Ne Imprezat eivät ikävä kyllä miellytä oikein kenenkään silmää. Ja se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että päälle 400hv tehoisissa urheiluautoissa on japsien näytöt olleet aika ohkaisia.
Mielestäni urheiluauto on alusta asti suunniteltu urheiluautoksi.
Ja mielestäni se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että suurin osa japanilaisista urheiluautoista on susirumia kuten nuo WRX STi:t
aha, tämä selvä....
Eli ulkonäkö ja puhtaasti hevosvoimat 400 maagisena rajana ovat nämä asiat jolla autot erotellaan.
BMW 850 ei ole näköjään urheiluauto..selvä..
tuosta imprezasta vielä, ralliauto on ralliauto. rallia ajetaan ralliautoilla, joissa usein on spoilereita ym härpäkkeitä jotka saavat sinut oksentamaan, mutta eipä voi mitään. Ralliautot näyttävät ralliautoilta.
sovitaan sitten että ralliautot eivät ole urheiluautoja. Rallikaan ei varmaan ole urheilua
400hv ei ole mikään maaginen raja, vaan kyllä hieman sen allekin toki ovat urheiluautoja. Superurheiluautoista olen puhunut, ja niissä tehoa tuppaa olemaan päälle 400hv. Japanista ei sellaisi ole vielä tullut.
Ralliautot ovat kilpa-autoja, eivät urheiluautoja, eli oikeassa olet. Ainoa juttu vaan on, että Impreza WRX STi ei ole mikään ralliauto.
Sitäpaitsi se nykyinen STi malli on ihan tolkuttoman ruma kun vertaa oikeisiin ralliautoihinkin. Xsara WRC ja C4 WRC ovat kumpainenkin paremman näköisiä kuin myös Focus WRC. Se Imprezan etumaski nyt vaan on tolkuttoman ruma.
BMW 850i ei itseasiassa ihan puhtaasti ajatellen ole urheiluauto. Enemmänkin GT-puolen peli. Tosin eipä tuo 850i ole mitenkään kummoinen ajaakaan.
Sinulle taas tuntuisi hyvän urheiluauton määritelmä olla se, että se tulee Japanista.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 03.11.2007 klo 22:03]
BMW 850i ei itseasiassa ihan puhtaasti ajatellen ole urheiluauto. Enemmänkin GT-puolen peli.
Linkki: "SccH:n urheiluautolistaan on kelpuutettu sekä urheilu- että GT-autoja."
Listalla ei ole BMW 850, mutta Fiat 850 coupe on... Taitaa jälleen aika kullata muistoja. Fiatissa taisi olla 2-kurkkuinen kaasutin ja vähän erilainen pakosarja tekniikan eroina tavalliseen sedan-malliin verrattuna. Jopa on urheiluauto.
Listan määritelmän mukaan suuri valmistusmäärä käävää mahdollisuudet luokitukseen. Nyt siellä on suurin osa jotain nyrkkipajoissa väännettyjä superharvinaisia viritelmiä, joiden viimeistelystä ei ole mitään käsitystä ja joille sallitaan yhtä sun toista sellaista, mitä oikean autotehtaan tuotannossa ei voitaisi ikinä kelpuuttaa. Auton ominaisuudet ovat toissijainen asia. Tietyssä tapauksessa jopa liiallinen vakiomaisuuskin tulee rasitteeksi, jos perusmallit ovat hyvin tehtyjä autoja.
[quote title="03.11.2007 klo 18:54 Herbert kirjoitti"] [quote title="03.11.2007 klo 18:21 Simppa- kirjoitti"]
"Ne Imprezat eivät ikävä kyllä miellytä oikein kenenkään silmää."
Kiitos, kun kerroit minunkin mielipiteeni. Tosin meni väärin. Puhuitko muuten uudesta vai vanhasta mallista?
-ei sillä taida olla väliä, kunhan on subaru tai japsi, niin karvat nousee pystyyn. Nuo evot ja imprezat ovat hieman oma genrensä, ja on ihan hevonkakkaa julistaa jonain faktana täällä etteivät ''miellyttäisi kenenkään silmää''.
ei voi taas kun ihmetellä mikä simppaa harmittaa..
"Ja se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että päälle 400hv tehoisissa urheiluautoissa on japsien näytöt olleet aika ohkaisia.
Riippuu, millaisia näyttöjä kaipaat.
"Ja mielestäni se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että suurin osa japanilaisista urheiluautoista on susirumia kuten nuo WRX STi:t"
Oho. Luulin, että ulkonäkö on makuasia. Hyvä, että korjasit tuonkin puutteen tiedoissani.
-niinpä niin. huoh...
Petokselle kommenttina, että minusta kunnon urheiluauton pitää olla hyvän näköinen 3-ovinen monikäyttöinen coupe, sopivan tehokas (nykyinen 2 litran perheautoluokka riittää), yhtä taloudellinen kuin Avensis sekä hankintahinnaltaan, että ylläpdoltaan, luotettava ja ajettavuus hyvää perheautoluokan tasoa painotettuna omilla mieltymyksillä. Ei tuon kummempaa autoa täällä tarvitse, kun pääasiallinen käyttö on ihan normaalia käyttöä siinä, missä perheautoillakin. Siis minun mielestäni. Sallin kyllä muitakin mielipiteitä.
-itselläni oli urheiluautolle seuraavat kriteerit:
-coupe tai vastaava korimalli yleensä 2-ovinen. sellainen että erottuu perheautosta
-taka tai neliveto
-tehoa tarpeeksi, jotta erottuu perusperhekinnereistä. mutta vain tiettyyn rajaan asti: jos muut kriteerit täyttyy, kelpaa vähempikin, jos auto on muuten hyvä.
-ulkonäkö sporttinen, ehkä räväkkä ja ''menevä''.
-ajettavuus sellainen että sillä voi ajaa urheilullisesti. monet ovat hyviä ajaa, vaikka tehoa ei olisikaan vakiona jotain 400.
-urheilullista tekniikkaa ja ratkaisutapoja jossa on painotettu urheilullista ja hyvää ajettavuutta tinkimättömästi. (tämä kohta täyttyy joistain perheautoistakin, onneksi. en ala mainitsemaan kuitenkaan, voi simppaa ruveta harmitamaan vaikka )
jos noilla kriteereillä katsellaan urheiluautoja, niin niitä löytyy pilvin pimein japsivalmistakilta vuosien saatossa, oli niitä sitten täällä suomessa myynnissä tai ei. suoltakoon simppa mitä roskaa hyvänsä.
joidenkin arvioiden mukaan myös nuo STI:t ja EVOT ovat urheiluautoja, vaikka ovatkin sedaneita. Monessa paikassa kerrotaan että ne ovat ''yksiä halvimmista oikeista urheiluautoista''. Eli hieman löyhä tuo luokittelu tuntuu olevan eri paikoissa ja eri henkilöillä. Mutta onneksi simppa kouluttaa meitä
[petos muokkasi tätä viestiä 04.11.2007 klo 11:08]
[quote title="03.11.2007 klo 21:35 Simppa- kirjoitti"]
Ralliautot ovat kilpa-autoja, eivät urheiluautoja, eli oikeassa olet. Ainoa juttu vaan on, että Impreza WRX STi ei ole mikään ralliauto.
-ei suoranainen mutta hyvin kehittynyt ja ominaisuuksiltaan erinomainen siviiliversio siitä.
Sitäpaitsi se nykyinen STi malli on ihan tolkuttoman ruma kun vertaa oikeisiin ralliautoihinkin. Xsara WRC ja C4 WRC ovat kumpainenkin paremman näköisiä kuin myös Focus WRC. Se Imprezan etumaski nyt vaan on tolkuttoman ruma.
-siviiliversioissa nuo ovat impreza Sti:hin tai jopa wrx:n varrattuna täysiä vitsejä. Impreza ja evo nauttivat tdellista kulttimainetta, ja sekös tuntuu harmittavan. Mutta jälleen pitää näköjään hukkuvan tarrautua siihen ulkonäköön ja yrittää jyrätä tuolla ''paremman näköinen''- hömpötyksellä oleellisten asioiden edelle.
sitäpaitsi ketään ei kiinnosta minkä näköinen joku kapistus on sinun mielestä. Nuo haukkumasi autot eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta ei ne niin rumia ole kuin yrität kertoa muka muidenkin ''ketkä eivät osallistu tähän keskusteluun'' puolesta''
BMW 850i ei itseasiassa ihan puhtaasti ajatellen ole urheiluauto. Enemmänkin GT-puolen peli. Tosin eipä tuo 850i ole mitenkään kummoinen ajaakaan.
-sen enempää ottamatta kantaa kuinka hyvä tuo on, pakko kysyä että luitko tuon jostai volvolandian kateellisten panettelu-osastolta vai oletko jossain mielenhäiriössä jopa mennyt kokeilemaan joskus ja todennut itse?
en ole kokeillut itse tuollaista, ei ole tullut vastaan. monet ainakin BMW:n ystävät varmasti ovat, joten kertokoon he?
En ole kuullut että tuo joku susi olisi...takaveto-5 litranen kone-bmw ajettavuus-tuo korimalli on kyllä mielestäni urheiluauto. mutta ehkä olen missanut jotain..
Sinulle taas tuntuisi hyvän urheiluauton määritelmä olla se, että se tulee Japanista.
-määritelmän kerroin tuolla jo, eikä siinä kumarrettu mihinkään ilmansuuntaa.
[petos muokkasi tätä viestiä 04.11.2007 klo 11:35]
Kaverilla oli käytettynä ostettu 850i, joten testattu on.
Kyllä toki Japanista on urheiluautoja tullut, sitä en kiistä. Tosiasia kuitenkin on, että varsinaisia todella tehokkaita urheiluautoja ei sieltä suunnalta ole tullut. Onko tämä nyt niin vaikeaa myöntää?
Ja tuosta muotoilusta vielä sen verran, että enpä ole kenenkään kuullut kutsuvan esimerkiksi Skylinea kauniiksi autoksi. Honda NSX on jo ihan säntillisen näköinen joskin aika mielikuvitukseton. Missä on japsien vastine esimerkiksi 8C Competizionelle, Aston Martineille, 997 Porscheille tai F355 Ferrarille muotoilun puolella?
Kyllähän japsit osaavat noita Imprezoja ja EVO mitsuja tehdä, mutta varsinaista super-coupea ei sieltä ole tullut jos nyt tuo susiruma Nissan ei täytä sitä vaatimusta. Urheiluauto on alkujaan suunniteltu urheiluautoksi toisin kuin nuo Subarut tai mitsut.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 04.11.2007 klo 11:54]
[quote title="04.11.2007 klo 11:41 Simppa- kirjoitti"]
Tosiasia kuitenkin on, että varsinaisia todella tehokkaita urheiluautoja ei sieltä suunnalta ole tullut. Onko tämä nyt niin vaikeaa myöntää?
-en olekkaan sitä kiistänyt. tiedän että sattuneesta syystä nuo hv:t jäävät usein tietylle tasolle. Sen ei tarvitse olla silti mikään häpeä, kai nyt muutkin asiat merkkaa kun hervottomat tehot paperilla..
Ja tuosta muotoilusta vielä sen verran, että enpä ole kenenkään kuullut kutsuvan esimerkiksi Skylinea kauniiksi autoksi. Honda NSX on jo ihan säntillisen näköinen joskin aika mielikuvitukseton. Missä on japsien vastine esimerkiksi 8C Competizionelle, Aston Martineille, 997 Porscheille tai F355 Ferrarille muotoilun puolella?
-nuo japsien luomukset ovat olleet ja näköjään tuon uuden nissaninkin myötä sellaisia rujoja ja tylyjä. Toiset tykkää, ja toiset vihaa näköjään.
Kyllähän japsit osaavat noita Imprezoja ja EVO mitsuja tehdä, mutta varsinaista super-coupea ei sieltä ole tullut jos nyt tuo susiruma Nissan ei täytä sitä vaatimusta. Urheiluauto on alkujaan suunniteltu urheiluautoksi toisin kuin nuo Subarut tai mitsut.
-itselläni tulee mieleen skylinen lisäksi esim. Mitsu 3000. hyvännäköinen, tehoja on kiitettävästi ja on kaikinpuolin urheiluauto. mutta juu, ei sekään mikään superauto ole.
[petos muokkasi tätä viestiä 04.11.2007 klo 12:16]
Ihan vain tiedustelisin herroilta asiantuntijoilta, onko sitten Mazda MX-5 urheiluauto? Siinähän hevosvoimia on jonkin verran alle 400.
Muistakaa ennenkaikkea, että urheiluauto on MÄÄRITTELYKYSYMYS. Näitä määrittelyjä voi olla monta, kontekstista ja henkilöstä riippuen. Ei se Ukko Ylijumala ole antanut ihmiskunnalle mitään absoluuttia urheiluauton määritelmää.
Omani on seuraavansuuntainen: 2-ovinen, coupemainen auto, joka vetotavastaan riippumatta on suunniteltu urheiluhenkiseksi joko ajo-ominaisuuksiltaan tai yleiseltä imagoltaan. Tehot eivät ratkaise. Mielestäni esim. MX-5 on urheiluauto, vaikkei siinä hepoja olekaan kuin kaiketi puolentoistasataa. Joku voi väittää että se on roadster, mutta tässä tapauksessa roadster on urheiluautokategorian alaluokka.
Samoin esim. Hyundai Coupe on urheiluauto mutta Subaru STi ei ole, koska se on neliovinen, urheilullinen perheauto. BMW 850i on urheiluauto, koska se näyttää urheiluautolta ja sen yksinomainen tarkoitus on kiihdyttää testosteronin tuotantoa eikä kuljettaa kaappikelloja. Kyse ei siten ole niinkään tehoista kuin fiiliksestä ja fokuksesta.
Huh, tuskin pitäisi edes tökkäistä tätä keskustelua, sen verran ihmeellisillä raiteilla ollaan. Aiheen otsikko kertoo jo kaiken.
Jos Japanista ei nimenomaan tule urheiluautoja isolla U:lla ja vielä useimmiten ilman että pitää kaikella mahdollisella muulla koittaa peitellä laimeata 'urheiluautomaisuutta' tai muita puutteita. Ne ovat rehellisiä urheiluautoja, ja niitä tulee Japanista paljon.
Mitä muuta kuin aivan esimerkillisiä autoja ovat MUUN MUASSA: MX-5 (eräs tärkeimmistä ja parhaista urheiluautoista koskaan) MR2 (en tiedä vanhemmista, uutta kutsuttu yhtä hyväksi ajaa kuin Porsche) 200SX 350Z Skyline (ehkä vasta viimeisimmät mallit ovat kunnon urheiluautoja) NSX ym. ym. ym. (vaikka kuinka moni ei ole Suomessa edes piipahtanut tai on harvinainen erikoisuus)
Ja mitä Euroopasta on tullut, siis muutaman HARVAN (vaikka näkyvän) käsiin hajoavan 'superurheiluauton' lisäksi: Audi TT Mersu SLK Bentley Continental GT ...koitetaan kaupata 'urheiluautoina'.
Kamalia Eurooppalaisia tekeleitä riittää paljon, sellaisia jotka ovat muka olevinaan urheiluautoja mutta oikeasti ovat markkinoinnista ja muotoilusta huolimatta kaikkea muuta.
Onhan niitä hienojakin kuten Porschet, Z4, nykyiset Ferrarit ym. Italialaiset (joista suuri osa ei edelleenkään oikeasti toimi kovin hyvin), Alfa 8C, ym.
Lotukset ja LUKEMATTOMAT Englantilaiset ovat kyllä aika suuri vaikutus urheiluautomaailmaan vaikka ei määrällisesti sitä olisi. Muutoin täytyy sanoa että varsinkin määrällisesti ja OIKEASTI TOIMIVISTA kun puhutaan niin eiköhän Japani ole aika vahva toimija urheiluautomarkkinoilla.
Tyyli ei Japanilaisissa ehkä Eurooppalaisia miellytä, ja tyyli näyttääkin usein olevan Eurooppalaisille substanssia tärkeämpää. Japanilaiset urheiluautot tuppaavat olemaan oikeasti urheiluautoja eli vähän Suomalaiseen tyyliin koruton mutta suoraan asiaan.
Lisäksi pitää muistaa Japanilaisten valmistajien sovittu 280hv rajoitus. Se vaikuttaa paljon, eli eiköhän se selitä sitä 'superautojen' puuttumista. Puhumattakaan siitä että muutenkin kulttuurieroa löytyy.
Muuten: 850i ei kyllä mikään urheiluauto ole jos tiukasti määritelmästä pidetään kiinni. Mitsu Evot ja Subarun STi:t sun muut ovat kovia kulkemaan mutta ei kai sentään mitään urheiluautoja.
Mahtaa muuten harmittaa R8:n tilanneita. Ensin maksavat Audi-merkkisestä maltaita ja sitten ensin tulee V10-malli joka tiputtaa sen arvon ja kiinnostavuuden kokonaan, sitten Nissan GT-R, sitten, Lexus LF-A, sitten Alfa 8C...
En tarkoita että nuo trendipellet jotka Audeja ostavat olisivat kiinnostuneita Nissanista mutta kyllä se kolauttaa arvostusta silti kun Nissanin vehje tulee ja takuulla tulee olemaan nolo paikka Audille suorituskykymielessä. Mitä ne sitten selittävät kun Audin 'edistyksellinen tekniikan näyteikkuna' ei pärjää NISSANIA vastaan edes keskimoottorisena alumiinivehkeenä? Ja Lexus LF-A pesee Audilla lattiaa.
Alfa taas tulee tehokkaampana ja USKOMATTOMAN KAUNIINA jolloin susiruma, epämuodostunut kyhäelmä nimeltään R8 kuihtuu täysin ihmisten unelmista.
Myöhemmin tulee Mersun (Mclaren) ja Bemun kilpailijat mutta ne eivät ehdi noihin juhliin.
No eihän sieltä yhtään kunnon urheiluautoa ainakaan tällä hetkellä tuoda suomeen.
mikä teitä riivaa?!
pitäisi kai ennen kun jauhaa edes näistä asioista, määritellä tarkasti mikä on itseasiassa KUNNON urheiluauto..?
ja vaikkei suomessa tulisi myyntiin, ei se tarkoita etteikö maailmalla olisi tarjontaa ja suosiota.
Mitä kunnon japanilaista urheiluautoa tuodaan Suomeen?
Mikä on oikea urheiluauto? käsittääkseni se on alustasuunnittelultaan yksinomaan kyseiseen autoon tehty, on takavetoinen ja kaksipaikkainen. Se ei ole perheauton alustalle tehty coupe versio, tätähän käyttävät nimenomaan saksalaiset, ranskalaiset ja huomattavassa määrin vähemmän esim japanilaiset ja italialaiset.
Mitä kunnon japanilaista tuodaan suomeen, esim. Nissan 350Z jonka ranskalaisen valitsivat 2-3 vuotta sitten vuoden kauneimmaksi autoksi, ja taitaa se olla maailman eniten myyty urheiluauto, kuten aikanaan myös, ja nykyään kulttiautoksi noussut Datsun 240Z Ps. oletteko huomanneet katukuvassa runsaasti Nissan 200SX autoja, ne ovat luultavasti tuontiautoja määrästä päätellen, sekin on muuten oma autonsa takavetoinen eikä mikään perheauton coupe versio.
Eihän Nissan ole voinut tehdä kahta samoin muotoiltua autoa. Käsittääkseni niin vanha että uusi skyline on tekniikan huippua nelivetoineen nelipyöräohjauksineen jne. Vanha versio on juhlinut radoilla vuosikausia nimenomaan tehojen takia jos en ihan väärässä ole niin suorasta 3.5l kutosesta on otettu tehoja kisakäyttöön ainakin 1350hv maanteille myytävissä on yleisesti ollut 700-900hv tehoja ja kuuluu suomessakin olevan pari kappaletta ja ilmeisesti enemmän olisi, mutta kun rekisteröinti suomeen kuuluu olleen vähän kivistä.
Perus Skylinessa on tehoa 140hv. Skyline GT-R:ssä on tehoa 280hv (ilmoitettu). Piste. Pidetään viriversiot nyt poissa tästä keskustelusta. On niitä pajoja jotka turbottavat Ferrareitakin, mm. Novitec Rosso:
Huomasitteko! Putput unohti melkein Bemarit! Eikö BMW teekkään urheiluautoja? Määritelmä on kyseenalainen. Kai ne kaikki 500hv farmarikassitkin lasketaan urheiluautoiksi! Mielestäni oikea urheiluauto on askeettinen, kohtuu tehokas, kevyt, matala ja kaunis! Hyvä sellainen saattaisi myydä ihan mukavasti nykypäivänäkin? Tämä on oma mielipiteeni ja mielipiteitä on monia!
Kerropa mitkä eurooppalaiset 3,5l urheiluautot kestävät paketissa 1350hv tehoilla, odotan mielenkiinnolla kommenttiasi. Käsittääkseni nämä 700-900hv versiot ovat yleisesti kaupan.
Huomasitteko! Putput unohti melkein Bemarit! Eikö BMW teekkään urheiluautoja? Määritelmä on kyseenalainen. Kai ne kaikki 500hv farmarikassitkin lasketaan urheiluautoiksi!
Lähellä oli unohtua. Ilman muuta ne farmari M5:t on urheiluautoja kun eihän siellä ole muuta tarjolla Audin R8 tuntuu olevan tuskallinen paikka putputtajalle kun penarilla ei ole vastinetta eikä ole tulossa. Audia en lähde ruotimaan, mutta tuskimpa ne Ingolstadissa pelon sekaisin tuntein odottavat Nissanin ja Lexuksen tuloa.
Huomasitteko! Putput unohti melkein Bemarit! Eikö BMW teekkään urheiluautoja? Määritelmä on kyseenalainen. Kai ne kaikki 500hv farmarikassitkin lasketaan urheiluautoiksi!
Lähellä oli unohtua. Ilman muuta ne farmari M5:t on urheiluautoja kun eihän siellä ole muuta tarjolla Audin R8 tuntuu olevan tuskallinen paikka putputtajalle kun penarilla ei ole vastinetta eikä ole tulossa. Audia en lähde ruotimaan, mutta tuskimpa ne Ingolstadissa pelon sekaisin tuntein odottavat Nissanin ja Lexuksen tuloa.
Unohtui sitten mallit M6 ja Z4M? Itse yhdistän R8:n enemmän Lamborghiniin kuin Audiin, Audit ovat sitten näitä etupainoisia turvallisia "urheiluautoja".
Kerropa mitkä eurooppalaiset 3,5l urheiluautot kestävät paketissa 1350hv tehoilla, odotan mielenkiinnolla kommenttiasi. Käsittääkseni nämä 700-900hv versiot ovat yleisesti kaupan.
Kerropa minulle, mitä pirun väliä on jollain litratehoilla? Luulisi, että koneen paino/tehosuhde on paljon merkittävämpi. Esimerkiksi Z06 vetten 7,0l V8 kone painaa vähemmän kuin 350Z:n 3,5l V6, ja mikäli ne ihan väärässä ole, se on Skylinenkin konetta kevyempi. Eli kerropa nyt meille, mitä pirun väliä jollain litrateholla on, jos puolet isompi vetten kone on keveämpi kuin tuo Nissanin voimalaitos?
Nuo 700-900hv versiot ovat viripajojen rakentamia, eivät tehtaalta tulleita malleja. Niitä ei pidä verrata vakioautoihin
[quote title="04.11.2007 klo 18:58 Putput kirjoitti"]
Jos Japanista ei nimenomaan tule urheiluautoja isolla U:lla ja vielä useimmiten ilman että pitää kaikella mahdollisella muulla koittaa peitellä laimeata 'urheiluautomaisuutta' tai muita puutteita. Ne ovat rehellisiä urheiluautoja, ja niitä tulee Japanista paljon.
Mitä muuta kuin aivan esimerkillisiä autoja ovat MUUN MUASSA: MX-5 (eräs tärkeimmistä ja parhaista urheiluautoista koskaan) MR2 (en tiedä vanhemmista, uutta kutsuttu yhtä hyväksi ajaa kuin Porsche) 200SX 350Z Skyline (ehkä vasta viimeisimmät mallit ovat kunnon urheiluautoja) NSX ym. ym. ym. (vaikka kuinka moni ei ole Suomessa edes piipahtanut tai on harvinainen erikoisuus)
Ja mitä Euroopasta on tullut, siis muutaman HARVAN (vaikka näkyvän) käsiin hajoavan 'superurheiluauton' lisäksi: Audi TT Mersu SLK Bentley Continental GT ...koitetaan kaupata 'urheiluautoina'.
Kamalia Eurooppalaisia tekeleitä riittää paljon, sellaisia jotka ovat muka olevinaan urheiluautoja mutta oikeasti ovat markkinoinnista ja muotoilusta huolimatta kaikkea muuta.
Onhan niitä hienojakin kuten Porschet, Z4, nykyiset Ferrarit ym. Italialaiset (joista suuri osa ei edelleenkään oikeasti toimi kovin hyvin), Alfa 8C, ym.
Lotukset ja LUKEMATTOMAT Englantilaiset ovat kyllä aika suuri vaikutus urheiluautomaailmaan vaikka ei määrällisesti sitä olisi. Muutoin täytyy sanoa että varsinkin määrällisesti ja OIKEASTI TOIMIVISTA kun puhutaan niin eiköhän Japani ole aika vahva toimija urheiluautomarkkinoilla.
Tyyli ei Japanilaisissa ehkä Eurooppalaisia miellytä, ja tyyli näyttääkin usein olevan Eurooppalaisille substanssia tärkeämpää. Japanilaiset urheiluautot tuppaavat olemaan oikeasti urheiluautoja eli vähän Suomalaiseen tyyliin koruton mutta suoraan asiaan.
-täyttä asiaa jälleen kerran, ei voi kun olla samaa mieltä.
Ja kiitokseksi putput sai näemmä kakkaa niskaan plus kaikenmaailman BMW-vinoilut. sitten vielä pakolliset riisikupittelut. harmillista luettavaa välillä tämän palstan taso.
Lisäksi pitää muistaa Japanilaisten valmistajien sovittu 280hv rajoitus. Se vaikuttaa paljon, eli eiköhän se selitä sitä 'superautojen' puuttumista. Puhumattakaan siitä että muutenkin kulttuurieroa löytyy.
Kannattaa Petos muuten miettiä, kuinka tärkeiden asioiden kanssa tässä keskustelussa painitaan! Ja aikuiset immeiset!
Urheiluautoja parhaimmillaan (mielestäni)ovat esim. -60-luvun Alfat! Varsinkin ne kaksioviset coupet! Tämä kehuttu Nissani on muuten ensisilmäyksellä sellainen joulukuusi, että ainakaan itse en sille hirveästi lämpene!
Tämä kehuttu Nissani on muuten ensisilmäyksellä sellainen joulukuusi, että ainakaan itse en sille hirveästi lämpene!
minäkään en lämpeä monellekkaan asialle tai autolle, mutta ei silti tarvitse ruveta alatyyliin haukkumaan ja jyräämään niitä maanrakoon. tai hauku jonkun toisen autoa ''sikarumaksi'', ei siitä mitään fiksua tai rakentavaa seuraa.
[quote title="04.11.2007 klo 19:17 misar kirjoitti"]
"Mikä on oikea urheiluauto? käsittääkseni se on alustasuunnittelultaan yksinomaan kyseiseen autoon tehty, on takavetoinen ja kaksipaikkainen."
Miksi takavetoinen?
"Se ei ole perheauton alustalle tehty coupe versio, tätähän käyttävät nimenomaan saksalaiset, ranskalaiset ja huomattavassa määrin vähemmän esim japanilaiset ja italialaiset."
Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä alusta? Onko se sama kuin englanninkielinen käsite platform vai sitä, että lainataan jousitus sellaisenaan perheautosta ja laitetaan se saman auton coupe-versioon?
Kun Volvon 850-malli esiteltiin noin 15 vuotta sitten, kertoi TM koeajossaan sen ajettavuuden olevan N-luokan rata-autojen tasoa. Paljon mukavamman tosin. Jos tuossa on perää, ei kai perheautojen alustarakenteiden välttämättä tarvitse hävetä. Eikä se, että joku auto rakennetaan ihan omaksi erilliseksi mallikseen tarkoita sitä, että se olisi jotenkin muita parempi. Massamallin kehityksessä on käytössä paljon enemmän rahaa kuin jonkin pienempinä sarjoina valmistettavan auton kehityksessä. Kai se jossain näkyy?
"Ps. oletteko huomanneet katukuvassa runsaasti Nissan 200SX autoja, ne ovat luultavasti tuontiautoja määrästä päätellen, sekin on muuten oma autonsa takavetoinen eikä mikään perheauton coupe versio."
On sen verran vanha auto, että on jo siirtynyt teinikäyttöön ja autot sen näköisiä. Mutta eipä tuokaan aikanaan ajettavuudesta kehuja saanut. Kaunis katuauto mielummin.
[Herbert muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 00:01]
On sen verran vanha auto, että on jo siirtynyt teinikäyttöön ja autot sen näköisiä. Mutta eipä tuokaan aikanaan ajettavuudesta kehuja saanut. Kaunis katuauto mielummin.
en kyllä muista vähään aikaan älyvapaanpaa keskustelua ja kommentointia kuin tästä kehkeytyi.
tutulla on Nissan 200sx -99. ilman rävellyksiä. on aivan mahtava peli, ja täyttää kyllä kaikki brutaalin ja täysverisen urheiluauton kriteerit. se ei ole auton hyvyydestä yhtään pois jos auto vanhenee ja arvo alenee sen verran että tulee nuorison ulottuville.
voisit vähän perustella. oliko tm:ssä jota luet raamattunasi kenties jokin ''testi'' taas jossa ei tullut kehuja..?
[petos muokkasi tätä viestiä 05.11.2007 klo 00:24]
Kun nyt urheiluautoita puhutaan, niin sellaisen ostajia rangaistaan verouudistuksessa oikein rankemmalla kädellä. Vanhanenhan jo kommentoikin verouudistusta, että toivottavasti tehokkaita urheiluautoja ei enää tämän jälkeen myydä yhtään Suomessa ja se lienee uudistuksen tarkoituskin.
Esimerkiksi Ferrarin jotkin mallit kallistuu yli 100000 , MB SLR McLaren yli 177000 , Porche 911 enimmillään yli 88000 . Nuo oli ääriesimerkkejä, mutta kyllä myös hieman tavallisemman urheilullisella suorituskyvyllä varustetun auton ostajaa rangaistaan oikein kunnolla useiden tuhansien hinnan nousuilla. Tuosta voi sitten repiä ensi vuonna huumoria, jos on aikeissa ostaa uutta ja tehokasta urheilullista autoa. Haaveet siis seis urheiluautoista ja eikun pikkudieseleitä ostamaan!
[quote title="05.11.2007 klo 00:31 Herbert kirjoitti"]
No mitä muuta voit odottaa tuollaiselta keskustelun avaukselta?
-niin. totta...
Ei ole. Tarkoitin vain, että hyvin usein autot ovat pilattu jollain ns. tuningilla. Minun mielestäni.
-kyllä näin on minustakin, yleensä. Tosin voi monesti olla asiantuntevasti ja rahaa säästämättä ja hyvällä maulla duunattujakin tapauksia. makuasioita jokseenkin.
Mielestäni urheiluauto on alusta asti suunniteltu urheiluautoksi.
http://www.sportscarclubofhelsinki.fi/autolista.html
Tuonne on ihan turha yrittää millään sedanilla.
Ja mielestäni se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että suurin osa japanilaisista urheiluautoista on susirumia kuten nuo WRX STi:t
aha, tämä selvä....
Eli ulkonäkö ja puhtaasti hevosvoimat 400 maagisena rajana ovat nämä asiat jolla autot erotellaan.
BMW 850 ei ole näköjään urheiluauto..selvä..
tuosta imprezasta vielä,
ralliauto on ralliauto. rallia ajetaan ralliautoilla, joissa usein on spoilereita ym härpäkkeitä jotka saavat sinut oksentamaan, mutta eipä voi mitään. Ralliautot näyttävät ralliautoilta.
sovitaan sitten että ralliautot eivät ole urheiluautoja. Rallikaan ei varmaan ole urheilua
400hv ei ole mikään maaginen raja, vaan kyllä hieman sen allekin toki ovat urheiluautoja. Superurheiluautoista olen puhunut, ja niissä tehoa tuppaa olemaan päälle 400hv. Japanista ei sellaisi ole vielä tullut.
Ralliautot ovat kilpa-autoja, eivät urheiluautoja, eli oikeassa olet. Ainoa juttu vaan on, että Impreza WRX STi ei ole mikään ralliauto.
Sitäpaitsi se nykyinen STi malli on ihan tolkuttoman ruma kun vertaa oikeisiin ralliautoihinkin. Xsara WRC ja C4 WRC ovat kumpainenkin paremman näköisiä kuin myös Focus WRC. Se Imprezan etumaski nyt vaan on tolkuttoman ruma.
BMW 850i ei itseasiassa ihan puhtaasti ajatellen ole urheiluauto. Enemmänkin GT-puolen peli. Tosin eipä tuo 850i ole mitenkään kummoinen ajaakaan.
Sinulle taas tuntuisi hyvän urheiluauton määritelmä olla se, että se tulee Japanista.
Linkki: "SccH:n urheiluautolistaan on kelpuutettu sekä urheilu- että GT-autoja."
Listalla ei ole BMW 850, mutta Fiat 850 coupe on... Taitaa jälleen aika kullata muistoja. Fiatissa taisi olla 2-kurkkuinen kaasutin ja vähän erilainen pakosarja tekniikan eroina tavalliseen sedan-malliin verrattuna. Jopa on urheiluauto.
Listan määritelmän mukaan suuri valmistusmäärä käävää mahdollisuudet luokitukseen. Nyt siellä on suurin osa jotain nyrkkipajoissa väännettyjä superharvinaisia viritelmiä, joiden viimeistelystä ei ole mitään käsitystä ja joille sallitaan yhtä sun toista sellaista, mitä oikean autotehtaan tuotannossa ei voitaisi ikinä kelpuuttaa. Auton ominaisuudet ovat toissijainen asia. Tietyssä tapauksessa jopa liiallinen vakiomaisuuskin tulee rasitteeksi, jos perusmallit ovat hyvin tehtyjä autoja.
[quote title="03.11.2007 klo 18:54 Herbert kirjoitti"]
[quote title="03.11.2007 klo 18:21 Simppa- kirjoitti"]
"Ne Imprezat eivät ikävä kyllä miellytä oikein kenenkään silmää."
Kiitos, kun kerroit minunkin mielipiteeni. Tosin meni väärin. Puhuitko muuten uudesta vai vanhasta mallista?
-ei sillä taida olla väliä, kunhan on subaru tai japsi, niin karvat nousee pystyyn. Nuo evot ja imprezat ovat hieman oma genrensä, ja on ihan hevonkakkaa julistaa jonain faktana täällä etteivät ''miellyttäisi kenenkään silmää''.
ei voi taas kun ihmetellä mikä simppaa harmittaa..
"Ja se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että päälle 400hv tehoisissa urheiluautoissa on japsien näytöt olleet aika ohkaisia.
Riippuu, millaisia näyttöjä kaipaat.
"Ja mielestäni se nyt vaan on ihan kylmä fakta, että suurin osa japanilaisista urheiluautoista on susirumia kuten nuo WRX STi:t"
Oho. Luulin, että ulkonäkö on makuasia. Hyvä, että korjasit tuonkin puutteen tiedoissani.
-niinpä niin. huoh...
Petokselle kommenttina, että minusta kunnon urheiluauton pitää olla hyvän näköinen 3-ovinen monikäyttöinen coupe, sopivan tehokas (nykyinen 2 litran perheautoluokka riittää), yhtä taloudellinen kuin Avensis sekä hankintahinnaltaan, että ylläpdoltaan, luotettava ja ajettavuus hyvää perheautoluokan tasoa painotettuna omilla mieltymyksillä. Ei tuon kummempaa autoa täällä tarvitse, kun pääasiallinen käyttö on ihan normaalia käyttöä siinä, missä perheautoillakin. Siis minun mielestäni. Sallin kyllä muitakin mielipiteitä.
-itselläni oli urheiluautolle seuraavat kriteerit:
-coupe tai vastaava korimalli yleensä 2-ovinen. sellainen että erottuu perheautosta
-taka tai neliveto
-tehoa tarpeeksi, jotta erottuu perusperhekinnereistä. mutta vain tiettyyn rajaan asti: jos muut kriteerit täyttyy, kelpaa vähempikin, jos auto on muuten hyvä.
-ulkonäkö sporttinen, ehkä räväkkä ja ''menevä''.
-ajettavuus sellainen että sillä voi ajaa urheilullisesti. monet ovat hyviä ajaa, vaikka tehoa ei olisikaan vakiona jotain 400.
-urheilullista tekniikkaa ja ratkaisutapoja jossa on painotettu urheilullista ja hyvää ajettavuutta tinkimättömästi.
(tämä kohta täyttyy joistain perheautoistakin, onneksi. en ala mainitsemaan kuitenkaan, voi simppaa ruveta harmitamaan vaikka )
jos noilla kriteereillä katsellaan urheiluautoja, niin niitä löytyy pilvin pimein japsivalmistakilta vuosien saatossa, oli niitä sitten täällä suomessa myynnissä tai ei. suoltakoon simppa mitä roskaa hyvänsä.
joidenkin arvioiden mukaan myös nuo STI:t ja EVOT ovat urheiluautoja, vaikka ovatkin sedaneita. Monessa paikassa kerrotaan että ne ovat ''yksiä halvimmista oikeista urheiluautoista''.
Eli hieman löyhä tuo luokittelu tuntuu olevan eri paikoissa ja eri henkilöillä. Mutta onneksi simppa kouluttaa meitä
[quote title="03.11.2007 klo 21:35 Simppa- kirjoitti"]
Ralliautot ovat kilpa-autoja, eivät urheiluautoja, eli oikeassa olet. Ainoa juttu vaan on, että Impreza WRX STi ei ole mikään ralliauto.
-ei suoranainen mutta hyvin kehittynyt ja ominaisuuksiltaan erinomainen siviiliversio siitä.
Sitäpaitsi se nykyinen STi malli on ihan tolkuttoman ruma kun vertaa oikeisiin ralliautoihinkin. Xsara WRC ja C4 WRC ovat kumpainenkin paremman näköisiä kuin myös Focus WRC. Se Imprezan etumaski nyt vaan on tolkuttoman ruma.
-siviiliversioissa nuo ovat impreza Sti:hin tai jopa wrx:n varrattuna täysiä vitsejä. Impreza ja evo nauttivat tdellista kulttimainetta, ja sekös tuntuu harmittavan.
Mutta jälleen pitää näköjään hukkuvan tarrautua siihen ulkonäköön ja yrittää jyrätä tuolla ''paremman näköinen''- hömpötyksellä oleellisten asioiden edelle.
sitäpaitsi ketään ei kiinnosta minkä näköinen joku kapistus on sinun mielestä. Nuo haukkumasi autot eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta ei ne niin rumia ole kuin yrität kertoa muka muidenkin ''ketkä eivät osallistu tähän keskusteluun'' puolesta''
BMW 850i ei itseasiassa ihan puhtaasti ajatellen ole urheiluauto. Enemmänkin GT-puolen peli. Tosin eipä tuo 850i ole mitenkään kummoinen ajaakaan.
-sen enempää ottamatta kantaa kuinka hyvä tuo on, pakko kysyä että luitko tuon jostai volvolandian kateellisten panettelu-osastolta vai oletko jossain mielenhäiriössä jopa mennyt kokeilemaan joskus ja todennut itse?
en ole kokeillut itse tuollaista, ei ole tullut vastaan.
monet ainakin BMW:n ystävät varmasti ovat, joten kertokoon he?
En ole kuullut että tuo joku susi olisi...takaveto-5 litranen kone-bmw ajettavuus-tuo korimalli on kyllä mielestäni urheiluauto.
mutta ehkä olen missanut jotain..
Sinulle taas tuntuisi hyvän urheiluauton määritelmä olla se, että se tulee Japanista.
-määritelmän kerroin tuolla jo, eikä siinä kumarrettu mihinkään ilmansuuntaa.
Kaverilla oli käytettynä ostettu 850i, joten testattu on.
Kyllä toki Japanista on urheiluautoja tullut, sitä en kiistä. Tosiasia kuitenkin on, että varsinaisia todella tehokkaita urheiluautoja ei sieltä suunnalta ole tullut. Onko tämä nyt niin vaikeaa myöntää?
Ja tuosta muotoilusta vielä sen verran, että enpä ole kenenkään kuullut kutsuvan esimerkiksi Skylinea kauniiksi autoksi. Honda NSX on jo ihan säntillisen näköinen joskin aika mielikuvitukseton. Missä on japsien vastine esimerkiksi 8C Competizionelle, Aston Martineille, 997 Porscheille tai F355 Ferrarille muotoilun puolella?
Kyllähän japsit osaavat noita Imprezoja ja EVO mitsuja tehdä, mutta varsinaista super-coupea ei sieltä ole tullut jos nyt tuo susiruma Nissan ei täytä sitä vaatimusta. Urheiluauto on alkujaan suunniteltu urheiluautoksi toisin kuin nuo Subarut tai mitsut.
mikä teitä riivaa?!
pitäisi kai ennen kun jauhaa edes näistä asioista, määritellä tarkasti mikä on itseasiassa KUNNON urheiluauto..?
ja vaikkei suomessa tulisi myyntiin, ei se tarkoita etteikö maailmalla olisi tarjontaa ja suosiota.
Mitä kunnon japanilaista urheiluautoa tuodaan Suomeen?
[quote title="04.11.2007 klo 11:41 Simppa- kirjoitti"]
Tosiasia kuitenkin on, että varsinaisia todella tehokkaita urheiluautoja ei sieltä suunnalta ole tullut. Onko tämä nyt niin vaikeaa myöntää?
-en olekkaan sitä kiistänyt. tiedän että sattuneesta syystä nuo hv:t jäävät usein tietylle tasolle.
Sen ei tarvitse olla silti mikään häpeä, kai nyt muutkin asiat merkkaa kun hervottomat tehot paperilla..
Ja tuosta muotoilusta vielä sen verran, että enpä ole kenenkään kuullut kutsuvan esimerkiksi Skylinea kauniiksi autoksi. Honda NSX on jo ihan säntillisen näköinen joskin aika mielikuvitukseton. Missä on japsien vastine esimerkiksi 8C Competizionelle, Aston Martineille, 997 Porscheille tai F355 Ferrarille muotoilun puolella?
-nuo japsien luomukset ovat olleet ja näköjään tuon uuden nissaninkin myötä sellaisia rujoja ja tylyjä.
Toiset tykkää, ja toiset vihaa näköjään.
Kyllähän japsit osaavat noita Imprezoja ja EVO mitsuja tehdä, mutta varsinaista super-coupea ei sieltä ole tullut jos nyt tuo susiruma Nissan ei täytä sitä vaatimusta. Urheiluauto on alkujaan suunniteltu urheiluautoksi toisin kuin nuo Subarut tai mitsut.
-itselläni tulee mieleen skylinen lisäksi esim. Mitsu 3000.
hyvännäköinen, tehoja on kiitettävästi ja on kaikinpuolin urheiluauto.
mutta juu, ei sekään mikään superauto ole.
Ihan vain tiedustelisin herroilta asiantuntijoilta, onko sitten Mazda MX-5 urheiluauto? Siinähän hevosvoimia on jonkin verran alle 400.
Muistakaa ennenkaikkea, että urheiluauto on MÄÄRITTELYKYSYMYS. Näitä määrittelyjä voi olla monta, kontekstista ja henkilöstä riippuen. Ei se Ukko Ylijumala ole antanut ihmiskunnalle mitään absoluuttia urheiluauton määritelmää.
Omani on seuraavansuuntainen: 2-ovinen, coupemainen auto, joka vetotavastaan riippumatta on suunniteltu urheiluhenkiseksi joko ajo-ominaisuuksiltaan tai yleiseltä imagoltaan. Tehot eivät ratkaise. Mielestäni esim. MX-5 on urheiluauto, vaikkei siinä hepoja olekaan kuin kaiketi puolentoistasataa. Joku voi väittää että se on roadster, mutta tässä tapauksessa roadster on urheiluautokategorian alaluokka.
Samoin esim. Hyundai Coupe on urheiluauto mutta Subaru STi ei ole, koska se on neliovinen, urheilullinen perheauto. BMW 850i on urheiluauto, koska se näyttää urheiluautolta ja sen yksinomainen tarkoitus on kiihdyttää testosteronin tuotantoa eikä kuljettaa kaappikelloja. Kyse ei siten ole niinkään tehoista kuin fiiliksestä ja fokuksesta.
Huh, tuskin pitäisi edes tökkäistä tätä keskustelua, sen verran ihmeellisillä raiteilla ollaan. Aiheen otsikko kertoo jo kaiken.
Jos Japanista ei nimenomaan tule urheiluautoja isolla U:lla ja vielä useimmiten ilman että pitää kaikella mahdollisella muulla koittaa peitellä laimeata 'urheiluautomaisuutta' tai muita puutteita. Ne ovat rehellisiä urheiluautoja, ja niitä tulee Japanista paljon.
Mitä muuta kuin aivan esimerkillisiä autoja ovat MUUN MUASSA:
MX-5 (eräs tärkeimmistä ja parhaista urheiluautoista koskaan)
MR2 (en tiedä vanhemmista, uutta kutsuttu yhtä hyväksi ajaa kuin Porsche)
200SX
350Z
Skyline (ehkä vasta viimeisimmät mallit ovat kunnon urheiluautoja)
NSX
ym. ym. ym. (vaikka kuinka moni ei ole Suomessa edes piipahtanut tai on harvinainen erikoisuus)
Ja mitä Euroopasta on tullut, siis muutaman HARVAN (vaikka näkyvän) käsiin hajoavan 'superurheiluauton' lisäksi:
Audi TT
Mersu SLK
Bentley Continental GT
...koitetaan kaupata 'urheiluautoina'.
Kamalia Eurooppalaisia tekeleitä riittää paljon, sellaisia jotka ovat muka olevinaan urheiluautoja mutta oikeasti ovat markkinoinnista ja muotoilusta huolimatta kaikkea muuta.
Onhan niitä hienojakin kuten Porschet, Z4, nykyiset Ferrarit ym. Italialaiset (joista suuri osa ei edelleenkään oikeasti toimi kovin hyvin), Alfa 8C, ym.
Lotukset ja LUKEMATTOMAT Englantilaiset ovat kyllä aika suuri vaikutus urheiluautomaailmaan vaikka ei määrällisesti sitä olisi. Muutoin täytyy sanoa että varsinkin määrällisesti ja OIKEASTI TOIMIVISTA kun puhutaan niin eiköhän Japani ole aika vahva toimija urheiluautomarkkinoilla.
Tyyli ei Japanilaisissa ehkä Eurooppalaisia miellytä, ja tyyli näyttääkin usein olevan Eurooppalaisille substanssia tärkeämpää. Japanilaiset urheiluautot tuppaavat olemaan oikeasti urheiluautoja eli vähän Suomalaiseen tyyliin koruton mutta suoraan asiaan.
Lisäksi pitää muistaa Japanilaisten valmistajien sovittu 280hv rajoitus. Se vaikuttaa paljon, eli eiköhän se selitä sitä 'superautojen' puuttumista. Puhumattakaan siitä että muutenkin kulttuurieroa löytyy.
Muuten: 850i ei kyllä mikään urheiluauto ole jos tiukasti määritelmästä pidetään kiinni. Mitsu Evot ja Subarun STi:t sun muut ovat kovia kulkemaan mutta ei kai sentään mitään urheiluautoja.
Mahtaa muuten harmittaa R8:n tilanneita. Ensin maksavat Audi-merkkisestä maltaita ja sitten ensin tulee V10-malli joka tiputtaa sen arvon ja kiinnostavuuden kokonaan, sitten Nissan GT-R, sitten, Lexus LF-A, sitten Alfa 8C...
En tarkoita että nuo trendipellet jotka Audeja ostavat olisivat kiinnostuneita Nissanista mutta kyllä se kolauttaa arvostusta silti kun Nissanin vehje tulee ja takuulla tulee olemaan nolo paikka Audille suorituskykymielessä. Mitä ne sitten selittävät kun Audin 'edistyksellinen tekniikan näyteikkuna' ei pärjää NISSANIA vastaan edes keskimoottorisena alumiinivehkeenä? Ja Lexus LF-A pesee Audilla lattiaa.
Alfa taas tulee tehokkaampana ja USKOMATTOMAN KAUNIINA jolloin susiruma, epämuodostunut kyhäelmä nimeltään R8 kuihtuu täysin ihmisten unelmista.
Myöhemmin tulee Mersun (Mclaren) ja Bemun kilpailijat mutta ne eivät ehdi noihin juhliin.
mikä teitä riivaa?!
pitäisi kai ennen kun jauhaa edes näistä asioista, määritellä tarkasti mikä on itseasiassa KUNNON urheiluauto..?
ja vaikkei suomessa tulisi myyntiin, ei se tarkoita etteikö maailmalla olisi tarjontaa ja suosiota.
Mitä kunnon japanilaista urheiluautoa tuodaan Suomeen?
Mikä on oikea urheiluauto? käsittääkseni se on alustasuunnittelultaan yksinomaan kyseiseen autoon tehty, on takavetoinen ja kaksipaikkainen. Se ei ole perheauton alustalle tehty coupe versio, tätähän käyttävät nimenomaan saksalaiset, ranskalaiset ja huomattavassa määrin vähemmän esim japanilaiset ja italialaiset.
Mitä kunnon japanilaista tuodaan suomeen, esim. Nissan 350Z jonka ranskalaisen valitsivat 2-3 vuotta sitten vuoden kauneimmaksi autoksi, ja taitaa se olla maailman eniten myyty urheiluauto, kuten aikanaan myös, ja nykyään kulttiautoksi noussut Datsun 240Z
Ps. oletteko huomanneet katukuvassa runsaasti Nissan 200SX autoja, ne ovat luultavasti tuontiautoja määrästä päätellen, sekin on muuten oma autonsa takavetoinen eikä mikään perheauton coupe versio.
Eihän Nissan ole voinut tehdä kahta samoin muotoiltua autoa. Käsittääkseni niin vanha että uusi skyline on tekniikan huippua nelivetoineen nelipyöräohjauksineen jne. Vanha versio on juhlinut radoilla vuosikausia nimenomaan tehojen takia jos en ihan väärässä ole niin suorasta 3.5l kutosesta on otettu tehoja kisakäyttöön ainakin 1350hv maanteille myytävissä on yleisesti ollut 700-900hv tehoja ja kuuluu suomessakin olevan pari kappaletta ja ilmeisesti enemmän olisi, mutta kun rekisteröinti suomeen kuuluu olleen vähän kivistä.
Perus Skylinessa on tehoa 140hv. Skyline GT-R:ssä on tehoa 280hv (ilmoitettu). Piste. Pidetään viriversiot nyt poissa tästä keskustelusta. On niitä pajoja jotka turbottavat Ferrareitakin, mm. Novitec Rosso:
http://www.novitecrosso.com/sites/main.htm
Huomasitteko! Putput unohti melkein Bemarit! Eikö BMW teekkään urheiluautoja? Määritelmä on kyseenalainen. Kai ne kaikki 500hv farmarikassitkin lasketaan urheiluautoiksi! Mielestäni oikea urheiluauto on askeettinen, kohtuu tehokas, kevyt, matala ja kaunis! Hyvä sellainen saattaisi myydä ihan mukavasti nykypäivänäkin? Tämä on oma mielipiteeni ja mielipiteitä on monia!
Kerropa mitkä eurooppalaiset 3,5l urheiluautot kestävät paketissa 1350hv tehoilla, odotan mielenkiinnolla kommenttiasi.
Käsittääkseni nämä 700-900hv versiot ovat yleisesti kaupan.
Lähellä oli unohtua. Ilman muuta ne farmari M5:t on urheiluautoja kun eihän siellä ole muuta tarjolla
Audin R8 tuntuu olevan tuskallinen paikka putputtajalle kun penarilla ei ole vastinetta eikä ole tulossa. Audia en lähde ruotimaan, mutta tuskimpa ne Ingolstadissa pelon sekaisin tuntein odottavat Nissanin ja Lexuksen tuloa.
Audin R8 tuntuu olevan tuskallinen paikka putputtajalle kun penarilla ei ole vastinetta eikä ole tulossa. Audia en lähde ruotimaan, mutta tuskimpa ne Ingolstadissa pelon sekaisin tuntein odottavat Nissanin ja Lexuksen tuloa.
Unohtui sitten mallit M6 ja Z4M? Itse yhdistän R8:n enemmän Lamborghiniin kuin Audiin, Audit ovat sitten näitä etupainoisia turvallisia "urheiluautoja".
Riisikuppi mikä riisikuppi.
Vieläpä ruma riisikuppi!
M6 ei ole urheiluautoa nähnytkään. Iso Coupe tehokkaalla koneella se vaan on.
Z4M alkaa olla jo sinnepäin kuten TT, MX-5, RX-8 jne..
Käsittääkseni nämä 700-900hv versiot ovat yleisesti kaupan.
Kerropa minulle, mitä pirun väliä on jollain litratehoilla? Luulisi, että koneen paino/tehosuhde on paljon merkittävämpi. Esimerkiksi Z06 vetten 7,0l V8 kone painaa vähemmän kuin 350Z:n 3,5l V6, ja mikäli ne ihan väärässä ole, se on Skylinenkin konetta kevyempi. Eli kerropa nyt meille, mitä pirun väliä jollain litrateholla on, jos puolet isompi vetten kone on keveämpi kuin tuo Nissanin voimalaitos?
Nuo 700-900hv versiot ovat viripajojen rakentamia, eivät tehtaalta tulleita malleja. Niitä ei pidä verrata vakioautoihin
Sitäpaitsi löytyy niitä muitakin:
http://www.lingenfelter.com/LingenfelterC6ZO6427CIDTwinTurboCorvette.htm
Edes päälle 900hv vettet eivät ole mitenkään tolkuttoman harvinaisia
[quote title="04.11.2007 klo 18:58 Putput kirjoitti"]
Jos Japanista ei nimenomaan tule urheiluautoja isolla U:lla ja vielä useimmiten ilman että pitää kaikella mahdollisella muulla koittaa peitellä laimeata 'urheiluautomaisuutta' tai muita puutteita. Ne ovat rehellisiä urheiluautoja, ja niitä tulee Japanista paljon.
Mitä muuta kuin aivan esimerkillisiä autoja ovat MUUN MUASSA:
MX-5 (eräs tärkeimmistä ja parhaista urheiluautoista koskaan)
MR2 (en tiedä vanhemmista, uutta kutsuttu yhtä hyväksi ajaa kuin Porsche)
200SX
350Z
Skyline (ehkä vasta viimeisimmät mallit ovat kunnon urheiluautoja)
NSX
ym. ym. ym. (vaikka kuinka moni ei ole Suomessa edes piipahtanut tai on harvinainen erikoisuus)
Ja mitä Euroopasta on tullut, siis muutaman HARVAN (vaikka näkyvän) käsiin hajoavan 'superurheiluauton' lisäksi:
Audi TT
Mersu SLK
Bentley Continental GT
...koitetaan kaupata 'urheiluautoina'.
Kamalia Eurooppalaisia tekeleitä riittää paljon, sellaisia jotka ovat muka olevinaan urheiluautoja mutta oikeasti ovat markkinoinnista ja muotoilusta huolimatta kaikkea muuta.
Onhan niitä hienojakin kuten Porschet, Z4, nykyiset Ferrarit ym. Italialaiset (joista suuri osa ei edelleenkään oikeasti toimi kovin hyvin), Alfa 8C, ym.
Lotukset ja LUKEMATTOMAT Englantilaiset ovat kyllä aika suuri vaikutus urheiluautomaailmaan vaikka ei määrällisesti sitä olisi. Muutoin täytyy sanoa että varsinkin määrällisesti ja OIKEASTI TOIMIVISTA kun puhutaan niin eiköhän Japani ole aika vahva toimija urheiluautomarkkinoilla.
Tyyli ei Japanilaisissa ehkä Eurooppalaisia miellytä, ja tyyli näyttääkin usein olevan Eurooppalaisille substanssia tärkeämpää. Japanilaiset urheiluautot tuppaavat olemaan oikeasti urheiluautoja eli vähän Suomalaiseen tyyliin koruton mutta suoraan asiaan.
-täyttä asiaa jälleen kerran, ei voi kun olla samaa mieltä.
Ja kiitokseksi putput sai näemmä kakkaa niskaan plus kaikenmaailman BMW-vinoilut. sitten vielä pakolliset riisikupittelut. harmillista luettavaa välillä tämän palstan taso.
Lisäksi pitää muistaa Japanilaisten valmistajien sovittu 280hv rajoitus. Se vaikuttaa paljon, eli eiköhän se selitä sitä 'superautojen' puuttumista. Puhumattakaan siitä että muutenkin kulttuurieroa löytyy.
-niinpä! mutta kerro se tälle junttijoukolle.
Kannattaa Petos muuten miettiä, kuinka tärkeiden asioiden kanssa tässä keskustelussa painitaan! Ja aikuiset immeiset!
Urheiluautoja parhaimmillaan (mielestäni)ovat esim. -60-luvun Alfat! Varsinkin ne kaksioviset coupet! Tämä kehuttu Nissani on muuten ensisilmäyksellä sellainen joulukuusi, että ainakaan itse en sille hirveästi lämpene!
minäkään en lämpeä monellekkaan asialle tai autolle, mutta ei silti tarvitse ruveta alatyyliin haukkumaan ja jyräämään niitä maanrakoon.
tai hauku jonkun toisen autoa ''sikarumaksi'', ei siitä mitään fiksua tai rakentavaa seuraa.
[quote title="04.11.2007 klo 19:17 misar kirjoitti"]
"Mikä on oikea urheiluauto? käsittääkseni se on alustasuunnittelultaan yksinomaan kyseiseen autoon tehty, on takavetoinen ja kaksipaikkainen."
Miksi takavetoinen?
"Se ei ole perheauton alustalle tehty coupe versio, tätähän käyttävät nimenomaan saksalaiset, ranskalaiset ja huomattavassa määrin vähemmän esim japanilaiset ja italialaiset."
Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä alusta? Onko se sama kuin englanninkielinen käsite platform vai sitä, että lainataan jousitus sellaisenaan perheautosta ja laitetaan se saman auton coupe-versioon?
Kun Volvon 850-malli esiteltiin noin 15 vuotta sitten, kertoi TM koeajossaan sen ajettavuuden olevan N-luokan rata-autojen tasoa. Paljon mukavamman tosin. Jos tuossa on perää, ei kai perheautojen alustarakenteiden välttämättä tarvitse hävetä. Eikä se, että joku auto rakennetaan ihan omaksi erilliseksi mallikseen tarkoita sitä, että se olisi jotenkin muita parempi. Massamallin kehityksessä on käytössä paljon enemmän rahaa kuin jonkin pienempinä sarjoina valmistettavan auton kehityksessä. Kai se jossain näkyy?
"Ps. oletteko huomanneet katukuvassa runsaasti Nissan 200SX autoja, ne ovat luultavasti tuontiautoja määrästä päätellen, sekin on muuten oma autonsa takavetoinen eikä mikään perheauton coupe versio."
On sen verran vanha auto, että on jo siirtynyt teinikäyttöön ja autot sen näköisiä. Mutta eipä tuokaan aikanaan ajettavuudesta kehuja saanut. Kaunis katuauto mielummin.
Alatyylistä!Tekstiäsi:"-niinpä! mutta kerro se tälle junttijoukolle."
Minä kommentoin autoa! Mitä sinä kommentoit, Petos?
On sen verran vanha auto, että on jo siirtynyt teinikäyttöön ja autot sen näköisiä. Mutta eipä tuokaan aikanaan ajettavuudesta kehuja saanut. Kaunis katuauto mielummin.
en kyllä muista vähään aikaan älyvapaanpaa keskustelua ja kommentointia kuin tästä kehkeytyi.
tutulla on Nissan 200sx -99. ilman rävellyksiä. on aivan mahtava peli, ja täyttää kyllä kaikki brutaalin ja täysverisen urheiluauton kriteerit.
se ei ole auton hyvyydestä yhtään pois jos auto vanhenee ja arvo alenee sen verran että tulee nuorison ulottuville.
voisit vähän perustella. oliko tm:ssä jota luet raamattunasi kenties jokin ''testi'' taas jossa ei tullut kehuja..?
Kun nyt urheiluautoita puhutaan, niin sellaisen ostajia rangaistaan verouudistuksessa oikein rankemmalla kädellä. Vanhanenhan jo kommentoikin verouudistusta, että toivottavasti tehokkaita urheiluautoja ei enää tämän jälkeen myydä yhtään Suomessa ja se lienee uudistuksen tarkoituskin.
Esimerkiksi Ferrarin jotkin mallit kallistuu yli 100000 , MB SLR McLaren yli 177000 , Porche 911 enimmillään yli 88000 . Nuo oli ääriesimerkkejä, mutta kyllä myös hieman tavallisemman urheilullisella suorituskyvyllä varustetun auton ostajaa rangaistaan oikein kunnolla useiden tuhansien hinnan nousuilla. Tuosta voi sitten repiä ensi vuonna huumoria, jos on aikeissa ostaa uutta ja tehokasta urheilullista autoa. Haaveet siis seis urheiluautoista ja eikun pikkudieseleitä ostamaan!
[quote title="05.11.2007 klo 00:15 petos kirjoitti"]
"en kyllä muista vähään aikaan älyvapaanpaa keskustelua ja kommentointia kuin tästä kehkeytyi."
No mitä muuta voit odottaa tuollaiselta keskustelun avaukselta?
"on aivan mahtava peli, ja täyttää kyllä kaikki brutaalin ja täysverisen urheiluauton kriteerit."
Kelpaisi se minullekin.
"se ei ole auton hyvyydestä yhtään pois jos auto vanhenee ja arvo alenee sen verran että tulee nuorison ulottuville."
Ei ole. Tarkoitin vain, että hyvin usein autot ovat pilattu jollain ns. tuningilla. Minun mielestäni.
"voisit vähän perustella. oliko tm:ssä jota luet raamattunasi kenties jokin ''testi'' taas jossa ei tullut kehuja..?"
Kuten sanoin, "ei saanut kehuja". Tuskin tarvitsee enempää perustella, jos auto on mielestäsi aivan mahtava.
vähän kevennystä.
tuolla aiemmin mainittiin muuten Honda NXS, tässä pari vanhaa clippiä.
https://www.youtube.com/watch?v=izaWlKxVo1A
https://www.youtube.com/watch?v=KxYWLQ1_TD4
hyvin kelpas ''riisikuppi'' (joka ei muuten ole KUNNON urheiluauto, lol )
maailman kovimmalle kilpa-ajajalle
huomatkaa muuten kuinka tuossa ensimmäisessä pätkässä vetää melkoisilla limiteillä tuon huippunopean kaarteen ennen viimeistä shikaania
[quote title="05.11.2007 klo 00:31 Herbert kirjoitti"]
No mitä muuta voit odottaa tuollaiselta keskustelun avaukselta?
-niin. totta...
Ei ole. Tarkoitin vain, että hyvin usein autot ovat pilattu jollain ns. tuningilla. Minun mielestäni.
-kyllä näin on minustakin, yleensä. Tosin voi monesti olla asiantuntevasti ja rahaa säästämättä ja hyvällä maulla duunattujakin tapauksia. makuasioita jokseenkin.