Golf TDI vs Impreza BoxerDiesel

74 kommenttia
«13

Eipä uskaltanut TM taaskaan myöntää suoraan, että boxerdiesel on etevämpi kuin volkkarin TDI. Pikkuhiljaa kuitenkin alkavat lämmetä, josko jo seuraavassa testissä tai vertailussa asia myönnetään ihan suoraan selittelemättä.



:wink:

  
  • Olisit jättänyt hymiön pois. :hug:

      
  • Folkkarin ON voitettava!

      
  • Eihän tuossa minusta mitään voittajaa julistettu.



    Harvinaisen asiallisen kohtelun minusta Subaru sai TM:ltä.



    Vertailuhan paljasti että Impreza dieselinä on mainio auto, kun sitä vertaa luokkajohtajaan/jättiläiseen. Subarussa pieniä puutteita, siinä kun golfissa kaikki on tasaisen kiitettävää. Subarussa sitten vastaavasti omat paremmat juttunsa, joista saa kukin painottaa oman mielen mukaan.

      
  • Mielestäni asiallinen testi! Mikä pakko sen boxerin on sitten olla parempi?

      
  • Testiin perehtymättä:



    Hienohan tuo Subarun kone on ja ehdottomasti luokkansa paremmasta päästä.



    Jos nyt Impreza ei Golfia voittanut, ei se tarkoita että se olisi huono auto. Uusi Golf on todella tasavahva esitys ja todella mainio auto. Ulkomuotohan Golfissa on tylsääkin tylsempi, mutta mitään pahoja puutteita siinä ei ole, ja monet ominaisuudet ovat suorastaan esimerkillisiä kute vaikkapa voimalinja. Tehokkaampi 1.4 TSI + DSG on aika lyömätön yhdistelmä.

      
  • Tiedä tuosta Golfin tylsyydestä? Itsekkään en aina siitä ole pitänyt, mutta viimeiset 3 mallia ovat olleet onnistuneita. Tylsyydestään huolimatta se on helposti tunnistettavissa liikenteessä! Miten on monen ns. persoonallisemman mallin kanssa? Aina se on ollut luokkansa linjan määrittäjä!

      
  • No kyllähän esimerkiksi monet sitikat erottaa. Samoin hienosti muotoilluissa Alfa Romeoissa on selvää sukunäköä ja ne erottaa todella kaukaakin merkkinsä edustajiksi.



    Scirocco on kyllä menevän näköinen, mutta tämä uusi Golf on todella tylsä. Esimerkiksi monesti tylsäksi haukuttu Toyota (Auris), on sekin selvästi pirteämmin muotoiltu.

      
  • Koska aiemmin kaavailin Imprezaa talouteen, piti oikein ostaa ja lukea vertailu. En päätynyt sitten siihen, mutta on ihan positiivinen yllätys lukea kuinka kilpailukykyinen Subaru on dieselinä.

    Tietysti pitää mainita että vain manuaalina, automaattiaskilla ei kestä vaativaa vertailua muihin.



    Eipä noita Imppuja kyllä liikenteessä juuri tapaa,

    ( ainakaa siellä missä itse ajan pääosin ) vaikka on ollut myynnissä jo reilun vuoden. Eikä toisaalta ihme, sillä hinta 33'000€ on suht pienestä hatchbackista jo sellainen, että sillä saa jo isompiakin ja monikäyttöisempiä autoja.



      
  • Scirocco on kyllä menevän näköinen, mutta tämä uusi Golf on todella tylsä. Esimerkiksi monesti tylsäksi haukuttu Toyota (Auris), on sekin selvästi pirteämmin muotoiltu



    Voi olla vaikka kuinka menevän näköinen, mutta pitää olla metrin päässä, että tunnistat! Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus aiheesta auton tunnistaminen!



    Olisi mielenkiintoista tietää, miksi Golf on tylsä?

      
  • No vaihda sen Sciroccon tilalle sitten Alfa Romeo 159. Todella komean ja persoonallisen näköinen auto, joka varmasti erottuu helposti. Breraan sen toki voi sekoittaa, mutta Brera onkin 159 coupe.



    Sitäpaitsi kyllä mielestäni Sciroccokin erottuu. Golfiin sen voi kaukaa katsoen sekoittaa, mutta volkkariksi sen tunnistaa varsin vaivatta.



    Golfin muotoilussa nyt ei ole mitään omaperäistä eikä edes pienintäkään yritystä minkäänlaiseen persoonallisuuteen. Ei vihastusta, mutta ei tuskin ketään ihastuttaakaan. Niin varman päälle pelattu kuin vaan voi.



    Petos:



    33k€ on kyllä todella paljon. Tiedätkö, maksaako muualla suhteessa noin paljon? Esimerkiksi kolopallo 2.0 TDI 4motion lähtee useita tonneja halvemmalla.



    edit:



    Perus TD Impreza näyttäisi kustantavan vajaa 30k€. Eipä sitäkään voi halvaksi sanoa, mutta näyttää kuitenkin vähän paremmalta.

      
  • Mistä sitten johtuu se, että ainakin minä tunnistan Golfin jo kaukaa? Mazda 3,6, C5, Accord, Insignia, Kiat, jne. "persoonallisella muotoilullaan" vaativat jo lähemmän katselmuksen, että tunnistaa! Mielestäni Golfin muotoilu on omaansa, ei muodin mukaan taapertamista!

      
  • simppa:



    33k€ on kyllä todella paljon. Tiedätkö, maksaako muualla suhteessa noin paljon?






    -ei mitään hajua. Eiköhän löydy jonkun maan hinnastotaulukot kotisivuilta.



    Suomen hinta on kyllä kova, sillä ei paljoa taida olla eroa että saa jo vastaavan Legacyn. Mikä lie on politiikka muualla maailmassa.



    Vertailun golf oli muuten 30.192, imppu 32.914€

      
  • Ja 159 Alfaa et erota vai? Ennemmin se Golf sinne massaan hukkuu kuin tuo. C5 erottuu sekin vaikkei se yhtä persoonallinen muiden sitikoiden kanssa ole. Esimerkiksi Golfin kanssa samassa luokassa painiva C4 on sekin erottuva ja persoonallinen rakkine. C6:den sitten erottaa kaukaakin jo pelkällä vilkaisulla mitä ei Golfista voi sanoa.



    Petos:



    Legacy TD näyttäisi kustantavan suomessa 34 k€. Ei mielestäni ollenkaan niin suuri lukema mitä Imprezalla.



    Esimerkiksi Mondeo 2.0 TDCi kustantaa 30 500€. Ei ole nelivetoa, mutta auto aika tavalla isompi.



    ot:



    Katsoinpa 370Z:an suomenhinnastoa. Piti oikein hieraista silmiä. Hinnat kattavalla varustelulla 58 000€! Todella kohtuullinen, kun vertaa saksalaisiin. Esimerkiksi Audi TTS kustantaa selvästi köykäisemmällä koneella 70 000€.

      
  • Eli tonni lisää, niin saa Legacyn. Aika jännää hinnoittelua.

    Tuon voin kuvitella johtavan siihen, ettei imprezaa osta kuin jotkin merkkiin sidoksissa olevat ym. hullut.



    Ohhoh. Nissan on kyllä edullinen :open_mouth:

      
  • Perus imppu TD kustantaa Suomessa ainakin hinnaston mukaan ~30 k€. Silti se on mielestäni kaikkea muuta kuin halpa. Itse ainakin päätyisin aivan ehdottomasti Legacyyn, vaikka se onkin poistuva malli. Siinä on moni asia paljon paremmin kuin Imprezassa ja Legacy on muutenkin aika etevä laite.



    Nissan on ainakin testien perusteella todella onnistunut peli kuten edeltäjänsäkin. Ainoa mistä voi vähän sanoa on paino, mutta eipä se suuri miinus ole. Tuolla 58 k€:llä näyttäisi saavan jo sen auton sieltä kaupasta ihan oikeasti. Tarkoitan, että siinä on kaikki välttämättömyysvarusteet ja vähän ekstraakin (mm.xenonit, sähköpenkit).



    Eipä tarvitsisi kauaa miettiä vaikka sen TTS:n ja tuon välillä. Nissanissa saa 3,7l V6:den, kun TTS:ssä joutuu tyytymään 60 hv tehottomampaan kahden litran turbokoneeseen. Ajettavuuskaan tuskin on Nissanin tasolla. Harmi, että muotoilu ei kauheasti miellytä silmääni, mutta sen kanssa pystyisi elämään.

      
  • simppa:



    Perus imppu TD kustantaa Suomessa ainakin hinnaston mukaan ~30 k€. Silti se on mielestäni kaikkea muuta kuin halpa. Itse ainakin päätyisin aivan ehdottomasti Legacyyn, vaikka se onkin poistuva malli. Siinä on moni asia paljon paremmin kuin Imprezassa ja Legacy on muutenkin aika etevä laite.


    -joo, pitkälti samaa mieltä. Tuskin on muuta perustelua impulle kuin että jos haluaa pienemmän auton kun Legacy. Eipä noilla niin hullua eroa ole edes koossa.
    Legacy ei ole mikään jättiauto, ja imppukin on kai himpun suurempi kuin ns. golf luokan tyypillinen auto.

    Onhan imppu tietysti köykäisempi käännellä ja ketterämpi parkkeera yms.

    Ihmeellinen huomio on muuten että Legacyn ilmoitettu eu kulutus taisi olla 5,6/ sadalla, mutta impun taisi olla isompi! nämä on taas tällaisia juttuja, joihin vain subaru pystyy :grin:


    Nissan on ainakin testien perusteella todella onnistunut peli kuten edeltäjänsäkin. Ainoa mistä voi vähän sanoa on paino, mutta eipä se suuri miinus ole. Tuolla 58 k€:llä näyttäisi saavan jo sen auton sieltä kaupasta ihan oikeasti. Tarkoitan, että siinä on kaikki välttämättömyysvarusteet ja vähän ekstraakin (mm.xenonit, sähköpenkit).

    Eipä tarvitsisi kauaa miettiä vaikka sen TTS:n ja tuon välillä. Nissanissa saa 3,7l V6:den, kun TTS:ssä joutuu tyytymään 60 hv tehottomampaan kahden litran turbokoneeseen. Ajettavuuskaan tuskin on Nissanin tasolla. Harmi, että muotoilu ei kauheasti miellytä silmääni, mutta sen kanssa pystyisi elämään.



    -kyllä varmaan on hintalaatu kohdillaan.
      
  • Joo, Impreza dieselin ilmoitettu EU keskikulutus on 5.9.



    Tällä palstalla monesti sanotaan että ''aika on ajanut ohi'' subarun ja muiden jatkuvista nelivedoista, ja että ne kuluttavat liikaa kytkeytyviin systeemeihin verrattuna.



    Eipä tuo juuri pidä paikkaansa ainakaan Subarun kohdalla: tässäkin vertailussa kulutuseroa oli mahtavat 0.2 litraa sadalla. Audillakin taitaa olla jatkuvien nelivetojensa kulutukset hyvin hanskassa.



    Legacyn/outbackin yhdistetty kulutus on pienempi/sama kuin monen etuvetoisen kilpailijan.

      
  • Nasse:

    Mielestäni asiallinen testi!




    Minustakin testi oli hyvä siltä osin, mitä siinä testattiin. Ei ole mitään järkeä laittaa autoja paremmuusjärjstykseen tuollaisen testin perusteella. Autoissa on lukemattomia muitakin ominaisuuksia, jotka kuluttajaa kiinnostaa ja joita ei TM koskaan testaa. Paremmuusjärjestykseen laitto olisi suoranaista kuluttajan harhaanjohtamista ja Tekniikan Maailmahan ilmoittaa olevansa kuluttajan asialla.



    Testatuissa ominaisuuksissa Golf ja Impreza taitavat olla niin lähellä toisiaan, ettei niistä eroja synny. Makuasiat ratkaisee.



    Ainoastaan testin loppulause syö hiukan uskottavuutta. Kun kaksivetoisella haetaan traktoria apuun, ei nelivetoisella ajava huomaa mitään erikoista. Jep jep...



      
  • Tämmösiä testejä sais olla enemmänkin, eli ei ihan ekana mieleen tuleva vertailupari. Olikos se niin että molemmat, vai vai vain Golf, saanut taas moitteita melusta, vaikka tämän Golfin VI-mallin piti olla jo hiljaisempi?

      
  • Molempia haukuttiin melusta. Impreza oli vielä pari desibeliä Golfiakin äänekkäämpi.

      
  • petos:

    Joo, Impreza dieselin ilmoitettu EU keskikulutus on 5.9.

    Tällä palstalla monesti sanotaan että ''aika on ajanut ohi'' subarun ja muiden jatkuvista nelivedoista, ja että ne kuluttavat liikaa kytkeytyviin systeemeihin verrattuna.

    Eipä tuo juuri pidä paikkaansa ainakaan Subarun kohdalla: tässäkin vertailussa kulutuseroa oli mahtavat 0.2 litraa sadalla. Audillakin taitaa olla jatkuvien nelivetojensa kulutukset hyvin hanskassa.

    Legacyn/outbackin yhdistetty kulutus on pienempi/sama kuin monen etuvetoisen kilpailijan.




    Kyllähän se jatkuva neliveto hieman kulutusta nostaa. Äkkiseltään katsoin, että puolisen litraa. Audin 2.0 TDI:ssä (A4) ja BMW:n 320xd:ssä kulutus nousee kummassakin 0,6l, kun verrataan etuvetoisiin. Alfan 159:ssä kulutus nousee 0,4l. Alfassahan on Torsen niinkuin audeissakin.



    Eli siis puolisen litraa voi Subarun kulutuksesta nappaista pois jos haluaa verrata konetta etuvetoisiin. Legacyn luvut ovat siis varsin esimerkilliset.

      
  • simppa:

    No vaihda sen Sciroccon tilalle sitten Alfa Romeo 159. Todella komean ja persoonallisen näköinen auto, joka varmasti erottuu helposti. Breraan sen toki voi sekoittaa, mutta Brera onkin 159 coupe.

    Sitäpaitsi kyllä mielestäni Sciroccokin erottuu. Golfiin sen voi kaukaa katsoen sekoittaa, mutta volkkariksi sen tunnistaa varsin vaivatta.

    Golfin muotoilussa nyt ei ole mitään omaperäistä eikä edes pienintäkään yritystä minkäänlaiseen persoonallisuuteen. Ei vihastusta, mutta ei tuskin ketään ihastuttaakaan. Niin varman päälle pelattu kuin vaan voi.


    harvoin mikään merkki lähtee "leikkimään" muotoilulla päämyyntimallinsa kanssa...

    tuo alfa 159 ei ole niin onnistunut koska se omasta mielestä näyttä liikaa kasvaneelta 156 mallilta joka oli onnistunut varsinkin faceliftin jälkeen

      
  • petos:

    Koska aiemmin kaavailin Imprezaa talouteen, piti oikein ostaa ja lukea vertailu. En päätynyt sitten siihen, mutta on ihan positiivinen yllätys lukea kuinka kilpailukykyinen Subaru on dieselinä.
    Tietysti pitää mainita että vain manuaalina, automaattiaskilla ei kestä vaativaa vertailua muihin.




    mihinkäs merkkiin sitten päädyit????



      
  • Nelivedoista vielä:



    Haldex muuten nostaa ainakin VAG-vehkeissä kulutusta 2.0 TDI koneilla ~0,5l tai ylikin verrattuna vastaavaan etuvetoon. Eli Haldexilla ei ole edes mitään etua oikeaa etua verrattuna Torseniin kulutuksesta puhuttaessa...

      
  • Joo toki jatkuva nostaa nykyaikanakin hieman kulutusta. Varsinkin kylmäkulutuksena. Mutta ei minusta yhtään niin paljon, kun jotkut kauhistelee, ja onhan ne jatkuvan systeemin hyödytkin olemassa.

      
  • finman:



    mihinkäs merkkiin sitten päädyit????






    en vielä mihinkään, valintakierros on loppusuoralla.

      
  • Onko tuo uusin haldex muuten jatkuva neliveto? Ainakin lähdössä menee aina voimaa taakse mutta mitenkäs esim. maantiellä? Kuitenkin joka tapauksessa haldexkin on nykyään vissiin ihan pätevä peli henkilöautojen käyttötarkoituksiin. Maastoon kun tuolla tuskin kukaan halajaa.



    Ihan passeli testi tuo mielestäni oli. Subaru on kyllä onnistunut moottorinsa kanssa hyvin. Kulutus kohdillaan ja voimaa enemmän kuin Volkkarissa. Jos jotain huonoa pitää kaivaa, niin tuo alaväännöttömyys on nyt noussut parissa kohtaa esiin. Muuten autoista sen verran, että Golf nyt on tuollainen aika tasainen paketti ilman merkittäviä heikkouksia. Tuohon alustan kolahteluun voisivat tehtaalla paneutua. Sitä ilmennyt enemmänkin korotetun maavaran malleissa, joissa vissiin nuo joustovarat ei riitä ja se sitten ilmenee välillä pamahteluna. Eli siis työsarkaa riittää vielä Volkkarillakin.



    Nelivetojen toiminnassa Subaru taisi viedä aika selkeästi tuon hauskuuskertoimen. Ehdottomasti nelivedossa pitäisi saada ajonvakautus pois kaitsemasta ja antaa kuskin viedä autoa. Tässä on nyt Volkkarilla pelattu liikaa varman päälle. Impreza on kyllä silti vähän liian tyyris. Nyt tunkee jo melkein Legacyn reviirille. Jokatapauksessa tälläiset nelivetoiset ovat kyllä mielenkiintoisia malleja ja olisihan tuollainen mukava omistaa. Golffin tapauksessa n. viiden tonnin hintalisä pistää vaan ajattelemaan. Tuohon hintaan kun kaupasta alkaa saamaan jo vajaavetoisen Passatin.



    Edit: piti vielä sanomani että mikä ihme siinä on ettei VW voi tehdä autoihinsa kunnon valoja? Merkistä ja mallista riippumatta ainakin halogeenit ovat tässä konsernissa huonot. Viitoskoppaisen kaksoisxenonit ovat kyllä hyvät, mutta pahoin pelkään että uudessa on otettu tässäkin takapakkia. Kaikenmaailman vempeileitä kyllä kehitellään, mutta kunnollisia ajovaloja ei vieläkään osata(viitsitä?) rakentaa. Perkele, sanon minä.

      
  • Kolmannen polven haldexissa on 10% esipaineistus, eli vähintään 10% menee aina taakse. Uusimmassa neljännen polven Haldexissa esipaineistus on 5%. Periaattessa siis jatkuvatoimisia.



    Neljännessä polvessa on lukuisia parannuksia kolmoseen verrattuna. Jakaa voimaa joustavammin, älykkäämmin ja nopeammin. Pystyy mm. siirtämään takapyörille yli 90% vedosta tarvittaessa.



    Neloshaldex ei myöskään tarvitse luistoa lukittaakseen vedon, vaan keräämänsä datan pohjalta osaa liukkaalla lähteä oletusarvona 50/50 jakosuhteella.



    Toistaiseksi vain GM:n vehkeisiin saa älykkään takalukon, mutta se tullee muuttumaan. En muista, kuinka pitkäksi aikaa GM sai yksinoikeuden tuohon, mutta voisin kuvitella, että tuo eLSD nähdään mm. Audi TTRS:ssä.



    Joissain volkkareissa on kyllä ollut aika huonot xenonitkin. Ainakin parisen vuotta sitten ajamani A6:den ksenonit eivät kovin hyvät olleet.

      
  • Pihasta löytyy tuollainen reilu pari vuotta vanha Passatti nelivedolla ja taakse voimasta menee aina vähintään 10% ja enimmillään 50%. En sitten tiedä minkä sukupolven Haldex siinä on, käyttöohjeista joskus aikanaan nuo voimanjakosuhteet katsoin. Valot ovat kääntyvät bixenonit, eivätkä nekään kyllä kovin kummoiset ole, esim. pelkillä lähivalo xenoneilla varustetussa Focuksessa on paremmat lähi-, sekä kaukovalot.

      
  • Kolmannen polven Haldexilla tuo Passatisi on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit