Vuoden Auto 2012

82 kommenttia
«13

Mikä näistä ehdokkaista saa Vuoden Auto 2012 tittelin?



•    Audi A6

•    Audi Q3

•    BMW 1-Series

•    BMW 6-Series

•    Chevrolet Aveo

•    Chevrolet Orlando

•    Citroen DS4

•    Citroen DS5

•    Fiat Panda

•    Ford Focus

•    Honda Civic

•    Hyundai i40

•    Hyundai Veloster

•    Kia Picanto

•    Kia Rio

•    Lancia Ypsilon

•    Lexus GS

•    Mazda CX-5

•    Mercedes-Benz B-Class

•    Mercedes-Benz ML-Class

•    Mercedes-Benz SLK-Class

•    Opel Ampera/Chevrolet Volt

•    Opel Zafira Tourer

•    Peugeot 508

•    Peugeot 3008 HYbrid4

•    Porsche 911

•    Ranger Rover Evoque

•    Renault Kangoo Z.E.

•    Renault Fluence Z.E.

•    Ssangyong Korando

•    Toyota Verso S/Subaru Trezia

•    Toyota Yaris

•    Volkswagen Beetle

•    Volkswagen Jetta

•    Volkswagen up!



Onko taas, kuten viime vuonna, uusi tekniikka vahvoilla eli sähkö- ja hybridiautot?

  
  • Veikkaan että Peugeot 3008 HYbrid4 . Se tuo hybridimaailmaan diesel-moottorin käytön, halvemman akkutekniikan ja bonuksena nelivedon. On siinä kritisoitavaakin - robottivaihteisto ja tavaratilan kutistuminen.

      
  • Sama veikkaus eli Peugeot 3008 HYbrid4. Onhan tuo merkittävä avaus eurooppalaiselta valmistajalta.

      
  • Pösö ei missään tapauksessa.



    Varma voittaja on Opel Ampera/Chevrolet Volt



      
  • pete61:

    Pösö ei missään tapauksessa.

    Varma voittaja on Opel Ampera/Chevrolet Volt




    Miksi ei 3008 missään tapauksessa? Ei tuo Volt/Amperakaan hassumpi olisi, mutta kyllä Pösö on omasta mielestä vahvempi veikkaus nimenomaan tuon dieselin ja yksinkertaisen, helposti mallista toiseen siirrettävän tekniikan takia.

      
  • 3008 on hybriditekniikkaa lukuunottamatta jo vanha malli, sinänsä erikoista että se on päässyt kisaan mukaan. Oma suosikkini olisi DS5, jonka saa myös samalla hybriditekniikalla ja jolla on myös tiettyjä kauneusarvoja toisin kuin 3008:lla. Volt/Ampera on taatusti vahvoilla.

      
  • A.Antsa:

    pete61:
    Pösö ei missään tapauksessa.

    Varma voittaja on Opel Ampera/Chevrolet Volt



    Miksi ei 3008 missään tapauksessa? Ei tuo Volt/Amperakaan hassumpi olisi, mutta kyllä Pösö on omasta mielestä vahvempi veikkaus nimenomaan tuon dieselin ja yksinkertaisen, helposti mallista toiseen siirrettävän tekniikan takia.




    Onhan se Amperan/Voltin tekniikka aivan samalla tavalla siirrettävissä muihinkin malleihin.



    Eikä siinä Amperassa/Voltissa oleva tekniikka ole mitenkään erityisemmin monimutkaisempaa kuin Pösössä. Akku vaan on vahvempi ja mahdollistaa kymmenien kilometrien ajon sähköllä.



    Hybridihän se Ampera/Volt on, sillä polttomoottori käynnistyy kun akku on lopussa.





    Edit: Veikkaan kyllä Pösön voittoa, koska eurooppalaiset ovat tunnetusti kotiinpäin vetävää sakkia, varsinkin Etelä-Euroopassa.



    Ampera/Volt on sentään amerikkalaisten imperialistien tekele.

      
  • Kaipa nuo kaikki täyttänevät valintakriteeri:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vuoden-auto-2011-ehdokkaat

    Vanhahan tuo juttu on, mutta perusteet lienevät samat nytkin.



    Penteles ei ole sitten kertonut omaa valintaansa.

    Oliskohan se DS5? :smile:



    Veikkaan uutta B-sarjalaista.

    Saksalaiset tilailevat sitä jo kovasti; pitänee sanoa "pikkupossua säkissä".

      
  • Focus, Ampera tai 508.

      
  • mhj:

    Penteles ei ole sitten kertonut omaa valintaansa.
    Oliskohan se DS5? :smile:


    Hyvin arvattu, tosin ei tainnut olla vaikeata arvata.

    Parempi olisi ollut jos mukaan olisi päässyt hybridimalli.

    Peugeot 3008 sai kunnian edustaa ensimmäistä dieselhybridiä.

      
  • sjvirt:


    Onhan se Amperan/Voltin tekniikka aivan samalla tavalla siirrettävissä muihinkin malleihin.

    Eikä siinä Amperassa/Voltissa oleva tekniikka ole mitenkään erityisemmin monimutkaisempaa kuin Pösössä. Akku vaan on vahvempi ja mahdollistaa kymmenien kilometrien ajon sähköllä.

    Hybridihän se Ampera/Volt on, sillä polttomoottori käynnistyy kun akku on lopussa.




    Vaikka Ampera/Volt on periaatteessa myös uusi sovellus, on dieselhybridi kuitenkin täysin ensimmäinen laatuaan. Ja sovellettavissa PSA:n käytännössä jokaiseen riittävän isoon malliin ilman suurempia modifikaatioita, halvalla.



    Haluisin nähdä Amperan tekniikalla liikkuvan Corsan.



    E: Omakin suosikki olisi DS5, etenkin tona Hybrid4:na, tosiaan lähinnä siksi että se on "oikeasti" uusi malli vrt. 3008.



      
  • aika vaikea arpoa, listalta ei oikein mikään pomppaa esiin. Joku hybridi tietysti voisi olla.

      
  • A.Antsa:

    sjvirt:

    Onhan se Amperan/Voltin tekniikka aivan samalla tavalla siirrettävissä muihinkin malleihin.

    Eikä siinä Amperassa/Voltissa oleva tekniikka ole mitenkään erityisemmin monimutkaisempaa kuin Pösössä. Akku vaan on vahvempi ja mahdollistaa kymmenien kilometrien ajon sähköllä.

    Hybridihän se Ampera/Volt on, sillä polttomoottori käynnistyy kun akku on lopussa.


    Vaikka Ampera/Volt on periaatteessa myös uusi sovellus, on dieselhybridi kuitenkin täysin ensimmäinen laatuaan.




    Ampera/Volt on ensimmäinen laatuaan oleva sarjahybridi ja plug in -hybridi, joka on tavallisen palkansaajan ostettavissa. Fisker Karma on ensimmäinen kyseiset tekniikat sisältävä auto, mutta onko sekään vielä kunnolla lanseerattu ja ainakin hintataso on omissa sfääreissä.



    Sarjahybridi tarkoittaa sähköistä voimansiirtoa eli polttomoottorin ja pyörien välissä ei ole mekaanista yhteyttä.



    A.Antsa:


    Ja sovellettavissa PSA:n käytännössä jokaiseen riittävän isoon malliin ilman suurempia modifikaatioita, halvalla.

    Haluisin nähdä Amperan tekniikalla liikkuvan Corsan.




    Kerrotko, mikä estää Voltin/Amperan tekniikan istuttamisen muihin GM:n autoihin. Sitä mallistoahan riittää Ooppeleista Chevyihin, Holdeneihin, Cadillaceihin, Vauxhalleihin jne.



    Miksi loputtomasta mallistosta pitää esimerkiksi nostaa juurikin pikku-Corsa?



    Yhtälailla voin kysyä, että kuinka helposti ja halvasti dieselhybridin asentaminen sujuu Pösö 207:aan tai 107:ään?

      
  • Pösöä veikkaan. 3008 on nykymuodin mukainen malli, jossa nyt on merkittävää uutta tekniikkaa. Diesel + hybridi + neliveto + cross-over on aika uudenlainen yhdistelmä.



    Lisäveikkaukset Volkswagen up! ja Opel Ampera. Nuo ovat listalta oikeastaan ainoat varsinaiset uutuudet. Amperan osalta viimeistely ym. eivät ole kuitenkaan normaalia Opel-tasoa.

      
  • sjvirt:


    Ampera/Volt on ensimmäinen laatuaan oleva sarjahybridi ja plug in -hybridi, joka on tavallisen palkansaajan ostettavissa. Fisker Karma on ensimmäinen kyseiset tekniikat sisältävä auto, mutta onko sekään vielä kunnolla lanseerattu ja ainakin hintataso on omissa sfääreissä.

    Sarjahybridi tarkoittaa sähköistä voimansiirtoa eli polttomoottorin ja pyörien välissä ei ole mekaanista yhteyttä.




    Tiedän mikä on ko. systeemin toimintaperuste. Ja juurikin tarkoitin ettei se ole ihan mullistava idea, vaikka se nyt Ampera/Volt-muodossa tuodaankin jotenkin järkeviin hintoihin. Viksu systeemi sekin on.



    Eihän dieselhybridissäkään nyt ole varsinaisesti mitään ihmeellistä, päinvastoin. Tuo PSA:n toteutus vaan on näppärä ja yksinkertaisen nerokas ratkaisu.



    sjvirt:

    A.Antsa:

    Ja sovellettavissa PSA:n käytännössä jokaiseen riittävän isoon malliin ilman suurempia modifikaatioita, halvalla.

    Haluisin nähdä Amperan tekniikalla liikkuvan Corsan.


    Kerrotko, mikä estää Voltin/Amperan tekniikan istuttamisen muihin GM:n autoihin. Sitä mallistoahan riittää Ooppeleista Chevyihin, Holdeneihin, Cadillaceihin, Vauxhalleihin jne.

    Miksi loputtomasta mallistosta pitää esimerkiksi nostaa juurikin pikku-Corsa?

    Yhtälailla voin kysyä, että kuinka helposti ja halvasti dieselhybridin asentaminen sujuu Pösö 207:aan tai 107:ään?




    Mitä oon ymmärtänyt niin Amperan/Voltin monimutkaisempi rakenne ei suoraan käy muihin malleihin, vaan vaatisi suurempia alustan, moottoritilan yms. muutoksia. Taas tuo PSA:n systeemi voidaan istuttaa minkä tahansa firman tuotteen taka-akselille, esim. 207:aan (tosin akuston koosta joutuu ehkä hieman tinkimään jos tavaratilaakin pitäisi jäädä ). Siksi Corsa.

      
  • A.Antsa:

    sjvirt:
    A.Antsa:

    Ja sovellettavissa PSA:n käytännössä jokaiseen riittävän isoon malliin ilman suurempia modifikaatioita, halvalla.

    Haluisin nähdä Amperan tekniikalla liikkuvan Corsan.


    Kerrotko, mikä estää Voltin/Amperan tekniikan istuttamisen muihin GM:n autoihin. Sitä mallistoahan riittää Ooppeleista Chevyihin, Holdeneihin, Cadillaceihin, Vauxhalleihin jne.

    Miksi loputtomasta mallistosta pitää esimerkiksi nostaa juurikin pikku-Corsa?

    Yhtälailla voin kysyä, että kuinka helposti ja halvasti dieselhybridin asentaminen sujuu Pösö 207:aan tai 107:ään?


    Mitä oon ymmärtänyt niin Amperan/Voltin monimutkaisempi rakenne ei suoraan käy muihin malleihin, vaan vaatisi suurempia alustan, moottoritilan yms. muutoksia. Taas tuo PSA:n systeemi voidaan istuttaa minkä tahansa firman tuotteen taka-akselille, esim. 207:aan (tosin akuston koosta joutuu ehkä hieman tinkimään jos tavaratilaakin pitäisi jäädä ). Siksi Corsa.




    Ok, en ole vielä Amperaa päässyt syynäämään, eikä ole lehdissäkään vielä kunnollisia koeajoja näkynyt.



    On tosiaankin todennäköistä, että akku on suurempi kuin joissakin nykyisissä hybrideissä, kun toimintasädekin on niinkin huima. Toisaalta Tojotalla Plug In -Priuksen akku on samankokoinen kuin vakiomallissakin.



    Itse kyllä epäilen tuon muuttuvan etu-/neli-/takavedon olevan rauhaton ajettava suomalaisella jäisellä kantatiellä. Saa nähdä..

      
  • sjvirt:

    .Itse kyllä epäilen tuon muuttuvan etu-/neli-/takavedon olevan rauhaton ajettava suomalaisella jäisellä kantatiellä. Saa nähdä..


    Toivottavasti TM saa Hybrid4-tekniikalla varustetun auton, joko Peugeotin tai Citroenin tai molemmat, Talviauto 2012 testiin mukaan.

      
  • Pienenä tarkennuksena: Volt/Ampera:ssa on mekaaninen yhteys polttomoottorin ja etupyörien välillä. Fisker Karma on ensimmäinen "agregaatilla" varustettu sähköauto.



    Volt/Amperan systeemi on kyllä varmaan parempi polttoainetalouden kannalta.



    Hybrid4 on vielä parempi, kun saa nelivedon kaupanpäälle.



    Volvo kun tuo siihen ensimmäisenä plug-in ominaisuuden, niin siinä on Vuoden Auto 2013.

      
  • tlp:

    Volvo kun tuo siihen ensimmäisenä plug-in ominaisuuden, niin siinä on Vuoden Auto 2013.


    Tuskin Volvo ehtii saamaan plug-in malliaan myyntiin niin että ehtisi 2013 vuoden äänestykseen.

    Vuoden 2014 äänestyksessä onkin sitten jo aika monta uutta sähkö- ja plug-in hybridiautoa mukana.

      
  • Onhan niitä ensi vuonna jo valita ja seuraavana vielä enemmän ja ollut jo useita vuosia.

    Nyt on paljon puhetta hybrideistä ja sähköautoista.

    Mutta, ostetaanko niitä.

    Mikä saa ostovimman päälle, kun ei sitä nytkään ole.

    Ja verottaja pitää vielä huolen, että jää jo hankinnan harkintakin tekemättä.

      
  • mhj:

    Onhan niitä ensi vuonna jo valita ja seuraavana vielä enemmän ja ollut jo useita vuosia.
    Nyt on paljon puhetta hybrideistä ja sähköautoista.
    Mutta, ostetaanko niitä.
    Mikä saa ostovimman päälle, kun ei sitä nytkään ole.
    Ja verottaja pitää vielä huolen, että jää jo hankinnan harkintakin tekemättä.


    Valtio (lue hallitus) on hankalassa tilanteessa.

    Auto- ja polttoainevero on olleet hyvä tulonlähde valtiolle.

    Nyt kun autovero on riippuvainen auton päästöistä niin verotulot laskevat sitä mukaa kun ihmiset ostavat pienipäästöisempiä autoja.

    Entäs jos ihmiset siirtyvät sähkö- ja plug-in hybrideihin, romahtaa myös valtion polttoaineveroista saamat tulot.

    Tällöin valtion on pakko nostaa sähköveroa korvatakseen menetetyt auto- ja polttoaineverot. Sähköveron korotus koskee kaikkia, myös autottomia veronmaksajia.

      
  • Isommassa kuvassa taitaa olla hieman enemmän yksityiskohtia. Sähköstä on polttonesteitä paljon suurempi osuus kotimaista alkuperää. Polttonesteissä säästetyt rahat palautuvat jotakin kautta takaisin kiertoon työllistäen ja muita verotuloja aiheuttaen. Yleensäkin on vähän hankala perustella tuontitavaran ostamista valtion taloudella. Sama pätee myös autoihin. Vaikka tuoduista autoista verotuloja valtion kassaan tipahtaakin, niin esimerkisi samojen rahojen käyttäminen korjausrakentamiseen olisi valtion talouden kannalta parempi.

      
  • mhj:

    Onhan niitä ensi vuonna jo valita ja seuraavana vielä enemmän ja ollut jo useita vuosia.
    Nyt on paljon puhetta hybrideistä ja sähköautoista.

    Mutta, ostetaanko niitä.
    Mikä saa ostovimman päälle, kun ei sitä nytkään ole.




    Kyllä hybridejä ostetaan, jos vaan on tarjolla järkevään hintaan. Toyota Auriksen myynnistä tänä vuonna on ollut 30 %:a hybridejä eli melkein yhtä paljon kuin dieseliä ja bensaakin.



    Aurishan on ensimmäinen tavallinen auto, josta voi pienellä lisämaksulla valita myös hybridin. Arvattavasti sama toistuu hybridi Yariksen kanssa.



    Honda Jazzissa hybridien osuus jäänee pienemmäksi, koska hintaero bensamalleihin on melko suolainen.

      
  • Valtio (lue hallitus) on hankalassa tilanteessa.
    Auto- ja polttoainevero on olleet hyvä tulonlähde valtiolle.
    Nyt kun autovero on riippuvainen auton päästöistä niin verotulot laskevat sitä mukaa kun ihmiset ostavat pienipäästöisempiä autoja.
    Entäs jos ihmiset siirtyvät sähkö- ja plug-in hybrideihin, romahtaa myös valtion polttoaineveroista saamat tulot.




    Totta. Siinä on hallitukselle pähkinä purtavaksi. Päästötöntä autoilua pitäisi suosia, mutta rahasta on pulaa ja sähköautoilu vähentää verotuloja. Toisin on Norjassa. Öljymaa Norjalla on sekä tahtoa että varaa suosia sähköautoilua. Nissan Leafin mainosmateriaalissa kirjoitetaan näin:



    Norway is very supportive towards Electric Vehicles (EVs), which are entirely free from both VAT and car tax. Regarding the infrastructure, there are already 2 700 EV charging points placed around the country and on top of that, the public charging points can be utilized for free. In addition, EV owners are permitted to use bus lanes for commute traveling.



    “Norway has formed very strong incentives for electric vehicles. Therefore, the purchasing and using of an EV in the country is not only ecological but also economical,” says Communications Director Taina Erkkilä from Nissan Nordic Europe.



    Noilla ehdoilla itse ostaisin sähköauton heti!

      
  • pete61:


    Totta. Siinä on hallitukselle pähkinä purtavaksi. Päästötöntä autoilua pitäisi suosia, mutta rahasta on pulaa ja sähköautoilu vähentää verotuloja.


    Päästötön autoilu on hieno ajatus, mutta mitä tekemistä sähköautoilla tuon kanssa on?

      
  • NHB:

    Isommassa kuvassa taitaa olla hieman enemmän yksityiskohtia. Sähköstä on polttonesteitä paljon suurempi osuus kotimaista alkuperää. Polttonesteissä säästetyt rahat palautuvat jotakin kautta takaisin kiertoon työllistäen ja muita verotuloja aiheuttaen. Yleensäkin on vähän hankala perustella tuontitavaran ostamista valtion taloudella.




    Polttoaine kuitenkin jalostetaan pääosin valtionyhtiön jalostamossa ja polttoaineen jalostuksesta syntyy paljon muitakin esimerkiksi vientiteollisuuden tarvitsemia ainesosia. Autojen polttoaine on vain osa jalostusta, on tuo kuva siis vähän moniulotteisempi.



    Suomen kaltaisen hintatason maissa tehdään yleensä vain ns lisäarvopalveluita, Suomessakaan ei nykyisellään enää tehdä juuri mitään, joka ei perustuisi tuontiraaka-aineisiin tai -tuotteisiin joita sitten vaan jatkojalostetaan. Poikkeuksen tekee oikeastaan vain metsäteollisuus, kotimainen maatalouskin perustuu täysin tuontilannotteisiin ym..

      
  • Mutta aiheeseen. Peugeot Hybrid4:ää on koeajettu muutamassa lehdessä ja ainakin Kauppalehden arvostelu on hyvin positiivinen. Autolla voi myös muista hybrideistä poiketen vetää peräkärryä.

      
  • Saako muistella vanhoja ennen kuin tehdään uusi valinta?



    Oliko mielestänne valinta viime vuonna oikea?



    Kuinka moni lukijoista on jo päässyt ajamaan Vuoden Auto 2011, Nissan Leafia?

      
  • Täysin aiheen ulkopuolelta. Mistä tuo sana PSA-konserni tulee? Osaisiko joku kertoa???

      
  • Nuori autoilija:

    Täysin aiheen ulkopuolelta. Mistä tuo sana PSA-konserni tulee? Osaisiko joku kertoa???




    Google kertoi tuon noin viidessä sekunnissa:



    "Peugeot Société Anonyme"

      
  • Opelixi:

    Nuori autoilija:
    Täysin aiheen ulkopuolelta. Mistä tuo sana PSA-konserni tulee? Osaisiko joku kertoa???


    Google kertoi tuon noin viidessä sekunnissa:

    "Peugeot Société Anonyme"


    PSA Peugeot Citroën syntyi vuonna 1976 kun Peugeot Société Anonyme (PSA) osti konkurssiinmenneen kilpailijansa, Citroën-yhtiön. Näin muodostui PSA Group, jonka nimi myöhemmin muutettiin nykyiseen muotoon PSA Peugeot Citroën.



    >> Täällä lisää tietoa <<

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit