Nyt kun on näitä kevennettyjä city-maastureita melko kelvollisen oloisia saatavilla useampia niin kaipaan mielipiteitä 4-vetoisista. Autot lähinnä Skoda Octavia Scout Diesel ja Nissan Qasqai Diesel.
Miten ne selviävät pienessä lumessa vekslaillessa kun on täysi kevytperäkärri perässä? Entä liukkaaseen lumiseen ylämäkeen nousu? Kärrillä tai ilman? Toimiiko 4-veto? Rajoittaako luistonestot tai muu liiaksi? Tarkeneeko talvella niin, ettei tarvi ajaa 100 km lämmittelyn takia? Entäs valot? Ilmeisesti ok, jos ksenonit hommaa.
Käsittääkseni Skodassa on Haldex joten omat kokemukseni kelvannee vaikka merkki on eri (XC60)
Omassa autossa on nyt pari tuhatta kilometriä takana ja neliveto on ylittänyt odotukset. Aika syvässäkin hangessa eteneminen (tietty maavara vaikuttaa) on helppoa, tosin Haldexin mukaisesti tarvitaan kevyttä kaasua. Ainakin Volvo laittaa takarenkaille aika paljon enemmän vetoa kun tarjoaa reilummin kaasua . Autosta tulee tällöin selkeästi yliohjaava, tosin luistonesto ottaa rankemmilta peränheittoyrityksiltä luulot pois. Niin paljon ei ole kiinnostanut että olisin kytkenyt pois päältä...
Ylämäet ja peräkärrykin on kokeiltu, tosin kuormaa peräkärryssä oli ehkä 100-150kg. Ei mitään ongelmaa vaikka tutussa paikassa edellisellä vajaavetoisella ei pärjännyt ollenkaan. Paikka on ylämäen päässä jyrkästi kääntyvä risteys.
Skodasta en tiedä mutta omassani on automaattisesti kytkeytyvä Webasto joka tuo lämmöt autoon todella nopeasti. Tietty jos auto on ollut webasto päällä etukäteen, tätäkään ongelmaa ei ole. Kyllä polttoainelämmitin on varuste joka kannattaa ruksata tilauskaavakkeeseen.
Onhan näitä kaikenmaailman '4-vetoisia', mutta oikeaan nelivedon ajettavuuteen saat tuntumaa kokeilemalla oikeaa jatkuvaa nelivetoa SUBARU tai AUDI. Ei tarvi miettiä mikä pyörä vetää ja milloin.
Ei ole hienompaa autoa talvikelille kun hiukan takapainotteinen neliveto esim. Subaru. Ei puske mutkissa etuveto-kytkettävän-nelarin tavoin, on hyvin hallittavissa kaikissa olosuhteissa.
Noihin kaikkiin kysymyksiin voin vastata, jos kyseessä jatkuva neliveto, esim. Subaru:
Miten ne selviävät pienessä lumessa vekslaillessa kun on täysi kevytperäkärri perässä? EI ONGELMIA
Entä liukkaaseen lumiseen ylämäkeen nousu? EI ONGELMIA
Kärrillä tai ilman? EI ONGELMIA
Toimiiko 4-veto? AINA
Rajoittaako luistonestot tai muu liiaksi? EI TARVITSE
Tarkeneeko talvella niin, ettei tarvi ajaa 100 km lämmittelyn takia? OK
Entäs valot? XENONIT VAKIONA
ps. Tuossa eilen yksi Nissan Kaskai yritti lähteä vauhdikkaasti bensiksen pihasta, mutta penkkaan meni kun kun puskee, puskee... ja sladia saa aikaiseksi vain käsijärrulla
SPEC C.:
Kyllä se ihan oikea neliveto löytyy muistakin autoista, eikä niissäkään nykytoteutuksilla tarvitse koskaan miettiä mikä pyörä vetää ja milloin.
Uusimman Legacyn testissä auton todettiin tarvitsevan ajonvakautusta, vetotapa ei pelkästään takaa ajamisen vakautta kaikissa oloissa.
Eipä ainakaan Bemarin, Mersun ja Volvon nykyiset nelivetototeutukset joilla olen ajanut ole olleet luonteeltaan mitenkään puskevia.
Varmastikin muistakin löytyy hyviä nelivetoratkaisuja: Mitsu, Bemari, Audi, MB jne...
Kaikissa uusissa Legacyissa on VDC -ajonhallintajärjestelmä. En tiedä mitä testiä olet lukenut.
Bemarin ja Mersun nelikkoratkaisut on lähdetty toteuttamaan takavetoisesta, jolloin takapainotteisuus tulee väkisinkin mukaan. Volvolla taas on se haldeksi
Kannattaa SPEC C'nkin hypätä nykyaikaan.
Itse testasin mm Audin ja Subarun, ja MITÄÄN, YHTÄÄN MITÄÄN etua ei löytynyt näistä "luulin että ainoa oikea - nelivedoista" kun vertaa esim Volvoon tai BMW'hen. Luonteet tottakai erilaisia, mutta tästä on turha vaahdota.
Vastauksiisi "Ei Ongelmia", sama pätee Haldexiin. Luistonesto tulee aivan samalla tavalla Audissa ja Subarussa käyttöön kun laitetaan auto sivuluisuun. Vaikka Haldex vaatii kaasua kytkeäkseen lisää voimaa taakse, ei luistoa tarvita. Tässäkin kannattaa päivitää tietämystä...
Nissanin puskemiseen en ota kantaa kun en ole kokeillut, mutta muuten väitteeni perustuvat hyvin perusteelliseen kokeiluun merkeillä Audi (Q5), BMW (X3), MB (GLK), Volvo (XC60) ja Subaru (Outback).
Mielikuvilla myydään, jotkut jopa ostavat. Itse perustan enemmän faktoista.
SPEC C.:
TM:n testistä oli kyse. Ajonvakautus autossa toki on ja pitääkin olla, kun testin mukaan se on jo normiväistöissä tuiki tarpeellinen. Lähinnä tuo kuvaa minusta sitä, että vetotapa tai nelivedon toteutustapa ei suoraan kerro auton ominaisuuksista paljonkaan. Kokonaisuutenahan tuo Legacy sai hyvät arvostelut ja vaikutti mielenkiintoiselta autolta.
...
Ajelin jokin aika sitten Volvo XC60:lla. Nelivedon toiminta oli minusta erinomaista. Paras mittari siitä on se, että koko juttua ei oikeastaan huomannut missään oloissa, auto eteni mielestäni aina loogisesti ja varmasti. Suurinta osaa käyttäjistä toteutustapakaan tuskin kiinnostaa, kun toiminta on noin eleetöntä.
Youtube on täynnä näitä:
https://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY
Bugracer:
Missäs noita testasit, liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla vaiko paikallisessa jäähallissa?
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin noissa tarpeissa kytkeytyvällä nelivedolla pärjää varmaan hyvin, jos sen saa lukittua kiinteäksi 50%/50% -malliseksi ensimmäisten maasturien tapaan, ja Nissanissa ilmeisesti saa. Luistonestosta saattaa olla lisäapua ja jos siitä on haittaa, niin toivottavasti sen saa kytkettyä pois.
Kytkeytyvät nelivedot ovat tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin ja helpottamaan liikkeellelähtöjä. Jatkuvista toteutuksista on sitten hyötyä jatkuvasti.
Sorry, meni asian vierestä.
Poistin.
mikahe:
Mökkipihassa, paikassa jossa CRV ja oma vajaavetoiseni epäonnistui. Taatusti vaikea paikka.
mhj:
Se, että ei laittele linkkejä YouTubesta vanhoista Haldex versioista vaan uusista kuten ao:
https://www.youtube.com/watch?v=d6yCT0STFTc
Veto yhdeltä pyörältä kohdassa 2.40. Kuten AkiK totesi, auton ja nelivedon tulisi toimia huomaamattomasti, ja jos Subarulla on tässä ongelmia niin turha sitä on muihin purkaa.
Bugracer:
Ok, edelleen liikutaan alkuperäisen kysyjän kiinnostusaluella. Sielläkö siis Volvon Haldex oli ylivertainen muihin verrattuna (vai oliko liian helppo testi)?
Ei, en sanonut että Haldex olisi ollut ylivertainen, se ei ollut edes parempi.
Paikka jossa nelivetoja testasin vaatii hyvin paljon takapyöriltä, koska kuormaa vedettäessä joutuu kääntymään vasemmalle, samalla kun kuorma (siis peräkärry) on jyrkästi alaspäin viettävällä tiellä ja etupyörät "tasaisella". Painon tullessa taakse etuvetoiseni jäi auttamatta rinteeseen, samaten kävi Honda CRV'lle. Kaikki muut testaamani nelivedot selvisivät vedosta lähes ongelmitta (myös Subaru joutui tekemään töitä saman verran, sutien!), mutta ylös päästiin.
Tämä omakohtainen kokemus vaikka ei nyt mikään teknarin testi ollutkaan, oli haastava ja täysin toistettavissa kaikille autoille ja tällä perustelen nelivetojen 'tasavertaisuutta'. Tottakai eroja on, mutta mitä ovat ne erot jotka tekevät Subarusta ylivoimaisen GLK/X3/XC60 autoihin? Varsinkin kun kaikkien noiden ajokäytöskin on erinomaista.
Kuka kertoo?
Bugracer:
No eihän se ole häpeä tunnustaa. että päädyit Volvoon muiden syiden kuin sen nelivedon perusteella (osaahan se kai mm. jarruttaa vaikka kuski ei osaisikaan). Hieman erikoisempaa on se, että kehut peliäsi silti juuri sen "neli"vedon perusteella.
Bugracer:
Eipä tuohon taida vastausta löytyä. Lukuisissa testeissä on havaittu, ettei eri perusratkasujen välillä ole merkittäviä eroja mäennousu- tai etenemiskyvyn välillä. Ajettavuudessakin erot ovat hyvin pieniä.
mikahe:
Missä olen kehunut kulkinettani juuri nelivedon perusteella? Sanoin että neliveto on ylittänyt odotukset, ja tällä tarkoitin että sen tuoma mukavuus ja vaivattomuus etuvetoon verrattuna ovat ylivoimaiset.
Samaan ihmettelyyn menee väite jossa olet saanut sanomastani irti että päädyin Volvoon "neli"vedon perusteella?? Se on totta että nelivedon halusin/tarvitsin, mutta se ei ollut syy nimenomaan Volvon valintaan, muitakin vaihtoehtoja oli.
Bugracer:
No antaa olla. Nelivedoista puheen ollen lähtökohtani on, että se on ylivertainen vajaavetoon verrattuna. Haldexin jne. normivajaavetoisen kuljettajan mielestä niin ei voi olla ja sen näkökannan hyväksyn heidän kohdallaan täysin.
Bugracer:
Se ''lisäarvo'' näissä täysverisissä nelikoissa taitaa olla tänäkin päivänä että jos vertaillaan vaikka jää/lumiradalla ajamista, ajetaan vähän rallityyliin, nämä etuvetoperustaiset eivät samalla tavalla tanssi kuskin toiveiden mukaan, johtuen siitä että auto ''arpoo'' koko ajan vetosuhdetta eteen-taakse, ja auto tekee omia juttujaan. Esim. Subarulla kuski hallitsee nilkan asennolla kauniisti luisua.
Mutta tämä oli tällainen epäolennaisuus, ( hyihyi petos ) älkää ampuko viestintuojaa.
Jatkakaa..
Sorry, meni asian vierestä.
Poistin.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta uusin haldexhan on AINA nelivetoinen? Eli tässä kohtaa olisi subarumiesten ihan turha mussuttaa niistä "oikeista" nelivedoista. Ja kaasulla saa haldexinkin kulkemaan kahva edellä jos vaan ajonvakautus sen sallii.
juuso01:
Saahan taitava rattimies vaikka etuvetoisen kulkemaan kahva edellä. Kyse on siitä millä vehkeellä se on nautittavaa ja tarkkaa.
En tiedä keneen viittasit mussutuksella, mutta mielestäni minä en ''mussuttanut'' mitään, vaan kommentoin asiallisesti edellämainittujen autojen tyypillistä käytöstä eli ominaisuutta.
Muuten: Subarun olen jo aikaa sitten feidannut, enkä fanita merkkiä muutenkaan enää kovin paljoa.
Nissan GT-R on sitten varmaan sekin jotenkin huono ajaa, ei kiihdy mihinkään ja on käytännössä takavetoinen. Eihän nyt tuollainen etupainoinen takavetoinen arpajaiskone voi mitenkään toimia. Oikeastaan kaikki näiden "oikeista nelivedoista" messuavien argumentit vanhentuivat jo siinä vaiheessa kun koneet kehittyivät niin nopeiksi, että ne ehtivät reagoimaan luiston kasvuun riittävän nopeasti. Renkaanhan ei tosiaankaan tarvitse sutia havaittavasti, jottta tilanteeseen voitaisiin reagoida.
Kovasti muistellaan ensimmäisten Haldexien ongelmia. Kumma kun samalla tuntuu unohtuvan vanhojen vähemmän täydellisten mekaanisten nelivetojen ongelmat. Mitäpä noista. Tärkeintähän on, että mielikuva täydellisestä oikeasta nelivedosta elää vahvana. Kannattaa kuitenkin totuttauta jo ajatukseen siitä, että asiat tulevat muuttumaan. Äly on valtaamassa nurkkaa jo nyt myös näissä "oikeissa" nelivedoissa. Eri järjestelmien kehityskäyrät risteävät tällä hetkellä, mutta jos trendistä voi jotain päätellä, niin mekaaniset toteutukset ovat pian ominaisuuksiltaan vanhentuneita. Tekniikka kehittyy.
petos:
Juu
Juu, tuosta ei varmaankaan olla eri mieltä. Kyllä uusinkin Haldex versio laittaa ilman kaasua niin paljon vähemmän voimaa taakse, että väitteesi on varmaankin totta.
Itse olen sitä mieltä että mikäs nautiskellessa "hallitusta sivuluisusta", ei vain kuulu omaan ajotyyliini. Keep on rock'in!
Bugracer:
En minäkään toki liikenteen seassa ajele kahva edellä.
Enkä tarkoittanut etteikö jotkut parhaat ''kytkeytyvät/muuttuvat'' nelivedot voisi olla oivallisiakin tässäkin, tämä epäloogisuus vain vaivaa useita niistä.
Korostan että tavallisessa käytössä ja tarpeissa nämä haldeksimaiset ovat nykyään ihan hyviä ja niillä selviää vaativistakin tilanteista, kuten olet varmasti todennut XC 60:n laitettuasi.
Ajoin jokin aika sitten naapurini tuollaista, ja kokeilin vähän mäennousuja ym. ja hyvinhän se meni. Samaa ei voi sanoa vanhasta XC70, joita olen joskus ajanut
Eli kovasti nämä on kehittyneet
petos:
Vaivaa se "epäloogisuus" myös jatkuvia nelivetoja vaikka olisi takavetopainotteinen. 3 semmoista olen omistanut ja kaikilla oli taipumus ensiksi puskea ja sitten kaasulla muuttuu yliohjaavaksi. Nämä siis "vanhanaikaisella" FF tyyppisellä jossa planeettavaihteisto ja viskolukko, sama mitä Subaru käyttää manuaalivaihteisissa kehuen sitä moderniksi 4-vedoksi. Johan se oli käytössä jo 60-luvulla Jensenissä Samoin Torsenin laita Audissa. Karrikoidusti voisi sanoa että kytkeytyvä toimii loogisemmin kun pääsääntöisesti puskee. Parhaita toteutuksia noin ajofiiliksen kannalta taitaa olla BMW:n X-drive jossa taakse menee voimaa koko ajan ja etupyörät saa 0-50% tarpeen mukaan. X1 ajelin joulun alla lumisateisena päivänä ja puskemista ei huomannut ollenkaan, yliohjaamaan sai helposti kaasulla mutta ajonvakautus poimi isommat luistot pois heti
Nykyiset 4-vedot toimivat elektroniikan ansiosta mainiosti vaikeissa paikoissa, oli toteutustapa mikä hyvänsä. Samalla tavalla voima karkaa yhden pyörän kautta jatkuvassa 4-vedossa kuin vajaavetoisesta jos muiden pyörien pyörimistä ei kytketä lukoilla mukaan tai jarruteta luistonestolla. Siinä mielessä kytkeytyvä on parempi että aina on vähintään 2 pyörää vetämässä, tosin vain teoriassa koska nykyautoista löytyy vähintää tuo luistonesto. Varsinkin monessa Citymaasturissa käytetty 50/50 lukittava 4-veto auttaa hiljaisessa vauhdissa hankalissa paikoissa. Ja jos epäilyttää selviäminen niin lumiketjut on halpa apu
kysymys "aitojen" 4-vetojen ystäville/puolustelijoille:
onko subaru legacy manualli vaihteistolla enemmän aito kuin automaatilla varustettu?
Tässä yksi "aito neliveto" kuski vois kommentoida.
Sinällään vedossa ei ole ongelmia eikä vetotavassa ole vielä tullut vastaan mitään heikkoa. Mutta ongelma on Subarun surkeassa kytkimessä. Jos on hieman tiukempi paikka, jossa auto joudutaan esimerkiksi pysäyttämään liukkaaseen ylämäkeen ja siitä sitten jatketaan matkaa. Vaikka kuinka varoen kytkintä käyttää niin käry nousee.
Joten Subarun tapauksessa käytettävyys menee mun nähdäkseni 6-0 automaatin hyväksi juuri näissä edellä keskustelluista tilanteista. Sivuluisussa ajo jne ei kuulu tähän millään muotoa. Siihen manuaali on varmaan hyvä ja mukava, mutta sille ei ole mitään käyttöä.
Vetotapa on kuitenkin erittäin toimiva. Menee lumessa ja nuoskassa kuormalla taikka ilman. Ei ongelmia.
Sorry, tässäkin lipesin asiasta.
BoxerDiesel,
onko sinulla jotain uutta tietoa automaatin tulosta boxerdieselmoottorin yhteyteen?
Ei muuta kuin netistä luetut jutut joita olen tännekin linkittänyt. Eli vahva epäily on, että jo mahdollisesti vuonna 2010 (malli 2011) vois tulla CVT automaatti dieseliin. Mutta ajankohta on pelkkä arvaus joka perustuu Subarun tiedottajan antamaan kommenttiin Boxer Dieselin Austraalian esittelytilaisuussa. Itse henkilökohtaisesti odottelen sitä nähtäväksi vuonna 2011, elikkä mallina 2012. Odotellaan.
Siihen saakka kärytellään kytkintä
BoxerDiesel:
Tämä siis dieselissä. Bensavaparit 2.0- 2.5- 3.0 manuaaleina eivät tuota ongelmia, ( vaikka tietty alavääntöä toivoisi enemmän ) Turboista nyt puhumattakkaan.