Mieluummin tuolla ajelisin kuin jollain umpitylsällä peruskoslalla. Mitäpä sitä toimivaksi todettua tekniikkaa muuttelemaan. Monihan on valitellut Priuksen tiloja, joten eiköhän uutuus tule varsin hyvään saumaan. Tilaahan tuossa luulisi olevan runsaasti Aurikseen verrattuna.
Olipa aika pettymys - varsinkin kuin odotin tuosta hyvää kilpailijaa 7 paikkaiselle Toyota Versolle. Nyt Toyotalla ei ole eikä ole tulossa yhtään mielenkiintoista minulle sopivaa automallia. (Ei sen puoleen kyllä muillakaan merkeillä. Sen siitä saa kun saa 4 lasta - innostavaa autoa kuudelle ei ole olemassa)
Menekki lie meillä kyseenalainen, josko tuo joskus edes tänne tulee. Jääköhän Prius ja se ladattava toisten merkkien jalkoihin? Mutu-tuntuma on senkaltainen.
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä jalkoihin Prius on jäämässä. Heitäpä jokin esimerkki, vaikka ihan mutu-tuntumalla.
Prius on jo nykyisinkin varsin suosittu taksikäytössä etenkin pk-seudulla ja uusi malli ei ainakaan huononna tilannetta siinäkään suhteessa.
Se on hyvä, että kiinnostusta on muullakin kuin bensalla ja naftalla kulkeviin autoihin.
Jalkoihin jäännillä tarkoitan sitä, että nyt tiedossa olevilla Toyota Priuksen hybrideillä on aika lyhyt ajomatka pelkällä sähköllä ajettaessa. 2km ja 20km ovat suhteellisen lyhyet matkat.
Sinänsä Priuksen toimintaa ja luotettavuutta en epäile.
Uskottava on mm. luotettavuustesteihin. Itsellä ei ole muuta kuin lyhyt koeajokokemus.
Kun on tarkoituksena hankkia nykyisen isosyöpön tilalle pienempi kulutuksinen ja muu kuin pelkällä bensalla tai naftalla kulkeva ajopeli, niin on tullut asiota jossain määrin puntaroitua ja siltä pohjalta nyt sitten tänne kirjoiteltua.
Vaikka täällä ymmärtääkseni on usea vastaavan kiinnostuksen kipinän saaanut henkilö, joilla on samaa tietoa, niin sittenkin laitan tähän pienen "annoksen" lisukkeeksi ja esittämäni mutun vuoksi.
mhj: Jalkoihin jäännillä tarkoitan sitä, että nyt tiedossa olevilla Toyota Priuksen hybrideillä on aika lyhyt ajomatka pelkällä sähköllä ajettaessa. 2km ja 20km ovat suhteellisen lyhyet matkat.
Sepä se. Kun kirjoittaa huonosti tekstin, niin löytyyhän se porsaan r.
Puuttuu sana jatkossa tai vuonna 2012 tai josko jo kuluvan vuoden lopulla.
Tietääkseni Lexus CT 200h on jo tilattavissa. Sama tekniikka kuin Priuksessa.
Tuskinpa yksikään kilpaileva odottaa sinua suomalaisessa autokaupassa tällä hetkellä.
Eli joudut valitsemaan Priukseen tai Auriksen.
Sen koska noita lueteltuja on meillä ennakkotietojen mukaan saatavissa löydät varmasti itse, kun alat asiaa tutkia.
Hankala ajaa tänään olemattomilla autoilla. Joten jälkeen jääneethän olemattomat ovat
Onhan ne olemassa. Ne eivät vain ole vielä meillä.
Tuskinpa noita juttuja ja kuvia tehdään ennustaeukkojen näkyjen pohjalta.
Ja jos nämä asiat ei oikeasti sinua kiinnosta, niin ei kannata käyttää tähän aikaansakaan.
Huomattavasti parempaakin tekemistä toki löytyy.
Jälkeen kaikki varmasti jäävät. Se on tosi ja olen siitä täysin samaa mieltä kanssasi.
Kiinnostaa toki, kuten sinuakin. Aika näyttää meneekö olemattomat olevien ohi, ja kehitetäänkö olevia vielä paremmaksi.
Tuo suurempi prius saattaisi hyvinkin ollal juuri esim. taksikäyttöön hyvä, koska prius nykyisellään on vähän siinä ja siinä, menee toki nytkin mutta...
Ja enpä oikein usko että kovinkaan montaa hybridin ostajaa kiinnostaa se miten pitkän matkan sillä voi ajaa pelkällä sähköllä, koska kyseessä ei ole sähköauto !
Hienoa että tulee tilavampi Prius mutta oi miksi taas kerran moottori suoraan ruohonleikkurista (kuristettuna). Olisi edes sähköpuolen teho tuplattu niin olisi mielenkiintoisempi.
Saakohan tuollakaan vetää minkäänlaista kärryä?.
Jostain luin aiemmin, että tuohon tulisi Camry hybridin tekniikka vaan eipä näköjään tullut.
Toyota on näköjään jämähtänyt paikalleen noissa hybrideissä.
Nyt odotellaan Pösön ja Citikan hybrideitä joihin moottori ei tule B&S:ltä.
Jostain luin aiemmin, että tuohon tulisi Camry hybridin tekniikka vaan eipä näköjään tullut.
Toyota on näköjään jämähtänyt paikalleen noissa hybrideissä.
Nyt odotellaan Pösön ja Citikan hybrideitä joihin moottori ei tule B&S:ltä.
Toyotan tavoitteena on selvästi tehdä mahdollisimman vähällä bensiinillä kulkeva auto. Aika tylsä tavoite noin seksikkyysmielessä, mutta japanilaiset ovat onnistuneet sen täyttämisessä hyvin. Fordilla on Jenkeissä hyviä hybridejä myynnissä, mutta eivät nekään Toyotan kulutuslukemiin pääse.
Sekä teknologian kehittymisen että kuluttajan kannalta kilpailu on ehdottomasti kovin toivottava asia. Tähän asti Toyota on mellastanut teknologiallaan liiankin yksin. PSA:n konstruktio lienee lupaavin kilpailija seuraavan parin vuoden aikana. Ei sekään pääse samaan energiankulutuksessa, mutta teho ja nelivetoisuus houkuttavat.
Tosin on epäreilua verrata kaupassa olevaa teknologiaa sellaiseen, jota ei vielä kaupassa ole. Päästölukemilla on ainakin aikaisemmin ollut hyvin voimakas tendenssi nousta tuotekehitysvaiheesta luvatuista ylemmäs, kun auto päätyy kauppaan asti.
Ylipäätään hyvän suorituskyvyn ja matalan kulutuksen yhdistäminen on aika mielenkiintoinen yhtälö. Prius on yksi esimerkki siitä, miten asiassa on päästy eteenpäin; uusi sukupolvi toi sekä selvästi pienemmän kulutuksen että reilusti lisää tehoa.
Veikkaisin kuitenkin, että Toyota ei välttämättä ole se putiikki, joka kovin paljon lähtee pihistelyluokassa suorituskykyä parantamaan. Priuksen suorituskyky on kuitenkin sekä Euroopan että Japanin perspektiivissä yleiseen tasoon nähden ihan riittävä. Priuksen varsinaiset heikkoudet ovat muualla (hinta, tilat).
Sähköautot ovatkin sitten kokonaan toinen laji. Ne ovat joka tapauksessa marginaalissa verrattuna hybrideihin.
Fusion Hybridin normikulutus on kyllä ihan selvästi vähemmän kuin Camry Hybridin, joka on sen suora kilpailija.
Hyvä huomio! Jos lehtitesteihin uskoo, autot ovat hyvin läheltä samanlaisia kaikilta lukemiltaan. Fusionista valitetaan, että se vie virallista enemmän siinä missä Camry menee samalla kuin EPA:n lukemat. Lopputulos on kuitenkin se, että kumpikin vie osapuilleen yhtä paljon.
Teknologiahan noissa on hyvinkin samanlainen; Atkinson, planeettavaihteisto ja pari sähkömoottoria. Tosin ilmeisesti on niin, että Camryssä oleva hybriditeknologia on pykälää vanhempaa kuin Priuksen ja sen sisarusten teknologia, jolloin autot olisivat ikään kuin eri sukupolvea.
Voi kuitenkin olla, että tuo sukupolviero ei ole merkittävä asia. Priuksessa olevassa uudemmassa tavarassa ei välttämättä ole paljonkaan mitään Camrylle hyödyllistä. Camry on kuitenkin aivan toiseen asiaan optimoitu.
En ole kovin hyvin perillä amerikkalaisten isompien autojen luokasta, mutta en olisi yllättynyt, jos Ford pesisi Toyotan/Lexuksen myös nelivetohybridien energiatehokkuudessa. Fordillahan on ollut jo pitkään raskaampiakin hybridejä.
Alkuperäinen kommenttini Toyotan harmittavasta ylivoimasta koskee kuitenkin nimenomaan kaikkein piheimpiä kulkineita. Niissä ei oikein kilpailua tunnu syntyvän.
Koskahan Toyota aloittaa Prius E85:n (Flexifuel) valmistamisen.
Päästöt olisivat vielä pienemmät.
(Netistä löytyy jo tietoa konvertoiduista Priuksista.)
Varmaan silloin kun kilpailutusvaiheessa löytyy toimittaja, joka toimittaa etanolinkestävät kumiosat riittävän halvalla
Varmaan silloin kun kilpailutusvaiheessa löytyy toimittaja, joka toimittaa etanolinkestävät kumiosat riittävän halvalla
Tai siinä vaiheessa, kun Japanissa tai Yhdysvalloissa myydään E85-polttoaineita nykyistä laajemmin... Onko noita FlexFuel-laitteita muutenkaan tullut Japanista?
Tekniseltä kannalta luulisi, että Atkinson sopisi ihan hyvinkin viinalle, koska siinä joudutaan joka tapauksessa pelaamaan puristussuhteen kanssa. Tällöin viinan parempaa puristuskestävyyttä voisi jopa hyödyntää. Tosin jotain vaikeaa tässä voi olla, kun ilmeisesti kukaan ei vielä myy flex-fuel -hybridiä. Ei edes Ford, jolla kuitenkin on sekä hybridi että etanoliautoja valikoimissaan. Päästöt?
Edellisen sukupolven Priukselle jenkit tekivät muunnossarjoja, jotka kai lähinnä lisäsivät ruiskutusaikaa. Ilmeisesti kone toimi ainakin jonkin aikaa, joten materiaalit ovat kohtuullisen yhteensopivia. Tosin todellinen kestävyyshän nähdään vasta vuosikymmenen päästä.
Toinen puuttuva vehje on bifuel-hybridi. Olisihan se komeaa, jos hybriditeknologiaan lisättäisiin kaasumahdollisuus. Todellisia päästösäästöjä se ei välttämättä tuo, mutta saisihan sillä kivoja numeroita auton kylkeen liimattavaksi...
Jalkoihin jäännillä tarkoitan sitä, että nyt tiedossa olevilla Toyota Priuksen hybrideillä on aika lyhyt ajomatka pelkällä sähköllä ajettaessa. 2km ja 20km ovat suhteellisen lyhyet matkat.
Keskimäärin autolla ajetaan 42km päivässä. Jos kaikki autot toimisivat 20km pelkällä sähköllä lähes puolet kilometreistä voitaisiin ajaa sähköllä jos lataus tapahtuisi vain yöllä. Jos esim töissä pystyy lataaman auton päivällä niin keskimääräinen suomalainen pystyy ajamaan hyvin suuren osan ajoistaan sähköllä tuolla 20km latauksella.
Niin hienoa kuin uusi tekniikka onkin niin ei toivottavasti tartte ajaa koskaan tuon näköisellä autolla.
Näkyy olevan samalla tekniikalla kuin nyt myynnissä oleva.
Pituutta 15cm, korkeutta 8cm ja leveyttä 3cm enemmän.
Kulutus on suurempi.
Menekki lie meillä kyseenalainen, josko tuo joskus edes tänne tulee.
Jääköhän Prius ja se ladattava toisten merkkien jalkoihin?
Mutu-tuntuma on senkaltainen.
Mieluummin tuolla ajelisin kuin jollain umpitylsällä peruskoslalla. Mitäpä sitä toimivaksi todettua tekniikkaa muuttelemaan. Monihan on valitellut Priuksen tiloja, joten eiköhän uutuus tule varsin hyvään saumaan. Tilaahan tuossa luulisi olevan runsaasti Aurikseen verrattuna.
Olipa aika pettymys - varsinkin kuin odotin tuosta hyvää kilpailijaa 7 paikkaiselle Toyota Versolle. Nyt Toyotalla ei ole eikä ole tulossa yhtään mielenkiintoista minulle sopivaa automallia. (Ei sen puoleen kyllä muillakaan merkeillä. Sen siitä saa kun saa 4 lasta - innostavaa autoa kuudelle ei ole olemassa)
mhj:Jääköhän Prius ja se ladattava toisten merkkien jalkoihin?
Mutu-tuntuma on senkaltainen.
Tulisi myyntiin niitä toisia merkkejä, minkä jalkoihin prius sitten jää.
mhj:
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä jalkoihin Prius on jäämässä. Heitäpä jokin esimerkki, vaikka ihan mutu-tuntumalla.
Prius on jo nykyisinkin varsin suosittu taksikäytössä etenkin pk-seudulla ja uusi malli ei ainakaan huononna tilannetta siinäkään suhteessa.
Se on hyvä, että kiinnostusta on muullakin kuin bensalla ja naftalla kulkeviin autoihin.
Jalkoihin jäännillä tarkoitan sitä, että nyt tiedossa olevilla Toyota Priuksen hybrideillä on aika lyhyt ajomatka pelkällä sähköllä ajettaessa. 2km ja 20km ovat suhteellisen lyhyet matkat.
Sinänsä Priuksen toimintaa ja luotettavuutta en epäile.
Uskottava on mm. luotettavuustesteihin. Itsellä ei ole muuta kuin lyhyt koeajokokemus.
Kun on tarkoituksena hankkia nykyisen isosyöpön tilalle pienempi kulutuksinen ja muu kuin pelkällä bensalla tai naftalla kulkeva ajopeli, niin on tullut asiota jossain määrin puntaroitua ja siltä pohjalta nyt sitten tänne kirjoiteltua.
Vaikka täällä ymmärtääkseni on usea vastaavan kiinnostuksen kipinän saaanut henkilö, joilla on samaa tietoa, niin sittenkin laitan tähän pienen "annoksen" lisukkeeksi ja esittämäni mutun vuoksi.
Audi A6
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-a6-auf-der-detroit-motor-show-mittelklasse-limousine-mit-hybrid-1781395.html
Ford Focus
Ford C-Max
http://www.autosieger.de/article20047.html
Peugeot 3008
Peugeot 508
Citroen DS5
Nissan Leaf
Opel Volt
http://www.sahkoautot.fi/forum/t-289771/chevrolet-volt-opel-vauxhall-ampera
http://www.hilavitkutin.com/2008/09/18/chevrolet-volt-sahkoauton-tuotantomalli-esitelty-saapuu-myyntiin-vuonna-2010/
Renault Fluence
http://www.otohybrid.com/search/renault+fluence+hybrid
http://www.autosieger.de/
(kirjoita kohtaan "Suchen" hybrid)
http://www.whatcar.com/green-cars/
http://www.hybrid-autos.info/
http://www.hybridcarblog.com/
Lisätietoa löytyy tietenkin netistä varsin pienellä vaivalla.
Tästä löytyy myös tuon tilavamman Priuksen tietoja:
http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/toyota-prius-v-in-detroit-der-prius-im-van-format-3291006.html
Korjatkaa tuota em.listaa ja lisätkää siihen asioista paremmin perilläolevat.
mhj: Jalkoihin jäännillä tarkoitan sitä, että nyt tiedossa olevilla Toyota Priuksen hybrideillä on aika lyhyt ajomatka pelkällä sähköllä ajettaessa. 2km ja 20km ovat suhteellisen lyhyet matkat.
Mitä on tällä hetkellä tarjolla kilpailijoita?
Sepä se. Kun kirjoittaa huonosti tekstin, niin löytyyhän se porsaan r.
Puuttuu sana jatkossa tai vuonna 2012 tai josko jo kuluvan vuoden lopulla.
Tietääkseni Lexus CT 200h on jo tilattavissa. Sama tekniikka kuin Priuksessa.
Tuskinpa yksikään kilpaileva odottaa sinua suomalaisessa autokaupassa tällä hetkellä.
Eli joudut valitsemaan Priukseen tai Auriksen.
Sen koska noita lueteltuja on meillä ennakkotietojen mukaan saatavissa löydät varmasti itse, kun alat asiaa tutkia.
mhj:
Hankala ajaa tänään olemattomilla autoilla. Joten jälkeen jääneethän olemattomat ovat
Onhan ne olemassa. Ne eivät vain ole vielä meillä.
Tuskinpa noita juttuja ja kuvia tehdään ennustajaeukkojen näkyjen pohjalta.
Ja jos nämä asiat ei oikeasti sinua kiinnosta, niin ei kannata käyttää tähän aikaansakaan.
Huomattavasti parempaakin tekemistä toki löytyy.
Jälkeen kaikki varmasti jäävät. Se on tosi ja olen siitä täysin samaa mieltä kanssasi.
Itseäni kiinnostaa enemmän tämä Priuksen pikkuveli:
http://www.autoblog.com/2011/01/10/toyota-prius-c-concept-detroit-2011/
mhj:
Kiinnostaa toki, kuten sinuakin. Aika näyttää meneekö olemattomat olevien ohi, ja kehitetäänkö olevia vielä paremmaksi.
Tuo suurempi prius saattaisi hyvinkin ollal juuri esim. taksikäyttöön hyvä, koska prius nykyisellään on vähän siinä ja siinä, menee toki nytkin mutta...
Ja enpä oikein usko että kovinkaan montaa hybridin ostajaa kiinnostaa se miten pitkän matkan sillä voi ajaa pelkällä sähköllä, koska kyseessä ei ole sähköauto !
koivuniemen herra,
äidinkielemme hieno ja monivivahteinen.
Miten herkästi sillä voimmekaan ymmärtää toisemme väärin.
mhj:
Minä puhun olevasta ja sinä tulevasta. Minusta pitäisi puhua jalkoihin jäännistä sitten kun on olemassa minkä jalkoihin jää.
Ok!
Ympärkäytiin ja samaan tultiin.
Jaetaanko palstalla pilkunnussintapokaaleja?
koivuniemen herra:
Ei kilpailevien hybridien osalta voi puhua olemattomista autoista. Kyllähän noita jo esim USA:ssa on valikoimissa aika monellakin merkillä.
Hienoa että tulee tilavampi Prius mutta oi miksi taas kerran moottori suoraan ruohonleikkurista (kuristettuna). Olisi edes sähköpuolen teho tuplattu niin olisi mielenkiintoisempi.
Saakohan tuollakaan vetää minkäänlaista kärryä?.
Jostain luin aiemmin, että tuohon tulisi Camry hybridin tekniikka vaan eipä näköjään tullut.
Toyota on näköjään jämähtänyt paikalleen noissa hybrideissä.
Nyt odotellaan Pösön ja Citikan hybrideitä joihin moottori ei tule B&S:ltä.
simppa,
pahoittelen, että olen antanut aihetta käyttää ilmaisuasi.
Eipä tuo karkea ilmaisu ollut sinulle tarkoitettu.
Ok!
Mutta minä itse sen kommentoimisellani käynnistin.
Ja ymmärrän ihan hyvin reippaan sanontasi. Oli aihetta.
kello68:
Toyotan tavoitteena on selvästi tehdä mahdollisimman vähällä bensiinillä kulkeva auto. Aika tylsä tavoite noin seksikkyysmielessä, mutta japanilaiset ovat onnistuneet sen täyttämisessä hyvin. Fordilla on Jenkeissä hyviä hybridejä myynnissä, mutta eivät nekään Toyotan kulutuslukemiin pääse.
Sekä teknologian kehittymisen että kuluttajan kannalta kilpailu on ehdottomasti kovin toivottava asia. Tähän asti Toyota on mellastanut teknologiallaan liiankin yksin. PSA:n konstruktio lienee lupaavin kilpailija seuraavan parin vuoden aikana. Ei sekään pääse samaan energiankulutuksessa, mutta teho ja nelivetoisuus houkuttavat.
Tosin on epäreilua verrata kaupassa olevaa teknologiaa sellaiseen, jota ei vielä kaupassa ole. Päästölukemilla on ainakin aikaisemmin ollut hyvin voimakas tendenssi nousta tuotekehitysvaiheesta luvatuista ylemmäs, kun auto päätyy kauppaan asti.
Ylipäätään hyvän suorituskyvyn ja matalan kulutuksen yhdistäminen on aika mielenkiintoinen yhtälö. Prius on yksi esimerkki siitä, miten asiassa on päästy eteenpäin; uusi sukupolvi toi sekä selvästi pienemmän kulutuksen että reilusti lisää tehoa.
Veikkaisin kuitenkin, että Toyota ei välttämättä ole se putiikki, joka kovin paljon lähtee pihistelyluokassa suorituskykyä parantamaan. Priuksen suorituskyky on kuitenkin sekä Euroopan että Japanin perspektiivissä yleiseen tasoon nähden ihan riittävä. Priuksen varsinaiset heikkoudet ovat muualla (hinta, tilat).
Sähköautot ovatkin sitten kokonaan toinen laji. Ne ovat joka tapauksessa marginaalissa verrattuna hybrideihin.
Fusion Hybridin normikulutus on kyllä ihan selvästi vähemmän kuin Camry Hybridin, joka on sen suora kilpailija.
Koskahan Toyota aloittaa Prius E85:n (Flexifuel) valmistamisen.
Päästöt olisivat vielä pienemmät.
(Netistä löytyy jo tietoa konvertoiduista Priuksista.)
simppa:
Hyvä huomio! Jos lehtitesteihin uskoo, autot ovat hyvin läheltä samanlaisia kaikilta lukemiltaan. Fusionista valitetaan, että se vie virallista enemmän siinä missä Camry menee samalla kuin EPA:n lukemat. Lopputulos on kuitenkin se, että kumpikin vie osapuilleen yhtä paljon.
Teknologiahan noissa on hyvinkin samanlainen; Atkinson, planeettavaihteisto ja pari sähkömoottoria. Tosin ilmeisesti on niin, että Camryssä oleva hybriditeknologia on pykälää vanhempaa kuin Priuksen ja sen sisarusten teknologia, jolloin autot olisivat ikään kuin eri sukupolvea.
Voi kuitenkin olla, että tuo sukupolviero ei ole merkittävä asia. Priuksessa olevassa uudemmassa tavarassa ei välttämättä ole paljonkaan mitään Camrylle hyödyllistä. Camry on kuitenkin aivan toiseen asiaan optimoitu.
En ole kovin hyvin perillä amerikkalaisten isompien autojen luokasta, mutta en olisi yllättynyt, jos Ford pesisi Toyotan/Lexuksen myös nelivetohybridien energiatehokkuudessa. Fordillahan on ollut jo pitkään raskaampiakin hybridejä.
Alkuperäinen kommenttini Toyotan harmittavasta ylivoimasta koskee kuitenkin nimenomaan kaikkein piheimpiä kulkineita. Niissä ei oikein kilpailua tunnu syntyvän.
mhj:
Varmaan silloin kun kilpailutusvaiheessa löytyy toimittaja, joka toimittaa etanolinkestävät kumiosat riittävän halvalla
AkiK:
Tai siinä vaiheessa, kun Japanissa tai Yhdysvalloissa myydään E85-polttoaineita nykyistä laajemmin... Onko noita FlexFuel-laitteita muutenkaan tullut Japanista?
Tekniseltä kannalta luulisi, että Atkinson sopisi ihan hyvinkin viinalle, koska siinä joudutaan joka tapauksessa pelaamaan puristussuhteen kanssa. Tällöin viinan parempaa puristuskestävyyttä voisi jopa hyödyntää. Tosin jotain vaikeaa tässä voi olla, kun ilmeisesti kukaan ei vielä myy flex-fuel -hybridiä. Ei edes Ford, jolla kuitenkin on sekä hybridi että etanoliautoja valikoimissaan. Päästöt?
Edellisen sukupolven Priukselle jenkit tekivät muunnossarjoja, jotka kai lähinnä lisäsivät ruiskutusaikaa. Ilmeisesti kone toimi ainakin jonkin aikaa, joten materiaalit ovat kohtuullisen yhteensopivia. Tosin todellinen kestävyyshän nähdään vasta vuosikymmenen päästä.
Toinen puuttuva vehje on bifuel-hybridi. Olisihan se komeaa, jos hybriditeknologiaan lisättäisiin kaasumahdollisuus. Todellisia päästösäästöjä se ei välttämättä tuo, mutta saisihan sillä kivoja numeroita auton kylkeen liimattavaksi...
mhj:
Keskimäärin autolla ajetaan 42km päivässä. Jos kaikki autot toimisivat 20km pelkällä sähköllä lähes puolet kilometreistä voitaisiin ajaa sähköllä jos lataus tapahtuisi vain yöllä. Jos esim töissä pystyy lataaman auton päivällä niin keskimääräinen suomalainen pystyy ajamaan hyvin suuren osan ajoistaan sähköllä tuolla 20km latauksella.