Lukekaapa tuore ruotsalaisten oma Auto Motor & Sportin testi Volvo S80:stä. Vastassa Audi A6, BMW 5-sarja ja Lexus GS. Ruotsalaisten odotukset luonnollisesti korkealla, odotetaan S80 olevan saksalaisten tasolla ja sitten lopputulokset:
1. BMW 5-sarja
2. Audi A6
3. Lexus GS
4. Volvo S80
Ei vaan homma onnistu Volvolta. Valitettavaa sinänsä kun joutuu käyttämään Fordin (Mondeon) pohjalevyä edustusmallissaan, niin voiko odottaa pystyä haastavansa saksalaisia jotka eivät tee kompromisseja. Mutta, että vielä Lexuskin pesee tuoreen Volvon...
1. BMW 5-sarja
2. Audi A6
3. Lexus GS
4. Volvo S80
Ei vaan homma onnistu Volvolta. Valitettavaa sinänsä kun joutuu käyttämään Fordin (Mondeon) pohjalevyä edustusmallissaan, niin voiko odottaa pystyä haastavansa saksalaisia jotka eivät tee kompromisseja. Mutta, että vielä Lexuskin pesee tuoreen Volvon...
En ole testiä lukenut, mutta kyseessä oli artikkelitietojen mukaan V8-mallien vertailu. Suomessa S80 -malleja hankittaneen pääasiassa dieselmoottorilla tai pienemmillä bensakoneilla varustettuina - nopean ajon ominaisuudet eivät niinkään kiinnosta, vaan käytttäytyminen Suomen uraisilla teillä ja talviajossa.
Volvo S80:n pohjalevy on nykyaikaista "modulaarista" tyyppiä. Voidaan väittää sen olevan jopa Focuksen kanssa "yhteinen", samalla tavoin kuin Passatin pohjalevy on Golfin kanssa "yhteinen". Todellisuudessa mittasuhteet ovat erilaiset, ja lähinnä S80:n pohjalevyä on uuden Galaxyn pohjalevy. Pohjalevyn koodi on EUCD, ja Volvo on ollut mukana sitä kehittämässä.
http://www.caranddriver.com/previews/11155/preview-review-2007-volvo-s80.html
Minä olen ainakin ostanut autoni itselleni enkä lehtien toimittajille.
Auto ostetaan itselle, ei naapurille. Eikä varsinkaan lehtitestin perusteella. Lisätään tuohon joukkoon vaikkapa caddy, jagge ja hemi-chrysler, toki mersukin, niin ihan minkä tahansa noista ostamalla saa varmasti itselleen huippuhyvän auton. Turha sitä on edes ruveta kiistämään. Eroja on, ja niin pitää ollakin, mutta lähtökohtaisesti p..kaa ei tuolla rahalla saa.
Provosoiden voidaan sanoa, että S80 oli jumbo ja jäi viimeiseksi. Mutta mitäpä jos testissä olisi ollut mukana myös E-sarja, 300C ynnä muita merkkejä voisi tulos olla toisenlainen.
Englanninkielisen "platform" -termin on joku valopää autotoimittaja joskus muinoin suomentanut pohjalevyksi. Nyt sitten kuvitellaan että samanlaisen pellinpalan päälle rakennetaan Focusta ja S80:ä.
Volvoja ja koko Ford -konsernin tuotteita ei meikäläisen parkkipaikalla ihan lähivuosina nähdä, eli minään Volvon puolustuspuheena tätä ei tule pitää.
Volvo on vastaavilla varusteilla hiukan muita halvempi, jolloin ominaisuudetkin voivat olla hiukan heikompia.
Muutaman lukemani koeajon perusteella S80:n melutaso on kilpailijoita korkeampi, mikä on Volvolle ongelma koska meluttomuus tärkeä vaatimus kalliimmissa hintaluokissa.
Älkääpäs hätäilkö. Kyllä uusi S 80 ainakin Teknikens Världin ja Aftonbladetin testeissä tullaan sijoittamaan ykköseksi. Ei tulle Volvo kaatuilemaan Collinin legendaarisessa "hirvitestissäkään". Hakkashan XC 90 ko. lehdissä Audi Q:n, Lexuksen ja uuden ML Mersun, Bilian mainoksen mukaan.
Suomessa S 80 markkinointi on oikein valtion suojeluksessa. Bilian järjestämät Volvot ovat jo toista kertaa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden viralliset "mustat autot".
Mielestäni Volvoa testattiin väärässä ryhmässä, jossa sen on mahdotonta pärjätä hinnakkaampien kilpailijoidensa kanssa. Eikös Fordin vastaus tuossa luokassa tule Jaguarilta?
Stockmannilta tarttui mukaan tuo uusi Auto Motor & Sport.
Vertailun lopputulos oli seuraavaa. BMW 550iA oli ykkönen arvosanalla 80% (asteikko 0-100 %), Audi A6 4,2 Quattro ja Lexus GS 450h (Hybrid) jakoivat kakkossijan (79%), Volvon tulos oli 75%.
Kuten tuloksista näkee erot olivat minimaalisia.
Ehkä tässä yhteydessä voisi mainita tärkeimmät mitatut arvot
Kiihtyvyys 0-100 km/h
BMW 6,1 sek
Lexus 6,3
Audi 6,5
Volvo 6,6
BMW ei keveydestään tai suurimmasta tehostaan huolimatta päässyt muilta karkuun.
Vertailukulutus
Lexus 10,7 litraa
BMW 12,7
Volvo 15,0
Audi 17,0
Kulutuserot ovat niin suuria etten ihan jaksa uskoa noihin arvoihin. Toisaalta kulutuksen painoarvo oli alle 3 %, joten se ei lopputulokseen juuri vaikuttanut.
Nyt täytyy perua puheet Volvon meluisuudesta. Mitattujen arvojen valossa Audi on meluisin. Volvon suurin heikkous oli laatuvaikutelma josta sille annettiin 66% (Lexus 97%, Audi 96% ja BMW 83%). Volvon vahvin alue muihin verrattuna oli sisustuksen ergonomia 94% (Audi 89%, Lexus 80% ja BMW 74%).
On muuten tässä hintaluokassa yksi tärkeimmistä asioista, laatua täytyisi kyllä rahalla saada. Tämä 'kvalitetskänsla' eli laatuvaikutelma ei ole myöskään aivan helppo asia Volvon korjata. Nimittäin siihen ei välttämättä riitä materiaalimuutokset. Volvon välttävän laatutason 66% tulokseen mainittiin nimittäin vaikuttaneen erityisesti se, että auto ei tunnu integroidulta kokonaisuudelta vaan ikään kuin olisi lajitelmasta erilaisia palikoita tehty. Tästähän on ollut aikaisemminkin puhetta täällä ja saksalaiset ovat kyllä mestareita saamaan aikaiseksi ko. tiukan ja jämäkän kokonaispaketin.
Ei muuten tuntunut ruotsalainen lehti vetävän yhtään edes kotiapäin tällä kertaa.
Niin, tuo ei tietysti merkitse mitään TM-testejä ajatellen koska TM ei laatuvaikutelmaa noteeraa vertailuissaan. Se on tietysti tavallaan ymmärrettävää, mutta onhan auton ohjauksenkin hyvyys tai huonous osittain subjektiivinen asia.
TM-testit kannattaa mielestäni ottaa pelkästään huumorilla. Siis samalla asenteella, jos lukee sakemannien testejä joissa on saksalaisia autoja mukana. TopGearin testeissäkin on enemmän asiaa.
No, onneksi testaajat eivät osta ihmisille autoja. Jokainenhan sitä itse päättää minkä ostaa.
Suomessa Volvo tulee myymään hyvin. Vähiten ei varmasti vaikuta se, että saksalaisten ja Lexuksen hintalappu on kokonaan eri kymmenluvuilla kuin Volvon. Jokainen voi päättää itse, onko esim. BMW 10-15.000 euroa laadukkaampi kuin Volvo. Vaikka siinä vähän paremmat ominaisuudet olisikin.
Tuosta laatuvaikutelmasta olen samaa mieltä. Volvo ei ole samalla tasolla esim. Audin kanssa. Ja BMW on ottanut jotenkin takapakkia ohjaamoissaan, minusta esim. edellisen 3-sarjan kojelauta ym olivat paremmat kuin tämän nykyisen.
Kyllä A6 pikkukoneilla on Volvon kanssa aika samoissa hinnoissa! A6 2.0 TFSI maksaa 45 000 ja multitronicilla 47 650. Sitäpaitsi mielestäni vanha S80 kilpaili hyvinkin tasaväkisesti vanhan A6:sen kanssa. Uudesta mallista en sitten osaa sanoa.
Kyllä kaikki autot ovat vielä tuossa luokassa kompromisseja! Sitten kun mennään luokkaan Ferrari Enzo, Rolls Royce Phantom ym. voidaan puhua kompromissittomuudesta. Sitäpaitsi nolompaa minusta on, että A6 Audissa on hyvinkin paljon samoja osia Skodan ja volkkarin kanssa. Enemmän A6 on Passat kuin S80 Mondeo.
Kyllä kaikki autot ovat vielä tuossa luokassa kompromisseja! Sitten kun mennään luokkaan Ferrari Enzo, Rolls Royce Phantom ym. voidaan puhua kompromissittomuudesta. Sitäpaitsi nolompaa minusta on, että A6 Audissa on hyvinkin paljon samoja osia Skodan ja volkkarin kanssa. Enemmän A6 on Passat kuin S80 Mondeo.
A6 on ainakin tähän saakka ollut selvästi kalliimpi, jos se otetaan vastaavilla varusteilla. Voi toki olla että uuden S80:n kanssa on toisin, mutta vähän epäilen. BMW:n hinnoittelu on saman tyylistä: perushinta on vielä kohtuullinen, mutta varusteet maksavat paljon. Esim. jo 320d Touringin hinta menee melkein väkisin 60.000 paikkeille, jos siihen ottaa ns. normaalin varustelun (ei siis mitään nahkapenkkejäkään vielä). MB on jo selvästi paremmin perusvarusteltu.
Kompromissittomia autoja ei olekaan: kaikkia ominaisuuksia kun ei voi saada samaan pakettiin.
Totta on että Audissa on todella paljon samaa kuin Passatissa - jopa ulkonäkö on hyvin paljon samankaltainen. Ei se tosin siitä sinänsä huonoa autoa tee. Vanhana Audi-miehenä olen jo pitkään pitänyt näitä nykyisiä enemmänkin parempina Volkkareina (minulla ei enää ole Audia). On täysin turhaa moittia Volvoa siitä, että se jakaa osia Mondeon kanssa. Mitä kauheaa siinä on, Mondeohan on tunnustetusti todella hyvä auto ajo-ominaisuuksiltaan. Jos siitä lainataan alustarakenteita Volvoon, niin ei siitä ainakaan huonoa autoa tee.
A6 on ainakin tähän saakka ollut selvästi kalliimpi, jos se otetaan vastaavilla varusteilla. Voi toki olla että uuden S80:n kanssa on toisin, mutta vähän epäilen. BMW:n hinnoittelu on saman tyylistä: perushinta on vielä kohtuullinen, mutta varusteet maksavat paljon.
Ainakin Volvo hinnoittelee lisävarusteensa maltillisesti verrattuna BMW:hen tai MB:hen.
Muutaman lukemani koeajon perusteella S80:n melutaso on kilpailijoita korkeampi, mikä on Volvolle ongelma koska meluttomuus tärkeä vaatimus kalliimmissa hintaluokissa.
Nyt näyttäisi olevan viikonloppuesittely Bilialla ja pääsee ite arvioimaan. Samalla saadaan myös esimakua keväällä tulevasta Mondeosta, joka tullaan tekemään samalla pohjalevylle S80:n kanssa. Kuuleman mukaan moottoripuolella tulee olemaan samoja koneita Mondeossa ja S80:ssä kun Volvon nykyisiä bensakoneita löytyy myös Mondeosta. Sinänsä mielenkiintoista koska hesarin S60:n koeajossa Volvon koneen sanottiin olevan teknisesti jo ehtoopuolella eikä yllä uusien nykykoneiden tasolle .
Hinnat alkaen on aika korkea mutta varmasti edullisempia mallejakin tulee tarjolle aika pian perässä. Tällä hinnalla mielestäni Audi on kuitenkin kiistatta parempi ja varmempi valinta.
Eipä kai S80:een tutustumalla voi juurikaan vetää mitään johtopäätöksiä Mondeon suhteen.
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5395&cache=no (katso foto-show)
ja
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=133301
Joo ei suoraan, mut todennäköisesti tuntuma on samankaltainen, varsinkin jos Mondeoon ottaa saman koneen ja laatikon kuin S80:ssä jolloin esim. etupää on hyvinkin identtinen. Taka-akseliston rakenne lienee myös sama molemmissa.
Vaikka ulkonäössä onkin omat mausteet, paistaa näistä linkkien kuvista tiettyä sukulaisuutta. Tuulilasi vaikuttaa samalta, samoin katon muoto ja peräkin tästä kulmasta katsottuna.
http://www.autoweek.nl/images/800/f/6e617995d83545ea79727199c512564f.jpg
http://www.volvocars.fi/NR/rdonlyres/8029F7F8-21FB-4729-9931-847C06599FEA/0/S80_exterior_01.jpg
Sinänsä eihän tuo mikään huono juttu ole, jos nyky-mondeota on saatu parannettua ja siihen Volvon skandinaavista sliippausta päälle niin lopputulos vaikuttaa kohtullisen hyvältä.
"etupää on hyvinkin identtinen."
Tarkoititko alustaa vai muotoilua? Toivottavasti tuennat ovat Fordista, sillä Volvon omat (S80,70,60) ovat siltä osin lähinnä vitsejä.
"On täysin turhaa moittia Volvoa siitä, että se jakaa osia Mondeon kanssa. Mitä kauheaa siinä on, Mondeohan on tunnustetusti todella hyvä auto ajo-ominaisuuksiltaan. Jos siitä lainataan alustarakenteita Volvoon, niin ei siitä ainakaan huonoa autoa tee"
Juuri näin, Mondeon alusta vetää vertoja Audille ja BMW:lle, mersusta puhumattakaan. Samoin on Saabin laita, Vectrojen alustat ovat olleet Mondeon ohella kärkiryhmää, joten hyvästä on helppo ruveta rakentamaan.
Tarkoititko alustaa vai muotoilua? Toivottavasti tuennat ovat Fordista, sillä Volvon omat (S80,70,60) ovat siltä osin lähinnä vitsejä.
Tarkoitin erityisesti alustaa/ tekniikkaa pellin alla. Eli pohjalevy sama, akselistojen rakenteet ja geometria samat, kone ja laatikko sama ja myös ohjausvaihde mahdollisesti sama. Uskoisin että s80 ja mondeossa lisäksi haetaan samantyyppistä tuntumaa jolloin jousien jäykkyydet ja iskunvaimennuskin on viritetty samanlaiseksi.
Muttta kuten todettu, eipä kai tuosta mitään haittaakaan ole kummallekkaan ja Volvokin saa vihdoin kestävämmät pallonivelet ja tuennan
Eiköhän tuohonkin ala pian ilmestyä halpoja varustepaketteja. Hassuahan on, että esim. V70 classic on edullisempi kuin Golf Variant samoilla varusteilla.
Hieman tarkemmin kun on s80:n muotoja on katsellut, niin itse asiassa Peugeot 607:ssa on aika lähellä suoraan sivusta katsottuna. katon kaarevuus ja sivuikkunat ovat uskomattoman yhdenmuotoisia.
http://www.securite-routiere.org/images/peugeot607.jpg
Volvo S80 D5 Summum. Hintaa 57.800 euroa. Kun vertaa vastaavasti varusteltuihin saksalaisiin, niin hinta on vähintään kohtuullisella tasolla.
Ja auto on luonnossa erittäin tyylikäs, nyt kun niitä on jo muutaman ehtinyt näkemään. Ei häpeä lainkaan sen suhteen.
Toivottavasti vaan vetonivelten suojakumit ovat Volvon itsensä suunnittelemat... Eikä tauti tartu Fordista.
Fordissa on kait Visteonin suunnittelemat suojakumit?
Kun puhutaan hintaluokasta 50.000 eur (suomessa) ja yli, on itsestään selvää, että auton tulee olla tyylikäs. Jopa japanilaiset ovat tässä onnistuneet, Lexus ja Hondan Legend eivät muistuta Corollaa, vaan ovat tosi tyylikkäitä ja uskomattoman viimeisteltyjä autoja. Tutustuessani s80:een ihmetytti kyllä kojelaudan huono ergonomia, keskikonsoli on täynnä nappia jos jonkinlaista joiden hakemisessa menee huomio ajosta. Vanhanaikaistahan tuo on kun nykysuuntaus on vähentää nappulaviidakkoa ja tehdä käyttöliittymä mahdolisimman yksinkertaiseksi.
Toivottavasti vaan vetonivelten suojakumit ovat Volvon itsensä suunnittelemat... Eikä tauti tartu Fordista.
Tuulilasin testissä moitittiin Volvon ohjaustuntumaa. Ei se siis ole kokonaan tarttunut mukaan Fordista, samaan alustaan pohjaavassa S-maxissahan on testien mukaan erittäin hyvä ohjaus. S80 myöskin seikkaili jonkin verran väistötestissä, mikä on hyvin epäfordmaista eikä vastaavaa ilmiötä ole S-maxissa.
Jotkut moittivat Volvon sisustoja, minusta ne ovat varsin tyylikkäät. Omaperäisyyttä on sopivasti, ja jos vertaa esim. BMW:n nykyiseen linjaan niin laitan kyllä Volvon sisustojen osalta sen edelle. Penkit ovat edelleen ainakin allekirjoittaneelle luokan parhaat. Varsinaisia toimintonappuloita ei ole juuri sen enempää kuin monessa kilpailijassakaan, no kaikissa ei toki ole puhelimen numeronäppäimiä kojetaulussa. Eikä toisaalta nuo esim. BMW:ssä yhden käyttöliittymän takaa löytyvät toiminnot mitenkään helposti käytettävissä ole, valikoiden selaaminen on sekin hankalaa ja kömpelöä. Lentokoneissa on edelleen napit ja kytkimet käytössä, jostain se kertoo sekin.
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5395&cache=no (katso foto-show)
ja
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=133301
Mondeo lähentelee volvoa selvästi (keula ovien yläosa ym)