Piti ihan TM:stä katsastaa mitä Kugasta kerrottiin, ja tekstin perusteella autossa ei olisi Haldexin viimeisin versio. Voiman jako, etu/taka vaihtelee välillä 100/0 - 50/50.
Nelosversiossa taakse on mahdollista siirtää yli 50% kytkimen uuden välitys-suhteen avulla.
Sori jos olin väärässä mutta oletin tietenkin että käyttävät uusinta versiota tuosta Haldex systeemistä, mutta tuskimpa sillä on mitään dramattista merkitystä että takapyörille saadaan yli 50% vedosta kun nykyautojen ajonvakautusjärjestelmät estävät kuitenkin "pitkää sladia" vedot ! Ja noissa XC 60 ja Kuga malleissa on kuitenkin ymmärtääkseni järjestelmä mikä tarpeentullen jarruttaa luistavaa pyörää ja näinollen auttaa parempaan etenemiseen liukkailla tai maastossa (mihin noilla ei pidä mennä . Onkos muuten BMW X3:sessa jo tuo uusin versio Haldexista?
BMW ei käytä Haldexia, vaan heillä on oma järjestelmänsä.
Kyllä siinä silti jonkin verran eroa on, jos esim liikkeelle lähtiessä voidaan ohjata taakse vaikkapa 70% voimasta. Samaten järjestelmään (H4) kuuluu taakse puolelta toiselle voimaa jakava sähköisesti ohjatava kytkin. Periaatteessa voidaan vaikka 85% tehosta ohjata yhdelle renkaalle. Tosin en muista minkälaisissa rajoissa tuo ohjaus menee, mutta periaate meni noin. Järjestelmä kuuluu ns ennakoiviin, eli ei välttämättä tarvita sitä etupyörän sutimista, ennenkuin tehoa aletaan siirtää taakse.
Useilta antureilta saatavista signaaleista voidaan päätellä missä sitä milloinkin eniten tarvitaan ,tai siitä on hyötyä.
Volvon nykyiset dieselit automaatilla ovat tehosyöppöjä ja epätaloudellisia. XC60 D5A (~180hv) kiihtyvyys 9.5s.
Q5 3.0TDI 240hv 500Nm,7-portainen S-tronic kaksoiskytkin ja 40:60 kiinteä neliveto, 6.5s 7.7L/100km. Volvo jää kyllä kauas tuosta voimansiirto paketista.
Ainoastaan X3 3.0sDA pystyy kisaamaan Q5:n kanssa, mutta X3:kin on jo aika wanha malli...
Vai on X3:ssa hyvä sisustus? Noh, makunsa kullakin. Itse en tuossa hintaluokassa ole pahempaa ämpärimuoviviritelmää nähnyt.
Kivahan X3 on ajaa, mutta kun se ajettavuus on tehty puhtaasti mukavuuden kustannuksella. Jousitus on selvästi kovempi kuin omassa jaggessani.
TM on näköjään kirjoittanut täyttä fuulaa haldexeista. Jo kolmannen polven haldexeissa menee taakse aina vähintää 5 vai oliko se nyt 10% vedosta. Ei Kugassa nyt kuitenkaan toisen polven haldexia ole.
Autoilia:
Kuga ei jaa tekniikkaansa Volvon kanssa tuota nelivetoa lukuunottamatta.
Kyllä, tykkäsin X3:n kuskin ympäristöstä. Simppeliä ja toimivaa, ei mitään turhia krumeluureja. Omasta 9-3 Saabista tykkään tosin enemmän ja senkin laadukkuudesta yms ergonomiasta monet ovat toistakin mieltä.. Karultahan se X3 äkkiä varmaan tuntuu jos jostain Jaggesta siihen hyppää.
Mukavuus tosiaan kärsii ajettavuuden vuoksi. Mun makuun sopii semmonen jämäkkä ja tarkka, mitä ei toisista cittareista pahemmin löydy. Toki Freelander 2 on myös todella hyvä ajaa, vaikka ei olekaan yhtä napakka.
Volvon tekniikasta vielä. TUttavalla on (uusi) XC70 D5 A. Käytännön kulutus hänen mukaansa sekalaisessa ajossa pyörii siinä 10 litran tietämillä, joten kovin taloudellinen se auto ei ole. Muuten toki mun mielestä äärimmäisen hieno ja haluttava auto. Asiasta saa hyvän kuvan jos käypi talvella hiihtoreissulla porukalla tuolla pohjoisempana. Nelivedosta ja muusta en tiedä, mutta ilmastointi, penkit, valot yms pelaa hienosti eikä niihin tarvitse kiinnittää mitään huomioita.
Tuleva XC60 kiinnostaa jossain määrin ihan tältä pohjalta.
Näin Ford Kugan livenä autoliikkeen pihassa, ja totesin, että tuossapa laadukkaan oloinen auto, ei häpeä Audi Q5:lle pätkääkään, ainakaan ulkonäöllisesti.
Simppa, tuo Kuga jakaa Volvon kanssa myös koneen ja pohjalevyn ei tosin XC60:sen volvon kanssa mutta muista Volvoista nuo löytyvät. Tai siis Volvo käyttää tuota Fordin 2,0 D konetta monessa mallissaan. Andertz, minäkin uskon että tuon Kugan laatu on jo varsin korkealla ja ulkonäkö sattuu ainakin minun silmään todella hyvin, kunhan saavat siihen automaattilaatikon niin sittenhän se olisi jo harkinnan arvoinen peli.
Ei ollut verrattavana eikä ollut tarviskaan, koska Kuga oli niin laadukkaan oloinen. Kai noita Audeja (esim. Quu7) näkee joka päivä. Toki jossakin Audissa - Q5 - on sisätiloissa kaikkea himphamppu-krääsää, muuta arkiajossa noilla kahdella ei ole mitään eroa. Jos joku toisin väittää, niin siitä vaan sokkotestiin noiden autojen välillä. Niin ettei ratin logo näy.
Nythän yleisenä trendinä on autojen laadun kohoaminen, ja erot tehdään vain tuolla himphamppu-krääsällä.
Kugasta tulee varmaan valtava myyntimenestys, ja Fordin Euroopan myynnit lisääntyvät merkittävästi, koska eihän Fordilla ole ollut SUV:ia vielä valikoimissaan.
veikkan että ei.....koko SUV villitys menee ohi, nykyiset poltoaineiden hinnat ajavat autoilijat perinteisiin autoihin....autotehtaat SUViensa kanssa auttamattomasti myöhässä.
Enpä usko että tuo SUV villitys menee ohi ainakaan näissä hieman halvemmissa malleissa joihin tuo Kugakin kuuluu ja Kuga on ainakin lehtitietojen mukaan todella taloudellinen neliveto sekä varmaankin liikahtaa aivan tarpeeksi Suomen oloihin tuolla 2.0 D koneella.
Enpä usko että tuo SUV villitys menee ohi ainakaan näissä hieman halvemmissa malleissa joihin tuo Kugakin kuuluu ja Kuga on ainakin lehtitietojen mukaan todella taloudellinen neliveto sekä varmaankin liikahtaa aivan tarpeeksi Suomen oloihin tuolla 2.0 D koneella.
En usko minäkään. SUVit ovat nyt vihdoin laajasti saatavilla kaikilla merkeillä ja varmasti kauppa käy. Eipä nuo SUVit mitenkään erityisen paljon enemmän kuluta vs. normaalit sedanit / farmarit. Muotoilu toimii monen silmään ja SUVien tilat ovat riittävän isot.
Tuli pieni lenkki tuolla Kugalla ajelta viime viikolla. Aika kiva auto. Parhainta oli istuma-asento, yksi korkeimmista mihin olen SUVeissa törmännyt. Siinä viihtyi isompikin mies. Ajoltaan tuttua Fordia vaikka hieman Mondeoa kevyempi. Meno tosi eleetöntä ja vaivatonta eli helppoa. Hieman huonompaakin tietä tuli kokeiltua eikä nimismiehen kiharakaan helistänyt autoa. 4-veto toimi moitteetta pehmeällä alustalla. Ulkoa päin auto vaikuttaa pieneltä. Pyörät kulmissa joten kevyt maastoajokin onnistuu. Automaattia jäin minäkin kaipaamaan.
Olin lukevinani jostain että Kugan automaatti tulee vasta 2010 diiselin yhteyteen mutta ensi vuonna tulee vissiin pensa automaatti ja jos oikein ymmärsin niin se kone on Volvon 2,5 T.
Kuulin huhun että noissa Ford Kuga malleissa oli ollut jotain ongelmia jonkun komponentin kanssa ja siintä syystä sen markkinoille tulo on hieman siirtynyt, liekkö asiassa perää ? Pitänee kuitenkin tilata tuo Volvo XC 60 kun onhan se niin pirun hieno auto vaikka Volvo kuski olenkin ja ehkä sen takia hieman puolueellinen. Kävin ajamassa myös BMW autoja ja ikävä kyllä tuo X3 ei kyllä säväyttänyt minua yhtään, kone ja laatikko (2,0dA) olivat kyllä hienot mutta sisustus aivan perseestä tuon hintaiseen autoon, mutta hei älkää suuttuko BMW:n kannattajat tämä vain minun mielipide.
Pitänee kuitenkin tilata tuo Volvo XC 60 kun onhan se niin pirun hieno auto vaikka Volvo kuski olenkin ja ehkä sen takia hieman puolueellinen. Kävin ajamassa myös BMW autoja ja ikävä kyllä tuo X3 ei kyllä säväyttänyt minua yhtään, kone ja laatikko (2,0dA) olivat kyllä hienot mutta sisustus aivan perseestä tuon hintaiseen autoon
Kun tuossa aiemmin keskusteltiin Ford Kugan Haldex järjestelmän vetosuhteita niin tarkistimpa mielenkiinnosta miten nuo vetosuhteet ovat uusissa Volvon AWD malleissa (ainakin XC70 mallissa), siinä lehtitietojen mukaan vetosuhde on normaalisti 90% eteen ja 10% taakse mutta tarvittaessa vetosuhdetta voidaan muuttaa aina 30% eteen ja 70% taakse joten eikös tuo ole sitten Haldexin uusin versio ?
On - Haldex 4. Entäs löytyykö siitä takarenkaiden kesken voimaa jakavaa eLSD yksikköä? Se on Saabin XWD:ssä optiona, joten ei ole vielä tietoa tarjoaako kilpailijat sitä vakiona vaiko optiona.
Autoilia: "Kuulin huhun että noissa Ford Kuga malleissa oli ollut jotain ongelmia jonkun komponentin kanssa ja siintä syystä sen markkinoille tulo on hieman siirtynyt, liekkö asiassa perää ?"
Ei aavistusta, mutta ei olisi Fordilla ensimmäinen kerta. TM kirjoitti aikanaan Cougarin viivästymisen johtuneen ongelmista laadussa. Ja onhan noita varmaan muitakin tapauksia. Suurin osa ei varmaan tule julkisuuteen. Tosin kilpailevasta autoliikkeestäkin tuollainen huhu lähtee kivasti liikkeelle.
"Pitänee kuitenkin tilata tuo Volvo XC 60 kun onhan se niin pirun hieno auto vaikka Volvo kuski olenkin ja ehkä sen takia hieman puolueellinen."
Toivottavasti olet tyytyväinen. Päivätkin jo lyhenee, joten ei tuo marraskuu kovin kaukana ole...
Ihan riittävästi tuossa onkin jo syytä valintaan, taitaa olla jopa painoarvoltaan merkittävimmästä päästä, vaikka kuinka jostain TM:n vertailun arvosanojen kymmenyksistä väännettäisiin.
Ymmärtääkseni Volvoissa ei ole vielä saatavana tuota Saabin XWD:ssä olevaa eLSD yksikköä vaan tarvittaessa voimaa jaetaan sutivalta renkaalta pitävälle käyttäen apuna jarruja ja abs antureita !
Minä kyllä näin Ford Kugan Vauhti-Vaunun pihassa jo 3 - 4 viikkoa sitten, ehkä se autokappale oli ottanut jonkin varaslähdön. Tuolla automallilla ei kai ole mitään tekemistä Volvo XC 60 kanssa, sinällään.
Myös Suomen iltapäivälehdet on tuota koeajaneet ja Ilta-sanomien mukaan: "Suomessa jälleenmyyjillä eikä edes maahantuojalla ole vielä tähän päivään mennessä näyttää yhtään XC60-autoa luonnossa. Silti autoa on myyty yli 300 kappaletta. Nyt myydään jo ensi vuotta. Suomen maahantuoja uskoo noin 600 asiakkaan hankkivan XC60-auton ensi vuoden aikana."
"Volvolla uskotaan, että koko maailmassa 50.000 asiakasta ostaa XC60-katumaasturin seuraavan vuoden aikana."
Auton ulkonäöstä kommentoitiin: "Volvon XC60 on kaunis auto, sen muotoilu yksinkertaisesti hivelee silmää. Autossa on paljon kauniita yksityiskohtia, jotka osoittavat skandinaavisen muotoilun olevan maailman huippua. Volvo XC60 on sitä, mitä heidän käyttämänsä mainoslause, Skandinavian design, on parhaimmillaan."
Vaikuttaa onnistuneelta autolta ja kysyntää on ainakin Suomessa kovasti jo nyt, vaikkei siis ainuttakaan autoa ole vielä jälleenmyyjillä ja myös Aftonbladet kirjoitti: "Volvos nya XC60 har chansen att bli en storsäljare och räddningen ur krisen."
Myös Suomen iltapäivälehdet on tuota koeajaneet ja Ilta-sanomien mukaan: "Suomessa jälleenmyyjillä eikä edes maahantuojalla ole vielä tähän päivään mennessä näyttää yhtään XC60-autoa luonnossa. Silti autoa on myyty yli 300 kappaletta. Nyt myydään jo ensi vuotta.
Auton ulkonäöstä kommentoitiin: "Volvon XC60 on kaunis auto, sen muotoilu yksinkertaisesti hivelee silmää. Autossa on paljon kauniita yksityiskohtia, jotka osoittavat skandinaavisen muotoilun olevan maailman huippua.
Tuossa se nähdään, millä kriteereillä autoja oikeasti saa myytyä. Kun vielä imago on kunnossa, ei muuta tarvita. Kansa ostaa 50000-60000 euron leluja kuin sikoja säkissä.
Aftonbladet koeajoi XC60 ja kehuja tuli aika runsaasti.
Minusta ainakaan Iltalehti ei kovin hyviä kehuja antanut:
massa ja koko näkyy kulutuslukemissa samoin kuin jokseenkin vaatimattomassa suorituskyvyssä.
Runsaan 160 kilometrin pituisen koeajolenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan noin 11 litraa. Valmistajan ilmoittama EU-kulutus on 8,3 litraa
On se taloudellinen diesel automaatti tuo...
Minusta luet aika kummallisen valikoivasti. Iltalehden otsikko oli "Volvon upouusi, keskikokoinen katumaasturi tarjoaa väljyyttä ja turvallisuutta nätissä paketissa." Oliko tuokin sitten moite?
Minusta on muutenkin kummallista, että joillekin autossa ei ole mitään muita ominaisuuksia kuin kulutuslukema ja mikään muu autoilun kustannus ei merkitse mitään kuin kulutus. Ihan köyhät taapertajat, jotka laskee joka polttoainepisaran ei muutenkaan ostele näitä +50000 autoja. Jos auto on nätisti muotoiltu, tilava, mukava, hiljainen, ajettavuus on hyvä, turvallisuus on Aftonbladetin mukaan ehkä parasta mitä on tällä hetkellä tarjolla alle 2,5 t painoisissa autoissa ja ainut moite on kulutus, niin eikö nyt kuitenkin aika onnistuneesta autosta jo puhuta? Onko se 8,3 l EU-kulutus sitten oikeasti niin hirveän suuri 1,8 t painoiselle autolle, joka on korkea nelivetoinen katumaasturi eikä mikään virtaviivainen ja matala urheiluauto?
Minusta on muutenkin kummallista, että joillekin autossa ei ole mitään muita ominaisuuksia kuin kulutuslukema ja mikään muu autoilun kustannus ei merkitse mitään kuin kulutus. Ihan köyhät taapertajat, jotka laskee joka polttoainepisaran ei muutenkaan ostele näitä +50000 autoja.
Eli varallisuus on suoraan verannollinen auton kulutukseen ja mitä vähemmän kuluttaa, niin sitä köyhempi, jaahas...
Mitenhän Lexus hybridit tähän ajattelumaailmaasi sopivat...
XC60 vei Iltalehden testissä 160 km:n lenkillä 11L/100km litraa...sitä tulosta sietääkin jo kehua...
Eli varallisuus on suoraan verannollinen auton kulutukseen ja mitä vähemmän kuluttaa, niin sitä köyhempi, jaahas...
Mitenhän Lexus hybridit tähän ajattelumaailmaasi sopivat...
XC60 vei Iltalehden testissä 160 km:n lenkillä 11L/100km litraa...sitä tulosta sietääkin jo kehua...
Siis se kulutusta koskeva lause, johon Iltalehdessä takerruit menee näin: "Runsaan 160 kilometrin pituisen koeajolenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan noin 11 litraa. Valmistajan ilmoittama EU-kulutus on 8,3 litraa (7,5 litraa manuaalivaihteisena), mikä ei sinänsä ole huono lukema tämän kokoisessa autossa."
Kyse on ajotietokoneen lukemasta, ei edes mitatusta kulutuksesta ja ei ole mitään tietoa millainen lenkki autolla on ajettu. Ajotietokone saattaa näyttää reippaastikin väärin, omassa autossanikin ajotietokone näyttää välillä aika erilaisia lukemia mitä todellinen, laskettu kulutus. Ja Iltalehdessähän todettiin, ettei tuo EU-kulutus ole huono lukema tämän kokoisessa autossa.
Ettei vaan olisi kyse siitä, että "happania...", kun ei ole ko. autoon varaa.
Piti ihan TM:stä katsastaa mitä Kugasta kerrottiin, ja tekstin perusteella autossa ei olisi Haldexin viimeisin versio. Voiman jako, etu/taka vaihtelee välillä 100/0 - 50/50.
Nelosversiossa taakse on mahdollista siirtää yli 50% kytkimen uuden välitys-suhteen avulla.
Sori jos olin väärässä mutta oletin tietenkin että käyttävät uusinta versiota tuosta Haldex systeemistä, mutta tuskimpa sillä on mitään dramattista merkitystä että takapyörille saadaan yli 50% vedosta kun nykyautojen ajonvakautusjärjestelmät estävät kuitenkin "pitkää sladia" vedot ! Ja noissa XC 60 ja Kuga malleissa on kuitenkin ymmärtääkseni järjestelmä mikä tarpeentullen jarruttaa luistavaa pyörää ja näinollen auttaa parempaan etenemiseen liukkailla tai maastossa (mihin noilla ei pidä mennä . Onkos muuten BMW X3:sessa jo tuo uusin versio Haldexista?
BMW ei käytä Haldexia, vaan heillä on oma järjestelmänsä.
Kyllä siinä silti jonkin verran eroa on, jos esim liikkeelle lähtiessä voidaan ohjata taakse vaikkapa 70% voimasta. Samaten järjestelmään (H4) kuuluu taakse puolelta toiselle voimaa jakava sähköisesti ohjatava kytkin. Periaatteessa voidaan vaikka 85% tehosta ohjata yhdelle renkaalle. Tosin en muista minkälaisissa rajoissa tuo ohjaus menee, mutta periaate meni noin. Järjestelmä kuuluu ns ennakoiviin, eli ei välttämättä tarvita sitä etupyörän sutimista, ennenkuin tehoa aletaan siirtää taakse.
Useilta antureilta saatavista signaaleista voidaan päätellä missä sitä milloinkin eniten tarvitaan ,tai siitä on hyötyä.
Ei missään nimessä sladeja varten.
Volvon nykyiset dieselit automaatilla ovat tehosyöppöjä ja epätaloudellisia. XC60 D5A (~180hv) kiihtyvyys 9.5s.
Q5 3.0TDI 240hv 500Nm,7-portainen S-tronic kaksoiskytkin ja 40:60 kiinteä neliveto, 6.5s 7.7L/100km. Volvo jää kyllä kauas tuosta voimansiirto paketista.
Ainoastaan X3 3.0sDA pystyy kisaamaan Q5:n kanssa, mutta X3:kin on jo aika wanha malli...
Aeronautti:
Vai on X3:ssa hyvä sisustus? Noh, makunsa kullakin. Itse en tuossa hintaluokassa ole pahempaa ämpärimuoviviritelmää nähnyt.
Kivahan X3 on ajaa, mutta kun se ajettavuus on tehty puhtaasti mukavuuden kustannuksella. Jousitus on selvästi kovempi kuin omassa jaggessani.
TM on näköjään kirjoittanut täyttä fuulaa haldexeista. Jo kolmannen polven haldexeissa menee taakse aina vähintää 5 vai oliko se nyt 10% vedosta. Ei Kugassa nyt kuitenkaan toisen polven haldexia ole.
Autoilia:
Kuga ei jaa tekniikkaansa Volvon kanssa tuota nelivetoa lukuunottamatta.
Kyllä, tykkäsin X3:n kuskin ympäristöstä. Simppeliä ja toimivaa, ei mitään turhia krumeluureja. Omasta 9-3 Saabista tykkään tosin enemmän ja senkin laadukkuudesta yms ergonomiasta monet ovat toistakin mieltä.. Karultahan se X3 äkkiä varmaan tuntuu jos jostain Jaggesta siihen hyppää.
Mukavuus tosiaan kärsii ajettavuuden vuoksi. Mun makuun sopii semmonen jämäkkä ja tarkka, mitä ei toisista cittareista pahemmin löydy. Toki Freelander 2 on myös todella hyvä ajaa, vaikka ei olekaan yhtä napakka.
Volvon tekniikasta vielä. TUttavalla on (uusi) XC70 D5 A. Käytännön kulutus hänen mukaansa sekalaisessa ajossa pyörii siinä 10 litran tietämillä, joten kovin taloudellinen se auto ei ole. Muuten toki mun mielestä äärimmäisen hieno ja haluttava auto. Asiasta saa hyvän kuvan jos käypi talvella hiihtoreissulla porukalla tuolla pohjoisempana. Nelivedosta ja muusta en tiedä, mutta ilmastointi, penkit, valot yms pelaa hienosti eikä niihin tarvitse kiinnittää mitään huomioita.
Tuleva XC60 kiinnostaa jossain määrin ihan tältä pohjalta.
Näin Ford Kugan livenä autoliikkeen pihassa, ja totesin, että tuossapa laadukkaan oloinen auto, ei häpeä Audi Q5:lle pätkääkään, ainakaan ulkonäöllisesti.
Sulla on todella tarkka näkö! Oliko Q5 siinä ihan lähettyvillä verrattavana?
Simppa, tuo Kuga jakaa Volvon kanssa myös koneen ja pohjalevyn ei tosin XC60:sen volvon kanssa mutta muista Volvoista nuo löytyvät. Tai siis Volvo käyttää tuota Fordin 2,0 D konetta monessa mallissaan. Andertz, minäkin uskon että tuon Kugan laatu on jo varsin korkealla ja ulkonäkö sattuu ainakin minun silmään todella hyvin, kunhan saavat siihen automaattilaatikon niin sittenhän se olisi jo harkinnan arvoinen peli.
Aeronautti
Ei ollut verrattavana eikä ollut tarviskaan, koska Kuga oli niin laadukkaan oloinen. Kai noita Audeja (esim. Quu7) näkee joka päivä. Toki jossakin Audissa - Q5 - on sisätiloissa kaikkea himphamppu-krääsää, muuta arkiajossa noilla kahdella ei ole mitään eroa. Jos joku toisin väittää, niin siitä vaan sokkotestiin noiden autojen välillä. Niin ettei ratin logo näy.
Nythän yleisenä trendinä on autojen laadun kohoaminen, ja erot tehdään vain tuolla himphamppu-krääsällä.
Kugasta tulee varmaan valtava myyntimenestys, ja Fordin Euroopan myynnit lisääntyvät merkittävästi, koska eihän Fordilla ole ollut SUV:ia vielä valikoimissaan.
veikkan että ei.....koko SUV villitys menee ohi, nykyiset poltoaineiden hinnat ajavat autoilijat perinteisiin autoihin....autotehtaat SUViensa kanssa auttamattomasti myöhässä.
Enpä usko että tuo SUV villitys menee ohi ainakaan näissä hieman halvemmissa malleissa joihin tuo Kugakin kuuluu ja Kuga on ainakin lehtitietojen mukaan todella taloudellinen neliveto sekä varmaankin liikahtaa aivan tarpeeksi Suomen oloihin tuolla 2.0 D koneella.
Autoilia:
En usko minäkään. SUVit ovat nyt vihdoin laajasti saatavilla kaikilla merkeillä ja varmasti kauppa käy. Eipä nuo SUVit mitenkään erityisen paljon enemmän kuluta vs. normaalit sedanit / farmarit. Muotoilu toimii monen silmään ja SUVien tilat ovat riittävän isot.
Tuli pieni lenkki tuolla Kugalla ajelta viime viikolla. Aika kiva auto. Parhainta oli istuma-asento, yksi korkeimmista mihin olen SUVeissa törmännyt. Siinä viihtyi isompikin mies. Ajoltaan tuttua Fordia vaikka hieman Mondeoa kevyempi. Meno tosi eleetöntä ja vaivatonta eli helppoa. Hieman huonompaakin tietä tuli kokeiltua eikä nimismiehen kiharakaan helistänyt autoa. 4-veto toimi moitteetta pehmeällä alustalla. Ulkoa päin auto vaikuttaa pieneltä. Pyörät kulmissa joten kevyt maastoajokin onnistuu. Automaattia jäin minäkin kaipaamaan.
Olin lukevinani jostain että Kugan automaatti tulee vasta 2010 diiselin yhteyteen mutta ensi vuonna tulee vissiin pensa automaatti ja jos oikein ymmärsin niin se kone on Volvon 2,5 T.
Niin kauan kuin kulutus pysyy SUV/Crosovereissa aisoissa, eli on sitä normaalia perheautoluokkaa (6-8L/100km), niin kauppa käy.
Kuulin huhun että noissa Ford Kuga malleissa oli ollut jotain ongelmia jonkun komponentin kanssa ja siintä syystä sen markkinoille tulo on hieman siirtynyt, liekkö asiassa perää ? Pitänee kuitenkin tilata tuo Volvo XC 60 kun onhan se niin pirun hieno auto vaikka Volvo kuski olenkin ja ehkä sen takia hieman puolueellinen. Kävin ajamassa myös BMW autoja ja ikävä kyllä tuo X3 ei kyllä säväyttänyt minua yhtään, kone ja laatikko (2,0dA) olivat kyllä hienot mutta sisustus aivan perseestä tuon hintaiseen autoon, mutta hei älkää suuttuko BMW:n kannattajat tämä vain minun mielipide.
Autoilia:
Et sitten jää odottelemaan Audin Q5 mallia ?
Kyllä kuume nousi niihin lukemiin että tuli jo tilattua tuollainen XC 60 Volvo, tosin auton saa vasta joskus marraskuussa.
Kun tuossa aiemmin keskusteltiin Ford Kugan Haldex järjestelmän vetosuhteita niin tarkistimpa mielenkiinnosta miten nuo vetosuhteet ovat uusissa Volvon AWD malleissa (ainakin XC70 mallissa), siinä lehtitietojen mukaan vetosuhde on normaalisti 90% eteen ja 10% taakse mutta tarvittaessa vetosuhdetta voidaan muuttaa aina 30% eteen ja 70% taakse joten eikös tuo ole sitten Haldexin uusin versio ?
On - Haldex 4. Entäs löytyykö siitä takarenkaiden kesken voimaa jakavaa eLSD yksikköä? Se on Saabin XWD:ssä optiona, joten ei ole vielä tietoa tarjoaako kilpailijat sitä vakiona vaiko optiona.
Autoilia: "Kuulin huhun että noissa Ford Kuga malleissa oli ollut jotain ongelmia jonkun komponentin kanssa ja siintä syystä sen markkinoille tulo on hieman siirtynyt, liekkö asiassa perää ?"
Ei aavistusta, mutta ei olisi Fordilla ensimmäinen kerta. TM kirjoitti aikanaan Cougarin viivästymisen johtuneen ongelmista laadussa. Ja onhan noita varmaan muitakin tapauksia. Suurin osa ei varmaan tule julkisuuteen. Tosin kilpailevasta autoliikkeestäkin tuollainen huhu lähtee kivasti liikkeelle.
"Pitänee kuitenkin tilata tuo Volvo XC 60 kun onhan se niin pirun hieno auto vaikka Volvo kuski olenkin ja ehkä sen takia hieman puolueellinen."
Toivottavasti olet tyytyväinen. Päivätkin jo lyhenee, joten ei tuo marraskuu kovin kaukana ole...
Ihan riittävästi tuossa onkin jo syytä valintaan, taitaa olla jopa painoarvoltaan merkittävimmästä päästä, vaikka kuinka jostain TM:n vertailun arvosanojen kymmenyksistä väännettäisiin.
Ymmärtääkseni Volvoissa ei ole vielä saatavana tuota Saabin XWD:ssä olevaa eLSD yksikköä vaan tarvittaessa voimaa jaetaan sutivalta renkaalta pitävälle käyttäen apuna jarruja ja abs antureita !
Minä kyllä näin Ford Kugan Vauhti-Vaunun pihassa jo 3 - 4 viikkoa sitten, ehkä se autokappale oli ottanut jonkin varaslähdön. Tuolla automallilla ei kai ole mitään tekemistä Volvo XC 60 kanssa, sinällään.
Aftonbladet koeajoi XC60 ja kehuja tuli aika runsaasti.
Ajettavuus 4 tähteä, mukavuus 5 tähteä, tilat 4 tähteä, turvallisuus 5 tähteä kommentilla "Kanske den säkraste bilen under 2,5 ton."
, kokonaisuus 4 tähteä. Ainut moite kohdistui auton hintaan ja siitä 3 tähteä "Omistaminen"-osiosta.
http://www.aftonbladet.se/bil/article3324856.ab
Myös Suomen iltapäivälehdet on tuota koeajaneet ja Ilta-sanomien mukaan: "Suomessa jälleenmyyjillä eikä edes maahantuojalla ole vielä tähän päivään mennessä näyttää yhtään XC60-autoa luonnossa. Silti autoa on myyty yli 300 kappaletta. Nyt myydään jo ensi vuotta. Suomen maahantuoja uskoo noin 600 asiakkaan hankkivan XC60-auton ensi vuoden aikana."
"Volvolla uskotaan, että koko maailmassa 50.000 asiakasta ostaa XC60-katumaasturin seuraavan vuoden aikana."
Auton ulkonäöstä kommentoitiin: "Volvon XC60 on kaunis auto, sen muotoilu yksinkertaisesti hivelee silmää. Autossa on paljon kauniita yksityiskohtia, jotka osoittavat skandinaavisen muotoilun olevan maailman huippua. Volvo XC60 on sitä, mitä heidän käyttämänsä mainoslause, Skandinavian design, on parhaimmillaan."
http://www.iltasanomat.fi/autot/1589207
Vaikuttaa onnistuneelta autolta ja kysyntää on ainakin Suomessa kovasti jo nyt, vaikkei siis ainuttakaan autoa ole vielä jälleenmyyjillä ja myös Aftonbladet kirjoitti: "Volvos nya XC60 har chansen att bli en storsäljare och räddningen ur krisen."
A-utoilija:
Tuossa se nähdään, millä kriteereillä autoja oikeasti saa myytyä. Kun vielä imago on kunnossa, ei muuta tarvita. Kansa ostaa 50000-60000 euron leluja kuin sikoja säkissä.
A-utoilija:
Minusta ainakaan Iltalehti ei kovin hyviä kehuja antanut:
massa ja koko näkyy kulutuslukemissa samoin kuin jokseenkin vaatimattomassa suorituskyvyssä.
Runsaan 160 kilometrin pituisen koeajolenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan noin 11 litraa. Valmistajan ilmoittama EU-kulutus on 8,3 litraa
On se taloudellinen diesel automaatti tuo...
turbo-kiisseli:
Minusta luet aika kummallisen valikoivasti. Iltalehden otsikko oli "Volvon upouusi, keskikokoinen katumaasturi tarjoaa väljyyttä ja turvallisuutta nätissä paketissa." Oliko tuokin sitten moite?
Minusta on muutenkin kummallista, että joillekin autossa ei ole mitään muita ominaisuuksia kuin kulutuslukema ja mikään muu autoilun kustannus ei merkitse mitään kuin kulutus. Ihan köyhät taapertajat, jotka laskee joka polttoainepisaran ei muutenkaan ostele näitä +50000 autoja. Jos auto on nätisti muotoiltu, tilava, mukava, hiljainen, ajettavuus on hyvä, turvallisuus on Aftonbladetin mukaan ehkä parasta mitä on tällä hetkellä tarjolla alle 2,5 t painoisissa autoissa ja ainut moite on kulutus, niin eikö nyt kuitenkin aika onnistuneesta autosta jo puhuta? Onko se 8,3 l EU-kulutus sitten oikeasti niin hirveän suuri 1,8 t painoiselle autolle, joka on korkea nelivetoinen katumaasturi eikä mikään virtaviivainen ja matala urheiluauto?
A-utoilija:
Eli varallisuus on suoraan verannollinen auton kulutukseen ja mitä vähemmän kuluttaa, niin sitä köyhempi, jaahas...
Mitenhän Lexus hybridit tähän ajattelumaailmaasi sopivat...
XC60 vei Iltalehden testissä 160 km:n lenkillä 11L/100km litraa...sitä tulosta sietääkin jo kehua...
turbo-kiisseli:
Siis se kulutusta koskeva lause, johon Iltalehdessä takerruit menee näin: "Runsaan 160 kilometrin pituisen koeajolenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan noin 11 litraa. Valmistajan ilmoittama EU-kulutus on 8,3 litraa (7,5 litraa manuaalivaihteisena), mikä ei sinänsä ole huono lukema tämän kokoisessa autossa."
Kyse on ajotietokoneen lukemasta, ei edes mitatusta kulutuksesta ja ei ole mitään tietoa millainen lenkki autolla on ajettu. Ajotietokone saattaa näyttää reippaastikin väärin, omassa autossanikin ajotietokone näyttää välillä aika erilaisia lukemia mitä todellinen, laskettu kulutus. Ja Iltalehdessähän todettiin, ettei tuo EU-kulutus ole huono lukema tämän kokoisessa autossa.
Ettei vaan olisi kyse siitä, että "happania...", kun ei ole ko. autoon varaa.