Subaru Legacy automaatti

222 kommenttia
245678
  • Tuossa kun katselin TM:n nelivetovertailua, niin esim. Qashqai jossa on tälläinen kytkeytyvä leikkineliveto (kaippa vielä huonompi kuin Volvojen Haldex) kiihtyi 0-80 välillä vain sekunnin hitaammin lumella kuin asvaltilla. Tästä päättelin, että eipä se ero nyt kovin suuri voi olla. Ei taida olla vielä keksitty sellaista nelivetoa joka kiihtyisi lumella nopeammin kuin asvaltilla. Varmaan renkaat ovat paljon suurempi tekijä kuin nelivedon toteutus. Näin siis normaaleilla talvisilla teillä, eri asia sitten ovat nuo kaikki ristiriipunnat sun muut maastossa ajamiset.

      
  • no voi damn, kylläpä otti koville moinen kevennykseksi tarkoitettu letkautus...



    miksei näillä kaikenmaailman niksuilla ja naksuilla ole ikinä mitään omaa sanottavaa, mutta ainainen kitinä muiden viesteistä... :sleepy:

      
  • Kyseisessä TM:n vertailussa (Scout vs Qashqai) kuitenkin pääasia selkisi, että kyseisilläkin autoilla pääsee. Qashqaista erikseen mainittiin että kuskilta lopppu usko ennenkuin autolta menovarat.



    Ois ollut mielenkiintoista kun noista em autoista ois molemmista otettu myös etuvetoinen testiin mukaan. Kyseisiä autoja kun (Scout ei, mutta perus Ocu) saa myös etuvetona. Siitä ois saanut hyvän kuvan myös kuinka neliveto vaikuttaa menoon lumella. AutoBild omalla tyylillään teki vastaavan testin, mutta kun siinä lehdessä jutut on aina vähän hutkitaantutkitaan, niin lopputuloksesta ei voi suoria johtopäätöksiä vetää. Mutta silti, kyllä suomen talvikeleissä nelivedosta on AINA huomattava hyöty ajon vakauttamisessa ja liikkeelle pääsemisen helpotuksessa. Oli se sitten Haldex tai mikä Torsen ratkaisu. Joka vuosi tulee itselläkin ajettua varmaan 3-4 kuukautta jonkin sortin talvikeleissä ja muutaman kerran vuodessa mennään paikkaan jossa etuvetoisella meinaa tulla äitiä ikävä. Mutta itsepä olen autoni valinnut, joten ei auta teitä (eikä tiet&#228:wink: tästä syyttää...

      
  • Nyt voitaisiinkin sitten jo keskustella etu-/takavedon ylivoimasta. Itselleni ei vetotavalla ole niin väliä, mutta joidenkin takavetofanien harmiksi Audi TT 2.0T oli 20hv tehokkaampaa Z4 2.5si:tä nopeampi radalla Sport Auton testissä:



    http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/vergleichstest/hxcms_article_505199_14469.hbs



    Individualillekin tekisi hyvää lukea tuo testi.



    Lisäksi Audi TT on kaikkien automedioiden mielestä parempi ajaa etuvetoisena kuin nelivetoisena johtuen nelivetoisen suuremmasta painosta. Mutkatiellä eron huomaa selvästi etuvedon eduksi.



    Ainiin, mutta eihän etuveto voi olla hauska ajaa...

      
  • simppa:



    Ainiin, mutta eihän etuveto voi olla hauska ajaa...






    -jos kalikka kalahti tänne suuntaan, niin haluan sanoa että kyllä HYVÄ etuvetoinen VOI olla hauska ajaa!



    tavallinen perusetuvetoinen ei sitä kuitenkaan mielestäni ole, verrattuna minkälaiseen tahansa takavetoiseen, tai toimivaan nelikkoon.



    oletko nyt tyytyväinen?

      
  • Petos:



    Sulla on kyllä sitten läjä takavetoisia ajamatta. Voit aloittaa vaikkapa Ford Crown Victoriasta. Myös 300C ei näin eurooppaan tuotavista autoista ole kovin kummoinen kuskattava, vaikkei se nyt varsinaisesti mitenkään kamala olekaan. Hirveimmät ajamani nykyaikanakin markkinoilla olevat sedanit ovat olleet takavetoja. Melkeinpä poikkeuksetta.



    Ja mikä on perusetuvetoinen? Onko Mondeo perusetuveto? Sehän pieksee selvästi monet nelikot ja takavedot ajettavuudellaan. Itseasiassa suurimman osan...

      
  • simppa:



    Ja mikä on perusetuvetoinen? Onko Mondeo perusetuveto? Sehän pieksee selvästi monet nelikot ja takavedot ajettavuudellaan. Itseasiassa suurimman osan...




    -mondeo ja focus ei ole sinänsä mielestäni perusetuveto, koska ne poikkeaa hyvällä ajettavuudella niistä tavallisista.





    mitäs nelikkoja tai takavetoja se mondeo oikein pieksee?



    odotan mielenkiinnolla? ja missä asioissa se pesee niitä nelikkoja?



    piekseekö se todella niitä, vai vain siinä tapauksessa että poimit kaikki sinulle mieluisat sitaatit?



    tuo on nyt sellainen väite että määrittele samalla ''ajettavuus'', niin säästyy monta sivua mahdollista vänkäystä.



      
  • Etuveto on nykyaikaa, takaveto historiaa? :xmas:

      
  • En tiedä mikä mitäkin pesee ja pieksee, mutta laitanpa listaan muutaman etuvedon joiden ajettavuudesta/ohjauksesta olen tykännyt koeajolla. Ja nyt nimenomaan tarkoitan sporttista ajettavuutta jolla ei everyday suorituksen kanssa ole paljoa tekemistä.



    Ford Focus ST, Mini Cooper S, Seat Leon Cupra sekä Renaul Clio Sport. Ja joskus vuonna miekka ja kypärä, oli Peugeot 205 1.9GTi kova sana kanttailussa.

    Siinä muutama sellainen pikkusportti joissa etuveto ei kyllä häiritse kurvailua.

    Mutta tosiaan eivät ole mitään perusautoja.



    Taas hyviä etuvetoisia perus perheautoja ajettavuudeltaan, Alfa Romeo 159, Audi A6 (tosin turhan kevyt/tunnoton ohjaus), Ford Mondeo (uusi), Honda Accord, Saab 9-3, Skoda Octavia RS.. jne. Onhan noita. Mun mielestä hyviä ajettavia etuvetoisia.



    Itse käsitän perusauton ajettavuudella suunnilleen seuraavaa: hyvä ohjaustunto (vaikeasti kuvailtavissa), jouheva vaihteisto, hyvä kytkintuntuma, hyvät jarrut ja selkeä tuntuma jarruvoimasta, tasaisen neutraali alusta joka ei ole pintakova ja silti jämäkkä. Eli vetotapa on vain yksi osa auton ajettavuutta ja sen hyödyt/haitat tavallisessa ajossa tulee esille uraisella tiellä, liukkaalla tiellä, ohitettaessa sekä väistettäessa. Kuitenkun mun mielestä PÄÄSÄÄNTÖISESTI, jos alustan/vetotavan ominaisuuden rajat alkaa tulla vastaan niin kyseessä on joko hätäinen väistötilanne, taikka järjetön kaahaaminen.

      
  • petos:

    simppa:


    Ja mikä on perusetuvetoinen? Onko Mondeo perusetuveto? Sehän pieksee selvästi monet nelikot ja takavedot ajettavuudellaan. Itseasiassa suurimman osan...


    -mondeo ja focus ei ole sinänsä mielestäni perusetuveto, koska ne poikkeaa hyvällä ajettavuudella niistä tavallisista.


    mitäs nelikkoja tai takavetoja se mondeo oikein pieksee?

    odotan mielenkiinnolla? ja missä asioissa se pesee niitä nelikkoja?

    piekseekö se todella niitä, vai vain siinä tapauksessa että poimit kaikki sinulle mieluisat sitaatit?

    tuo on nyt sellainen väite että määrittele samalla ''ajettavuus'', niin säästyy monta sivua mahdollista vänkäystä.




    No jos otetaan se perinteinen, että minkä valitsisi mutkatielle. Mondeo pieksee:



    - eemelin ja suurimman osan muista mersuista

    - Legacyn

    - 300C:n

    - A6:den ja A4:jän

    - Volvot

    - 159:n



    Jatketaanko vielä listaa? Jollekin vaan on kova paikka, että tosiasiassa se "perusperhekippo" on parempi ajaa kuin se oma hieno premium. Autolehdetkin ovat siitä irvailleet, kun Mondeota ovat ajaneet. Voi olla kova paikka mersu-uskovaiselle.

      
  • simppa:



    No jos otetaan se perinteinen, että minkä valitsisi mutkatielle. Mondeo pieksee:

    - eemelin ja suurimman osan muista mersuista
    - Legacyn
    - 300C:n
    - A6:den ja A4:jän
    - Volvot
    - 159:n

    Jatketaanko vielä listaa? Jollekin vaan on kova paikka, että tosiasiassa se "perusperhekippo" on parempi ajaa kuin se oma hieno premium. Autolehdetkin ovat siitä irvailleet, kun Mondeota ovat ajaneet. Voi olla kova paikka mersu-uskovaiselle.








    olet kyllä niin sekaisin kuin voi olla.



    Nuo on todella raskaita väitteitä kun ruvetaan väittämään että möhkökokoinen, laadullisesti keskinkertainen, etuveto-poikittaisasennettu-rivi-tavismoottorinen massamyyntimalli olisi parempi ajaa kuin eksklusiiviset autot tyyliin MERCEDEKSET tai AUDI A6.



    Ja haluasin todellakin oikeassa elämässä, (ei vain täällä )nähdä senkin ajamisesta kiinnostuneen kuljettajan joka oikeasti valitsee ajamisen iloon FORDIN ennen subarua...



    mikset muuten maininnut Bemareita? ovat kai aika läheisiä ja tasaväkisiä kilpailijoita MB:n kanssa?



    MB:n kuitenkin nappasit.



    muuten, aiemmin puolustit suu vaahdossa TM:n perusautot testiä, kun piti subarua vähätellä. Miten kommentoit sitä että Mondeo jopa uutena mallina noita vanhoja vastaan ei voittanut edes tuota testiä, jos se kerran on niin mainio auto että kannattaa jättää E-mersu kauppaan ja ostaa kolme mondeota :grin:

      
  • Aeronautti:

    En tiedä mikä mitäkin pesee ja pieksee, mutta laitanpa listaan muutaman etuvedon joiden ajettavuudesta/ohjauksesta olen tykännyt koeajolla. Ja nyt nimenomaan tarkoitan sporttista ajettavuutta jolla ei everyday suorituksen kanssa ole paljoa tekemistä.

    Ford Focus ST, Mini Cooper S, Seat Leon Cupra sekä Renaul Clio Sport. Ja joskus vuonna miekka ja kypärä, oli Peugeot 205 1.9GTi kova sana kanttailussa.
    Siinä muutama sellainen pikkusportti joissa etuveto ei kyllä häiritse kurvailua.
    Mutta tosiaan eivät ole mitään perusautoja.

    Taas hyviä etuvetoisia perus perheautoja ajettavuudeltaan, Alfa Romeo 159, Audi A6 (tosin turhan kevyt/tunnoton ohjaus), Ford Mondeo (uusi), Honda Accord, Saab 9-3, Skoda Octavia RS.. jne. Onhan noita. Mun mielestä hyviä ajettavia etuvetoisia.






    samaa mieltä aeronautin kanssa tästä.



    Nuo listaamasi autot ovat hyviä, mutta noiden väittäminen että ne PIEKSISIVÄT jotain Audi Quattroja, Subaruita, Mersuja jne. olisi melko epäilyttävää...



    Jos ei olisi pääsiäinen, voisi jopa luulla että simpalla on vähän vauhti päällä siellä Ford viikonloppunäyttelyn tuoksinnassa, päätteen takana..

      
  • petos:

    samaa mieltä aeronautin kanssa tästä.

    Nuo listaamasi autot ovat hyviä, mutta noiden väittäminen että ne PIEKSISIVÄT jotain Audi Quattroja, Subaruita, Mersuja jne. olisi melko epäilyttävää...




    Ditto.

      
  • Ja lisätään nyt, että omakin valinta ois osunut vallan toisin, jos ajettavuus (eritoten sporttinen) ois ollut tärkein kriteeri.Kukin tyylillään..jos on varaa ... :sunglasses:

      
  • Petos:



    Siitä vain lukemaan Evon, Autoexpressin What Carin, Fifth Gearin tai AMS:n testejä.



    Evo 2.5T:stä:

    "though this car is almost certainly nicer to drive than pretty much any Audi bar the RS4. Instead the Mondeo will carry on doing what it’s always done, pleasing people who aren’t badge snobs and those who don’t have a choice. In a world of Little Chefs, it’s a secret slice of haute cuisine."



    Sama lehti vanhemmasta Mondeosta:



    If you can get beyond badge snobbery, you'll find one of the most rewarding steers in the class.



    Mihinköhän merkkeihin tuolla "badge snobberylla" viitataan?



    Autocar sanoi varsin selvästi testissään, että Mondeo on parempi ja hauskempi ajaa kuin M-Sport alustainen 320d



    Fifth Gear:



    challenging premium models like the BMW 3 Series and Audi A4. These German cars might have the name and reputation, but in terms of capability this Ford has them beaten in many key areas - cabin space, ride quality and in many instances handling




    Vaan mitäpä ne "sporttisesta ajamisesta" tietäisivät. Petos on parempi asiantuntija.



    Otatko ne Subaru-lasit vielä päästä jooko? Legacyn ohjaustunto on kaukana Mondeosta. Tuo sinun kaikkien Subarujen ajettavuuden ylistäminen menee jo ihan surkuhupaisuuden puolelle. Uskallan väittää, että valtaosa automedioista näkee Mondeon parempana ajettavana kuin Legacyn.





      
  • Selailin mielenkiinnosta läpi muutamia arvioita ja juttuja, mitä nyt Google tarjoaa kun laittaa car/review/test/legacy/mondeo jne. Kyllä hyvin pitkälti pääsee samaan lopputulokseen nimenomaan verrattaessa Ford Mondeota ja SUbaru Legacya keskenään. Muut nelivedot jäi tästä siis pois. Ajettavuutta kun vertaillaan niin aika järkiään Ford mainitaan paremmaksi, jos näitä kahta samassa jutussa sivutaan.

    En löytänyt yhtään, jossa päinvastoin ois kehuttu.

    Vastaa aikalailla omia mielikuvia. Ajettavuudesta. Ei pidosta, eikä peräluistossaviemisestä lumisilla teillä.

      
  • Aeronautti:



    Aivan! Joillekin vaan se näyttäisi olevan tosi kova paikka, että etuvetoinen perusperhepaskakippo on oikeasti parempi ajaa kuin se oma auto. Toki kaikki lehdet varmaan valehtelevat.



    Petos on ihan selvästi mainostajan unelma. Tarpeeksi, kun jotain tuotetta brändätään, niin se muuttuu automaattisesti paremmaksi kuin kilpailija. Legacy nyt ei vaan pääse Mondeon tasolle ajamisen hauskuudessa, ihan sama mitä mainostaja sanoo.



    Ja Mondeo on mielestäni selvästi kivempi ajettava kuin A6. A6:den ohjaus on liian kevyt. Toki A6 on muuten monilta osilta hienompi peli, mikä kyllä näkyy hintalapussakin.



    Edellinenkin Mondeo oli todellinen helmi ajettavuudeltaan.

      
  • simppa:



    Joillekin vaan se näyttäisi olevan tosi kova paikka, että etuvetoinen perusperhepaskakippo on oikeasti parempi ajaa kuin se oma auto. Toki kaikki lehdet varmaan valehtelevat.


    -ei minulla mikään kova paikka ole tässä; tiedän minkälainen autoni on, ja tunnen autoni arvostuksen ja mitä siitä kerrotaan, ja minkälaista arvostusta se nauttii autoja harrastavien ja niistä perillä olevien ihmisten parissa.

    subarun alkaen-moottoriset mallit tai ne kivikautisen automaatin omaavat eivät pärjääkkään juuri missään mediassa. Sen toki myönnän.

    Kalliimmat mallit vetävät taatusti vertoja mondeolle, jos niitä on kerran BMW ja Audin verrattunakin kehuttu.

    Oletko simppa tästäkin eri mieltä?




    huom simppa! en olekkaan koskaan mondeota vähätellyt, vaan päinvastoin kehunut parhaaksi sen kaltaisten autojen joukossa.

    Minusta nuo ovat hyvin tasaisia ajettavuuden hyvyydessä, joskin pienenkin liukkauden tultua legacy on parempi ja hauskempi nelivedon ansiosta.


    Petos on ihan selvästi mainostajan unelma. Tarpeeksi, kun jotain tuotetta brändätään, niin se muuttuu automaattisesti paremmaksi kuin kilpailija.


    -jaahas, ajattelen kyllä ihan omilla aivoillani.

    mielestäni minun väitteissäni on autotekniset faktat mukana ja osana perustelua;

    -Neli-tai takaveto vs. etuveto

    -poikittaisasennettu moottori vs. pitkittäis

    -jäykkä/luja kori vs. höllyvä taviskori

    -perusrivi nelosmoottori vs. useampisylinterinen rivi V-tai boxer moottori.

    -matala painopiste -vähemmän kallistelua vs. korkea -huono dynamiikka

    -korkea laatu vs. tavanomainen/halvahko


    On paljon heikommilla uskottavuudessa jos pauhaa etuvetoa paremmaksi kuin nelivetoa, peruskonetta paremmaksi kuin sivistynyt, halpaa paremmaksi kuin kallis, jne. jne.




    Legacy nyt ei vaan pääse Mondeon tasolle ajamisen hauskuudessa, ihan sama mitä mainostaja sanoo.

    -tämä volvo-net on minulle ainoa paikka jossa kuulee moista kukkua.

    ''oikeassa elämässä'' en KOSKAAN ole kenenkään kuullut tosissaan väittävän että mondeo/focus olisi jonkun mielestä kovempi peli kuin Audi Quattro, Subaru ( varauksin ), tai Bemu.

    Kai tästä vain joutuu päättelemään että monet on piirit ja koulukunnat...
      
  • Nyt kuulit varsin arvovaltaisten lehtien pitävän Mondeota parempana ajettavana kuin Audit ja jotkin muut premiumit.



    STi Subarut ovat sitten asia erikseen. Kovia pelejä. Legacy-mallistosta ei vastaavaa tuotetta löydy ainakaan euroopassa. 3.0 on toki isokoneinen, mutta ajettavuudeltaan se ei perus-Legacysta eroa.



    Asiat eivät ole, petos, niin mustavalkoisia. Audi TT:hän on poikittaiskoneinen ja etuvetoinen. Siis perhekippo-rakenne. Perustuupa vielä Golfin rakenteeseenkin. I4 konekin vielä suurimmassa osassa malleja. Silti se oli radalla Sport Auton testissä pitkittäiskoneista, takavetoista, 20 hv tehokkaampaa, kevyempää ja kuusisylinteristä Z4:jää nopeampi.



    Samoin Mini on pirun kiva ajaa, vaikka se peruspaskaperhekippo-rakenteella onkin.

      
  • simppa:



    Legacy-mallistosta ei vastaavaa tuotetta löydy ainakaan euroopassa.

    -mitäs sitten? syytön minä siihen olen jos parhaita malleja ei tuoda vaikka suomeen.

    Tokihan varmaan tiedät että Legacyja ja outbackia on ollut myös STI-versiona, ja kaikenlaisina versioina aina liki 300 heppasiin versioihin.

    jenkeissäkin on muistaakseni 2.5 turbo legacy, jota pidetään kovana pelinä.

    3.0 flat-6 on todella hieno ja ihailtu kone aina geneven esittelystä lähtien. bensaa se tosin imee helvetisti, eikä siinä osa-alueessa pärjää vastustajille.

    Noista malleista en usko että on päihittäjää mistään mondeo tekeleestä.

    Alkaen malleissa mondeo on parempi.


    3.0 on toki isokoneinen, mutta ajettavuudeltaan se ei perus-Legacysta eroa.


    -senhän sinä varmaan paremmin tiedätkin...

    ''spec'' ja 3.0 malleissa on monia eroavaisuuksia aloitus 2.0 malliin. voin listata jos löydän jostain.

    ja kyllähän auto on täysin erilainen ajaa jos keulalla on 2 tai 3 litrainen kone. johan siinä on tehoerokin melkoisesti.
    myös nelivedon ominaisuuksissa on joitain eroja 2.0 ja outbackin /3.0 kanssa.

    eli ei ne mitään samanlaisia ole.
      
  • No ilmeisesti Evo suolsi sitten paskaa. Evossa nimittäin Spec.B:n ohjaustuntoa valiteltiin yhtä ohueksi kuin perusmalleissakin. Muutenkaan eivät mitään eroja listanneet.



    Useinhan pikkukoneinen on ajettavuudeltaan parempi. Ei teho siihen ajettavuuteen vaikuta.



    Jos viitsit, niin voisitko listata tähän niitä eroja vaikka 3.0:llan ja 2.0:llan välillä. Kiitos!

      
  • simppa:



    No ilmeisesti Evo suolsi sitten paskaa. Evossa nimittäin Spec.B:n ohjaustuntoa valiteltiin yhtä ohueksi kuin perusmalleissakin. Muutenkaan eivät mitään eroja listanneet.


    -tiedä häntä mitä suoltavat, mutta useissa koeajoissa ajettavuutta ja ohjausta ja nimenomaan kehutaan yhtenä auton selkeänä plussana.



    Useinhan pikkukoneinen on ajettavuudeltaan parempi. Ei teho siihen ajettavuuteen vaikuta.

    -teho ja moottorin koko ei vaikuta ajettavuuteen? mielenkiintoista..

    olen kyllä oppinut kantapäänkautta mm. autourheiluharrastuksissani että jos ollaan tarkkoja ja vaativia, KAIKKI vaikuttaa KAIKKEEN.



    Jos viitsit, niin voisitko listata tähän niitä eroja vaikka 3.0:llan ja 2.0:llan välillä. Kiitos!


    -käsittääkseni ainakin isompi vannekoko, bilstein alusta, Si-drive, parempi varustetaso ylipäätään, isommat jarrut, jotain parempaa nelivetosysteemeissä.
      
  • Alkaa jo olla silmät :no_mouth: kippurallaan, kun lueskelin läpi useita juttuja sekä Mondeosta, että Legacystä. Vaikka lähes kaikki arviot nostaa Mondeon paremmaksi ( ? ), niin aloin ajatella asiaa siltä kantilta, että olisin ostamassa ja noista kahdesta pitäisi valita. Helppo. Subaru Legacy Spec B. Jos katsoo mitä rahalle tulee vastinetta, niin ei tarvitsisi miettiä asiaa. Olkoonkin, että Mondeon ajettavuus olisi (on? ) parempi. Omasta Legacyn koeajosta on jo hyvä tovi aikaa ja mielikuvat hatarat, mutta silti tunnepuoli kallistuisi Subarun puoleen. Miten Simppa, meniskö Fordin talliin? Siis omalla (laina)rahalla ostamassa?



    Aika usein jos EVO/AutoExpress kuvailee jonkin auton alustaa/ajettavuutta kommenteilla "lacks feel" on samainen auto voinut olla omasta mielestä ihan ok, vailla puutteita ajettavuudessa. Samaten, jos laadusta puhutaan ja kommentti "not quite Audi", tulee usein lähes oikeasti sellainen olo että ihan sama mitä Audi tekee - täytyy sen olla kaikkein laadukkainta.

      
  • Iso plussa myöskin Subarulle lähtee siitä, että se ei ole niin kovin yleinen. Joku pitää tätä ihan hölmönä ajatuksena, ja niin kai se onkin, mutta mulle se merkkaa jotain. Pidän Subarua "ajattelevan miehen autona" taikka vain "automiehen autona". Ja tämä ei ollut mitään Petoksen nuoleskelua vaan ihan puhdas mielikuva joka autosta on muodostunut. Kukaan ei osta (uutena) Subarua "vahingossa" siksi kun muillakin on semmonen tai, että se voitti TM:ssä jne. kuten esim Avensis - luokan autoja ostetaan -> Ei välttämättä käydä edes kokeilemassa muita autoja, kun on aina ollut luotettava Tojota, niin sellainen ostetaan jatkossakin. Toki se joitakin automiehiä oikeasti miellyttää ja eikä siinä mitään, hyvä autohan sekin on.

    Mutta back to Subaru - nyt kun otsikon mukaisesti Legacystä puhutaan niin Dieselin tulo valikoimaan nostaa mun silmissä auton haluttavuuden liki korkeimmalle luokassaan. En ole vielä dieseliä ajanut, joten siitä en voi kommentoida. Lehdistön jutut ei ole olleet täysin positiivisia, mutta täytyy ottaa huomioon että auto on juuri tullut. Vuosi - pari, ja muutama softa päivitys niin tilanne voi olla vielä parempi.

      
  • petos:

    simppa:


    No ilmeisesti Evo suolsi sitten paskaa. Evossa nimittäin Spec.B:n ohjaustuntoa valiteltiin yhtä ohueksi kuin perusmalleissakin. Muutenkaan eivät mitään eroja listanneet.


    -tiedä häntä mitä suoltavat, mutta useissa koeajoissa ajettavuutta ja ohjausta ja nimenomaan kehutaan yhtenä auton selkeänä plussana.



    Useinhan pikkukoneinen on ajettavuudeltaan parempi. Ei teho siihen ajettavuuteen vaikuta.

    -teho ja moottorin koko ei vaikuta ajettavuuteen? mielenkiintoista..

    olen kyllä oppinut kantapäänkautta mm. autourheiluharrastuksissani että jos ollaan tarkkoja ja vaativia, KAIKKI vaikuttaa KAIKKEEN.



    Jos viitsit, niin voisitko listata tähän niitä eroja vaikka 3.0:llan ja 2.0:llan välillä. Kiitos!


    -käsittääkseni ainakin isompi vannekoko, bilstein alusta, Si-drive, parempi varustetaso ylipäätään, isommat jarrut, jotain parempaa nelivetosysteemeissä.


    Usein olen kyllä lukenut, että vaikka Subarun alustassa pitoa paljon piisaakin, niin ohjaustunto on turhan kevyt. Itsekin havaitsin tämän, kun Legacya kuskasin. Ei se ohjaustunto huono ole, muttei parhaimpien tasolla.

    Moottorin koko ei vaikuta siihen, kuinka nopeasti sillä autolla saa mutkat suoriksi. Usein pikkukoneinen on parempi ajettava johtuen koneen pienemmästä painosta.

    Ei kai perus 3 litraisessa mitään bilstein-alustoja ole? Spec.B sitten erikseen. Mitä eroa nelivedossa on? Isompi vannekoko nyt pätee kaikkiin merkkeihin. Samat vanteet siihen pienempikoneiseenkin saa, mikäli haluaa.

      
  • simppa:

    Samat vanteet siihen pienempikoneiseenkin saa, mikäli haluaa.




    Tässä vannejutussa on kyllä hyvä pointti. Rengaskoon vaihdolla on DRAMAATTINEN merkitys ajettavuuteen. Jos puhutaan 205/60/16 -> 225/45/17 -> 225/40/18 luokkien välisistä eroista, niin eroa voi olla jopa enemmän kuin autonvalmistajan sporttialustan ja vakioalusta välillä. Uraherkkyyttä tulee ja melutaso nousee, mutta mukana tulee roima määrä "kuin kiskoilla" tunnelmaa.

    Noilla esimerkin 16" renkaillahan ei tänäpäivänä enää ole asiaa sporttisen alustan jatkeeksi, vaikka joskus 15 vuotta sitten ne olivat "kookkaammat ja sporttisemmat" usealle autoilijalle.

      
  • simppa:



    Usein olen kyllä lukenut, että vaikka Subarun alustassa pitoa paljon piisaakin, niin ohjaustunto on turhan kevyt. Itsekin havaitsin tämän, kun Legacya kuskasin. Ei se ohjaustunto huono ole, muttei parhaimpien tasolla.


    -fifth gearin testissä ainakin kehuivat kovasti tuota ohjausta, ja ylipäätän koko auton ''tunnokkuutta'', ja sitä kuinka kiitettävästi ajaessa tuntee kaikissa tilanteissa etu- ja peräpään.

    tuo ei ole mitenkään itsestäänselvä asia useissa autoissa, joissa ohjaus on tehostettu pilalle, ja ajaminen tuntuu muoviselta leikkiautolta.

    muutenkin Subarun ajaminen talvella on aivan eri sfääreissä kun jonkun etuvetoisen, koska auto ei liikoja puske, mutta peräpää on koko ajan tarkasti ja tunnokkaasti kuljettajan kaasujalan hallinnassa.

    Pieni sladittelu ja hauskanpito on siis helppoa ja mitään kikkailua ei tarvita, mutta myös luisto loppuu heti kun kuski haluaa, ja meno vakavoituu välittömästi.

    Tuosta juuri on kyse kun puhun subarun ajettavuudesta:

    kuski on kuningas koko ajan, ja auto tottelee.
      
  • Aeronautti:

    Alkaa jo olla silmät :no_mouth: kippurallaan, kun lueskelin läpi useita juttuja sekä Mondeosta, että Legacystä. Vaikka lähes kaikki arviot nostaa Mondeon paremmaksi ( ? ), niin aloin ajatella asiaa siltä kantilta, että olisin ostamassa ja noista kahdesta pitäisi valita. Helppo. Subaru Legacy Spec B. Jos katsoo mitä rahalle tulee vastinetta, niin ei tarvitsisi miettiä asiaa. Olkoonkin, että Mondeon ajettavuus olisi (on? ) parempi. Omasta Legacyn koeajosta on jo hyvä tovi aikaa ja mielikuvat hatarat, mutta silti tunnepuoli kallistuisi Subarun puoleen. Miten Simppa, meniskö Fordin talliin? Siis omalla (laina)rahalla ostamassa?

    Aika usein jos EVO/AutoExpress kuvailee jonkin auton alustaa/ajettavuutta kommenteilla "lacks feel" on samainen auto voinut olla omasta mielestä ihan ok, vailla puutteita ajettavuudessa. Samaten, jos laadusta puhutaan ja kommentti "not quite Audi", tulee usein lähes oikeasti sellainen olo että ihan sama mitä Audi tekee - täytyy sen olla kaikkein laadukkainta.




    Auto Express ei todellakaan ole Audeihin millään tavalla kiintynyt. Johan sen näkee niistä vertailutesteistäkin, joissa Audi ei ole mitenkään erityisen mainiosti pärjännyt jos ei nyt huonostikaan.



    Audien laatuvaikutelma on kyllä mainio melkeinpä mallista riippumatta. Sen on moni muukin media pannut merkille.



    Enpä tiedä, valitsisinko Subarun. Mondeo 2.5T voisi myös olla kova sana. Paha sanoa...



    Subarun hinnathan nousivat tuon verouudistuksen myötä taivaisiin.

      
  • simppa:

    Subarun hinnathan nousivat tuon verouudistuksen myötä taivaisiin.


    Subarut ovat kuitenkin vakavasti otettavien nelivetojen joukossa edelleen edullisuustilaston kärjessä. Ja jos nelivedosta ei mitään ymmärrä, tuskin kannattaa harkita muutenkaan Subarua, paitsi ehkä sitä Justyä.

      
  • Lada Niva taitaa olla Subarua halvempi. Ja mitä tuohon nelivetoon tulee, niin manuaalivaihteisissa malleissa se on ehdottomasti markkinoiden kärkeä. Automaateissa asia on vähän niin ja näin.



    Halvempi on myös Suzuki Jimny, eikä Grand Vitarakaan tuthan paljoa maksa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit