Qashqaissa ei voi vaihtaa renkaita...

13 kommenttia

...pakko mennä tehdasrenkailla, talveksi seisomaan ja keväällä myyntiin... :weary:



Nimittäin, kun näin renkaanvaihtoaikaan joka tuutista muistetaan muistuttaa, että auton omaa tunkkia ei saa käyttää renkaiden kausivaihtoon, niin Nissanilla onkin täysin päinvastainen lähestymistapa.



Uuden Qashqain ohjekirjassa nimittäin sanotaan, että vain auton omaa tunkkia saa käyttää, älä käytä mitään muuta tunkkia. Eihän siinä mitään, mutta kun auton mukana ei edes tule mitään tunkkia. Sellaisen saa kyllä tilattua, mutta se maksaa 150 euroa. :open_mouth:



Onko tällainen vähemmän hienovarainen painostaminen renkaiden vaihdattamiseen marmoritiskillä Nissanin uusi asiakaspalveluinnovaatio vai onko se nykyään jo ihan normikäytäntö?

  
  • Tilaapa kokeeksi aika marmoritiskiltä ja katso käyttääkö merkkiliike ohjeen mukaisesti alkuperäistä 150 € tunkkia :smirk:

      
  • Totta helvatassa ne käyttävät sitä ainoaa sallittua tunkkia. Eihän nyt merkkiliike ainakaan voi fuskata ja tehdä tehtaan ohjeistuksen vastaisesti. :sunglasses:



    Joku random rengasliike saattaisi kiireessä nostaa jollain nelipistehallinosturilla helmat ruttuun ja sitähän ei mikään takuu enää korvaisi.



    Eli homman tarkoitus on nimenomaan pakottaa asiakkaat vaihdattamaan renkaat merkkiliikkeessä, koska ainoa sallittu tunkki on niin kallis. Tällainen hätävaratunkkihan ei muovikierteineen edes kestä niin montaa renkaanvaihtoa kuin mitä sen hinnalla saisi merkkihuollosta, joten siellä vaihdattaminen on se halvempi vaihtoehto.



    Siellä ne merkkihuollon äijät sitten iloisena veivailevat nylonkierteitä sileiksi tunkki per auto. Ainakin töitä riittää, ei käy yyteet päälle.

    :tongue:

      
  • Ei kai sallittujen tunkkien määrittely sulje hallinostimia pois.

      
  • Squierrel:


    Joku random rengasliike saattaisi kiireessä nostaa jollain nelipistehallinosturilla helmat ruttuun ja sitähän ei mikään takuu enää korvaisi.




    Sen korvaa rengasliike. Muuten kyllä nuo ohjekirjan tekstit ovat joskus huvittavia. Itku kuitenkin voi päästä, kun aletaan pilkuttaa takuuehdoista.



      
  • Nissanin asiakaspalvelu kertoi seuraavaa:



    ...tämä Qashqain oma tunkki on tarkoitettu nimenomaan ainoastaan hätätilanteita varten. Tekninen tuki vahvistaa, että renkaiden vaihtamiseen voi käyttää muuta tunkkia. Eli sellaista, joka kestää vaihtamista paremmin.




    Tämä on huojentava tieto, autosta tuli kuin taikaiskusta ympärivuotiseen käyttöön soveltuva.

    :sunglasses:



    Enää tarvittaisiin tarkka tieto oikeasta nostokohdasta. Nostetaanko pokkauksen reunasta vaiko vaakasuorasta pinnasta sen takaa tai edestä? Tässä kohtaa eri merkeillä on eri käytäntöjä.

      
  • Anteeksi nyt vaan, on pakko kysyä pitääkö nämä autonvalmistajien kaikenvaralta -vakuuttelut ottaa näin tosissaan?

    Vararenkaattomissa autoissa, joissa on on se paikkauspullo, ei tunkkeja olekaan. Itse heitin Qashqaista pullon pois, osin vararenkaan ja tunkin eikä auto ole yhtään valittanut tunkkauksesta.

    Toinen esimerkki on muuan merkki, joka sallii vain 40 kilon kattokuorman. Omistaja ajeli ongelmitta 80-90 kilon suksiboksikuormilla.

      
  • Uuden auton kohdalla on syytä toimia annettujen ohjeiden mukaan. Ohjeidenvastaisesta käytöstä aiheutuneita vahinkoja ei korvaa mikään taho, ei takuu, ei myyjän virhevastuu eikä mikään vakuutus.



    Aina löytyy TosiAutoMiehiä, joilla on tarpeeksi palleja nostaa, mistä itse parhaaksi näkevät tai ylittää sallittu kattokuorma. Kaikki eivät halua ottaa sellaisia riskejä.



      
  • Squierrel:

    Uuden auton kohdalla on syytä toimia annettujen ohjeiden mukaan. Ohjeidenvastaisesta käytöstä aiheutuneita vahinkoja ei korvaa mikään taho, ei takuu, ei myyjän virhevastuu eikä mikään vakuutus.




    Mitä vahinkoja ajettelit nisuun syntyvän asiallisesta tunkin tai nosturin käytöstä?

      
  • Lommoja, vääntymisiä, massauksen kuoriutumista tapahtuu, jos nostaa väärästä paikasta.



    Kaikissa autoissa ei pystysuoran pokkauksen reuna ole se kantavaksi tarkoitettu kohta, vaikka Qashqaissa näin onkin.



    Esimerkiksi VAG-konsernin autoissa nostokohta on vaakasuora pinta pokkauksen takana. Jos nostaa pokkauksen reunasta, on suuri vaara, että pokkaus vääntyy, se ei kestä vinoutta juuri lainkaan. Ja vinoutta nostoon tulee tunkilla nostettaessa. Korjaamonosturi nostaa pystysuorassa, sillä noston Vaggineet kestävät pokkauksen reunastakin.

      
  • Kai sen näkee jo pitkään matkaan, mistä kohdasta orggis tunkki nostaa tai miten autoa on suunniteltu nostettavan hallinosturissa.

      
  • En tiedä Qashqaista, mutta kun nostan autoa "hallinosturilla" eli makuuasennossa olevalla tunkilla, panen ison pinon hesareita tunkin ja auton pohjan väliin niin, että ei tule naarmuja. Painopiste jakaantuu myös vähän isommalle alueelle. Joskus olen käyttänyt laudanpätkiä, jolla olen jakanut kuormaa. Mihin tahansa kohtaan laudanpätkää ei tietenkään kannata panna.



    Kun tutkii auton pohjaa ja käyttää maalaisjärkeä, eiköhän auton nostaminen onnistu millä tahansa tukevalla tunkilla. Rimpulavehkeitä ei kannata käyttää jo oman turvallisuutensakin takia. Eikä koskaan pidä mennä auton alle, jos auto on pelkän tunkin varassa.



    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288394966447.html

      
  • Squierrel:

    Uuden auton kohdalla on syytä toimia annettujen ohjeiden mukaan. Ohjeidenvastaisesta käytöstä aiheutuneita vahinkoja ei korvaa mikään taho, ei takuu, ei myyjän virhevastuu eikä mikään vakuutus.

    Aina löytyy TosiAutoMiehiä, joilla on tarpeeksi palleja nostaa, mistä itse parhaaksi näkevät tai ylittää sallittu kattokuorma. Kaikki eivät halua ottaa sellaisia riskejä.




    Ohjeita kannattaa noudattaa enkä ole tosiautomies, mutta maalaisjärkeäkin voi käyttää. Ohjeen noudattamista on katsoa oikea nostokohta ja järjenkäyttöä nostaa sellaisella tunkilla joka varmasti kestää. Ei se auto tiedä millä sitä nostetaan. Ja kuormattuna ajettaessa järjenkäyttöä on ajella oikeilla tilannenopeuksilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit