SKODA SUPERB 1.8 TSI Ambition koeajossa

11 kommenttia

Tällainen hieman päälle 10 tkm ajettu manuaalibensa (160hv) oli 525km koeajossani. Alla kesärenkaat Continental Sport Contact 205/55R 16 94V. Keskinopeus oli 98 km/h ja keskikulutus 8,5 L/100km. Ajot oli käytännössä vain valtatietä ja moottoritietä, reipasta vauhtia siis.



MYÖNTEISIÄ HUOMIOITA

+ Erittäin suuntavakaa auto; menee kuin juna raiteilla

+ Julmetun suuret takajalkatilat, 177cm kuskilta jää 40-50 cm etupenkin ja takapenkin väliin polvitilaa

+ Hieno idea tuo monikäyttötakaluukku; mahtuu isoakin tavaraa

+ Takaovet aukeaa reiluun kulmaan; helppo käydä sisään

+ Tosi hiljainen tyhjäkäynti

+ ärhäkkä, kimmoisa ja venyvä moottori

+ napakka vaihdeloota (6v man.), vaikka pakki hieman vaikea kytkeä

+ Aikas hieno kosketusnäyttöinen keskimonitori radiolle yms. tosin en osannut himmentää sitä



PARANNETTAVAA TAI KEHITTÄMISTÄ KAIPAA

- Aivan liian suuri rengasmelu karkealla asfaltilla ( Tapsan vanha V70 on Michelinin nastarenkailla hiljaisempi!)

- Tarpeettomia vaihteita mm. 4 ja 5. käytinkö kerran molempia..

- Istuin on jotenkin jakkaramainen, vaikka säätöjä onkin. Ristiselän tuki tulee minulle liian ylös ja toisaalta perse puutuu

- Ratti on ikävän "turpea" eikä tule riittävän liki. Jotenkin säälittävän pieni - onkohan Fabiassa sama?

- Iso taustapeili syö etunäkyvyyttä

- Näkyvyys taaksepäin on rajoittunut (matala takalasi), pysäköinti hankalaa

- Tehoreserveihin nähden hieman liian vähän progressiivinen alusta; jotenkin pintakova, mutta olisiko iskarit oltava jämäkämmät

- Tuulilasiin heijastuu kojelaudan ilmasuuttimet

- Vakionopeutta ei saa pois muilla näppäimillä kuin pääkytkimellä; muutenkin hieman pienet nämä namikat ja viiksessä

-Ilmastointi jätti hieman laiskan vaikutelman itsestään; ei taida olla auringonvalon mukaan toimivaa säätöä? Jostain tulvahti välillä Wunderbaumin tuoksu...

- Hiekkateillä kuuluu jo kohtalaisessa nimismiehenkiharassa hälyääniä usealta taholta; sirinää ja natinaa niin kojelaudasta kuin ovien suunnalta

- Pitkien valojen kuvio jotenkin outo ja lähellä

- Jotain ylellistä jäi kaipaamaan- ainakaan tässä versiossa ei ollut liikaa herkkuja



Jos tämän saisi 5 dBA hiljaisempana ja kunnon istuimilla ja

ratilla,voisi nuo muut kehityskohteet sietääkin.



Nyt taitaa Skooda jäädä muiden iloksi!

  
  • Vakkarin saa ihan kätevästi pois päältä, kun sitä liukuvipua siinä viiksen päällä heilauttaa pikkuisen oikealle...tai painaisee jarrua. Ei se sen vaikeampaa ole.



    Ja eihän skodassa sen kummempaa ylellisyyttä ole, mutta harvemmin tuossa luokassa sitä nyt muutenkaan vielä.

      
  • Johan bensa kelpasi Skodalle. Eikö tuon pitäisi oikeasti mennä vähän vähemmällä, vai sisälsikö koeajo kovia kiihdytyksiä?

      
  • 235+255:

    Johan bensa kelpasi Skodalle. Eikö tuon pitäisi oikeasti mennä vähän vähemmällä, vai sisälsikö koeajo kovia kiihdytyksiä?




    Ainakin AMS:n testissä A3 meni samalla koneella aika vähällä:



    http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/vw-golf-audi-a3-und-bmw-120i-premium-kompakte-unter-sich-935663.html?item=http://images.marken.auto-motor-und-sport.de/media/mdb/113737.jpg?r_900x600



      
  • Tapio Taula:

    Jos tämän saisi 5 dBA hiljaisempana ja kunnon istuimilla ja
    ratilla,voisi nuo muut kehityskohteet sietääkin.




    Melua on minunkin mielestä liikaa, koeajamani auto oli kitkarenkailla(renkaiden kokoa ja merkkiä en katsonut). Ajotuntuma perusjämäkkää tasoa, ei provosoi kaahaamaan.



    Laadun tuntu ns. kylmätyypeissä autoliikkeen hallissa on parempi mitä auto antaa koeajolla. Joku Passat tai Accord ei anna hälyääniä liikkeellä ollessaan mielestäni yhtä paljon kuin Superb. Auto kokonaisuudessaan ei ole huono, etenkin jos kelpuuttaa linja-auton mittasuhteilla muotoillun auton.

      
  • saa olla aika meluisa jos accord on hiljaisempi...

      
  • GTAm:

    saa olla aika meluisa jos accord on hiljaisempi...




    Hälyäänet ajossa, tarkoitin kaikenlaista korin elämistä, räminää ym. epätasaisuuksissa.

      
  • Ja tietysti sula mahdottomuus lähteä superbin rengasmelua vertaamaan muihin kilpailijoihin kun ei ole niillä henkilökohtaisesti ajanut !! Siinä sitä olisikin urakkaa, kun kävisi ajamassa kaikki kilpailijat, mieluiten vielä samoilla renkailla ja samalla tienpätkällä...



    No, ensi viikolla koittaa kesärengaskausi ja sitten kuullaan, miten melun sävy muuttuu.



    Kyllä se maantiekulutus muuten aika helposti pomppaa ylöspäin, jos ajaa kuten eilen, että jatkuvasti kyttää ohituksia ja tumppaa kaasun pohjaan vähän väliä päästäkseen turvallisesti ja nopeasti ohi edelläajavasta !!! En suosittele.... :lol:

      
  • Itsekin kävin ajamassa Metro-Auto Viikin SKODA SUPERB 1.8 TSI Ambition DSG Nokian kitkarenkailla. Tämän koeajon jälkeen Lahdentiellä ajettiin Mondeo Wagon -02 Continentalin nastarenkailla ja subjektiivinen fiilis oli, että melutasossa ei ollut merkittävää eroa suuntaan tai toiseen. Jos Mondeoon laittaisi kitkat, se olisi todennäköisesti hiljaisempi, eli ei oikein hyvältä vaikuta tuo uusi Superb rengasmelun vuoksi. Katsotaan tulisiko seuraavan vuoden malliin jotain parannusta. Jälleenmyyjän mukaan Wagonista ei ole havaintoa...

      
  • No onhan se selvää että tuohon hintaan ei voi saada "täydellistä" autoa. Ulkonäkö on makuasia, mutta moottorit, sisätilat, viimeistely ovat kaikki hyvällä tasolla. Jostain on ollut pakko tinkiä ettei hinta nousisi liikaa. Tässä tapauksessa on sitten säästelty äänieristyksestä. Ulkomailla paremmilla teillä ongelma ei liene niin suuri, mutta Suomessa rengasjyrinä valtaa helposti kabiinin ilman autonvalmistajan kunnollista perehtymistä näiden värinöiden kitkemiseksi. Etelä-Ruotsissa Jettakin kulki kuin sukkasillaan, kun taas Suomessa saa välillä pujotella urien vierestä. Eli siis Suomen tiestöön nähden on säästetty vähän väärästä paikkaa. Harmittavaa, mutta vahvistaa sitä tosiasiaa että tuohon hintaan joutuu tekemään kompromisseja.

      
  • 235+255:

    Johan bensa kelpasi Skodalle. Eikö tuon pitäisi oikeasti mennä vähän vähemmällä, vai sisälsikö koeajo kovia kiihdytyksiä?




    TT ilmoitti keskinopeudekseen 98 km/h.



    Koneen sinänsä pitäisi olla aika taloudellinen, ainakin Audien testeissä sitä on juuri talouspuolesta kehuttu.



    Melutasossa hintaluokka näkyy, aika moni perheluokan auto on hiljaisempikin. Ulkonäkö on makuasia. Itse pidän keulasta, mutta sivuprofiili on jotenkin suhteettoman oloinen. Perä on sekin aika omintakeinen. Aika harva tarvitsee tuollaisia takatiloja, kyseessähän on tavallaan jo valmiiksi Lang-versio. Ne eivät yleensä ole kauniita edustusautoissakaan.

      
  • halko6:

    Itsekin kävin ajamassa Metro-Auto Viikin SKODA SUPERB 1.8 TSI Ambition DSG Nokian kitkarenkailla. Tämän koeajon jälkeen Lahdentiellä ajettiin Mondeo Wagon -02 Continentalin nastarenkailla ja subjektiivinen fiilis oli, että melutasossa ei ollut merkittävää eroa suuntaan tai toiseen. Jos Mondeoon laittaisi kitkat, se olisi todennäköisesti hiljaisempi, eli ei oikein hyvältä vaikuta tuo uusi Superb rengasmelun vuoksi. Katsotaan tulisiko seuraavan vuoden malliin jotain parannusta. Jälleenmyyjän mukaan Wagonista ei ole havaintoa...






    No epäilen suuresti että vuoden jälkeen autoon olisi tehty itse asiassa mitään muutosta, varsinkaan kun siihen ei ole mitään tarvetta. Suomen ja Ruotsin takia eivät varmasti ole ruvenneet tekemään yhtään mitään rengasmelun suhteen, koska silloin se olisi pitnyt tehdä koko tuotantoketjuun. Ja kun muualla ei ongelmaa ole, niin se on vaan kestettävä.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit