Peugeotin valloittava RCZ

48 kommenttia
2»
  • en osallistu tähän kinaamiseen sen enempää kun sulle ei mikään mene jakeluun kuitenkaan nämäkin asiat on jo moneen kertaan täällä jauhettu, pikkaisen voisi kuitenkin sitä älytöntä kehumista rajoittaa kun sen erikoisempaa katetta sille ei löydy, se on nähty monissa eri testeissä.

      
  • GTamv:

    en osallistu tähän kinaamiseen sen enempää kun sulle ei mikään mene jakeluun kuitenkaan nämäkin asiat on jo moneen kertaan täällä jauhettu, pikkaisen voisi kuitenkin sitä älytöntä kehumista rajoittaa kun sen erikoisempaa katetta sille ei löydy, se on nähty monissa eri testeissä.




    Kun on ajanut kaikilla 3-sarjan versioilla tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä (kunnolla), E30:stä aina E90:en uusimpiin (ja näiden evoluutioon liittyen myös 1-sarjalaisilla sillä ne jatkavat koko-inflaation jälkeen alkupään 3-sarjan meininkiä ), niin TIEDÄN että tuo sinun väitteesi on täysin huttua. Melua, tärinöitä ym. on vähennetty tietenkin joten jos se on sinun mielestäsi 'fiiliksen menettämistä' niin ongelma ei ole autossa. Sataprosenttisen varmaa on se että perusmallit ovat aina olleet aika 'pehmeitä' mutta silti nekin aika päteviä ja nautittavia, ajettavuudessa ei mitään vikaa. Jos esim. E36:n is-malliakin vertaa nykyisiin perusmalleihin niin kyllä se vanhempi 'urheilumalli' tuntuu edelleen pehmeämmältä. Ja kaikki kilpailijat varsinkin ovat joko pehmeämpiä tai sitten ovat ylikovia ilman että ajettavuus olisi siltikään läheskään samaa tasoa.



    Massaa ja kokoa on tullut lisää, rengaskoko on kasvanut, ohjaustehostin on tullut mukaan ja muuttunut useimmissa malleissa sähköiseksi (onko jo kaikissa?), joka on muuttanut vähän sitä 'fiilistä' väkisinkin. Näin on käynyt läpi automaailman. Sitä fiilistä voi kuitenkin sitten etsiä Bemun pienemmistä malleista kun kerran kokokin on jo hypännyt yhden mallisarjan verran ajan myötä, ja pätevyyttä ja fiilistä onkin sentään tullut enemmän muilla osa-alueilla (kovemman vauhdin ajossa, vakautena ilman että ketteryys juuri kärsinyt yms.) ja REIPPAASTI! Pitomäärä on kasvanut todella huimasti, samoin käytös ääritilanteissa.



    Viimeksi kun ajoin pidemmän reissun uudella 1-sarjan karvalakkimallilla aivan eri hinta- ja teholuokan urheiluautoni sijaan niin eipä hauskuudessa menettänyt juuri mitään ja monella osa-alueella ajaminen oli paljon nautittavampaa! Kiihtyvyyden riemu jää puuttumaan ja samoin koneen äänimaailma, mutta sehän on selvä juttu kun tuo konetyyppi ei sellaista tarjoa vaan jos niitä haluaa niin pitää valita eri malliversio. Silti ajo-ominaisuudet mutkapätkillä eivät 1-sarjalla ajaessani hävenneet juuri yhtään, ja ajo-ominaisuudet sekä tuntuma vähemmän repivässä ajossa ovat jopa paremmat. Sitten jos ajetaan tosissaan niin oma auto herää eloon paremmin ja vakuuttaa pätevyydellään, mutta ei se ajamisen ilo silloinkaan NIIN paljon isompi ole kuin 1-karvalakilla.



    Samalla tavalla joku RCZ, Civic, Swift, Clio yms. on monella tasolla huomattavasti enemmän ajamisen iloa tuottava kuin joku 100t€ Audi turbodiesel neliveto tms. rohjo tunteeton aliohjaava lahna, ihan sama kuinka paljon tehoa ja vääntöä siinä on ja kuinka sitä mainostetaan urheilullisena. Päälle vielä se että jos haluaa oikeasti ajaa niin rengas- jarru- yms. kulut ovat huomattavasti pienemmät.



    Siksi olen alkanut harkita kakkosautoa tai paluuta henkilöautomaisempaan, esim. Bemuun tieliikennekäyttöä varten. En ihan karvalakkimalliin kuitenkaan koska haluan silti urheilualustan ja säädätän ehkä pyöränkulmia vakiosta, ja koitan venyä 6-sylinteriseen. Sitäkin mietin että jos löytäisin oikein vähän ajetun ja uudenveroisen E90 330i:n niin siinä olisi hinta/fiilis-suhde aivan loistava! Tosiasiassa ehkä mielummin pienempikoneinen uusi F20 1- tai F30 3-sarjalainen. Niistä on kuulunut huhuja että ovat hiukan edellisiä urheilullisempia.

      
  • On se RCZ H*****TIN hyvännäköinen! Toisin kuin monet niin myös istuu tiessä hyvin eikä näytä renkaiden päälle isketyltä ylimuotoillulta kuorelta. Luonnossa hämmästyttävän kauniin ja korkealuokkaisen näköinen.



    Viime kesänä kun seurasin RCZ:aa huomattavasti eksoottisempien autojen joukossa niin näytti sopivan joukkoon ihan hyvin! Kun sellainen on tullut vastaan niin hämmästyttävän leveän ja urheiluautomaisen oloiselta se on näyttänyt.



    Ok, ei silti hirveän maskuliininen...



    image



    Joitain testejä:



    Grip (Saksaksi, erittäin hyvä testaaja):

    http://youtu.be/QrZag_S1bck



    http://youtu.be/LXr--RgKm9M



    http://youtu.be/No4ZTE_Ah5k



    http://youtu.be/R2QqMcsTaCQ



    http://youtu.be/6CSl5YzvqNo

      
  • Putput:

    Sitäkin mietin että jos löytäisin oikein vähän ajetun ja uudenveroisen E90 330i:n niin siinä olisi hinta/fiilis-suhde aivan loistava!


    Nyt menee reilusti OT:ksi taas, mutta tollasta olen itsekin haaveillut seuraavaksi perheautoksi E39:n jälkeen. Toki myös E60 530i/545i/550i ois kiinnostavia, mutta jotenkin mullakin on päässä sellainen "vähemmän on enemmän" -ajattelu mistä juuri puhuit tuossa Audin yhteydessä, ja siihen tuo 330i istuis mainiosti. 200kW versiossa on niin pienet päästöt (173g/km) että tuollaisen saa aika kohtuullisin veroin Saksasta haettua. Pitäis vaan päästä ajamaan suunnilleen peräkkäin 330i/530i niin ois paljon viisaampi kumpi on se oikea.

      
  • Ennen kuin alat Putput heittämään sontaa, niin varmista ensin faktasi. Olen kirjoittellut jo "ikuisuuden" noista ensimmäisen TT:n ajettavuusongelmista. Koskaan en ole sen ajettavuutta kehunut. Siinäpä sitten syyttelet fanipojaksi.



    Voisit myös päivittää saarnasi. Vanha TT on jo viime vuosituhannen lapsi. Nykyisen mallin pitäisi olla paljon parempi niissä asioissa, mitä sinä arvostat. Tuntuupa se voittavan ajettavuudessa ja nopeudessa 1 M:n monissa vertailuissa.

      
  • Putput taas kirjoittaa viisaita

    "Samalla tavalla joku RCZ, Civic, Swift, Clio yms. on monella tasolla huomattavasti enemmän ajamisen iloa tuottava kuin joku 100t€ Audi turbodiesel neliveto tms. rohjo tunteeton aliohjaava lahna, ihan sama kuinka paljon tehoa ja vääntöä siinä on ja kuinka sitä mainostetaan urheilullisena"





    Olisit vielä Lada 110:nkin laittanut tuohon listaan, varmaan sekin on audeja parempi ajaa. :lol:

      
  • viltteri valjami:

    Putput taas kirjoittaa viisaita
    "Samalla tavalla joku RCZ, Civic, Swift, Clio yms. on monella tasolla huomattavasti enemmän ajamisen iloa tuottava kuin joku 100t€ Audi turbodiesel neliveto tms. rohjo tunteeton aliohjaava lahna, ihan sama kuinka paljon tehoa ja vääntöä siinä on ja kuinka sitä mainostetaan urheilullisena"




    Tuohan on AIVAN SELVÄ juttu, täytyy olla todella pihalla asioista jotta sen kiistäisi. Halvimmatkaan Audit eivät pärjää em. oikeasti urheilullisille ja hyville ajettaville autoille, ja mitä isompiin ja painavakoneisiin Audeihin mennään niin sitä huonompia ne ovat. Fakta.

      
  • Vai että monella tasolla! Monellako tasolla ne ovat huonompia?

      
  • viltteri valjami:

    Vai että monella tasolla! Monellako tasolla ne ovat huonompia?




    Mene vaikka hankkimaan pitkä kokemus erilaisten autojen ajettavuudesta, sitten kokeile joitain em. malleja. Tuskin jää mitään epäselvää: Audit ovat tunnottomia, kankeita, tylsiä, persoonattomia, jne. kun taas lukemattomilla muilla merkeillä on liuta ihan tavallisenkin oloisia ja halpojakin autoja jotka ovat AIVAN eri luokkaa ajettavuudeltaan, ketteryydeltään, tunnokkuudeltaan jne. jne. jne. (vaikea löytää millä merkillä EI olisi). Audit vielä usein paljon epämukavampia ilman että urheilullisuutta olisi saatu sillä aikaan.



    Eihän Audit pärjää edes VW-konsernin muille merkeille asiassa, jotka nekään ei todellakaan ole tunnettuja 'ajamisen ilosta' vaan nekin ennemmin konservatiivisen tylsiä.



    Luettelemillani merkeillä on vaikka kuinka monta hauskaa autoa. VW-konsernilla parhaat eli vissiin Scirocco ja TT:n etuvetoversio eivät todellakaan ole ketteriä, leikkisiä, ajamisen riemua tuottavia vaan muihin vastaaviin verrattuna hyvinkin ilottomia ja korkeintaan 'ihan päteviä' (ei tosin esim. RCZ:tä parempia siinäkään). Mikä tahansa Audin malli niin löytyy mielettömän pitkä lista hauskempia ajettavia, ja siinä listassa mieletön määrä huomattavasti halvempia autoja 'tavallisenmerkkisiltä'.



    Näin on ollut ties kuinka pitkään: muistan aikoja sitten huippuammattilaisten testiryhmän arvostelleen S4:n (B6, se jossa V8) aivan pohjanoteeraukseksi ajettavuudeltaan, kertoen kuinka mielettömästi parempi Accordin EI EDES URHEILULLISIN Type-R vaan hyvin tavallinen Type-S on!



    Kerro mikä Audi, etenkään pitkittäismoottorinen olisi ylipäänsä millään tavalla nautittava ajettava, saati lähelläkään esim. RCZ:n ajamisen hauskuutta!! Puhumattakaan sitten siitä että kun katsotaan millä diesel-lahnoilla Suomalaiset ajaa niin...

      
  • "Mene vaikka hankkimaan pitkä kokemus erilaisten autojen ajettavuudesta, sitten kokeile joitain em. malleja. Tuskin jää mitään epäselvää: Audit ovat tunnottomia, kankeita, tylsiä, persoonattomia, jne."



    Jospa menisit itse, koska syytä olisi kirjoituksistasi päätellen. Kaikenlaisia sitä on rautojen puutteen vuoksi vapaalla jalalla. :tongue:

      
  • viltteri valjami:


    Jospa menisit itse, koska syytä olisi kirjoituksistasi päätellen. Kaikenlaisia sitä on rautojen puutteen vuoksi vapaalla jalalla. :tongue:




    Älä ole kateellinen vain siksi että muut, kunnolliset ihmiset ovat vapaalla jalalla: keskity ennemmin olemaan kiitollinen siitä että saat siellä käyttää tietokonetta turhautumisiasi purkamaan.

      
  • Putput:

    viltteri valjami:

    Jospa menisit itse, koska syytä olisi kirjoituksistasi päätellen. Kaikenlaisia sitä on rautojen puutteen vuoksi vapaalla jalalla. :tongue:


    Älä ole kateellinen vain siksi että muut, kunnolliset ihmiset ovat vapaalla jalalla: keskity ennemmin olemaan kiitollinen siitä että saat siellä käyttää tietokonetta turhautumisiasi purkamaan.




    Jatka vain propagandaasi, niin saadaan porukat nauramaan. :lol:

      
  • Putput:



    Viimeksi kun ajoin pidemmän reissun uudella 1-sarjan karvalakkimallilla aivan eri hinta- ja teholuokan urheiluautoni sijaan niin eipä hauskuudessa menettänyt juuri mitään ja monella osa-alueella ajaminen oli paljon nautittavampaa!




    olisi hauskaa saada tietää millaisella autolla ajelet ,vaikka et kuitenkaan ikinä sitä tule sitä kertomaan.



    muista se että ajamisen ilo ei ole yksiselitteinen asia vaan jokainen kokee sen omallatavallaan ja se voi vaihdella paljonkin.





      
  • Putput:


    Kerro mikä Audi, etenkään pitkittäismoottorinen olisi ylipäänsä millään tavalla nautittava ajettava, saati lähelläkään esim. RCZ:n ajamisen hauskuutta!! Puhumattakaan sitten siitä että kun katsotaan millä diesel-lahnoilla Suomalaiset ajaa niin...




    Et ole tainnut nykysiellä a6:lla ajaa? 3.0tdi on ihan yhtä urheilullinen kuin bemarin vastaava, joskaan kumpikaan ei pärjää pienemmilleen. A6 on huima parannus edeltäjiinsä verrattuna.

      
  • B7 RS4 on aika helvetin hyvä. Sanoisin, että markkinoiden parhaita nelivetoja. Erinomainen kone, mainio ajettavuus ja ihan ok tilatkin.



    Tuota on kaikki PutPutin itsekin jalustalle nostamat autojournalistit/mediat kehuneet. Lienee vaan Audin ollessa kyseessä tilapäinen mielenhäiriö, kun ovat moista menneet sanomaan?



    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsHistory/Audi-A4-RS4-Quattro/218959/



    Ja eipä nuo uusimmat bemaritkaan enää juuri erotu edukseen. Uusi 5-sarjalainen ottaa mielestäni ajettavuudessa selvästi päihin Jaguarilta, jos urheilullisuudesta puhutaan.



      
  • Mielestäni nämä perhemoottorilla ja perhealustalla olevat sporttiautot pitäisi nopeasti saattaa ongelmajätelaitokselle kierrätykseen.

      
  • simppa:

    B7 RS4 on aika helvetin hyvä. Sanoisin, että markkinoiden parhaita nelivetoja. Erinomainen kone, mainio ajettavuus ja ihan ok tilatkin.




    Vai että B7 Audi 'markkinoiden parhaita nelivetoja'? Selität näköjään ihan mitä tahansa jotta vain pääsee ääneen ja laukomaan mielipiteitä...



    Kuvaavaa on pitää valita se YKSI AINOA joka on selvästi muiden Audien yläpuolella eli hyvin eritasoinen kuin muut, vain jotta pääset vääristämään asioita ja väittämään jotain joka ei pidä paikkaansa. Hyvä kuitenkin että toit esiin tuon Audien ajettavuuden ykkösen, sillä sekään ei pärjännyt tullessaan edes vanhalle 3-sarjalle mitenkään, saati sitten uudelle. Että silleen...



    Ei TODELLAKAAN ole B7 RS4 ollut sekään mikään kovin huippu ajettava, ei millään erotu edukseen lukemattomien 'halvempien merkkien' paljon edullisemman luokan sporteista. Edelleen sekin oli jäykkä, suht tunteeton, ja aliohjaava. Kone ei sekään erotu muista automaailman hyvistä koneista mitenkään (painava kone huono valinta sinne Audin keulan etuosaan muutenkin), ja mistä keksit tuon auton tiloja kehua??!!





    Ja eipä nuo uusimmat bemaritkaan enää juuri erotu edukseen. Uusi 5-sarjalainen ottaa mielestäni ajettavuudessa selvästi päihin Jaguarilta, jos urheilullisuudesta puhutaan.


    Tuo oli taas Simpan vakioselitystä ilman mitään perustaa.

      
  • Style66:


    Et ole tainnut nykysiellä a6:lla ajaa? 3.0tdi on ihan yhtä urheilullinen kuin bemarin vastaava, joskaan kumpikaan ei pärjää pienemmilleen. A6 on huima parannus edeltäjiinsä verrattuna.




    A6 ei ole rakeenteeltaan oikeastaan yhtään mitenkään edellistä kehittynyt. Paljon ovat pakettia hioneet mutta edelleenkään ei mitään mahdollisuuksia esim. Bemua vastaan. Kaukana urheilullisesta.



    Se on totta ettei kumpikaan pärjää pienemmilleen, mutta tuo pätee vain SAMANKALTAISILLE pienemmilleen. Nimittäin 5-sarja on tasapainoisempi ja dynaamisempi ajettava kuin pienemmät Audit siltikin, vaikka ei 3-sarjalle siinä ihan pärjääkään.



    7-sarjakin on koostaan huolimatta todella ketterä ja hyvä ajettava. Nimittäin tasapaino on tasapaino ja hyvä alusta on hyvä alusta vaikka massaa lisättäisiinkin. Audin rakenteella oleviin kippoihin kun pistetään lisää painoa niin asiat menevät radikaalisti vain huonommaksi. Siksi esim. TT:ssäkin nelipyttyisiä pidettiin paljon parempina kuin kalliimpia ja isokoneisempia 6-pyttyisiä: paino pahentaa rakenteellisia ongelmia. Siksi jostain Peugeotista, Hondasta tai Renaultista Audiin siirryttäessä ei voita urheilullisuuden suhteen yhtään mitään, ei edes rahaa moninkertaisesti syytämällä ja konekokoa ja -tehoa huomattavasti kasvattamalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit