Uudelle Jetalle ennustan menestystä jos ovat saaneet rengasmelun vaimennettua.
Nykyisen Jetan melu 120 km/h nopeudessa kun on edessä 71 ja takana 72 dB (A).
Muuten auto näyttää hyvän näköiseltä, etuosa voisi olla parempikin.
Kokoa on tullut lisää joka suuntaan nykykäytännön mukaisesti.
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volkswagenin-uutuusvyorytys-jatkuu-vuorossa-jetta
Kovin paljoa ei kannata toivoa rengasmelun suhteen, koska autoja ei suunnitella Pohjoismaiden nastarenkailla karhituille teille.
Toivottavasti edes rengaskokoihin on otettu järkevän korkeaprofiilinen vaihtoehto. Sillä ratkaisulla kitketään melua helpoiten ja ehdottoman halvasti.
Esimerkiksi Renault Mégane 1,4 TCe Dynamique Michelin Energy Saver 205/55 R16 91H renkailla melu 120 km/h nopeudella on 69/69 dB (A).
Vielä hiljaisempi on Renault Megane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique 195/65 R15 renkailla 68/68 dB (A).
Renault onkin eri valmistajan.
Jetta on sitä samaa konsernikamaa mitä muutkin samankokoiset Golfit, Octaviat ym. Ei Jettaan mitään erityisiä (lue maksavia) muutoksia tulla tekemään.
Itse en kyllä menettäisi toivoa rengasmelun suhteen. Kokeilemani uusimman sukupolven Golfit ovat olleet kaikin puolin esimerkillisiä (luokassaan) melun suhteen. Renkaat toki voivat vaikuttaa. Mutta todistetusti sopivilla renkailla Golfin melutasot ovat luokassaan ehdotonta huippua. Suomen rajoituksiin nähden kaksinkertaisissa nopeuksissakin normaali puhe kuuluu hyvin.
Tuoreessa Tuulilasin testissä Golfia haukuttiin ankarasti kovasta melustaan. Mittaustulosten mukaan näin näyttäisi siinä yksilössä olleen. Omat kokemukset on hyvin samankaltaiset kuin NHB:llä. Melutaso oli korville mukavaa, ei missään nimessä tuollaista mitattua ~80db möykkää. En oikein jaksa uskoa, että renkailla olisi noin dramaattisia vaikutuksia. Taitaa olla nämä meluisat yksilöitä. Valitettavaa jos sattuu omalle kohdalle.
Jettaa en ole käynyt koejamassa, joten siitä ei ole tietoa. Muistelisin lukeneeni testeistä, että Jetassa rengasjyrinä on ikävästi läsnä ja samahan se on Octaviassakin. Olisiko tässä yksi syy Jetan huonoon myyntimäärään. Auto itsessään on ihan tyylikäs ja pitäisi olla samaa laatua kuin Golfikin, mutta jokin siinä ihmisiä vieroksuttaa.
Toivottavasti tuleva Jetta on riittävän hiljainen auto. Merkillä on ollut hieman ongelmia tuossa suhteessa kun osa malleista kuten Passat -97 alkaen ovat asiallisia, mutta esim. Golfit (IV) ja Borat eivät kyllä melutasossa juuri Ventoa kummempia ole. Tämän toki voisi kääntää Venton eduksi. Melutaso kun ei ikäisekseen mahdoton ole.
Ainakin viime syksynä TM:n mittaama melu oli Volkswagen Golf Plus Comfortline 2,0 TDI DSG -mallissa 120km/h nopeudessa edessä ja takana 73 dB (A).
Renkaat 195/65 R16.
Nykykopan Jetta on tosiaan aika äänekäs renkaiden takia. Tosin sitä samaa kauraa on minun kokemuksella kaikki Octaviasta A3:een. Uusi Jetta taas ei enää pohjaudu Golffiin, joten pienehkö toivonkipinä elää.
Hiukan olen kyllä pettynyt muotoihin. Nykyjettassa eniten ärsyttää töpön oloinen sivuprofiili. Uudessa se näyttää olevan kunnossa, mutta keula ja perä ovat paljon valjumman oloiset. Takapenkille tulee lisää tilaa, ja se onkin ainoa paikka mihin sitä enää tarvittiinkaan. Jetta alkaa kasvaa jo ison auton mittoihin (pieni varaus takapenkin leveydelle).
juuso01:
Mihinkäs se sitten pohjautuu?
En nimittäin usko, että VAG olisi rakentanut Jetan puhtaalta pöydältä.
Pituus 4,64 m. Taitaa olla kova kilpailija Passatille.
Herbert:
Saapa nähdä, kun uusi Passat on kuitenkin tulossa aivan pikapuoliin. Taitaa Passat kasvaa nykyisestä, joten Jetalle jää tilaa sen alapuolelle.
sjvirt:
Lukaiseppa tuo uutinen uudesta jetasta, niin sekin mysteeri selviää
K_150:
Niin? Ei siinä kerrottu mille pohjalevylle Jetta rakennetaan. Onko kenties nykyisen Passatin pohjalevy?
Itse en ainakaan löytänyt tuosta jutusta oikein mitään tietoa Jettassa käytetystä pohjalevystä. Ilmeisesti tuo Jetta käyttää jonkinlaista siirtymäkauden pohjalevyä, koska MQB ei ole vielä valmis. Osia on lainattu monista vanhoista pohjalevyistä. Kokonaan uutta pohjalevyä ei kannata tässä vaiheessa tehdä, koska pian konsernin kaikki poikittaismoottoriset mallit käyttävät samaa MQB:ta. Tämä pätee varsinkin Jettaan, joka on halpisvolkkari. Se on suunnattu kilpailemaan jenkkien markkinoilla sikäläisten Corollan ja Civicin kanssa. Jetta tulee siis olemaan Golfia vaatimattomampi tekele. Päätavoitteina on pitää hinta alhaisena ja mitat riittävän isoina.
NHB:
Sitähän se jenkkimarkkinoille asemoiminen vähemmän korrektisti sanottuna tarkoittaa.
NHB:
Samat pääkilpailijat nykyiselläkin, ja edellisillä sukupolvillakin (täällä Vento ja Bora), Jetalla on ollut USA:ssa. Itse ainakin olen sen mieltänyt aina porraperäiseksi Golfiksi, mutta kai Golfin ympärille saa vaikka minkälaista gloriaa luotua, kun mielikuvitusta riittää.
sjvirt:
Ja taitaa asiakkaat kasvaa autojen mukana. 80- ja 90-luvuilla nykyisen ylemmän keskiluokan kokoiset autot olivat meikäläisittäin liki edustusautoja. Ennen riitti pykälää pienemmät autot. Mielenkiintoinen ilmiö, miksei 4,6-metrinen auto riitä useimmille ja sitä suuremmat jää harvinaisuudeksi.
Eipä ne sisätilat välttämättä ole kasvaneet ulkomittojen mukana. Nykyautoissa etumatkustajat ovat liki yhtä lähellä toisiaan kuin ennen ja lisä leveys on jätetty törmäyksiä varten joko oven sisään tai ihmisten ja oven väliin.
Toisaalta nykyään on suuria eroja autojen sisätiloissa vaikka ulkomitat on samat.
Joissakin asioissa ei vaan tapahdu mitään kehitystä ei edes huippu kalliissa autoissa.
Edelleenkin ilmastoinnin suuttimissa vannotaan tiukan puhalluksen antaviin venttiileihin vaikka ne on kesällä pakko suunnata paneeleihin ja yllättäen myös talvella.
Ilma pitäisi tulla laajalta alueelta hitaalla nopeudella jottei vedon tunnetta syntyisi.
Sivuauringolle vain aniharvassa on smitään suojaa etupenkkiläisiä varten. Aurinkolippa loppuu kesken ja aurinko porottaa kuskin korvaan ja silmäkulmaan.
jne...
kello68:
Ei välttämättä, mutta kyllä nykyään Passatissa ja kilpailijoissa on aika hulppeat jalkatilat takana. Jopa Jettassa ja Golfissa mahtuu nykyään matkustamaan. Toisin oli ennen, jolloin vain Passatissa oli käyttökelpoinen takapenkki. Riittävä, muttei ylenpalttisen tilava.
Toki noilla matkustaa mutta jos yrittää sijoittaa selkä mensouuntaan olevan isokokoisen turvaistuimen 190cm kuskin taakse alkaa tull ahdasta.
Sopi vertailupari voisi olla Superb ja 500. Samankokoiset ulkoa (jopa painoiset) mutta 500een ei mahdu turvaistuin mitenkään mutta Superbiin mahtuu, tosin ylimääräistä tilaa ei siinäkään jää.
Voisiko sen turvaistuimen sijoittaa oikealle puolen etumatkustajan taakse?
Jettasta tulee esiin lisää tietoa. Jenkkijettassa on takana yhdystukiakseli. Ainoastaan tehokkain versio saa siellä monivarsituenna, joka löytyy kaikista euroversioista.
Ei oikein koska keskustelu muksun kanssa takapenkillä istuvan vaimon kanssa ei olisi niin luentevaa. Ristikkäin istuen juttelu toimii paremmin.
Mutta kuten sanottua monissa autoissa isot erot tiloissa vaikka ulkomitat on samat. Toiset tehtaat osaa asiat paremmin kuin toiset.
kello68:
Jep. Onneksi vielä jotkut autonvalmistajat uskaltaa panostaa muihin ominaisuuksiin.
Herbert:
Eiköhän uuden tulossa olevan Passatin pituus ole 4,9 metrin luokkaa. Muutenkin Passat on isomman luokan auto ominaisuuksiltaan.
AkiK:
Tuo tarkoittaa varmaan hiukan kalliimpaa olemusta. Yksittäisiä ominaisuuksia (ajettavuus, suorituskyky, kulutus jne) vertailtaessa isomman luokan auto ei välttämättä ole ollenkaan parempi. TM:n arvostelutaulukon mukaisessa tilanteessa ei isomman luokan auto saa mitään etua, vaan joutuu kilpailee täysin tasavertaisesti pienemmän kanssa.
Tietysti uusi Passat kasvaa, kun uusi Jettakin kasvaa. Näin erot saadaan säilymään. Ja oletettavasti iso osa vanhalla Passatilla ajavista siirtyy uuteen Passattiin, harvemmat vaihtaa Jettaan. Muutenhan nykyisen ylemmän keskiluokan autot olisivat jo harvinaisuuksia. Mutta koska vanha Passat oli 4,7-metrinen ja sitä edellinen korimalli 4,6-metrinen, luulisi vanhalla ajavan tarpeiden tulevan tyydytetyksi uudella Jettalla. Luultavasti mielikuvien (isomman luokan ominaisuudet) takia kuitenkin siirrytään huomaamattaan pykälää ylöspäin uuden Passatin kasvaessa 4,9-metriseksi.
Itselläni on 4,7-metrinen auto. Vuosi sitten harkitessani vaihtoa totesin 4,5-metrisen (pykälää alempi luokka) täysin kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi ja todennäköisesti olisin sellaiseen päätynyt, mikäli olisin päättänyt vaihtaa.
Herbert:
Tarkoittaa se vähän muutakin. Mieleen tulee ensimmäisenä:
- suuremmat tilat, etenkin leveys
- yleensä vakaampi ajettavuus maantiellä
- parempi äänieristys ja muut mukavuustekijät
- varustelu on isomman luokan autossa yleensä parempi, pienemmän luokan autoa varustellessa vastaavasti hinta nousee yleensä aika lähelle sitä isompaa autoa. Kaiken eniten tuo näkyy vertailtaessa esim Polo-Golf.
- enemmän varustevaihtoehtoja
Itse ajan paljon maantieajoa. Ainakaan tähän saakka Jetta ei ole tullut kyseeeseen, Passatin voisin vaikka hankkiakin. On niissä ollut aika iso ero minulle tärkeissä ominaisuuksissa.
AkiK:
Mitkä ovat ne ominaisuudet, joissa Jetta ei sinun vaatimuksiasi täytä?
Ulkomitat autoissa kasvaneet huimasti malli mallilta, mutta sisätilat eivät samassa suhteessa. Passat(mk2) 80-luvulla oli likimain yhtä pitkä ja akseväli/leveys/korkeus hieman pienempi kuin nykyinen Jetta. Sisätilat kuitenkin ovat vanhassa Passatissa suuremmat vai muistanko väärin. Turvakori vie autoista sisätilaa.