Oletteko ollenkaan huomanneet, että olemme jo siirtyneet uuden vuoden puolelle. Ei kai TM ole vain ilmoittanut, että tänä vuonna ei valita ollenkaan talviautoa.
Jos nyt kuitenkin talviauto valitaan, niin pitäisi kiireen vilkkaan aloittaa pohdiskelu asian tiimoilta.
Onhan noita muutamia tulokkaita viime vuodelta, mitkä olisi hyvä laittaa kamppailemaan ainakin keskenään.
http://mediatiedot.otavamedia.fi/ilmestymispaivat-ja-teemat/default.aspx#tekniikan maailma
Tuolta kun kattoo, niin numerossa 4/2012 häätys olla Talviauto-vertailu. Ja ilmestymispäiväksi ilmoittavat 15.helmikuuta.
Eiköhän ne jotakin infoa laita ko. vertailusta jo aikasempiin lehtiin ja tänne nettiin.
No sittenpä se valitaan.
Miksipä se siitään tullee, vaikka aprikoitaaskin.
Ruahtiihan tuan vuotellakin.
Minulle mielenkiintoisia autoja talvitestiin:
Audi A6
Audi Q3
BMW 1
BMW X1
Citroen DS5
Ford Focus
Honda Civic
Hyundai i40
Kia Sportage
Mazda 5
MB B
Mitsubishi ASX
Nissan Micra
Opel Insignia
Peugeot 508
Peugeot 3008 HYbrid4
R-R Evoque
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Toyota Tiguan
VW Jetta
VW Passat
Volvo V60
Sekä sähköauto Citroen C-Zero
Penteles:
...quattro. Joo, tuo olisi ainoa kiinnostava laite ko. vertailussa/joukossa.
Aika hyvä on myös Seat 1.2 TSI Ibiza ST Varustettuna Eberillä. Ja kyllähän tuo lämpimän pitää kun on lämpimäksi saatu. Oli nautinto ajaa pyrykelissä liikkeestä toiseen tänään parin tunnin ajan. Naapurit jyystivät jäitä ikkunoista ja halpis Seat lähti vierestä ilman mitään erikoista. Lisäksi on ihan kitkoillakin todella vakaa ajettava talvikeleillä.
Nyt alkaa kiinnostamaan minuakin. Mtkähän lienee merkit kisassa?
Minua kiinnostaa parhaillaan seuraavat uudet mallit:
Audi A4
BMW 3
Passat
Nuo VAG-konsernin valot on vaan semmoiset että ihmetyttää. Paljonkohan VW ja Audi maksaa valovalmistajille ekstraa että ne suostuu tekee markkinoiden surkeimpia valoja VW- ja Audi-merkkeihin...???
Mutta asiaan eli laitetaanko pakettiin BMW 3 vai Volvo 60...?
Kolmonen ehdottomasti testiin.
Volkkarilla on perinteisesti ollut umpisurkeat valot, mutta uusimmassa vertailutestissä A6 pärjäsi muistaakseni ihan hyvin, olikohan peräti paremmat kuin kilpailevassa saksalaiskaksikossa? Lisäksi A7 pärjäsi CLS:sää paremmin valoiltaan vertailutestissä.
Erilaista kääntymistoimintoa, ledinauhaa ja kulmavaloa kyllä markkinoidaan kovaan hintaan, mutta lopputulos on yhtä surkea ellei jopa huonompi. Hyvä esimerkki CLS mersun Led-tekniikalla toteutetut valot, jotka vertailutestissä olivat huonommat kuin A7:kan xenonit.
TM voisi vihdoin artikkelin yhteyteen tai erikseen tehdä jutun, jossa kokeillaan lumi/jääketjuja ja selvitetään, mitä ne vaikuttavat etenemiskykyyn, millaisia ne on laittaa alle ja ottaa pois ja onko eri ketjuissa isoja periaatteellisia eroja. Tietenkään koko tarjontaa kattavaa testiä ei näin vähän myytävästä tuotteesta kannata tehdä, mutta edes jonkinlainen katsaus olisi kiva. Sen verran ne kuitenkin maksavat, että kovin montaa kertaa ei viitsi kokeilla hyvän mallin löytämiseksi ja myyjät tietävät enintään sen, mitä esitteestä voi lukea.
Tänään vielä pääsin kärryn kanssa pois metsästä etuvetoisella autolla, mutta ketjujen hankinta alkaa olla ajankohtainen asia. Nelivetoa en satunnaisen tarpeen takia viitsi hankkia.
Alfa Romeo Giulietta testiin mukaan, niin päästään vihdoinkin tästä "huono talviauto" -myytistä eroon.
No johan se oli viime vuonna mukana ja pärjäsi ihan hyvin.
Jeps, Alfalla arvosanaksi 8,5 ja 4*. 2011-testiauton joukosta paras oli Volvo S60 arvosanalla 8,9 ja 5*. Ei siis huono lainkaan.
BTW: noita yksittäisten kokonaisuuksien arvosanoja ei kannata verrata ristiin eri vuosien osalta. Esmes valojen osalta 2011-kisassa S60 sai arvosanan 10. Jos kattoo kuinka hyvät valot 2009 voittajalla oli niin ero on huima.
Dacia Duster 4x4. Ainut mikä kiinnostaisi vertailussa. Vai oliko jo viime vuonna?
Herbert:
Näin pääsi käymään itsellekin. Alun perin aloitin autonvaihdon koeajamalla puoli tusinaa erilaista nelivetoista, mutta päädyin ostamaan vajaavetoisen ja säkin hiekoitusmursketta mökille varastoon jemmaan. Tarkoitus oli olla avaaamatta pussia lähivuosina, mutta saa nähdä miten käy...
Tarpeita ja mieltymyksiä on tietysti monia. Esim nelivedon vaivattomuus korostuu näillä keleillä JOKA PÄIVÄ, joten sitä ei voine lukea satunnaiseksi mukavuudeksi? Tietty jos autoa hankkii puhtaasti tarpeeseen eikä lisäämään mukavuutta millään osa-alueella, on 99% suomessa myytävien autojen lisäominaisuuksista tarpeettomia.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, myös vajaavetoisten
Maskin suojaa kiinnittäessäni tuli mieleeni, että voisiko TM tehdä asiasta oikeita mittauksiakin? Samanlaiset autot ajettaisiin suojalla ja ilman sama lenkki ja mitattaisiin mottorilämmön kehittyminen ja vaikutus lämmityslaitteeseen ja kulutukseen.
Uskon tämän olevan monia kiinnostava asia, koska useissa uusissa autoissa on täysin kelvottomat lämmityslaitteet. Jossain dieseltestissä puolet ryhmästä ei saavuttanut tavoitelämpöä puolessa tunnissa ja bensakoneistakin vastaavia suorituksia löytyy mm. VW:ltä.
Seuraavassa numerossa on artikkeli autojen lisävarusteista, mutta veikkaan siinä keskityttävän aivan toisen tyyppisiin varusteisiin kuin maskipeittoihin tai lumiketjuihin.
Ja jos mittaamaan aletaan, niin saman tien se nykyautoilla yleinen perinteistä jäähdyttimen säleikköä jopa isompi ilmanottokita keulan alaosassa tukkoon myös, kitoos...
Lie TM:n testissäkin:
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/hyundais-flaps-kranglade-i-snoroken-36307
Herbert:
Bemarissa jäähdyttimen edessä on kunnon kaihtimet joita ohjataan moottorin ja ulkolämpötilan perusteella. Talvella se on käytännössä aina kiinni ja moottori lämpenee nopeammin. Helteillä kaihtimet on täysin auki. Lamellien reunassa on kumitiivistys ja ratkaisu pienentää myös moottorin ääniä ulospäin. En tiedä löytyykö tällaista muista merkeistä ?
Experience:
Ainakin osasta Fordeja. Mm. Mondeosta.
Quu...:
Jospa kävisit kokeilemassa Dusteria. Itse olen käsittänyt, että se on hintaansa nähden hyvinkin kelpo peli. Kyllä markkinoille sellainen mahtuu.
Experience:
Tuo on oikeasti todella vanha keksintö jo 80v sitten oli tuotannossa.
finman:
Periaate varmaankin on vanha mutta onhan tuossa uuttakin kuten säätöautomatiikka. Myös tiiviys oon varmaan eri tasolla ja äänieristys (diesel varsinkin). Hyvä keksintö mutta ilmeisesti ei löydy muilla kuin Bemarissa ja Mondeossa ?
Kansakin on ajatuksen hyväksi havainnut kun virittelee pahveja keulaan.
Experience:
Jos nyt yhtään mhj:n linkkiä ymmärsin, Hyundai I40:ssä tuo oli, mutta hiukan sanomista tuli talvitestissä. Toistaiseksi pahviviritykset ovat olleet toimivampia, kuin tuollainen liika hienostelu talven olosuhteissa.
Quu...:
Mitä sen on väliä. Kalliissa autossa rahaa katoaa enemmän kuin uusi Duster maksaa.
simppa:
>> Tällainen << on Citroen DS5:ssä.
Penteles:
Taitaa löytyä noista Ford/PSA-dieselkoneisista laajemminkin, ainakin C5/508 eHDI-painoksista.
Näistä kaksivetoisista autoista löytyy Talviauto 2012:
Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic
BMW 116i 5-ov.
Chevrolet Aveo 1,2 5-ov.
Citroën C4 VTi 120
Ford Focus 1,6 EcoBoost 110 kW
Hyundai i40 Wagon 1,7 CRDi 85 kW
Kia Rio 1,4 5-ov.
Lexus CT 200h
Mazda5 1,6TD
Mercedes-Benz B 180 CGI
Nissan Micra 1,2 DIG-S
Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo
Peugeot 508 Sedan THP 156
Suzuki Swift 1,2 VVT 5-ov.
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 5-ov.
Volkswagen Beetle 1,2 TSI 77 kW
Mielenkiintoisimmat noista on Audi, Ford, Hyundai, MB ja Peugeot.
Mielenkiintoista, bensa- ja dieselkoneet samassa testissä. Automaatit ja manuaalit ovat jo aikaisemmin olleetkin samassa porukassa.
Hyvä TM, ei kannata rakentaa testeihin keinotekoisia raja-aitoja!
Talvitestauksen vuosikymmeniä kestänyt jakso on merkittävä teko suomalaista kuluttajaa kohtaan. Toivottavasti testauksesa voidaan jollain tavalla huomioidaan myös ominaisuuksien parantelu, kuten maskin suojauksesta 27.1.11 ja lumiketjuista esittämissäni kommenteissani toivoin. Mikään muukaan taho ei tietääkseni ole mitattua tietoa asiasta tarjonnut.
Herbert:
Ei tietääkseni noiden Bemarien ja Fordien järjestelmässä mitään ongelmaa sinänsä ole. Talvellahan läpät käytännössä pysyvät kiinni, joten pakkastoimivuuskaan ei varmaan kovin paljon tule ongelmaksi.
Asian testaaminen olisi tietysti siinä mielessä mielenkiintoista, että eihän noita varsinaisesti ole suunniteltu talveen vaan ennenkaikkea alentamaan ilmanvastusta ja polttoaineenkulutusta. Mutta onhan tuollaisella säätyvällä järjestelmällä iso etu verrattuna normaaleihin ilmanottoaukkoihin, jotka on kuitenkin mitoitettu hellekelin maksimijäähdytyksen eikä tosiaankaan talven mukaan.
Toimittaja Tapio Koisaari kirjoittaa että uusi kulpa on on lukijan kannalta mielekkäämpi vaihtoehto talvitestiautoksi kun uusi jetta. Höpöhöpö.
Mitä tarkoittaa tuo mielekkyys?
Joo, mielekkyys tarkoittaa siis sitä että on järkevää testailla autoa jota ei osta "juurikaan kukaan" ja jättää testaamatta auto jonka "melkein kaikki ostaa".
Myyntimääriä kun mietitään niin karrikoiden noin voidaan kirjoittaa ihan yhtä lailla jos voidaan kirjoittaa että on mukamas lukijoiden kannalta mielekkäämpää testata uutta kuplaa kuin uutta jettaa...
Olen eri mieltä toimittajan kanssa tästä asiasta mutta onneksi kaikki ei ole samaa mieltä kanssani.