Kävin kokeilemassa 5-ovisen Suzuki Swiftin tuossa viikolla ja hämmästyin aidosti.
Minulla on ollut ajoltaan yleisesti aivan hyviä, mutta hieman isompia autoja alla. Edellinen pikkuauton ajokokemus lienee jostain vuodelta 1990-1995, silloin kyseessä oli joku japanilainen kallisteleva ja epämääräisesti ohjautuva uudehko kippo.
Swiftin ajotuntuma oli kiinteä ja ällistyttävän laadukas. Ei epämääräistä korin liikehdintää, huojahtelua, epävarmuutta tai muuta väljyyttä. Kuin olisi audia ohjannut (mulla on ollut aiemmin A4 2005 uudesta), paitsi että tämä oli fiilikseltään jotenkin tarkempi/mikroautomaisempi. Hauska! Audin ohjautuntuma oli aavistuksen etäisempi / jäyhempi. Suiza on kevyt ja herkkä mutta kuitenkin samaan aikaan tukeva, vakaa ja luottamusta herättävä. Auto ohjautui maaseututien kaarteissa sentintarkasti sisäkaarteen puoleiset asfaltin reunat hyödyntäen.
Auto kulki suoraan, ohjautui kuin ajatus ja oli kiinteä ajossa. Huikeata on ollut pikkuautojen ajo-ominaisuuksien kehitys.
Melutaso ja ohjaamon silmäily eivät tietysti tuo sitä laatuvastetta mitä tuplasti kalliimat autot tarjoavat, mutta voi veljet: Mikä huikea pikkukippo tämä Swift onkaan ajoltaan!
Käykää kokeilemassa, tulette yllättymään.
Minulle tämä oli ehdottomasti positiivisesti yllättävin koeajokokemus ever. Ennakko-odotukset kun olivat jotain aivan muuta.
Hyviä arvioita uusi Swift on saanut alan lehdissäkin, ainakin niissä muutamassa jutussa, jotka olen sattunut näkemään. Toinen tuore pikkuautomalli, Nissan Micra, on sensijaan saanut paljon kritiikkiä osakseen, jotkut sanovatkin sen pudonneen luokkaa alemmaksi vanhaan malliin verrattuna. Sääli sinänsä, kyllä kolmen vuosikymmenen suosikkipikkuauto olisi ansainnut arvoistansa jatkoa, eikä vajoamista korealaisten joukkoon kilpailemaan halvalla hinnalla.
Swiftiä on tosiaan kehuttu paljon ja Micra on oikeastikin tippunut luokkaa alemmaksi. Tämä uusin Micra kun halvaksi "maailmanautoksi" tarkoitettu.
Korealaisia ei kannata väheksyä. Sieltä on tullut todella hyviä tuotteita viime aikoina ja maan autoteollisuus on tuotteiden osalta kovassa nousussa. Muutama vuosi sitten kukaan ei olisi voinut kuvitellakaan Genesiksen kaltaista nykyaikaisella 5l kasikoneella varustettua huihaita.
Äänestin tänään rahoillani. Uusi auto on pihassa keskiviikkona. Tätä hauskuutta en halua jättää väliin.
Edellinen ykköskulkine lähti pihasta uuden omistajan ajoihin viikko sitten (LR Freelander 2009).
Tuli samalla autoilun kokonaiskuluihin pientä suurempi muutos.
Esim. Freelanderin verot ja vakuutukset vuosittain 1800,-
Suzukissa 420,-
Freelanderin huollot vuodessa n. 1000 ... 1200
Suzukissa n. 400,-
Polttoaineet Freelander : 3600, Suzuki 2500.
Säästöä vuosittain entiseen verrattuna noin 3000,- jos ei arvon alentumista lasketa.
Nyt mennään jo melkotavalla rajoilla auton vähimmäiskoon suhteen. Kuski on 191 cm pitkä ja perheessä on 4 henkeä.
simppa:
En missään nimessä väheksy, vaan yritän suhtautua realistisesti, ja keskittyen siihen mitä tällä hetkellä on tarjolla. Micran tapauksessa tarkoitin lähinnä sitä että se on pudonnut Kia Picanto/Hyundai i10 luokkaan, eli parhaita pikkuautoja vähän pienempään ja halvemmin tehtyyn joukkoon.
Ainakin kun puhutaan tavallisista perusautoista, voi varmaan sanoa että korealaiset kilpailevat edelleen hinnalla ja takuun pituudella. Tunnen muutamia korealaisen auton hankkineita, ja kaikilla on ollut päällimmäisenä hankkimisperusteena hinta ja/tai hyvä vaihtotarjous sekä pitkä takuu. Tietysti itse autonkin pitää olla riittävän hyvä, ja sitä esimerkiksi Kia Ceed useimmille on.
Ceed on esimerkiksi toista suosikkia, Golfia, tuhansia euroja halvempi, ja tarjoaa seitsemän vuoden takuun Golfin kahden vuoden sijaan. Silti Golfia myydään Ceedia enemmän. Ei ole siis epäselvää kumpi on haluttavampi auto.
Engineerille onnittelut uudesta autosta, ja sanoisin että Swiftille budjetoimasi 400 euron huoltokulut ovat varmasti yläkantissa. Oman Fiestani ensimmäinen vuosihuolto maksoi merkkiliikkeessä 170 euroa, ja seuraava 205 euroa. Tuskin Suzukilla sentään tuplahintoja peritään.
"Engineerille onnittelut uudesta autosta, ja sanoisin että Swiftille budjetoimasi 400 euron huoltokulut ovat varmasti yläkantissa. Oman Fiestani ensimmäinen vuosihuolto maksoi merkkiliikkeessä 170 euroa, ja seuraava 205 euroa. Tuskin Suzukilla sentään tuplahintoja peritään"
Kiitos. Tämä oli sellanen back to the basics liike. Samalla pääsin eroon autorahoitusvelastani ja päätin, että rahoitusta en ota enää yhteenkään autoon. Tuollainen 600 eur/kk kelpaa kyllä meillä muihinkin tarkoituksiin kuin arvoltaan happanevan kalliin peltilehmän rahoitukseen. Tästä lähtien auto ostetaan sillä mitä on.
Huoltoja tulee Suizassa vuodessa 2, koska ajan tuollaiset 30...35tkm vuodessa. Huoltoväli 15 000 km, huollon porukka sanoi, että perushuollot maksavat 200/kerta. Hihnaa suizassa ei tarvitse vaihtaa lainkaan.
Engineeri:
Aivan, meillä kun tulee vain 8-10tkm/auto/vuosi, niin ei aina muista että jotkut ajavat noinkin paljon. Kannattaa varmaan kuitenkin teettää huolto kerran vuodessa, ja vaihdattaa siinä välissä vain öljyt ja suodatin.
Suzuki ei ulkoisesta, pikkuauton habituksestaan huolimatta tuntunut pikkuautolta, termin negatiivisessa mielessä.
Kun vertailin auton sisätiloja muihin, "ei pikkuautoihin" tuli tehtyä muutamia mielenkiintoisia havaintoja.
Esim. edellisen sukupolven Audi A4 ei sisätiloiltaan ole ratkaisevasti eri suuruinen suizan kanssa. Jos molemmissa vetää kuskin penkin minulle sopivaan asentoon (eli taakse), on takajalkatilaa suzukissa hieman enemmän, tosin audissa on tuolloin etujalkatilaa vastaavasti enemmän.
http://pic100.picturetrail.com/VOL937/4006174/23811459/396978832.jpg
Eipä ihme, että pikkuautomaiseen Suzukiin istuessa ensihämmästys koski kabiinin tarjoilemia tiloja.
Jos kontilla on yhtään käyttöä, niin sitten on parempi siirtyä katselemaan muita ajoneuvoja. Tällä kulkee kauppakassit kotiin, ei muuta.
Kannattaa varmasti tykästyäkin kunnolla siihen Swiftiin, koska muutaman vuoden jälkeen väliraha vastaavaankin on kohtuullisen suuri.
Ceddar:
Merkittävästi pienempi kuin edellisessä kulkineessani, Freelanderissa.
SE tai HSE Freekusta sulaa suzukin hankintahinta ekan puolentoista vuoden aikana.
Eiköhän ole kuitenkin turvallista olettaa, että euroja palaa Swiftin arvon tippumiseen vähemmän kuin vaikka Freelanderin tai A4:n.
Pikkuautot ovat kehittyneet mielestäni eniten viimeisina vuosikymmeninä. Esimerkiksi 5-sarjalainen oli mukava auto jo 80-luvulla, mutta silloiset pikkuautot olivat kompromisseja. Nykyiset pikkuautot sitävastoin tarjoavat tilaa, mukavuutta, ajo-ominaisuuksia ja suorituskykyä riittävästi moneen käyttöön.
Liikkumistarpeen voi hoitaa monenlaisella autolla. Kuluja veri autojen välillä vaihtelevat paljon. Kuluja verratessa sietää tosiaan miettiä, että minkä verran haluaa rahojaan polttaa suurimman osan ajastaan pihalla ruostuvaan peltikasaan.
NHB:
Juurikin näin
Tuolla on ihan kelvon oloinen autoilun kokonaiskulujen vertailulaskuri:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/
Pistin laskuriin swiftin ja edellisen freelanderini 3 vuoden pitoajalla omilla kilometreilläni, laskutettavilla työajoillani yms. tiedoilla.
Heh, lopputulos on jotain melkosen käsittämätöntä:
Swift, kokonaiskulut 4 724 eur/3 vuotta
Lantikka, kokonaiskulut 34 642 eur/3 vuotta
Nauran matkalla pankkiin!
Olen ymmärtänyt, että tästä Swiftistä on tulossa markkinoille jonkinlainen tehoversiokin. Sellainen voisi olla räyhä peli.
Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että kovin moni ostaa aivan tarpeettoman suuren auton. Tietysti joku tarvitsee suuren kontin, mutta eivät kaikki, jotka luulevat tarvitsevansa.
Sen tyhjän ( ja usein kalliin ) kontin kanssa sitten ajellaan pitkin kyliä. Ehkä parin vuoden välein sinne mitään isompaa laitetaan ja silloinkin voi käyttää kotiinkuljetuspalvelua. Toisaalta pienikin 5-ovinen imaisee sisäänsä reilusti suuremman esineen kuin isompikin, ahdasluukkuinen sedan. Yritäpä kuljettaa pesukonetta sedankorisella Mersulla: ei onnistu. Swiftillä se voi hyvinkin käydä.
Suomessahan auto on vaurauden merkki. Se on yksi syy, miksi moni ajaa mieluummin vaikka 15 vuotta vanhalla Bemarilla kuin uudella, samanhintaisella tai kalliimmalla Swiftillä. Toisaalta ihmiset ovat tottuneet siihen, että pikkuautot ovat huojakoita mopoja. Heiltä on jäänyt huomaamatta, että pikkuautot ovat se autoluokka, joka on kehityksessään edistynyt kaikkein eniten. Modernilla kauppakassilla on tänä päivänä ilo ajaa. Ja rahaa jää enemmän kaikkeen muuhun kivaan..
Jos joku ei ole tuon jälkeen tai tuolloin ajanut esim. Renault Cioa, niin en kyllä kehtaisi kehua Swiftiä, jollei olisi kokemusta muista vastaavista. Yhden huonon -90-luvun pikkujapskin jälkeen jos Swift tuntuu hyvältä, niin onhan oikein laaja perspektiivi! Toisaalta onhan Swift ihan ajettava peli, mutta kuitenkin???
Tuota noin. Tarvitaanko siis rutkasti viimeaikaista kokemusta pikkukinnereistä, että voi tulla kertomaan tänne palstalle tuntemuksiaan koeajamansa pikkuauton ajo-ominaisuuksista?
Ilmoitin, että olen tottunut astetta kalliimman ja suuremman luokan kulkineisiin, joita on ajoltaan kehuttu hyviksi, ellei peräti erinomaiseksi. Lähtökohdat koeajon uhriksi joutuneelle Swiftille olivat siis varsin haastavat.
Autojani ovat olleet esim.
- Freelander 2009 (joka on TM:n historiassa ainoa auto joka on saanut vertailussa kolme kymppiä ajettavuudesta)
- A4 quattro 2005
- Ford Focus 2009 (erinomainen ajettava luokassaan)
Em autoilla olen ajanut yhteensä yli 140 tkm. Siinä on oppinut tietämään hieman miltä hyvä auto tuntuu ajaa. Huonompiakin olen ajanut paljon. Todennäköisesti yhteensä vähintään 900 tkm.
Em. verrokkiryhmästä huolimatta´Swift tuntui huikean erinomaiselta ajettavalta. Käsitätkö hämmästykseni nyt?
Olen täysin vakuuttunut, että jos hyppäisin Variksen tai Micran puikkoihin, ei ajokokemus olisi lähimainkaan yhtä vakuuttava. Siksi hyvä Swift on.
Mahtaako alle 15 000 euron luokasta toista löytyä?
Ryhmän uusi haastaja on ainakin hoitanut läksynsä enemmän kuin kiitettävästi mitä ajettavuuteen tulee.
Papukaijamerkki!
Kyllä tuolla kokemuksella olisin lähinnä hämmästynyt omista mielipiteistäni! Aatteleppa ite, että ajamatta osaa päätellä Yariksen ja Micran ajokokemukset?
Nasse:
... ja vieläpä oikein! Mietippä sitä!
Engineeri:
Ostitko säästyneillä rahoilla kokaiinia vai mitä, siinä määrin yliampuvalta alkaa hehkutus jo kuullostaa.
Reps!
Sori, saatto tosiaan lipsahtaa överin puolelle.
I rest my case.
Tuo suoli24:stä tuohon ylemmäs harhautunut nyypänpoikanen, jolla oli maailmoja syleilevää annettavaa tämän toikin aiheelle, laittoi vissiin plasmat vähän sekaisin.
Kivahan se on, että olet aidosti innostunut löydöstäsi. Saa lipsahtaa överiksikin, eikä se ole meiltä muilta pois. Paitsi ilmeisesti perisuomalaisilta nasseilta, joille muiden ilo on yksinkertaisesti liikaa.
Kyllähän sitä omaa kinneriään saa hehkuttaa, ei siinä mitään. Mukavaa jos koet sen päteväksi kehonsiirtimeksi, vaikkei se olekaan isompi ja kalliimpi kuin naapurilla. Jokaisesta autosta keksii varmasti jotain hyvää ja huonoa sanottavaa. Omasta yleensä enemmän hyvää.
[quote="Engineeri)
Olen täysin vakuuttunut, että jos hyppäisin Variksen tai Micran puikkoihin, ei ajokokemus olisi lähimainkaan yhtä vakuuttava. Siksi hyvä Swift on.
Mahtaako alle 15 000 euron luokasta toista löytyä?
Pieni ajatusleikki. Ilmari10 tuolla toisessa keskustelussa kertoi valinneensa uudeksi autokseen Volvon. Veikkaan että nousisi paljon suurempi poru jos hän kirjoittaisi Engineeriä mukaillen:
-Olen täysin vakuuttunut, että jos hyppäisin Bemarin tai Mersun puikkoihin, ei ajokokemus olisi lähimainkaan yhtä vakuuttava. Siksi hyvä Volvo on. Mahtaako alle 40 000 euron luokasta toista löytyä?
Lefa:
Mahdollisesti....
Onko näiden kahden kirjoittajan välillä kuitenkin yksi oleellinen ero: Engineeri vain spekuloi noilla Nissan/Toyota - merkeillä ja Ilmari10 oli sentään testannut noita merkkejä Mersua ja Bemaria?
Mutta hienoa, että on noin tyytyväinen uuteen autoonsa!
Lefa:
No kyllä jos laitetaan vertailun lähtökohdaksi myös hinta, niin uskallan väittää että Volvossa saa samalla rahalla aika paljon enemmän kuin Mersussa. Jos hinta ei paina ja katsotaan vain ja ainoastaan ominaisuuksia, niin sitten voidaan katsoa asiaa uudelleen.
Isommissa ja kalliimmissa autoissa ominaisuuserot ovat aika vähäisiä, fiilis on aika ratkaiseva. Pikkuautot ovat kehittyneet paljon lähemmäs noita isoja, mutta pienten autojen ajettavuudesta ym löytyy vielä aitoja eroavaisuuksia, samoin varustelutkin poikkeavat esim. turvavarusteiden osalta. Siinä mielessä vertailu on vähän erilainen kuin puhuttaessa 50 tonnin isoista autoista aika vertailukelpoisin varustein.
Ymmärsit Akik kuitenkin varmaan pointtini, eli väite olisi suorastaan provokatiivinen jos Swiftin, Yariksen ja Micran tilalle vaihdettaisiin vaikka Volvo, BMW ja Mercedes. Nyt aiheeseen puuttui vain yksi kirjoittaja (Nasse), mikä sekin oli joidenkin mielestä väärin.
Reilun 2200 kilometrin ajot takana.
Ajo-ominaisuuksien osalta ei ole paljon aloitukseen lisättävää. Pidempikylkisiin autoihin tottuneena suuntavakavuus pitkässä ajossa ei vastaa ihan entistä.
Ajotietokone on reilusti liian optimistinen kulutuslukemien suhteen. 4,4 litraa/100km osoittautui pumpulla viideksi litraksi.
Ovea sulkiessa on opittava aavistuksen suurempaan voimankäyttöön kuin aiemmissa autoissani. Tahtoo jäädä ensiyrittämällä salpautumatta.
+ Mainio ajaa maantiellä ja kaupungissa. Tunnokas ja tarkka ohjaus.
+ Numeroihin (1,24 ltr / 69 kW / 118 Nm) nähden yllättävänkin alhaalta tökkimättä ja nätisti vetävä pikkuvapari.
+ Vaivaton, kevyt ja helppo vaihteensiirron ja kytkimen yhteispeli.
- Suuntavakavuudessa luonnollisesti hienoisia puutteita isompiinsa verrattuna. Moottoritieajo ei ole tämän auton ominta aluetta.
- Ilmastointilaite selvästikään ei ole kaikkein tehokkaimmasta päästä. Mahtaako riittää kuumimpina hellepäivinä? Se nähdään.
- Ajotietokoneen keskikulutusmittari on reilut 15% liian optimistinen.
Kulutus on ollut ilahduttavan pientä, tosin ajotavan pienellä muutoksella kohti ei-niin-taloudellista etenemistä se kasvaa litran helposti. Toteutuneella kulutuksella ollaan nyt tankkaus.comin 95E-autojen top-listalla sijalla 5. Ympärillä enimmäkseen hybridejä (Prius, Auris HSD ja Insight). Juhannuksen perhematkan jälkeen ajattelin nostaa Suzukin sijalle 2. Ja laskea kulutuksen alkamaan nelosella.
Melutaso ei ole varmasti pienimpiä, mutta melun sävy on siinä määrin miellyttävä, etten ole kiinnittänyt meluasiaan mitään huomiota. Tosin moottoriteitä ei tule juuri käytetyksikään.
Ihan ok kippo tämä on ollut toistaiseksi, jota pitkäkin mies sopii ajamaan ahdistumatta. Ja takapenkille sopii tenavat kyytiin.
Juuri tämän takia ei kannata lukea jotain TM:ää sun muuta roskalehteä. Porukka oikeasti luulee että A4 on hyvä ajaa, saati sitten katumaasturi Freelander!!! Luulee että kun vissiin TM antanut kymppejä ajettavuudesta että nuo kaksi esimerkiksi pärjäisivät mitenkään juuri mitään muita luokassaan olevia, saati sitten pienempiä (ketterämpiä, tunnokkaampia, dynaamisempia, vähemmän konservatiiviselle asiakaskunnalle suunnattuja) vastaan...
A4:sta parempaa, etenkin hauskempaa ajettavuutta löytyy niin usealta merkiltä että ennemmin sanoisin että pitää etsiä sitä joka EI tarjoa parempaa. Puhumattakaan Freelanderistä. Jos haluaa hauskan ajettavan niin on ollut yleisesti tiedossa pitkään että esimerkiksi juuri Suzukilta löytyy poikkeuksellisen hyvää ajettavaa. TM:stä et sellaista tietoa löydä, he kun eivät osaa eivätkä halua arvioida mitenkään järkevällä tavalla ajettavuuksia, he ovat ennemmin uskonlahko jotka yrittävät kouluttaa lukijoitaan siitä mikä on JÄRKIauto.
Katsokaa vaikka uuden A6:sen lyhyt nettijuttu: yleistä soopaa ilman että uskaltavat tehdä mitään suoria vertauksia kilpailijoihin mutta samalla yrittävät antaa rivien välistä (tai suoremminkin) viestin että lempiautonsa on kyseessä. "Tärkeintä on se että kun mutkaisemmalla tiellä kaasua painaa niin auto ei lähde lapasesta" tai jotain sinnepäin, huhhuh mitä p***aa taas: missä edes puolet tuon auton hintaisesta puuttuu luistonesto, ja missä lähtisi muutenkaan auto kaasunkäytöllä lapasesta suomi-tehoilla, nykyalustoilla, renkailla ym. jotka tarjoavat todella hyvän pidon ja selkeän käsiteltävyyden?
Väittävät suoraan että väistökokeissa "renkaat pysyvät tiessä", joka kertoo paljon järjen puutteesta eikä tarvitse edes enää edes miettiä ammattitaidon olemassaoloa. Missä autossa auton renkaat irtoavat tiestä eli auto rupeaa kaatuilemaan? Eivät osaa toimittajat edes kirjoittaa. Väite sisältää myös sen että heidän mukaansa siis ajoi väistökokeessa kuinka kovaa tahansa niin ei lipsu. Niin varmaan... Ja päälle vielä sitten se että onko A6 muka luokkansa läheskään paras noissa kaarrenopeuksissa? Ei ole.
Eli lähtökohtana autojen ajettavuuden arvioinnissa voisi olla se että kannattaa välttää disinformaatiota, etsiä järkevämpiä tietolähteitä, opetella itse arvioimaan, ja vielä kerätä käytännön tietoa erilaisia autoja ihan ajamalla. Niin ei tarvitse ihan perusasioista tietämättömänä niin kovasti ihmetellä
35 tkm takana ja auto menee vaihtoon.
Ajetulle kilometrille tuli hintaa 22,6 snt/km kun huomioidaan myös kaikki pääomakulut.
14210,- Auton hankintahinta talvirenkaineen
1450,- Webasto
154,- Ylläpitolaturi
11 800,- Luovutushinta talvirenkaineen
441,- Huollot
2905,- Polttoaineet
411,- Vakuutukset
135,- Pesut
Ei mikään kallis kinneri ylläpitää.
Ilman webastoa kilometrikulut olisivat jääneet juuri alle 20 sentin.
Kun työnantaja maksoi minulle km-korvauksina oman auton käytöstä 7300 euroa ja verottaja huomio työmatkavähennyksinä yli 5000, niin voitolliseksihan tuon omistaminen lopulta tuli.
aika nopeasti meni vaihtoon
GTamv:
Vaihto johtui muista tekijöistä kuin autosta itsestään.
Mulle jäi käsiin oikeastaan puolivahingossa (kokeilin aika pitkällä kepillä jäätä...) huutokaupasta ylimääränen, markkinahinnaltaan noin 14 000 - 15 000 euron arvoinen auto.
Laitoin sen nettiautoon myyntiin pikkuvoitolla, siten, että se oli nettiauton selvästi halvin kyseistä mallia oleva kaara.
Myin aivan virheetöntä autoa huhtikuusta lähtien, selvästi suomen halvimpaan hintaan, eikä ketään kiinnostanut.
Lopulta rupesi nyppimään 3 autoa pihassa, 3 auton vakuutukset, huutokauppauaton dieselverot yms.... eikä meillä ole tarvetta muutenkaan 3 autolle.
Vien kaksi kauppaan ja otan yhden uuden tilalle, siinä ratkaisu.
Engineeri:
Oletko laskenut freelanderille vastaavaa lukua?