BMW 5 Progressive Activity Sedan Genevessä

68 kommenttia
«13

Geneven autonäyttelyssä saadaan esimakua tulevasta BMW 5-sarjasta. Nimittäin ensimmäinen uuden generaation malli, 5-series PAS (Progressive Activity Sedan) on ensiesittelyssä.



Kyseessä on monikäyttöversio urheilullisella painotuksella. Tavarankuljetuskykyä on lähes farkun verran, silti muotoilu on suorastaan silmiä hivelevää tavallisiin farkkuihin verrattuna. Katto on lasia ja takaistuimia pystyy säätämään. Takaluukku aukeaa ilmeisesti BMW-farkkujen tapaan 2 osassa, nyt joko lasin kanssa tai ilman.



BMW on julkaissut tämän hauskan animaation Youtubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=vUFt418-2X8



Täältä löytyy muuta tietoa tulevasta mallista:

http://www.automotorsport.se/news/16978/bmw-5-serie-gt-visas-i-genève/



  
  • Kiitos hyvistä linkeistä. Etenkin tuo animaatio oli mielenkiintoinen - se on aika välttämätön ymmärtääkseen minkälainen PAS:stä tulee sillä kuvista ei voi nähdä tilojen suhdetta ja mittasuhteita tarkemmin.



    Outoa kuinka epäsuosituksi Sedan on tullut, tai siis oikeastaan että kuinka vähän halutuksi se on tullut. En tiedä onko PAS hyvä ratkaisu kuinka monelle, minusta se on aika hyvä kombinaatio ja epäilen että sopii ominiaisuuksiltaan useimpien tarpeisiin.



    Toivottavasti tuon tyyppisistä autoista tulee uusi 'trendi' jotta maasturivillitys olisi lopullisesti ohi. En pidä siitä että PAS:kin (:x) on tavallista korkeampi, eipähän kuitenkaan sentään iskeydy pään korkeudelle sivusta. Ja nuo isommat varustetaan kuitenkin dynamic drivella tai vastaavalla joten - ärsyttävää kyllä - eivät tule juuri lainkaan kärsimään kokeammasta painopisteestä.



    Nyt vaan hykertelemään sitä kuinka Bemulla yrittävät pähkäillä mitä korimalleja tuoda tuon lisäksi myyntiin ja yrittää hikipäissään arvioida kuinka paljon kutakin tullaan myymään! Ok, sisarmallit varmasti valmistetaan samalla linjalla ja senkun aika helposti vaan tuottaa sitä mitä menee, mutta kuitenkin...

      
  • Outoa kuinka epäsuosituksi Sedan on tullut, tai siis oikeastaan että kuinka vähän halutuksi se on tullut.




    Ajelen nykyisin sedanilla. Huonoa siinä on ahdas lastausaukko ja perän hahmottaminen pysäköintitilanteeessa (ei ole parkkitutkaa). Pystyperään nähden siinä on tavaratilaa jotain +150 litraa ja kaadettavat takaistuimet pidemmän tavaran kujetukseen. Farmarissa on samat litramäärät näkösuojan alla mutta lastattavuus on huomattavasti helpompaa eikä tavaran koko aseta rajoituksia.



    Parasta sedanissa on että takalasi ei kuraannu ja meteliä kuuluu vähemmän. Numeroiden perusteella voi sedanissa kulutus olla vähän pienempi ja suorituskyky parempi kuin farmarissa. Pystyperää en voi hankkia kun tavaratila on liian pieni.



    Mieluiten ajelisin 5-ovisen Vectran tai Mondeon näköisellä / mallisella autolla mutta nykymallit ovat kasvaneet liian pitkiksi eli Vectra on poistuneen Omegan kokoinen.



    Itselleni en urheilullisesti painotettua autoa aio kuitenkaan hankkia kun arvostan mukavuutta ja ajelen sen mukaisesti. Monikäyttöisyyden edistäminen on kuitenkin hatunnoston arvoinen asia.

      
  • Loistavia linkkejä! Tuo piirrosanimaatio oli todella hauska katsottava.





    Kyseessä on monikäyttöversio urheilullisella painotuksella.




    Aiemmin kahdeksankymmentäluvulla kutsuttiin nimellä Hatchback taikka Combi.



    Katto on lasia ja takaistuimia pystyy säätämään. Takaluukku aukeaa ilmeisesti BMW-farkkujen tapaan 2 osassa, nyt joko lasin kanssa tai ilman.



    Lasikatto ja säätyvät takaistuimet alkaa olla perusvarusteita citymaasturi/crossover luokassa.

    Animaation perusteella sain sen käsityksen, että takaluukku puoliintuu Superbin tyyliin. Ei tulee kylmää sisälle, taikka muuten häiritse autossa istujia. Se ei avautuvalla takaikkunalla onnistu.



    Toivotan erittäin tervetulleeksi BMW:n "uudet" ideat. Toivottavasti autoilussa saadaan hieman palata ajassa taaksepäin ja ottaa muutamia vanhoja hyviä ideoita takaisin.

    Tuo hatchback muotoilu on kiistatta hyvä tapa saada tavaratilaa, mutta pitää takaikkuna puhtaana loskasta. Meillä oli itsellä muinoin Saab 9000 CS, joka on loistava esimerkki tästä yhdistelmästä. Hyvät tilat, puhdas ikkuna ja ( mielestäni ) onnistunut muotoilu.



    Tuleva BMW PAS saattaa saada merkille jälleen lisää potentiaalisia asiakkaita. Loistavat moottorit, miellyttävä sisustus, hyvä käytettävyys ja erinomaiset ajo-ominaisuudet? Anyone?

      
  • Jonkun pitää keksiä pyörä aina välillä uudestaan. Hatchback on automallina usein todella hieno ja käytännöllinenkin. Toyota jätti uudesta Avesta viistoperäversion pois, koska premium-luokan kilpailijoillakaan ei sellaista ole mutta mites nyt?

      

  • Jonkun pitää keksiä pyörä aina välillä uudestaan


    niimpä, olisi tietysti ollut tylsää jos bemari olisi kertonut tekevänsä hactback version, tälläinen PAS on jotain "uutta" mukamas.



    Hatchback on automallina usein todella hieno ja käytännöllinenkin.


    jep, verratkaapa vectran sedania ja hatchbackkiä, ero ulkonäössä on suuri. GTS (hatchback) on paljon paremman näköinen ja tavaratilat siinä ovat suuret ja lastaus helppoa. Ja siitä ei tarvitse maksaa lisähintaa niinkuin farkusta....

      
  • Putput:

    ... Etenkin tuo animaatio oli mielenkiintoinen - se on aika välttämätön ymmärtääkseen minkälainen PAS:stä tulee sillä kuvista ei voi nähdä tilojen suhdetta ja mittasuhteita tarkemmin.




    BoxerDiesel:

    Tuo piirrosanimaatio oli todella hauska katsottava.




    Itsekin ihastelin ko. animaation laatua. Tuollahan voisi lähteä jo alan kisoihin :smile:



    Kaikkiaan uskon, että BMW saa tällä mallilla (mikäli hinta ei karkaa) näinä kurjina aikoina vahvistettua asemaansa. Ehkäpä tuo hintakin asetetaan jonnekin 5-sarjan farmarin tasoon. Valitse sitten joko 5-ovinen PAS tai farmari, hinta sama.



    Valmistus alkanee pian esittelyn jälkeen, eli olisiko ekat kappaleet meillä jo toukokuussa? Tämä on myös kova pala Mercedeksen uudelle E:lle. Jos hintaluokka ja varustelu ovat samaa tasoa, niin helppo olisi kallistua BMW:een suuntaan valinnassa. Mercedes mainostaa nyt uutta E:etä maailman turvallisimpana autona, vakiona paljon avustavaa turvaelektroniikkaa, jalankukijoita silmällä pitäen konepelli ponnahtaa törmäyksessä ylös, etc. Näillä haetaan myös Euro-NCAPin uudella tiukemmalla pisteytyksellä huipputulosta. BMW:een on pakko vastata tähän uudessa 5:ssa, varmaankin samoilla konsteilla.





      
  • Minäkin kävin kurkkimassa noita linkkejä, ja animaatio jäi hyvin mieleen. Olen pitänyt BMW:n markkinointia aika tylsänä. Ainoastaan se 1- sarjan sammakkomainoskamppanja oli hauska ja kuvaa hyvin auton hauskuutta. Odotan innolla tämän PAS- auton tuloa koska varmasti siinä on taas joitain "hiluvitkuttimia" keksitty (tarpeellisuudesta en tied&#228:wink: lisää. Voisin kuvitella että etupään muotoilusta saa osviitan uudelle 5- sarjalaiselle joka tullee 2010 vuoden puolella.

      
  • kinapori:

    Voisin kuvitella että etupään muotoilusta saa osviitan uudelle 5- sarjalaiselle joka tullee 2010 vuoden puolella.




    Olisiko tuleva 5-sarjan sedan/farmari sama B-pilareihin asti kuin PAS ? Samoin kojelauta etc... ?

      
  • Andrea:

    kinapori:
    Voisin kuvitella että etupään muotoilusta saa osviitan uudelle 5- sarjalaiselle joka tullee 2010 vuoden puolella.


    Olisiko tuleva 5-sarjan sedan/farmari sama B-pilareihin asti kuin PAS ? Samoin kojelauta etc... ?




    Peruspiirteittäin varmaan. Niinkuin sanoit, mutta veikkaan että etupään pokkaukset, umpiot ja munuaiset ym tyyliasiat voi olla aavistuksen tyylitelty "PAS" -maiseksi mutta tiedä häntä mitä ne miettii

      
  • Andrea:

    Olisiko tuleva 5-sarjan sedan/farmari sama B-pilareihin asti kuin PAS ? Samoin kojelauta etc... ?




    kinapori:

    Peruspiirteittäin varmaan. Niinkuin sanoit, mutta veikkaan että etupään pokkaukset, umpiot ja munuaiset ym tyyliasiat voi olla aavistuksen tyylitelty "PAS" -maiseksi mutta tiedä häntä mitä ne miettii




    Olette juuri nähneet aika rautalangasta vääntämällä eli animaation avulla NIMENOMAAN pitkän selostuksen siitä millä tavoin PAS eroaa sedaneista ja farkuista. Ja heti perään päättelette tuollaisia? Haloo, kukaan kotona?

      
  • No eipä tuossa nyt mitään suuria innovaatioita tullut vastaan. Ensivaikutelma ainakin minulle oli että siinähän on hiukan korotettu ja pullistettu Superb, coupemaisemmilla muodoilla. Eikös tuollaisia viistoperiä kutsuta enemminkin liftbackeiksi. Ainakin itse miellän hatchbackin Golffiksi tms.

      
  • Enemmän on kiinnostavaa kenelle tämä auto suunniteltu.



    Ennakko tietojen mukaan auton maavara on hieman normaalia korkeampi, ja sisätilojen korkeutta on korotettu 60 mm. Näin saadaan autosta sisään- ja ulosastuminen helpommaksi. Auton sisätilat ovat suunniteltu neljälle henkilölle, jossa myös kummallakin takamatkustajalla on oma istuimensa.



    Todennäköisesti eräs kohderyhmä varakkuutta keränneet +50-vuotiaat, joka on nopeasti kasvava ryhmä mm. väestön ikääntymisen takia. Uskon että he arvostavat sisätilojen muunneltavuutta ja helppoa sisäänkäyntiä.



    Asiaa sivuten BMW:ltä on lähtenyt Chris Bangle jonka käsialaa on mm. nykyinen 5-sarja. Lähtö oli odotettu, koska viime aikoina on muotoilusta käytännössä vastannut Adrian van Hooydonk. Hänen jälkensä on näkynyt jo mm. uudessa 7-sarjassa ja Z4 mallissa



    http://www.autoblog.com/2009/02/03/breaking-chris-bangle-quits-bmw-auto-industry/

      
  • Pappabemari?

      
  • Ostajien ikärakennetta lienee huomioitu + mahdollista maasturien menekin laskua. Lienee ekologisesti hyväksyttävämpi malli kuin X5?

      
  • BoxerDiesel:


    Aiemmin kahdeksankymmentäluvulla kutsuttiin nimellä Hatchback taikka Combi.




    Ja kuuskymmentäluvulla ei edes tarvittu mitään ihmeellisiä nimiä tai lyhenteitä. Renault R16 oli vuoden auto muistaakseni 1969. Austin Maxi tuli vastaavalla mallilla vuoden myöhemmin markkinoille. Ja siitä se tarina on jatkunut tähän päivään saakka.



    AkiK:

    Ostajien ikärakennetta lienee huomioitu + mahdollista maasturien menekin laskua. Lienee ekologisesti hyväksyttävämpi malli kuin X5?




    Sama kävi mielessä. Kuten monille muillekin autoluokille, tällekin vain pitää keksiä hienon tuntuinen nimi ja rakentaa tuollainen mainosvideo aiheen ympärille. Ei oikein sovi sanoa, että lähdetään sille tielle, jota Carinat, Bluebirdit yms ovat hallinneet jo kymmeniä vuosia. BMW 520 hatcback ei kuulosta kovin seksikkäältä. BMW 520 Progressive kuulostaa (kohderyhmän korvissa) paremmalta.

      
  • Herbert:


    Kuten monille muillekin autoluokille, tällekin vain pitää keksiä hienon tuntuinen nimi ja rakentaa tuollainen mainosvideo aiheen ympärille. Ei oikein sovi sanoa, että lähdetään sille tielle, jota Carinat, Bluebirdit yms ovat hallinneet jo kymmeniä vuosia. BMW 520 hatcback ei kuulosta kovin seksikkäältä. BMW 520 Progressive kuulostaa (kohderyhmän korvissa) paremmalta.




    Hyvä kuitenkin muistaa, että Carinat ja Avensikset palvelevat enemmän keski- ja perheautoluokaa ja uutta on että 'executive' -luokkaan tulee monikäyttömalli. Mutta niinhän farkutkin tulivat tähän luokkaan melko myöhään Mersun ja BMW:een toimesta. Nimet sinänsä ovat mielenkiintoinen juttu, esim. farkkurintamalla Mersulla ja BMW:eellä Touring käytössä. Tuo kuulostaa hienomalta kuin jokin kulunut Wagon.



    Pakko myöntää että Progressive Activity Sedan tuntuu jo lähtiessä aika hienolta verrattuna Hätchbäckkiin. Toisaalta taas ei se Avensiuksessa samalta kuulostaisi :smile:

      
  • Andrea:




    Hyvä kuitenkin muistaa, että Carinat ja Avensikset palvelevat enemmän keski- ja perheautoluokaa ja uutta on että 'executive' -luokkaan tulee monikäyttömalli. Mutta niinhän farkutkin tulivat tähän luokkaan melko myöhään Mersun ja BMW:een toimesta. Nimet sinänsä ovat mielenkiintoinen juttu, esim. farkkurintamalla Mersulla ja BMW:eellä Touring käytössä. Tuo kuulostaa hienomalta kuin jokin kulunut Wagon.
    -----------------------------------------------------------
    milloinkohan tuo ns."executive" luokka on alkanut että tiedetään kuka on tuonnut nuo farkku mallit ensin???
    vaikka kannattaa tutkia merkkien historiaa ennen kuin kirjoittaa niin huomaat jotakin...
    e-sarjaan tuli stw 1977
    bmw n.10 vuotta myöhemmin
    en tiedä lasketko audia tähän ryhmään 100 avant n.1977 vaikka oli enemmän viistoperä ja n.1983 enemmän farkkumalli
    ja mitkä merkit ovat kuuluneet tuohon luokkan jo silloin????



      
  • Juu, ja viistoperiä on ollut ainakin Audin lisäksi Saabilla vuodesta -85, samoihin aikoihin myös Renaultin R25 tavoitteli edustavampaa kalustoa vaativaa kuluttajaa. Scorpiokin oli noihin aikoihin markkinoilla. Ja onhan sitten sellainenkin kummajainen kuin Citroen ID/DS/CX. Noista ainakin osassa taisi olla pieni takaluukku, mutta muodoltaan autot oli kuin hatchbackejä.

      
  • Herbert:

    Ja onhan sitten sellainenkin kummajainen kuin Citroen ID/DS/CX. Noista ainakin osassa taisi olla pieni takaluukku, mutta muodoltaan autot oli kuin hatchbackejä.




    Näissä esimerkeissä ei ole nyt yhdessäkään liftbackille tai Hatchbackille ym. ominaista isoa takaluukkua. Sen sijaan näiden seuraajassa XM:ssä oli edelle mainituille käsitteille ominainen iso takaluukku. XM oli ensimmäinen tämän tyyppinen auto, missä oli ratkaistu ulkoilman sisään virtaamisen estäminen takaluukun ollessa avoinna.



    Kaikki korimallit on tehty jo autoteollisuuden alkuaikoina. Varsinkin 1900- luvun alkupuolella sen aikaiset autotehtaat ja koritehtaat tekivät mitä mielikuvituksellisimpia ratkaisuja korimallien suhteen. Evoluution tuloksena näistä on jäänyt jäljelle nämä muutamat nykyisin käytettävät korimallit.



    Varmasti löytyy myös tämän uuden Bemarin ratkaisut jo aikaisemmin esitellyistä autoista. Pidennetty akseliväli, sisätilojen korkeuden nostaminen, hieman korkeampi maavara, kaksiosainen takaluukku jne. ovat keksitty kaikki aikoja sitten.



    Tämän auton kiinnostavin piirre on sen segmentointi, nimenomaan kohderyhmä kelle tämä auto on suunnattu.

      
  • Herbert:

    Juu, ja viistoperiä on ollut ainakin Audin lisäksi Saabilla vuodesta -85, samoihin aikoihin myös Renaultin R25 tavoitteli edustavampaa kalustoa vaativaa kuluttajaa. Scorpiokin oli noihin aikoihin markkinoilla. Ja onhan sitten sellainenkin kummajainen kuin Citroen ID/DS/CX. Noista ainakin osassa taisi olla pieni takaluukku, mutta muodoltaan autot oli kuin hatchbackejä.




    Saab 99 combi-coupe v.1974, ja viistoperähän se oli jo Saab 92:kin, mutta tosin ei isolla luukulla.



      
  • Mihinkäs hintaluokkaan tämän PAS mallin voisi olettaa menevän ?



    Jos siis vertaa nykyiseen 5-sarjan sedan ja farmari hintoihin...

      
  • Nyt on viralliset kuvat julkaistu:



    http://www.worldcarfans.com/9090213.009/bmw-5-series-gt-concept-breaks-cover



    Mitähän tuosta nyt sanoisi....hmmm...

      
  • Vaikuttaa tosi onnistuneelta niin ulkoa kuin sisältä. Erittäin mielenkiintoinen tuo peräratkaisu. Jos hinnoittelu kohdallaan voi tälle veikata hyvää myyyntiä !



    Kojelauta & mittaristo varmaankin tulevat tässä muodossa myös muihin tulevan 5-sarjan malleihin.



    http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=230701



    http://www.automotorsport.se/news/17143/premiär-bmw-concept-5-serie-gran-turismo/

      
  • Minusta perässä ei ole mitään mielenkiintoista. Mitä etua tuolla postiluukkumahdollisuudella tavaratilan suhteen saavutetaan?



    Joskus kun puhutaan, että jonkun euron tai parin säästö jonkun nippelin kohdalla merkkaa kymmenien tai satojen tuhansien autojen valmistussarjassa paljonkin, nyt tehdään monimutkainen ja ihan varmasti myös kallis rakenne.



    No, kai se rakenne erikoisuudellaan myy niin paljon, että satsaus kannattaa.

      
  • Ajattelin samaa tuosta postiluukusta, että mitä etua sillä saadaan...no ehkä talvella kylmä ei karkaa matkustamoon, kun ei tarvitse avata koko luukkua...



    Skodastahan tuo on suoraan kopioitu...eipä olisi uskonut, että niin päin käy...

      
  • Ei tuossa nyt mitään erikoisen monimutkaista ole, kahdet saranat ?



    Tuo 'postiluukku' ihmeettely on ihan turhaa. Tuosta aukosta menee isokin matkalaukku kevyesti sisään tai ostoskasseja ym. Koko ideahan on siinä, että jos tarvitaan sitä isompaa LUUKKUA, niin avataan sitten koko perä.



    Miksi h-vetissä perusluukunkin tulisi olla mammuttireikä ??? Toteutus on juuri oikea, perusluukku jokapäiväiseen elämään ja iso luukku pesukoneen kuljettamiseen..



      
  • Kun kerran BMW teki nyt hacthback muotoilun, niin mitä väliä sillä 2 toimisuudella enää on, muotoilu on kuitenkin hatchback.



    Jos asiakas haluaa hatcbackin, niin kai perimmäinen syy siihen on kätevämpi tilan käytettävyys (=luukku aukeaa ylös asti). Miksi haluaisi silloin käyttää postiluukkua ? Avaamisen vaiva on joka tapauksessa aivan yhtä suuri, oli postiluukku tai koko luukku auki.



    Muotoilullahan näitä autoja nykyään myydään, tuo 2-toimisuus on vain turhaa kikkailua.

      
  • Kyllä se muutakin vaatii kuin kahdet saranat. Muutenhan luukku kokonaan avattaessa olisi aivan holtiton.



    Ihmettely voi olla turhaa, niin on monet muutkin asiat. Mutta minusta isosta luukusta ei ole haittaa arkisessa käytössä. Kaasupumput tekevät avaamisesta helppoa. Sen sijaan pieni pystysuora luukku alhaalla ei ole kätevä edes pienten tavaroisen kanssa, koska tavaratilaan ei näe ilman kumartumista ja kurkkimista. Perinteisissä sedaneissa pikku luukku on toimiva siksi, että tilaan näkee ylhäältä toisin kuin vaikuttaisi Bemarin kohdalla olevan. Lisäksi tuo avoinna oleva postiluukun kansi jää tavaratilaa käyttävän tielle toisin kuin iso luukku, joka nousee ihmisen yläpuolelle.

      
  • Bemarissani oli joskus (farmari) avattava takalasi, mutta koskaan en ainakaan itse sitä käyttänyt. Koskaan ei auennut miksi sellainen siihen oli laitettu.



    Paras mukavuus on mielestäni sähköisessä takaluukussa, joka oli esim. edellisessä Accordissani - saa muihinkin merkkeihin. Kauppakassi molemmissa käsissä ja rapainen maa... mukava varuste.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit