Forbes: luksusautomerkki - kaikkien aikojen huijaus

313 kommenttia
1246711
  • Ryne:

    Bemarilla siihen säätyvään ohjaukseen ja alustaan menee seuraavasti:
    Varustepaketti 337 =6692,48€
    Varustepaketti 223 =1135,99€.

    Yhteensä =7828,47€ (hinnat ovat 109g/km päästävän mallin).
    Teit NHB tosi hyvät kaupat kun ja jos sait nuo tonnilla. Kyllä noista sen tonnin voi maksaa mutta ei kahdeksaa. Edelleen olen sitä mieltä, että nuo ovat ko.vehkeessä jo vakiona niin hyvät.


    Ei kai tuohon nyt M Sport -pakettia tarvitse ostaa? Tuo hintakin on jotain ihan muuta kuin 3-sarjan sedanin eli F30:n hinnasto näyttää.



    Mun hinnastossa on:

      2VF Mukautuva Sport-alusta, Alustan madallus 10 mm (poislukien xDrive -mallit). Sis. myös ajodynamiikka-kytkimen SPORT+ -ohjelman. = 1390,17 euroa 2VL Sport -ohjausjärjestelmä (sis. Servotronic) = 568,15 euroa


    Yhteensä 1958,32 euroa 109g/km päästävään F30:een.

      
  • Perusjapsi? Varmaan tarkoittaa esim. Toyotaa, vai lasketko sinä siihen Lexuksenkin?



    NHB:

    Tavisjapsin määrittely kuulunee sinulle, koska sinä termin tähän keskusteluun mukaan toit.




    Höpsistä. Minähän kysyin noin, koska sinä kirjoitit 1.8. klo 10.29 näin: ....jotain (listaamistasi varusteista) varmaan jostain löytyy, mutteivät nuo mielestäni kuulu perusjapsin varusteisiin



    Siis mikä "perusjapsi" ja miksi muuten "japsi" ylipäätään? (Itseasiassa sinä ja Herbert kävitte tuota keskustelua alkuviikosta). Ja toinen osa kysymystä koski sitä, että aiemmissa keskusteluissa Lexus ja nyt täällä myös Volvo (vrt. Ajattelija2013) ovat jotenkin liipaisimella olla "premiumeja". Mitä mieltä sinä olet? Onko olemassa joku raja, mistä "tavallisuus" loppuu ja "premiumius" alkaa? Voidaanko siirtyä puolelta toiselle (tippua ja nousta) ja kuka sen määrittelee?



    Olen käyttänyt seuraavia termejä vahvoissa lainausmerkeissä ihan tarkoituksella: "tavis" ja "premium". Mutta koska sinä ja Ajattelija2013 liitätte ne nähtävästi johonkin merkkeihin, niin ajattelinpa tarkistaa kantasi siis noinkin. Tuosta termistä "premium" juuri kirjoitellaankin ja merkkilista tuntuu olevan tärkeää. Nimim. Ajattelija2013 ne autot listasi mielestään oikein. Vai? Ja lyhentäähän se tätä kirjoittelua tässä vaiheessa, puolin ja toisin, kun ei tarvitsisi listata autoja aina erikseen, oli käsitteestä muuten mitä mieltä tahansa.



    NHB:

    Eli puolet noista varusteista löytyy kun ostaa vähintään kaksi autoa. Tuo tulee kalliimmaksi ja edelleen jää puolet varusteista jää uupumaan. Pysyn kannassani esimerkkiesi perusteella: nuo eivät ole perusjapsin varusteita.




    ...ja ne perusjapskit olivat? Ja löytyvätkö nämä kaikista "premiumeista" sitten, mallista riippumatta: säätyvä iskun vaimennus, tilanteen mukaan säätyvä ohjausvälitys ja selkänojan leveyssäätö?



    Jossakin määrin mennään kyllä makuasioiden puoleen.



    NHB:

    Kuinka vaikeaa voikaan olla myöntää noiden Bemarin varusteiden toimivan todella hyvin?




    Varmaan ne toimivat hyvin mielestäsi, kaikin mokomin. Mutta "paremmin kuin jossakin muussa" on makuasia. Vähintäänkin kyseessä on tottumusasiakin: joku kiinnittää moiseen huomiota, jollekin toiselle ei ole merkitystä, kunhan toimii.



    NHB:

    Sinulla on ainakin todella vahva mielikuva siitä, että premium on vain mielikuvia. Avaa joskus huviksesi hinnasto, sieltä huomaat premiumin olevan jotain erittäin konkreettista. Jos ja kun se Mersu on tavistuotetta kalliimpi, niin silloin Mersu myös on premiumtuote. Siinä mielikuvani tästä kysymyksestä.




    Niin kliseistä tuokin hinnastoon vetoaminen. Minusta tuote on vain kalliimpi. Mitä kalliimmaksi se menee, sen parempi sen voi myös olettaa olevan, totta kai. Muutenhan Mersun ostajaa kusetetaan tosi paljon. Tai Bemarin? No, minkä vaan merkin jota sellaisena "premiumina" pidät sitten.



    Mutta muuten auton osto on periaatteessa kuin vaikkapa makkaran osto: kuka ostaa lauantaimakkaraa ja kuka metvurstia (joku molempia peräti). Minusta molemmat on hyviä. Metukka vain on kalliimpaa, onhan siinä enemmän hinnakkaampia raaka-aineitakin, ihan oikeutettua siis. Joku valkkaa grillimakkaroista vähempilihaista, toinen vain täyslihaista, kuka mistäkin syystä. Mutta ei kukaan taida puhua"premium-makkarasta" siksi, että hinnasto on eri? Tilanteesta, tai fiiliksestä riippuen lauantaimakkara voi sitä paitsi maistua taivaalliselta ja joskus taas täyslihainen grillimakkara olla kauhea pettymys. Toisaalta, jos ostan farkut merkkiä "Matti", tai "Levi's", niin hinnoissa on varmaan iso ero ("se on ihan suhteellista", joo-o). Molemmat voivat olla tismalleen saman oloisia päällä, koska istuvuus on yksilöllistä. Denim on denimiä ja sinistä, kestää minkä kestää, joka riippuu käytöstä. Saahan siitä Leviksestä maksaa vapaasti, mutta vain yläkouluaikoihin asialla taisi olla jotakin statusmerkitystäkin (taitaa kuulua ikään?), voisiko verrata "tehoihin", heh? Saattaa tietysti olla, ettei jollekulle aikuisellekin "vaan sovi kuin Levi's 501 kun ne on niin hyvät ja istuvat". Sittenhän hän vain ostaa sellaiset, mutta turha tulla minulle puhumaan premiumfarkuista. Mutta hyvähän se on, että housut sopii jalkaan! Tästäkin on keskustelua kyllä aiemmin käyty, sivutolkulla.



    Siinä minun mielikuvani tästä kysymyksestä.

      
  • Ajattelija2013:

    Nyt kun kysyn todella oleellisen kysymyksen, eli miksi hän näin kammoaa premium-autoja, niin siihen hän ei sitten vaivaudukaan vastaamaan. Outoa.




    Minusta on outoa, ettet nähnyt vastausta! Minähän vastasin sinulle 1.8. klo 15.12 ja jatkoa tuli NHB:lle klo 15.40.



    Ajattelija2013:

    Huvittavaa on myös se, miten Kumppani laittaa sanoja meidän muiden suuhun ja yrittää jatkuvasti kääntää asian niin, että esimerkiksi minä jotenkin vihaisin "ei premiumeita" ja pitäisin premiumeja aivan ylivoimaisina kaikessa. Missään nimessä niin ei ole. Kumppanillahan itsellään täällä on jokin patoutuma premiumeja kohtaan, jota hän ilmeisesti yrittää peitellä keksimällä sanoja meidän muiden suuhun.




    Vai niin, heh. Ja on hyvä, että tunnustat, ettet jotenkin vihaisi "ei-premiumeita" ja pitäisi ”premiumeja” aivan ylivoimaisina kaikessa! Miksi siis ylläpitää koko termiä?



    Ajattelija2013:

    Kerro nyt Kumppani, mikä siinä on niin suuri ongelma, että on olemassa ns. premium-merkkejä. Vai onko se ongelma premium-merkkien kuskeissa? Onko siinä joku ongelma, että esimerkiksi minä ajan tällä hetkellä ns. premium-merkillä. Millä minä saisin mielestäsi ajaa, jotta asia olisi sinulle ok? Mikä olisi esimerkiksi minulle vaihtoehto, jos haluan A5 Audin kaltaisen auton?




    Tuo osoittaa sen, ettei sanomani ole mennyt perille. Aiwan sama millä ajat, ihan oikeasti, tai kukaan!



    Minä keskustelen (ja olen keskustellut aiemminkin) tuosta termistä, joka jostakin kumman syystä elää ja josta kynsin hampain täytyy sinunkin pitää kiinni ja puolustaa.



    Markkinointihömppää se vain on - terminä. Onhan termiin liitetyistä merkeistä löydetävissä, kuten olen maininnut, niin aatelisia, kuin aika taviksiakin. Kirjoitin tuossa 2.8. klo 9.44 jo asiasta lisää, joten siltä osin en toista. Täydennän tähän sen (taas), että miten joku voi pitää tuollaista termiä käyttäen (sehän tarkoittaa vain ”parempi kuin hyvä”) hakkaa kiveen asioita, jotka autojen suhteen ovat olevinaan muuttumattomia yms. täyttä hömppää. Ja mikään ei voi, saa, tai saisi muuttaa asetelmia? En muista kuka, väitti täällä kiven kovaan, että termi on ”saksalaisten autoistaan kehittämä käsite joskus sotien jälkeen ja siitä on kirjojakin”. Jepjep! Toiset väittävät, että ”se on se fiilis, joka tuollaisen auton ostaessaan saa”. Ai? Eikö kukaan voi saada samanlaista fiilistä ostaessaan jonkun muun merkkisen, listan ulkopuolelta? Onko fiiliksellä vaikka joku autolehtien, saati saksalaisten määrittelemä standardi, kun autojen ostamisesta puhutaan?



    Rahan määrää lisäämällä voi olettaa saavansa laadussa ja kestävyydessä parempaa, näin pitääkin. Mutta senkin kanssa on usein niin ja näin, esim. ”Mersut ruostuivat puhki vuosituhannen vaihteessa” yms. Moni edullisempi ei, samaan aikaan valmistettuna, eli?



    No sitten aletaankin yhtäkkiä liittämään jotakin makuasiaa mukaan, kuten ”premiumit ovat hiljaisia, tavikset äänekkäitä”. dB-mittaus kertoo samasta paikasta mitattuna kyllä faktaa. Mutta jos A4:n renkaat huutaa ja melu vastaa jotakin ns. tavista, niin sou? Tai toisinpäin, IL:n mukaan ”Seat Leon pesee hiljaisuudessa kalliimmankin auton”, eikö se sitten ole ”premiumia”, siltä osin?



    Jos yhteen merkkiin saa ”säädettävän selkänojan leveyden”, niin eikö ”taviksen” istuin ole koskaan hyvää tasoa? Jos ei riitä, niin osta sitten se ”premium”, mutta muutenhan kyse on vain siitä, että OK asiasta on maksettava erikseen. Eipä sekään tee minusta premiumia, sitä sanotaan vain valinnanvaraksi. Makkaratiskiltä saa ostaa monenlaista lihatuotetta, siitä vaan valkkaamaan.



    Siinä lisää minun mielikuvastani tähän kysymykseen.

      
  • Kumppani:


    Siis mikä "perusjapsi" ja miksi muuten "japsi" ylipäätään? (Itseasiassa sinä ja Herbert kävitte tuota keskustelua alkuviikosta). Ja toinen osa kysymystä koski sitä, että aiemmissa keskusteluissa Lexus ja nyt täällä myös Volvo (vrt. Ajattelija2013) ovat jotenkin liipaisimella olla "premiumeja". Mitä mieltä sinä olet? Onko olemassa joku raja, mistä "tavallisuus" loppuu ja "premiumius" alkaa? Voidaanko siirtyä puolelta toiselle (tippua ja nousta) ja kuka sen määrittelee?




    Aivan. Herbert se olikin. Kysy määrittelyä häneltä. Itseäni ei kiinnosta jankata asiasta, jossa ei mielestäni ole mitään epäselvää. Ja kyllä, Lexus ja Volvo ovat kalliimpia kuin Tojo ja Volkkari. Lopun osannet päätellä.



    Niin kliseistä tuokin hinnastoon vetoaminen. Minusta tuote on vain kalliimpi. Mitä kalliimmaksi se menee, sen parempi sen voi myös olettaa olevan, totta kai. Muutenhan Mersun ostajaa kusetetaan tosi paljon. Tai Bemarin? No, minkä vaan merkin jota sellaisena "premiumina" pidät sitten.




    Hienosti ymmärsit oikein. Premiumtuote on kalliimpi kuin perustuote.



    Jokaisella on oikeus valita autonsa. Jos koet, ettei Mersu anna rahoillesi vastiketta ja kallis hinta on kusetusta, niin ole toki tuota mieltä. Joku toinen voi olla taas sitä mieltä, että Bentley tarjoaa hänelle sopivan ominaisuuksien ja hinnan yhdistelmän. Monet noista ominaisuuksista voivat olla liikkumisen kannalta epäolennaisia ja pinnallisia kuten muotoilu, brändi ja yksilöllisyys. Et varmasti ikinä tule ymmärtämään sitä, että joku voi maksaa autosta talon hinnan noilla perusteilla, mutta sille emme voi mitään.



    Mutta muuten auton osto on periaatteessa kuin vaikkapa makkaran osto: kuka ostaa lauantaimakkaraa ja kuka metvurstia (joku molempia peräti). Minusta molemmat on hyviä. Metukka vain on kalliimpaa, onhan siinä enemmän hinnakkaampia raaka-aineitakin, ihan oikeutettua siis. Joku valkkaa grillimakkaroista vähempilihaista, toinen vain täyslihaista, kuka mistäkin syystä. Mutta ei kukaan taida puhua"premium-makkarasta" siksi, että hinnasto on eri? Tilanteesta, tai fiiliksestä riippuen lauantaimakkara voi sitä paitsi maistua taivaalliselta ja joskus taas täyslihainen grillimakkara olla kauhea pettymys. Toisaalta, jos ostan farkut merkkiä "Matti", tai "Levi's", niin hinnoissa on varmaan iso ero ("se on ihan suhteellista", joo-o). Molemmat voivat olla tismalleen saman oloisia päällä, koska istuvuus on yksilöllistä. Denim on denimiä ja sinistä, kestää minkä kestää, joka riippuu käytöstä. Saahan siitä Leviksestä maksaa vapaasti, mutta vain yläkouluaikoihin asialla taisi olla jotakin statusmerkitystäkin (taitaa kuulua ikään?), voisiko verrata "tehoihin", heh? Saattaa tietysti olla, ettei jollekulle aikuisellekin "vaan sovi kuin Levi's 501 kun ne on niin hyvät ja istuvat". Sittenhän hän vain ostaa sellaiset, mutta turha tulla minulle puhumaan premiumfarkuista. Mutta hyvähän se on, että housut sopii jalkaan! Tästäkin on keskustelua kyllä aiemmin käyty, sivutolkulla.




    Siitä jauhopötköstä tulee premiumtuote tasan siinä vaiheessa kun sille annetaan premiumhinta. Sitten pitäisi vielä saada kuluttajat jotenkin maksamaan se korkeampi hinta.



    Jotku kai ottavat mukaansa vaatteita Prismojenkin vaatehyllyiltä. Liekö sitten samaa porukkaa kuin ne, joille premiumfarkuista tulee ensimmäisenä mieleen Levi's 501.



    Suoraan sanoen voisit kaiken sekalaisen makkaroista ja farkuista horisemisen jälkeen tiivistää yhteen lyhyeen lauseeseen sen, mitä oikein haluat sanoa.

      
  • Ryne:

    Bemarilla siihen säätyvään ohjaukseen ja alustaan menee seuraavasti:
    Varustepaketti 337 =6692,48€
    Varustepaketti 223 =1135,99€.

    Yhteensä =7828,47€ (hinnat ovat 109g/km päästävän mallin).
    Teit NHB tosi hyvät kaupat kun ja jos sait nuo tonnilla. Kyllä noista sen tonnin voi maksaa mutta ei kahdeksaa. Edelleen olen sitä mieltä, että nuo ovat ko.vehkeessä jo vakiona niin hyvät.




    Ei kai varustelistan lukemisen noin hankalaa pitäisi olla tyypille, joka osaa haukkua muita idiootiksi?

      
  • NHB:

    Suoraan sanoen voisit kaiken sekalaisen makkaroista ja farkuista horisemisen jälkeen tiivistää yhteen lyhyeen lauseeseen sen, mitä oikein haluat sanoa.




    Premium-käsite on automarkkinointihömppää, johon yllättävän moni lankeaa, koska sellaisille asioille kuin hintataso, laatu ja fiilis ei monessa muussakaan yhteydessä tarvita moisia "luokituksia" minkään pönkittämiseksi, vaan tuote on vain yksinkertaisesti halvempi/ei-niin-paljon-odotuksia, tai kalliimpi/odotuksille-pitää-tulla-vastinettakin ja joita voi vapaasti arvioida ja painottaa keskenään, mutta johon terminä automerkkeihin liittyen on tullut vielä päälle joku käsittämätön luulo, että termi voitaisiin naulata pysyvästi vain joihinkin tiettyihin merkkeihin maailman tappiin, kun se muissa tuotteissa,tai palveluissa ikäänkuin asiasisällöllisesti elää, muuttuu, vaihtuu ja ymmärretään henkilökohtaiseksi kokemukseksi, ei ainoaksi "totuudeksi", tai leimaksi.



    NHB:

    Siitä jauhopötköstä tulee premiumtuote tasan siinä vaiheessa kun sille annetaan premiumhinta. Sitten pitäisi vielä saada kuluttajat jotenkin maksamaan se korkeampi hinta.




    Tottakai me puhumme nyt laatujauhopötköstä, eikö niin? Siihen voi alkaa myymään myös ”varusteita” erikseen, kuten paremmassa paperissa paketointi tiskillä (sitä ei missään tapauksessa saa laarista vakuumissa!), mukaan myös metallinen haarukka, tai design-puinen. Ei muovinen, koska se näyttää liian muoviselta, eikä ole pehmustettua kuitenkaan. Lisäksi toteamaan, että se sihisee grillissäkin hiljaisemmin kuin rasvaa tursuava muu makkara? Niin ja että on saksalaista (?) ja on perinteikästä, paremmista jauhoista kuin muut.

      
  • Minulle on aivan sama käytetäänkö autostani sanaa premium. Itselleni on myös aivan sama mistä merkeistä sitä sanaa käytetään. Premium sanaa nyt vain käytetään ympäri maailmaa tietyistä merkeistä, enkä ymmärrä miksi se noin voi jotain harmittaa. Kyllä minä olisin nykyisen autoni ostanut ilman mitään premium määritelmääkin. Se sattui vastaamaan parhaiten tarpeitani. Oikeastaan VW CC oli toinen vaihtoehto ja sehän ei ole premium merkki, vaikka tietynlainen lisä siitä muotoilusta pitääkin maksaa.

      
  • Kumppani:


    Premium-käsite on automarkkinointihömppää...


    Metsään alkoi menemään jo ennen ensimmäistä pilkkua. En jaksa kahlata tuote pidemmälle, kun tuo tekstikin on kuin lapsen jäsentelemä. Käsite on



    Premium ei ole koskaan ollut automarkkinoinnin etuoikeus, vaan sitä käytetään laajasti lukematomilla aloilla. Esimerkiksi haulla premium sausage tuli tällainen ilmoitus: Noin 6 980 000 tulosta.Premiun jeans antoi noin 74 500 000 tulosta.



    Ja mitä tulee markkinointiin, niin kai nyt valmistajilla pitää olla oikeus markkinoida tuotteitaan? Vai onko se oikeus rajattava vain perusautojen valmistajille?



    Tottakai me puhumme nyt laatujauhopötköstä, eikö niin? Siihen voi alkaa myymään myös ”varusteita” erikseen, kuten paremmassa paperissa paketointi tiskillä (sitä ei missään tapauksessa saa laarista vakuumissa!), mukaan myös metallinen haarukka, tai design-puinen. Ei muovinen, koska se näyttää liian muoviselta, eikä ole pehmustettua kuitenkaan. Lisäksi väittämään, että se sihisee grillissäkin hiljaisemmin kuin rasvaa tursuava muu makkara? Niin ja että on saksalaista.




    Jos haluat puhua vain saksalaisista laadukkaista autoista premium-käsitteen alla, niin ole hyvä vaan, mutta älä edes yritä liittää minua sekoiluihisi. Premiumautot kun eivät aina ole saksalaisia tai edes laadukkaita. Mitä sitten? Ei sen pitäisi olla sinulta pois, jos joku on Town Carin saatunut ostamaan mallin elinkaaren lopulla.



    Premium-brändien markkinoinnissa käytetään mielikuvia... Mitä sitten? Eikö kaikki merkit tee samaa? Kas kun et ole jatkuvasti vinkumassa mistään muusta markkinoinnista. Taitaa olla vain niin, että ristiretkesi on kohdisttu pelkästää tähän yhteen ja ainoaan niin kovin raivostuttavaan termiin...

      
  • Ajattelija2013:

    Minulle on aivan sama käytetäänkö autostani sanaa premium. Itselleni on myös aivan sama mistä merkeistä sitä sanaa käytetään. Premium sanaa nyt vain käytetään ympäri maailmaa tietyistä merkeistä, enkä ymmärrä miksi se noin voi jotain harmittaa.


    Vaikea on kyllä ymmärtää tuota kaikkea parkua, mitä yksi ei erityisen olennainen termi aiheuttaa eräässä kirjoittajassa. Se kuvaa vain erästä tuoteryhmää, eikä siinä pitäisi sen suurempaa aihettaa raivareihin olla. Hyvin vastaava termi voisi olla vaikka perheauto. Jos haluaa saivarella, niin eihän tuokaan mikään aukoton termi ole. Silti se on terminä täysin käyttökelpoinen.

      
  • Ajattelija2013:

    Minulle on aivan sama käytetäänkö autostani sanaa premium. Itselleni on myös aivan sama mistä merkeistä sitä sanaa käytetään. Premium sanaa nyt vain käytetään ympäri maailmaa tietyistä merkeistä, enkä ymmärrä miksi se noin voi jotain harmittaa.




    Harmittaa on ehkä väärä sana, "hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa" paremminkin.



    Ajattelija2013:

    Kyllä minä olisin nykyisen autoni ostanut ilman mitään premium-määritelmääkin. Se sattui vastaamaan parhaiten tarpeitani.




    Ja minä ostan "premium-merkkisen" auton taas, kun/jos se vastaa myös tarpeitani. En ole poissulkenut fiiliksiäkään merkityksettöminä, mutta niitä saa niin monesta merkistä listanne ulkopuoleltakin, ettei se tosiaan kaipaa moista määritelmää nykyisessä autossanikaan sen pönkittämiseksi.



    Myönnän, että jossakin määrin "harrastan vedätystä" aiheella, koska se aiheuttaa keskustelua ja intohimoakin usein, jos nyt huomasit kuitenkin. Aihe ei ole tosiaankaan yksiselitteinen, kun näkemyksiä olen lukenut!



    Ajattelija2013:

    Oikeastaan VW CC oli toinen vaihtoehto ja sehän ei ole premium merkki, vaikka tietynlainen lisä siitä muotoilusta pitääkin maksaa.




    Hienon näköinen auto, totta, mutta kokemukset rajoittuvat hallissa istumiskokemukseen muun suhteen. A5 on upea auto, joten onnittelut sen hankinnasta. Eivät oikeastaan perheautoja kumpikaan ja kyllä se muu, parempi käytännöllisyys vain ajoi edelle minun tapauksessani. Ehkä sitten kun lapset ovat lentäneet pesästä, voisi joku tuollainen olla ns. ajankohtainen? Tai mitä malleja silloin on tullutkaan markkinoille ja miltä lie merkiltä, joka voisi mennä vielä ohi. Ronklailla ei kannata, vaan olla avoin mieleltään, kun lähtee kauppaan. Ja olethan sinäkin.... ;-)





    Ja NHB:lle:



    NHB:

    (termi) kuvaa vain erästä tuoteryhmää, eikä siinä pitäisi sen suurempaa aihettaa raivareihin olla.




    Älä ota raivareita! Ja mistäs päättelet, että minä otan?



    NHB:

    Hyvin vastaava termi voisi olla vaikka perheauto. Jos haluaa saivarella, niin eihän tuokaan mikään aukoton termi ole. Silti se on terminä täysin käyttökelpoinen.




    Perheauto -termi kuvaa auton käyttötarkoitusta, vähän niin kuin alushousut vs. farkut. Samassa merkityksessä kuin "premium-auto" käytetään, käytettäisiin vain määrityksiä "premium-alushousut" ja "premium-farkut" ja "premium-perheauto". Joten aika vähän vastaava oikeastaan.



    Voit löytää premium lager -oluttakin. Veikkaan että sulle on sen suhteen ihan sama, onko se sinusta sen laadukkaampaa kuin lager -olut (onko sellaisia edes). Pidät vain jostakin olutmerkistä ja sillä sipuli, tokkopa edes olet tarkistanut oman suosikkimerkkisi etiketistä, kun ei sillä ole väliä. Tarkenna jos arvasin väärin.



    Erona autoihin on se, että kukaan ei tule väittämään tällä palstalla, että "premium-olut" -merkkien lista on kiveen hakattu, kuten autojen kanssa jostakin syystä tehdään. Autolistahan ei muutu (väittävät), sieltä ei tiputa, eikä sinne nousta. Kaljamerkkejä tulee ja menee, ihan sama mitä lapussa lukee ("sehän on markkinointitermi" ), joten aivan eri intohimolla suhtaudutaan hankintaan ja omistamiseen. Toki hintaluokalla on iso-iso ero, mutta se periaate. Etpä jaksaisi kirjoitella näin paljoa, jos puhuttaisiin farkkujen, kaljan tai vastaavan hankinnasta premium-käsitteen alla. Miksi termi on autoissa niin tärkeä puolustettava asia, vai oletko noin markkinoijan vietävissä? Vaikea ymmärtää mitä se sinussa aiheuttaa...

      
  • Kumppani:


    Myönnän, että jossakin määrin "harrastan vedätystä" aiheella, koska se aiheuttaa keskustelua ja intohimoakin usein, jos nyt huomasit kuitenkin.


    Trollaaminen on kyllä paras selitys selittämän kirjoituksiasi.



    Perheauto -termi kuvaa auton käyttötarkoitusta, vähän niin kuin alushousut vs. farkut. Samassa merkityksessä kuin "premium-auto" käytetään, käytettäisiin vain määrityksiä "premium-alushousut" ja "premium-farkut" ja "premium-perheauto". Joten aika vähän vastaava oikeastaan.




    Ja silti perheautoja ostetaan lukuisiin eri käyttötarkoituksiin. Joku ajaa niillä taksia, joku vuokraa sellaisen matkalle ja ostavatpa niitä lukemattomat perheettömättömätkin.



    Selittele seuraavaksi, miksi termit laatuauto, superauto, ekoauto ja farmariauto ansaitsevat olla olemassa, mutta premium...



    Voit löytää premium lager -oluttakin. Veikkaan että sulle on sen suhteen ihan sama, onko se sinusta sen laadukkaampaa kuin lager -olut (onko sellaisia edes). Pidät vain jostakin olutmerkistä ja sillä sipuli, tokkopa edes olet tarkistanut oman suosikkimerkkisi etiketistä, kun ei sillä ole väliä. Tarkenna jos arvasin väärin.




    Oluen ja auton merkillä ei ole mitään merkitystä minulle. Miksi ihmeessä minulla olisi jotain suosikkimerkkejä? Oluen makuun vaikuttaa eniten tyyppi. Jos teen valintaa, niin valitsen lähinnä tilanteeseen sopivan tyyppisen oluen.



    Autolistahan ei muutu (väittävät), sieltä ei tiputa, eikä sinne nousta.




    Toistaiseksi se olet sinä joka väittää jotain. Itselläni ei tulisi mieleenkään väittää tuollaista. Kyllähän nyt sinunkin pitäisi tietää, että noita uusia premiumbrändejä on tullut ihan viime aikoinakin.



    Etpä jaksaisi kirjoitella näin paljoa, jos puhuttaisiin farkkujen, kaljan tai vastaavan hankinnasta premium-käsitteen alla. Miksi termi on autoissa niin tärkeä puolustettava asia, vai oletko noin markkinoijan vietävissä?




    Lopetan vänkäyksiisi vastailu tähän. Et näköjään pysty ymmärtämään edes kaikkein yksikertaisempia asioista. Kun kieltäydyt ymmärtämästä kaiken mahdollisen, niin jatkaminen on hyödytöntä. En sido millään tavalla termiä premium autoihin, vaan puhun laajemmin premiumtuotteista? Mikä tuon ymmärtämisessä voi olla vaikeata? Samalla vastaan myös kysymykseesi tunnetilastasi. Uskon, että sinun täytyy olla jonkin tunnemyrskyn vallassa, koska muutoin olisit tuonkin jo ymmärtänyt.



    Yrität nyt taas kieltää yleismaailmallisen termin olemassaolon. Ihan sama kuin jankuttaisit vuodesta toiseen kuinka valkoista väriä ei saa kutsua valkoiseksi, vaan sitä pitää kutsua vain väriksi.



    Kokeile hakua premium product googlessa ja katso mitä haku tuo. Tule sitten sen jälkeen vänkäämään, kuinka termi on vain pahojen saksalaisten ylihinnalla kusettavien autovalmistajien markkinointihömppää.





      
  • NHB:

    Ja silti perheautoja ostetaan lukuisiin eri käyttötarkoituksiin. Joku ajaa niillä taksia, joku vuokraa sellaisen matkalle ja ostavatpa niitä lukemattomat perheettömättömätkin.




    Sou?



    NHB:

    Selittele seuraavaksi, miksi termit laatuauto, superauto, ekoauto ja farmariauto ansaitsevat olla olemassa, mutta premium...




    Nuo muut ovat n. yleispäteviä ja -termejä minusta. Ja merkkiriippumattomia:

    - menepäs rakentamaan huipputehokas auto, niin voidaan sanoa superautoksi helposti

    - rakennapas ekoauto, niin päästöarvoista se puntaroidaan nopeasti

    - farmariauton tiedät kyllä, onko sille edes vaihtoehtoista termiä?

    - jne



    Mutta jos tulet autoinesi ja väität "premiumiksi" niin tältä palstalta löytyy alta aikayksikön joku, joka listaa mielestään "ainoa oikeat merkit". Oli se sinun miten laadukas omasta mielestäsi tahansa ja oikeastikin.



    Autolistahan ei muutu (väittävät), sieltä ei tiputa, eikä sinne nousta.



    NHB:

    Toistaiseksi se olet sinä joka väittää jotain. Itselläni ei tulisi mieleenkään väittää tuollaista. Kyllähän nyt sinunkin pitäisi tietää, että noita uusia premiumbrändejä on tullut ihan viime aikoinakin.




    Onko? Mutta tuolta osin muuten viittaan aiempiin keskusteluihin tällä palstalla.



    NHB:

    Yrität nyt taas kieltää yleismaailmallisen termin olemassaolon. Ihan sama kuin jankuttaisit vuodesta toiseen kuinka valkoista väriä ei saa kutsua valkoiseksi, vaan sitä pitää kutsua vain väriksi.




    Niin, kukahan ei ymmärrä pointtia? Premium -sana löytyy sanakirjoista, olenko muuta väittänyt? Sanan käytöstä kuten sitä hyödynnetään autoihin, siitä on kyse. Ei mistään muusta.



    Mutta ei siinä mitään, minäkin voin lopettaa kirjoittelun tältä osin tähän. Tulee toiston toistoa jo itseltäkin.

      
  • NHB:
    Ja silti perheautoja ostetaan lukuisiin eri käyttötarkoituksiin. Joku ajaa niillä taksia, joku vuokraa sellaisen matkalle ja ostavatpa niitä lukemattomat perheettömättömätkin.

    Kumppani:
    Sou?




    Tuo vastaus antaa aika hyvän kuvan Kumppanin keskustelutaidoista, silloin kun hänen pitäisi selittää joku oleellinen epäkohta. Muuten kyllä vängätään rivitolkulla siitä, onko auto tehokas vai melko tehokas.



    NHB:
    Toistaiseksi se olet sinä joka väittää jotain. Itselläni ei tulisi mieleenkään väittää tuollaista. Kyllähän nyt sinunkin pitäisi tietää, että noita uusia premiumbrändejä on tullut ihan viime aikoinakin.

    Kumppani:
    Onko? Mutta tuolta osin muuten viittaan aiempiin keskusteluihin tällä palstalla.






    Nimenomaan, ainoa joka täällä jankuttaa ja väittää, on Kumppani itse. Mielestäni kukaan ei ole sanonut, etteikö joku merkki voisi nousta ns. premiumluokkaan, tai pudota sieltä pois. Kumppani se näitä väitteitä meidän suuhun laittaa kokoajan. Esimerkiksi Lexus nousi tyhjästä suoraan premiumluokkaan. Toisaalta taas esimerkiksi Alfa Romeo on mielestäni pudonnut sieltä pois aikoja sitten, tämä on toki vain minun mielipide ja Alfa voi nousta sinne takaisin, mikäli luova onnistuneen seuraajan 159 mallille ja tekee pari onnistunutta uutta mallia.



    En myöskään ymmärrä, että mikä ongelma siinä on, jos joidenkin merkkien osalta on ehkä hieman kiistanalaista, ovatko ne premiumia vai ei. Eiköhän näin ole lähes kaikkien muidenkin tuotteiden osalta. Varmasti jokainen vakavasti otettava keskustelija laittaa premiumkategoriaan Audin, Bemarin, Mersun, Jaguarin ja Lexuksen. Useimmiten myös Volvo kuuluu joukkoon. Suomessa näitä ei paljoa myydä, mutta Cadillac ja Infiniti kuulunee maailmalla samaan joukkoon. Miksi se olisi joku ongelma, jos muutamien merkkien premium status riippuu hieman mielipiteestä, tai jopa kyseisen merkin mallista.



    Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että premiumauto olisi aina luotettavampi kuin vaikka se Toyota. Olen täysin varma, että Toyota tai Honda ovat luotettavampia kuin useimmat premium-merkit.



    Kuten sanoin, itselleni on aivan sama, onko ostamallani autolla premiumstatus vai ei. Itse ostan auton ominaisuuksien perusteella, mutta vaadin ominaisuuksia, jotka useimmiten löytyvät vain ns. premium-merkeiltä.

      
  • Täällä on taas sivukaupalla väännetty kättä siitä mitkä autot on premium-merkkejä, etupäässä palstan vakio "premium-provokaattorin" aloitteesta. Tuulilasi mm. kategorisoi automerkit vuosittain Merkkien merkki - tutkimuksessaan. Tuulilasi: "Premium-merkeiksi katsotaan ne, joita autojen valmistajat lukevat tähän ryhmään." Tuulilasi käyttää osasta automerkkejä termiä "volyymimerkit". Volyymimerkit ovat niitä, joilla on yli 6 % markkinaosuus uusien autojen markkinoilla. Tuossa linkissä vuoden 2012 Merkkien merkki -tutkimuksesta on esim. taulukossa eroteltu eri väreillä premium, volyymi ja muut.



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/merkkien-merkki-2012-tyytyvaisimmat-kaytetyn-omistajat-ajavat-useimmiten-premium-merkilla



    Tuulilasi: "Tyytyväisyysjärjestys osoittaa, että kärjessä on suuri joukko premium-luokan merkkejä. Vain Toyota pystyy rikkomaan niiden rintaman. Samalla se on ainoa suuren markkinaosuuden merkki, joka sijoittuu tyytyväisimpien käyttäjien kärkijoukkoon."



    Hännänhuippuna on LandRover, jota pidetään premium-merkkinä.

      
  • Noh, kerta kiellon päälle:



    NHB:

    Ja silti perheautoja ostetaan lukuisiin eri käyttötarkoituksiin. Joku ajaa niillä taksia, joku vuokraa sellaisen matkalle ja ostavatpa niitä lukemattomat perheettömättömätkin.



    Sou?



    Ajattelija2013:

    Tuo vastaus antaa aika hyvän kuvan Kumppanin keskustelutaidoista, silloin kun hänen pitäisi selittää joku oleellinen epäkohta. Muuten kyllä vängätään rivitolkulla siitä, onko auto tehokas vai melko tehokas.




    Oleellinen epäkohta? Onko "premiumius" joku käyttötarkoitus autolle. Minusta ei todellakaan, joten mistä sinä vänkäät oikein (ja NHB )? Onko nyt oikeasti ollut noin puurot ja vellit sekaisin?



    NHB:

    Toistaiseksi se olet sinä joka väittää jotain. Itselläni ei tulisi mieleenkään väittää tuollaista. Kyllähän nyt sinunkin pitäisi tietää, että noita uusia premiumbrändejä on tullut ihan viime aikoinakin.



    Onko? Mutta tuolta osin muuten viittaan aiempiin keskusteluihin tällä palstalla.



    Ajattelija2013:

    Nimenomaan, ainoa joka täällä jankuttaa ja väittää, on Kumppani itse. Mielestäni kukaan ei ole sanonut, etteikö joku merkki voisi nousta ns. premiumluokkaan, tai pudota sieltä pois. Kumppani se näitä väitteitä meidän suuhun laittaa kokoajan.




    Sen verran olen aiheesta käynyt keskusteluja, tällä palstalla, että voin väittää noin. Sinulta puuttuu tässäkin kohtaa se perspektiivi kirjoitteluista, johon minä viittaan myös ja paljon. Ei ole siis kyse sinusta yksistään, vaikka peilaat kyllä riittävästi monia käytyjä keskusteluja. Aiheesta löytyy, kuten olen maininnut jo jonkun kerrankin, vanhaa keskustelua, jos haluat plarailla (epäilen edelleen). Voisit muutenkin lopettaa tuon väitteesi, että "laitan sinulle sanoja suuhun". Minä kirjoitan korkeintaan yhtä yleisellä tasolla kuin te kaksi täällä väitätte omia argumenttejanne ja jos ei edelleenkään tajua, mitä tarkoitetaan "?" -merkillä, niin voi voi.



    Ajattelija2013:

    Esimerkiksi Lexus nousi tyhjästä suoraan premiumluokkaan. Toisaalta taas esimerkiksi Alfa Romeo on mielestäni pudonnut sieltä pois aikoja sitten




    Ehkä meillä on sitten eri käsitys siitä, mitä on "viime aikoina"? Kun Lexuskin taisi tulla markkinoille jo pitkälle viime vuosituhannen puolella jne. Minusta pitäisi olla kyse jostakin...ehkä korkeintaan 10v vanhasta jutusta, tai allekin, mutta varmaan sitten saivartelen taas...



    Ajattelija2013:

    En myöskään ymmärrä, että mikä ongelma siinä on, jos joidenkin merkkien osalta on ehkä hieman kiistanalaista, ovatko ne premiumia vai ei. Eiköhän näin ole lähes kaikkien muidenkin tuotteiden osalta. Varmasti jokainen vakavasti otettava keskustelija laittaa premiumkategoriaan Audin, Bemarin, Mersun, Jaguarin ja Lexuksen. Useimmiten myös Volvo kuuluu joukkoon....




    Jos se olisi vaikuttanutkin tuollaiselta tullaan-ja-mennään -listalta, niin eipähän minulla olisi aiheesta ilkuttavaa ollut. Mutta täältä löytyy kuule sellaisia "kiveenhakkaajia", ettei pahemmasta väliä! Tuossa heti perään nimim. A-utoilija on hyvin lähellä sellaista, juuri noin tänne heitetään faktaa kehiin, miettimättä sen syvemmin, mistä on kyse.



    Jos aihe ei herättäisi intohimoja, niin ihan turhaan te täällä kirjoittelette ja A-utoilija hämmästele (sinänsä vähäistä ) sivumäärää! Ei kuule minultakaan liikenisi kommenttia, jollei olisi jotakin hämmennettävää ja vasta-argumentoitavaa, yksin tätä ei tulisi jatkettua. Mietipäs siitä vinkkelistä, kun väität minua "vänkääjäksi".



    Ajattelija2013:

    Miksi se olisi joku ongelma, jos muutamien merkkien premium-status riippuu hieman mielipiteestä, tai jopa kyseisen merkin mallista.




    "Hieman", mitähän mahdoit taas tarkoittaa? Mutta muuten olet asian ytimen lähellä jo, hyvä Ajattelija2013! Jos ei olisikaan noita hiivatin "kiveenhakkajia", joilla on "ainoa totuus" ja lista on olevinaan niin status quo kuin mikään asia vaan voi olla (mukamas), niin silloin keskustelu ja argumentointi olisi vapaa kaikesta siitä, jota jaksan hämmästellä ja kummastella noin pyhästä asiasta jollekin. On sitten toimittajakuntaa, tai yksityinen autoilija.



    Ajattelija2013:

    Kuten sanoin, itselleni on aivan sama, onko ostamallani autolla premiumstatus vai ei. Itse ostan auton ominaisuuksien perusteella, mutta vaadin ominaisuuksia, jotka useimmiten löytyvät vain ns. premium-merkeiltä.




    Jos olisit kirjoittanut arvovapaasti, niin lauseesi olisi kuulunut jotakuinkin näin:

    Kuten sanoin, itselleni on aivan sama, onko ostamallani autolla jotakin epämääräistä premium-statusta vai ei. Itse ostan auton vain sen ominaisuuksien perusteella ja minulla on niiden ja varustelun suhteen vaatimuksia, kuten muillakin. Ostan auton, joka vastaa noita vaatimuksia ja käyttötarkoitusta, johon autoa kulloinkin haen.



    Miksi sinun siis piti pönkittää autosi "premiumiutta", jos asialla ei ole olevinaan merkitystä? Koska minulle on ihan sama millä ajat, kunhan olet tyytyväinen. Ei siihen liity minusta mitenkään se, että se sattuu olemaan jollakin höpöhöpö-listalla, minun mielestäni.



    A-utoilija:

    Täällä on taas sivukaupalla väännetty kättä siitä mitkä autot on premium-merkkejä, etupäässä palstan vakio "premium-provokaattorin" aloitteesta.
    ..... Hännänhuippuna on LandRover, jota pidetään premium-merkkinä.




    Ihan niin kuin sinulle olisi joku ongelma, että Land Rover osuu listalle, vai?



    Sinusta täällä on varmaan kirjoiteltu siitä, onko yksittäinen merkki premium, vai ei. Näin ei taaskaan ole ollut, minun vinkkelistäni. Minusta koko käsite (Tsekkaa mitä se termi tarkoittaa mieluummin!) on saanut jotakin niin häkellyttävää sisältöä automaailmassa, jota mikään tänne heittämäsi listaus ei selitä, vaan suorastaan korostaa aiheen höperyyttä! Olen huomannut kyllä, että asia on vähintäänkin arka ja vastauksissa minulle usein unohdetaan, tai jää huomaamatta, että tulee sittenkin vain pönkittäneeksi kliseetä. Ihan kuten sinäkin.



    Täältä tähän.

      
  • Ehkä meillä on sitten eri käsitys siitä, mitä on "viime aikoina"? Kun Lexuskin taisi tulla markkinoille jo pitkälle viime vuosituhannen puolella jne. Minusta pitäisi olla kyse jostakin...ehkä korkeintaan 10v vanhasta jutusta, tai allekin, mutta varmaan sitten saivartelen taas...




    No viimeaikoina on jälleen suhteellinen käsite, mutta on se Lexus joka tapauksessa paljon tuoreempi tapaus, kuin Mersu tai BMW. Mielestäni siinä on siis oiva esimerkki siitä, että teoriasi kiveen hakatusta premiumlistasta on väärä. Jos jokin automerkki nousee tyhjästä suoraan premiumlistalle, niin ei lista voi olla mitenkään kiveen hakattu. Ja Lexus oli vain yksi esimerkki, Nissanin valmistama Ininiti on toinen hyvä esimerkki.



    Ja kuten totesin, vaikka VW ei ole premium-merkki, niin onhan esimerkiksi VW:lläkin ns. premium-malleja. Eli malleja, joita jokainen autoista ymmärtävä pitää melko korkeassa asemassa automaailmassa. Esimerkkeinä ainakin Phaeton, Touraeg ja jopa Passat CC/CC.



    Autoja voi myös tippua pois listoilta. Kuten sanoin, mielestäni esierkiksi Alfa Romeota on aika vaikeaa pitää enää minään premiumautona, vaikka ehkä jossain "virallisilla" listoilla se keikkuukin vanhasta muistista. Tuskin kuitenkaan monikaan keskustelija täällä tätäkään asiaa kiistää, vai kiistääkö? Toki se voi sinne takaisin nousta, mikäli luo pitkästä aikaa muutamia laadukkaita autoja.



    Ajattelija2013:
    Miksi se olisi joku ongelma, jos muutamien merkkien premium-status riippuu hieman mielipiteestä, tai jopa kyseisen merkin mallista.


    Kumppani:
    "Hieman", mitähän mahdoit taas tarkoittaa? Mutta muuten olet asian ytimen lähellä jo, hyvä Ajattelija2013! Jos ei olisikaan noita hiivatin "kiveenhakkajia", joilla on "ainoa totuus" ja lista on olevinaan niin status quo kuin mikään asia vaan voi olla (mukamas), niin silloin keskustelu ja argumentointi olisi vapaa kaikesta siitä, jota jaksan hämmästellä ja kummastella noin pyhästä asiasta jollekin. On sitten toimittajakuntaa, tai yksityinen autoilija.




    Missä niitä kiveen hakkaajia on? Ei ainakaan tässä keskusteluketjussa ole näkynyt yhtään kiveen hakkaajaa. Nyt minä jo osoitin, että listalle on noussut automerkkejä ja tiettyjen merkkien malleja. Listaa ei siis missään nimessä ole kiveen hakattu, kuten sinä väität.



    Kerrohan meille nyt sen sijaan, mikä olisi se automerkki, jonka tällä hetkellä pitäisi olla premium-listalla, mutta ei siellä ole. Kokeeko jokin merkki tällä hetkellä suurtakin vääryyttä?



    Ajattelija2013:
    Kuten sanoin, itselleni on aivan sama, onko ostamallani autolla premiumstatus vai ei. Itse ostan auton ominaisuuksien perusteella, mutta vaadin ominaisuuksia, jotka useimmiten löytyvät vain ns. premium-merkeiltä.

    Kumppani:
    Jos olisit kirjoittanut arvovapaasti, niin lauseesi olisi kuulunut jotakuinkin näin:
    Kuten sanoin, itselleni on aivan sama, onko ostamallani autolla jotakin epämääräistä premium-statusta vai ei. Itse ostan auton vain sen ominaisuuksien perusteella ja minulla on niiden ja varustelun suhteen vaatimuksia, kuten muillakin. Ostan auton, joka vastaa noita vaatimuksia ja käyttötarkoitusta, johon autoa kulloinkin haen.

    Miksi sinun siis piti pönkittää autosi "premiumiutta", jos asialla ei ole olevinaan merkitystä? Koska minulle on ihan sama millä ajat, kunhan olet tyytyväinen. Ei siihen liity minusta mitenkään se, että se sattuu olemaan jollakin höpöhöpö-listalla, minun mielestäni.




    Taas takerrut lillukanvarsiin ja yrität väkisin vääntää asiaa toiseen suuntaan, kuin mitä minä sanon ja tarkoitan. Minä en missään kohtaa pönkittänyt autoni premiumstatusta. Kuten totesin, vaadin ominaisuuksia, joita useimmiten löytyy vain ns. (HUOM! ns.) premium-merkeiltä. Sillä ei ole itselleni mitään merkitystä, onko autoni ns. premium-merkki. Audi on itseasiassa ensimmäinen ns. "premiumauto", jonka minä omistan.



    Mutta nyt odotan vastausta siihen oleelliseen kysymykseen. Miten voit väittää, että premiumlista on hakattu kiveen, kun sinne kerran on noussut uusia merkkejä? Mikä nykyinen merkki mielestäsi kuuluisi listalle ja miksi? Sellainen merkkihän on mielestäsi pakko olla, koska tuollaisesta kiveen hakatusta listasta jauhat.

      
  • Ajattelija2013:

    Mutta nyt odotan vastausta siihen oleelliseen kysymykseen. Miten voit väittää, että premiumlista on hakattu kiveen, kun sinne kerran on noussut uusia merkkejä? Mikä nykyinen merkki mielestäsi kuuluisi listalle ja miksi? Sellainen merkkihän on mielestäsi pakko olla, koska tuollaisesta kiveen hakatusta listasta jauhat.




    Minä kerron nyt taas: lue, jos kerran kiinnostaa, niitä aiempia keskusteluita. Tee omat päätelmäsi, niin minä olen käsittääkseni tehnyt kanssa.



    Minusta ei ole, minun vinkkelistäni, mitään aihetta kertoa mistään merkeistä, jotka "kuuluvat", tai "eivät kuulu" jollekin listalle, koska koko lista on höpöhöpöä. Usko nyt! Muutenhan minä vain itsekin alkaisin pönkittämään ajatusta, eikös?

      
  • Et kommentoinut siihen mitään, että listahan ei ole kiveen hakattu, vaikka niin väitit. Sinne on noussut uusia merkkejä, kuten osoitin. Premium-status on myös tiettyjen tavismerkkien malleilla. Tältä osin väitteesi on siis väärä. Mitä järkeä myöskään valittaa kiveen hakatusta listasta, jos mielestäsi koko premium käsitettä ei ole olemassakaan, etkä osaa nimetä yhtään sinne kuuluvaa autoa.



    Mutta otetaanpa nyt nämä uskoakseni lähes kaikkien yleisesti hyväksymät premium-merkit, eli Audi, BMW ja Mersu. Miksi nämä eivät mielestäsi ole premium tuotteita siinä missä jokin muu tuote, vaikka vaate voi olla premium tuote. Jos premium käsite on yleisesti olemassa, niin miksi autoilla ei saisi olla vastaavaa käsitettä. Tätä en ymmärrä. Vai oletko sitä mieltä, että sellaista asiaa ja käsitettä ei yleisestikään ole, kuin premium.



    Mitä aikaisempia keskusteluja pitäisi lukea?

      
  • Ajattelija2013:

    Et kommentoinut siihen mitään, että listahan ei ole kiveen hakattu, vaikka niin väitit.




    Se on saamani käsitys, joka perustuu listoihin, joita tänne on aiemmin laitettu linkein "todisteiksi", sekä varsin monen nimimerkin voimin yritetty minulle takoa muulla tavoin, olenhan heidän mielestään väärässä. Mikä tuossa on edelleen vaikea hahmottaa?



    Ajattelija2013:

    Sinne on noussut uusia merkkejä, kuten osoitin. Premium-status on myös tiettyjen tavismerkkien malleilla. Tältä osin väitteesi on siis väärä.




    Tuo Lexus on sattumoisin mukana niissä aiemmissa keskusteluissa, arvaa miksi. Ja myös väitteitä, jotka kumoavat tuon malliväitteesi jo periaatetasolla. Ei tosin minun kirjoittamani sekään, vaan vastaväittäjän (joita on riittänyt).



    Jos et nyt sattumoisin ole hokannut, niin tuon väitteesi ydinajatuksen toivon olevan just jotakin sellaista, mitä olen yrittänyt ajaa takaa.



    Hei, huomasittekos Lefa ja A-utoilija? Täällä on jo toinenkin nimimerkki jolla kaikki teidän listanne ja käsite "premiumius" on alkanut lipsua!



    Ajattelija2013:

    Mitä järkeä myöskään valittaa kiveen hakatusta listasta, jos mielestäsi koko premium käsitettä ei ole olemassakaan, etkä osaa nimetä yhtään sinne kuuluvaa autoa.




    No huhhuh. Kuinkahan paksua rautalankaa sinä oikein tarvitset?



    Ajattelija2013:

    Mutta otetaanpa nyt nämä uskoakseni lähes kaikkien yleisesti hyväksymät premium-merkit, eli Audi, BMW ja Mersu. Miksi nämä eivät mielestäsi ole premium tuotteita siinä missä jokin muu tuote, vaikka vaate voi olla premium tuote. Jos premium käsite on yleisesti olemassa, niin miksi autoilla ei saisi olla vastaavaa käsitettä. Tätä en ymmärrä. Vai oletko sitä mieltä, että sellaista asiaa ja käsitettä ei yleisestikään ole, kuin premium. Mitä aikaisempia keskusteluja pitäisi lukea?




    Palaa lähtöruutuun ja lue vaikka sieltä uudestaan! Ja sitten voit hakea ihan millä hakusanalla haluat.

      
  • Kumppani:


    No huhhuh. Kuinkahan paksua rautalankaa sinä oikein tarvitset?




    Kannattaisiko katsoa ensin peiliin. Jankutat jotain tuulesta temmattuja juttuja viestistä toiseen ja ytität tunkea niiden muiden ajatuksiksi, vaikka kyseinen kirjoittaja kirjoittaisi aivan muuta.

      
  • Kumppani:


    Ehkä meillä on sitten eri käsitys siitä, mitä on "viime aikoina"? Kun Lexuskin taisi tulla markkinoille jo pitkälle viime vuosituhannen puolella jne. Minusta pitäisi olla kyse jostakin...ehkä korkeintaan 10v vanhasta jutusta, tai allekin, mutta varmaan sitten saivartelen taas...




    Ruokitaanpa trollia Teslalla.

      
  • NHB:

    Kannattaisiko katsoa ensin peiliin. Jankutat jotain tuulesta temmattuja juttuja viestistä toiseen ja ytität tunkea niiden muiden ajatuksiksi, vaikka kyseinen kirjoittaja kirjoittaisi aivan muuta.




    Sinullakin jäi neula paikalleen levyllä: palaa lähtöruutuun ja lue vaikka sieltä uudestaan! Ja ne aiemmat keskustelut.



    NHB:

    Ruokitaanpa trollia Teslalla.




    Siitä vaan! Enhän minä hanttiin ole ollutkaan laittamassa, vaan nimenomaan liberalisoimassa ajattelua.



    Katsotaan sitten, miten heittosi otetaan vastaan noiden konservatiivien, kiveenhakkaajien osalta. Mulle jollekin listalle pääsy, tai pääsemättömyys ei ollut se juttu, vaan listan tarpeellisuus ja se, miten jotkut sitä suorastaan "raamattunaan" pitävät.

      
  • Toki premium-merkit voidaan listata, mutta ei lista ole mitenkään ikuinen tosi. Tottakai on selvää, että premium-merkiksi ei nousta yleensä helpolla, mutta ei se mahdotonta ole, kuten sinä väität. Enkä usko, että kukaan muukaan niin väittää, koska todistettavasti premiumeiksi on noussut uusia merkkejä.



    En tiedä mitä malleista on aikaisemmin keskusteltu, mutta enpä usko, että monikaan vakavasti otettava keskustelija tyrmää esimerkiksi sitä, että esittämäni VW:n tuotteet ovat premium autoja. Enemmän ne ovat premium autoja, kuin vaikka Audi A3. Itse oikeastaan laittaisin ne jopa luksusauto kategoriaan. En silti sano, että VW on premium merkki, koska suurin osa VW:n tuotteista on "perusautoja" hinnoittelultaan ja tyyliltään.





    Ajattelija2013:
    Mitä järkeä myöskään valittaa kiveen hakatusta listasta, jos mielestäsi koko premium käsitettä ei ole olemassakaan, etkä osaa nimetä yhtään sinne kuuluvaa autoa.

    Kumppani:
    No huhhuh. Kuinkahan paksua rautalankaa sinä oikein tarvitset?




    Mihin tässä kohtaa tarvitsen rautalankaa. Kysymys on mielestäni erittäin olellinen, sillä kirjoituksesi ovat jokseenkin ristiriitaisia. Miten voit samaan aikaan väittää ja valittaa, että premiumlista on kiveen hakattu (haluaisit siis lisätä/poistaa listalta autoja), mutta toisaalta väität, että premium-merkkejä ei ole edes olemassa. Kumpi tässä on nyt siis se asia, josta pohjimmiltasi valitat? Minähän jo osoitin, että lista ei ole kiveen hakattu, sillä sinne on noussut aikojen saatossa uusia merkkejä.



    Palaa lähtöruutuun ja lue vaikka sieltä uudestaan! Ja sitten voit hakea ihan millä hakusanalla haluat.




    En minä palaa mihinkään ruutuun, kun en ole kunnollista vastausta saanut. Jos hyväksyt premium käsitteen jossakin tuotteessa, niin miksi sellaista ei voi olla automaailmassa? Miksi Audi, BMW tai Mersu eivät mielestäsi ansaitse premium statusta, jos jokin mikä tahansa muu tuote sellaisen ansaitsee?

      
  • Kumppani:



    Sinullakin jää neula paikalleen levyllä: palaa lähtöruutuun ja lue vaikka sieltä uudestaan!




    No sehän olikin selvästi ilmaistu. Monopolia pelaamallako opit, että keskusteltaessa kuuluu yrittää keksiä muiden ajatukset heidän puolesta?

      
  • NHB:

    Kumppani:


    Sinullakin jää neula paikalleen levyllä: palaa lähtöruutuun ja lue vaikka sieltä uudestaan!


    No sehän olikin selvästi ilmaistu. Monopolia pelaamallako opit, että keskusteltaessa kuuluu yrittää keksiä muiden ajatukset heidän puolesta?






    Hyvin sanottu.

      
  • Kumppani:


    Katsotaan sitten, miten heittosi otetaan vastaan noiden konservatiivien, kiveenhakkaajien osalta. Mulle jollekin listalle pääsy, tai pääsemättömyys ei ollut se juttu, vaan listan tarpeellisuus ja se, miten jotkut sitä suorastaan "raamattunaan" pitävät.


    Mitä jos purkaisit kaunojasi niille, joita kohtaan kaunojasi tunnet? Tapanasi on tunkea nettivihastuksiesi sanoja ulkopuolisten kirjoittajien ajatuksiksi.







      
  • NHB:

    Monopolia pelaamallako opit, että keskusteltaessa kuuluu yrittää keksiä muiden ajatukset heidän puolesta?




    Paksuin rautalanka jonka löydän: Lakkaa hokemasta tuota, et näköjään oikeasti ymmärrä mitä kirjoitan ja vain osoitat toistuvasti, että sulla neula jäi paikalleen. Luetun ymmärrys saattaa olla aika pahasti pielessä: aloita lukemalla tämä ketju edes alusta, niin huomaat sen itsekin olevasi väärässä. Minä kerron sen myös matkan varrella, höh.



    NHB:

    Mitä jos purkaisit kaunojasi niille, joita kohtaan kaunojasi tunnet? Tapanasi on tunkea nettivihastuksiesi sanoja ulkopuolisten kirjoittajien ajatuksiksi.




    Mitä kaunoja? Sinähän se sitä paitsi yrität tunkea minun kirjoittamakseni jotakin. Minä vain kerron mielipiteeni aiheesta "premium ja autot" ja kuten parikin nimimerkkiä kertoi, aiheella on pitkä tarina.



    Jos sinusta tuntuu, että kirjoitukseni on osunut, niin ei se tuolla tavalla kiertelemällä kummemmaksi muutu. Sinulla on ollut mahdollisuus (ja yritystäkin) kertoa jo moneen otteeseen, oletko samaa, vai eri mieltä, kun olen tehnyt (tärkeä termi HUOM!) vastakysymuyksiä. Neula senkun jömöttää vain....



    Sitten sinullekin: ole hyvä ja käy lukemassa aiemmat keskustelut aiheesta "premium". Saat tehdä ihan omat johtopäätöksesi.

      
  • Kumppani:


    Sitten sinullekin: ole hyvä ja käy lukemassa aiemmat keskustelut aiheesta "premium". Saat tehdä ihan omat johtopäätöksesi.




    Mitä jos menisit itse keskustelemaan noihin keskusteluihin. Ei siinä ole oikein mitään ajatusta, että lainaat viestiäni tästä keskustelusta ja vastaat jonkin toisen viestiin toisessa keskustelussa.



    Ovatko Audi ja BMW premiumbrändejä?

      
  • NHB:

    Ei siinä ole oikein mitään ajatusta, että lainaat viestiäni tästä keskustelusta ja vastaat jonkin toisen viestiin toisessa keskustelussa.




    Jos asioilla on yhteys, niin minähän lainaan, tai viittaan. On ihan omaa tulkintaasi, jos et enää erota omia tekstejäsi tämän otsikon alla, aiemmista aiheen keskusteluista ties kenen kanssa.



    Sen verran vinkkiä, että nimim. Lefa ja A-utoilija ovat ilmeisimmin ihan kärryillä, mihin viittaan. Sinun ja "ajattelijan" olisi ihan kiva yrittää irrottaa sitä neulaa paikaltaan. Muistatko vielä, mitä pyysin tuossa pari kohtaa aiemmin?



    NHB:

    Ovatko Audi ja BMW premiumbrändejä?




    Heheh, meinaatko, että pönkittäisin "premiumiutta" tuollaisella halvalla vedolla? Jos sinä esim. pitäisitkin noita sellaisina, niin luuletko, että viis veisaisin, koska sisältö on niin monessa suhteessa höttöä, oli kysessä sitten termit "premium" ja "brändi" - ja autot. Ei silti, käytännössä tuoteryhmäriippumattomasti pitää ajatella.

      
  • Ilmeisesti Kumppani on sitä mieltä, että sellaista käsitettä ei ole olemassakaan, kuin premium. Mielipiteitä saa toki olla, mutta kun premium on hyvinkin yleismaailmallinen käsite, niin siinä saa olla aika yksikseen vänkäämässä vastaan. Jopa sivistyssanakirjat tuntevat käsitteen premium, joka voidaan oikeastaan liittää mihin tahansa tuotteeseen. Sana on myös suora lainaus Englannista.



    Tässä kohtaa voisin oikeastaan julistaa keskustelun päättyneeksi. Premiumtuotteita on olemassa, pitää siitä tai ei, tai on niistä valmis maksamaan tai ei. Kumppani on siis väärässä. Piste.



    Siitä voi toki keskustella, minkä merkkiset tuotteet ovat premiumia. Sitä ei kukaan voi täysin 100 % määritellä, vaan kyseessä on aina enemmän tai vähemmän mielipideasia. Kumppani ei kuitenkaan halua tästä asiasta keskustella, vaan hän nimenomaan kiistää koko premium käsitteen olemassaolon. Ilmeisesti koko sana pitää poistaa esimerkiksi Englannin sanakirjasta?



    Ihan vain mielenkiinnosta tekee mieli kysyä, onko sitten olemassa luksus autoja?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit