Mistä tasapäistämisestä sä oikein puhut? Minun kysymykseni kuuluu, että voiko tilanne muuttua: entäs jos Ford/Opel/Citroen pukkaavat sellaisen auton jota kaikki alkavat haluta?
Ei kai sellaista autoa olekaan, jota kaikki haluaisivat. Ihmiset arvostaa niin erilaisia asioita. Jotkut arvostaa auton korkeaa ns. premium-imagoa yli kaiken ja mikään muu ei kelpaa oli auto millainen tahansa, toiset arvostaa auton tyylikkyyttä ja muotoilua ja ei välitä imagosta, toiset auton urheilullisuutta, toisille muotoilu ja tyyliseikat on sivuasia ja vain ominaisuudet ratkaisee. On niitäkin, joille ainut ratkaiseva asia on auton edullinen hinta ja edulliset käyttökustannukset. Moni tietenkin hakee noiden kaikkien asioiden kompromissia autostaan. Itse kuulun kategoriaan, joka arvostaa auton tyylikkyyttä ja muotoilua, joka pitää yhdistyä hyviin ominaisuuksiin ja pelkkä auton imago ja premium-status ei minulle riitä.
Esim. Opel on nyt kuvien perusteella onnistunut tekemään auton, jota varsin moni voisi haluta eli Insignian ja itselläkin on kiinnostus tuohon herännyt. Näin pari päivää sitten ekan kerran luonnossa uuden C5:n ja se oli kyllä erittäin hyvän näköinen auto ja miksipä tuosta ei voisi tulla hyvinkin haluttu. Ollakseen haluttu, auton pitää vaan olla myös luotettavan auton maineessa, hyvien ominaisuuksien ja onnistuneen muotoilun lisäksi ja luotettavaa mainetta ei ole ranskalaisilla autoilla eikä myöskään Opelilla eikä Fordilla. Itse nuo automerkit on maineensa pilanneet ja nyt yrittävät kampanjoida laatunsa puolesta. Esim. Renault ja Opel kampanjoivat kovasti laatunsa parantumisesta, mutta riittääkö se vakuuttamaan ostajia tehdäkseen niistä haluttuja. Ford taas ei edes yritä kampanjoida laadun parantumisestaan todennäköisesti huonon taloudellisen tilanteensa takia.
Kyllä minä ainakin juon ennemmin huomattavasti kalliimpaa Finlandia Vodkaa saati vielä parempaa, kuin jotain ihme halvinta kuraa, varmaan moni muukin.
Tuossa tullaan taas vain hintaan (vrt autojen statukset), ehkä jopa hianompaan etikettiin/pulloon (vrt muotoiluun).
Kuitenkin sama Suomessa "huomattavasti kalliimpi Finlandia" on ihan samanhintaista Keski-Euroopassa, kuin se "Kura"-merkkinen.
Eipä olisi voinut parempaa esimerkkiä keksiä kuin Finlandia Vodka! Kuten tuosta erinomaisesti huomataan, samat säännöt pätee markkinoinnissa niin autoissa kuin viinoissakin. Fiilis nousee, kun pullon muotoilu ei ole mallia tavis...
Mondeo on Audia parempi ajaa, ei sille mitään voi. Fordin kiihtyvyyden olet muuten katsonut väärin, samoin hinnan.
ihan foordin sivuilta hinta (ghia) jo suorituskyky tarkistettu !
ja mikä parasta tuo audin uusi 2.0TFSI moottori on saatavan myös hieman kesytetynä hintaan 38800EUR(business) 180hp/320Nm, kulutus sama kuin tehokkammassa mallissa , kiihtyvyys 7,9 Sek. Näin audin hankintahintakin alittaa foortin 1350 EUR:lla silti pysyen suorituskyvyssä lähes foordin veroisena.
Autoissa premium ilmenee erittäin paljon fiilis tasolla. Siis mitä korvien välissä tuntuu kun lähtee "paanalle". Premi-käsitteet ovat pitkän aikavälin tuotos autoissa, tuntuu lähinnä, että ei-premillä ajaville nämä määritteet ovat kielteisiä. Ei meille muille.
Fiilistaso ja se, miltä tuntuu korvien välissä on ERITTÄIN henkilökohtaista, eikö vain? Miksi se, miltä sinusta tuntuu pitäisi olla premiumia myös minulle sitten? Muistelen, että olet puhunut tästä itsekin. Tämä on vähän ristiriidassa siihen, miten täällä puhutaan jostakin omasta autoluokasta, niinkuin se olisi sääntö.
Eikös se juuri ole HENKISTÄ tasapäistämistä jos mikä? "Sinun premiumisi on vain oltava sama kuin minulla". Sitähän sinä tarkoitat tuolla tavallaan?
Sen takia jonkun auton nostaminen yleisesti premiumiksi on juuri markkinointihömppää, korvienvälihommaa. Ja juuri sen takia koko käsitteestä pitäisi lakata puhumasta MUUTA KUIN henk.koht. tasolla!
Pidä siis ihmeessä oma käsityksesi sinun premiumhaluistasi ja -tasoistasi, mutta älä puhu täällä niinkuin se olisi joku määräys, joka koskee kaikkien korvien väliä.
A-utoilija:
Ollakseen haluttu, auton pitää vaan olla myös luotettavan auton maineessa. Hyvien ominaisuuksien ja onnistuneen muotoilun lisäksi ja luotettavaa mainetta ei ole ranskalaisilla autoilla eikä myöskään Opelilla eikä Fordilla. Itse nuo automerkit on maineensa pilanneet ja nyt yrittävät kampanjoida laatunsa puolesta. Esim. Renault ja Opel kampanjoivat kovasti laatunsa parantumisesta, mutta riittääkö se vakuuttamaan ostajia tehdäkseen niistä haluttuja. Ford taas ei edes yritä kampanjoida laadun parantumisestaan todennäköisesti huonon taloudellisen tilanteensa takia.
Esimerkiksi Mersulla on kampanja ovien ruostumisen takia, TAAS! Ei nosta kovinkaan paljon auton haluttavuutta, vai mitä? On mielestäni pilaamassa osaltaan auton mainetta.
On varmaan totta, että Citikka, Opel ja Ford saavat tehdä töitä, että maine parantuisi joidenkin silmissä, mutta se koskee vain näitä "jämähtäjiä" etupäässä. Autoilla on riittänyt ottajia kummasti kuitenkin, eikö se kerro mitään luottamuksesta noita merkkejä kohtaan.
Se on juuri sitä näiden merkkien ostajien henk.koht.premiumiutta parhaimmillaan!
No niin, otetaan tavaksi vatakkainasettelu (jos joku ei jaksa näitä veivauksia niin älkää lukeko)
Sitten johtopäätökset:
MONDEO:
+ paremmat tilat
+ halvempi hankintahinta 4900 EUR
AUDI
+ parempi suorituskyky
+ taloudellisuus (keskikulutus 0.8 l/100km pienempi, bensakuluissa säästöä 188 EUR/vuosi)
+ parempi vääntö ja teho
+ parempi jälleenmyyntiarvo
Jokainen voi päätellä haluaako maksaa tuon 200EUR/vuósi ekstraa vai ei.Ainakin minä haluan.
Jos talousasiat ottaa yhdeksi kokonaisuudekseen (siis yhteensä hinta + kulutus + jälleenmyyntiarvo), alfredinkin arvioinnissa
Skoda Suberb , Ford Mondeo, Audi A6, BMW 5-sarja, MB E-sarja, Opel insignia, VW passat, Fiat Croma, Hyundai Grandeur)
Vastatkaa rehellisesti!
pitäisikö tälle premiun keskusteluule perustaa oma keskustelu...vai onko jo sellainen..ehkä..ettei joka hemmetin keskustelu päädy påremium-ei premiun vääntöön?
Eipä olisi voinut parempaa esimerkkiä keksiä kuin Finlandia Vodka! Kuten tuosta erinomaisesti huomataan, samat säännöt pätee markkinoinnissa niin autoissa kuin viinoissakin. Fiilis nousee, kun pullon muotoilu ei ole mallia tavis...
Ehdit ensin kehumaan esimerkin erinomaisuutta, mutta kerrottakoon vielä petokselle tämä järkyttävä totuus: kaikki Altian kirkkaat viinat Pöytäviinasta Finlandiaan tehdään samasta Ilmajoen Koskenkorvan viljapohjaisesta etanolista eikä edes laimennusvedessä ole merkkikohtaisia eroja.
Itse tosin kuulun ennemminkin viinin ja mallasviskin lipittäjiin enkä niinkään hifistele laimennetun puhtaan etanolin kanssa.
tuohon premium kinasteluun:
eikö auton haluttavuus/arvostus paljastu silloin kun unohdetaan raha. Jos saisit valita auton ilmaiseksi, mikä ottaisit? Vastatkaa rehellisesti!
Haluttavuus on eri asia kuin premiumius. Saat vastauksena siis jotakin muuta kuin sen, mikä on premium-käsitteen määritelmä.
alfred100:
pitäisikö tälle premiun keskusteluule perustaa oma keskustelu...vai onko jo sellainen..ehkä..ettei joka hemmetin keskustelu päädy påremium-ei premiun vääntöön?
Pitäisikö mielummin lakata puhumasta autoista jossakin premiumluokassa? Se on liian henkilökohtainen kokemus, jotta se voisi olla de facto.
Vähän niinkuin alettaisiin kinastelemaan jonkun väittämästä, että vain klassinen musiikki premium-musiikkia.
eikö auton haluttavuus/arvostus paljastu silloin kun unohdetaan raha. Jos saisit valita auton ilmaiseksi, mikä ottaisit ?
(valitaan kokoluoltaan suurinpiirtein samanlaiset autot)
Skoda Suberb , Ford Mondeo, Audi A6, BMW 5-sarja, MB E-sarja, Opel insignia, VW passat, Fiat Croma, Hyundai Grandeur)
Vastatkaa rehellisesti!
pitäisikö tälle premiun keskusteluule perustaa oma keskustelu...vai onko jo sellainen..ehkä..ettei joka hemmetin keskustelu päädy påremium-ei premiun vääntöön?
No niin, nyt alfredkin on huomannut, että Mondeota pitää verrata A6:een eikä A4:ään - sillä lailla! Tosin sisätiloiltaan Mondeo on useimpia noita suurempi...
Jos vaikkapa A6 ja Mondeo laitetaan vastakkain, saattaisin ilmaiseksi tai samalla hinnalla hyvinkin ottaa A6:n, vaikka onkin jo vähän kulahtanut malli. Takavetoisia en itse asiasssa huolisi - liian "premiumia" minulle.
eikö auton haluttavuus/arvostus paljastu silloin kun unohdetaan raha. Jos saisit valita auton ilmaiseksi, mikä ottaisit ?
(valitaan kokoluoltaan suurinpiirtein samanlaiset autot)
Skoda Suberb , Ford Mondeo, Audi A6, BMW 5-sarja, MB E-sarja, Opel insignia, VW passat, Fiat Croma, Hyundai Grandeur)
Vastatkaa rehellisesti!
Tuosta joukosta jos ilmaiseksi saisi valita, niin valinta olisi Audi A6. Perusteet tyylikkyys ulkoa ja sisältä ja ominaisuudet. Unohdit muuten joukosta Volvo S80 ja jos se olisi mukana, niin sitten se koska ominaisuudet on aika tasoissa, mutta arvostamani mukavuus ja hiljaisuus ovat Volvon eduksi, vaikka ulkonäkö onkin hitusen Audin eduksi. Minun silmissä Audin ja Volvon imago ja haluttavuus ovat suunnilleen samaa tasoa.
Noiden jälkeen tulisikin sitten järjestyksessä:
Opel Insignia, BMW 5-sarja, MB E-sarja, VW Passat, Mondeo, Skoda Suberb ja loppuja en haluaisi ilmaiseksikaan.
Tuosta joukosta jos ilmaiseksi saisi valita, niin valinta olisi....
No olet nyt valinnut suosikkisi.
Mitäs jos kysely tehtäisiin
- New Yorkissa
- Pakistanissa
- Zimbabwessa
- Tiibetissä
- Uzbekistanissa
Voisi olla vähän erilainen lista ylipäätään ja keskustelu näistä premiumeista! Mikä vain osoittaa ettei homma ole mitenkään määrämuotoista tai yhteismitallista, joka taas kerran vain korostaa sitä, ettei joku auto voisi olla premium kuin SINUN ITSESI mielestä, ei absoluuttinen totuus.
Miksi täällä siis puhutaan kuin se olisi absoluuttista? Ymmärrätkö eron vielä alfred100?
Fiilistaso ja se, miltä tuntuu korvien välissä on ERITTÄIN henkilökohtaista, eikö vain? Miksi se, miltä sinusta tuntuu pitäisi olla premiumia myös minulle sitten? Muistelen, että olet puhunut tästä itsekin. Tämä on vähän ristiriidassa siihen, miten täällä puhutaan jostakin omasta autoluokasta, niinkuin se olisi sääntö.
Eikös se juuri ole HENKISTÄ tasapäistämistä jos mikä? "Sinun premiumisi on vain oltava sama kuin minulla". Sitähän sinä tarkoitat tuolla tavallaan?
Sen takia jonkun auton nostaminen yleisesti premiumiksi on juuri markkinointihömppää, korvienvälihommaa. Ja juuri sen takia koko käsitteestä pitäisi lakata puhumasta MUUTA KUIN henk.koht. tasolla!
Pidä siis ihmeessä oma käsityksesi sinun premiumhaluistasi ja -tasoistasi, mutta älä puhu täällä niinkuin se olisi joku määräys, joka koskee kaikkien korvien väliä.
Enpä kai ole omia määritteitäni vaatinut kenellekkään miksikään ohjeeksi. Vaan ja ainoastaan tuonut esiin näkemyksen mitkä omalla (ja aika monella muulla) vaikuttavat valintoihin. Sinulle näköjään kaikki luokittelu on kielteistä. Kyllä kovasti kyseenalaistat nämä premi-käsitteet. Ne vaan ovat aikoinaan syntyneet, ja mielestäni on erittäin hyvä asia, että näin on. Jos kaikki "aineellinen" olisi samalla lailla arvostettua, niin tämä yhteiskunta olisi aika kuollut henkisesti.
Enpä kai ole omia määritteitäni vaatinut kenellekkään miksikään ohjeeksi. Vaan ja ainoastaan tuonut esiin näkemyksen mitkä omalla (ja aika monella muulla) vaikuttavat valintoihin.
Ne sinulle suotakoon, mutta se ei yksistään tee sinun valitsemaasi automerkkiä yleispätevästi premiumiksi, eihän?
MMS:
Kyllä kovasti kyseenalaistat nämä premi-käsitteet. Ne vaan ovat aikoinaan syntyneet, ja mielestäni on erittäin hyvä asia, että näin on. Jos kaikki "aineellinen" olisi samalla lailla arvostettua, niin tämä yhteiskunta olisi aika kuollut henkisesti.
"Aikoinaan syntyneet", voi hyvät hyssykät sun kanssas!
Tottakai minä kyseenalaistan sellaisen TM-nettisivulla ja automarkkinoinnissa esiintyvän käsitteen kuin premiumautoluokka! Niin kauan kuin se on jotakin muuta kuin korvienvälijuttu.
Omat käsityksesi ovat varmaan "aikoinaan syntyneet" SINUN päässäsi, mutta et voi listata sitä tänne totuutena, VAIN mielipiteenäsi, johon sinulla on oikeus toki.
Tästä on keskusteltu paljon aiemmissa säikeissä, mutta vaikka olen KUINKA yrittänyt kysellä, niin eipä ole kellään ollut pokkaa listata automerkkejä premiumiksi!
HYVIN kuvaavaa koko asetelmasta, eli aivan mahdotonta loppujenlopuksi!
No niin, nyt alfredkin on huomannut, että Mondeota pitää verrata A6:een eikä A4:ään - sillä lailla!
....no yleisön pyynnöstä....ja avarakatseinen kun olen..
Mitäs jos kysely tehtäisiin
- New Yorkissa
- Pakistanissa
- Zimbabwessa
- Tiibetissä
- Uzbekistanissa
veikkaisn että tulos kolmen osalta olis selvä.Ja luulempa vielä että mitä tietämättömältä (siis henkilöiltä jota autoista eivät tiedä muuat kuin että niissä on 4 pyörää vastaus olisi MB. Mantereesta ja rodusta piittaamatta.
Haluttavuus on eri asia kuin premiumius
hieman eri mieltä, tuolla haluttavuudella saadaan imagoa. Imagolla pystytään pitämään hieman korkeampia hintoja. Korkeimmilla hinnoilla saadaa paukkuja tuotekehitykseen. Tuotekehityksellä sadaan innovaatioita, uutta tekniikkaa ja kenties parempaa muotoilua. Uusi tekniikka parempi muotoilu taas lisää haluttavuutta.
OMA mielipiteeni on että noista käsiteistä se KEKSITTY premium käsite muodostuu...valtaosalle meistä.
Miksi täällä siis puhutaan kuin se olisi absoluuttista? Ymmärrätkö eron vielä alfred100?
ymmärrän hyvin, mutta enhän minä ole omia mielipiteitä faktoina esittänyt, ainioastaan erilaisia näkökulmia asiaan ja nimenomaan mielipiteitä...
veikkaisn että tulos kolmen osalta olis selvä.Ja luulempa vielä että mitä tietämättömältä vastaus olisi MB. Mantereesta ja rodusta piittaamatta.
Joo, paljon mahdollista. Siten puhutaankin brändistä, joka MB:llä on vahva.
Kumpaas juot: Pepsiä vai Coca Colaa, vai peräti Olvi Colaa? Jos vastaus on Coca Cola, niin onko se premium colaa sitten?
tuolla haluttavuudella saadaan imagoa.
...joka esim. Toyotalla on vahva ja sehän on kaikkien aikojen halutuin merkki Suomessa (koska on ostetuin)! Se on siis PREMIUM....vai?
Imagolla pystytään pitämään hieman korkeampia hintoja..
Toyota ei olekaan enää kovin edullinen auto hankintahinnaltaan, suhteessa. Se on siis PREMIUM....vai?
Tuotekehityksellä saadaan innovaatioita, uutta tekniikkaa ja kenties parempaa muotoilua. Uusi tekniikka parempi muotoilu taas lisää haluttavuutta.
Innovaatiot ja uusi tekniikka menee paremmin jakeluun, mutta "parempi muotoilu"... Hmmmmmmmm... Sekin on niin makuasia ja on havaittavissa muotivirtauksia, välillä kanttiautoja, sitten pitää olla kaikissa joku pokkaus jossakin kohtaa, tai takavalot ylä-/alanurkassa jne. Hömpänpömppää, ei premiumiutta. Vahvasti karrikoiden!
mutta enhän minä ole omia mielipiteitä faktoina esittänyt, ainioastaan erilaisia näkökulmia asiaan ja nimenomaan mielipiteitä...
Puuttumatta ollenkaan siihen mikä on ja mikä ei premiumia määritteenä, ainakin minulla haluttavuus ja premium käsitteet (jotka siis ovat henkilökohtaisia) menevät eri suuntaan.
OMASTA MIELESTÄNI esim Volvo ja Mersu kuuluvat premiumluokkaan, mutta ne eivät vain sytytä ja en ole niitä koskaan hankkinut. Sen sijaan esim Subaru on mielestäni valovuoden premiumimagossa esim Volvoa jäljessä, mutta Subben hankintaa voisin harkitakin. Fiilisjuttuja.
Mainittakoon että muutaman premikan omistaneena en pidä merkkejä mitenkään absoluuttisesti parempana kuin ns tavikset, imagojuttuja enimmäkseen. Tilanne voisi muuttua yläpään malleissa (AMG, M sarja, RS jne) joissa puhutaan oikeasti huipputekniikasta toisin kuin entry-malleissa, mutta näihin minulla ei ole taloudellisia rahkeita.
No niin, nyt alfredkin on huomannut, että Mondeota pitää verrata A6:een eikä A4:ään - sillä lailla!
....no yleisön pyynnöstä....ja avarakatseinen kun olen..
Mitäs jos kysely tehtäisiin
- New Yorkissa
- Pakistanissa
- Zimbabwessa
- Tiibetissä
- Uzbekistanissa
veikkaisn että tulos kolmen osalta olis selvä.Ja luulempa vielä että mitä tietämättömältä (siis henkilöiltä jota autoista eivät tiedä muuat kuin että niissä on 4 pyörää vastaus olisi MB. Mantereesta ja rodusta piittaamatta.
Jatka avarakatseisuuttasi - nyt alat lähestyä jo tietoa, missä kokoluokassa A4 on, ja missä Mondeo,Passat ja Superb.
Aikoinaan oli lehdissä juttua, että eteläisessä Afrikassa ei huolittu muita käytettyjä automerkkejä Euroopasta kuin Pösöjä. Silloin Afrikasssa Peugeot oli vähintään yhtä hyvässä maineessa kuin Mercedes-Benz Euroopassa. Molemmissa maanosissa tilanne on sittemmin muuttunut,nykyään Hiace Afrikassa on kova sana; Euroopassa ei enää tiedetä, mikä on "premiumia" ja mikä ei. Ehkäpä automerkki, joka kertoo käydessään omistajansa: Ratan Tatan Ratan Tatan, Ratan Tatan - eli Jaguar.
Turkin pikkukylissä auton on oltava Transit, muu ei kelpaa.
Kyllä minä ainakin juon useimmiten ihan Lidlin colaa, normihinta 1,29 egeä 2 litraa, ja vielä useimmiten tarjouksessa 0,99 eli jos vertaa siihen, että puolen litran pullo kökä-kölää maksaa 1,5-2 euroa, niin siinähän säästää jo aivan sikana !!
Sen sijaan tämä premium-määrittely on varmaan ikukysymys.
...joka esim. Toyotalla on vahva ja sehän on kaikkien aikojen halutuin merkki Suomessa (koska on ostetuin)! Se on siis PREMIUM....vai?
Imagolla pystytään pitämään hieman korkeampia hintoja..
Toyota ei olekaan enää kovin edullinen auto hankintahinnaltaan, suhteessa. Se on siis PREMIUM....vai?
Heh, kyllähän tojon suosio perustuu lähinnä siihen, että ne myydyimmät mallit on suhteellisen edullisia perusautoja. Lähinnä massojen ostokykyyn nähden. Ainahan Suomessa myynnin kärkimerkki on painottunut halvempiin tuotteisiin. Jos senkin joutuu vielä velkarahalla ostamaan, arvostus ostajalla varmaan nousee. Premiumista on kait turha puhua.
itse olen valmis myöntämään että foordin mondeo on sitä premiumia (iso , hyvinvarusteltu ja ajettavuudeltaan mainio auto) ja A4:nen (pieni,kallis, huonompi ajettavuus kuin mondeolla)...ei haitta ollenkaan, mutta mistä ihmeestä johtuu että mondeokuski ei milään tahdo myöntää että audi on premiumia ja foordi ei ? kertokaapa
Heitäpäs listasi, niin saadaan MIELIPITEESI!
ALFREDIN VIRALLINEN PREMIUMLISTA:
(puhutaan nyt vain pääasiassa henkilöautoista, ei urheiluautoista)
MB,AUDI;BMW,LEXUS,CADILLAC, BENTLEY, ASTON MARTIN, MASERATI...etc
isoimman sitikan myönnän premiumiksi samoin hondan legendin ja onhan niitä varmaan muitakin vastaavia tapauksia...
A-mersu, 1-bemari, A2 eivät ole premiumia (pikkuautot eivät voi olla premiumia, olkoot vaikka varustettu rakettimoottorilla ja hierovalla keinutuolilla)
JA TÄMÄ ON FAKTAA ! ( siis oma mieliipeeni )
Ja Taiwanissa kärki on tyytyväisyydessä:
ja millä tapaa asiakastyytyväisyys kuvastaa haluttavuutta ?
suomessa tojo kuski on varsin tyytyväinen ajokkiinsa, mutta ei se tee tojosta yhtään sen haluttampaa kuin se on vaikka hinta ja laatu tojossa enemmän kuin hyvin kohdallaan.
En itse ainakaan osta autoa sillä persuteella kuinka tyytyväisiä muut vastaavan ajoneuvon omistajat ovat. Tekekö joku muu ?
suomessa tojo kuski on varsin tyytyväinen ajokkiinsa, mutta ei se tee tojosta yhtään sen haluttampaa kuin se on vaikka hinta ja laatu tojossa enemmän kuin hyvin kohdallaan.
En itse ainakaan osta autoa sillä persuteella kuinka tyytyväisiä muut vastaavan ajoneuvon omistajat ovat. Tekekö joku muu ?
Ilmankos niitä Toyotoja maailmanlaajuisesti myydään niin vähän ja Audeja paljon- Toyotat eivät ole haluttuja !!
Minun makuun tuossa alfredin listassa oli mukana urheiluautomerkkejä, mutta lienee (taas) makuasia.
En itse ainakaan osta autoa sillä persuteella kuinka tyytyväisiä muut vastaavan ajoneuvon omistajat ovat. Tekekö joku muu ?
Voi veikkonen, SUURIN OSA! Senhän takia täälläkin on vääntöä, mitäs muuten luulisit? Sen takia täällä pitää luoda (auto-)merkillisiä luokituksia kuten "tavisauto" ja "premiumauto".
haa, vanha autoni oli tuossa huonojen joukossa, siis keskikastin alapuolella, no eipä siihen tullut 4v taipaleella ainuttakaan vikaa, ei tarvinut kuin huollossa käyttää....
kuinkahan helppoa olisikan ollut tojotalla ajaminen....en osaa edes kuvitella.....
haa, vanha autoni oli tuossa huonojen joukossa, siis keskikastin alapuolella, no eipä siihen tullut 4v taipaleella ainuttakaan vikaa, ei tarvinut kuin huollossa käyttää....
kuinkahan helppoa olisikan ollut tojotalla ajaminen....en osaa edes kuvitella.....
Uusi tapa määritellä "premium": luotettavuudessa korkeintaan keskikastia. Jos auto on huomattavan luotettava, se on tipahtanut premium-luokasta pois. Kiitokset, alfred!!
Uusi tapa määritellä "premium": luotettavuudessa korkeintaan keskikastia. Jos auto on huomattavan luotettava, se on tipahtanut premium-luokasta pois. Kiitokset, alfred!!
haa, mistäs tiedät mikä oli vanha autoni? siinä viikonlopun pähkinä. nyt suunta kohti laiturinnokkaa...ja hyvää viikonloppua kaikille...
Uusi tapa määritellä "premium": luotettavuudessa korkeintaan keskikastia. Jos auto on huomattavan luotettava, se on tipahtanut premium-luokasta pois. Kiitokset, alfred!!
haa, mistäs tiedät mikä oli vanha autoni? siinä viikonlopun pähkinä. nyt suunta kohti laiturinnokkaa...ja hyvää viikonloppua kaikille...
OMASTA MIELESTÄNI esim Volvo ja Mersu kuuluvat premiumluokkaan, mutta ne eivät vain sytytä ja en ole niitä koskaan hankkinut. Sen sijaan esim Subaru on mielestäni valovuoden premiumimagossa esim Volvoa jäljessä, mutta Subben hankintaa voisin harkitakin. Fiilisjuttuja.
-Ei Subaru pyrikkään sen tavallisilla malleilla olemaan mikään juhlallinen ja ylellinen edustusauto, vaan se on tietynlainen auto hieman omassa genressään.
Eihän se edes vamista mitään isoa sedania millä se yrittäisi kilpailla tässä puhutussa premium-luokassa ( A6, MB-E, BMW 5, jne )
Jos puhutaan puhtaasti ''autona premium'', niin vastaan että ei ole -noin niinkun merkkinä. Yksittäiset mallit malliston huipulla kylläkin ovat monelta osin täysin vertailukelpoisia moniin premiumeihin.
Tilanne voisi muuttua yläpään malleissa (AMG, M sarja, RS jne) joissa puhutaan oikeasti huipputekniikasta toisin kuin entry-malleissa, mutta näihin minulla ei ole taloudellisia rahkeita.
-Tuonne mallistojen huipulle/sporttimalleihin Subarulla on lähes joka automallillaan ( Impreza Sti, Legacyt 3.0, 2.5t ja Sti, Forester XT ) huippulaadukas auto heittää toisin kuin monella muulla merkillä.
Myös möhkömaasturi Tribeca on ylellinen ja hieno peli, 6-sylinterinen 3.6 litrainen boxer, hinta lähentelee herkuilla 90 tonnia.
Kumppani:
Ei kai sellaista autoa olekaan, jota kaikki haluaisivat. Ihmiset arvostaa niin erilaisia asioita. Jotkut arvostaa auton korkeaa ns. premium-imagoa yli kaiken ja mikään muu ei kelpaa oli auto millainen tahansa, toiset arvostaa auton tyylikkyyttä ja muotoilua ja ei välitä imagosta, toiset auton urheilullisuutta, toisille muotoilu ja tyyliseikat on sivuasia ja vain ominaisuudet ratkaisee. On niitäkin, joille ainut ratkaiseva asia on auton edullinen hinta ja edulliset käyttökustannukset. Moni tietenkin hakee noiden kaikkien asioiden kompromissia autostaan. Itse kuulun kategoriaan, joka arvostaa auton tyylikkyyttä ja muotoilua, joka pitää yhdistyä hyviin ominaisuuksiin ja pelkkä auton imago ja premium-status ei minulle riitä.
Esim. Opel on nyt kuvien perusteella onnistunut tekemään auton, jota varsin moni voisi haluta eli Insignian ja itselläkin on kiinnostus tuohon herännyt. Näin pari päivää sitten ekan kerran luonnossa uuden C5:n ja se oli kyllä erittäin hyvän näköinen auto ja miksipä tuosta ei voisi tulla hyvinkin haluttu. Ollakseen haluttu, auton pitää vaan olla myös luotettavan auton maineessa, hyvien ominaisuuksien ja onnistuneen muotoilun lisäksi ja luotettavaa mainetta ei ole ranskalaisilla autoilla eikä myöskään Opelilla eikä Fordilla. Itse nuo automerkit on maineensa pilanneet ja nyt yrittävät kampanjoida laatunsa puolesta. Esim. Renault ja Opel kampanjoivat kovasti laatunsa parantumisesta, mutta riittääkö se vakuuttamaan ostajia tehdäkseen niistä haluttuja. Ford taas ei edes yritä kampanjoida laadun parantumisestaan todennäköisesti huonon taloudellisen tilanteensa takia.
Kumppani:
Eipä olisi voinut parempaa esimerkkiä keksiä kuin Finlandia Vodka! Kuten tuosta erinomaisesti huomataan, samat säännöt pätee markkinoinnissa niin autoissa kuin viinoissakin. Fiilis nousee, kun pullon muotoilu ei ole mallia tavis...
ihan foordin sivuilta hinta (ghia) jo suorituskyky tarkistettu !
ja mikä parasta tuo audin uusi 2.0TFSI moottori on saatavan myös hieman kesytetynä hintaan 38800EUR(business) 180hp/320Nm, kulutus sama kuin tehokkammassa mallissa , kiihtyvyys 7,9 Sek. Näin audin hankintahintakin alittaa foortin 1350 EUR:lla silti pysyen suorituskyvyssä lähes foordin veroisena.
No niin, otetaan tavaksi vatakkainasettelu (jos joku ei jaksa näitä veivauksia niin älkää lukeko)
tällä kertaa vastakkain hinnaston alapään ajoneuvot ja molemmat business varustelulla
Ensin Faktat:
A4 1.8TFSI
TEHO: 160 Hv
VÄÄNTÖ: 250 NM
KIIHTYVYYS: 0-100km/h 8.6 sek
KULUTUS: ( kaupunki/maantie/yhdistetty) 9.6/5,7/7.1 L
PÄÄSTÖT: 169 g/km
HINTA: 37600 EUR (business versio - 4 ovien sedan)
JÄLLEENMYYNTIARVO 4 vuoden kuluttua (50 % uuden hinnasta) 18800 EUR
BESNSAKULUT ( 15000 km/vuosi, lasketaan keskikulutuksen mukaan) ==> 1672 EUR/vuosi
KULUT 4:ssa vuodessa: (bensa+arvonalenema) = 25488 EUR
Väliraha vaihdettaessa 4 vuoden kuluttua uuteen vastaavaan: 18800 EUR
KULUT 4:ssa vuodessa: (bensat+arvonalenema+uusi auto) =44288 EUR
MONDEO
MONDEO 2.5 Duratec
TEHO: 145 Hv
VÄÄNTÖ: 190 NM
KIIHTYVYYS: 0-100km/h 9.9 sek
KULUTUS: ( kaupunki/maantie/yhdistetty) 11.2/6.0/7.9 L
PÄÄSTÖT: 189 g/km
HINTA: 32700 EUR (business varustelu - 4 ovien sedan)
JÄLLEENMYYNTIARVO 4 vuoden kuluttua (45 % uuden hinnasta) 14715 EUR
BESNSAKULUT ( 15000 km/vuosi, lasketaan keskikulutuksen mukaan) ==> 1860 EUR/vuosi
KULUT 4:ssa vuodessa: (bensa+arvonalenema) = 25425 EUR
Väliraha vaihdettaessa 4 vuoden kuluttua uuteen vastaavaan: 17985 EUR
KULUT 4:ssa vuodessa: (bensat+arvonalenema+uusi auto) =43410 EUR
Sitten johtopäätökset:
MONDEO:
+ paremmat tilat
+ halvempi hankintahinta 4900 EUR
AUDI
+ parempi suorituskyky
+ taloudellisuus (keskikulutus 0.8 l/100km pienempi, bensakuluissa säästöä 188 EUR/vuosi)
+ parempi vääntö ja teho
+ parempi jälleenmyyntiarvo
Jälleen päädytään siihen että Mondeaon valintaa puoltaa tilat ja edullisempi hankintahinta.
A4 valintaa puoltaa suorituskyvyn lisäksi taloudelisuuus ( bensakulut & jälleenmyyntiarvo).
Käyttökustannukset neljältä vuodelta ovat samat.
Varusteluissa on eroja; toisessa on jotain mitä toisessa ei ja päinvastoin.
Mielenkiintoisin seikka tässä laskelmassa on se että 4 vuoden kulut(bensat+arvonalenema+uusi auto)
ovat vain noin 800 EUR fordin eduksi. Tämä on kai sitten sen premiumin hinta eli 200 EUR/vuosi.
Jokainen voi päätellä haluaako maksaa tuon 200EUR/vuósi ekstraa vai ei.Ainakin minä haluan.
MMS:
Autoissa premium ilmenee erittäin paljon fiilis tasolla. Siis mitä korvien välissä tuntuu kun lähtee "paanalle". Premi-käsitteet ovat pitkän aikavälin tuotos autoissa, tuntuu lähinnä, että ei-premillä ajaville nämä määritteet ovat kielteisiä. Ei meille muille.
Fiilistaso ja se, miltä tuntuu korvien välissä on ERITTÄIN henkilökohtaista, eikö vain? Miksi se, miltä sinusta tuntuu pitäisi olla premiumia myös minulle sitten? Muistelen, että olet puhunut tästä itsekin. Tämä on vähän ristiriidassa siihen, miten täällä puhutaan jostakin omasta autoluokasta, niinkuin se olisi sääntö.
Eikös se juuri ole HENKISTÄ tasapäistämistä jos mikä? "Sinun premiumisi on vain oltava sama kuin minulla". Sitähän sinä tarkoitat tuolla tavallaan?
Sen takia jonkun auton nostaminen yleisesti premiumiksi on juuri markkinointihömppää, korvienvälihommaa. Ja juuri sen takia koko käsitteestä pitäisi lakata puhumasta MUUTA KUIN henk.koht. tasolla!
Pidä siis ihmeessä oma käsityksesi sinun premiumhaluistasi ja -tasoistasi, mutta älä puhu täällä niinkuin se olisi joku määräys, joka koskee kaikkien korvien väliä.
A-utoilija:
Ollakseen haluttu, auton pitää vaan olla myös luotettavan auton maineessa. Hyvien ominaisuuksien ja onnistuneen muotoilun lisäksi ja luotettavaa mainetta ei ole ranskalaisilla autoilla eikä myöskään Opelilla eikä Fordilla. Itse nuo automerkit on maineensa pilanneet ja nyt yrittävät kampanjoida laatunsa puolesta. Esim. Renault ja Opel kampanjoivat kovasti laatunsa parantumisesta, mutta riittääkö se vakuuttamaan ostajia tehdäkseen niistä haluttuja. Ford taas ei edes yritä kampanjoida laadun parantumisestaan todennäköisesti huonon taloudellisen tilanteensa takia.
Esimerkiksi Mersulla on kampanja ovien ruostumisen takia, TAAS! Ei nosta kovinkaan paljon auton haluttavuutta, vai mitä? On mielestäni pilaamassa osaltaan auton mainetta.
On varmaan totta, että Citikka, Opel ja Ford saavat tehdä töitä, että maine parantuisi joidenkin silmissä, mutta se koskee vain näitä "jämähtäjiä" etupäässä. Autoilla on riittänyt ottajia kummasti kuitenkin, eikö se kerro mitään luottamuksesta noita merkkejä kohtaan.
Se on juuri sitä näiden merkkien ostajien henk.koht.premiumiutta parhaimmillaan!
alfred100:
Jos talousasiat ottaa yhdeksi kokonaisuudekseen (siis yhteensä hinta + kulutus + jälleenmyyntiarvo), alfredinkin arvioinnissa
jää lopputulemaksi
Ford
+ paremmat tilat
+ parempi kokonaistalous
Audi
+ parempi teho ja vääntö
Ja entä se Passat ??
tuohon premium kinasteluun:
eikö auton haluttavuus/arvostus paljastu silloin kun unohdetaan raha. Jos saisit valita auton ilmaiseksi, mikä ottaisit ?
(valitaan kokoluoltaan suurinpiirtein samanlaiset autot)
Skoda Suberb , Ford Mondeo, Audi A6, BMW 5-sarja, MB E-sarja, Opel insignia, VW passat, Fiat Croma, Hyundai Grandeur)
Vastatkaa rehellisesti!
pitäisikö tälle premiun keskusteluule perustaa oma keskustelu...vai onko jo sellainen..ehkä..ettei joka hemmetin keskustelu päädy påremium-ei premiun vääntöön?
Herbert:
Ehdit ensin kehumaan esimerkin erinomaisuutta, mutta kerrottakoon vielä petokselle tämä järkyttävä totuus: kaikki Altian kirkkaat viinat Pöytäviinasta Finlandiaan tehdään samasta Ilmajoen Koskenkorvan viljapohjaisesta etanolista eikä edes laimennusvedessä ole merkkikohtaisia eroja.
Itse tosin kuulun ennemminkin viinin ja mallasviskin lipittäjiin enkä niinkään hifistele laimennetun puhtaan etanolin kanssa.
alfred100:
Haluttavuus on eri asia kuin premiumius. Saat vastauksena siis jotakin muuta kuin sen, mikä on premium-käsitteen määritelmä.
alfred100:
Pitäisikö mielummin lakata puhumasta autoista jossakin premiumluokassa? Se on liian henkilökohtainen kokemus, jotta se voisi olla de facto.
Vähän niinkuin alettaisiin kinastelemaan jonkun väittämästä, että vain klassinen musiikki premium-musiikkia.
alfred100:
No niin, nyt alfredkin on huomannut, että Mondeota pitää verrata A6:een eikä A4:ään - sillä lailla! Tosin sisätiloiltaan Mondeo on useimpia noita suurempi...
Jos vaikkapa A6 ja Mondeo laitetaan vastakkain, saattaisin ilmaiseksi tai samalla hinnalla hyvinkin ottaa A6:n, vaikka onkin jo vähän kulahtanut malli. Takavetoisia en itse asiasssa huolisi - liian "premiumia" minulle.
alfred100:
Tuosta joukosta jos ilmaiseksi saisi valita, niin valinta olisi Audi A6. Perusteet tyylikkyys ulkoa ja sisältä ja ominaisuudet. Unohdit muuten joukosta Volvo S80 ja jos se olisi mukana, niin sitten se koska ominaisuudet on aika tasoissa, mutta arvostamani mukavuus ja hiljaisuus ovat Volvon eduksi, vaikka ulkonäkö onkin hitusen Audin eduksi. Minun silmissä Audin ja Volvon imago ja haluttavuus ovat suunnilleen samaa tasoa.
Noiden jälkeen tulisikin sitten järjestyksessä:
Opel Insignia, BMW 5-sarja, MB E-sarja, VW Passat, Mondeo, Skoda Suberb ja loppuja en haluaisi ilmaiseksikaan.
A-utoilija:
No olet nyt valinnut suosikkisi.
Mitäs jos kysely tehtäisiin
- New Yorkissa
- Pakistanissa
- Zimbabwessa
- Tiibetissä
- Uzbekistanissa
Voisi olla vähän erilainen lista ylipäätään ja keskustelu näistä premiumeista! Mikä vain osoittaa ettei homma ole mitenkään määrämuotoista tai yhteismitallista, joka taas kerran vain korostaa sitä, ettei joku auto voisi olla premium kuin SINUN ITSESI mielestä, ei absoluuttinen totuus.
Miksi täällä siis puhutaan kuin se olisi absoluuttista? Ymmärrätkö eron vielä alfred100?
[quote="Kumppani"
Fiilistaso ja se, miltä tuntuu korvien välissä on ERITTÄIN henkilökohtaista, eikö vain? Miksi se, miltä sinusta tuntuu pitäisi olla premiumia myös minulle sitten? Muistelen, että olet puhunut tästä itsekin. Tämä on vähän ristiriidassa siihen, miten täällä puhutaan jostakin omasta autoluokasta, niinkuin se olisi sääntö.
Eikös se juuri ole HENKISTÄ tasapäistämistä jos mikä? "Sinun premiumisi on vain oltava sama kuin minulla". Sitähän sinä tarkoitat tuolla tavallaan?
Sen takia jonkun auton nostaminen yleisesti premiumiksi on juuri markkinointihömppää, korvienvälihommaa. Ja juuri sen takia koko käsitteestä pitäisi lakata puhumasta MUUTA KUIN henk.koht. tasolla!
Pidä siis ihmeessä oma käsityksesi sinun premiumhaluistasi ja -tasoistasi, mutta älä puhu täällä niinkuin se olisi joku määräys, joka koskee kaikkien korvien väliä.
Enpä kai ole omia määritteitäni vaatinut kenellekkään miksikään ohjeeksi. Vaan ja ainoastaan tuonut esiin näkemyksen mitkä omalla (ja aika monella muulla) vaikuttavat valintoihin. Sinulle näköjään kaikki luokittelu on kielteistä. Kyllä kovasti kyseenalaistat nämä premi-käsitteet. Ne vaan ovat aikoinaan syntyneet, ja mielestäni on erittäin hyvä asia, että näin on. Jos kaikki "aineellinen" olisi samalla lailla arvostettua, niin tämä yhteiskunta olisi aika kuollut henkisesti.
MMS:
Ne sinulle suotakoon, mutta se ei yksistään tee sinun valitsemaasi automerkkiä yleispätevästi premiumiksi, eihän?
MMS:
"Aikoinaan syntyneet", voi hyvät hyssykät sun kanssas!
Tottakai minä kyseenalaistan sellaisen TM-nettisivulla ja automarkkinoinnissa esiintyvän käsitteen kuin premiumautoluokka! Niin kauan kuin se on jotakin muuta kuin korvienvälijuttu.
Omat käsityksesi ovat varmaan "aikoinaan syntyneet" SINUN päässäsi, mutta et voi listata sitä tänne totuutena, VAIN mielipiteenäsi, johon sinulla on oikeus toki.
Tästä on keskusteltu paljon aiemmissa säikeissä, mutta vaikka olen KUINKA yrittänyt kysellä, niin eipä ole kellään ollut pokkaa listata automerkkejä premiumiksi!
HYVIN kuvaavaa koko asetelmasta, eli aivan mahdotonta loppujenlopuksi!
....no yleisön pyynnöstä....ja avarakatseinen kun olen..
veikkaisn että tulos kolmen osalta olis selvä.Ja luulempa vielä että mitä tietämättömältä (siis henkilöiltä jota autoista eivät tiedä muuat kuin että niissä on 4 pyörää vastaus olisi MB. Mantereesta ja rodusta piittaamatta.
hieman eri mieltä, tuolla haluttavuudella saadaan imagoa. Imagolla pystytään pitämään hieman korkeampia hintoja. Korkeimmilla hinnoilla saadaa paukkuja tuotekehitykseen. Tuotekehityksellä sadaan innovaatioita, uutta tekniikkaa ja kenties parempaa muotoilua. Uusi tekniikka parempi muotoilu taas lisää haluttavuutta.
OMA mielipiteeni on että noista käsiteistä se KEKSITTY premium käsite muodostuu...valtaosalle meistä.
ymmärrän hyvin, mutta enhän minä ole omia mielipiteitä faktoina esittänyt, ainioastaan erilaisia näkökulmia asiaan ja nimenomaan mielipiteitä...
alfred100:
Joo, paljon mahdollista. Siten puhutaankin brändistä, joka MB:llä on vahva.
Kumpaas juot: Pepsiä vai Coca Colaa, vai peräti Olvi Colaa? Jos vastaus on Coca Cola, niin onko se premium colaa sitten?
...joka esim. Toyotalla on vahva ja sehän on kaikkien aikojen halutuin merkki Suomessa (koska on ostetuin)! Se on siis PREMIUM....vai?
Toyota ei olekaan enää kovin edullinen auto hankintahinnaltaan, suhteessa. Se on siis PREMIUM....vai?
Innovaatiot ja uusi tekniikka menee paremmin jakeluun, mutta "parempi muotoilu"... Hmmmmmmmm... Sekin on niin makuasia ja on havaittavissa muotivirtauksia, välillä kanttiautoja, sitten pitää olla kaikissa joku pokkaus jossakin kohtaa, tai takavalot ylä-/alanurkassa jne. Hömpänpömppää, ei premiumiutta. Vahvasti karrikoiden!
Mutta premiumauto on premiumauto silti...
Heitäpäs listasi, niin saadaan MIELIPITEESI!
Puuttumatta ollenkaan siihen mikä on ja mikä ei premiumia määritteenä, ainakin minulla haluttavuus ja premium käsitteet (jotka siis ovat henkilökohtaisia) menevät eri suuntaan.
OMASTA MIELESTÄNI esim Volvo ja Mersu kuuluvat premiumluokkaan, mutta ne eivät vain sytytä ja en ole niitä koskaan hankkinut. Sen sijaan esim Subaru on mielestäni valovuoden premiumimagossa esim Volvoa jäljessä, mutta Subben hankintaa voisin harkitakin. Fiilisjuttuja.
Mainittakoon että muutaman premikan omistaneena en pidä merkkejä mitenkään absoluuttisesti parempana kuin ns tavikset, imagojuttuja enimmäkseen. Tilanne voisi muuttua yläpään malleissa (AMG, M sarja, RS jne) joissa puhutaan oikeasti huipputekniikasta toisin kuin entry-malleissa, mutta näihin minulla ei ole taloudellisia rahkeita.
alfred100:
Jatka avarakatseisuuttasi - nyt alat lähestyä jo tietoa, missä kokoluokassa A4 on, ja missä Mondeo,Passat ja Superb.
Aikoinaan oli lehdissä juttua, että eteläisessä Afrikassa ei huolittu muita käytettyjä automerkkejä Euroopasta kuin Pösöjä. Silloin Afrikasssa Peugeot oli vähintään yhtä hyvässä maineessa kuin Mercedes-Benz Euroopassa. Molemmissa maanosissa tilanne on sittemmin muuttunut,nykyään Hiace Afrikassa on kova sana; Euroopassa ei enää tiedetä, mikä on "premiumia" ja mikä ei. Ehkäpä automerkki, joka kertoo käydessään omistajansa: Ratan Tatan Ratan Tatan, Ratan Tatan - eli Jaguar.
Turkin pikkukylissä auton on oltava Transit, muu ei kelpaa.
Kyllä minä ainakin juon useimmiten ihan Lidlin colaa, normihinta 1,29 egeä 2 litraa, ja vielä useimmiten tarjouksessa 0,99 eli jos vertaa siihen, että puolen litran pullo kökä-kölää maksaa 1,5-2 euroa, niin siinähän säästää jo aivan sikana !!
Sen sijaan tämä premium-määrittely on varmaan ikukysymys.
[quote="Kumppani"
...joka esim. Toyotalla on vahva ja sehän on kaikkien aikojen halutuin merkki Suomessa (koska on ostetuin)! Se on siis PREMIUM....vai?
Toyota ei olekaan enää kovin edullinen auto hankintahinnaltaan, suhteessa. Se on siis PREMIUM....vai?
Heh, kyllähän tojon suosio perustuu lähinnä siihen, että ne myydyimmät mallit on suhteellisen edullisia perusautoja. Lähinnä massojen ostokykyyn nähden. Ainahan Suomessa myynnin kärkimerkki on painottunut halvempiin tuotteisiin. Jos senkin joutuu vielä velkarahalla ostamaan, arvostus ostajalla varmaan nousee. Premiumista on kait turha puhua.
Ei ole MB:tä tällä listalla (Kiina) ja BMW:kin on jäänyt Shanghai Volkswagenin ja Guangzhou Hondan taakse ?
http://www.jdpower.co.jp/press/pdf2007/2007ChinaCSI_E.pdf
Ja Taiwanissa kärki on tyytyväisyydessä:
Lexus
VW
Toyota
MB
http://www.jdpower.co.jp/press/pdf2007/2007TaiwanCSI_E.pdf
aaah tätä väännön ihanuutta...
itse olen valmis myöntämään että foordin mondeo on sitä premiumia (iso , hyvinvarusteltu ja ajettavuudeltaan mainio auto) ja A4:nen (pieni,kallis, huonompi ajettavuus kuin mondeolla)...ei haitta ollenkaan, mutta mistä ihmeestä johtuu että mondeokuski ei milään tahdo myöntää että audi on premiumia ja foordi ei ? kertokaapa
ALFREDIN VIRALLINEN PREMIUMLISTA:
(puhutaan nyt vain pääasiassa henkilöautoista, ei urheiluautoista)
MB,AUDI;BMW,LEXUS,CADILLAC, BENTLEY, ASTON MARTIN, MASERATI...etc
ALFREDIN VIRALLINNEN EI-PREMIUM LISTA:
opel,Ford, citikka, pösö, rellu, volkkari,skoda, tojota, honda, subaru etc....
JA VIRALLISET POIKKEUKSET:
isoimman sitikan myönnän premiumiksi samoin hondan legendin ja onhan niitä varmaan muitakin vastaavia tapauksia...
A-mersu, 1-bemari, A2 eivät ole premiumia (pikkuautot eivät voi olla premiumia, olkoot vaikka varustettu rakettimoottorilla ja hierovalla keinutuolilla)
JA TÄMÄ ON FAKTAA ! ( siis oma mieliipeeni )
ja millä tapaa asiakastyytyväisyys kuvastaa haluttavuutta ?
suomessa tojo kuski on varsin tyytyväinen ajokkiinsa, mutta ei se tee tojosta yhtään sen haluttampaa kuin se on vaikka hinta ja laatu tojossa enemmän kuin hyvin kohdallaan.
En itse ainakaan osta autoa sillä persuteella kuinka tyytyväisiä muut vastaavan ajoneuvon omistajat ovat. Tekekö joku muu ?
alfred100:
Ilmankos niitä Toyotoja maailmanlaajuisesti myydään niin vähän ja Audeja paljon- Toyotat eivät ole haluttuja !!
Minun makuun tuossa alfredin listassa oli mukana urheiluautomerkkejä, mutta lienee (taas) makuasia.
MMS:
Eihän me vieläkään tiedetä, koska ei ole määritelty yksiselitteisesti premium-tason edellyttämiä ominaisuuksia.
Puhutaanko Corollasta, vai vaikkapa Land Cruiserista?
alfred100:
Voi veikkonen, SUURIN OSA! Senhän takia täälläkin on vääntöä, mitäs muuten luulisit? Sen takia täällä pitää luoda (auto-)merkillisiä luokituksia kuten "tavisauto" ja "premiumauto".
Ja sitten ollaan niin yksilöllisiä että!
vähän haluttavuus/tyytyväisyys aiheeseen liittyvää:
http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2008/06/27/rss/200817214/145?rss=4
haa, vanha autoni oli tuossa huonojen joukossa, siis keskikastin alapuolella, no eipä siihen tullut 4v taipaleella ainuttakaan vikaa, ei tarvinut kuin huollossa käyttää....
kuinkahan helppoa olisikan ollut tojotalla ajaminen....en osaa edes kuvitella.....
alfred100:
Uusi tapa määritellä "premium": luotettavuudessa korkeintaan keskikastia. Jos auto on huomattavan luotettava, se on tipahtanut premium-luokasta pois. Kiitokset, alfred!!
haa, mistäs tiedät mikä oli vanha autoni? siinä viikonlopun pähkinä. nyt suunta kohti laiturinnokkaa...ja hyvää viikonloppua kaikille...
alfred100:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135233092487.gif
Bugracer: