Ja mitä tuohon nelivetoon tulee, niin manuaalivaihteisissa malleissa se on ehdottomasti markkinoiden kärkeä. Automaateissa asia on vähän niin ja näin.
-miten niin automaateissa ''niin ja näin''?
subarun etenemiskyvyn ja ''pahojen paikkojen'' huippumallihan on outback, joka on lähes aina AUTOMAATTI.
selitätkö miten se ei ole markkinoiden huippua, kun siitä on jopa aikanaan apinoitu volvon cross countryt ja audi allroadit?
aiemmin linkittelin videoita automaatti-subarujen suorituksista, ja muutenkaan KUKAAN muu ei muistaakseni ollut sitä mieltä etteikö ne olisi hyviä mitä tulee nelivetoon..
mites simppa, onko subaru automaateilla nelivetoon liityen jotain kupruja olemassa? onko niitä moitittu ei-hauskoiksi tai ei-loogisesti käyttäytyviksi ajaa? jääkö niillä jumiin, esim pahassa ylämäessä?
niinpä.. eli onko sulla jotain käytäntöön liittyviä perusteita, vai väitätkö vain noin, koska maantienopeudessa voimanjako ei ole enää puolet ja puolet?
Ja mitä tuohon nelivetoon tulee, niin manuaalivaihteisissa malleissa se on ehdottomasti markkinoiden kärkeä. Automaateissa asia on vähän niin ja näin.
-miten niin automaateissa ''niin ja näin''?
subarun etenemiskyvyn ja ''pahojen paikkojen'' huippumallihan on outback, joka on lähes aina AUTOMAATTI.
selitätkö miten se ei ole markkinoiden huippua, kun siitä on jopa aikanaan apinoitu volvon cross countryt ja audi allroadit?
aiemmin linkittelin videoita automaatti-subarujen suorituksista, ja muutenkaan KUKAAN muu ei muistaakseni ollut sitä mieltä etteikö ne olisi hyviä mitä tulee nelivetoon..
mites simppa, onko subaru automaateilla nelivetoon liityen jotain kupruja olemassa? onko niitä moitittu ei-hauskoiksi tai ei-loogisesti käyttäytyviksi ajaa? jääkö niillä jumiin, esim pahassa ylämäessä?
niinpä.. eli onko sulla jotain käytäntöön liittyviä perusteita, vai väitätkö vain noin, koska maantienopeudessa voimanjako ei ole enää puolet ja puolet?
Siksi, koska automaattivaihteisissa Subaruissa ei ole millään tavalla edistyksellisempi neliveto kuin kilpailijoissa. Monilevykyhäelmät niitä kilpailijoitakin liikuttaa.
Outback pahojen paikkojen malli? Älä naurata, ei se nyt mikään maasturi ole. Markkinoilta saa roppakaupalla halvemmalla pahempaan paikkaan meneviä autoja. Lada Niva voisi olla kova sana. Samoin Hadexeista XC70 mennee aivan yhtä pitkälle ja Freelander vielä pidemmälle maastossa. Suzuki Jimny ja Grand Vitarakin lienevät maastokelpoisempia. Ja mitä tuohon apinointiin tulee, niin kaikki valmistajat apinoivat toisiaan. Niin se markkinatalous toimii.
Enkä minä niitä automaattisubarujen vetojärjestelmiä huonoiksi haukkunut. Huonoja vetojärjestelmiä, jotka sutivat selvästi, ovat esimerkiksi CRV:n ja Sportagen nelikot sekä vanhemmissa Volvoissa ollut viskolukko.
Jos katsotaan oikeiden maastureiden vetojärjestelmiä, niin ei siellä monilevykytkinperustaisia ole. Subarunkin kehittynein neliveto on Torsen-perustainen Impreza WRX STi mallissa, ja se on aika selvästi Audin vastaavia edellä. Se on markkinoiden kärkipäätä nelikoissa.
Se on kuitenkin pantava merkille, että nopeimmissa VAG-konsernin tuotteissa on järjestään joku muu nelivetojärjestelmä kuin Torsen. (Gallardo, R8, Veyron jne.)
Siksi, koska automaattivaihteisissa Subaruissa ei ole millään tavalla edistyksellisempi neliveto kuin kilpailijoissa. Monilevykyhäelmät niitä kilpailijoitakin liikuttaa.
-ei varmaan edistyksellisempi, mutta käytännössä toimiva.
tuosta tulee mieleeni, että
jos otetaan esimerkkinä vaikka ESP-ajonvakautus järjestelmä, tai millä nimellä se nyt kenelläkin kulkee.
eikös kaikilla merkeillä tuo järjestelmä perustu siihen että ''auto valvoo'' eri pyörien luistoa, ohjauspyörän asentoa, nopeutta, jarruttaa jokaista pyörää erikseen, jne jne.
mutta eihän todellakaan jokaisen auton ajonvakautus kuitenkaan toimi käytännössä yhtä hyvin saati samallalailla, vaikka periaate olisi sama!?
Sama juttu abs-jarruissa, anturi ''haistaa'' lukiutumisen, jolloin järjestelmä alkaa toimimaan.
Eri autojen ( vertailukelpoiset ) jarrutustulokset eivät kuitenkaan ole samoja, vaikka niissä on sama periaate jarruissa?
näitä ja muita esimerkkejä kun miettii, niin miksi muka kaikki nelivedotkin olisi yhtä hyviä, vain siksi jos niillä on sama PERIAATE?
muutenhan voisi mennä mittanauhan kanssa mäen juurelle ja kokeilla nousua volvolla, ja kun jää jumiin, voi tokaista '' juu, koska subaru automaatissa on tällainen samankaltainen järjestelmä, sillä jään myös tähän samaan kohtaan''...
Outback pahojen paikkojen malli? Älä naurata, ei se nyt mikään maasturi ole.
-juu outback on ihan henkilöauto, pienellä extra maavaralla.
et ilmeisesti edes halunnut ymmärtää mitä tarkoitin ''pahalla paikalla''.
Tarkoitin paikkaa josta maanvaran puitteissa voi mennä henkilöautolla, mutta se saattaa olla silti vajaavetoiselle tai huonolle nelikolle vaikea, lumihangen, liukkauden, ylämäen, epätäsaisuuden jne. takia.
Luulen että outback on tuollaisiin paikkoihin Subaru ha- mallistosta se paras valinta.
Automaattina noita menee ilmeisesti valtaosa, joka kertoo siitä että ne ovat hyviä ja toimivia.
Samaa ei voi todellakaan sanoa kaikista neliveto henkilöautoista.
Markkinoilta saa roppakaupalla halvemmalla pahempaan paikkaan meneviä autoja.
-saa varmasti, eihän outback ole mikään edullinen auto, isolla koneella ja varusteita päälle hinta voi kohota sellaiseksi että sillä saa kaksi kappaletta perusautoja.
Samoin Hadexeista XC70 mennee aivan yhtä pitkälle
-Voihan olla, mutta tuon uskon sitten kun itse kokeilen, tai kuulen tuosta muiltakin kuin Ford-konsernin myyrältä.
Sen verran pahat kokemukset Volvojen nelivedoista allekirjoittaneella.
Ja mitä tuohon apinointiin tulee, niin kaikki valmistajat apinoivat toisiaan. Niin se markkinatalous toimii.
-joo, pakko kuitenkin sivaltaa että jotkut (nimeltä mainitsemattomat ) merkit ei tunnu ikinä mitään omaa keksivän, vaan kaikki ostetaan tai apinoidaan toisilta merkeiltä, kun osaaminen tai viitsiminen loppuu.
Aikanaan minäkin olin siitä mieltä, että jatkuva neliveto oli selvästi paras vaihtoehto henkilöautoihin silloin, jos oikeasti etenemiskykyä tarvitsee. Nyt nämä Haldexit ja muut vastaavat ovat niin paljon parantuneet toiminnaltaan, että jatkuva neliveto on käynyt turhaksi. Kun muissakin toteutuksissa voimaa menee aina lähtiessä tai valintakytkimen ohjauksella haluttaessa aina hitailla nopeuksilla myös taakse, ei Subarun jatkuva neliveto enää anna mitään erityistä etenemisetua noihin kytkeytyviin tai kytkettäviin vaihtoehtoihin verrattuna. Polttoaineen kulutusta Subarun jatkuva neliveto(ja/tai moottoritekniikka) kuitenkin lisää jatkuvasti ja tuntuvasti, joten oikeasti aika on ajanut ohi Subaruista.
Aikamoisen joukon eri nelivetotekniikolla varustettuja autoja, myös Subaruja, olen testannut samassa rintessä mutta päosin eri päivinä. Ainoa varma mitä noiden perusteella voi sanoa on, että olleelisinta etenemikyvylle ovat olosuhteisiin sopivat renkaat. Eikä hiukankaan eri olosuhteissa tehtyjä "testejä" voi verrata, jos rehellinen haluaa olla. Yksi surkeimmista etenemiskokemuksita on muuten ollut Tribeca, tuskin kuitenkaan nelivetojärjestelmänsä vaan autossa olleiden törppöjen vauhtirenkaiden ja päivän olosuhteiden vuoksi. Samassa rinteessä nousi paljon paremmin esimerkiksi paljon parjattu CRV, jossa oli tilanteeseen sopivampi rengastus. Haldexit ovat menneet hienosti, vaikeinta oli XC 70:llä ilmeisesti painon/painonjakauman vuoksi, muttei sekään mitenkään kelvoton ollut. Oikeasti surkeita ovat olleet vain Captiva ja neliveto-Hiace, josta puuttuvat kaikki luistonrajoitussysteeemit eli auto muuttui tosi helposti yksivetoiseksi jatkuvasta nelivedostaan huolimatta. Ilman toimivaa luistonrajoitusta akselilla jatkuvanelivetoinenkin auto on joissain tilanteissa (=toispuoleinen liukas) surkea, mistä monille Subaruillekin on lehtitesteissä vuosien mitaan tullut risuja.
Jos itse olisin nyt uutta nelivetoa hankkimassa, päätyisin johonkin kytkettävään/kytkeytyvään vaihtoehtoon.
Kytkeytyvistä erityisesti uusi Haldex 4 tulee olemaan erittäin kilpailukykyinen. Komponettien hinnat ei ilmeisesti ole mitään päätähuimaavia ja silti ominaisuuksi löytyy enemmän kuin vakioautoissa on ollut tarjota tähän saakka. Esimerkkinä, momentin jako taakse - uutukaisessa taakse voidaan ohjata yli 50% momentista heti lähtötilanteessa ennen renkaiden sutimista. Ja samaten voimaa voidaan jakaa taka-akselin eri puolten välillä sinne, missä pitoa on enemmän. Ohjaukseen luonnollisesti käytetään moottorin kuormitustietoa, kiihtyvyysantureita, renkaan pyörimäantureita ja ohjauskulma anturia. Järjestelmä on esimpaineistettu, joten ohjaus voi aina tapahtua ennenkuin jossain pitoa on menetetty. Tulee olemaan seuraava kova juttu Mersun 4-maticin ja BMW:n x-driven kanssa.
XWD sovelluksesta voi lukea lisää Saab.fi sivulta, koska Saab Aero XWD on ensimmäinen tuotantoauto johon uusi Haldex 4 järjestelmä on asennettu. Tulee pikapuoliin VW konsernin tuotoksiin j amitä todennäöisimmin Volvon käyttöön.
Kyseinen järjestelmä siis omaa selviä etuja ns passiivisiin järjestelmiin nähden. Joten pitoa ja menokykyä pitäisi jälleen löytyä vain yhä enemmän. Toisaalta esim EVO:n mukaan ajomukavuus kärsii, kun autoa ei voi vielä pikku luistossa vaan järjsetelmä kamppailee viimeiseen saakka luistoa vastaan yrittäen löytää kaiken mahdollisen pidon käyttöön.
Vaikka lähes kaikki arviot nostaa Mondeon paremmaksi ( ? ), niin aloin ajatella asiaa siltä kantilta, että olisin ostamassa ja noista kahdesta pitäisi valita. Helppo. Subaru Legacy Spec B.
Noissa vertailuissa onkin se huono puoli, ettei ne huomioi sellaista käsitettä kuin riittävän hyvä.
Jos Mondeo saa ajettavuudesta 10 pistettä ja Subaru 9, ei useimmille ole väliä, kumman valitsee. Molemmat ovat riittävän hyviä. Jos Mondeo saa mukavuudesta pisteen enemmän kuin Subaru ja samoin tiloista, johtaa se jo kolmella pisteellä. TM:n vertailussa Subaru saisi jo ehkä yhden-kaksi tähteä vähemmän ja kovasti moitteita. Kukapa valitsisi kolmen tähden autoa, kun samalla rahalla saa neljä tai viisi?
Kaikki, jotka lukee testejä ymmärtämättä, mitä oikeasti haluaa. Jos Subarussa kuitenkin on jotain, mikä viehättää Fordia enemmän, ei ole vaikeata kallistua Subarun kannalle. Jos vaikka mukavuus ei ole tärkeä asia tai Subarunkin tilat riittävät, ei lisäpisteillä ole edes mitään arvoa.
Aikanaan minäkin olin siitä mieltä, että jatkuva neliveto oli selvästi paras vaihtoehto henkilöautoihin silloin, jos oikeasti etenemiskykyä tarvitsee. Nyt nämä Haldexit ja muut vastaavat ovat niin paljon parantuneet toiminnaltaan, että jatkuva neliveto on käynyt turhaksi. ...
En olisi aivan yhtä optimistinen kytkeytyvien nelivetojen toimivuuden suhteen esim. näiden tänne vastikään linkitettyjen kokeilujen valossa, esim. ensimmäisen puolivälissä Volvo näyttää aika epävakaalta märällä asfaltilla eikä sen Haldexista näytä olevan mitään hyötyä:
Aikanaan minäkin olin siitä mieltä, että jatkuva neliveto oli selvästi paras vaihtoehto henkilöautoihin silloin, jos oikeasti etenemiskykyä tarvitsee. Nyt nämä Haldexit ja muut vastaavat ovat niin paljon parantuneet toiminnaltaan, että jatkuva neliveto on käynyt turhaksi. ...
En olisi aivan yhtä optimistinen kytkeytyvien nelivetojen toimivuuden suhteen...
Ehkä nelivetoiselle riittää nykyiset kytkeytyvät nelivedot. Pääsee kaikkialle, mihin pitääkin päästä. Enemmällä ei ole väliä.
Netti on niin pullollaan Subarun ylivertaisuutta todistavia "puolueettomia" videoita, etä pikkaisen alkaa epäilyttää noiden videoiden puolueettomuus. Joku Subaru-klubihan niiden taustalta yleensä löytyy, mikä minun lapsenuskoani nakertaa paljonkin. Varsinkin kun näiden klubien ulkopuolisten eli esimerkiksi autolehhtien vertailuissa ei ole vastaavaa ylivoimaa löytynyt, toisinaan jopa Subaruille aika tylyjäkin vertailutuloksia vertailuryhmiistä riippuen. Ja kuten sanottu, olen myös ihan itse ajanut pidemmän rupeaman isolla joukolla erilaisia nelietoautoja, kokonaismäärä nousee selväti yli viidenkymmenen. Useimpia noista olen kokeilllut myös jyrkässä sorarinteessa.
Tuossa ensimmäisessä linkissä on muuten edellisen sukupolven Volvo ilmeisesti parinkin sukupalven takaisella Haldexilla (vai olikohan tuossa Haldexia vielä ollenkaan? originaali XC70 oli melko susi). Lisäksi Herbert on siinä erittäin oikeassa, että minulle on herttaisen yhdentekevää, mikä nelivetojärjestelmä mahdollistaa maksimaalisen nopean kaahauksen mutkikkaalla keilakujalla.
Ainoa täysjärkinen peruste minkään lajin nelivetoauton hankinnalle on minusta hankalien paikkojen normiautoa parempi etenemis/vetokyky. Aika kelvoton kuski täytyy olla, jos ei kaksivetoautolla selviydy normaalissa tieliikenteessä normaaleilla nopeuksilla. Rallit ja muut kilpa-ajot radoilla tai liikenteen seassa on sitten varmaan eri juttu.
Nyt nämä Haldexit ja muut vastaavat ovat niin paljon parantuneet toiminnaltaan, että jatkuva neliveto on käynyt turhaksi....
...joten oikeasti aika on ajanut ohi Subaruista.
-mikään ei mielestäni tue tuota väitettä, viimeisessä allrad nelivetotestissä jonka olen nähnyt, subaru voitti, ja voiton avaimiksi kerrottiin juurikin se että neliveto toimii paremmin kuin kytkeytyvillä kyhäelmillä, ja että subarulla sitä ''ensimmäistä ruopaisua'' ei tule niin helposti.
Ainiin, mutta subarussahan oli varmaan sinun mukaasi jotkin piikirenkaat, ja vastustajilla slicksit, niinhän se meni...
Kytkeytyvät sun muut haldexit ovat kehittyneet, ja niillä pärjää mainiosti tavallisissa tilanteissa.
En rupeaisi niitä kuitenkaan väittämään paremmiksi kuin yleisesti kehutut esim. subarun ja audin jatkuva-perusteiset systeemit.
Kulutusasiat ovat asia erikseen, niissä subaru on auttamatta jäljessä. Sitä on kyllä vaikea sanoa johtuuko se siitä nelivedon jatkuvaisuudesta vai muista tekijöistä.
Jos itse olisin nyt uutta nelivetoa hankkimassa, päätyisin johonkin kytkettävään/kytkeytyvään vaihtoehtoon.
-päädy ihan rauhassa, yhtä hyviähän kaikki ovat. renkaat ratkaisee, niinhän se meni.
Netti on niin pullollaan Subarun ylivertaisuutta todistavia "puolueettomia" videoita, etä pikkaisen alkaa epäilyttää noiden videoiden puolueettomuus.
-voi siellä jokunen sellainenkin olla jonkun urpon tekemänä.
mutta millä selität sen jos ihan vain jotkut on kuvannut subarunsa menoa vaikkapa lumihangessa ylämäessä?
onko sitä videokuvaa jotenkin ''käsitelty'', että subarulla pääsee?
vai mikä kumma niissä on kun ne menee niin hyvin, ja niillä on niin tyytyväisiä omistajia jotka niitä videoita kuvaa ajosuoritteistaan.
Se että kaikkia mäennousuja yms. kuvataan youtubeen, kertoo siitä että autoon ollaan tyytyväisiä. harva sinne mitään noloja juttuja autostaan laittaa.
Toisinsanoen miksei noista volvojen, vw:n yms. löydy kuin kourallinen, mutta subarumatskua sivukaupalla...kaikilla merkeillä on taatusti harrastajansa, jotka niitä sinne laittaa, jos aihetta olisi.
Entäs jonkun autolehden testi? miten voit siihenkään luottaa sokeana? jos pahasta paikasta mennään, on toimittaja-kuljettajan helppo vähän ''vahingossa'' mokata, ettei se oma inhokki vie voittoa.
Kytkeytyvät sun muut haldexit ovat kehittyneet, ja niillä pärjää mainiosti tavallisissa tilanteissa.
En rupeaisi niitä kuitenkaan väittämään paremmiksi kuin yleisesti kehutut esim. subarun ja audin jatkuva-perusteiset systeemit.
Jaa-a. Ei taida olla vielä kovin puolueettomasti testattu/verrattu uusimpia kytkeytyviä - esim Haldex 4, x-Drive ja 4-matic. Kaikista kyseisistä on muistaakseni tullut hiljakkoin uudet versiot.
oli siis se, että koska uusimmilla kytkeytyvillä tai kytkettävillä nelivedoilla jo päästään käytännössä samann kuin jatkuvalla, ei enää ole oikein perusteita ottaa taakaksi jatkuvan nelivedon huonoa puolta, siis isompaa kulutusta. Eihän jatkuva neliveto nelivetojärjestelmänä tietenkään huonoksi ole muuttunut, nuo muut vaan ovat nousseet rinnalle. Alkujaanhan luistoon reagoivat kykeytyvät todella olivat kehnoja, mutta kehitys on kehittynyt.
Olis kiva nähdä jotain vertailua subarujen ja Freelanderin välillä. Sen tiedän, että monet Subaruista suorastaan hukkuisivat lätäkköön, jonka Freelander selvittää leikiten. Harvassa sittarissa on puolen metrin kahlaussyvyyttä.
Ja samaten voimaa voidaan jakaa taka-akselin eri puolten välillä sinne, missä pitoa on enemmän.
Tuo harmi vain tulee olemaan lisävaruste ja saatavissa vasta 09 vuosimallin autoihin, lukuunottamatta erikoismalla X:ää.
Käsittääkseni nykyinen X-drive pystyy tekemään jo tuon, Legend pystyy tekemään ainakin. X-drivesta on vasta tulossa uusittu versio, jossa 0-100% voidaan ohjata toiselle akselille.
Käsittääkseni nykyinen X-drive pystyy tekemään jo tuon, Legend pystyy tekemään ainakin.
Joo. Muistaakseni Autobild esitteli järjestelmää tuossa syksyllä.
Tuo harmi vain tulee olemaan lisävaruste ja saatavissa vasta 09 vuosimallin autoihin, lukuunottamatta erikoismalla X:ää.
ja esim EVO jo tyrmäsi hieman tätä eLSD järjestelmää, moittien että se tarjoaa liikaa pitoa ja ajamisen hauskuus kärsii. Asiastahan voi olla montaa mieltä.
Esimerkkinä käyköön ylöspäinviettävä mökkitie jossain lapin korvessa. Yöllä tupruttanut parikymmentäsenttiä lunta edellispäivän jäätyneelle tienpohjalle. Siinä sitä on ajamisen hauskuutta, kun toisella puolella sutii ja toinen puoli ei osaa tehdä siihen mitään...
Vielä tuohon aiemminkin kiisteltyyn Subarun automaatin toimintaan. Tuolta em. jutusta voi lukaista yhden henkilön mielipiteen aiheesta. Tosin Impreza kyseessä, mutta siinäkin nelivaihteinen.
Tuo Haldexin XWD on kyllä saanut todella positiivisen vastaanoton. Tuleekin olemaan hauskaa, kun volsuissa ja Skodissa on ainakin jonkin aikaa kehittyneempi neliveto kuin Audeissa. Volkkarit saavat XWD:n näillä näkymin tämän vuoden loppupuolella.
Audiltakin taitaa uutta Torsen-pohjaista järjestelmää kohta pukata.
Tuleekin olemaan hauskaa, kun volsuissa ja Skodissa on ainakin jonkin aikaa kehittyneempi neliveto kuin Audeissa.
Näinköhän? Aika yllättävää, jos Skoda saa uuden tekniikan ennen Audia? Yhtäaikaa kyllä, mutta ennen, niin kuulostaa tosi ihmeelliseltä markkinointi politiikalta. Mutta toisaalt a kyllä ostajan kannalta aivan sama. Tuskin kukaan uutta A4:sta ostamassa oleva kääntyykin Skodan puoleen nelivetotekniikan edistyksellisyyden vuoksi, vai kui?
Toivottavasti pääsee piakkoin testaamaan uutukaisia.
Aika yksipuolista on ainakin tämän erään hehkutukset.
Kumma kun Haldex on niin ihmevehje mutta sanallakaan et puhu kilpailijoiden kehittyneemmistä systeemeistä. Etkä mainitse sitä että XWD tulee vasta ´09 puolella, mitä ehkä muutama kappale ehtii kai Suomeen ennen vuodenvaihdetta. Ja hintaluokka on kova, varsinkin Saabista.
EVO:kaan ei hirveän ihmeelliseksi tuota arvioinut, kolme tähteä aivan kuin sai samassa lehdessä muistaakseni C2 diesel. Tottakai autokin siihen vetojärjestelmän toimintaan vaikuttaa, mutta Simpan mielestä tuo Saabin XWD on aivan ehdoton...
Sitten vielä tuo XWD:n hehkutus ja jopa Freelanderin ei-XWD Haldexin hehkutus verrattuna mm. Foresteriin. Laitoin jo muistaakseni tänne tiedot testistä jossa yksinkertaisessa mäennousussa ei edes konsernin huippujärjestelmällä varustettu Range Rover Sport pärjännyt läheskään Foresterille! Itseasiassa ei pärjännyt oikein millekään, ja Haldex ei juuri paremmin pärjännyt kun huonosti toimivaksi haukuttu järjestelmä ei Tiguania auttanut myöskään läheskään Foresterin tasoiseksi, ei edes Bemun X-driven, Mersun 4Maticin, tai edes Suzukin systeemin tasoiseksi...
Eli aivan omiaan puhuu Simppa, ja vain innostuneisuuden turvin eikä tiedon. Kumma kun Simpaa ei ole hehkuttanut tuota Hondan järjestelmää joka on XWD:tä monipuolisempi ja teknisesti järeämpi vaikka jo pari vuotta on ollut myynnissä, toisin kuin hänen hehkuttamansa XWD jota on jo julistanut aivan ylivertaiseksi vaikkei ole edes lisävarusteena saatavilla pitkään aikaan! Puhumattakaan siitä että hän kehuu Volvon (Volkkaria, Skodaa ja Saabia jälkijunassa olevaa!) systeemiä täysin eri merkin järjestelmän perusteella joka siis ei ole edes kaduilla vielä käytössä asiakkailla eikä mitään tietoa vielä Volvon edes saavan sitä käyttöön. Samaan aikaan muilla on tuplamäärä monilevykytkimiä ja lisäksi kaksi planeettapyörästöä taka-akselilla eikä Simppa ole edes tietävinään niistä...
Haluan vielä tarkentaa ettei minulla ole mitään Haldexin hehkuttamista vastaan jos siinä on edes vähän suhteellisuudentajua ja vertailut sun muut perusteet ovat edes suunnilleen järkevät.
Hyvä vaan että XWD on tulossa noihin joihinkin autoihin jotta saavat nekin ensimmäistä kertaa vähän ketterämmät ja tasapainoisemmat ajo-ominaisuudet. Silti ne eivät ole kehityskuplassa vaan muutkin ovat tehneet töitä. Lisäksi auton perusta on edelleen aivan mielettömän tärkeä asia ajo-ominaisuuksille, eikä vedon manipulointi kaikkea pelasta.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten etupainoinen perusauto edes XWD:llä pärjää ihan vaan hyvälle, tasapainoiselle rakenteelle tehdylle takavetoiselle jossa vain mekaaninen tasauspyörästön lukko. Eli auttaako kova sählääminen pelastamaan halpaa perusrakennetta vai onko edelleen hyvin alusta alkaen tehty auto yksinkertaisemmilla systeemeillä parempi.
Ja sitten on vielä se kysymys että onko kivaa joutua maksamaan suuret summat kalliimmasta mallista ja nelivedosta jotta saa hyvät ajo-ominaisuudet ja vedon taakse vai onko sittenkin parempi saada hyvä ajettava ihan sillä että auto on takavetoinen lähtöjään tai on hyvin tehty etuvetoinen tasauspyörästön lukolla.
Jotenkin tuntuu että kaikenlaista sitä jaksavatkin tehdä tekohengittääkseen sitä etuvetorakennetta. Ja minusta vain tuntuu hullummalta tuotteelta mitä enemmän kasataan hintaa erilaisin jutuin tuolle halvalle perustalle, eli eikö aika aikaisessa vaiheessa kuitenkin alkaisia olla kannattavampaa panostaa siihen alustaan ettei tarvitse kaikkea muuta sälää siihen ostaa kalliilla? Eli korjataanko huonoa alustaa kalliilla vai tehdäänkö alkujaan vähän kalliimpi alusta joka ei tarvitse kaikkea sitä kikkailua, jos lopputulos on suunnilleen sama niin silti itse pidän hyväst perustyöstä enemmän kuin paikkailuista.
Tuo Haldexin XWD on kyllä saanut todella positiivisen vastaanoton. Tuleekin olemaan hauskaa, kun volsuissa ja Skodissa on ainakin jonkin aikaa kehittyneempi neliveto kuin Audeissa. Volkkarit saavat XWD:n näillä näkymin tämän vuoden loppupuolella.
Audiltakin taitaa uutta Torsen-pohjaista järjestelmää kohta pukata.
Pitää jälleen kerran paikkansa tuo positiivisen vastaanoton luonnehdinta (varsinkin tällä palstalla) siitä kytkeytyvästä nelivedosta, jonka tuleva (ei vielä markkinoilla oleva eikä testattu) versio on suorastaan ylivertainen. Kun aikamuodossa edetään futuurista preesensiin, ryhdytään hehkuttamaan seuraavaa ylivertaisen kytkeytyvän ei-niin-kovin-jokapyörävedon sukupolven ylivertaisuutta, koska se ostettavissa oleva osoittautui jälleen kerran torsoksi.
Audinkin käyttämä oikeasti toimiva neliveto (Torsen) täytti juuri 25 vuotta tai tms, eikä hyvää ole tarvinnut eikä osattu toistaiseksi parantaa. Tämä Simpan "kehittyneempi" Haldex on nykyään tarjolla vain Audin halpismalleissa ja muissa VAG:n low end -brandeissa. Mutta jos Simppaan on uskominen, niin se johtuu varmaankin siitä, että paremman Audin ostajat ovat vanhoja kalkkiksia, jotka eivät paremmasta nykytekniikasta mitään ymmärrä eivätkä sellaista hanki.
Vetotavoissa kuljettajan (ja osin myös autonvalmistajien) oppimiskäyrä on perinteisesti ollut takaveto -> etuveto -> neliveto. Nelivetoon on aluksi turvauduttu silloin, kun etuvedon etenemiskyky on loppunut kesken. Tähän tarpeeseen melkein mikä tahansa nelivetototeutus kytkettävistä lähtien on ihan käypä. Oppimiskäyrän huipulla on tietysti jatkuva neliveto, koska sitä tarvitaan liukkaalla alustalla aina, ei pelkästään hangessa perävaunun kanssa kahlatessa. Oppiminen tarkoittaa tässä tietysti sitä, että huonoista kokemuksista oppineena kokeillaan jotakin paremmaksi otaksuttua. Simpalla ei ilmeisesti ole kokemusta mistään takavetoa kehittyneemmästä etenemisratkaisusta.
Jatkuva neliveto toimii aina auton ajettavuuden takuuna, vaikka renkaat joutuisivatkin palvelemaan kauemmin kuin puoli vuotta. Varsinkin sähköisesti kytkeytyvä neliveto saattaa tietysti olla pois käytöstä kuljettajan tietämättä vuosikausia, ennen kuin kyseistä ominaisuutta kipeästi kaivattaisiin.
En ole väittänyt nykyistä Haldexia Torsenia kehittyneemmäksi. Ja Teknikens Världin testissä Haldex XWD nyt vaan oli kaikista testatuista systeemeistä paras. Minkä minä sille voin.
Juontaakohan tuo em. linkin juttu juurensa jotenkin siihen, että viime kesänä Saabin Aero XWD esittelytilaisuudessa näyttämät omat testitulokset osoitti XWD:n olevan ainakin yhdellä tapaa fiksumpi monia kilpailijoita.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten etupainoinen perusauto edes XWD:llä pärjää ihan vaan hyvälle, tasapainoiselle rakenteelle tehdylle takavetoiselle jossa vain mekaaninen tasauspyörästön lukko.
Eli keilakujalla Saab XWD sai nopeamman ajan kuin nelivetoinen Porsche 911.
Minkäverran tuossa on sitten kotiinpäinvetoa, paha mennä sanomaan. Kuuleman
mukaan nuo kaksi muuta autoa testissä on olleen Mazdan 4wd mps (?) ja BMW 325xi.
Jokatapauksessa huhuilevat, että Porsche vaihtaisi oman järjestelmänsä tulevaan Haldexiin.
Putputin kanssa samaa mieltä, että tämänhetkisistä (ja voi olla myös tulevista) mäennousussa parhaita on varmaan jatkuvasti nelivetoiset kuten Audi quattro ja Subarut.
Mutta kun tuo EVO:n Turbo X juttu nostettiin esille, niin siinähän moitittiin autoa LIIASTA PIDOSTA joka vie ajomukavuuden ja ajettavuuden. Samainen lehti arvioi ja Uusi Subaru Impreza STi sai myös vain kolme tähteä.
"Lacks feel; a bit too discreet?"
EVO:ssa tosin mäennousukyvystä ei varmaan piitata juurikaan..
Mutta kun tuo EVO:n Turbo X juttu nostettiin esille, niin siinähän moitittiin autoa LIIASTA PIDOSTA joka vie ajomukavuuden ja ajettavuuden.
Kaikenlaista kirjoitettua s****a voi tietysti lukea ja uskoa jos haluaa, mutta minä en ainakaan ole ajanut vielä sellaista autoa jossa olisi varsinkin Suomen talvessa liiaksi pitoa. Tähän asti jokainen on tuottanut pettymyksen pidon rajallisuuden takia, vaikka parhaita ei ole tarvinnutkaan ketjuittaa.
Otin EVO:n jutun siksi esille kun sitä ikäänkuin käytettiin Haldex 4:n epäsuoraan mollaamiseen. Olen samaa mieltä kanssasi, pitoa ei voi olla liikaa. Täytyy muuten meidän muistaa, että sinne missä on noiden autojen päämarkkinat, ei nastarenkaita saa autoihinsa asentaa. Tähän mennessä ei ole eläissäni tullut montaa tilannetta etten olisi 2-vetoisella päässyt perille mikäli maavara riittää. Liekö koskaan. Toki joku jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä voi tulla mäkisellä tiellä itku ja valitus. Mutta se on karavaanarien ongelma, ei mun !
Vetotavoissa kuljettajan (ja osin myös autonvalmistajien) oppimiskäyrä on perinteisesti ollut takaveto -> etuveto -> neliveto. Nelivetoon on aluksi turvauduttu silloin, kun etuvedon etenemiskyky on loppunut kesken. Tähän tarpeeseen melkein mikä tahansa nelivetototeutus kytkettävistä lähtien on ihan käypä. Oppimiskäyrän huipulla on tietysti jatkuva neliveto, koska sitä tarvitaan liukkaalla alustalla aina, ei pelkästään hangessa perävaunun kanssa kahlatessa. Oppiminen tarkoittaa tässä tietysti sitä, että huonoista kokemuksista oppineena kokeillaan jotakin paremmaksi otaksuttua.
4-vedon oppimiskäyrähän on oikeastaan mennyt jatkuvista 4-vedoista kytkeytyviin AWD-laitteisiin. Henkilöautoissa ensimmäisenähän oli Fergusonin kehittämä visko-systeemi jo 60 luvulla (Jensen FF). 70 luvulla tuli Subaru Leone ja kaikkien crossovereiden äiti AMC Eagle. 80-luvun alkupuolella vasta Audi toi 4-vedon otsikoihin mullistamalla rallin Quattrollaan. 80/90-luvun taitteessa tuli sitten kaiken kansan 4-vetojen ensimmäinen sukupolvi jolloin niitä tarjosivat melkeinpä kaikki merkittävät valmistajat. Näille kaikille yhteistä oli jatkuva 4-veto jonkinlaisella keskitasauspyörästöllä toteutettuna. Vasta 90-luvun puolenvälin tienoilla alkoi tulla kytkeytyviä järjestelmiä visko- tai monilevykytkimillä.
Eli onko opitttu tekemään huonompaa kun yhä enemmän on siirrtty käyttämään kytkeytyvää ratkaisua Vai onko oppimiskäyrä sittenkin ylöspäin kun elektroniikan avulla kytkeytyvistä on saatu yhä parempia? Tosiasia kuitenkin on että ajettavuuden ratkaisee enneminkin auton perusrakenne kuin vetotavan toteutus.
simppa:
-miten niin automaateissa ''niin ja näin''?
subarun etenemiskyvyn ja ''pahojen paikkojen'' huippumallihan on outback, joka on lähes aina AUTOMAATTI.
selitätkö miten se ei ole markkinoiden huippua, kun siitä on jopa aikanaan apinoitu volvon cross countryt ja audi allroadit?
aiemmin linkittelin videoita automaatti-subarujen suorituksista, ja muutenkaan KUKAAN muu ei muistaakseni ollut sitä mieltä etteikö ne olisi hyviä mitä tulee nelivetoon..
mites simppa, onko subaru automaateilla nelivetoon liityen jotain kupruja olemassa? onko niitä moitittu ei-hauskoiksi tai ei-loogisesti käyttäytyviksi ajaa? jääkö niillä jumiin, esim pahassa ylämäessä?
niinpä.. eli onko sulla jotain käytäntöön liittyviä perusteita, vai väitätkö vain noin, koska maantienopeudessa voimanjako ei ole enää puolet ja puolet?
petos:
Siksi, koska automaattivaihteisissa Subaruissa ei ole millään tavalla edistyksellisempi neliveto kuin kilpailijoissa. Monilevykyhäelmät niitä kilpailijoitakin liikuttaa.
Outback pahojen paikkojen malli? Älä naurata, ei se nyt mikään maasturi ole. Markkinoilta saa roppakaupalla halvemmalla pahempaan paikkaan meneviä autoja. Lada Niva voisi olla kova sana. Samoin Hadexeista XC70 mennee aivan yhtä pitkälle ja Freelander vielä pidemmälle maastossa. Suzuki Jimny ja Grand Vitarakin lienevät maastokelpoisempia. Ja mitä tuohon apinointiin tulee, niin kaikki valmistajat apinoivat toisiaan. Niin se markkinatalous toimii.
Enkä minä niitä automaattisubarujen vetojärjestelmiä huonoiksi haukkunut. Huonoja vetojärjestelmiä, jotka sutivat selvästi, ovat esimerkiksi CRV:n ja Sportagen nelikot sekä vanhemmissa Volvoissa ollut viskolukko.
Jos katsotaan oikeiden maastureiden vetojärjestelmiä, niin ei siellä monilevykytkinperustaisia ole. Subarunkin kehittynein neliveto on Torsen-perustainen Impreza WRX STi mallissa, ja se on aika selvästi Audin vastaavia edellä. Se on markkinoiden kärkipäätä nelikoissa.
Se on kuitenkin pantava merkille, että nopeimmissa VAG-konsernin tuotteissa on järjestään joku muu nelivetojärjestelmä kuin Torsen. (Gallardo, R8, Veyron jne.)
simppa:
Aikanaan minäkin olin siitä mieltä, että jatkuva neliveto oli selvästi paras vaihtoehto henkilöautoihin silloin, jos oikeasti etenemiskykyä tarvitsee. Nyt nämä Haldexit ja muut vastaavat ovat niin paljon parantuneet toiminnaltaan, että jatkuva neliveto on käynyt turhaksi. Kun muissakin toteutuksissa voimaa menee aina lähtiessä tai valintakytkimen ohjauksella haluttaessa aina hitailla nopeuksilla myös taakse, ei Subarun jatkuva neliveto enää anna mitään erityistä etenemisetua noihin kytkeytyviin tai kytkettäviin vaihtoehtoihin verrattuna. Polttoaineen kulutusta Subarun jatkuva neliveto(ja/tai moottoritekniikka) kuitenkin lisää jatkuvasti ja tuntuvasti, joten oikeasti aika on ajanut ohi Subaruista.
Aikamoisen joukon eri nelivetotekniikolla varustettuja autoja, myös Subaruja, olen testannut samassa rintessä mutta päosin eri päivinä. Ainoa varma mitä noiden perusteella voi sanoa on, että olleelisinta etenemikyvylle ovat olosuhteisiin sopivat renkaat. Eikä hiukankaan eri olosuhteissa tehtyjä "testejä" voi verrata, jos rehellinen haluaa olla. Yksi surkeimmista etenemiskokemuksita on muuten ollut Tribeca, tuskin kuitenkaan nelivetojärjestelmänsä vaan autossa olleiden törppöjen vauhtirenkaiden ja päivän olosuhteiden vuoksi. Samassa rinteessä nousi paljon paremmin esimerkiksi paljon parjattu CRV, jossa oli tilanteeseen sopivampi rengastus. Haldexit ovat menneet hienosti, vaikeinta oli XC 70:llä ilmeisesti painon/painonjakauman vuoksi, muttei sekään mitenkään kelvoton ollut. Oikeasti surkeita ovat olleet vain Captiva ja neliveto-Hiace, josta puuttuvat kaikki luistonrajoitussysteeemit eli auto muuttui tosi helposti yksivetoiseksi jatkuvasta nelivedostaan huolimatta. Ilman toimivaa luistonrajoitusta akselilla jatkuvanelivetoinenkin auto on joissain tilanteissa (=toispuoleinen liukas) surkea, mistä monille Subaruillekin on lehtitesteissä vuosien mitaan tullut risuja.
Jos itse olisin nyt uutta nelivetoa hankkimassa, päätyisin johonkin kytkettävään/kytkeytyvään vaihtoehtoon.
Kytkeytyvistä erityisesti uusi Haldex 4 tulee olemaan erittäin kilpailukykyinen. Komponettien hinnat ei ilmeisesti ole mitään päätähuimaavia ja silti ominaisuuksi löytyy enemmän kuin vakioautoissa on ollut tarjota tähän saakka. Esimerkkinä, momentin jako taakse - uutukaisessa taakse voidaan ohjata yli 50% momentista heti lähtötilanteessa ennen renkaiden sutimista. Ja samaten voimaa voidaan jakaa taka-akselin eri puolten välillä sinne, missä pitoa on enemmän. Ohjaukseen luonnollisesti käytetään moottorin kuormitustietoa, kiihtyvyysantureita, renkaan pyörimäantureita ja ohjauskulma anturia. Järjestelmä on esimpaineistettu, joten ohjaus voi aina tapahtua ennenkuin jossain pitoa on menetetty. Tulee olemaan seuraava kova juttu Mersun 4-maticin ja BMW:n x-driven kanssa.
XWD sovelluksesta voi lukea lisää Saab.fi sivulta, koska Saab Aero XWD on ensimmäinen tuotantoauto johon uusi Haldex 4 järjestelmä on asennettu. Tulee pikapuoliin VW konsernin tuotoksiin j amitä todennäöisimmin Volvon käyttöön.
Kyseinen järjestelmä siis omaa selviä etuja ns passiivisiin järjestelmiin nähden. Joten pitoa ja menokykyä pitäisi jälleen löytyä vain yhä enemmän. Toisaalta esim EVO:n mukaan ajomukavuus kärsii, kun autoa ei voi vielä pikku luistossa vaan järjsetelmä kamppailee viimeiseen saakka luistoa vastaan yrittäen löytää kaiken mahdollisen pidon käyttöön.
Aeronautti:
Noissa vertailuissa onkin se huono puoli, ettei ne huomioi sellaista käsitettä kuin riittävän hyvä.
Jos Mondeo saa ajettavuudesta 10 pistettä ja Subaru 9, ei useimmille ole väliä, kumman valitsee. Molemmat ovat riittävän hyviä. Jos Mondeo saa mukavuudesta pisteen enemmän kuin Subaru ja samoin tiloista, johtaa se jo kolmella pisteellä. TM:n vertailussa Subaru saisi jo ehkä yhden-kaksi tähteä vähemmän ja kovasti moitteita. Kukapa valitsisi kolmen tähden autoa, kun samalla rahalla saa neljä tai viisi?
Kaikki, jotka lukee testejä ymmärtämättä, mitä oikeasti haluaa. Jos Subarussa kuitenkin on jotain, mikä viehättää Fordia enemmän, ei ole vaikeata kallistua Subarun kannalle. Jos vaikka mukavuus ei ole tärkeä asia tai Subarunkin tilat riittävät, ei lisäpisteillä ole edes mitään arvoa.
nelivetoinen:
En olisi aivan yhtä optimistinen kytkeytyvien nelivetojen toimivuuden suhteen esim. näiden tänne vastikään linkitettyjen kokeilujen valossa, esim. ensimmäisen puolivälissä Volvo näyttää aika epävakaalta märällä asfaltilla eikä sen Haldexista näytä olevan mitään hyötyä:
https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo
https://www.youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE
mikahe :
Ehkä nelivetoiselle riittää nykyiset kytkeytyvät nelivedot. Pääsee kaikkialle, mihin pitääkin päästä. Enemmällä ei ole väliä.
Netti on niin pullollaan Subarun ylivertaisuutta todistavia "puolueettomia" videoita, etä pikkaisen alkaa epäilyttää noiden videoiden puolueettomuus. Joku Subaru-klubihan niiden taustalta yleensä löytyy, mikä minun lapsenuskoani nakertaa paljonkin. Varsinkin kun näiden klubien ulkopuolisten eli esimerkiksi autolehhtien vertailuissa ei ole vastaavaa ylivoimaa löytynyt, toisinaan jopa Subaruille aika tylyjäkin vertailutuloksia vertailuryhmiistä riippuen. Ja kuten sanottu, olen myös ihan itse ajanut pidemmän rupeaman isolla joukolla erilaisia nelietoautoja, kokonaismäärä nousee selväti yli viidenkymmenen. Useimpia noista olen kokeilllut myös jyrkässä sorarinteessa.
Tuossa ensimmäisessä linkissä on muuten edellisen sukupolven Volvo ilmeisesti parinkin sukupalven takaisella Haldexilla (vai olikohan tuossa Haldexia vielä ollenkaan? originaali XC70 oli melko susi). Lisäksi Herbert on siinä erittäin oikeassa, että minulle on herttaisen yhdentekevää, mikä nelivetojärjestelmä mahdollistaa maksimaalisen nopean kaahauksen mutkikkaalla keilakujalla.
Ainoa täysjärkinen peruste minkään lajin nelivetoauton hankinnalle on minusta hankalien paikkojen normiautoa parempi etenemis/vetokyky. Aika kelvoton kuski täytyy olla, jos ei kaksivetoautolla selviydy normaalissa tieliikenteessä normaaleilla nopeuksilla. Rallit ja muut kilpa-ajot radoilla tai liikenteen seassa on sitten varmaan eri juttu.
nelivetoinen:
nelivetoinen:
Jaa-a. Ei taida olla vielä kovin puolueettomasti testattu/verrattu uusimpia kytkeytyviä - esim Haldex 4, x-Drive ja 4-matic. Kaikista kyseisistä on muistaakseni tullut hiljakkoin uudet versiot.
oli siis se, että koska uusimmilla kytkeytyvillä tai kytkettävillä nelivedoilla jo päästään käytännössä samann kuin jatkuvalla, ei enää ole oikein perusteita ottaa taakaksi jatkuvan nelivedon huonoa puolta, siis isompaa kulutusta. Eihän jatkuva neliveto nelivetojärjestelmänä tietenkään huonoksi ole muuttunut, nuo muut vaan ovat nousseet rinnalle. Alkujaanhan luistoon reagoivat kykeytyvät todella olivat kehnoja, mutta kehitys on kehittynyt.
Tuo Haldexin "kytkeytyvyys" on vähän niin ja näin. Sinne taakse menee kaikissa malleissa vähintään 10% vedosta, joissakin jopa 40%.
Porsche muuten tullee vaihtamaan nelivetojärjestelmänsä Haldexiin. Samoin tulevaan C7 vetteen on uumoiltu Haldexia lisävarusteeksi.
Kun täällä jatkuvasti pölistään näistä Subarun jälleenmyyjien tai omistajien laittamista videoista, niin laitetaanpa muutama näistä leikkinelikoista:
https://www.youtube.com/watch?v=ua-vDQ9CycI
Olis kiva nähdä jotain vertailua subarujen ja Freelanderin välillä. Sen tiedän, että monet Subaruista suorastaan hukkuisivat lätäkköön, jonka Freelander selvittää leikiten. Harvassa sittarissa on puolen metrin kahlaussyvyyttä.
Aeronautti:
Tuo harmi vain tulee olemaan lisävaruste ja saatavissa vasta 09 vuosimallin autoihin, lukuunottamatta erikoismalla X:ää.
Käsittääkseni nykyinen X-drive pystyy tekemään jo tuon, Legend pystyy tekemään ainakin. X-drivesta on vasta tulossa uusittu versio, jossa 0-100% voidaan ohjata toiselle akselille.
Joo. Muistaakseni Autobild esitteli järjestelmää tuossa syksyllä.
ja esim EVO jo tyrmäsi hieman tätä eLSD järjestelmää, moittien että se tarjoaa liikaa pitoa ja ajamisen hauskuus kärsii. Asiastahan voi olla montaa mieltä.
Esimerkkinä käyköön ylöspäinviettävä mökkitie jossain lapin korvessa. Yöllä tupruttanut parikymmentäsenttiä lunta edellispäivän jäätyneelle tienpohjalle. Siinä sitä on ajamisen hauskuutta, kun toisella puolella sutii ja toinen puoli ei osaa tehdä siihen mitään...
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nautinto+ajaa+kallis+pit%C3%A4%C3%A4/HL20080315SI1AL04ukb?merkki=Subaru
Vielä tuohon aiemminkin kiisteltyyn Subarun automaatin toimintaan. Tuolta em. jutusta voi lukaista yhden henkilön mielipiteen aiheesta. Tosin Impreza kyseessä, mutta siinäkin nelivaihteinen.
Tuo Haldexin XWD on kyllä saanut todella positiivisen vastaanoton. Tuleekin olemaan hauskaa, kun volsuissa ja Skodissa on ainakin jonkin aikaa kehittyneempi neliveto kuin Audeissa. Volkkarit saavat XWD:n näillä näkymin tämän vuoden loppupuolella.
Audiltakin taitaa uutta Torsen-pohjaista järjestelmää kohta pukata.
Näinköhän? Aika yllättävää, jos Skoda saa uuden tekniikan ennen Audia? Yhtäaikaa kyllä, mutta ennen, niin kuulostaa tosi ihmeelliseltä markkinointi politiikalta. Mutta toisaalt a kyllä ostajan kannalta aivan sama. Tuskin kukaan uutta A4:sta ostamassa oleva kääntyykin Skodan puoleen nelivetotekniikan edistyksellisyyden vuoksi, vai kui?
Toivottavasti pääsee piakkoin testaamaan uutukaisia.
Aika yksipuolista on ainakin tämän erään hehkutukset.
Kumma kun Haldex on niin ihmevehje mutta sanallakaan et puhu kilpailijoiden kehittyneemmistä systeemeistä. Etkä mainitse sitä että XWD tulee vasta ´09 puolella, mitä ehkä muutama kappale ehtii kai Suomeen ennen vuodenvaihdetta. Ja hintaluokka on kova, varsinkin Saabista.
EVO:kaan ei hirveän ihmeelliseksi tuota arvioinut, kolme tähteä aivan kuin sai samassa lehdessä muistaakseni C2 diesel. Tottakai autokin siihen vetojärjestelmän toimintaan vaikuttaa, mutta Simpan mielestä tuo Saabin XWD on aivan ehdoton...
Sitten vielä tuo XWD:n hehkutus ja jopa Freelanderin ei-XWD Haldexin hehkutus verrattuna mm. Foresteriin. Laitoin jo muistaakseni tänne tiedot testistä jossa yksinkertaisessa mäennousussa ei edes konsernin huippujärjestelmällä varustettu Range Rover Sport pärjännyt läheskään Foresterille! Itseasiassa ei pärjännyt oikein millekään, ja Haldex ei juuri paremmin pärjännyt kun huonosti toimivaksi haukuttu järjestelmä ei Tiguania auttanut myöskään läheskään Foresterin tasoiseksi, ei edes Bemun X-driven, Mersun 4Maticin, tai edes Suzukin systeemin tasoiseksi...
Eli aivan omiaan puhuu Simppa, ja vain innostuneisuuden turvin eikä tiedon. Kumma kun Simpaa ei ole hehkuttanut tuota Hondan järjestelmää joka on XWD:tä monipuolisempi ja teknisesti järeämpi vaikka jo pari vuotta on ollut myynnissä, toisin kuin hänen hehkuttamansa XWD jota on jo julistanut aivan ylivertaiseksi vaikkei ole edes lisävarusteena saatavilla pitkään aikaan! Puhumattakaan siitä että hän kehuu Volvon (Volkkaria, Skodaa ja Saabia jälkijunassa olevaa!) systeemiä täysin eri merkin järjestelmän perusteella joka siis ei ole edes kaduilla vielä käytössä asiakkailla eikä mitään tietoa vielä Volvon edes saavan sitä käyttöön. Samaan aikaan muilla on tuplamäärä monilevykytkimiä ja lisäksi kaksi planeettapyörästöä taka-akselilla eikä Simppa ole edes tietävinään niistä...
HaldexHaldexHaldex...
Haluan vielä tarkentaa ettei minulla ole mitään Haldexin hehkuttamista vastaan jos siinä on edes vähän suhteellisuudentajua ja vertailut sun muut perusteet ovat edes suunnilleen järkevät.
Hyvä vaan että XWD on tulossa noihin joihinkin autoihin jotta saavat nekin ensimmäistä kertaa vähän ketterämmät ja tasapainoisemmat ajo-ominaisuudet. Silti ne eivät ole kehityskuplassa vaan muutkin ovat tehneet töitä. Lisäksi auton perusta on edelleen aivan mielettömän tärkeä asia ajo-ominaisuuksille, eikä vedon manipulointi kaikkea pelasta.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten etupainoinen perusauto edes XWD:llä pärjää ihan vaan hyvälle, tasapainoiselle rakenteelle tehdylle takavetoiselle jossa vain mekaaninen tasauspyörästön lukko. Eli auttaako kova sählääminen pelastamaan halpaa perusrakennetta vai onko edelleen hyvin alusta alkaen tehty auto yksinkertaisemmilla systeemeillä parempi.
Ja sitten on vielä se kysymys että onko kivaa joutua maksamaan suuret summat kalliimmasta mallista ja nelivedosta jotta saa hyvät ajo-ominaisuudet ja vedon taakse vai onko sittenkin parempi saada hyvä ajettava ihan sillä että auto on takavetoinen lähtöjään tai on hyvin tehty etuvetoinen tasauspyörästön lukolla.
Jotenkin tuntuu että kaikenlaista sitä jaksavatkin tehdä tekohengittääkseen sitä etuvetorakennetta. Ja minusta vain tuntuu hullummalta tuotteelta mitä enemmän kasataan hintaa erilaisin jutuin tuolle halvalle perustalle, eli eikö aika aikaisessa vaiheessa kuitenkin alkaisia olla kannattavampaa panostaa siihen alustaan ettei tarvitse kaikkea muuta sälää siihen ostaa kalliilla? Eli korjataanko huonoa alustaa kalliilla vai tehdäänkö alkujaan vähän kalliimpi alusta joka ei tarvitse kaikkea sitä kikkailua, jos lopputulos on suunnilleen sama niin silti itse pidän hyväst perustyöstä enemmän kuin paikkailuista.
simppa:
Pitää jälleen kerran paikkansa tuo positiivisen vastaanoton luonnehdinta (varsinkin tällä palstalla) siitä kytkeytyvästä nelivedosta, jonka tuleva (ei vielä markkinoilla oleva eikä testattu) versio on suorastaan ylivertainen. Kun aikamuodossa edetään futuurista preesensiin, ryhdytään hehkuttamaan seuraavaa ylivertaisen kytkeytyvän ei-niin-kovin-jokapyörävedon sukupolven ylivertaisuutta, koska se ostettavissa oleva osoittautui jälleen kerran torsoksi.
Audinkin käyttämä oikeasti toimiva neliveto (Torsen) täytti juuri 25 vuotta tai tms, eikä hyvää ole tarvinnut eikä osattu toistaiseksi parantaa. Tämä Simpan "kehittyneempi" Haldex on nykyään tarjolla vain Audin halpismalleissa ja muissa VAG:n low end -brandeissa. Mutta jos Simppaan on uskominen, niin se johtuu varmaankin siitä, että paremman Audin ostajat ovat vanhoja kalkkiksia, jotka eivät paremmasta nykytekniikasta mitään ymmärrä eivätkä sellaista hanki.
Vetotavoissa kuljettajan (ja osin myös autonvalmistajien) oppimiskäyrä on perinteisesti ollut takaveto -> etuveto -> neliveto. Nelivetoon on aluksi turvauduttu silloin, kun etuvedon etenemiskyky on loppunut kesken. Tähän tarpeeseen melkein mikä tahansa nelivetototeutus kytkettävistä lähtien on ihan käypä. Oppimiskäyrän huipulla on tietysti jatkuva neliveto, koska sitä tarvitaan liukkaalla alustalla aina, ei pelkästään hangessa perävaunun kanssa kahlatessa. Oppiminen tarkoittaa tässä tietysti sitä, että huonoista kokemuksista oppineena kokeillaan jotakin paremmaksi otaksuttua. Simpalla ei ilmeisesti ole kokemusta mistään takavetoa kehittyneemmästä etenemisratkaisusta.
Jatkuva neliveto toimii aina auton ajettavuuden takuuna, vaikka renkaat joutuisivatkin palvelemaan kauemmin kuin puoli vuotta. Varsinkin sähköisesti kytkeytyvä neliveto saattaa tietysti olla pois käytöstä kuljettajan tietämättä vuosikausia, ennen kuin kyseistä ominaisuutta kipeästi kaivattaisiin.
En ole väittänyt nykyistä Haldexia Torsenia kehittyneemmäksi. Ja Teknikens Världin testissä Haldex XWD nyt vaan oli kaikista testatuista systeemeistä paras. Minkä minä sille voin.
http://www.autoblog.com/2008/03/27/porsche-carrera-4-could-switch-to-haldex-awd-system/
Juontaakohan tuo em. linkin juttu juurensa jotenkin siihen, että viime kesänä Saabin Aero XWD esittelytilaisuudessa näyttämät omat testitulokset osoitti XWD:n olevan ainakin yhdellä tapaa fiksumpi monia kilpailijoita.
Eli keilakujalla Saab XWD sai nopeamman ajan kuin nelivetoinen Porsche 911.
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/Saab%20XWD.jpg
Minkäverran tuossa on sitten kotiinpäinvetoa, paha mennä sanomaan. Kuuleman
mukaan nuo kaksi muuta autoa testissä on olleen Mazdan 4wd mps (?) ja BMW 325xi.
Jokatapauksessa huhuilevat, että Porsche vaihtaisi oman järjestelmänsä tulevaan Haldexiin.
Putputin kanssa samaa mieltä, että tämänhetkisistä (ja voi olla myös tulevista) mäennousussa parhaita on varmaan jatkuvasti nelivetoiset kuten Audi quattro ja Subarut.
Mutta kun tuo EVO:n Turbo X juttu nostettiin esille, niin siinähän moitittiin autoa LIIASTA PIDOSTA joka vie ajomukavuuden ja ajettavuuden. Samainen lehti arvioi ja Uusi Subaru Impreza STi sai myös vain kolme tähteä.
EVO:ssa tosin mäennousukyvystä ei varmaan piitata juurikaan..
Aeronautti:
Kaikenlaista kirjoitettua s****a voi tietysti lukea ja uskoa jos haluaa, mutta minä en ainakaan ole ajanut vielä sellaista autoa jossa olisi varsinkin Suomen talvessa liiaksi pitoa. Tähän asti jokainen on tuottanut pettymyksen pidon rajallisuuden takia, vaikka parhaita ei ole tarvinnutkaan ketjuittaa.
Otin EVO:n jutun siksi esille kun sitä ikäänkuin käytettiin Haldex 4:n epäsuoraan mollaamiseen. Olen samaa mieltä kanssasi, pitoa ei voi olla liikaa. Täytyy muuten meidän muistaa, että sinne missä on noiden autojen päämarkkinat, ei nastarenkaita saa autoihinsa asentaa. Tähän mennessä ei ole eläissäni tullut montaa tilannetta etten olisi 2-vetoisella päässyt perille mikäli maavara riittää. Liekö koskaan. Toki joku jäähallin kokoinen asuntovaunu perässä voi tulla mäkisellä tiellä itku ja valitus. Mutta se on karavaanarien ongelma, ei mun !
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni kommentoin että automaatit on mielestäni tarkoitettu liikuntarajoitteisia varten, siis minun mielestäni!
mikahe :
4-vedon oppimiskäyrähän on oikeastaan mennyt jatkuvista 4-vedoista kytkeytyviin AWD-laitteisiin. Henkilöautoissa ensimmäisenähän oli Fergusonin kehittämä visko-systeemi jo 60 luvulla (Jensen FF). 70 luvulla tuli Subaru Leone ja kaikkien crossovereiden äiti AMC Eagle. 80-luvun alkupuolella vasta Audi toi 4-vedon otsikoihin mullistamalla rallin Quattrollaan. 80/90-luvun taitteessa tuli sitten kaiken kansan 4-vetojen ensimmäinen sukupolvi jolloin niitä tarjosivat melkeinpä kaikki merkittävät valmistajat. Näille kaikille yhteistä oli jatkuva 4-veto jonkinlaisella keskitasauspyörästöllä toteutettuna. Vasta 90-luvun puolenvälin tienoilla alkoi tulla kytkeytyviä järjestelmiä visko- tai monilevykytkimillä.
Eli onko opitttu tekemään huonompaa kun yhä enemmän on siirrtty käyttämään kytkeytyvää ratkaisua Vai onko oppimiskäyrä sittenkin ylöspäin kun elektroniikan avulla kytkeytyvistä on saatu yhä parempia? Tosiasia kuitenkin on että ajettavuuden ratkaisee enneminkin auton perusrakenne kuin vetotavan toteutus.