Tesla

512 kommenttia
1356718
  • ritsa:


    Ei ihan heti tule mieleen millä vehkeellä tankkaus kestää vuorokauden mutta Teslalla siinä menee puoli tuntia, mikä sekin on kiireessä liikaa.

    Teslan omistajilla on yleensä useita autoja mutta kommenteista päätellen ne seisovat tallissa. Useimpien päivämatkat jää alle 100km ja sen kanssa ei ole mitään ongelmia.




    Eikö tuo puolen tunnin lataus ole vajaa "tankkaus" Teslan pikalatausasemilla, joista Suomea lähin sijaitsee Tukholmassa?



    Sehän on selvää, että useimpien keskimääräiset päivämatkat Teslan käyttösäde kattaa mainiosti.

      
  • Useimmat meistä myös ajaa varsin usein hieman pidempiä matkoja. Jos sitä ei voi tehdä "ykkösautolla", niin sellainen auto jää aika monella kauppaan. Jos ajaa vain lyhkäisiä matkoja kaupunkialueella, niin harvoin silloin edes ostetaan 100.000 euron luksusautoa.

      
  • ritsa:

    Aika lyhyt ilo se on bensakoneillakin, polttoaineen kulutus on sitä luokkaa kaasupohjassa että montaa kymmentäminuuttia ei ajeta, aivan kuten Teslalla.




    Diesel onkin ehdoton Autobahnalla. Sillä kulutus ei revähdä läheskään niin pahasti kuin bensalla.



      
  • kuruma:

    ritsa:
    Aika lyhyt ilo se on bensakoneillakin, polttoaineen kulutus on sitä luokkaa kaasupohjassa että montaa kymmentäminuuttia ei ajeta, aivan kuten Teslalla.

    Diesel onkin ehdoton Autobahnalla. Sillä kulutus ei revähdä läheskään niin pahasti kuin bensalla.


    Juuri näin. AutoPiltti mittaili taannoin kulutuksia eri autoilla kaasu pohjassa. Tuossa muutama mielenkiintoisin:



    BMW M5 Competit. 304 km/h 62,0 l/100 km

    Jaguar XF R-S 302 km/h 62,5 l/100 km



    Mazda 3 2,0i 220 km/h 22,2 l/100 km

    VW Golf 2,0 TDI 215 km/h 14,6 l/100 km

    VW Golf 1,4 TSI 213 km/h 20,2 l/100 km

    Mercedes G500 209 km/h 62,3 l/100 km



    Skoda Oct. 1,2 TSI 192 km/h 13,4 l/100 km

    Fiat Ducato 2,3d 165 km/h 17,9 l/100 km



    Golfissa huomaa hyvin dieselin ja bensan kulutuseron lähes samalla huippunopeudella, jonka molemmat vielä pitivät suurimmalla 6-vaihteella (3600 ja 4800 rpm). Pienemmällä bensakoneella Skodan farkku-Octavia näyttäisi ehkä yllättävänkin taloudelliselta, tosin 21 km/h pienemmällä huippunopeudellaan (toiseksi suurin eli 5-vaihde ja 5000 rpm) verrattuna 1,4 TSI Golfiin. Ilmanvastus vaikuttaa todella paljon, kuten G-Mersun tuloksestakin näkee!



    Ajotietokoneet kaunistelevat täyden kaasun kulutuslukemia melko rajustikin, sillä esim. BMW:n suurin näyttämä oli 29,5 l/100 km ja suunnilleen samoissa lukemissa oli G-Mersunkin mittari. Tosin AutoPiltin mittauksetkaan eivät taida aivan täyttää tieteellisiä normeja: täyteen tankattu auto kiihdytettiin täydellä kaasulla huippunopeuteensa, joka pidettiin sitten 70 km:n matkan ajan. Sen jälkeen auto tankattiin jälleen täyteen ja laskettiin keskikulutus.

      
  • NHB:


    Eikö tuo puolen tunnin lataus ole vajaa "tankkaus" Teslan pikalatausasemilla, joista Suomea lähin sijaitsee Tukholmassa?


    On, puolen tunnin latauksella saadaan 80-90%:n kapasiteetti.

      
  • Pari sivuhuomiota pitää laittaa Teslasta keskusteluun, nyt on takana reilut 25 000 km ajoa autolla ja edelleen pidän sitä ehdottomasti parhaana jokapäiväiseen ajoon tarkoitettuna pelinä.



    Tesla päivittää itse itseään, uutta softaa tulee muutaman kk:n välein, viimeksi mm 4 vuodeksi maksettu Rdio palvelu (lue Spotify) jossa on 35 miljoonaa kpl musiikkia. Samoin nettiradio on ollut käytössä aina, voi kuunnelle vaikka R&B musiikkia syvästä etelästä. Myös pieniä käyttäjäkokemuksen parannuksia tehdään, suurennetaan fonttia mittaristossa, kulutuksen mittaustapoja tarkennetaan jne. Hienoa.



    Viimeksi takuu jatkettiin 8 vuoteen koko voimalinjalle, mikä oli jo akuillakin aiemmin. Myös käytetyille autoille! Kuka muu valmistaja on tehnyt vastaavaa? Ongelmia ei ole ollut yhtään tähän mennessä ja kertokaa minulle joku toinen auto jossa korjaaja tulee kotiin jos jotain ilmenee. Kotimaassani vielä maksutta koska omaa huoltopistettä ei vielä ole. Tilasin autooni kolmannen istuinrivin jälkiasennuksena, toimitus 6 arkipäivää ja asennus omassa tallissa reilu tunti. Vaimon autolle tilattiin takuuhuolto, aika melkein kolmen viikon päähän.



    Teslan kannattavuus on nyt aika heikko mutta johtuu pitkälti hurjasta investointitahdista, uusia latausasemia tulee useita per vko, tehdasta laajennetaan Model X:n tuotantoa varten, Model III on työn alla, myyntiverkostoa laajennetaan ja henkilökunta kasvaa kaikilla mantereilla. Sekä Toyota ja Daimler ovat isoimpia sijoittajia yhtiössä eli odotan että Daimler ostaa yhtiön siinä vaiheessa kun EU-päästövaatimukset heidän tuottamilleen uusille autoilla alkavat painaa tulosta. Toyo on linjannut toisin vaikka Tesla toimittaa akut ja voimalinjan heidän RAV4 sähkömaasturiin, myynnissä vain US. Model III:n tulessa punnitaan miten Tesla kannattaa, siksi arvostus on nyt aika hiukea kurssilla mitattuna.



    Upeinta autossa on jokapäiväinen suorituskyky ja kulutus, voit helposti alittaa EU normikulutuksen eikä moottoritieajossa mene hidastus hukkaan vaan se ladataan akkuun. Eli kulutus kovassakaan ajossa ei lähde käsistä jos osaa edes hiukan ennakoida sähköjalalla.

    Toimintasäde ei ole mikään ongelma, aamulla auto on aina tankattu ja jos on tarve tehdä yli 500 km päivässä, suunnittelen ruokastopin matkan varrelle. Tai sitten pyydän lainaan dieselin kavereilta, ihme kumma kyselyjä tulee sieltä suunnasta että olisinko lähdössä reissuun, haluaisinko laitata Alhambraa tjms. Ja nuo vain 300 km talvella jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, vain tyhmille käy niin mutta niinhän se loppuu löpökin joiltakin. Jos auto on latauksessa ennen lähtöä niin paketti on lämmin eikä säde pienene kuin 10-15 %. Eri asia jos lähtee kylmällä akulla liikenteeseen ja pitää kabiinin +25 asteessa, silloin voi käydä huonommin eikä pääse kuin 350 km. Mutta 18 astetta ja istuinlämmitykset käytössä energiaa säästyy eikä kulutus juuri kasva. Sähköauto toimii hiukan eri tavalla kuin polttomoottorit ja se pitää ymmärtää jolloin pärjää erittäin hyvin.

    Vetyautot eikä hybridit ihan minulle putoa. Vetyä pitää jakaa (ja tuottaa kuluttamalla energiaa reippaasti) ja uuden asemaverkoston rakentaminen maksaa maltaita, sähköä on taas kaikkialla. Samoin akustojen pikavaihto on hiukan kuolleena syntynyt ajatus samasta syystä, pirun kallista järjestää. Teslan latausverkoston tilanne nyt, kohta ja ensi talvena löytyy linkistä:

    http://www.teslamotors.com/en_EU/supercharger

    Jo nyt voit ajaa Teslalla Hkistä Barcelonaan maksamatta senttiäkään sähköstä. Ei paha Euroopan matkailuajatus.



    Itselläni on aurinkopaneelit talon katolla ja niistä irtoaa arviolta reilu puolet ajoista, aika pienillä päästöillä.

      
  • Varmasti ohan paikkansa pitävää tekstiä, mutta muutama juttu täytyy huomioida.



    Teslan kannattavuus on nyt aika heikko mutta johtuu pitkälti hurjasta investointitahdista, uusia latausasemia tulee useita per vko, tehdasta laajennetaan Model X:n tuotantoa varten, Model III on työn alla, myyntiverkostoa laajennetaan ja henkilökunta kasvaa kaikilla mantereilla.




    Näin on, mutta juuri sehän tässä sijoittajan näkökulmalta huolestuttaakin. Perinteinen autotehdas voi investoida hurjia summia, eikä se ihan heti tunnu missään. Kaikki nuo huolto- ja takuuhommat ovat hienoja asioita auton omistajan kannalta, mutta osakkeen omistajan kannalta ne ovat oikeastaan erittäin negatiivisia asioita. Jos kuitenkin käy niin, että autoja alkaa hajoamaan, niin tehdas on vielä pulassa. Jos ongelmia tulee, niin pelastava tekijä saattaa toki löyty juuri Mersusta ja Toyotasta. Osakkeelle se tietäisi kuitenkin voimakasta laskua.



    Toimintasäde ei ole mikään ongelma, aamulla auto on aina tankattu ja jos on tarve tehdä yli 500 km päivässä, suunnittelen ruokastopin matkan varrelle. Tai sitten pyydän lainaan dieselin kavereilta, ihme kumma kyselyjä tulee sieltä suunnasta että olisinko lähdössä reissuun, haluaisinko laitata Alhambraa tjms. Ja nuo vain 300 km talvella jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, vain tyhmille käy niin mutta niinhän se loppuu löpökin joiltakin.




    Tuo on sitten jo hölmömpä höpinää. Suomen olosuhteissa ei ole tyhmä, jos käy noin. 500 km ei ole riittävä toimintasäde, jos lataus kestää vuorokauden. Toimintasäde putoaa jo -5 pakkasasteessa. Entä kun on -25 astetta? Kaikilla ei ole lämmintä tallia ja vaikka kotona sellainen olisikin, niin lapista täytyy ajaa myös takaisin. Harvassa lapin mökissä on lämmintä tallia.



    Jos minulla on 100.000 euron luksusauto, niin en todellakaan halua lähteä matkalle naapurin Corollalla, vaikka naapuri varmasti vaihtaisikin autoa mielellään viikoksi.



    Itselläni on aurinkopaneelit talon katolla ja niistä irtoaa arviolta reilu puolet ajoista, aika pienillä päästöillä.




    Miten talvella onnistuu lataus aurinkopaneeleilla?

      
  • Ajattelija2013:



    500 km ei ole riittävä toimintasäde, jos lataus kestää vuorokauden. Toimintasäde putoaa jo -5 pakkasasteessa. Entä kun on -25 astetta?


    Lataus kestää voimavirralla 6 tuntia, valovirralla tuplaten, ei siis vuorokautta ja voimavirtaa löytyy nykyään joka taloudesta. Toimintasäde ei romahda kovillakaan pakkasilla koska suuri osa energiasta kuluu akkujen jäähdyttämiseen mitä ei kovilla pakkasilla tarvitse tehdä.

      
  • Ajattelija2013:

    Varmasti ohan paikkansa pitävää tekstiä, mutta muutama juttu täytyy huomioida.

    Teslan kannattavuus on nyt aika heikko mutta johtuu pitkälti hurjasta investointitahdista, uusia latausasemia tulee useita per vko, tehdasta laajennetaan Model X:n tuotantoa varten, Model III on työn alla, myyntiverkostoa laajennetaan ja henkilökunta kasvaa kaikilla mantereilla.


    Näin on, mutta juuri sehän tässä sijoittajan näkökulmalta huolestuttaakin. Perinteinen autotehdas voi investoida hurjia summia, eikä se ihan heti tunnu missään. Kaikki nuo huolto- ja takuuhommat ovat hienoja asioita auton omistajan kannalta, mutta osakkeen omistajan kannalta ne ovat oikeastaan erittäin negatiivisia asioita. Jos kuitenkin käy niin, että autoja alkaa hajoamaan, niin tehdas on vielä pulassa. Jos ongelmia tulee, niin pelastava tekijä saattaa toki löyty juuri Mersusta ja Toyotasta. Osakkeelle se tietäisi kuitenkin voimakasta laskua.

    Toimintasäde ei ole mikään ongelma, aamulla auto on aina tankattu ja jos on tarve tehdä yli 500 km päivässä, suunnittelen ruokastopin matkan varrelle. Tai sitten pyydän lainaan dieselin kavereilta, ihme kumma kyselyjä tulee sieltä suunnasta että olisinko lähdössä reissuun, haluaisinko laitata Alhambraa tjms. Ja nuo vain 300 km talvella jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, vain tyhmille käy niin mutta niinhän se loppuu löpökin joiltakin.


    Tuo on sitten jo hölmömpä höpinää. Suomen olosuhteissa ei ole tyhmä, jos käy noin. 500 km ei ole riittävä toimintasäde, jos lataus kestää vuorokauden. Toimintasäde putoaa jo -5 pakkasasteessa. Entä kun on -25 astetta? Kaikilla ei ole lämmintä tallia ja vaikka kotona sellainen olisikin, niin lapista täytyy ajaa myös takaisin. Harvassa lapin mökissä on lämmintä tallia.

    Jos minulla on 100.000 euron luksusauto, niin en todellakaan halua lähteä matkalle naapurin Corollalla, vaikka naapuri varmasti vaihtaisikin autoa mielellään viikoksi.

    Itselläni on aurinkopaneelit talon katolla ja niistä irtoaa arviolta reilu puolet ajoista, aika pienillä päästöillä.


    Miten talvella onnistuu lataus aurinkopaneeleilla?




    Kaikki ei osaa ajatella yhtään etukäteen, itselleni pitkätkään reissut eivät ole olleet ongelmia. Useista APP:seistä voi katsoa missä on latauspisteet ja hotellit joissa voi ladata. Enkä koe mielekkääksi istua samoilla perseillä 800 km rupeamaa ilman pysähdystä. Ensi viikolla 600 rupeama tulossa, yksi 30-40 min stoppi suunniteltu Sveitsissä ja siinä se.

    Toimintasäteestä, kumpi meistä on ajanut Teslalla eri olosuhteissa? Myös kovassa pakkasessa. Suomen matalilla ajonopeuksilla ei ole mitään ongelmaa jos ymmärtää auton käytöksen. Jos ei niin voithan vuokrata naapurisi Corollaa paremman auton viikoksi. Vuokrahinnan olet säästänyt useaan kertaan työvuoden aikana. Suomen sähkön hinnalla laskenallinen kulutus on n 1.3 litraa gasoa per 100 km. 40 000 km ajoilla kuten itselläni säästö on jo luokkaa 3 000 EUR vuosi. Paljon enemmän jos vertaa saman todellisen suorituskyvyn mukaisia autoja, tämä noin pikalaskulla 6 l/100 km bensavehkeeseen eli naapurisi Corollaan.

    Aurinkopanelit toimivat talvella ihan OK, etenkin täällä etelämmässä. Taisi olla artikkeli että niin Suomessakin koska ilma on kirkkaampi kuin kesällä tai jotain.



    Takuusta erään fiksun kaverin sanoin: " Moreover, the warranty extension will apply retroactively to all Model S vehicles ever produced. In hindsight, this should have been our policy from the beginning of the Model S program. If we truly believe that electric motors are fundamentally more reliable than gasoline engines, with far fewer moving parts and no oily residue or combustion byproducts to gum up the works, then our warranty policy should reflect that.



    To investors in Tesla, I must acknowledge that this will have a moderately negative effect on Tesla earnings in the short term, as our warranty reserves will necessarily have to increase above current levels. This is amplified by the fact that we are doing so retroactively, not just for new customers. However, by doing the right thing for Tesla vehicle owners at this early stage of our company, I am confident that it will work out well in the long term.



    – Elon"

    Ymmärrän tämän hyvin sillä sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja se jaksaa jauhaa vuosikausia putkeen tarvittaessa. Omassa talossa tuli 12 vuoden jälkeen poistoilmapumpun sähkömoottori tiensä päähän, siihen saakka se oli käynyt 24/7. Eli en usko että tuo olisi "erittäin negatiivinen asia" osakkeenomistajan kannalta.



    Mutta kaikille sähköautot eivät sovi ja sillä selvä. Ne joille sopivat saakoon pitää mielipiteensä vapaasti, kuten polttomoottoriautoilijatkin. Itse en vaihda polttomoottoriin, ne tuntuvat olevan 20 vuotta jälkijunassa Teslaan verrattuna. Poislukien todelliset urheiluautot joissa sähköstä ei ole vastusta. Vielä.

      
  • ritsa:

    Ajattelija2013:


    500 km ei ole riittävä toimintasäde, jos lataus kestää vuorokauden. Toimintasäde putoaa jo -5 pakkasasteessa. Entä kun on -25 astetta?


    Lataus kestää voimavirralla 6 tuntia, valovirralla tuplaten, ei siis vuorokautta ja voimavirtaa löytyy nykyään joka taloudesta. Toimintasäde ei romahda kovillakaan pakkasilla koska suuri osa energiasta kuluu akkujen jäähdyttämiseen mitä ei kovilla pakkasilla tarvitse tehdä.




    Kotitalouksien voimavirralla Tesla lataa max 110 km/h, samoin monista julkisista latauspisteistä. Valovirralla luokkaa 20 km/h eli aikaa menee liki vuorokausi. Normaalisti lataus kestää 20 sekuntia, piuha kiinni illalla, piuha irti aamulla. Jäähdytysjuttu pitää paikkansa ja myös se että kabiini/akut pistetään lämpimäksi ( APP:llä ) verkkovirralla joten se ei syö akkua ajon alussa.

    Se minua ihmetyttää että moni sähköautodissaaja pitää Lapin reissua esteenä hankinnalle. Jos asuisin PK-seudulla, ajaisin mieluummin sähköautolla lentokentälle, siitä vaikka St Antoniin, polttoainesäästöillä ja Lapin lisien jälkeen jäisi vielä paljon rahaa talteen. Suomessa on niin pirun kallista. Vähän kuin pitäisi olla 12 hengen ruokapöytä kun käy vieraita kahdesti vuodessa.

      
  • Niin paljon kuin Teslan, tai sen kaltaisen sähköauton haluaisikin, niin käytännön syyt eivät tuota mahdollista. Raha on toki ongelma, 100tEur auton osto ei nyt sovi budjettiin, mutta vaikea on myös lähteä joka viikonloppu mökille 400km päähän, kun ei voi olla yhtään varma, että tuleeko mökille viikonlopun aikana sähköt vai ei. Vaikka Teslalla sinne asti pääsisikin perjantai-iltana, niin jos myrsky on kaatanut taas puut linjoille, niin sähköä ei ole luvassa. Ei tuollaista varmaan aggregaatilla ladata?

      
  • Ikävä kyllä sähköautorealismi nykypäivänä on lähempänä tätä.



    http://www.sahkoautot.fi/



    Kovalla tohinalla yli kuusi vuotta sitten polkaistu sähköautoprojekti on käytännössä kuollut vähin äänin, eikä sähköauton yleistymisen kannalta suotuisaa kehitystä ei ole käytännössä tapahtunut juuri yhtään millään alueella.

      
  • slowgear:

    Ikävä kyllä sähköautorealismi nykypäivänä on lähempänä tätä.

    http://www.sahkoautot.fi/

    Kovalla tohinalla yli kuusi vuotta sitten polkaistu sähköautoprojekti on käytännössä kuollut vähin äänin, eikä sähköauton yleistymisen kannalta suotuisaa kehitystä ei ole käytännössä tapahtunut juuri yhtään millään alueella.


    Amatöörien touhuille yleensä tuppaa käymään näin, viimeistään hommat kaatuu rahoitukseen. Ylipäätään en ole koskaan ymmärtänyt ihmisten epärealistisia haaveita, jos jotain aletaan tekemään Se pitää tehdä hyvin, keskinkertaisuuksia on maailma väärällään

      
  • No eipä nuo ammattilaisten tekeleetkään paljoa enempää ole edistyneet, vaikka rahaa on syydetty erilaisten tukiaisten ja verokikkailujen muodossa sähköauton kehitykseen isoja summia. Edelleenkin tosiasiana pysyy, että maailmassa on noin parisataa muuta maata, jossa olosuhteet ovat sähköautoilun kannalta otollisemmat kuin meillä täällä Suomessa.

      
  • no-kia:

    Niin paljon kuin Teslan, tai sen kaltaisen sähköauton haluaisikin, niin käytännön syyt eivät tuota mahdollista. Raha on toki ongelma, 100tEur auton osto ei nyt sovi budjettiin, mutta vaikea on myös lähteä joka viikonloppu mökille 400km päähän, kun ei voi olla yhtään varma, että tuleeko mökille viikonlopun aikana sähköt vai ei. Vaikka Teslalla sinne asti pääsisikin perjantai-iltana, niin jos myrsky on kaatanut taas puut linjoille, niin sähköä ei ole luvassa. Ei tuollaista varmaan aggregaatilla ladata?




    Sulle sähköauto sopii vielä huonosti, mutta Teslan Model III pitäisi olla huomattavasti edullisempi ja jopa 800 km toimintasäde. Aggrekaatilla voi ladata mutta jos siitä saa luokkaa 2kW niin menee liki pari päivää lataillessa. Nyt ollaan sähköautoissa early adopters vaiheessa eli hinta on vielä hiukan yläkantissa, kaikilla merkeillä. Paitsi ehkä Suomessa, Tesla 130kEur ja BMW M5 175 kEur. Kiitos autoverotuksen.

      
  • Kotitalouksien voimavirralla Tesla lataa max 110 km/h, samoin monista julkisista latauspisteistä. Valovirralla luokkaa 20 km/h eli aikaa menee liki vuorokausi. Normaalisti lataus kestää 20 sekuntia, piuha kiinni illalla, piuha irti aamulla. Jäähdytysjuttu pitää paikkansa ja myös se että kabiini/akut pistetään lämpimäksi ( APP:llä ) verkkovirralla joten se ei syö akkua ajon alussa.
    Se minua ihmetyttää että moni sähköautodissaaja pitää Lapin reissua esteenä hankinnalle. Jos asuisin PK-seudulla, ajaisin mieluummin sähköautolla lentokentälle, siitä vaikka St Antoniin, polttoainesäästöillä ja Lapin lisien jälkeen jäisi vielä paljon rahaa talteen. Suomessa on niin pirun kallista. Vähän kuin pitäisi olla 12 hengen ruokapöytä kun käy vieraita kahdesti vuodessa.




    Minkä tahansa yrityksen suurin virhe on se, että yritys alkaa määrittelemään, mitä asiakkaan tulisi tehdä. Jos asiakas haluaa mennä lappiin omalla autolla, niin sinne asiakkaan on päästävä. Varsin moni suomalainen ajaa tuollaisia matkoja syystä tai toisesta ja Teslalla noita reissuja ei voi ajaa.



    Varsin moni joutuu myös työn pulesta ajamaan satoja kilometrejä päivittäin. Tuskin tällainenkaan henkilö lähtee mielellään koettamaan onneaan Teslalla, josko akut riittävät sen 350 km talvipakkasilla.

      
  • slowgear:

    No eipä nuo ammattilaisten tekeleetkään paljoa enempää ole edistyneet, vaikka rahaa on syydetty erilaisten tukiaisten ja verokikkailujen muodossa sähköauton kehitykseen isoja summia. Edelleenkin tosiasiana pysyy, että maailmassa on noin parisataa muuta maata, jossa olosuhteet ovat sähköautoilun kannalta otollisemmat kuin meillä täällä Suomessa.


    Tesla ainakin etenee hirveällä höökillä, juuri on tehty 6,7 miljardin investointi akkutehtaaseen ja latausasemat lisääntyvät yhä kiihtyvällä vauhdilla, lisäksi Tesla on ensimmäinen sähköauto jolla oikeasti tekee jotain, en olisi vielä pari vuotta sitten vannoutuneena nelitahtikoneen ystävänä uskonut kirjoittavani näin. Kaikki muut sähkövehkeet ja hybridit on tarpeettomia rimpuloita joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.

      
  • ritsa:

    Lataus kestää voimavirralla 6 tuntia, valovirralla tuplaten, ei siis vuorokautta ja voimavirtaa löytyy nykyään joka taloudesta.


    Voimavirtaa ei normaalista pistokkeesta tai "sähkötolpasta" saa. Tyhjästä täyteen lataus (TM:n mittauksen mukaan 96 kWh) valovirralla kestää noin 30 tuntia.



    Jatkuva nopeus 150km/h leikkaa kuulemma kolmanneksen toimintasäteestä, 300km kun ajaa jatkuvaa nopeutta 150 (missä?) on mielestäni aivan riittävä matka.


    Tuo taitaa vain olla pelkkää utopiaa. TM 13/2014 koeajossa Tesla S P85 kulutti taajama-ajossa 40 km/h keskinopeudella 30 kWh/ 100 km ja maantiellä 78 km/h keskinopeudella 24 kWh / 100 km. Laskennallinen toimintamatka kesällä olisi taajamassa 321 km ja maantiellä jopa 396 km, siis täydestä akusta tyhjään, jota käytännössä ei juuri koskaan pääse hyödyntämään. Talvella asiat ovat hieman huonommin: AutoBild mittasi Teslan toimintamatkaksi 206,9 km parin-kolmen asteen pakkasessa Keski-Euroopan talvessa. Mutta päivittäisessä työmatka-ajossa Teslakin on varmasti oikein pätevä ja "edullinen" kulkine.

      
  • FARwd:

    ritsa:
    Lataus kestää voimavirralla 6 tuntia, valovirralla tuplaten, ei siis vuorokautta ja voimavirtaa löytyy nykyään joka taloudesta.

    Voimavirtaa ei normaalista pistokkeesta tai "sähkötolpasta" saa. Tyhjästä täyteen lataus (TM:n mittauksen mukaan 96 kWh) valovirralla kestää noin 30 tuntia.

    Jatkuva nopeus 150km/h leikkaa kuulemma kolmanneksen toimintasäteestä, 300km kun ajaa jatkuvaa nopeutta 150 (missä?) on mielestäni aivan riittävä matka.

    Tuo taitaa vain olla pelkkää utopiaa. TM 13/2014 koeajossa Tesla S P85 kulutti taajama-ajossa 40 km/h keskinopeudella 30 kWh/ 100 km ja maantiellä 78 km/h keskinopeudella 24 kWh / 100 km. Laskennallinen toimintamatka olisi taajamassa 321 km ja maantiellä jopa 396 km, siis täydestä akusta tyhjään, jota käytännössä ei juuri koskaan pääse hyödyntämään. Mutta päivittäisessä työmatka-ajossa Teslakin on varmasti oikein pätevä ja "edullinen" kulkine.


    TM: mittauksessa tehoversio kiihtyi 0-100km/h 4,7s, en tiedä onko testaajissa vai missä vika mutta muualla maailmassa lukemat on poikkeuksetta parempia.



    https://www.youtube.com/watch?v=SpivacjZu3c



    https://www.youtube.com/watch?v=bXovmFnnSgo

      
  • ritsa:

    slowgear:
    No eipä nuo ammattilaisten tekeleetkään paljoa enempää ole edistyneet, vaikka rahaa on syydetty erilaisten tukiaisten ja verokikkailujen muodossa sähköauton kehitykseen isoja summia. Edelleenkin tosiasiana pysyy, että maailmassa on noin parisataa muuta maata, jossa olosuhteet ovat sähköautoilun kannalta otollisemmat kuin meillä täällä Suomessa.

    Tesla ainakin etenee hirveällä höökillä, juuri on tehty 6,7 miljardin investointi akkutehtaaseen ja latausasemat lisääntyvät yhä kiihtyvällä vauhdilla, lisäksi Tesla on ensimmäinen sähköauto jolla oikeasti tekee jotain, en olisi vielä pari vuotta sitten vannoutuneena nelitahtikoneen ystävänä uskonut kirjoittavani näin. Kaikki muut sähkövehkeet ja hybridit on tarpeettomia rimpuloita joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.




    Sitten kun latausasemia on tarpeeksi ja akut saa täyteen noin 15 minuutissa, alan minäkin harkitsemaan sähköautoa. Jossain päin maailmaa homma toki jo pelittää, mutta ei kyllä Suomessa. Toisaalta jos yrityksestä puhutaan, niin eipä sen kannalta Suomella mitään merkitystä olekaan. :smile:

      
  • Ajattelija2013:



    Sitten kun latausasemia on tarpeeksi ja akut saa täyteen noin 15 minuutissa, alan minäkin harkitsemaan sähköautoa.


    Samoin. Ehkä jopa muutaman vuoden sisällä.

      
  • ritsa:

    TM: mittauksessa tehoversio kiihtyi 0-100km/h 4,7s, en tiedä onko testaajissa vai missä vika mutta muualla maailmassa lukemat on poikkeuksetta parempia.


    Kiihtyvyys onkin mielestäni Tesla S Performancen paras ominaisuus. Minulle kyllä riittää hyvin nykyisen käyttöautoni alle 7 sekuntia 0-100 km/h, harrastesportilla pääsen sitten halutessani n. 5 sekunnin aikoihin. Teslan hintaa en kuitenkaan siitä ilosta halua maksaa, varsinkin kun se soveltuu melko huonosti sekä automatkailuun että rata-ajeluun, jotka ovat nykyään tärkeimmät autoharrastukseni. Tulevaisuudesta en uskalla sanoa vielä mitään.

      
  • Ajattelija2013:

    Minkä tahansa yrityksen suurin virhe on se, että yritys alkaa määrittelemään, mitä asiakkaan tulisi tehdä...




    Heko heko :lol: Tuohon et usko itsekään.

    Kyse on tarpeiden luomisesta. Siihen perustuu yksi jos toinen asia. Tällä tavalla Applekin miljardinsa teki.

    Sama pätee ns. premium merkkehinkin. Ne tehtyjä (markkinointiosasto) tarpeita joilla differentioidaan tuotteita jotta niitä voidaan kohdistaa olemassa oleville kohderyhmille tai sitten luodaan uusi markkinaryhmä.

    Teslan kohderyhmä mitä ilmeisemmin on ne joilla jo on kaikkea, vaikka Ferrari tms. jo tallissa. Luxus sähköauto on jotain millä ainakin hetken aikaa voi erottua massasta. Massasta erottumista tarvitsevatkin on eräänlainen kohderyhmä mille on helppo määritellä uusi tuote. tärkeää että se on kallis ja sitä osaa kaikki blondit käyttää. Auto on juuri tällainen.



      
  • kello68:

    Ajattelija2013:
    Minkä tahansa yrityksen suurin virhe on se, että yritys alkaa määrittelemään, mitä asiakkaan tulisi tehdä...


    Heko heko :lol: Tuohon et usko itsekään.
    Kyse on tarpeiden luomisesta. Siihen perustuu yksi jos toinen asia. Tällä tavalla Applekin miljardinsa teki.
    Sama pätee ns. premium merkkehinkin. Ne tehtyjä (markkinointiosasto) tarpeita joilla differentioidaan tuotteita jotta niitä voidaan kohdistaa olemassa oleville kohderyhmille tai sitten luodaan uusi markkinaryhmä.
    Teslan kohderyhmä mitä ilmeisemmin on ne joilla jo on kaikkea, vaikka Ferrari tms. jo tallissa. Luxus sähköauto on jotain millä ainakin hetken aikaa voi erottua massasta. Massasta erottumista tarvitsevatkin on eräänlainen kohderyhmä mille on helppo määritellä uusi tuote. tärkeää että se on kallis ja sitä osaa kaikki blondit käyttää. Auto on juuri tällainen.




    Mitä ihmettä oikein höpiset? Tarve on eri asia kuin se, mistä minä puhun. Yritys voi kyllä luoda asiakkaalle tarpeita/mielihaluja, enkä minä sitä kiellä, eikä siinä ole mitään negatiivista. Tuskin kukaan tiesi tarvitsevansa kännykkääkään, ennen kuin kännykkä keksittiin, saati sitten onternettiä. Mutta yrityksen ei tule sanella sitä, mitä ihmisen pitää tai ei pidä tehdä, kuten esimerkiksi todeta, että lappiin ajaminen on typerää,koska meidän tuotteellamme ei voi niin tehdä.



    Teslan pääasiallinen kohderyhmä ei uskoakseni ole useita Ferrareita omistavat multimiljonäärit. Ehkä olen väärässä, mutta käsittääkseni Teslan tarkoitus on se, että tesla voi olla varakkaan ihmisen/perheen ykkösauto.

      
  • FARwd:

    ritsa:
    TM: mittauksessa tehoversio kiihtyi 0-100km/h 4,7s, en tiedä onko testaajissa vai missä vika mutta muualla maailmassa lukemat on poikkeuksetta parempia.

    Kiihtyvyys onkin mielestäni Tesla S Performancen paras ominaisuus. Minulle kyllä riittää hyvin nykyisen käyttöautoni alle 7 sekuntia 0-100 km/h, harrastesportilla pääsen sitten halutessani n. 5 sekunnin aikoihin. Teslan hintaa en kuitenkaan siitä ilosta halua maksaa, varsinkin kun se soveltuu melko huonosti sekä automatkailuun että rata-ajeluun, jotka ovat nykyään tärkeimmät autoharrastukseni. Tulevaisuudesta en uskalla sanoa vielä mitään.


    OK. Minulle taas Tesla edustaa lähes täydellistä autoa, riittävä suorituskyky, melko hiljainen, askeettinen ja tyylikäs, tilava, mukava (ilmajousitus), äänetön (moottori). Mukavuus ja eleettömyys on kaiken a ja o minulle. Odotellaan...

      
  • Ajattelija2013:


    Teslan pääasiallinen kohderyhmä ei uskoakseni ole useita Ferrareita omistavat multimiljonäärit. Ehkä olen väärässä, mutta käsittääkseni Teslan tarkoitus on se, että tesla voi olla varakkaan ihmisen/perheen ykkösauto.


    Et ole väärässä, tämä on juuri Elon Muskin perimmäinen tavoite, täyttää maailma sähköautoilla ja se on puhtaasti ideologiaan perustuva ajattelumalli, jopa siinä määrin että Elon roikkui henkilökohtaisen vararikon partaalla rakkaudestaan sähköautoihin.

      
  • Ajattelija2013:

    Mutta yrityksen ei tule sanella sitä, mitä ihmisen pitää tai ei pidä tehdä, kuten esimerkiksi todeta, että lappiin ajaminen on typerää,koska meidän tuotteellamme ei voi niin tehdä.

    Teslan pääasiallinen kohderyhmä ei uskoakseni ole useita Ferrareita omistavat multimiljonäärit. Ehkä olen väärässä, mutta käsittääkseni Teslan tarkoitus on se, että tesla voi olla varakkaan ihmisen/perheen ykkösauto.




    No jaa enpä tiedä mitä yritys voi sanoa tai mitä ei. lappiin ajamisen pitäminen jonain kriteerinä on kyllä aika turhanaikainen asia. Sen verran harva lappiin vuositain ajelee. Jos perheellä on 100ke sähköauto on perheellä varmasti muitakin autoja ja varaa mennä sinne pohjoisemmaksi koneella ja ottaa hertzin auto vaikka Oulusta loppumatkaksi tai varata vaikka tilataksi.



    Teslan päämyyntialue taitaa kuitenkin olla USAssa mikä tarkoitaa kyllä nimenomaan näyttäymiskäyttöä tuon hintaiselle kulkineelle (kuten on laita suurimman osan Ferrareista ym. kanssa) ja onhan toki niitäkin jotka hakee vain kokemusta mistä jutella golf-kerhossa.



    En oikein usko että Teslalla on oikeasti suunnitelmana automaailman sähköistäminen. Siihen ei heidän rahkeet riitä ja sen ovat varmasti tienneet jo kohderyhmäanalyysiä tehdessään. patenttien avaaminen on enemmänkin mediatemppu. Siitä en usko olevan mitään konkreettista hyötyä Teslan businekselle. Olisivathan he voineet lisensioida asiat vaikka ilmaiseksi.



    Mutta yhtäkaikki tarpeita luodessaan yhtiö on määritellyt mitä asiakaskunnan pitää haluta jotta oma business kannattaisi. Joskus se jopa onnistuukin.

      
  • kello68:


    En oikein usko että Teslalla on oikeasti suunnitelmana automaailman sähköistäminen. Siihen ei heidän rahkeet riitä ja sen ovat varmasti tienneet jo kohderyhmäanalyysiä tehdessään. patenttien avaaminen on enemmänkin mediatemppu. Siitä en usko olevan mitään konkreettista hyötyä Teslan businekselle. Olisivathan he voineet lisensioida asiat vaikka ilmaiseksi.


    Usko tai älä, jopa tänä päivänä maailmasta löytyy muutama pyyteetön ihminen joka tekee jotain ilman oman edun tavoittelua, tiedän että se kuulostaa nykyään uskomattomalta.



    Elon Musk on roikkunut ainakin 5 vuotta löyhässä hirressä pelkästään oman ideologiansa takia, rikkonut kaksi avioliittoa, menettänyt kertaalleen kaikki henkilökohtaiset rahansa ja "lähes tullut hulluksi", tämä on hänen omin sanoin sanoma lause ja löytyy ihan videolta. Aika harva on valmis samaan kun vielä ottaa huomioon että kaverilla on 5 pientä lasta elätettävänä. Respect.



    http://addicted2success.com/entrepreneur-profile/elon-musk/



    http://addicted2success.com/wp-content/uploads/2013/09/Elon-Musk-Entrepreneur-Picture-Quote-For-Success.jpg

      
  • teslan bisnesmalli on aika erilainen verrattuna sim tojotaan tms, tojo ei tee hybridiensä voimalinjoja vaan tekniikan omistaa denso. myös myynti on erikoinen, sillä myyntitykki huikkasia ei tarvita joka notkoon ja laaksoon vaan netistä tilataan. muutamia esittelypisteitä on, siis jos ei ole kaverin autoa koittanut. huoltopalatseja ei myöskään tarvita, auto kertoo että mikä on vikana ja sitten voidaan päivittää softa tai tulla vaihtamaan suodattimet kotiin. käytännössä siis auton verottomasta hinnasta jää suuri osa teslalle. jostain priuksesta ei tojolle jää kuin pieni osa verottomasta hinnasta, maahantuoja/myyntitykit saavat enemmän kuin tojo.



    tojo ja mersu koittavat sitten ostaa teslalta voimalinjan, akkuineen. tesla on siis myös voimalinjamyyjä. länsimaissa ei juuri litiumioni akkuja tehdä, kiina kontrolloi loppuja raaka-aineita. kiinalaiset haluavat myydä sitten sähköautoja/mopoja/pyöriä/tietsikoita/jne eikä vain akkuja. panasonic? tekee sitten teslan gigatehtaassa akkuja joita sitten paketoidaan ja myydään, joten kontrolli jää teslalle. rajalliselle tavaralle voi sitten asettaa hyvän hinnan...

      
  • kello68:

    Ajattelija2013:
    Mutta yrityksen ei tule sanella sitä, mitä ihmisen pitää tai ei pidä tehdä, kuten esimerkiksi todeta, että lappiin ajaminen on typerää,koska meidän tuotteellamme ei voi niin tehdä.

    Teslan pääasiallinen kohderyhmä ei uskoakseni ole useita Ferrareita omistavat multimiljonäärit. Ehkä olen väärässä, mutta käsittääkseni Teslan tarkoitus on se, että tesla voi olla varakkaan ihmisen/perheen ykkösauto.


    No jaa enpä tiedä mitä yritys voi sanoa tai mitä ei. lappiin ajamisen pitäminen jonain kriteerinä on kyllä aika turhanaikainen asia. Sen verran harva lappiin vuositain ajelee. Jos perheellä on 100ke sähköauto on perheellä varmasti muitakin autoja ja varaa mennä sinne pohjoisemmaksi koneella ja ottaa hertzin auto vaikka Oulusta loppumatkaksi tai varata vaikka tilataksi.

    Teslan päämyyntialue taitaa kuitenkin olla USAssa mikä tarkoitaa kyllä nimenomaan näyttäymiskäyttöä tuon hintaiselle kulkineelle (kuten on laita suurimman osan Ferrareista ym. kanssa) ja onhan toki niitäkin jotka hakee vain kokemusta mistä jutella golf-kerhossa.

    En oikein usko että Teslalla on oikeasti suunnitelmana automaailman sähköistäminen. Siihen ei heidän rahkeet riitä ja sen ovat varmasti tienneet jo kohderyhmäanalyysiä tehdessään. patenttien avaaminen on enemmänkin mediatemppu. Siitä en usko olevan mitään konkreettista hyötyä Teslan businekselle. Olisivathan he voineet lisensioida asiat vaikka ilmaiseksi.

    Mutta yhtäkaikki tarpeita luodessaan yhtiö on määritellyt mitä asiakaskunnan pitää haluta jotta oma business kannattaisi. Joskus se jopa onnistuukin.




    Älä nyt jämähdä siihen lapinmatkaan. Se nyt vain on tuollainen esimerkki, vaikka eiköhän aika moni sinne lappiin ihan autollakin mene. Ja kuten sanoin, mieluusti sinne lappiin, tai mihin tahansa ajetaan perheen ykkösautolla. Pointti nyt on, että talvella teslalla ei voi lähteä paljoa yli 200 km päähän, jos meinaa ajaa saman päivän sisällä takaisin.



    En edelleenkään usko, että Tesla on vai superrikkaille tarkoitettu lelu. Tesla ei myy tarpeeksi, jos sitä eivät osta varakkaat ihmiset käyttöautokseen. Jenkeissä se tosin onnistuu, koska latausasemia on tarpeeksi ja kelit ovat etelässä lämpimät. Suomessa Tesla ei sovi monellekaan käyttöautoksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit