Ehdit ensin kehumaan esimerkin erinomaisuutta, mutta kerrottakoon vielä petokselle tämä järkyttävä totuus: kaikki Altian kirkkaat viinat Pöytäviinasta Finlandiaan tehdään samasta Ilmajoen Koskenkorvan viljapohjaisesta etanolista eikä edes laimennusvedessä ole merkkikohtaisia eroja.
Itse tosin kuulun ennemminkin viinin ja mallasviskin lipittäjiin enkä niinkään hifistele laimennetun puhtaan etanolin kanssa.
-joopa joo. Siitä hienommasta pullosta ja etiketistäkö se huikea makuero sitten tuleekin? Samoin se kuinka eri tavalla nuo viinat käy päähän. Jännä juttu jos ovat samaa litkua eri pulloissa.
Entäs kalliit viskit yms? säilötäänkö jotain kalliita vuosikertaviskejä huvin vuoksi, kun halvin kura on yhtä hyvää? samantien voisi heittää etikettiin vaikka minkä vuosiluvun, heh.
Oho! Tässähän meillä oikea asiantuntija. Kyllä maailmalla vuosikertaviinejä arvostetaan. Samoin viinojakin, tietenkin jos meillä a7 tenttua valutetaan ranskanpullan läpi ennen "naatiskelua", niin voipi arvata makuhermojen menneen aikaa sitten. Ei uskoisi kommettia kaverilta, joka aiempien viestien mukaan teettää kenkänsäkin erikoistilauksena.
Kyllä mä väitän viineistä jotain tietäväni. Vuosikertaviinejä toki arvostetaan paljon, mutta korkea hinta ei todellakaan ole mikään laadun tae. Väitinkö, ettei vuosikertaviinejä arvostettaisi? Esimerkkini 30 pullo ei kyllä ole kallis, mutta kuitenkin. Esimerkkinä jos ostaa Bordeaux´n viinejä saa olla tosi tarkkana, että mitä sieltä ostaa ja ottaa tuottajasta/viinistä selvää tai helposti tulee ostettua sika säkissä.
Toki yleinen trendi on se, että mitä kalliimpaa sen parempaan. Viineissä kuitenkin on todellisia löytöjä vaikka millä mitalla, kunhan ottaa asioista selvää.
Toinen suomalaisten tyypillinen illuusio on, että mitä vanhempi viini, sen parempi. Ei se nyt ihan niinkään mene. Laadukas viini toki säilyy pitkään, mutta tuottajallakin on luonnollisesti parempia ja huonompia vuosikertoja.
Voin toki listata tähän muutaman tuottajan, jotka tuota ylihinnoittelua harrastavat, jos niin haluat.
Kengät teetätän siitä yksinkertaisesta syystä, että omaan tällaiset tyypillisen suomalaiset lättäjalat, joihin ei tahdo esim. italialaiset jalkineet mukavasti istua. Töissä kuitenkin ihan oikeutetusti edellyttävät kohtalaisen siistiä pukeutumista.
-joopa joo. Siitä hienommasta pullosta ja etiketistäkö se huikea makuero sitten tuleekin? Samoin se kuinka eri tavalla nuo viinat käy päähän. Jännä juttu jos ovat samaa litkua eri pulloissa.
Entäs kalliit viskit yms? säilötäänkö jotain kalliita vuosikertaviskejä huvin vuoksi, kun halvin kura on yhtä hyvää? samantien voisi heittää etikettiin vaikka minkä vuosiluvun, heh.
Viineissä ei mitään premium-jakoa ole. Hinnat vaan nousevat tasaisen varmasti arvostetumpaan mentäessä. Viineissä sitä ylihintaista kuraa vasta onkin todella paljon, ja niitähän Suomalaiset ostavat, kun haluavat "hienoa". Moni kolmenkympin pullo on oikeasti maultaan enemmän kuraa kuin hyvä kympin puteli.
Viinoissa uskoisin olevan asian ihan samalla tavalla. Tunnetut tuottajat voivat roskastakin kiskoa huimia hintoja.
-Viinejä en litki, joten en kommentoi niitä. Mutta Viinoissa on kyllä mielestäni todella väliä.
Kyllä minä ainakin juon ennemmin huomattavasti kalliimpaa Finlandia Vodkaa saati vielä parempaa, kuin jotain ihme halvinta kuraa, varmaan moni muukin.
Ketään tuskin silti kismittää että sitä kuraa ei arvosteta yhtä korkealle kuin kallista.
-enhän minä sitä ole miksikään väittänyt, ainoastaan paremmaksi kuin halvimmat kuraviinat. Käytin vain esimerkkinä, kun se on jonkin verran kalliimpaa kun halvimmat vastaavat.
Tribeca on todennäköisesti markkinoiden törkeimmin ylihinnoiteltu peli. Laatuvaikutelma on "kilpailijoihin" verrattuna kehno, ja niin on muukin auto.
-kuinkas muutenkaan. Sinähän ottaisit varmaan mielummin samalla hinnalla kaksi rääkyvää kaksilitraista Kugaa
Käy päähän? Siinä vasta viinaharrastaja.
-Tottakai on oleellista jos viinaa litkitään, että minkälaisen olon se tekee, itsestäänselvä asia. Huonoista viinoista ei saa kun päänsä kipeeksi.
ja mitäs ihmettä se sinulle kuuluu miten juon alkoholia, ja väitinkö olevani joku harrastaja?
En minäkään kommentoi sinun kengänteettämisiä tai asioitasi
Bemarin X5 olisi aika vahvoilla, jos pitäisi kallis sittari hankkia, vaikka se onkin ruma kuin epäsuhtainen norsu. Subaru ei millään pääse samaan tasoon. Ei lähellekään.
Tribeca on vähän niin kuin edellisen sukupolven Camry, jota Euroopassa koitettiin brändätä premium-merkkien kilpailijoiksi, vaikka se alunperin oli suunniteltu halvaksi peruskulkineeksi jenkkilän markkinoille. Tribeca on samanlainen linssiinviilaus, sillä jenkkeihinhän se on kohtalaisen isoksi perusmaasturiksi suunniteltu. Sitä koitetaan vaan Euroopassa myydä luokkaa ylempänä autona kuin se on.
Bemarin X5 olisi aika vahvoilla, jos pitäisi kallis sittari hankkia, vaikka se onkin ruma kuin epäsuhtainen norsu. Subaru ei millään pääse samaan tasoon. Ei lähellekään.
Tribeca on vähän niin kuin edellisen sukupolven Camry, jota Euroopassa koitettiin brändätä premium-merkkien kilpailijoiksi, vaikka se alunperin oli suunniteltu halvaksi peruskulkineeksi jenkkilän markkinoilla. Tribeca on samanlainen linssiinviilaus, sillä jenkkeihinhän se on perusmaasturiksi suunniteltu. Sitä koitetaan vaan Euroopassa myydä luokkaa ylempänä autona kuin se on.
-entäs sitten? sitten kun niitä joku euroopassa ostaa, niin siellä Fujilla heilutellaan setelitukkoja, nerokasta.
Kyllä Tribecan sisusta on mun mielestä ihan viihtyisän ja laadukkaan oloinen. Tuollainen erittäin mukavuuspainotteinen ja isolla kutoskoneella oleva SUV on taatusti poikaa, vaikka olisi miten perus jonkun jenkkien SUV-mittapuiden mukaan.
Veikkaan että monelle kyllä kelpaisi, jos perse kestäisi hankkia ja varsinkin pitää. On vaan muodikasta haukkua Tribecaa, kun omat rahat riitti juuri ja juuri CR-V:hen.
Näitä muuten näkyi suht tiuhaan Venäjällä jokin aika sitten kun olin käymässä, suomessa olen nähnyt vain pari kertaa
Vanha korinen Tribeca on kyllä joo vähän pahannäköinen, mutta tää uudella keulalla 2008 on musta ihan ok.
-entäs sitten? sitten kun niitä joku euroopassa ostaa, niin siellä Fujilla heilutellaan setelitukkoja, nerokasta.
Asiasta sivuun, onko Subarun Konttori/Tehdas Fujin lähellä? Käyn tuolla alueella pari kertaa vuodessa pääkonttorilla, ja jos sieltä löytyy esim Munich-BMW tyylinen museo tms, olisi mukava paikka käydä visiitillä ihan turistina.
OMASTA MIELESTÄNI esim Volvo ja Mersu kuuluvat premiumluokkaan, mutta ne eivät vain sytytä ja en ole niitä koskaan hankkinut. Sen sijaan esim Subaru on mielestäni valovuoden premiumimagossa esim Volvoa jäljessä, mutta Subben hankintaa voisin harkitakin. Fiilisjuttuja.
Pisti tämä Bugracerin kommentti silmään. Huvitti sinällään kun tuo ois voinut tulla melkein meikäläisen suusta. Ja Etkös sinäkin aja tällähetkellä Saabilla?
Asiasta sivuun, onko Subarun Konttori/Tehdas Fujin lähellä? Käyn tuolla alueella pari kertaa vuodessa pääkonttorilla, ja jos sieltä löytyy esim Munich-BMW tyylinen museo tms, olisi mukava paikka käydä visiitillä ihan turistina.
-Sattuipa somasti, mulla on ihan sama kutkuttanut mielessä, kun Tokioon olis tarkoitus lähteä matkalle.
Subarun päämäja on Shinjukussa, Tokiossa
Tässä on linkki josta näkee mitä missäkin valmistavat Japanissa, sivustolla muutakin hyvää subaru-tietoutta:
Tuosta tutkimuksestahan sen huomaa, ettei auton haluttavuus ole sama asia kuin että auto olisi premiumia. Kukaan tuskin pitää Volkswagenia premiumina, mutta silti se on haluttavuudessa paras, Toyota on 4. ja Mazda 6. ja premium merkeistä BMW on vasta 7. Miksei järjestys ole premium merkit ensin ja vasta sitten kaikki muut?
Tai sitten se kertoo vastaajien autovalinnoista ylleensä. "Oma" merkki kärkeen, eikö niin.
Tuolla kun hinnoista ja varusteluista yms intettiin edellä, niin tsekatkaapa mitä saa jos tilaa Subaru Outback 2.0TD ZU:n? Ja mihin hintaan? Aika paha pistää paremmaksi jos huomioidaan varusteet/hinta/laatu. Vai ollaanko eri mieltä?
OMASTA MIELESTÄNI esim Volvo ja Mersu kuuluvat premiumluokkaan, mutta ne eivät vain sytytä ja en ole niitä koskaan hankkinut. Sen sijaan esim Subaru on mielestäni valovuoden premiumimagossa esim Volvoa jäljessä, mutta Subben hankintaa voisin harkitakin. Fiilisjuttuja.
Pisti tämä Bugracerin kommentti silmään. Huvitti sinällään kun tuo ois voinut tulla melkein meikäläisen suusta. Ja Etkös sinäkin aja tällähetkellä Saabilla?
Jaamme saman henkisen Saabismiksikin kutsutun vian Noh, pahemminkin voisi olla, muttakun Sabasta saa ne kuuluisat FIILIKSET.
Toki se vaikuttaa, että haluttavuutta on mitattu tavalla, joka pitää vastaajan jalat maan pinnalla. Mutta ei kaikki ihan oikeastikaan halua Mercedestä tai BMW:tä, vaan pitävät sellaisen omistamista jopa turhana pröystäilynä. Iäkkäämmät varmaan myöskin arvostaa eri asioita ja heidänkin mielipiteensä vaikuttaa tulokseen. Esim. BMW:n haluttavuus romahtaa +50 vuotiaiden keskuudessa, mutta Toyotan taas kasvaa. Kaipa sitä Toyotan luotettavuutta, turvallisuutta ja palveluiden saatavuutta arvostaa monet vanhemmat ihmiset, joka nostaa Toyotan halutuimpien joukkoon.
-joopa joo. Siitä hienommasta pullosta ja etiketistäkö se huikea makuero sitten tuleekin? Samoin se kuinka eri tavalla nuo viinat käy päähän. Jännä juttu jos ovat samaa litkua eri pulloissa.
Aivan, siitä hienommasta pullosta ja etiketistä se huikea maku- ja päähänkäyvyysero tässä tapauksessa tulee. Kuten jo totesin, Finlandia on aivan samaa tavaraa kuin Pöytäviina tai Dry Vodka eikä tämä ole edes mikään salaisuus. Koskenkorvaan on laitettu hiukan sokeria makua pehmentämään ja laimennus on 38% vs. muiden 40%, joten siinä pitäisikin olla pieni ero havaittavissa Finlandiaan.
Tämän valossa voit halutessasi pohtia vaikkapa Subarusi ja tavis-Octavian/Mondeon tms. "kuran" välillä kokemiesi huikeiden ajettavuus- ja miksei luotettavuuserojenkin todellista huikeutta. Harmi, ettei autoja voi sokkotestata.
P.S. Historiallisina detaljeina kerrottakoon Pöytäviinan olleen ennen vanhaan sulfiittisellun sivutuotteena syntyneestä spriistä valmistettua ja Koskenkorvaa puolestaan tislattiin perunasta.
-luultavasti siksi että vastaajat ovat ottaneet vastauksessaan huomioon omat realistiset varat auton hankintaan.
Eli jos kysymys on ollut ''minkä haluaisit jos nyt pitäisi vaihtaa''? niin vastaajat ovat ottaneet huomioon sen mihin heillä olisi varaa?
Kyllä täytyy olla päässä vikaa jos haluaa hinnasta riippumatta silti ennemmin toyotan tai skodan kuin mercedeksen tai BMW:n.
Toki se vaikuttaa, että haluttavuutta on mitattu tavalla, joka pitää vastaajan jalat maan pinnalla.
Olisihan aivan älytöntä mitata sellaista, mikä olisi haluttavinta, jos ei omistaminen perustuisi todellisuuteen. Kai silloin joku Rolls Royce tai Ferrari olisi kärjessä. Vaan kukapa niiden hankinta- ja käyttökuluja haluaisi maksella, joten eipä taida olla halujakaan niiden omistamiseen monellakaan. Ihan sama pätee vähän arkisemmallakin tasolla. Toyota ja Skoda ovat erinomaisia vaihtoehtoja useimmille toisin kuin esimerkiksi Mersu ja BMW. Kun rahoja joutuu sen verran laskemaan, ettei kymppitonneja voi heittää tuosta vain mihin tahansa, ei jollain Mersun imagolla tai 1 db alhaisemmmalla melutasolla tai aavistuksen vakaammalla ajettavuudella ole yhtään mitään merkitystä. Se peruskura on silloin riittävän hyvä siihen, mihin käyttöön autoa tarvitaan. Jossain ominaisuuksissa jopa parempi.
Parin päivän takainen lehtitieto keskimääräisen kolmekymppisen pariskunnan velkamäärästä laittaa myös pohtimaan asioita. Pitääkö saada se Bemari nyt heti vai jääkö se ostamatta asuntovelan takia. Keskimäärin porukalla on velkaa 70000 e! Ja tuo on siis keskiarvo, johon kuuluu myös jo lyhennettyjä lainoja ja velattomia talouksia, jos lehtitietoon on uskomista. Mikä mahtaa olla keskimääräinen lainamäärä, kun sitä ollaan ottamassa? Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
Toki se vaikuttaa, että haluttavuutta on mitattu tavalla, joka pitää vastaajan jalat maan pinnalla.
Olisihan aivan älytöntä mitata sellaista, mikä olisi haluttavinta, jos ei omistaminen perustuisi todellisuuteen. Kai silloin joku Rolls Royce tai Ferrari olisi kärjessä. Vaan kukapa niiden hankinta- ja käyttökuluja haluaisi maksella, joten eipä taida olla halujakaan niiden omistamiseen monellakaan. Ihan sama pätee vähän arkisemmallakin tasolla. Toyota ja Skoda ovat erinomaisia vaihtoehtoja useimmille toisin kuin esimerkiksi Mersu ja BMW. Kun rahoja joutuu sen verran laskemaan, ettei kymppitonneja voi heittää tuosta vain mihin tahansa, ei jollain Mersun imagolla tai 1 db alhaisemmmalla melutasolla tai aavistuksen vakaammalla ajettavuudella ole yhtään mitään merkitystä. Se peruskura on silloin riittävän hyvä siihen, mihin käyttöön autoa tarvitaan. Jossain ominaisuuksissa jopa parempi.
Parin päivän takainen lehtitieto keskimääräisen kolmekymppisen pariskunnan velkamäärästä laittaa myös pohtimaan asioita. Pitääkö saada se Bemari nyt heti vai jääkö se ostamatta asuntovelan takia. Keskimäärin porukalla on velkaa 70000 e! Ja tuo on siis keskiarvo, johon kuuluu myös jo lyhennettyjä lainoja ja velattomia talouksia, jos lehtitietoon on uskomista. Mikä mahtaa olla keskimääräinen lainamäärä, kun sitä ollaan ottamassa? Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
Minkä tähden sitten pitää kovasti arvostella näitä ns. premiautoja? Itse en juurikaan arvostele taviskulkineita. Tuntuu välillä että halutaan kyseenalaistaa kalliimpien hankkiminen, koska kuvitellaan että halvemmilla pitäisi pärjätä. Se mikä kenellekkin on riittävää, on täysin yksilökohtainen juttu. Itselleni nämä käyttökulut kalliimmasta autosta ei paina pätkääkään, tärkeintä on, että tuotteeseen on tyytyväinen, eikä tarvitse ajellessa pohtia, että onko oma hankinta pelkkä pakon sanelema kompromissi. Kaikkien ei todellakaan tarvitse vetää perässään velkataakkaa, vaan voi hankkia kaikkea kivaa vapaammin.
-joopa joo. Siitä hienommasta pullosta ja etiketistäkö se huikea makuero sitten tuleekin? Samoin se kuinka eri tavalla nuo viinat käy päähän. Jännä juttu jos ovat samaa litkua eri pulloissa.
Aivan, siitä hienommasta pullosta ja etiketistä se huikea maku- ja päähänkäyvyysero tässä tapauksessa tulee. Kuten jo totesin, Finlandia on aivan samaa tavaraa kuin Pöytäviina tai Dry Vodka eikä tämä ole edes mikään salaisuus. Koskenkorvaan on laitettu hiukan sokeria makua pehmentämään ja laimennus on 38% vs. muiden 40%, joten siinä pitäisikin olla pieni ero havaittavissa Finlandiaan.
Tämän valossa voit halutessasi pohtia vaikkapa Subarusi ja tavis-Octavian/Mondeon tms. "kuran" välillä kokemiesi huikeiden ajettavuus- ja miksei luotettavuuserojenkin todellista huikeutta. Harmi, ettei autoja voi sokkotestata.
P.S. Historiallisina detaljeina kerrottakoon Pöytäviinan olleen ennen vanhaan sulfiittisellun sivutuotteena syntyneestä spriistä valmistettua ja Koskenkorvaa puolestaan tislattiin perunasta.
Koskenkorva on snapsi eli sellaisenaan juotavaksi tarkoitettu siksi siinä on pienempi alkoholi % ja lisätty sokeria. Finlandia sekä Dry Vodka ovat drinkkien pohjaksi tarkoitettuja, ne ovat siis tarkoitettu eri käyttö tarkoitukseen kuin Koskenkorva.
Finlandialla ja Dry Vodkalla on selvä makuero, vaikka ne valmistetaankin samasta raaka-aineesta. Tietääkseni Finlandia tislataan Dry Vodkaan verrattuna pienimmissä erissä, ja tislaus kertoja on Finlandialla useampia. Jokaisen tislausvaiheen tuloksena vodkan maku muuttuu, mitä useampi tislauskerta sen puhtaampi, pehmeämpi ja tasapainoisempi tisle on.
Mitä taas Finlandian pullon muotoiluun tulee, niin on se alkuperäisessä Tapio Wirkkalan tai nykyisessä Harri Koskisen suunnittelemassa pullossa, kehtaa juoman laittaa näkyville vaativassakin seurassa.
Olenkin muutamalle ulkomaiselle yhteistyökumppanille tarjonnut Finlandian ohrajuomaa siten, että olen pullon ympärille jäädyttänyt suorakaiteen muotoisen jääkerroksen. On toiminut tunnelman kohottajana joka kerta.
Dry vodka soveltuu vaikkapa pooliin tai takataskuun. Esim. lähdettäessä lavatansseihin peitetään housunkauluksen ulkopuolella roikkuvalla paidalla, edestä paita on tietenkin housujen sisällä
[ Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
Suomi on 1.1.2002 siirtynyt yhteisvaluutta euroon, eli siirtymästä on jo kulunut 6 ½ vuotta. Mutta jos vielä haluaa hintoja miettiä markkoina, olisi ehkä hyvä osata jonkin verran kertolaskua ja ymmärtää myös inflaation vaikutus.
70 000 euroa ei ole liki puoli miljoonaa, vaan n. 416 200 markkaa eli lähempänä 400 000:tta. Ja kun huomioimme Elinkustannusindeksin muutoksen eli inflaation vaikutuksen yli kuuden vuoden aikana, niin 70 000 euroa ei vastaa lähellekään sen aikaista puolta miljoonaa markkaa.
Aivan, siitä hienommasta pullosta ja etiketistä se huikea maku- ja päähänkäyvyysero tässä tapauksessa tulee. Kuten jo totesin, Finlandia on aivan samaa tavaraa kuin Pöytäviina tai Dry Vodka eikä tämä ole edes mikään salaisuus.
-juu, höpö höpö. Maku etiketistä. Autoissakin vissin se käytös tulee siitä keulan logosta.
Tämän valossa voit halutessasi pohtia vaikkapa Subarusi ja tavis-Octavian/Mondeon tms. "kuran" välillä kokemiesi huikeiden ajettavuus- ja miksei luotettavuuserojenkin todellista huikeutta. Harmi, ettei autoja voi sokkotestata.
-jo nyt on helvata. Kyllä tässä on sen verran montaa kärryä omistettu ja kokeiltu kovin vaativiinkin tarpeisiin, ja elämänkokemusta sen verran karttunut että osaan arvostaa eri juttuja erilaisissa autoissa.
Tämä erkki tuntuu kuuluvan siihen ihme ryhmään jonka mielestä kaikki autot ovat samanlaisia, samasta puusta tehtyjä ja kokonaisuutena tasan yhtä hyviä.
Mitkä lie on motiivit moiseen, kun tulee niin paksua juttua että viinojenkin erot tulee jo pullon muotoilusta...voi jessus.
Kyllä on peiliin katsomisen paikka, jos on niin pösilö ettei erota täysin erikaltaisten autojen ajettavuuseroja. Johan sen kuulee kun kääntää avaimesta, tai tekee kattavan koeajon. Siinä mitään sokkotestejä tarvita.
Nämä sokkotesti höpinät on juuri näitä pahimpia houreita näiltä joiden mielestä arvostus pitäisi jakaa kaikkien kesken, se vaan olisi väärin niitä autoja kohtaan jotka on tehty esimerkillisesti kuljettajan ajon hauskuutta ja turvallisuutta vaalien.
Edit:
En pidä Mondeota minään kurana, vaan yhtenä parhaista perheautoista, tietyillä toiveilla. Itse en silti tekisi sillä yhtään mitään, enkä siksi jaksa lähteä mukaan tuohon mondeo hysteriaan.
Luotettavuuseroistakin kun puhuit, voin sanoa ihan hyvällä omallatunnolla että Subaru on aivan ehdotonta kärkeä siinä, lähinnä kilpailee siitä Porchen kanssa, joka myös luottaa omaan tekniikkaansa.
Kannattaisi avata silmät ja tutustua miten kestäviä tuotteita monet muut autot ovat Subaruun verrattuna.
Monellakaan merkillä ei voi puhua edes kovin ''hyvästä'' tasosta.
Mutta voihan tuonkin osa-alueen jankuttaa ''yhtä hyväksi''...
Minkä tähden sitten pitää kovasti arvostella näitä ns. premiautoja? Itse en juurikaan arvostele taviskulkineita. Tuntuu välillä että halutaan kyseenalaistaa kalliimpien hankkiminen, koska kuvitellaan että halvemmilla pitäisi pärjätä. Se mikä kenellekkin on riittävää, on täysin yksilökohtainen juttu. Itselleni nämä käyttökulut kalliimmasta autosta ei paina pätkääkään, tärkeintä on, että tuotteeseen on tyytyväinen, eikä tarvitse ajellessa pohtia, että onko oma hankinta pelkkä pakon sanelema kompromissi. Kaikkien ei todellakaan tarvitse vetää perässään velkataakkaa, vaan voi hankkia kaikkea kivaa vapaammin.
Nuo premiumautotko eivät sitten ole pakon sanelemia kompromisseja? Itse ajelen premium-coupella, mutta paljon mielummin päästelisin vaikkapa Ferrari 599GTB:llä. Oma autoni on siis pakon sanelema kompromissi, ja niin on varmaan joku C-mersu tai 3-sarjan bemarikin suurimmalle osalle ostajista. (99%)
Ihan turha on siis mistään "ajelen millä haluan"-jutusta puhua noiden peruspremium vehkeiden tai vähän kalliimpienkaan osalta.
Nuo premiumautotko eivät sitten ole pakon sanelemia kompromisseja? Itse ajelen premium-coupella, mutta paljon mielummin päästelisin vaikkapa Ferrari 599GTB:llä. Oma autoni on siis pakon sanelema kompromissi, ja niin on varmaan joku C-mersu tai 3-sarjan bemarikin suurimmalle osalle ostajista. (99%)
Ihan turha on siis mistään "ajelen millä haluan"-jutusta puhua noiden peruspremium vehkeiden tai vähän kalliimpienkaan osalta.
Enpä uskoisi premien olevan pakon sanelemia kompromisseja. Jäähän paljon merkkejä,malleja jotka ovat ihan käyttökelpoisia,sekä hinnaltaan edullisempia valittaviksi. Mutta "jostain" syystä eivät kelpaa. Autoa valittaessa itselläni painaa hyvin paljon koko, syyt olen jo aiemmissa keskusteluissa kertonut. Omista mahdollisuuksistani valita kulkine, on kenties parempi olla hiljaa.
Ja niiden perusmerkkienkin alle jää autoja, jotka ovat selvästi halvempia, käyttökelpoisia. Eikö se VW Golf sitten olekaan pakon sanelema kompromissi, kun halvempia ja yhtä käyttökelpoisia löytyisi vaikka millä mitalla?
Juu, lähtöruutuun takaisin, eli miksi premimerkkejä on niin tärkeätä arvostella? Kenties halutaan arvostusta halvemmalle valinnalle, miksi? Kuitenkin meillä kaikilla on omat kriteerit kaikkiin valintoihimme. Olla "käyttökelpoinen" ei ole kaikille "haluttu"
[ Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
Suomi on 1.1.2002 siirtynyt yhteisvaluutta euroon, eli siirtymästä on jo kulunut 6 ½ vuotta. Mutta jos vielä haluaa hintoja miettiä markkoina, olisi ehkä hyvä osata jonkin verran kertolaskua ja ymmärtää myös inflaation vaikutus.
70 000 euroa ei ole liki puoli miljoonaa, vaan n. 416 200 markkaa eli lähempänä 400 000:tta. Ja kun huomioimme Elinkustannusindeksin muutoksen eli inflaation vaikutuksen yli kuuden vuoden aikana, niin 70 000 euroa ei vastaa lähellekään sen aikaista puolta miljoonaa markkaa.
Ketä kiinnostaa joku helvetin elinkustannusindeksi ?
Ja 416 000 mummoa on kuitenkin tarpeeksi lähellä puolta miljoonaa, jotta oikea suuruusluokka hahmottuu.
Varsinkin kun ottaa huomioon, että euroon siirtymisen jälkeen aika monelta on kadonnut tyystin kyky hahmottaa hintaeroja verrattuna markka-aikaan. Bensakin saattaa olla 10 senttiä litralta kalliimpaa toisella puolella katua, ja joku ääliö vielä sieltäkin menee tankkaamaan....
nimim Erkki:
-joopa joo. Siitä hienommasta pullosta ja etiketistäkö se huikea makuero sitten tuleekin? Samoin se kuinka eri tavalla nuo viinat käy päähän. Jännä juttu jos ovat samaa litkua eri pulloissa.
Entäs kalliit viskit yms? säilötäänkö jotain kalliita vuosikertaviskejä huvin vuoksi, kun halvin kura on yhtä hyvää? samantien voisi heittää etikettiin vaikka minkä vuosiluvun, heh.
[quote="MMS"
Oho! Tässähän meillä oikea asiantuntija. Kyllä maailmalla vuosikertaviinejä arvostetaan. Samoin viinojakin, tietenkin jos meillä a7 tenttua valutetaan ranskanpullan läpi ennen "naatiskelua", niin voipi arvata makuhermojen menneen aikaa sitten. Ei uskoisi kommettia kaverilta, joka aiempien viestien mukaan teettää kenkänsäkin erikoistilauksena.
Kyllä mä väitän viineistä jotain tietäväni. Vuosikertaviinejä toki arvostetaan paljon, mutta korkea hinta ei todellakaan ole mikään laadun tae. Väitinkö, ettei vuosikertaviinejä arvostettaisi? Esimerkkini 30 pullo ei kyllä ole kallis, mutta kuitenkin. Esimerkkinä jos ostaa Bordeaux´n viinejä saa olla tosi tarkkana, että mitä sieltä ostaa ja ottaa tuottajasta/viinistä selvää tai helposti tulee ostettua sika säkissä.
Toki yleinen trendi on se, että mitä kalliimpaa sen parempaan. Viineissä kuitenkin on todellisia löytöjä vaikka millä mitalla, kunhan ottaa asioista selvää.
Toinen suomalaisten tyypillinen illuusio on, että mitä vanhempi viini, sen parempi. Ei se nyt ihan niinkään mene. Laadukas viini toki säilyy pitkään, mutta tuottajallakin on luonnollisesti parempia ja huonompia vuosikertoja.
Voin toki listata tähän muutaman tuottajan, jotka tuota ylihinnoittelua harrastavat, jos niin haluat.
Kengät teetätän siitä yksinkertaisesta syystä, että omaan tällaiset tyypillisen suomalaiset lättäjalat, joihin ei tahdo esim. italialaiset jalkineet mukavasti istua. Töissä kuitenkin ihan oikeutetusti edellyttävät kohtalaisen siistiä pukeutumista.
petos:
Käy päähän? Siinä vasta viinaharrastaja.
petos:
Tribeca on todennäköisesti markkinoiden törkeimmin ylihinnoiteltu peli. Laatuvaikutelma on "kilpailijoihin" verrattuna kehno, ja niin on muukin auto.
petos:
Katos, simpalla on tosi paha päivä
Finlandia Vodkako laatuviina? Just joo.
-enhän minä sitä ole miksikään väittänyt, ainoastaan paremmaksi kuin halvimmat kuraviinat. Käytin vain esimerkkinä, kun se on jonkin verran kalliimpaa kun halvimmat vastaavat.
Tribeca on todennäköisesti markkinoiden törkeimmin ylihinnoiteltu peli. Laatuvaikutelma on "kilpailijoihin" verrattuna kehno, ja niin on muukin auto.
-kuinkas muutenkaan. Sinähän ottaisit varmaan mielummin samalla hinnalla kaksi rääkyvää kaksilitraista Kugaa
Käy päähän? Siinä vasta viinaharrastaja.
-Tottakai on oleellista jos viinaa litkitään, että minkälaisen olon se tekee, itsestäänselvä asia. Huonoista viinoista ei saa kun päänsä kipeeksi.
ja mitäs ihmettä se sinulle kuuluu miten juon alkoholia, ja väitinkö olevani joku harrastaja?
En minäkään kommentoi sinun kengänteettämisiä tai asioitasi
Bemarin X5 olisi aika vahvoilla, jos pitäisi kallis sittari hankkia, vaikka se onkin ruma kuin epäsuhtainen norsu. Subaru ei millään pääse samaan tasoon. Ei lähellekään.
Tribeca on vähän niin kuin edellisen sukupolven Camry, jota Euroopassa koitettiin brändätä premium-merkkien kilpailijoiksi, vaikka se alunperin oli suunniteltu halvaksi peruskulkineeksi jenkkilän markkinoille. Tribeca on samanlainen linssiinviilaus, sillä jenkkeihinhän se on kohtalaisen isoksi perusmaasturiksi suunniteltu. Sitä koitetaan vaan Euroopassa myydä luokkaa ylempänä autona kuin se on.
simppa:
Niin, eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Mun mielestä Tribeca ei vaan ole autona kovin kummoinen. X5 on eri maata.
petos:
Asiasta sivuun, onko Subarun Konttori/Tehdas Fujin lähellä? Käyn tuolla alueella pari kertaa vuodessa pääkonttorilla, ja jos sieltä löytyy esim Munich-BMW tyylinen museo tms, olisi mukava paikka käydä visiitillä ihan turistina.
Pisti tämä Bugracerin kommentti silmään. Huvitti sinällään kun tuo ois voinut tulla melkein meikäläisen suusta. Ja Etkös sinäkin aja tällähetkellä Saabilla?
Bugracer:
-Sattuipa somasti, mulla on ihan sama kutkuttanut mielessä, kun Tokioon olis tarkoitus lähteä matkalle.
Subarun päämäja on Shinjukussa, Tokiossa
Tässä on linkki josta näkee mitä missäkin valmistavat Japanissa, sivustolla muutakin hyvää subaru-tietoutta:
url]http://www.fhi.co.jp/english/outline/inoutline/domestic/index.html
Lisäksi noita puljuja on Jenkeissä, Kanadassa, luultavasti australiassa jne.
Prodrivellä luulisi myös olevan jotain STI/ralli nähtävää sen toimipaikassa.
Enpä sitten tiedä missä olisi varsinainen museo/näyttely, jota tarkoitit -se olisi ihan ehdoton paikka vierailla, jos tuonne lähtee turistiksi.
Onhan autojen haluttavuutta tutkittu Suomessakin. Tuulilasin mukaan Suomen haluttavimmat automerkit vuonna 2008 ovat kärkikymmenikön osalta:
1. Volkswagen, 2. Audi, 3. Volvo, 4. Toyota, 5. Mercedes,
6. Mazda, 7. BMW, 8. Honda, 9. Skoda, 10. Lexus
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=151263
Tuosta tutkimuksestahan sen huomaa, ettei auton haluttavuus ole sama asia kuin että auto olisi premiumia. Kukaan tuskin pitää Volkswagenia premiumina, mutta silti se on haluttavuudessa paras, Toyota on 4. ja Mazda 6. ja premium merkeistä BMW on vasta 7. Miksei järjestys ole premium merkit ensin ja vasta sitten kaikki muut?
A-utoilija:
-luultavasti siksi että vastaajat ovat ottaneet vastauksessaan huomioon omat realistiset varat auton hankintaan.
Eli jos kysymys on ollut ''minkä haluaisit jos nyt pitäisi vaihtaa''? niin vastaajat ovat ottaneet huomioon sen mihin heillä olisi varaa?
Kyllä täytyy olla päässä vikaa jos haluaa hinnasta riippumatta silti ennemmin toyotan tai skodan kuin mercedeksen tai BMW:n.
Tai sitten se kertoo vastaajien autovalinnoista ylleensä. "Oma" merkki kärkeen, eikö niin.
Tuolla kun hinnoista ja varusteluista yms intettiin edellä, niin tsekatkaapa mitä saa jos tilaa Subaru Outback 2.0TD ZU:n? Ja mihin hintaan? Aika paha pistää paremmaksi jos huomioidaan varusteet/hinta/laatu. Vai ollaanko eri mieltä?
Aeronautti:
Jaamme saman henkisen Saabismiksikin kutsutun vian Noh, pahemminkin voisi olla, muttakun Sabasta saa ne kuuluisat FIILIKSET.
petos:
Saman suuntaiset tulokset on saatu myöskin vuonna 2007 ja vuonna 2005.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=144495
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=123914
Toki se vaikuttaa, että haluttavuutta on mitattu tavalla, joka pitää vastaajan jalat maan pinnalla. Mutta ei kaikki ihan oikeastikaan halua Mercedestä tai BMW:tä, vaan pitävät sellaisen omistamista jopa turhana pröystäilynä. Iäkkäämmät varmaan myöskin arvostaa eri asioita ja heidänkin mielipiteensä vaikuttaa tulokseen. Esim. BMW:n haluttavuus romahtaa +50 vuotiaiden keskuudessa, mutta Toyotan taas kasvaa. Kaipa sitä Toyotan luotettavuutta, turvallisuutta ja palveluiden saatavuutta arvostaa monet vanhemmat ihmiset, joka nostaa Toyotan halutuimpien joukkoon.
petos:
Aivan, siitä hienommasta pullosta ja etiketistä se huikea maku- ja päähänkäyvyysero tässä tapauksessa tulee. Kuten jo totesin, Finlandia on aivan samaa tavaraa kuin Pöytäviina tai Dry Vodka eikä tämä ole edes mikään salaisuus. Koskenkorvaan on laitettu hiukan sokeria makua pehmentämään ja laimennus on 38% vs. muiden 40%, joten siinä pitäisikin olla pieni ero havaittavissa Finlandiaan.
Tämän valossa voit halutessasi pohtia vaikkapa Subarusi ja tavis-Octavian/Mondeon tms. "kuran" välillä kokemiesi huikeiden ajettavuus- ja miksei luotettavuuserojenkin todellista huikeutta. Harmi, ettei autoja voi sokkotestata.
P.S. Historiallisina detaljeina kerrottakoon Pöytäviinan olleen ennen vanhaan sulfiittisellun sivutuotteena syntyneestä spriistä valmistettua ja Koskenkorvaa puolestaan tislattiin perunasta.
A-utoilija:
Olisihan aivan älytöntä mitata sellaista, mikä olisi haluttavinta, jos ei omistaminen perustuisi todellisuuteen. Kai silloin joku Rolls Royce tai Ferrari olisi kärjessä. Vaan kukapa niiden hankinta- ja käyttökuluja haluaisi maksella, joten eipä taida olla halujakaan niiden omistamiseen monellakaan. Ihan sama pätee vähän arkisemmallakin tasolla. Toyota ja Skoda ovat erinomaisia vaihtoehtoja useimmille toisin kuin esimerkiksi Mersu ja BMW. Kun rahoja joutuu sen verran laskemaan, ettei kymppitonneja voi heittää tuosta vain mihin tahansa, ei jollain Mersun imagolla tai 1 db alhaisemmmalla melutasolla tai aavistuksen vakaammalla ajettavuudella ole yhtään mitään merkitystä. Se peruskura on silloin riittävän hyvä siihen, mihin käyttöön autoa tarvitaan. Jossain ominaisuuksissa jopa parempi.
Parin päivän takainen lehtitieto keskimääräisen kolmekymppisen pariskunnan velkamäärästä laittaa myös pohtimaan asioita. Pitääkö saada se Bemari nyt heti vai jääkö se ostamatta asuntovelan takia. Keskimäärin porukalla on velkaa 70000 e! Ja tuo on siis keskiarvo, johon kuuluu myös jo lyhennettyjä lainoja ja velattomia talouksia, jos lehtitietoon on uskomista. Mikä mahtaa olla keskimääräinen lainamäärä, kun sitä ollaan ottamassa? Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
[quote="Herbert"
Toki se vaikuttaa, että haluttavuutta on mitattu tavalla, joka pitää vastaajan jalat maan pinnalla.
Olisihan aivan älytöntä mitata sellaista, mikä olisi haluttavinta, jos ei omistaminen perustuisi todellisuuteen. Kai silloin joku Rolls Royce tai Ferrari olisi kärjessä. Vaan kukapa niiden hankinta- ja käyttökuluja haluaisi maksella, joten eipä taida olla halujakaan niiden omistamiseen monellakaan. Ihan sama pätee vähän arkisemmallakin tasolla. Toyota ja Skoda ovat erinomaisia vaihtoehtoja useimmille toisin kuin esimerkiksi Mersu ja BMW. Kun rahoja joutuu sen verran laskemaan, ettei kymppitonneja voi heittää tuosta vain mihin tahansa, ei jollain Mersun imagolla tai 1 db alhaisemmmalla melutasolla tai aavistuksen vakaammalla ajettavuudella ole yhtään mitään merkitystä. Se peruskura on silloin riittävän hyvä siihen, mihin käyttöön autoa tarvitaan. Jossain ominaisuuksissa jopa parempi.
Parin päivän takainen lehtitieto keskimääräisen kolmekymppisen pariskunnan velkamäärästä laittaa myös pohtimaan asioita. Pitääkö saada se Bemari nyt heti vai jääkö se ostamatta asuntovelan takia. Keskimäärin porukalla on velkaa 70000 e! Ja tuo on siis keskiarvo, johon kuuluu myös jo lyhennettyjä lainoja ja velattomia talouksia, jos lehtitietoon on uskomista. Mikä mahtaa olla keskimääräinen lainamäärä, kun sitä ollaan ottamassa? Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa 70000 e lainaa. Onhan se liki puoli miljoonaa markkaa.
Minkä tähden sitten pitää kovasti arvostella näitä ns. premiautoja? Itse en juurikaan arvostele taviskulkineita. Tuntuu välillä että halutaan kyseenalaistaa kalliimpien hankkiminen, koska kuvitellaan että halvemmilla pitäisi pärjätä. Se mikä kenellekkin on riittävää, on täysin yksilökohtainen juttu. Itselleni nämä käyttökulut kalliimmasta autosta ei paina pätkääkään, tärkeintä on, että tuotteeseen on tyytyväinen, eikä tarvitse ajellessa pohtia, että onko oma hankinta pelkkä pakon sanelema kompromissi. Kaikkien ei todellakaan tarvitse vetää perässään velkataakkaa, vaan voi hankkia kaikkea kivaa vapaammin.
nimim Erkki:
Koskenkorva on snapsi eli sellaisenaan juotavaksi tarkoitettu siksi siinä on pienempi alkoholi % ja lisätty sokeria. Finlandia sekä Dry Vodka ovat drinkkien pohjaksi tarkoitettuja, ne ovat siis tarkoitettu eri käyttö tarkoitukseen kuin Koskenkorva.
Finlandialla ja Dry Vodkalla on selvä makuero, vaikka ne valmistetaankin samasta raaka-aineesta. Tietääkseni Finlandia tislataan Dry Vodkaan verrattuna pienimmissä erissä, ja tislaus kertoja on Finlandialla useampia. Jokaisen tislausvaiheen tuloksena vodkan maku muuttuu, mitä useampi tislauskerta sen puhtaampi, pehmeämpi ja tasapainoisempi tisle on.
Mitä taas Finlandian pullon muotoiluun tulee, niin on se alkuperäisessä Tapio Wirkkalan tai nykyisessä Harri Koskisen suunnittelemassa pullossa, kehtaa juoman laittaa näkyville vaativassakin seurassa.
Olenkin muutamalle ulkomaiselle yhteistyökumppanille tarjonnut Finlandian ohrajuomaa siten, että olen pullon ympärille jäädyttänyt suorakaiteen muotoisen jääkerroksen. On toiminut tunnelman kohottajana joka kerta.
Dry vodka soveltuu vaikkapa pooliin tai takataskuun. Esim. lähdettäessä lavatansseihin peitetään housunkauluksen ulkopuolella roikkuvalla paidalla, edestä paita on tietenkin housujen sisällä
Herbert:
Suomi on 1.1.2002 siirtynyt yhteisvaluutta euroon, eli siirtymästä on jo kulunut 6 ½ vuotta. Mutta jos vielä haluaa hintoja miettiä markkoina, olisi ehkä hyvä osata jonkin verran kertolaskua ja ymmärtää myös inflaation vaikutus.
70 000 euroa ei ole liki puoli miljoonaa, vaan n. 416 200 markkaa eli lähempänä 400 000:tta. Ja kun huomioimme Elinkustannusindeksin muutoksen eli inflaation vaikutuksen yli kuuden vuoden aikana, niin 70 000 euroa ei vastaa lähellekään sen aikaista puolta miljoonaa markkaa.
Nimim Erkki:
Aivan, siitä hienommasta pullosta ja etiketistä se huikea maku- ja päähänkäyvyysero tässä tapauksessa tulee. Kuten jo totesin, Finlandia on aivan samaa tavaraa kuin Pöytäviina tai Dry Vodka eikä tämä ole edes mikään salaisuus.
-juu, höpö höpö. Maku etiketistä. Autoissakin vissin se käytös tulee siitä keulan logosta.
Tämän valossa voit halutessasi pohtia vaikkapa Subarusi ja tavis-Octavian/Mondeon tms. "kuran" välillä kokemiesi huikeiden ajettavuus- ja miksei luotettavuuserojenkin todellista huikeutta. Harmi, ettei autoja voi sokkotestata.
-jo nyt on helvata. Kyllä tässä on sen verran montaa kärryä omistettu ja kokeiltu kovin vaativiinkin tarpeisiin, ja elämänkokemusta sen verran karttunut että osaan arvostaa eri juttuja erilaisissa autoissa.
Tämä erkki tuntuu kuuluvan siihen ihme ryhmään jonka mielestä kaikki autot ovat samanlaisia, samasta puusta tehtyjä ja kokonaisuutena tasan yhtä hyviä.
Mitkä lie on motiivit moiseen, kun tulee niin paksua juttua että viinojenkin erot tulee jo pullon muotoilusta...voi jessus.
Kyllä on peiliin katsomisen paikka, jos on niin pösilö ettei erota täysin erikaltaisten autojen ajettavuuseroja. Johan sen kuulee kun kääntää avaimesta, tai tekee kattavan koeajon. Siinä mitään sokkotestejä tarvita.
Nämä sokkotesti höpinät on juuri näitä pahimpia houreita näiltä joiden mielestä arvostus pitäisi jakaa kaikkien kesken, se vaan olisi väärin niitä autoja kohtaan jotka on tehty esimerkillisesti kuljettajan ajon hauskuutta ja turvallisuutta vaalien.
Edit:
En pidä Mondeota minään kurana, vaan yhtenä parhaista perheautoista, tietyillä toiveilla. Itse en silti tekisi sillä yhtään mitään, enkä siksi jaksa lähteä mukaan tuohon mondeo hysteriaan.
Luotettavuuseroistakin kun puhuit, voin sanoa ihan hyvällä omallatunnolla että Subaru on aivan ehdotonta kärkeä siinä, lähinnä kilpailee siitä Porchen kanssa, joka myös luottaa omaan tekniikkaansa.
Kannattaisi avata silmät ja tutustua miten kestäviä tuotteita monet muut autot ovat Subaruun verrattuna.
Monellakaan merkillä ei voi puhua edes kovin ''hyvästä'' tasosta.
Mutta voihan tuonkin osa-alueen jankuttaa ''yhtä hyväksi''...
MMS:
Nuo premiumautotko eivät sitten ole pakon sanelemia kompromisseja? Itse ajelen premium-coupella, mutta paljon mielummin päästelisin vaikkapa Ferrari 599GTB:llä. Oma autoni on siis pakon sanelema kompromissi, ja niin on varmaan joku C-mersu tai 3-sarjan bemarikin suurimmalle osalle ostajista. (99%)
Ihan turha on siis mistään "ajelen millä haluan"-jutusta puhua noiden peruspremium vehkeiden tai vähän kalliimpienkaan osalta.
[quote="simppa
Nuo premiumautotko eivät sitten ole pakon sanelemia kompromisseja? Itse ajelen premium-coupella, mutta paljon mielummin päästelisin vaikkapa Ferrari 599GTB:llä. Oma autoni on siis pakon sanelema kompromissi, ja niin on varmaan joku C-mersu tai 3-sarjan bemarikin suurimmalle osalle ostajista. (99%)
Ihan turha on siis mistään "ajelen millä haluan"-jutusta puhua noiden peruspremium vehkeiden tai vähän kalliimpienkaan osalta.
Enpä uskoisi premien olevan pakon sanelemia kompromisseja. Jäähän paljon merkkejä,malleja jotka ovat ihan käyttökelpoisia,sekä hinnaltaan edullisempia valittaviksi. Mutta "jostain" syystä eivät kelpaa. Autoa valittaessa itselläni painaa hyvin paljon koko, syyt olen jo aiemmissa keskusteluissa kertonut. Omista mahdollisuuksistani valita kulkine, on kenties parempi olla hiljaa.
Ja niiden premien yläpuolelle jää vastaavasti lukuisia kalliimpia merkkejä/malleja, joita ei osteta koska...
Monikohan valitsisi ilmaiseksi 325i sedanin, jos vieressä olisi ilmainen M3 sedan.
Ja niiden perusmerkkienkin alle jää autoja, jotka ovat selvästi halvempia, käyttökelpoisia. Eikö se VW Golf sitten olekaan pakon sanelema kompromissi, kun halvempia ja yhtä käyttökelpoisia löytyisi vaikka millä mitalla?
Takaisin lähtöruutuun siis.
[quote="simppa"
Takaisin lähtöruutuun siis.
Juu, lähtöruutuun takaisin, eli miksi premimerkkejä on niin tärkeätä arvostella? Kenties halutaan arvostusta halvemmalle valinnalle, miksi? Kuitenkin meillä kaikilla on omat kriteerit kaikkiin valintoihimme. Olla "käyttökelpoinen" ei ole kaikille "haluttu"
simppa:
Heh, mikä on kenelle kalliimpaa tai halvempaa, niin sehän riippuu henkilöstä, vai mitä?
juster:
Ketä kiinnostaa joku helvetin elinkustannusindeksi ?
Ja 416 000 mummoa on kuitenkin tarpeeksi lähellä puolta miljoonaa, jotta oikea suuruusluokka hahmottuu.
Varsinkin kun ottaa huomioon, että euroon siirtymisen jälkeen aika monelta on kadonnut tyystin kyky hahmottaa hintaeroja verrattuna markka-aikaan. Bensakin saattaa olla 10 senttiä litralta kalliimpaa toisella puolella katua, ja joku ääliö vielä sieltäkin menee tankkaamaan....