Sen verran vinkkiä, että nimim. Lefa ja A-utoilija ovat ilmeisimmin ihan kärryillä, mihin viittaan. Sinun ja "ajattelijan" olisi ihan kiva yrittää irrottaa sitä neulaa paikaltaan. Muistatko vielä, mitä pyysin tuossa pari kohtaa aiemmin?
Pyysit ilmeisesti minua pelaamaan Monopolia. Mitä jos pelaisit sitä ihan keskenäsi tai Lefan ja A-autoilijan kanssa?
Heheh, meinaatko, että pönkittäisin "premiumiutta" tuollaisella halvalla vedolla? Jos sinä esim. pitäisitkin noita sellaisina, niin luuletko, että viis veisaisin, koska sisältö on niin monessa suhteessa höttöä, oli kysessä sitten termit "premium" ja "brändi" - ja autot. Ei silti, käytännössä tuoteryhmäriippumattomasti pitää ajatella.
Luulin että pystyisit kaiken tuon paatoksen jälkeen vastaamaan yksinkertaiseen suoraan kysymykseen. Olin näköjään väärässä. Mieluimmin näköjään kiertelet ja väistelet.
Brändi ja premiumius ovat laajasti tunnustettuja tekijöitä tuotteissa. Höpinäsi hötöstä ovat vailla mitään realismia. Suomessa ollaan jopa erikoistuttu kyseiseen tuoteryhmään: "Valmet Automotive is a leading service provider in automotive engineering, vehicle manufacturing, convertible roof systems and related business services. Our focus areas of expertise are premium cars, convertibles and electric vehicles."
Tämä väittely siitä, että onko premium-automerkkejä vai ei, on loputonta, kun yksi on kaivautunut syvälle poteroonsa ja mikään ei tunnu kantaa muuttavan.
Kysytään sitten sen sijaan, että mikä tuossa Tuulilasin testissä saa juuri nuo keltaisella merkittyjen automerkkien omistajien olemaan muita tyytyväisempiä ostamaansa käytettyyn autoon? Nehän ovat juuri niitä premium-automerkkejä, joita ei ainakaan Kumppanin mielestä ole olemassakaan? Voisiko noissa merkeissä kuitenkin olla jotain korkeammasta hinnasta johtuvaa parempaa työn jälkeä tai parempia materiaaleja, jotka ajan kuluessa paljastuvat? Toisaalta noiden kalliimpien merkkien ostajien odotusarvokin on korkeammalla ja kuitenkin korkeammat odotukset toteutuu halvempia automerkkejä paremmin.
Ilmeisesti Kumppani on sitä mieltä, että sellaista käsitettä ei ole olemassakaan, kuin premium. Mielipiteitä saa toki olla, mutta kun premium on hyvinkin yleismaailmallinen käsite, niin siinä saa olla aika yksikseen vänkäämässä vastaan. Jopa sivistyssanakirjat tuntevat käsitteen premium, joka voidaan oikeastaan liittää mihin tahansa tuotteeseen. Sana on myös suora lainaus Englannista.
Kyllä sinulla on täytynyt olla joku umpisokea kohta lukemisessasi tätä keskustelua käydessäsi! Vai mitä sanot tästä kirjoituksestani 2.8. klo 16.24:
Premium -sana löytyy sanakirjoista, olenko muuta väittänyt? Sanan käytöstä kuten sitä hyödynnetään autoihin, siitä on kyse. Ei mistään muusta.
Tunnustatko lukeneesi? Entä ymmärtäneesi? Mitä tuosta et ymmärrä, jos niinpäin? Miksi et lukenut tuota, jos et?
Ajattelija2013:
Siitä voi toki keskustella, minkä merkkiset tuotteet ovat premiumia. Sitä ei kukaan voi täysin 100 % määritellä, vaan kyseessä on aina enemmän tai vähemmän mielipideasia.
Katos katos, taas valonpilkahdusta sinulta! Mutta henkilökohtainen mielipide, vai jonkun listan sanelema mielipide? Kas sitä kun mietit, niin olet taas lähempänä asian valkenemista itsellesi. Minulle listat on yhtä höttöä vaan, ei jaksa ottaa niin millään niitä tosissaan. Otatko sinä? Miten kuvittelet NHB:n ottavan?
Ajattelija2013:
Kumppani ei kuitenkaan halua tästä asiasta keskustella, vaan hän nimenomaan kiistää koko premium käsitteen olemassaolon.
Tuon perusteella veikkaan, että sinä olet markkinamiesten vietävissä. Voi voi... en vain löydä tarpeeksi paksua rautalankaa enää.
Pyysit ilmeisesti minua pelaamaan Monopolia. Mitä jos pelaisit sitä ihan keskenäsi tai Lefan ja A-autoilijan kanssa?
Minä varmaan pelasinkin heidän kanssaan jossakin aiemmista keskusteluista. Et siis ole käynyt tarkistamassa, mistä siellä on keskusteltu. Mitäs sitten joutavia länkyttelet leukojasi?
NHB:
Luulin että pystyisit kaiken tuon paatoksen jälkeen vastaamaan yksinkertaiseen suoraan kysymykseen. Olin näköjään väärässä. Mieluimmin näköjään kiertelet ja väistelet.
Luuletko kaiken aiheesta kirjoittelun jälkeen, etten tietäisi mitä kaikenmaailman listoilta löytyy? Joka välissä niitä eräät nimimerkit ovat tuputtaneet, höhh! (Olen maininnut tämänkin moneen kertaan). Minä mietin ennemminkin sitä, mitä autojen suhteen yritetään tuputtaa termien brändi ja premium alle. Oletko sinä sokea sellaiselle? Oletko vietävissä? Uskotko markkinamiehiä, kun kerran toimittajatkin vielä kertovat.
Brändi on eniten hömppää noista kahdesta. Premium tarkoittaa laatua, mutta minä en hakkaa sitä edes autojen suhteen kiveen, vaan arvioin ihan omin avuin mikä milloinkin on laatua ja ominaisuuksia suhteessa siihen, millaisen auton sitten lopulta ostan. Loppujen lopuksi hyvin simppeliä.
NHB:
Brändi ja premiumius ovat laajasti tunnustettuja tekijöitä tuotteissa. Höpinäsi hötöstä ovat vailla mitään realismia.
Se sisältö noille markkinamiesten höttösanoille, se sisältö.
Annatko sinä tuputtaa itsellesi arvoja, vai kehitätkö niitä ihan itse itsellesi? Saneleeko joku lista ostoksiasi, vai ihan sinä itse?
Laatua voi tavoitella, niin valmistuksessa, kuin hankinnoissa. Tottakai! Mutta sitäkin on autojen suhteen niin moneen asiaan liittyvää ja varsinkin makuasioihin liittyviä hyvin paljon. Miten sinun mielestäsi valmistetaan "fiilistä", joka väitetään kuuluvan "premiumiuteen"?
Pidä sinä höttökäsitteesi, kaikin mokomin. Ja juo brändit vielä päälle, niin ehkä se on sitten sinulle hyvä autovalinta. Pääasia lienee, että olet tyytyväinen.
Ja kuten "Ajattelijakin", niin eiköhän tämä vääntö ole tässä. Taas kerran on tullut sanotuksi, jopa useampaan kertaan, se mitä meinaan. Asian osalta mielipiteeni on kyllä tullut kerrotuksi "piste"
Jaha, "kumppani" taas vauhdissa näemmä. Viittasit aiempiin kirjoituksiin ko. aiheesta. Taisi olla niin,että kiistit listojen olemassaolon vasta sen jälkeen kun oma merkkisi puuttui sieltä. Taisi olla peräti corolla, vai mitä? Yhdessä kommentissa huutelit että "mikä merkki puuttuu listalta". Kun asiaa kommentoitiin, niin aloit kyseenalaistaa listan. Olis kiva kuulla miksi mielestäsi tojo kuuluisi listalle, pelkät myyntimäärät ei riitä.
Itse luin kohdat, jossa käsittääkseni kielsit esimerkiksi premium farkkujen olemassa olon. Tästä päättelin, että premiumia ei mielestäsi olekaan. Sinua on aika vaikea ymmärtää, koska kirjoitat sivutolkulla pelkkää soopaa, mutta asiallisiin kysymyksiin et suostu vastaamaan. Ilmeisesti siksi, että tiedät itsekin olevasi väärässä ja joutuvasi ahtaalle, mikäli vastaat.
Ok, nyt siis myönnät, että premium tuotteita on olemassa. Et ole vielä selittänyt, miksi automaailmassa ei sitten voisi olla premiumtuotteita. Äläkä viittaa mihinkään vanhoihin keskusteluihin, sillä olet nyt kirjoittanut sivulaupalla puutaheinää, joten voinet vastata asialliseen kysymykseenkin. Koko väite on aivan absurdi, sillä jos premium tuotteita on olemassa, niin silloin niitä voi olla kaikkien tuotteiden joukossa.
Et myöskään vastannut, että onko sitten olemassa luksus-autoja. Jos on niin miksi ei sitten premium-autoja? Hyväksyit jo superauton määritelmän. Mikäs sen yksiselitteinen määritelmä sitten on?
Toisaalta en vieläkään ymmärrä esimerkiksi väitettäsi kiveen hakatusta listasta, koska ainoa joka sellaisesta on kirjoittanut, olet sinä. Yksikään ei tässä keskustelussa ole moista väittänyt ja esimerkitkin puhuvat omaa kieltä siitä, että lista ei ole kiveen hakattu. Myös autolehdet ja toimittajat, jotka aiheesta kirjoittavat, ovat usein kirjoittaneet, että premium on hieman liukuva määritelmä ja täydellistä listaa ei ole olemassakaan. Kuitenkin suurinnosa autoihmisistä tehnee aika samanlaisen listan premiumautoista, eli listan kiistäminen on lähinnä naurettavaa. Tietyt merkit kuulunevat kaikkien listalle, muutamat merkit ovat rajatapauksia.
Minä varmaan pelasinkin heidän kanssaan jossakin aiemmista keskusteluista. Et siis ole käynyt tarkistamassa, mistä siellä on keskusteltu. Mitäs sitten joutavia länkyttelet leukojasi?
Kuvitteletko tosiaan, että alan lukemaan "jotakin aiempaa keskustelua" tai palaan johonkin epämääräiseen "lähtöruutuun"? Jos sinulla on jäänyt aikaisemmista keskusteluista noin pahoja traumoja, niin mene purkamaan nittä noihin keskusteluihin.
Luuletko kaiken aiheesta kirjoittelun jälkeen, etten tietäisi mitä kaikenmaailman listoilta löytyy?
Kysyinkö jotain jostakin listasta? En kysynyt. Halusin kuulla ihan vain sinun mielipiteen aika yksiselitteiseen ja aiheeseen suoraan liittyvään kysymykseen. Vastaamisen sijaan jatkat vain kiertelyä.
Se sisältö noille markkinamiesten höttösanoille, se sisältö.
Annatko sinä tuputtaa itsellesi arvoja, vai kehitätkö niitä ihan itse itsellesi? Saneleeko joku lista ostoksiasi, vai ihan sinä itse?
Laatua voi tavoitella, niin valmistuksessa, kuin hankinnoissa. Tottakai! Mutta sitäkin on autojen suhteen niin moneen asiaan liittyvää ja varsinkin makuasioihin liittyviä hyvin paljon. Miten sinun mielestäsi valmistetaan "fiilistä", joka väitetään kuuluvan "premiumiuteen"?
Pidä sinä höttökäsitteesi, kaikin mokomin. Ja juo brändit vielä päälle, niin ehkä se on sitten sinulle hyvä autovalinta. Pääasia lienee, että olet tyytyväinen
Vetää kyllä sanattomaksi. Kaiken tämän jälkeen, tuntuu kuin emme olisi vaihtaneet sanaakaan tästä aiheesta. Oletko aina yhtä kyvytön oppimaan?
Itselleni tuotteen brändi ja hintapositiointi ovat itsestään selviä ja erittäin hyvin tiedostettuja asioita. Ne ovat nykymaailmassa läsnä kaikessa krääsässä mitä ostamme. Mutta se tosiaan tarkoita, että ne olisivat itselleni missään määrin olennaisia valintaa tehdessä. Oikeastaan arvostan eniten huipputason käsityöläisten tekemiä tuotteita, joilla usein ei ole mainittavaa brändiä ja ne on positioitu hinnaltaan milloin mitenkin. Bränditön merkkituotteen aamupalakseen syövä toiveiden mukaan valmistettu persoonallinen käsityön taidonnäyte on se juttu minulle. Mutta tuo ei silti estä tunnustamasta puhtaita tosiasioita. Brändi on väkevä tekijä markkinoilla ja vahva brändi osaltaan luo edellytyksiä premium hinnoittelulle.
Jankuttamisesi markkinamiehistä on myös käsittämätöntä. Haet selvästi jotakin ylemmyyden tunnetta vähättelemällä ja jopa kieltämällä nuo termit, vaikka ajatusmallisi on täysin vailla järkeä. Esimerkiksi lukemattomat näistä asioista sinua ja minua paremmin perillä olevat luennoitsijat kertovat näistä asioista eri oppilaitoksissa. Sanakirjoissa nuo on selitetty siinä missä musta ja valkoinenkin. Mutta ei, sinä vain jaksat jankuttaa jostakin markkinointihömpästä ja siitä, kuinka markkinamiehet ovat takoneet nuo termit päähäni. Mykistävää! Mitä kaikkea muita itsestäänselvyyksiä kiellät?
Miten luulet olevan mahdollista, että joku voi myydä farkkuja 400 eurolla, ja sinun suosikkikaupassa farkut maksavat vain pari kymppiä? Ja mikähän siinäkin on, että kun alat puhumaan Leviksistä merkkifarkkuina, niin moni pitää sinua junttina. Brändinhän piti olla vain hömppää.
Erityisen vaikeata on ymmärtää, että miksi kytket näiden termien tunnustamisen autovalintaani. Ihan samalla tavalla tiedostan keskihintaisenkin auton ja halpisautot. Tunnustan myös sen, että on olemassa parikin autoluokkaa, joihin rahani eivät vielä riitä. Järjetöntä ajatella, että tuon pitäisi jotenkin liittyä siihen, minkä merkkisellä autolla ajan. Vähän sama kuin arvometalleista kirjoittavan pitäisi ostaa arvometalleja. Ja mikä ihmeen arvometalli... Markkinamiesten hömppää sekin...
Kun nyt tunnut pitävän noita vanhoja keskusteluja arvossaan, niin katselehan vähän mitä siellä on kirjoitettu. Olen kirjoittanut aika tavalla myös noista keskihintaisista. On Fordia, Volkkaria, Tojoa... Tuntuupa eräät toiset fanaatikot haluavan mieltää minut HC Volkkaristiksi. Miten tuo sopii höpötyksiisi siitä, kuinka markkinamiehet ovat tuputtaneet päähäni, että täytyy olla premium ja brändi?
Viittasit aiempiin kirjoituksiin ko. aiheesta. Taisi olla niin,että kiistit listojen olemassaolon vasta sen jälkeen kun oma merkkisi puuttui sieltä. Taisi olla peräti corolla, vai mitä? Yhdessä kommentissa huutelit että "mikä merkki puuttuu listalta". Kun asiaa kommentoitiin, niin aloit kyseenalaistaa listan.
MMS hyvä, edelleen muistat väärin: vaimollani oli silloin kyllä Tojo. Käytit tuota samaa konstia silloin vain yrittääksesi onkia autoni merkkiä selville. Etkä onnistunut. Vaimo oli oikein tyytyväinen autoon.
Oletkos sinä vielä MB-kuski ja mikähän on se nykyinen mallisi? Olet varmaan edelleen yhtä tyytyväinen autoosi, hyvä niin.
Kuvitteletko tosiaan, että alan lukemaan "jotakin aiempaa keskustelua" tai palaan johonkin epämääräiseen "lähtöruutuun"? ...Vastaamisen sijaan jatkat vain kiertelyä......Kaiken tämän jälkeen, tuntuu kuin emme olisi vaihtaneet sanaakaan tästä aiheesta. Itselleni tuotteen brändi ja hintapositiointi ovat itsestään selviä ja erittäin hyvin tiedostettuja asioita.....Brändi on väkevä tekijä markkinoilla ja vahva brändi osaltaan luo edellytyksiä premium hinnoittelulle... Jankuttamisesi markkinamiehistä on myös käsittämätöntä. Haet selvästi jotakin ylemmyyden tunnetta vähättelemällä ja jopa kieltämällä nuo termit....Sanakirjoissa nuo on selitetty siinä missä musta ja valkoinenkin.....sinä vain jaksat jankuttaa jostakin markkinointihömpästä ja siitä, kuinka markkinamiehet ovat takoneet nuo termit päähäni...Mitä kaikkea muita itsestäänselvyyksiä kiellät?....Ja mikähän siinäkin on, että kun alat puhumaan Leviksistä merkkifarkkuina, niin moni pitää sinua junttina. Brändinhän piti olla vain hömppää... Erityisen vaikeata on ymmärtää, että miksi kytket näiden termien tunnustamisen autovalintaani. Ihan samalla tavalla tiedostan keskihintaisenkin auton ja halpisautot. Tunnustan myös sen, että on olemassa parikin autoluokkaa, joihin rahani eivät vielä riitä....Järjetöntä ajatella, että tuon pitäisi jotenkin liittyä siihen, minkä merkkisellä autolla ajan....
Ei uskoisi, että aihe ei kiinnosta ollenkaan, vai mitä Lefa ja A-utoilija?
NHB:
Miten tuo sopii höpötyksiisi siitä, kuinka markkinamiehet ovat tuputtaneet päähäni, että täytyy olla premium ja brändi?
Ok, nyt siis myönnät, että premium tuotteita on olemassa.... Et ole vielä selittänyt, miksi automaailmassa ei sitten voisi olla premiumtuotteita...
Koko väite on aivan absurdi, sillä jos premium tuotteita on olemassa, niin silloin niitä voi olla kaikkien tuotteiden joukossa...Et myöskään vastannut, että onko sitten olemassa luksus-autoja. Jos on niin miksi ei sitten premium-autoja? ..... Toisaalta en vieläkään ymmärrä esimerkiksi väitettäsi kiveen hakatusta listasta....Yksikään ei tässä keskustelussa ole moista väittänyt ja esimerkitkin puhuvat omaa kieltä siitä, että lista ei ole kiveen hakattu. Myös autolehdet ja toimittajat, jotka aiheesta kirjoittavat...premium on hieman liukuva määritelmä ja täydellistä listaa ei ole olemassakaan... Kuitenkin suurinnosa autoihmisistä tehnee aika samanlaisen listan....Tietyt merkit kuulunevat kaikkien listalle, muutamat merkit ovat rajatapauksia.
Ja tuon piti olla vissiin selkosuomea? Mitäs MMS tuohon kommentoisi?
Kumppani jatkaa samalla tutulla linjalla. Jätät vastaamatta oleellisiin kysymyksiin, joihin voisi vastata hyvinkin lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta kuitenkin nauhat diipadaapaa sivutolkulla. Ymmärrät näemmä itsekin olevasi ahtaalla, koska et uskalla ja pysty vastaamaan.
Ehkä on parempikin vai voivoitella, jos ei löydy mitään sanottavaa tai edes vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Sivukaupalla kaikkea epämääräistä valitusta ja valheellisia väittämiä muiden ajatuksista, mutta hyvin yksinkertaiseen kysymykseen ei vain vastausta löydy. Voi voi.
Kumppani paljastui vielä säälittävämmäksi keskustelijaksi kuin kuvittelin. Olet täällä sivutolkulla arvannut ajatuksiamme päin metsää ja esittänyt epämääräisiä kysymyksiä ja vihjauksia. Nyt kun sinulle esittää asiallisia kysymyksiä, joihin voisit vastata muutamalla rivillä, niin et "jaksa" vastata. Säälittävää.
Et ole missään kohtaa vastannut noihin kysymyksiin. Älä edes yritä selittää tuollaista. Täällä on ainakin 5 kirjoittajaa arvostellut tyyliäsi "keskustella", itse et kuitenkaan näe siinä mitään vikaa. Mietihän siis hieman missä mättää.
Kuten sanoin, jauhat sivutolkulla täysin asiaankuulumatonta puppua. Nyt kun sinulta kysytään pari hankalaa kysymystä, joihin voisi vastata parilla rivillä, niin et vastaakkaan. Kummasti loppuu kirjoitusinto, kun joutuu itse hieman ahtaalle. Muiden ajatuksia jaksat kyllä arvuutella vaikka kymmeniä sivuja. Valitan jos otat henkilökohtaisesti, mutta tuo on kyllä aika säälittävä yritys väistää hankalia kysymyksiä. Ei siinä paljoa nuo vilkutukset auta.
Luinpa tässä nyt huvikseni läpi kaikki Kumppanin tähän viestiketjuun kirjoittamat viestit. Ei kyllä löydy vieläkään vastausta näihin oleellisiin kysymyksiin jotka sinulta on kysytty, eikä kyse ole todellakaan minun ymmärrystaidoista.
Otetaanpa tämä oleellisin vastausta vaille jäänyt kysymys siis esille vielä kerran. Jos sinä Kumppani hyväksyt yleisesti sellaisen käsitteen kuin premium, kuten nyt myönnät hyväksyväsi, eli on siis olemassa premium vaatemerkkejä, premium alkoholia, premium elektroniikkatuotteita ja niin edelleen, niin selitä nyt minulle, miksi sellaista käsitettä kuin premium automerkki ei voi olla olemassa. Jos väität, että olet tähän kysymykseen vastannut aikaisemmin, niin kopioi vastaus ja liitä se tänne uudelleen, ettei sinulle tule sitä pelkäämääsi vaivaa kirjoittamisesta.
Ja jotta et taas sotkeudu aiheesta, niin muistutan sinulle, että tässä keskustelussa kukaan ei ole väittänyt, että premium merkkilista olisi hakattu kiveen, tai että lista yleensäkään olisi täysin selvä ja yksikäsitteinen. Tämän myöntävät myös poikkeuksetta esimerkiksi autotoimittajat ja muut autovaikuttajat, jotka jonkinlaisia premiumlistauksia ovat tehneet. Väitämme ainoastaan, että jonkinlainen lista on olemassa ja ehkä jotkut merkit kuuluvat listalle selkeämmin ja vahvemmin kuin toiset. Aika yksikäsitteisesti voidaan myös tietyt merkit jättää listalta pois.
Luinpa tässä nyt huvikseni läpi kaikki Kumppanin tähän viestiketjuun kirjoittamat viestit.... Otetaanpa tämä oleellisin vastausta vaille jäänyt kysymys siis esille vielä kerran. Jos sinä.......niin selitä ....Jos väität...Ja jotta et taas....Tämän myöntävät myös...Väitämme ainoastaan....Aika yksikäsitteisesti voidaan...
--------------> 6.8. 15:05
(vain luku- ja ymmärrystaito tarvitaan ja nimimerkkisi edellyttämää toimintaa päälle)
Vastausta tuohon kysymykseen ei ole missään kohtaa. Kuten sanoin, kopioi ihmeessä se tekstin pätkä, josta vastaus löytyy. Olet kirjoittanut sivutolkulla tänne potaskaa, ei siis liene kovin vaikeaa vastata yhteen kysymykseen uudestaan, tai edes kopioida oma tekstisi siitä kohtaa, missä mielestäsi on vastaus. Toki se voi olla vaikeaa, jos sellaista ei löydy.
Premiumista tulee mielee talousjargonin sana preemio. Preemio taisi tarkoittaa voittoa, katetta tai muuta vastaavaa...
Eli premiumikosla on sellainen jonka hinnassa on enemmän katetta (ilmaa), kuin... heitetään nyt vaikka kolmessa neljäs-osassa autoista.
No ei ole ihme, että nuo sanat tulevat mieleen toisistaan. Kyseessähän on sama sana.
Luonnollisesti kalliimmassa pienemmistä markkinoista kilpailevassa tuotteessa kuuluukin olla enemmän katetta. Muutoihan niiden valmistamisessa ei olisi mitään ajatusta. Jos kate harmittaa, niin kannattaa ostaa jonku persnettoa tekevän valmistan tuote. Autoissa kannattaa pysyä kaukana ainakin saksalaisista, japanilaisista ja korealaisista. Sitten kun löytää sen mahdollisimman paljon tappiota tekevän valmistajan, niin hinnan maksaa ilolla. Silloin nimittäin yleensä tietää, että saa koko rahalla sellaista romua, jota muut eivät huoli.
En näkis että luokittelun voi tehdä vain maan, valmistajan tai merkin perusteella. Malli mukaan kriteereihin, niin OK.
Makuasiat on tosiaan makuasioita, mutta materiaalivalinnat kertovat hintansa ja laatunsa perusteella "premiumiudesta".
Sivustaseuraajana sanoisin yleistäen esim. Audin ja Volkkarin olevan pitkälti samat autot. Isoin ero lienee imago: Audi nyt vaan on muodissa (on kyllä Volkkarikin, mutta Audi vielä enemmän).
90-luvulla MB ja BMW olivat ne muodikkaimmat,eikä silloin muistaakseni Audeista juuri puhuttu, paitsi Quattrosta. Seuraavalla vuosikymmenellä Audit kirivät kiinni ja ovat menneet ohikin.
Jos on muodissa (kuten iphone) voi periä kuluttajalta suurempia preemioita ja nämä preemiot jo itsessäänkin ylläpitävät tuotteesta premiumi-mielikuvaa
Sivustaseuraajana sanoisin yleistäen esim. Audin ja Volkkarin olevan pitkälti samat autot. Isoin ero lienee imago: Audi nyt vaan on muodissa (on kyllä Volkkarikin, mutta Audi vielä enemmän).
90-luvulla MB ja BMW olivat ne muodikkaimmat,eikä silloin muistaakseni Audeista juuri puhuttu, paitsi Quattrosta. Seuraavalla vuosikymmenellä Audit kirivät kiinni ja ovat menneet ohikin.
Milläköhän perusteella sanot, että Audi ja VW ovat sama auto. Joidenkin mallien osalta kyllä, mutta useimpien mallien osalta ei. Koko perustekniikka on aivan erilaista useimmissa Audeissa ja Volkkareissa.
Premiumista olen sitä mieltä, että on olemassa selviä premium-merkkejä, joiden kaikki mallit ovat jonkin asteista premiumia, mutta toki on myös "tavismerkkejä", jotka valmistavat premiumsegmenttiin luokiteltavia autoja. Esimerkkinä juuri se VW.
Sivustaseuraajana sanoisin yleistäen esim. Audin ja Volkkarin olevan pitkälti samat autot. Isoin ero lienee imago: Audi nyt vaan on muodissa (on kyllä Volkkarikin, mutta Audi vielä enemmän).
90-luvulla MB ja BMW olivat ne muodikkaimmat,eikä silloin muistaakseni Audeista juuri puhuttu, paitsi Quattrosta. Seuraavalla vuosikymmenellä Audit kirivät kiinni ja ovat menneet ohikin.
Milläköhän perusteella sanot, että Audi ja VW ovat sama auto. Joidenkin mallien osalta kyllä, mutta useimpien mallien osalta ei. Koko perustekniikka on aivan erilaista useimmissa Audeissa ja Volkkareissa.
Premiumista olen sitä mieltä, että on olemassa selviä premium-merkkejä, joiden kaikki mallit ovat jonkin asteista premiumia, mutta toki on myös "tavismerkkejä", jotka valmistavat premiumsegmenttiin luokiteltavia autoja. Esimerkkinä juuri se VW.
Onko Audilla yhtään diesel moottoria jota ei löytyisi tavismerkkeistä Skodasta tai Volkkarista ok ehkä yksi? Eikä ole erinlaisia bensa moottoreitakaan kuin muutama isompi RS tai S malleissa oleva osa RS moottoreistakin perustuu 2.5l Volkkariin moottoriin. Luonnolisesti Vaihteistot ovat myös samoja useissa malleissa kuten pohjalevyt ja monet pienemmät asiat. tehdäänhän monet mallit myös samoissa tehtaissa. Myydyimmät Audin mallit siis ovat perustekniikkaltaan samoja kuin Skodat ja Volkkarit.
Joitan samoja osia jaetaan kyllä, mutta ei se tee autoista samoja. A4 ja sitä suuremmat Audit ovat aika vähän tekemisissä VW:n kanssa. Eri vaihteistot, eri nelivetotekniikka, eri alustat ja ei niin edelleen. Tai no, toki sittten taas kaksi "luksusvolkkaria", eli Touraeg ja Phaeton jakavat enemmän samaa tekniikkaa, mutta tämä tuskin on ongelma kenellekään. Nämä VW:t maksavat selvästi enemmän, kuin useimmat Audit joiden tekniikan ne jakavat.
Tosin en minä siinä mitään ongelmaa, jos toimiva tekniikka on samaa. Jos Audin hyvä moottori on VW:ssä, niin ei se keneltäkään ole pois, tai tee Audista huonompaa. En oikeastaan ymmärrä tuota aika yleistä ruikutusta siitä, että Audi jakaa osia. Aivan samalla logiikalla minä voisin sitten sanoa, että 5-sarjan BMW on sama kuin 1-sarjan BMW, koska niissä on samat moottorit ja vaihteistot. Miksi siis maksaa 5-sarjasta tuplahinta. En nyt ihan heti niitä kuitenkaan samoina autoina pitäisi, eli tuo "sama auto" logiikka ontuu todella pahasti.
Ai niin, alkaahan BMW:kin taas tehdä yhteistyötä Toyotan kanssa. En minä silti Bemaria Toyotana pidä. Mites peräöljy, onko BMW jatkossa sama kuin Toyota?
Eli et olekkaan enää tätä mieltä "Milläköhän perusteella sanot, että Audi ja VW ovat sama auto. Joidenkin mallien osalta kyllä, mutta useimpien mallien osalta ei. Koko perustekniikka on aivan erilaista useimmissa Audeissa ja Volkkareissa. " hyvä koska sehän ei pidä paikkaansa.
Bemati tosiaan jakaa tekniikkaa omien malliensa kanssa ei esim Skodan. Bemari on siinä mielessä hyvässä asemassa että voi itse päättä kenen kanssa tekee yhteistyötä. Toisin kuin Audi jonka omistaa VW-konserni ja jonka tekniikka Audi tietenkin käyttää. Siinä mielessä epäreilu vertaus koska Audin asioista päättää VW-konsernin hallitus viime kädessä.
Bemari vertaus on muutenkin aika ontuva käsittääkseni Bemarit ja Toyotat tehdään omissa tehtaissa eri pohjalevyille enkä tiedä Bemaria jossa olisi Toyotan moottori tai vaihteisto tai yleensäkkään mitään yhteistä perustekniikka. Sinänsä jos pitää valita Skodan ja Toyotan tekniikan väliltä ei ole vaikea valita. En vaan tiedä mikä Bemarin malli pitää ostaa jossa on Toyotan perustekniikka. Ajattelija varmasti kertoo kun asiasta tuntuu tietävän vai oliko taas heitto ilman faktoja
ps. Audi ei lainaa moottoreita Volkkarille vaan toisinpäin Volkkarihan omistaa Audin jos et tiedä. siitä tulee nimi nolla keula Volkkari.
Ei mulla tässä sen kummempia viitteitä ole hihassa, mutta puhunkin sivustaseuraajana, en asiantuntijana.
Ei minuakaan haittaa että eri merkit käyttävät samoja osia. Ihan ymmärrettäväähän se on hienoakin jos siitä saadaan kustannushyötyjä ja se näkyy kuluttajahinnoissa. Lopulta sen pitäisi näkyä monien vuosien päästäkin kattavina varaosamarkkinoina.
Se myös tekee helpommaksi hahmottaa automarkkinoita, vähentämällä osaltaan hahmotettavien eri osien määrää.
Kumppani:
Pyysit ilmeisesti minua pelaamaan Monopolia. Mitä jos pelaisit sitä ihan keskenäsi tai Lefan ja A-autoilijan kanssa?
Luulin että pystyisit kaiken tuon paatoksen jälkeen vastaamaan yksinkertaiseen suoraan kysymykseen. Olin näköjään väärässä. Mieluimmin näköjään kiertelet ja väistelet.
Brändi ja premiumius ovat laajasti tunnustettuja tekijöitä tuotteissa. Höpinäsi hötöstä ovat vailla mitään realismia. Suomessa ollaan jopa erikoistuttu kyseiseen tuoteryhmään: "Valmet Automotive is a leading service provider in automotive engineering, vehicle manufacturing, convertible roof systems and related business services. Our focus areas of expertise are premium cars, convertibles and electric vehicles."
Tämä väittely siitä, että onko premium-automerkkejä vai ei, on loputonta, kun yksi on kaivautunut syvälle poteroonsa ja mikään ei tunnu kantaa muuttavan.
Kysytään sitten sen sijaan, että mikä tuossa Tuulilasin testissä saa juuri nuo keltaisella merkittyjen automerkkien omistajien olemaan muita tyytyväisempiä ostamaansa käytettyyn autoon? Nehän ovat juuri niitä premium-automerkkejä, joita ei ainakaan Kumppanin mielestä ole olemassakaan? Voisiko noissa merkeissä kuitenkin olla jotain korkeammasta hinnasta johtuvaa parempaa työn jälkeä tai parempia materiaaleja, jotka ajan kuluessa paljastuvat? Toisaalta noiden kalliimpien merkkien ostajien odotusarvokin on korkeammalla ja kuitenkin korkeammat odotukset toteutuu halvempia automerkkejä paremmin.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/merkkien-merkki-2012-tyytyvaisimmat-kaytetyn-omistajat-ajavat-useimmiten-premium-merkilla
Ajattelija2013:
Kyllä sinulla on täytynyt olla joku umpisokea kohta lukemisessasi tätä keskustelua käydessäsi! Vai mitä sanot tästä kirjoituksestani 2.8. klo 16.24:
Premium -sana löytyy sanakirjoista, olenko muuta väittänyt? Sanan käytöstä kuten sitä hyödynnetään autoihin, siitä on kyse. Ei mistään muusta.
Tunnustatko lukeneesi? Entä ymmärtäneesi? Mitä tuosta et ymmärrä, jos niinpäin? Miksi et lukenut tuota, jos et?
Ajattelija2013:
Katos katos, taas valonpilkahdusta sinulta! Mutta henkilökohtainen mielipide, vai jonkun listan sanelema mielipide? Kas sitä kun mietit, niin olet taas lähempänä asian valkenemista itsellesi. Minulle listat on yhtä höttöä vaan, ei jaksa ottaa niin millään niitä tosissaan. Otatko sinä? Miten kuvittelet NHB:n ottavan?
Ajattelija2013:
Tuon perusteella veikkaan, että sinä olet markkinamiesten vietävissä. Voi voi... en vain löydä tarpeeksi paksua rautalankaa enää.
NHB:
Minä varmaan pelasinkin heidän kanssaan jossakin aiemmista keskusteluista. Et siis ole käynyt tarkistamassa, mistä siellä on keskusteltu. Mitäs sitten joutavia länkyttelet leukojasi?
NHB:
Luuletko kaiken aiheesta kirjoittelun jälkeen, etten tietäisi mitä kaikenmaailman listoilta löytyy? Joka välissä niitä eräät nimimerkit ovat tuputtaneet, höhh! (Olen maininnut tämänkin moneen kertaan). Minä mietin ennemminkin sitä, mitä autojen suhteen yritetään tuputtaa termien brändi ja premium alle. Oletko sinä sokea sellaiselle? Oletko vietävissä? Uskotko markkinamiehiä, kun kerran toimittajatkin vielä kertovat.
Brändi on eniten hömppää noista kahdesta. Premium tarkoittaa laatua, mutta minä en hakkaa sitä edes autojen suhteen kiveen, vaan arvioin ihan omin avuin mikä milloinkin on laatua ja ominaisuuksia suhteessa siihen, millaisen auton sitten lopulta ostan. Loppujen lopuksi hyvin simppeliä.
NHB:
Se sisältö noille markkinamiesten höttösanoille, se sisältö.
Annatko sinä tuputtaa itsellesi arvoja, vai kehitätkö niitä ihan itse itsellesi? Saneleeko joku lista ostoksiasi, vai ihan sinä itse?
Laatua voi tavoitella, niin valmistuksessa, kuin hankinnoissa. Tottakai! Mutta sitäkin on autojen suhteen niin moneen asiaan liittyvää ja varsinkin makuasioihin liittyviä hyvin paljon. Miten sinun mielestäsi valmistetaan "fiilistä", joka väitetään kuuluvan "premiumiuteen"?
Pidä sinä höttökäsitteesi, kaikin mokomin. Ja juo brändit vielä päälle, niin ehkä se on sitten sinulle hyvä autovalinta. Pääasia lienee, että olet tyytyväinen.
Ja kuten "Ajattelijakin", niin eiköhän tämä vääntö ole tässä. Taas kerran on tullut sanotuksi, jopa useampaan kertaan, se mitä meinaan. Asian osalta mielipiteeni on kyllä tullut kerrotuksi "piste"
Jaha, "kumppani" taas vauhdissa näemmä. Viittasit aiempiin kirjoituksiin ko. aiheesta. Taisi olla niin,että kiistit listojen olemassaolon vasta sen jälkeen kun oma merkkisi puuttui sieltä. Taisi olla peräti corolla, vai mitä? Yhdessä kommentissa huutelit että "mikä merkki puuttuu listalta". Kun asiaa kommentoitiin, niin aloit kyseenalaistaa listan. Olis kiva kuulla miksi mielestäsi tojo kuuluisi listalle, pelkät myyntimäärät ei riitä.
Itse luin kohdat, jossa käsittääkseni kielsit esimerkiksi premium farkkujen olemassa olon. Tästä päättelin, että premiumia ei mielestäsi olekaan. Sinua on aika vaikea ymmärtää, koska kirjoitat sivutolkulla pelkkää soopaa, mutta asiallisiin kysymyksiin et suostu vastaamaan. Ilmeisesti siksi, että tiedät itsekin olevasi väärässä ja joutuvasi ahtaalle, mikäli vastaat.
Ok, nyt siis myönnät, että premium tuotteita on olemassa. Et ole vielä selittänyt, miksi automaailmassa ei sitten voisi olla premiumtuotteita. Äläkä viittaa mihinkään vanhoihin keskusteluihin, sillä olet nyt kirjoittanut sivulaupalla puutaheinää, joten voinet vastata asialliseen kysymykseenkin. Koko väite on aivan absurdi, sillä jos premium tuotteita on olemassa, niin silloin niitä voi olla kaikkien tuotteiden joukossa.
Et myöskään vastannut, että onko sitten olemassa luksus-autoja. Jos on niin miksi ei sitten premium-autoja? Hyväksyit jo superauton määritelmän. Mikäs sen yksiselitteinen määritelmä sitten on?
Toisaalta en vieläkään ymmärrä esimerkiksi väitettäsi kiveen hakatusta listasta, koska ainoa joka sellaisesta on kirjoittanut, olet sinä. Yksikään ei tässä keskustelussa ole moista väittänyt ja esimerkitkin puhuvat omaa kieltä siitä, että lista ei ole kiveen hakattu. Myös autolehdet ja toimittajat, jotka aiheesta kirjoittavat, ovat usein kirjoittaneet, että premium on hieman liukuva määritelmä ja täydellistä listaa ei ole olemassakaan. Kuitenkin suurinnosa autoihmisistä tehnee aika samanlaisen listan premiumautoista, eli listan kiistäminen on lähinnä naurettavaa. Tietyt merkit kuulunevat kaikkien listalle, muutamat merkit ovat rajatapauksia.
Kumppani:
Kuvitteletko tosiaan, että alan lukemaan "jotakin aiempaa keskustelua" tai palaan johonkin epämääräiseen "lähtöruutuun"? Jos sinulla on jäänyt aikaisemmista keskusteluista noin pahoja traumoja, niin mene purkamaan nittä noihin keskusteluihin.
Kysyinkö jotain jostakin listasta? En kysynyt. Halusin kuulla ihan vain sinun mielipiteen aika yksiselitteiseen ja aiheeseen suoraan liittyvään kysymykseen. Vastaamisen sijaan jatkat vain kiertelyä.
Vetää kyllä sanattomaksi. Kaiken tämän jälkeen, tuntuu kuin emme olisi vaihtaneet sanaakaan tästä aiheesta. Oletko aina yhtä kyvytön oppimaan?
Itselleni tuotteen brändi ja hintapositiointi ovat itsestään selviä ja erittäin hyvin tiedostettuja asioita. Ne ovat nykymaailmassa läsnä kaikessa krääsässä mitä ostamme. Mutta se tosiaan tarkoita, että ne olisivat itselleni missään määrin olennaisia valintaa tehdessä. Oikeastaan arvostan eniten huipputason käsityöläisten tekemiä tuotteita, joilla usein ei ole mainittavaa brändiä ja ne on positioitu hinnaltaan milloin mitenkin. Bränditön merkkituotteen aamupalakseen syövä toiveiden mukaan valmistettu persoonallinen käsityön taidonnäyte on se juttu minulle. Mutta tuo ei silti estä tunnustamasta puhtaita tosiasioita. Brändi on väkevä tekijä markkinoilla ja vahva brändi osaltaan luo edellytyksiä premium hinnoittelulle.
Jankuttamisesi markkinamiehistä on myös käsittämätöntä. Haet selvästi jotakin ylemmyyden tunnetta vähättelemällä ja jopa kieltämällä nuo termit, vaikka ajatusmallisi on täysin vailla järkeä. Esimerkiksi lukemattomat näistä asioista sinua ja minua paremmin perillä olevat luennoitsijat kertovat näistä asioista eri oppilaitoksissa. Sanakirjoissa nuo on selitetty siinä missä musta ja valkoinenkin. Mutta ei, sinä vain jaksat jankuttaa jostakin markkinointihömpästä ja siitä, kuinka markkinamiehet ovat takoneet nuo termit päähäni. Mykistävää! Mitä kaikkea muita itsestäänselvyyksiä kiellät?
Miten luulet olevan mahdollista, että joku voi myydä farkkuja 400 eurolla, ja sinun suosikkikaupassa farkut maksavat vain pari kymppiä? Ja mikähän siinäkin on, että kun alat puhumaan Leviksistä merkkifarkkuina, niin moni pitää sinua junttina. Brändinhän piti olla vain hömppää.
Erityisen vaikeata on ymmärtää, että miksi kytket näiden termien tunnustamisen autovalintaani. Ihan samalla tavalla tiedostan keskihintaisenkin auton ja halpisautot. Tunnustan myös sen, että on olemassa parikin autoluokkaa, joihin rahani eivät vielä riitä. Järjetöntä ajatella, että tuon pitäisi jotenkin liittyä siihen, minkä merkkisellä autolla ajan. Vähän sama kuin arvometalleista kirjoittavan pitäisi ostaa arvometalleja. Ja mikä ihmeen arvometalli... Markkinamiesten hömppää sekin...
Kun nyt tunnut pitävän noita vanhoja keskusteluja arvossaan, niin katselehan vähän mitä siellä on kirjoitettu. Olen kirjoittanut aika tavalla myös noista keskihintaisista. On Fordia, Volkkaria, Tojoa... Tuntuupa eräät toiset fanaatikot haluavan mieltää minut HC Volkkaristiksi. Miten tuo sopii höpötyksiisi siitä, kuinka markkinamiehet ovat tuputtaneet päähäni, että täytyy olla premium ja brändi?
MMS:
MMS hyvä, edelleen muistat väärin: vaimollani oli silloin kyllä Tojo. Käytit tuota samaa konstia silloin vain yrittääksesi onkia autoni merkkiä selville. Etkä onnistunut. Vaimo oli oikein tyytyväinen autoon.
Oletkos sinä vielä MB-kuski ja mikähän on se nykyinen mallisi? Olet varmaan edelleen yhtä tyytyväinen autoosi, hyvä niin.
NHB:
Ei uskoisi, että aihe ei kiinnosta ollenkaan, vai mitä Lefa ja A-utoilija?
NHB:
Voi voi...
Ajattelija2013:
Ja tuon piti olla vissiin selkosuomea? Mitäs MMS tuohon kommentoisi?
Voi voi...
Kumppani jatkaa samalla tutulla linjalla. Jätät vastaamatta oleellisiin kysymyksiin, joihin voisi vastata hyvinkin lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta kuitenkin nauhat diipadaapaa sivutolkulla. Ymmärrät näemmä itsekin olevasi ahtaalla, koska et uskalla ja pysty vastaamaan.
Ehkä on parempikin vai voivoitella, jos ei löydy mitään sanottavaa tai edes vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Sivukaupalla kaikkea epämääräistä valitusta ja valheellisia väittämiä muiden ajatuksista, mutta hyvin yksinkertaiseen kysymykseen ei vain vastausta löydy. Voi voi.
Mitä kohtaa noista täysin selkeistä kysymyksistä et ymmärtänyt? Vai voivotteletko sitä, kun vihdoin tajusit kuinka väärässä olet ollut?
Kumppani paljastui vielä säälittävämmäksi keskustelijaksi kuin kuvittelin. Olet täällä sivutolkulla arvannut ajatuksiamme päin metsää ja esittänyt epämääräisiä kysymyksiä ja vihjauksia. Nyt kun sinulle esittää asiallisia kysymyksiä, joihin voisit vastata muutamalla rivillä, niin et "jaksa" vastata. Säälittävää.
14.7.13 20:13 -------------->
(vain luku- ja ymmärrystaito tarvitaan)
Et ole missään kohtaa vastannut noihin kysymyksiin. Älä edes yritä selittää tuollaista. Täällä on ainakin 5 kirjoittajaa arvostellut tyyliäsi "keskustella", itse et kuitenkaan näe siinä mitään vikaa. Mietihän siis hieman missä mättää.
Kuten sanoin, jauhat sivutolkulla täysin asiaankuulumatonta puppua. Nyt kun sinulta kysytään pari hankalaa kysymystä, joihin voisi vastata parilla rivillä, niin et vastaakkaan. Kummasti loppuu kirjoitusinto, kun joutuu itse hieman ahtaalle. Muiden ajatuksia jaksat kyllä arvuutella vaikka kymmeniä sivuja. Valitan jos otat henkilökohtaisesti, mutta tuo on kyllä aika säälittävä yritys väistää hankalia kysymyksiä. Ei siinä paljoa nuo vilkutukset auta.
Luinpa tässä nyt huvikseni läpi kaikki Kumppanin tähän viestiketjuun kirjoittamat viestit. Ei kyllä löydy vieläkään vastausta näihin oleellisiin kysymyksiin jotka sinulta on kysytty, eikä kyse ole todellakaan minun ymmärrystaidoista.
Otetaanpa tämä oleellisin vastausta vaille jäänyt kysymys siis esille vielä kerran. Jos sinä Kumppani hyväksyt yleisesti sellaisen käsitteen kuin premium, kuten nyt myönnät hyväksyväsi, eli on siis olemassa premium vaatemerkkejä, premium alkoholia, premium elektroniikkatuotteita ja niin edelleen, niin selitä nyt minulle, miksi sellaista käsitettä kuin premium automerkki ei voi olla olemassa. Jos väität, että olet tähän kysymykseen vastannut aikaisemmin, niin kopioi vastaus ja liitä se tänne uudelleen, ettei sinulle tule sitä pelkäämääsi vaivaa kirjoittamisesta.
Ja jotta et taas sotkeudu aiheesta, niin muistutan sinulle, että tässä keskustelussa kukaan ei ole väittänyt, että premium merkkilista olisi hakattu kiveen, tai että lista yleensäkään olisi täysin selvä ja yksikäsitteinen. Tämän myöntävät myös poikkeuksetta esimerkiksi autotoimittajat ja muut autovaikuttajat, jotka jonkinlaisia premiumlistauksia ovat tehneet. Väitämme ainoastaan, että jonkinlainen lista on olemassa ja ehkä jotkut merkit kuuluvat listalle selkeämmin ja vahvemmin kuin toiset. Aika yksikäsitteisesti voidaan myös tietyt merkit jättää listalta pois.
Näyttää Kumppani vievän muutamaa kuin sitä kuuluisaa pässiä narussa.
Ajattelija2013:
--------------> 6.8. 15:05
(vain luku- ja ymmärrystaito tarvitaan ja nimimerkkisi edellyttämää toimintaa päälle)
Vastausta tuohon kysymykseen ei ole missään kohtaa. Kuten sanoin, kopioi ihmeessä se tekstin pätkä, josta vastaus löytyy. Olet kirjoittanut sivutolkulla tänne potaskaa, ei siis liene kovin vaikeaa vastata yhteen kysymykseen uudestaan, tai edes kopioida oma tekstisi siitä kohtaa, missä mielestäsi on vastaus. Toki se voi olla vaikeaa, jos sellaista ei löydy.
Premiumista tulee mielee talousjargonin sana preemio. Preemio taisi tarkoittaa voittoa, katetta tai muuta vastaavaa...
Eli premiumikosla on sellainen jonka hinnassa on enemmän katetta (ilmaa), kuin... heitetään nyt vaikka kolmessa neljäs-osassa autoista.
Narinat ja muut kitinät saa halvemmista ja vanhemmistakin kaaroista yleensä pois silikoni-sprayllä ja muilla sellaisilla.
Kuukeri:
No ei ole ihme, että nuo sanat tulevat mieleen toisistaan. Kyseessähän on sama sana.
Luonnollisesti kalliimmassa pienemmistä markkinoista kilpailevassa tuotteessa kuuluukin olla enemmän katetta. Muutoihan niiden valmistamisessa ei olisi mitään ajatusta. Jos kate harmittaa, niin kannattaa ostaa jonku persnettoa tekevän valmistan tuote. Autoissa kannattaa pysyä kaukana ainakin saksalaisista, japanilaisista ja korealaisista. Sitten kun löytää sen mahdollisimman paljon tappiota tekevän valmistajan, niin hinnan maksaa ilolla. Silloin nimittäin yleensä tietää, että saa koko rahalla sellaista romua, jota muut eivät huoli.
En näkis että luokittelun voi tehdä vain maan, valmistajan tai merkin perusteella. Malli mukaan kriteereihin, niin OK.
Makuasiat on tosiaan makuasioita, mutta materiaalivalinnat kertovat hintansa ja laatunsa perusteella "premiumiudesta".
Sivustaseuraajana sanoisin yleistäen esim. Audin ja Volkkarin olevan pitkälti samat autot. Isoin ero lienee imago: Audi nyt vaan on muodissa (on kyllä Volkkarikin, mutta Audi vielä enemmän).
90-luvulla MB ja BMW olivat ne muodikkaimmat,eikä silloin muistaakseni Audeista juuri puhuttu, paitsi Quattrosta. Seuraavalla vuosikymmenellä Audit kirivät kiinni ja ovat menneet ohikin.
Jos on muodissa (kuten iphone) voi periä kuluttajalta suurempia preemioita ja nämä preemiot jo itsessäänkin ylläpitävät tuotteesta premiumi-mielikuvaa
Ai niin, viestiketjun otsikko on pahasti yliampuva. Kyseessähän on aivan normaali bisnesmeininki.
Todelliset huijaukset, tyyliin hehkulamput tai energiansäästölamppu-kohellus ovat ihan eri sarjassa.
Milläköhän perusteella sanot, että Audi ja VW ovat sama auto. Joidenkin mallien osalta kyllä, mutta useimpien mallien osalta ei. Koko perustekniikka on aivan erilaista useimmissa Audeissa ja Volkkareissa.
Premiumista olen sitä mieltä, että on olemassa selviä premium-merkkejä, joiden kaikki mallit ovat jonkin asteista premiumia, mutta toki on myös "tavismerkkejä", jotka valmistavat premiumsegmenttiin luokiteltavia autoja. Esimerkkinä juuri se VW.
Ajattelija2013:
Onko Audilla yhtään diesel moottoria jota ei löytyisi tavismerkkeistä Skodasta tai Volkkarista ok ehkä yksi? Eikä ole erinlaisia bensa moottoreitakaan kuin muutama isompi RS tai S malleissa oleva osa RS moottoreistakin perustuu 2.5l Volkkariin moottoriin. Luonnolisesti Vaihteistot ovat myös samoja useissa malleissa kuten pohjalevyt ja monet pienemmät asiat. tehdäänhän monet mallit myös samoissa tehtaissa. Myydyimmät Audin mallit siis ovat perustekniikkaltaan samoja kuin Skodat ja Volkkarit.
Joitan samoja osia jaetaan kyllä, mutta ei se tee autoista samoja. A4 ja sitä suuremmat Audit ovat aika vähän tekemisissä VW:n kanssa. Eri vaihteistot, eri nelivetotekniikka, eri alustat ja ei niin edelleen. Tai no, toki sittten taas kaksi "luksusvolkkaria", eli Touraeg ja Phaeton jakavat enemmän samaa tekniikkaa, mutta tämä tuskin on ongelma kenellekään. Nämä VW:t maksavat selvästi enemmän, kuin useimmat Audit joiden tekniikan ne jakavat.
Tosin en minä siinä mitään ongelmaa, jos toimiva tekniikka on samaa. Jos Audin hyvä moottori on VW:ssä, niin ei se keneltäkään ole pois, tai tee Audista huonompaa. En oikeastaan ymmärrä tuota aika yleistä ruikutusta siitä, että Audi jakaa osia. Aivan samalla logiikalla minä voisin sitten sanoa, että 5-sarjan BMW on sama kuin 1-sarjan BMW, koska niissä on samat moottorit ja vaihteistot. Miksi siis maksaa 5-sarjasta tuplahinta. En nyt ihan heti niitä kuitenkaan samoina autoina pitäisi, eli tuo "sama auto" logiikka ontuu todella pahasti.
Ai niin, alkaahan BMW:kin taas tehdä yhteistyötä Toyotan kanssa. En minä silti Bemaria Toyotana pidä. Mites peräöljy, onko BMW jatkossa sama kuin Toyota?
Eli et olekkaan enää tätä mieltä "Milläköhän perusteella sanot, että Audi ja VW ovat sama auto. Joidenkin mallien osalta kyllä, mutta useimpien mallien osalta ei. Koko perustekniikka on aivan erilaista useimmissa Audeissa ja Volkkareissa. " hyvä koska sehän ei pidä paikkaansa.
Bemati tosiaan jakaa tekniikkaa omien malliensa kanssa ei esim Skodan. Bemari on siinä mielessä hyvässä asemassa että voi itse päättä kenen kanssa tekee yhteistyötä. Toisin kuin Audi jonka omistaa VW-konserni ja jonka tekniikka Audi tietenkin käyttää. Siinä mielessä epäreilu vertaus koska Audin asioista päättää VW-konsernin hallitus viime kädessä.
Bemari vertaus on muutenkin aika ontuva käsittääkseni Bemarit ja Toyotat tehdään omissa tehtaissa eri pohjalevyille enkä tiedä Bemaria jossa olisi Toyotan moottori tai vaihteisto tai yleensäkkään mitään yhteistä perustekniikka. Sinänsä jos pitää valita Skodan ja Toyotan tekniikan väliltä ei ole vaikea valita. En vaan tiedä mikä Bemarin malli pitää ostaa jossa on Toyotan perustekniikka. Ajattelija varmasti kertoo kun asiasta tuntuu tietävän vai oliko taas heitto ilman faktoja
ps. Audi ei lainaa moottoreita Volkkarille vaan toisinpäin Volkkarihan omistaa Audin jos et tiedä. siitä tulee nimi nolla keula Volkkari.
Ei mulla tässä sen kummempia viitteitä ole hihassa, mutta puhunkin sivustaseuraajana, en asiantuntijana.
Ei minuakaan haittaa että eri merkit käyttävät samoja osia. Ihan ymmärrettäväähän se on hienoakin jos siitä saadaan kustannushyötyjä ja se näkyy kuluttajahinnoissa. Lopulta sen pitäisi näkyä monien vuosien päästäkin kattavina varaosamarkkinoina.
Se myös tekee helpommaksi hahmottaa automarkkinoita, vähentämällä osaltaan hahmotettavien eri osien määrää.