli tuolloin ajanmukainen ajoneuvo ja möi hyvin edullisen hintansa ansiosta. Myös Fiat 127 ja suomalainen Saab96 ylsivät hyviin myynteihin. 1980-luvun alussa Datsun otti valta-aseman, mutta myös Lada ja Toyota moivät hyvin. Vuodesta 1985 Corolla otti myydyimmän tittelin ja niinpä alkoi Toyotan valtakausi, joka jatkuu yhä. Ladan suosio hiipui 90-luvulle tultaessa. Ainoastaan Opel Astra on vienyt 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa tuon myydyimmän tittelin muutaman kerran. 1990-luvun suosikkeja ovat Toyotan ohella myös olleet pitkän tauon jälkeen VW. Myös Nissan ja Opel ovat myyneet tasaisen hyvin.
Yhteenvetona: Suomessa on verotuksesta johtuen suosittu edullisia autoja aina (poikkeuksena suomalaisten Saabien ja Volvojen hyvä menestys, joka Saabin kohdalla johtui kotimaisuudesta ja Volvon kohdalla laadusta), mutta silti laatuun on panostettu heti kun autojen tuonti vapautui. Lada tarjosi etenkin 70-luvulla paljon vastinetta rahalle, mutta kehityksen puute siirsi sen pian "halpis"-vaihtoehdoksi. Ne autot, joiden laatu on säilynyt ja tekniikka kehittynyt jatkuvasti ovat säilyneet suosikkeina. Esim. Mosse, VW ja Lada kompastuivat kehityksen puutteeseen, kun taas Corolla, Opelit (tosin 2000-luvulla Opel kompuroi laadunsa vuoksi) ja Nissanit ovat menestyneet hyvin. Myös VW:n suosio on ollut kasvussa jälleen 90-luvulta saakka.
Itse en yhtään ihmettele Toyotan suosiota. Mallit menestyvät vertailuissa, ovat erittäin laadukkaita ja hinnat ovat laatuun nähden kohtuulliset (ei kuitenkaan halvat). Arvonsäilyminen on Suomessa parasta ja käyttöikä pitkä ja kulut kohtuulliset. Veikkaan, että suosio jatkuu yhä jos vaan laatu säilyy ja tekniikka kehittyy kuten 60-luvulta asti on tapahtunut. Jos Toyota ei miellytä, niin oma on häpeä - enemmistöä keskiluokkaisesta kansasta se kuitenkin miellyttää - pääministeri mukaan lukien.
MMS ...Se että keskusteluissa käsiteltäisiin otsikkoaihtta niin jostain syystä nurkan takaa yritetään tuoda näitä japseja esiin kerta toisensa jälkeen. Ei näytä menevän perille, että ne ei kiinnosta kaikkia.
En voi sanoa pitäneeni tilastoa, mutta eikös aina tuoda se "vastavoima" esille, jos yhtä mollataan?
Minuakin voisi siis hämmästyttää yhtä lailla, miten täällä voidaankan mollata japskeja!
Onkohan puntit mahd. tasan, mutta pääasia tällaisilla palstoilla lienee joka tapauksesa keskustelu, väite/vastaväite jne jne.
Se että en japsia itselleni huoli, niin se on oma henkilökohtainen näkemykseni.
Ole hyvä vaan!
Eikä esim. ne Tojot enää ole samalla tavalla "kustannustehokkaita" kuin mainitsemasi autot, uusina siis. Kun ennen ostettiin tosiaan Ladoja ja Pikku-Datsuneita yms, niin nykyään taitaa edullista tarvitseva ostaa hyvän käytetyn? (vrt vaikka keskustelu käytettyjen hintatason putoamisesta)
Lisäys: Tuon viimeisen kappaleeni yllä tarkensi juuri A. Tapio (tämän kirjoituksen alapuolella) varsin ansiokkaasti, kiitos. Juuri sensuuntaisia ajatuksia ajoin takaa.
[Kumppani muokkasi tätä viestiä 25.07.2007 klo 11:13]
[quote title="25.07.2007 klo 11:02 A Tapio kirjoitti"]
Itse en yhtään ihmettele Toyotan suosiota.
Minustakaan se ei ole ihme. Kun katsoo vaan mitkä muut asiat ovat useillakin elämänalueilla suosittuja Suomessa, niin ei tosiaan ihmetytä. Tavarataloista tusinatavaraa massoille.
Kyllä niillä Prismasta ym. kaupoista saatavilla harmailla miesten avokengilläkin ja muilla vastaavilla tuotteilla on ollut jo vuosia vahva kansansuosio, ne ovat "kustannustehokkaat" - tosin monille epämukavat, törkeän näköiset ja tyylittömät mutta eihän se haittaa kunhan on "hyvät" ja aina ennenkin on sellaiset ollut. Ja kun ei käy paria luokkaa parempia kokeilemassa, niin hyviltähän ne tuntuu.
Joskus on ollut mielenkiintoisia vertailuja eri maista, esim. - paljonko rahaa käytetään palveluihin - kuinka usein syödään ulkona - mitä ostetaan kaupasta - miten paljon käytetään rahaa pukeutumiseen ym ym. Nämä siis suhteutettuna ostovoimaan, eli hintojen vaikutus on yleensä poistettu.
Näissä Suomi ei näyttäydy kovinkaan korkeatasoisena maana - enemmän vähän junttilana vaikka sekin asia on ainakin nuorempien osalta muuttumassa.
Jos Toyota ei miellytä, niin oma on häpeä - enemmistöä keskiluokkaisesta kansasta se kuitenkin miellyttää - pääministeri mukaan lukien.
Mikä ihmeen häpeä se on, jos ei tykkää aina samoista asioista kuin joku toinen tai kulje muun lauman mukana? Osalle ei ole mitään väliä millä autolla ne ajavat. Osalle se on tärkeää, siksi ne panostavat siihen enemmän. Sallittakoon se heille, eikä yritetä selitellä jonkun massoille tarkoitetun laitteen sopivan kaikille ja kaikkiin tarpeisiin sekä olevan ominaisuuksiltaan ylivertainen.
Toyotan markkinaosuus oli kesäkuussa 13,4%, ei se mikään enemmistö minusta ole...ja sitä emme tiedä mikä porukka tuota loppujen lopuksi ostaa.
Keskiluokka ja sen vaurastuminen selittää minusta enemmänkin esim. Volvon ja Volkswagenin suosiota kuin Toyotan. Esim. Volvo on ollut viimeisimmissä tilastoissa 3:ksi myydyin automerkki. Minusta se on kova saavutus, kun ottaa hinnat huomioon. Volvojen keskihinta on ihan eri tasolla kuin Toyotalla.
Osa kansasta on siis havainnut, ettei enää eletä 50-luvun pula-aikaa.
Kyllä niillä Prismasta ym. kaupoista saatavilla harmailla miesten avokengilläkin ja muilla vastaavilla tuotteilla on ollut jo vuosia vahva kansansuosio, ne ovat "kustannustehokkaat" - tosin monille epämukavat, törkeän näköiset ja tyylittömätKeskiluokka ja sen vaurastuminen selittää minusta enemmänkin esim. Volvon ja Volkswagenin suosiota kuin Toyotan. Esim. Volvo on ollut viimeisimmissä tilastoissa 3:ksi myydyin automerkki. Minusta se on kova saavutus, kun ottaa hinnat huomioon. Volvojen keskihinta on ihan eri tasolla kuin Toyotalla.
Tässäkin on sisäänrakennettuna oletus, että edullinen="tyylitön", kallis="parempi", ikäänkuin ne olisivat sama asia.
Kaikista vähiten juuri ulkonäköasioiden pitäisi olla statukseen vaikuttava tekijä: halvalla kun saa yhtälailla ns. tyylikkään näköistä, johan sen todistavat kopiot vaikka sitten kalliimmista lenkkareista, tai kävelykengistä.
Mitä siis jää jäljelle? Sitten tullaan (osin epämääräisiin ja maun mukaiseenkin) laatuun: kestävyys, varustelutasoon, ajettavuus, turvavarusteet jne.
Jos Volvo on noussut myyntitilastoissa niin hyvä vaan, mutta missä määrin se johtuu siitä, että se on vain aina ollut kalliimpi, sillä on imago erilainen yms? Mitenkäs se on se laadun kanssa ollut, olen TÄÄLTÄ lukenut, että pajalla on pitänyt käyttää monienkin ja mitä merkillisimmistä syistä.
Tässä keskiluokan vaurastumisessa vaikuttaa muuten, hyvä AkiK, sekin ettei enää ostetaakaan Toyotan tapauksessa (se aina niin yleispätevä japskiesimerkki) enää Yariksia, eikä edes Corolliakaan, vaan siirrytään suoraan Avensikseen tai RAV4:een, tai Priukseen ja Land Cruiseriin.
Ei vaurastuminen kaikilla tarkoita todellakaan sitä, että "vaihdan heti japskin saksalaiseen", höh! Vaurastunut keskiluokka osaa ostaa myös malliston kalliimmasta päästä ja isomman, tai isommalla koneella, täysillä varustuksilla jne.
Osa kansasta on siis havainnut, ettei enää eletä 50-luvun pula-aikaa.
Aina rahalla on saanut, ostihan se Olavi Virtakin aika makeen Chevroletin, joita ei tullut joka kulmassa vastaan...
"Minustakaan se ei ole ihme. Kun katsoo vaan mitkä muut asiat ovat useillakin elämänalueilla suosittuja Suomessa, niin ei tosiaan ihmetytä. Tavarataloista tusinatavaraa massoille."
Suomalainen käyttää autoon suhteessa enemmän kuin moni muu eurooppalainen. Uskoisin, että koska autoilu on täällä kallista niin moni ei halua ostaa huonoa. Tästä syystä Toyota pärjää ja miksei vaikka Volkkarikin. Kumpaakaan ei parhaalla tahdollakaan voi nimetä edustusautoksi, mutta mitään köyhän kulkineitakaan ne ei ole (vrt. Dacia Logan yms.). Ne edustavat keskiluokkaista elämän tapaa ja kansankotimaista hyvinvointia. Aivan kuten Volvo edustaa Ruotsissa. Volvokaan ei ole edustusauto, vaan hieman parempi tavallinen.
En yhä voi ymmärtää miten muutamat vihaa harmitonta harmaata Toyotaa! Se, että Alfasta kiisteltäisiin niin olisi ok, mutta että Toyota... Ehkä myynti- ja laatumittaus menestys ottaa päähän ja aiheuttaa kateutta tai vastaavia tunteita.
Itse harrastan autoja, autohistoriaa ja moottoriurheilua. Kilpapuolella tulee ajeltua monillakin laitteilla, mutta käyttöautona Toyota on ollut varmin ja ilman muuta sopii keskiluokkaiseen ja akateemiseen elämän katsomukseeni aivan hyvin. Toisille sopii ehkä joku muu peli hyvin. Vasemmistolainen voisi valita vaikka halvan saksalaisen tai ranskalaisen pelin ja oikeiston äärilaidalta valinta voisi osua vaikka jenkkiin tai kalliiseen saksalaiseen. Ja jotta asia ei olisi näin yksinkertaista, niin valinnat voivat mennä mieltymysten mukaisesti aivan päinvastoin.
p.s. itselläni huonoja kokemuksia Volkkarin laadusta, mutta ei se koko totuutta kerro merkistä.
[A Tapio muokkasi tätä viestiä 25.07.2007 klo 12:50]
Itse hiukan kuvausta harrastaneena tämä lienee hiukan sama asia kuin Canon/Nikon. Ihan yhtä hyviä kameroita molemmat mutta ratkaisevaa lienee se, kumpi käy käteen paremmin. Nikonilla putket käyvät paremmin yksiin digirunkojen sekä filmirunkojen välillä, joten Nikon on oma valintani. Canon on puolestaan hiukan mukavampi käyttää, joten silläkin on omat käyttäjänsä. Toinen tykkää mukavuudesta ja minä käytännöllisyydestä.
Nämä väittelyt riisipussien ja autojen kestävyydestä on naurettavia... Ei kukaan joka oikeasti joutuu ajamaan autolla paljon, osta mitään Corollaa. Vaimolla on ollut yksi Corolla ja se ruostui aivan puhki ja lopuksi vielä syttyi palamaan.
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Mitsubishi Lancer Evo on hyvä japanilainen auto.
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Ettei vain olisi ollut jokin 80-luvun lopun Corolla kyseessä...
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Autojen kestävyyteen en ota kantaa. Tilastoja löytyy netistä niin paljon, että jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä. Jos ei nyt yhdestä yksittäisestä, niin ainakin selailemalla useampaa. Ikävää jos vaimosi Corolla syttyi palamaan. Ainoa auto, jonka itse olen kuullut syttyneen palamaan, on Audi A2. Onneksi nämä kuitenkin ovat yksittäistapauksia...
Jep, samaa mieltä. Paljon ajavat ihmiset eivät yleensä osta Corollaa, vaan yhä useammin Avensiksen. En kyllä ymmärrä mistä sen Corollan tähän vetäisit... Vai vertaatko Volvoasi luokkaa paria alempaan automalliin?
Mitä ovat oudot viat? Mielestäni kaikki viat ovat outoja, eikä niitä pitäisi hyväksyä. Vai onko Volvon viat niitä tuttuja ja turvallisia, joihin neljännen Volvon kohdalla on jo tottunut?
Itsellä on jo neljäs Volsu menossa ja mitään outoja vikoja ei ole ollut; kunhan on huoltanut vain auton säännöllisesti. Tällä hetkellä vaimolla on uusi Nissan Almera kauppakassina ja siihen se on ihan hyvä, halpa ja ok auto. Jarrut ovat hyvät , mutta ohjaustuntuma on melkein yhtä epämääräinen kuin jossain Avensiksessa.
Mitsubishi Lancer Evo on hyvä japanilainen auto.
takas suomi24:seen!
Itse ajan mielestäni paljon (n. 50 000 vuodessa) ja ajan diesel-Corollalla. Täytyy muistaa, että kaikilla paljoa ajavilla ei ole varaa ostaa suuremman kokoluokan autoa vaikka se mukavaa olisikin.
Olet oikeassa. Kuitenkin valtaosa paljon ajetuista on ns isoja autoja.
Näinhän se on. Suurin ero kilometreissä näppituntumani mukaan on Polo-Golf/Yaris-Corolla/Corsa-Astra luokkien välillä kuin esim. Corolla-Avensis/Astra-Vectra/Golf-Passat-akselilla.
Eipä tuo sinänsä ihme ole kun ottaa huomioon uusien compact-luokan autojen ajo-ominaisuudet. Ainakin Golf menee kuin juna kovemmissakin nopeuksissa ja urheiluistuimissa istuu selän kipeytymättä tovin jos toisenkin.
Noniin ensimmäinen viesti tälle palstalle, olen jo pitkään lukenut keskusteluja ja oli pakko osallistua hieman
Olen huomannut tämän sodan VAG vs. Japsit, itselläni ei ole edes kokemusta VAG konsernin autoista ja en rupea siksi tuomitsemaan. Mutta asia on myös niin niinkuin minun kohdalla että ei kaikilla ole varaa ostaa
BMW:tä jne. vaikka haluisi, itse ostin ensimmäisen oman autoni maaliskuussa Almera Vm.00 1,8. Olen samaa mieltä että auto on mielestäni aika muovinen ja jotenkin halvalla toteutettu, mutta sen näkee myös hinnassa. Itse valitsin mielummin luotettavan tekniikan ja uudemman auton, kuin 10vuotta vanhemman Bemarin samaan hintaan jossa tehoa tuplat ja parempi ajettavuus. Sehän on tietysti makuasia mitä kukin arvostaa.
Seuraava autoni ei luultavasti tule olemaan Nissan enkä viellä tiedä mikä
saattaa jopa olla Vag:in auto jos vain raha tilanne sen sallii.
VW laatu on laajoissa kuluttajakyselyissä eri maissa ollut keskitasoa.
Laatu/kustannus tasosta antaa kuvan myyntimenestys , joka on ollut hyvä.
Yksittäisissä kokemuksissa on kyse yksilöeroista.
Suomessa Golfin myyntimenestys kuvaa, että kelpo auto.
[quote title="02.07.2007 klo 15:14 Opelixi kirjoitti"]
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Aika paljon vaan näkee noilla TDI Golfeilla (ja A3:lla) ajettavan. Golf TDI Variant ei ole aiemmin ollut mikään harvinaisuus paljon ajavien keskuudessa, viime aikoina tietysti vanhentunut malli on verottanut myyntiä. Voisi kuitenkin olettaa, että uuden mallin myötä aika moni paljon ajavakin sen taas hankkii, onhan siinä ne ns. perusasiat aika hyvin kohdallaan. Ajo-ominaisuudet, ergonomia, taloudellisuus jne. Ja menee ilmeisesti suht hyvin kaupaksi vielä enemmän ajettunakin. Paljon ajavalle on sääli ainakin Passatin kohdalla, että siinä on surkeat valot.
Nykyinen Avensis olisi ihan hyvä auto jos ajelisin parikymmentä tonnia peruspyörittelyä ja kehtaisin sitä pihassa katsella. Sen penkit ja ergonomia sekä eräät ajo-ominaisuudet eivät kyllä nouse positiivisina esiin ja auto on "bonuksena" aika ruma ja tylsä. Siksi en tätä nykyistä mallia itselleni edes harkitse. Penkit on alkanut aavistuksen rassata nykyisessä Accordissakin vaikka se ensi alkuun tuntuikin erinomaiselta.
Seuraavaksi pitänee taas palata eurooppalaiseen, ne on tehty ihmisen kokoisille ihmisille ja niissä näköjään saa edelleen ominaisuuksia joiden kanssa voi viihtyä vähän pidempäänkin.
Ettei vain olisi ollut jokin 80-luvun lopun Corolla kyseessä...
Audien ja Volkkarienkin suhteen jutut on palstalla usein jostain muualta kuin nykypäivästä. Kun puhutaan esim A4 Audista ja vertaillaan sitä uusiin Toyotoihin, niin keskustellaan kuitenkin tästä nykyisestä mallista tai vaikka pian tulevasta uudesta mallista, ne kun ovat ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa kuin se 90-luvun puolivälin-loppupuolen mallinen.
Harva ostaa myöskään Golffia, jos joutuu ajamaan paljon. Passat ja Avensis voisi tulla paremmin kysymykseen, jos tiedossa on paljon ajoa.
Aika paljon vaan näkee noilla TDI Golfeilla (ja A3:lla) ajettavan. Golf TDI Variant ei ole aiemmin ollut mikään harvinaisuus paljon ajavien keskuudessa, viime aikoina tietysti vanhentunut malli on verottanut myyntiä.
Ajetaanhan niillä en minä sitä väitäkkään. Kuitenkin jos tarkastellaan paljon ajettujen autojen luetteloa, niin sieltä löytyy aina kunkin merkin suurimmat mallit tai sitten sellaiset 20 vuotta vanhat yksilöt mitkä ovat sattuneet saamaan hyvän omistajan. Autoillahan käsittääkseni ajetaan eniten ensimmäisinä vuosina ja jos auto silloin sattuu olemaan jollain kaupparatsulla tai taksina, niin tuleehan niitä kilometrejä reippaasti ja nämä tyypit yleensä ostaa isoja malleja.
Paljon ajavalle on sääli ainakin Passatin kohdalla, että siinä on surkeat valot.
Xenonit on kyllä hyvät, eli kyllä Passattiinkin saa hyvät valot. Maksaa vaan jonkun verran. Tai no, aika paljon. Verottomana 900 muistaakseni.
Xenonit on kyllä hyvät, eli kyllä Passattiinkin saa hyvät valot. Maksaa vaan jonkun verran. Tai no, aika paljon. Verottomana 900 muistaakseni.
Vastakkaisia mielipiteitä on esitetty paljonkin, ja mittaustulosten perusteella olen itsekin hieman eri mieltä. Lähivalot on kyllä ihan ok, vaikka eivät xenonien joukossa ole kovin kummoiset. Kaukovalot on sitten aika heikot, halogeenivaloistakin löytyy parempia vaikka kuinka ja tuplaxenon-autoista ei taida yhtä huonoja löytyä lainkaan, paitsi Audilta... Ja näiden valojen lisähinta Suomessa: 1830 euroa.
Joo, en ole lukenut nuita vertailuja. Parempiakin varmasti löytyy. Henk. koht en kyllä viime talvena osannut kaivata lisää valotehoa. Paremmat ne on kuin edellisessä autossani (sitikka).
Ihan pakko on kommentoida Passatin valoja, ettei joku nyt sen takia jätä esim. autoa ostamatta. Itselläni on ollut parikymmentä autoa ja niistä uutena ostettuna puolenkymmentä. Kokemusta on kertynyt hyvinkin monista eri merkeistä, enkä ole ollut mitenkään merkkiuskollinen edes siis.
Mitä tulee Passatin valoihin, voin vaan sanoa, että ne ovat täysin asialliset. Mitään eroa en ole huomannut esim. edelliseen autooni (Jetta vm. 2006). Ainakaan valot eivät ole yhtään huonommat. Valoilla siis tosiaan tulee täysin toimeen, eivätkä ne ole mielestäni ollenkaan "surkeat". Tosin ksenon-valoja minulla ei ole koskaan ollutkaan, mutta se on taas eri juttu. Tietysti, jos ottaa hintaluokan huomioon, pitäisi ksenonit mieluiten olla jo vakiona...mutta siis näillä vakiovaloilla kyllä tavallinen (normaalinäköinen) pärjää mainiosti. Oikein ihmetyttää tämä jatkuva jauhaminen samasta asiasta. Tämä perustuu ilmeisesti autolehden valotestiin, jossa Passatin valot eivät näyttäneet metrimääräisesti niin pitkälle kuin parhaiden. Perstuntuma väittää kuitenkin ihan muuta.
Toinen ihmetyksen seikka on ko. autolehden parjaama alennetun jännitteen käyttö Passatissa. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että päiväkäytössä (valokatkaisimen nolla-asento) valot palavat hivenen alemmalla jännitteellä. Säästäähän se polttimoiden ikää huomattavasti. Pimeällähän katkaisijaa kääntämällä saa sitten täydet jännitteet päälle...! Herääkin kysymys, onhan valokatkaisin todellakin ollut valotestejä tehdessä "päällä", eikä nolla-asennossa...?
No, oli miten oli, mutta yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että valot ovat huomattavasti mainettaan paremmat, eivätkä todellakaan ala-arvoiset.
Yleensäkkin aina huomataan vain ne negatiiviset asiat, kukaan ei ole kommentoinut esim. sitä, että Passat voitti taannoisen Ilta-Sanomien (vai oliko Ilta-Lehti?) tekemän henkilöautojen kuljettajan istuin-vertailun....ja vieläpä varsin ylivoimaisesti. Tämä nyt ei varsinaisesti kuulunut tähän, mutta oli ihan pakko mainita.
Mitä tulee Passatin valoihin, voin vaan sanoa, että ne ovat täysin asialliset. Mitään eroa en ole huomannut esim. edelliseen autooni (Jetta vm. 2006). Ainakaan valot eivät ole yhtään huonommat. Valoilla siis tosiaan tulee täysin toimeen, eivätkä ne ole mielestäni ollenkaan "surkeat". Tosin ksenon-valoja minulla ei ole koskaan ollutkaan, mutta se on taas eri juttu. Tietysti, jos ottaa hintaluokan huomioon, pitäisi ksenonit mieluiten olla jo vakiona...mutta siis näillä vakiovaloilla kyllä tavallinen (normaalinäköinen) pärjää mainiosti. Oikein ihmetyttää tämä jatkuva jauhaminen samasta asiasta. Tämä perustuu ilmeisesti autolehden valotestiin, jossa Passatin valot eivät näyttäneet metrimääräisesti niin pitkälle kuin parhaiden. Perstuntuma väittää kuitenkin ihan muuta.
Toinen ihmetyksen seikka on ko. autolehden parjaama alennetun jännitteen käyttö Passatissa. Mielestäni on erittäin hyvä asia, että päiväkäytössä (valokatkaisimen nolla-asento) valot palavat hivenen alemmalla jännitteellä. Säästäähän se polttimoiden ikää huomattavasti. Pimeällähän katkaisijaa kääntämällä saa sitten täydet jännitteet päälle...! Herääkin kysymys, onhan valokatkaisin todellakin ollut valotestejä tehdessä "päällä", eikä nolla-asennossa...?
No, oli miten oli, mutta yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että valot ovat huomattavasti mainettaan paremmat, eivätkä todellakaan ala-arvoiset.
Yleensäkkin aina huomataan vain ne negatiiviset asiat, kukaan ei ole kommentoinut esim. sitä, että Passat voitti taannoisen Ilta-Sanomien (vai oliko Ilta-Lehti?) tekemän henkilöautojen kuljettajan istuin-vertailun....ja vieläpä varsin ylivoimaisesti. Tämä nyt ei varsinaisesti kuulunut tähän, mutta oli ihan pakko mainita.
Mitä se on sinulta pois, jos joku haluaa autoonsa Passatin peruslyhtyjä paremmat valot?! Jos ne sinulle riittää, niin ole onnellinen. Jettaan verrattuna ne eivät olekaan juurikaan huonommat, mutta esim. itselläni olevassa edellisen mallin Corollassa on paremmat valot. Kyllä minä niillä juuri ja juuri suostun ajelemaan, mutta kyllä Passatin hintaisessa autossa pitäisi saada jo paljon parempaa.
Olen kyllä istunut vieressä, kun tuttavani ajoi nykyisin yleiseen tapaan "yksisilmäisellä" autollaan umpipimeässä. Ei näyttänyt juurikaan kaveria häiritsevän, vaikka itseäni hirvitti ihan tosissaan. Joillekin näyttää riittävän se, että näkee mihin tie jatkuu. Itse haluan nähdä myös vähän siitä, mitä tiellä ja sen pientareilla tapahtuu.
Mitään perusteita ei ole rivien välissä esittämällesi epäilylle Passatin valojen pieleen tehdyistä mittauksista. Asian mittaus on simppeliä ja tulokset korreloivat erittäin vahvasti "perstuntuman" kanssa, selvästi vahvemmin kuin esim. ajomelun tapauksessa.
Passatin kohdalla en ole nähnyt autolehtien valittavan päivävalojen alennetusta jännitteestä (minunkin mielestäni hyvä ominaisuus), on vain valiteltu yleisesti heikkoja kantamia. Golfista TM valitti, että viimeisen faceliftin jälkeen valojen jännitteet on-asennossa jäivät yhtä alhaisiksi kuin aiemmin päivävaloilla. Siitä sietääkin jo valittaa.
Minun mielestäni Passat on saanut voittopuolisesti positiivista palautetta niin lehdissä kuin keskustelupalstoillakin. Kun tuon hintaisessa ja muuten hyvin laadukkaassa autossa on tapahtunut selvä lapsus niin helposti mitattavassa, mutta normaalissa koeajossa vaikeasti todettavassa asiassa kuin ajovalot, niin kyllä siitä saa meteliä pitää. Silloin tällöin metelöinti on johtanut jopa asian korjaamiseen faceliftin tms. yhteydessä. Tämänkin saisivat korjata, koska hyvät ajovalot ovat erinomaisen tärkeä turvallisuusvaruste.
Ihan yhtä lailla pielessä on lisävarusteisten xenonien hinta/laatu-suhde. Kyseessä ovat yhdet markkinoiden kalleimmista tuplaxenoneista, jotka arvokkuudestaan huolimatta ovat teholtaan heikoimmasta päästä. Ei tällaisesta politiikasta voi oikein kiitosta jakaa.
Huh, huh! Luin koko viestiketjun läpi. Tässä omia mietteitä VW:n laadusta ja tietenkin vähän Toyotasta. Viestiketju ei ole pysynyt kovin hyvin alkuperäisessä aiheessa, siis parannetaan tilannetta...
Omistamani Passat 11/01 96 kW PD 4-motion on ollut laadultaan vähintään keskitasoinen. Nyt mittarissa on yli 220 tkm. Passat on erittäin miellyttävä matkakumppani.
Vikoja siinä on ollut seuraavasti omistamani 75 tkm aikana. Silloin tällöin auto polttaa ajohallinnan merkkivaloa ja samaan aikaan täristää tyhjäkäynnillä lievästi. Vikaa ei ole saatu täysin pois.
Suurin vika on ollut tielle jättämisen arvoisesti laturin siipipyörän ulos "pullahtaminen", jolloin se jumitti sähköisen flektin väliin. VW oireili jo ennen tielle jättämistä, mutta ammattitaidoton (ei merkkihuolto, joka ehkä vielä heikompi tasoinen?) korjaamo ei pystynyt paikallistamaan vikaa ajoissa. Siis jälleen asian kanssa olisi voinut elää, jos huolto osaisi asiansa ja korjaisi vian ennen totaalista hajoamista!
Toinen tielle jättäminen sattui kiusallisesti pimeällä maantiellä. Autossa syttyi ajohallinnan merkkivalo ja laturin valo ja auto vain sammui. Tässä vikana oli korjaamon hutilointi: Eivät olleet kiristäneet laturin virtajohtoa kunnolla.
Sellainen fiilis on jäänyt eri automerkeistä, että korjaamon tasolla on huomattava merkitys asiakastyytyväisyyteen. Toyotan pelastaa huippuluotettavuuden lisäksi erittäin ammattitaitoinen pikahuolto/korjaamo (ammattikäytössä kokemusta 8 Toyotasta kahdeksan vuoden ajalta).
VAG-konsernin tuotteet kyllä kiinnostavat, mutta täytyisi ensin löytää luotettava korjaamo. LMS:n luotettavuus (muut töpit toisen korjaamon tekemiä) kyllä kärsi pahan kolauksen, siitä seuraavassa:
Kolmas Passatin vika olisi siellä korjattuna maksanut 800 euroa, joten päätin korjata itse. Kakkosvaihdetta kytkiessä vaihdekeppi menee peruutusvaihteen väliin saakka ja vaihde ei kytkeydy. Työnvastaanottaja selitti ettei autossani ole mitään vikaa. Kerroin hemmolle kavereideni (ajaneet satoja tuhansia kilometrejä!) sammuttavan autoni, koska eivät saa kakkosta päälle => nopeus tippuu ja TDI rankaisee sammumalla.
He tutkivat vikaa jo aiemmin, muuteivat osanneet korjata sitä. Nyt tyly diagnoosi oli, että vaihdelaatikko pitää irroittaa ja tutkia sitä kautta vaihteensiirtäjiä.
Tutkin samaa asiaa ohjaamon puolelta ja yhdessä kaverini kanssa avasimme yhden pirun tiukan kuusiokoloruuvin ja siirsimme vaihteensiirtäjän tankoa hieman eri asentoon. Nyt vaihdekepin vapaa-asento on hieman edempänä, mutta kaikki vaihteet kytkeytyvät ja toimivat täysin normaalisti. Aikaa korjaukseen kotitason työkaluilla toimien kului 2 tuntia.
Eli nostaisin autokorjaamon osaamistason korkealle automerkkiä valittaessa. Autoissa saa olla jonkun verran vikoja, mutta kyllä korjaamon pitää saada ne kerralla kuntoon esim. huoltojen yhteydessä. Toyotan valtti on erinomainen koulutusjärjestelmä asentajilleen ja ainakin täällä päin erittäin hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki.
Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanilaisillakin.
Lainaus:"Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanil
D-Power puhuu asiaa! Vaikka itsekin ajan konsernin autoilla, allekirjoitan ylläolevan tekstin!" Vaikuttaa toisaalta siltä, että palstalla keskustelee teiniporukka, joiden ajatusten ahtauden jo ikä selittää!
Lainaus:"Ps. Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanil
D-Power puhuu asiaa! Vaikka itsekin ajan konsernin autoilla, allekirjoitan ylläolevan tekstin!" Vaikuttaa toisaalta siltä, että palstalla keskustelee teiniporukka, joiden ajatusten ahtauden jo ikä selittää!
Ei oikein auennut viittaus ajatusten ahtauteen. Ehkä kirjoittajissa on nuoremman polven kuskeja myöskin. Itselläni kokemukset japseista 60-70 luvulta asti. Toisin sanoen jäävät kauppaan, eivät minulle kelpaa. En ymmärrä tätä jatkuvaa hymistystä näistä, onko kyseessä jonkinlainen aliarvostus kompleksi, kenties. Autohan valitaan hyvin pitkälle tunnetasolla, siis millä kehtaa itse ajella luulisin.
[quote title="24.07.2007 klo 22:17 D-Power kirjoitti"]
Ajakaapa ensin Toyota Avensis isommalla koneella (=hydraulinen tehostin) ja kommentoikaa vasta sitten sen "heikkoja" ajo-ominaisuuksia. Uskomattoman vahvassa on vanhat uskomukset japanilaisten ajo-ominaisuuksista. Tunnottomuutta kyllä esiintyy ainakin kaikissa edellisten korimallien Corolloissa, mutta se ei tarkoita sitä että uusi Avensis olisi samanlainen... kehitystä tapahtuu, jopa japanilaisillakin.
Kehitystä tapahtuu, ja eihän ne erot nykyautoissa ole missään mitään valtavia. Asiansa ajavia laitteita kaikki. Mutta sama koskee myös tuota luotettavuutta, ei ne erot nyt niin suuria ole kuin listalla järjestykseen laitetettaessa näyttää. Itselläni on nyt vuoden verrran ollut Accord diesel, jonka pitäisi olla yksi luotettavimmista autoista mitä maa päällään kantaa. Yleiskuva onkin luotettava, mutta muutama pikkuvika siinä kuitenkin on ollut 45 tkm matkalla, mikä ei mitenkään poikkea edellisistä eurooppalaisista. Samaan aikaan toinen automme, esittelykäytöstä vähän käytettynä ostamani -05 mallinen MB C diesel, on pelannut aivan mainiosti ilman mitään ongelmia samoille kilometrilukemille. Tuota edeltänyt vastaava bensakoneinen toimi omassa ja vaimon käytössä aivan mainiosti sen 120 tkm.
Itse en edes ole ajanut nykyistä Avensista sähkötehosteisella versiolla, koska ainoat minulle sopivat vaihtoehdot olisivat 2.2 litraiset dieselit. Ajo-ominaisuudet ovat minusta niillä tavanomaiset. Kyllä niillä pärjää mainiosti, mutta niinhän kaikilla nykyautoilla pärjää. Eihän huonoja näissä autoluokissa enää tehdäkään. Nätisti käyvä 177 hv diesel oli minulle luonteensa puolesta pieni pettymys.
Avensiksen vika on minulle siinä, ettei mitään erikoisen hyvää ominaisuutta ole tarjolla. Huonoja on sitten muutamassa ratkaisevassa kohdassa: ergonomia ja penkit ainakin itselleni. Kunnon penkkejä tuohon autoon ei saa edes rahalla, enkä osta ikinä autoa jonka penkit eivät ole hyvät. Enhän osta kenkiäkään, jotka ovat vääränkokoiset tai muuten epäsopivat.
No, nyt saa riittää Avensis-jutut. Ei ole Toyota minun autoni ainakaan nykymalleilla.
MMS:
Ei oikein auennut viittaus ajatusten ahtauteen. Ehkä kirjoittajissa on nuoremman polven kuskeja myöskin. Itselläni kokemukset japseista 60-70 luvulta asti. Toisin sanoen jäävät kauppaan, eivät minulle kelpaa.
Sinun mukaasi japskit ovat jääneet siis 60-70-luvulle? Tai miten selität ns. kokemuksen muuten, jos kerran eivät kelpaa, voiko kokemusta edes saada (kun siihen ei lasketa 5 minuutin koeajoa, joka jo valmiiksi sisältää sinun kokoluokkasi ennakkoluuloja)?
En ymmärrä tätä jatkuvaa hymistystä näistä, onko kyseessä jonkinlainen aliarvostus kompleksi, kenties. Autohan valitaan hyvin pitkälle tunnetasolla, siis millä kehtaa itse ajella luulisin.
Mietipäs sitä, mersumies! Mitä siis myyntitilastot kertovatkaan, millä Suomessa nimenomaan KEHDATAAN ajella eniten.
Mietipäs sitä, mersumies! Mitä siis myyntitilastot kertovatkaan, millä Suomessa nimenomaan KEHDATAAN ajella eniten.
Ei tarvitse miettiä hetkeäkään selvää asiaa. Ennen suomalaisten suosikkeja olivat mosset, ladat ja pikku datsunit. Siis autoja edullisimmasta päästä. Nyt on tojo suosittu, mutta en oikein ymmärrä sitä, että yritetään tuoda sitä esiin kaikille kelvollisena valintana. Tässä osiossa eräs kirjoitti pitkän vuodatuksen volkkarin vioista, ja päätti sen tojon ylistykseen... miksiköhän? Kyllä näyttää tojon leirissä olevan kova tarve mollata muita merkkejä jostain syystä. Se että keskusteluissa käsiteltäisiin otsikkoaihtta niin jostain syystä nurkan takaa yritetään tuoda näitä japseja esiin kerta toisensa jälkeen. Ei näytä menevän perille, että ne ei kiinnosta kaikkia. Se että en japsia itselleni huoli, niin se on oma henkilökohtainen näkemykseni.
"Ennen suomalaisten suosikkeja olivat mosset, ladat ja pikku datsunit"
Pari pointtia: Mosseja ja Skodia suosittiin ennen autotuonnin vapauttamista 1962. Tämän jälkeen suosioon nousi halvimmat länsiautot VW ja Ford (G-mallit. Myös Fiatista tuli suosittu 1960-luvulla, mutta etenkin 1970-luvulla. VW:lle, jonka vuosittaisia myyntimääriä ei vieläkään ole rikottu jäi kuitenkin kehityksestä jälkeen, kuten oli käynyt itäblokin autoillekin ja niinpä 70-luvulla länsiauoista Datsunit ja Toyotat saivat yhä enemmän suosiota hyvän laatunsa ansiosta. Myös Fiat 124-lisenssillä valmistettu Lada oli tuolloin ajanmukainen ajoneuvo ja möi hyvin edullisen hintansa ansiosta. Myös Fiat 127 ja suomalainen Saab96 ylsivät hyviin myynteihin. 1980-luvun alussa Datsun otti valta-aseman, mutta myös Lada ja Toyota moivät hyvin. Vuodesta 1985 Corolla otti myydyimmän tittelin ja niinpä alkoi Toyotan valtakausi, joka jatkuu yhä. Ladan suosio hiipui 90-luvulle tultaessa. Ainoastaan Opel Astra on vienyt 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa tuon myydyimmän tittelin muutaman kerran. 1990-luvun suosikkeja ovat Toyotan ohella myös olleet pitkän tauon jälkeen VW. Myös Nissan ja Opel ovat myyneet tasaisen hyvin.
Yhteenvetona: Suomessa on verotuksesta johtuen suosittu edullisia autoja aina (poikkeuksena suomalaisten Saabien ja Volvojen hyvä menestys, joka Saabin kohdalla johtui kotimaisuudesta ja Volvon kohdalla laadusta), mutta silti laatuun on panostettu heti kun autojen tuonti vapautui. Lada tarjosi etenkin 70-luvulla paljon vastinetta rahalle, mutta kehityksen puute siirsi sen pian "halpis"-vaihtoehdoksi. Ne autot, joiden laatu on säilynyt ja tekniikka kehittynyt jatkuvasti ovat säilyneet suosikkeina. Esim. Mosse, VW ja Lada kompastuivat kehityksen puutteeseen, kun taas Corolla, Opelit (tosin 2000-luvulla Opel kompuroi laadunsa vuoksi) ja Nissanit ovat menestyneet hyvin. Myös VW:n suosio on ollut kasvussa jälleen 90-luvulta saakka.
Itse en yhtään ihmettele Toyotan suosiota. Mallit menestyvät vertailuissa, ovat erittäin laadukkaita ja hinnat ovat laatuun nähden kohtuulliset (ei kuitenkaan halvat). Arvonsäilyminen on Suomessa parasta ja käyttöikä pitkä ja kulut kohtuulliset. Veikkaan, että suosio jatkuu yhä jos vaan laatu säilyy ja tekniikka kehittyy kuten 60-luvulta asti on tapahtunut. Jos Toyota ei miellytä, niin oma on häpeä - enemmistöä keskiluokkaisesta kansasta se kuitenkin miellyttää - pääministeri mukaan lukien.
MMS
...Se että keskusteluissa käsiteltäisiin otsikkoaihtta niin jostain syystä nurkan takaa yritetään tuoda näitä japseja esiin kerta toisensa jälkeen. Ei näytä menevän perille, että ne ei kiinnosta kaikkia.
En voi sanoa pitäneeni tilastoa, mutta eikös aina tuoda se "vastavoima" esille, jos yhtä mollataan?
Minuakin voisi siis hämmästyttää yhtä lailla, miten täällä voidaankan mollata japskeja!
Onkohan puntit mahd. tasan, mutta pääasia tällaisilla palstoilla lienee joka tapauksesa keskustelu, väite/vastaväite jne jne.
Se että en japsia itselleni huoli, niin se on oma henkilökohtainen näkemykseni.
Ole hyvä vaan!
Eikä esim. ne Tojot enää ole samalla tavalla "kustannustehokkaita" kuin mainitsemasi autot, uusina siis. Kun ennen ostettiin tosiaan Ladoja ja Pikku-Datsuneita yms, niin nykyään taitaa edullista tarvitseva ostaa hyvän käytetyn? (vrt vaikka keskustelu käytettyjen hintatason putoamisesta)
Lisäys:
Tuon viimeisen kappaleeni yllä tarkensi juuri A. Tapio (tämän kirjoituksen alapuolella) varsin ansiokkaasti, kiitos. Juuri sensuuntaisia ajatuksia ajoin takaa.
Jos Toyota ei miellytä, niin oma on häpeä - enemmistöä keskiluokkaisesta kansasta se kuitenkin miellyttää - pääministeri mukaan lukien.
Ai, jos tojo ei kelpaa, niin se onkin jo hävettävä asia. Johan on kiihkeä väite. No meillähän kaikilla on vähän eri arvomaailma.
[quote title="25.07.2007 klo 11:02 A Tapio kirjoitti"]
Itse en yhtään ihmettele Toyotan suosiota.
Minustakaan se ei ole ihme. Kun katsoo vaan mitkä muut asiat ovat useillakin elämänalueilla suosittuja Suomessa, niin ei tosiaan ihmetytä. Tavarataloista tusinatavaraa massoille.
Kyllä niillä Prismasta ym. kaupoista saatavilla harmailla miesten avokengilläkin ja muilla vastaavilla tuotteilla on ollut jo vuosia vahva kansansuosio, ne ovat "kustannustehokkaat" - tosin monille epämukavat, törkeän näköiset ja tyylittömät mutta eihän se haittaa kunhan on "hyvät" ja aina ennenkin on sellaiset ollut. Ja kun ei käy paria luokkaa parempia kokeilemassa, niin hyviltähän ne tuntuu.
Joskus on ollut mielenkiintoisia vertailuja eri maista, esim.
- paljonko rahaa käytetään palveluihin
- kuinka usein syödään ulkona
- mitä ostetaan kaupasta
- miten paljon käytetään rahaa pukeutumiseen
ym ym. Nämä siis suhteutettuna ostovoimaan, eli hintojen vaikutus on yleensä poistettu.
Näissä Suomi ei näyttäydy kovinkaan korkeatasoisena maana - enemmän vähän junttilana vaikka sekin asia on ainakin nuorempien osalta muuttumassa.
Jos Toyota ei miellytä, niin oma on häpeä - enemmistöä keskiluokkaisesta kansasta se kuitenkin miellyttää - pääministeri mukaan lukien.
Mikä ihmeen häpeä se on, jos ei tykkää aina samoista asioista kuin joku toinen tai kulje muun lauman mukana? Osalle ei ole mitään väliä millä autolla ne ajavat. Osalle se on tärkeää, siksi ne panostavat siihen enemmän. Sallittakoon se heille, eikä yritetä selitellä jonkun massoille tarkoitetun laitteen sopivan kaikille ja kaikkiin tarpeisiin sekä olevan ominaisuuksiltaan ylivertainen.
Toyotan markkinaosuus oli kesäkuussa 13,4%, ei se mikään enemmistö minusta ole...ja sitä emme tiedä mikä porukka tuota loppujen lopuksi ostaa.
Keskiluokka ja sen vaurastuminen selittää minusta enemmänkin esim. Volvon ja Volkswagenin suosiota kuin Toyotan. Esim. Volvo on ollut viimeisimmissä tilastoissa 3:ksi myydyin automerkki. Minusta se on kova saavutus, kun ottaa hinnat huomioon. Volvojen keskihinta on ihan eri tasolla kuin Toyotalla.
Osa kansasta on siis havainnut, ettei enää eletä 50-luvun pula-aikaa.
Kyllä niillä Prismasta ym. kaupoista saatavilla harmailla miesten avokengilläkin ja muilla vastaavilla tuotteilla on ollut jo vuosia vahva kansansuosio, ne ovat "kustannustehokkaat" - tosin monille epämukavat, törkeän näköiset ja tyylittömätKeskiluokka ja sen vaurastuminen selittää minusta enemmänkin esim. Volvon ja Volkswagenin suosiota kuin Toyotan. Esim. Volvo on ollut viimeisimmissä tilastoissa 3:ksi myydyin automerkki. Minusta se on kova saavutus, kun ottaa hinnat huomioon. Volvojen keskihinta on ihan eri tasolla kuin Toyotalla.
Tässäkin on sisäänrakennettuna oletus, että edullinen="tyylitön", kallis="parempi", ikäänkuin ne olisivat sama asia.
Kaikista vähiten juuri ulkonäköasioiden pitäisi olla statukseen vaikuttava tekijä: halvalla kun saa yhtälailla ns. tyylikkään näköistä, johan sen todistavat kopiot vaikka sitten kalliimmista lenkkareista, tai kävelykengistä.
Mitä siis jää jäljelle? Sitten tullaan (osin epämääräisiin ja maun mukaiseenkin) laatuun: kestävyys, varustelutasoon, ajettavuus, turvavarusteet jne.
Jos Volvo on noussut myyntitilastoissa niin hyvä vaan, mutta missä määrin se johtuu siitä, että se on vain aina ollut kalliimpi, sillä on imago erilainen yms? Mitenkäs se on se laadun kanssa ollut, olen TÄÄLTÄ lukenut, että pajalla on pitänyt käyttää monienkin ja mitä merkillisimmistä syistä.
Tässä keskiluokan vaurastumisessa vaikuttaa muuten, hyvä AkiK, sekin ettei enää ostetaakaan Toyotan tapauksessa (se aina niin yleispätevä japskiesimerkki) enää Yariksia, eikä edes Corolliakaan, vaan siirrytään suoraan Avensikseen tai RAV4:een, tai Priukseen ja Land Cruiseriin.
Ei vaurastuminen kaikilla tarkoita todellakaan sitä, että "vaihdan heti japskin saksalaiseen", höh! Vaurastunut keskiluokka osaa ostaa myös malliston kalliimmasta päästä ja isomman, tai isommalla koneella, täysillä varustuksilla jne.
Osa kansasta on siis havainnut, ettei enää eletä 50-luvun pula-aikaa.
Aina rahalla on saanut, ostihan se Olavi Virtakin aika makeen Chevroletin, joita ei tullut joka kulmassa vastaan...
"Minustakaan se ei ole ihme. Kun katsoo vaan mitkä muut asiat ovat useillakin elämänalueilla suosittuja Suomessa, niin ei tosiaan ihmetytä. Tavarataloista tusinatavaraa massoille."
Suomalainen käyttää autoon suhteessa enemmän kuin moni muu eurooppalainen. Uskoisin, että koska autoilu on täällä kallista niin moni ei halua ostaa huonoa. Tästä syystä Toyota pärjää ja miksei vaikka Volkkarikin. Kumpaakaan ei parhaalla tahdollakaan voi nimetä edustusautoksi, mutta mitään köyhän kulkineitakaan ne ei ole (vrt. Dacia Logan yms.). Ne edustavat keskiluokkaista elämän tapaa ja kansankotimaista hyvinvointia. Aivan kuten Volvo edustaa Ruotsissa. Volvokaan ei ole edustusauto, vaan hieman parempi tavallinen.
En yhä voi ymmärtää miten muutamat vihaa harmitonta harmaata Toyotaa! Se, että Alfasta kiisteltäisiin niin olisi ok, mutta että Toyota...
Ehkä myynti- ja laatumittaus menestys ottaa päähän ja aiheuttaa kateutta tai vastaavia tunteita.
Itse harrastan autoja, autohistoriaa ja moottoriurheilua. Kilpapuolella tulee ajeltua monillakin laitteilla, mutta käyttöautona Toyota on ollut varmin ja ilman muuta sopii keskiluokkaiseen ja akateemiseen elämän katsomukseeni aivan hyvin. Toisille sopii ehkä joku muu peli hyvin. Vasemmistolainen voisi valita vaikka halvan saksalaisen tai ranskalaisen pelin ja oikeiston äärilaidalta valinta voisi osua vaikka jenkkiin tai kalliiseen saksalaiseen. Ja jotta asia ei olisi näin yksinkertaista, niin valinnat voivat mennä mieltymysten mukaisesti aivan päinvastoin.
p.s. itselläni huonoja kokemuksia Volkkarin laadusta, mutta ei se koko totuutta kerro merkistä.