Ainakin Volgassa oli kyseinen viritelmä, joten ihan tuoreesta keksinnöstä ei ole kyse.
Jo 30-luvulla oli ns vesiputous maskinen packard malli joka oli toiminnaltaan ulkopuolinen. Kun moottori lämpeni tarpeeksi niin termostaati avasi maskin.
Minä en pidä pahana asiana pistä nokalle viimasuoja. Edelliseen autooni ostin sellaisen. Se oli kaksi osainen; puskurin alla olevan pistin paikalleen kun tuli nollakelit ja -15 pakkasilla sitten yläosakin umpeen. Auton lämpiäminen maantiellä nopeutui dramaattisesti ja suojasihan se puskurin alla oleva peite ilmastointilaitteen kennoa suolamoskalta ja lentäviltä nastoilta/kiviltä.
Nykyisessä 3-sarjalaisessani käyttäisin myös maskipeittoa mutta valmista sellaista ei ole saatavilla. 5-sarjalaiseen (missä kaihtimet) verrattuna lämpäimäinen tien päällä on hyvin hidasta.
Jotain bemaritehtaan osaamisesta kertoo se että auto (kolmonen) lämpiää taajamassa ja liikennevaloajossa yhtä nopsaan kuin maantiellä, siis aikaa mitaten. Jollain keinolla bmw saa kaavittua kaiken sen vähän lämmön talteen mitä kaupunkiliikenteessä ja valoissa seistessä kone tuottaa. Hieno peli lämpiämisn suhteen mutta kahtimien puute harmittaa maantienpeuksilla.
Kun vein oman Audin A6:sen huoltoon runsaasti keula pahvitettuna sanoivat että jos moottori kuumenee liikaa ja nokkahihna sulaa takuu ei korvaa. Ihmetelen miksi A6:ssa ei vieläkään ole kaihtimia kun kuulema 5-sarjan Bemareissa semmoinen ollut jo ainakin vuodesta 2003 asti ja jos Audin pahvittaa uhataan takuun menettämisellä.
Itselläni on BMW 318 DA. En tiedä kuinka paljon testissä ollut Bemari poikkeaa minun autosta ominaisuuksiltaan, mutta omaa autoani en pitäisi minään talviautona vakiovarusteilla. Edellinen V70 oli kuin eri planeetalta talviominaisuuksissa verrattuna nykyiseen sinällään kohtuullisen hyvään autoon.
Minkä hiton takia et ostanut nelivetoista 3-sarjalaista? Kokoajan hoet, että sellainen olisi varmasti mahtava talviauto ja jopa Volvoa parempi. Sulla oli jo kerran mielestäsi melko surkea takavetoinen auto/huono auto talvikeleille (eli 5-sarjalainen), miksi ihmeessä toistit saman virheen ja ostit taas takavetoisen vaikka kokoajan haavelit nelivetoisesta bemarista ja haaveilet ilmeisesti edelleen?
Loppuiko rahat kesken vai mikä syynä...Koko tarinasi haisee provolta! Tai sitten olet aika yksinkertainen...
Noista sälekaihtimista pikkasen asiaa, kun monilla ei niistä ole mitään käsitystä.
Ne tulivat bemareihin kovalla tohinalla jokunen vuosi sitten kun BMW lanseerasi mainoslauseen sekä ideologian/teknologian Effient Dynamics, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että autoissa on enemmän tehoa ja vääntöä, mutta entisiä malleja pienemmällä kulutuksella ja päästöillä. Yksi keino tuohon asiaan, jotta saataisiin kulutus, päästöt/ilmanvastus pienemmiksi olivat nuo kaihtimet. Muita juttuja tuossa teknologiassa ovat mm. korin painon vähentäminen ja aerodynaaminen muotoilu sekä jarruenergian talteenotto/älylataus.
Noiden kaihtimen tarkoitus on vähentää ilmanvastusta ja vähentää kulutusta/päästöjä, eikä niinkään parantaa moottorin lämpiämistä ja lämpöjen pysyvyyttää. Toki ne niihinkin asioihin osaltaan varmasti auttavat, mutta se ei ole niiden pääsääntöinen tehtävä.
Nykyisessä 3-sarjassa noita ei enää ole, paitsi erityisessä eko-mallissa, joka on nimeltään Effient Dynamics Edition ja ne kyllä löytyvät. Muittenkin mallisarjojen vastaavissa eko-malleissa ne ovat edelleen vakiona. Tuo Effient Dynamics Edition-malli on vähän kuin mm. VW:n Bluemotion-mallit tai Skodan Greenline-mallit.
Kustannuspaineiden takia noita kahtimia ei ole poistettu, nuo ovat hävinneet monesta kalliimmastakin mallisarjasta kuin vain 3-sarjasta. Esim X5 ja X6 on malleja joissa noita ei enää ole.
Uuden/nykyisen 3-sarjan ilmanvastuskerroin on muistaakseni nykyään 0,27 vai oliko peräti 0,26 kun se oli aiemmassa mallissa 0,29. Uuden/nykyisen 3-sarjan painokin on pudonnut noin 100kg versus edeltävä malli.
Uusi/nykyinen 5-sarjalainen taas lihoi yli 100kg tullessaan markkinoille ja taisi ilmanvastuskerroinkin pysyä suunnilleen samana versus edeltävä malli. Tuo on ehkä yksi syy miksi niissä on ne kaihtimet, mutta uudessa 3-sarjassa niitä ei ole. Arvot on paremmat, joten niitä kaihtimia ei siksi tarvita. 3-sarjan sedanin ja farkun nokkakin on matalampi sekä munuaiset eli maskit 5-sarjaa pienemmät.
Tosin eipä noita kaihtimia taida olla enää kaikissa uusissa 5-sarjalaisissakaaan.
Minulla oli aiemmin edellisen korimallin facelift-mallinen 3-sarjalainen farkku 2-litraisella bensakoneella ja siinä oli nuo kaihtimet. Auto oli vuosimallia 2009. Sitten hankin 2011 saman korimallin 2-litraisella dieselillä varustetun farmarin ja siinäpä ei ollutkaan noita kaihtimia.
Mitä noihin kaihtimiin tulee, niin ei ne kyllä mitään moottorin ääniä pysty vaimentamaan. Sellainen ohut kumi/muovi ei paljoa moottorin ääntä vaimenna. Eikä varsinkaan silloin kun ne kaihtimet ovat moottorin edessä eikä takana, niinkuin ne sattuu nyt tässäkin automerkissa olemaan niissä autoissa, joissa ne on vakiona.
Joten tuo jonkin kirjoittelijan kommentti oli aikalailla täyttä höpöhöpöä.
Niin ja kyllä ne kaihtimet oli lähes aina kesällä auki. Monesti katttelin omasta autostakin, kun kesäkelissä menin esim. huoltsikan pihaan ja vedin röökin auton ulkopuolella sen tyhjäkäydessä, niin kaihtimet oli apposen auki.
Huvittavinta tuossa bemarin voitossa oli se, että moni nyt nillittää: joo kyllä se Skodakin olisi voittanut, jos olisi ollut diesel.
Tuskimpa vaan! Olisi lämmennyt vielä heikommin ja taajaman lisäksi heikosti vieläpä maantielläkin. Jotkut merkit nyt vaan osaa ja erityisesti haluaa tehdä edelleen autohinsa kunnon lämmityslaitteet. Näitä merkkejä ei tosin ole enää kuin kourallinen.
Lisäksi moni vaahtoaa, että olisi se Skoda voittanut, jos se olisi ollut vaikkapa 1.8TSI. Että kun bemari oli niin "isolla" moottorilla. No minkäs teet kun 3-sarjan bemareihin ei kovin pieniä moottoreita saa. Niissä ei ole edelleenkään mitään "Singerin" moottoreita. Pienin bensakone on 1.6 turbo ja tuo testin diesel oli toiseksi pienin diesel mitä tuohon saa. Eli kaksilitraisen dieselin toiseksi kuristetuin versio 18d. Tuota pienempi on enää 16d joka sekin on 2-litrainen.
Ihan hyvä, että 3 GT voitti, koska tuo auto kiinnostaa. Tuota vähän toivoinkin, mutten uskonut. Osoittaa vaan, että tuo on enemmän 5-sarja kuin 3-sarja ominaisuuksien suhteen. 5-sarjahan tuli toiseksi silloin kun S60 voitti vuonna 2011 ja molemmat sai ainoina täydet 5 tähteä. Onko 3 GT eka Bemari ikinä, joka on voittanut TM talvitestin?
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
3GT on kyllä sisustan ja jo nimensäkin perusteella 3-sarjaan pohjautuva malli. Sisusta on täysi kopio muusta 3-sarjasta ja ulkonäkökin melkoilla sama, lukuunottamatta perää/auto c-pilarista taaksepäin ja keulaa edestäpäin.
Kyllähän 3-sarjan GT on vain venytetty 3-sarjalainen, jossa on normimallia pidempi akseliväli, isompi kontti, korkeampi kori, massivisempi sekä korkeampi keula ja muutaman sentin korkeampi istuma-asento.
Vertaus 5-sarjaan on todella ontuvaa.
Kirjoittajalta on vissiin unohtunut vuoden 2013 talvivertailu, jossa nykyisen 3-sarjan sedan 320iA takapotku pärjäs vallan hyvin. Taisi olla kolmas tai periaatteesa neljä koska kakkostilan jakoi kaksi autoa. Siksi onkin hieman erikoista, että nyt samaan autoon pohjautuva, mutta dieselmoottorinen ja erilaisella korimallilla varustettu yksilö voittikin koko kilvan. Toki nyt osallistujien joukossa ei ollut esim. Volvoa, kuten viime vuonna.
Muistutan keskustelevaa kansaa, että huomioikaa talviautosuorituksia arvostellessa, mikä on kyseisen auton hintaluokka ja sijoitus. Jos nyt oikein katsotaan tuota kärkikolmikkoa, niin Skoda ja Mazda ovat tehneet hyvät talviautot huomattavasti edullisemmin kuin BMW. Ja aiempina vuosina on ollut sama ilmiö. Voittajat ovat enemmänkin 50 tonnin autoja kuin 25 tonnin. Mikähän poru olisi alkanut, jos Skoda tai Mazda olisi ollut hiukan parempia ja vienyt koko potin! Vai tehdäänkö nämä voittajat painoarvoilla, jossa edullisemmat autot ei juhli voittajana ?
Vaikka mittaukset tehtiinkin vanhaan tyyliin, on ominaisuuksien painoarvoja tosiaan muutettu.
Lämpimyys on saanut lisää painoarvoa ja ajettavuudessa arvostetaan helppoutta eikä niinkään kierrosaikaa.
Ellei tämä vastaa omaa käsitystä tavallisen autonkäyttäjän tarpeista, voi omilla painoarvoillaan rakentaa haluamansa painotuksen. Jos vaikka haluaa lämpimän ja helposti ajettavan tilalle tavallisen kuljettajan tarpeisiin riittävän nopean talviauton, niin sen kuin vääntää rata- ja kiihdytyskokeille lisää painoarvoa, kunnes kylmempikin auto alkaa pärjätä.
Ainakin minua kiinnostaa eri hintaisten tuotteiden vertailu hyvin paljon, koska oma valintani tapahtuu usein laajoissa hintarajoissa. Esim. nyt on auton vaihto kesän aikana mietinnässä, enkä ole vielä päättänyt maksaako se 20.000 vai 40.000 . Yläraja on tietenkin vahva, mutta olen useammankin kerran ostanut muutaman tonnin auton 3 vuodeksi koettuani etten olisi 5 - 7 kertaisella hinnalla saanut mieleistäni. Kolmen vuoden kuluttua nimittäin se haluamani on pudonnut ulottuvilleni.
Vähän ajettu 40.000 auto olisi mieluisampi kuin huolella valittu eri merkkinen puolta halvempi? Mutta hintaerolla saa sellaisen nipun Fortumia, Elisaa ja Sampoa, että sen halvemman vakuutusmaksu ja vuosihuolto hautautuvat osinkojen alle. Ja sitten vielä arvon alenema...
Minun tavoin ostava saa hintaluokkia sekoittavasta testistä hyvän mielikuvan siitä, mitä rahalla saa. Kalliimpi on usein parempi mutta ei aina. On oma asiani päättää onko tarjottu paremmuus hintansa arvoista.
Ihan hyvä, että 3 GT voitti, koska tuo auto kiinnostaa. Tuota vähän toivoinkin, mutten uskonut. Osoittaa vaan, että tuo on enemmän 5-sarja kuin 3-sarja ominaisuuksien suhteen. 5-sarjahan tuli toiseksi silloin kun S60 voitti vuonna 2011 ja molemmat sai ainoina täydet 5 tähteä. Onko 3 GT eka Bemari ikinä, joka on voittanut TM talvitestin?
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
3GT on kyllä sisustan ja jo nimensäkin perusteella 3-sarjaan pohjautuva malli. Sisusta on täysi kopio muusta 3-sarjasta ja ulkonäkökin melkoilla sama, lukuunottamatta perää/auto c-pilarista taaksepäin ja keulaa edestäpäin.
Kyllähän 3-sarjan GT on vain venytetty 3-sarjalainen, jossa on normimallia pidempi akseliväli, isompi kontti, korkeampi kori, massivisempi sekä korkeampi keula ja muutaman sentin korkeampi istuma-asento.
Vertaus 5-sarjaan on todella ontuvaa.
Kirjoittajalta on vissiin unohtunut vuoden 2013 talvivertailu, jossa nykyisen 3-sarjan sedan 320iA takapotku pärjäs vallan hyvin. Taisi olla kolmas tai periaatteesa neljä koska kakkostilan jakoi kaksi autoa. Siksi onkin hieman erikoista, että nyt samaan autoon pohjautuva, mutta dieselmoottorinen ja erilaisella korimallilla varustettu yksilö voittikin koko kilvan. Toki nyt osallistujien joukossa ei ollut esim. Volvoa, kuten viime vuonna.
Oletko varma tuosta 5-sarjalaisen talvitestin voitosta? En ole itse kuullutkaan moisesta voitosta, mutta jos noin on, niin hyvä sitten.
En itse pidä vertausta 5-sarjaan mitenkään ontuvana ja sitä paitsi mainitsin vaan että enemmän 5-sarja kuin 3-sarja eli jossain puolivälissä noiden välillä ollaan. Akselivälin reilu pidennyt ja jousitusominaisuuksien muutos on muuttanut ajettavuutta selvästi perus 3-sarjasta. Näkyy siis mitä ilmeisemmin myös parempana talviajettavuutena, kun käytökseen on tullut enemmän rauhallisuutta 5-sarjan tapaan.
Tuulilasi testasi rinnan 3 sarjan farmarin ja 3 GT:n ja kirjoittavat noin:
"GT-malli on luonteenpiirteiltään enemmänkin piskuinen viitonen. GT on kasvanut mittojen puolesta ulos kolmos-klaanista. Tämä näkyy myös auton käyttäytymisessä: sitä ei voi luokitella kulmikkaaksi, vaan enemmänkin laiskanpulskeaksi."
Kun vein oman Audin A6:sen huoltoon runsaasti keula pahvitettuna sanoivat että jos moottori kuumenee liikaa ja nokkahihna sulaa takuu ei korvaa.
Siinä taisi huoltomies pelotella. Olisi kiva kuulla esimerkki tapauksesta, jossa auton moottori olisi Suomen talvioloissa kuumentunut liikaa nokkapeittojen takia.
Hyvä pointti tuo viiman vaikutus automaatin toimintaan autoissa joissa laatikko sijaitsee alttiissa paikassa näissä poikittaimoottorien yhteydessä.
Huomasin tuon käytännössä ajettuani ylempi säleikkö tukittuna bensamoottorisen S80:n Syötteen mökiltä kotiin -35 asteessa.
Auto oli tuntikausia lämmityksessä, kävi hetken ennen lähtöä ja VT20 risteykseen on 20 km matkaa. Risteyksestä eteenpäin lähtiessä ei turbiinilukitus vielä toiminut. 50 km ajon jälkeen Pudasjärven keskustassa toimi. Ja tuo on ajettu raskaassa maastossa koko perheen + talvivarustusten kuormalla.
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
Minkä vuoden Talviauto-vertailussa E60/61 on ollut? Uskoisin kyllä muistavani kyseisen vertailun, jos sellainen on joskus ollut - varsinkin jos BMW olisi sen voittanut.
Kun vein oman Audin A6:sen huoltoon runsaasti keula pahvitettuna sanoivat että jos moottori kuumenee liikaa ja nokkahihna sulaa takuu ei korvaa.
Siinä taisi huoltomies pelotella. Olisi kiva kuulla esimerkki tapauksesta, jossa auton moottori olisi Suomen talvioloissa kuumentunut liikaa nokkapeittojen takia.
Kalliin moottorivaurion voi VV-Auton mukana välttää edullisella keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa.
Ihan hyvä, että 3 GT voitti, koska tuo auto kiinnostaa. Tuota vähän toivoinkin, mutten uskonut. Osoittaa vaan, että tuo on enemmän 5-sarja kuin 3-sarja ominaisuuksien suhteen. 5-sarjahan tuli toiseksi silloin kun S60 voitti vuonna 2011 ja molemmat sai ainoina täydet 5 tähteä. Onko 3 GT eka Bemari ikinä, joka on voittanut TM talvitestin?
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
3GT on kyllä sisustan ja jo nimensäkin perusteella 3-sarjaan pohjautuva malli. Sisusta on täysi kopio muusta 3-sarjasta ja ulkonäkökin melkoilla sama, lukuunottamatta perää/auto c-pilarista taaksepäin ja keulaa edestäpäin.
Kyllähän 3-sarjan GT on vain venytetty 3-sarjalainen, jossa on normimallia pidempi akseliväli, isompi kontti, korkeampi kori, massivisempi sekä korkeampi keula ja muutaman sentin korkeampi istuma-asento.
Vertaus 5-sarjaan on todella ontuvaa.
Kirjoittajalta on vissiin unohtunut vuoden 2013 talvivertailu, jossa nykyisen 3-sarjan sedan 320iA takapotku pärjäs vallan hyvin. Taisi olla kolmas tai periaatteesa neljä koska kakkostilan jakoi kaksi autoa. Siksi onkin hieman erikoista, että nyt samaan autoon pohjautuva, mutta dieselmoottorinen ja erilaisella korimallilla varustettu yksilö voittikin koko kilvan. Toki nyt osallistujien joukossa ei ollut esim. Volvoa, kuten viime vuonna.
Oletko varma tuosta 5-sarjalaisen talvitestin voitosta? En ole itse kuullutkaan moisesta voitosta, mutta jos noin on, niin hyvä sitten.
En itse pidä vertausta 5-sarjaan mitenkään ontuvana ja sitä paitsi mainitsin vaan että enemmän 5-sarja kuin 3-sarja eli jossain puolivälissä noiden välillä ollaan. Akselivälin reilu pidennyt ja jousitusominaisuuksien muutos on muuttanut ajettavuutta selvästi perus 3-sarjasta. Näkyy siis mitä ilmeisemmin myös parempana talviajettavuutena, kun käytökseen on tullut enemmän rauhallisuutta 5-sarjan tapaan.
Tuulilasi testasi rinnan 3 sarjan farmarin ja 3 GT:n ja kirjoittavat noin:
"GT-malli on luonteenpiirteiltään enemmänkin piskuinen viitonen. GT on kasvanut mittojen puolesta ulos kolmos-klaanista. Tämä näkyy myös auton käyttäytymisessä: sitä ei voi luokitella kulmikkaaksi, vaan enemmänkin laiskanpulskeaksi."
Jousitus on luullakseni aikalailla sama myös GT:ssä, kuin sedanissa, koska vaikka tuo 3GT on korkeampi se ei juuri huojahtele mutkissakaan runtua annettaessa.
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
Minkä vuoden Talviauto-vertailussa E60/61 on ollut? Uskoisin kyllä muistavani kyseisen vertailun, jos sellainen on joskus ollut - varsinkin jos BMW olisi sen voittanut.
VAG-areenalla joku, jolla on nykyään Skoda Octavia RS väitti, että E61 tai E60 olisi joskus voittanut tuon testin. Ko. herralla oli joskus itsellään E61.
VAG-areenalla joku, jolla on nykyään Skoda Octavia RS väitti, että E61 tai E60 olisi joskus voittanut tuon testin. Ko. herralla oli joskus itsellään E61.
Muisti taitaa pettää, koska 2003-2005 ei kumpaakaan ollut mukana vertailussa.
Tuossa Bemarin business-paketissa ei ole mainintaa lämmitettävästä ohjauspyörästä. Onko sitten mennyt ohi testaajien? Suomessa tuo pitäisi olla vakiovaruste kaikissa autoissa ja yhdistettynä istuinlämmityksiin..
Tuossa Bemarin business-paketissa ei ole mainintaa lämmitettävästä ohjauspyörästä. Onko sitten mennyt ohi testaajien? Suomessa tuo pitäisi olla vakiovaruste kaikissa autoissa ja yhdistettynä istuinlämmityksiin..
Se ei kuulu 3-sarjan Business pakettiin. 5-sarjan Business pakettiin se kuuluu, koska paketin sisältöä piti lisätä, jotta kauppa kävisi paremmin 5-sarjassa. 5-sarja nykyversio alkaa olla kuitenkin jo ehtoopuolella ja uusi malli taitaa tulla 2015 tai 2016.
3-sarjaan sen lämmityksen saa muutamalla satasella joko erikseen tai sitten käytännöllisyyspaketin mukana, jossa tulee kaikkea muutakin. Mulla on tuo käytännnöllisyyspaketti ja aika vähän olen käyttänyt tuota ratin lämmitystä. Reilun vuoden aikana ehkä kymmenen kertaa ollut hetken päällä. Aika turha varuste. Penkinlämmitin on paljon hyödyllisempi ja jopa tehokkaampi.
Saksalainen auto on alla ja ohjauspyörä lämpiää. Minusta hyvä vasruste. Ajan usein ilman hanskoja hyvä ote lämpimäästä ratista..
Ajan myös aina ilman hanskoja, mutta silti käytän hyvin vähän tuota ratin lämmitintä.
Se on niin ihanaa -25 asteen kurjuudessa kun ratti tuntuu alle 30 sekuntia luokkaa +30. Lämmitys on tosi nopea. 5-sarjassa on erillinen kytkin tuolle ja se on typerää, miksi ei laittaa rattia istuinlämityksen kytkimeen???
commodore:
Jo 30-luvulla oli ns vesiputous maskinen packard malli joka oli toiminnaltaan ulkopuolinen. Kun moottori lämpeni tarpeeksi niin termostaati avasi maskin.
https://www.google.com/search?q=packard&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&imgil=DbcjPS5KeLN5cM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn3.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcSw4VbeglopdHwjIB0W5HMNJJzXoKHHMcv3Yk3hMGuunNdI_U8hQg%253B1680%253B1007%253Bn7fcTb6kwvc-qM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fde.wikipedia.org%25252Fwiki%25252FPackard_(Automobilhersteller)&source=iu&usg=__s1l2l-v4tbwf1oimsMXu-Ckwmak%3D&sa=X&ei=-DX_Ut-dBcrV4ATcvoGgAw&ved=0CJQBEP4dMA8&biw=1920&bih=955#facrc=&imgdii=&imgrc=o3wTVpNa0m3wHM%253A%3BVtRApQJTXJpJuM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252F1%252F15%252F1937_Packard_Super_Eight.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fnl.wikipedia.org%252Fwiki%252FPackard%3B892%3B673
Edit. Muistaakseni vanhemmissa mosseissa tuo ohjaus oli sisältä?
finman:
Ilmeisesti tuota 30-lukuista keksintöä ei vieläkään saa Audiin tai Volvoon sen verran paljon on pahvilla peiteltyjä keuloja niissä näkyy?
Minä en pidä pahana asiana pistä nokalle viimasuoja. Edelliseen autooni ostin sellaisen. Se oli kaksi osainen; puskurin alla olevan pistin paikalleen kun tuli nollakelit ja -15 pakkasilla sitten yläosakin umpeen. Auton lämpiäminen maantiellä nopeutui dramaattisesti ja suojasihan se puskurin alla oleva peite ilmastointilaitteen kennoa suolamoskalta ja lentäviltä nastoilta/kiviltä.
Nykyisessä 3-sarjalaisessani käyttäisin myös maskipeittoa mutta valmista sellaista ei ole saatavilla. 5-sarjalaiseen (missä kaihtimet) verrattuna lämpäimäinen tien päällä on hyvin hidasta.
Jotain bemaritehtaan osaamisesta kertoo se että auto (kolmonen) lämpiää taajamassa ja liikennevaloajossa yhtä nopsaan kuin maantiellä, siis aikaa mitaten. Jollain keinolla bmw saa kaavittua kaiken sen vähän lämmön talteen mitä kaupunkiliikenteessä ja valoissa seistessä kone tuottaa. Hieno peli lämpiämisn suhteen mutta kahtimien puute harmittaa maantienpeuksilla.
Kun vein oman Audin A6:sen huoltoon runsaasti keula pahvitettuna sanoivat että jos moottori kuumenee liikaa ja nokkahihna sulaa takuu ei korvaa. Ihmetelen miksi A6:ssa ei vieläkään ole kaihtimia kun kuulema 5-sarjan Bemareissa semmoinen ollut jo ainakin vuodesta 2003 asti ja jos Audin pahvittaa uhataan takuun menettämisellä.
Linnankundi:
Minkä hiton takia et ostanut nelivetoista 3-sarjalaista? Kokoajan hoet, että sellainen olisi varmasti mahtava talviauto ja jopa Volvoa parempi. Sulla oli jo kerran mielestäsi melko surkea takavetoinen auto/huono auto talvikeleille (eli 5-sarjalainen), miksi ihmeessä toistit saman virheen ja ostit taas takavetoisen vaikka kokoajan haavelit nelivetoisesta bemarista ja haaveilet ilmeisesti edelleen?
Loppuiko rahat kesken vai mikä syynä...Koko tarinasi haisee provolta! Tai sitten olet aika yksinkertainen...
T F30 320iA xDrive vm 2013 -kuski
Noista sälekaihtimista pikkasen asiaa, kun monilla ei niistä ole mitään käsitystä.
Ne tulivat bemareihin kovalla tohinalla jokunen vuosi sitten kun BMW lanseerasi mainoslauseen sekä ideologian/teknologian Effient Dynamics, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että autoissa on enemmän tehoa ja vääntöä, mutta entisiä malleja pienemmällä kulutuksella ja päästöillä. Yksi keino tuohon asiaan, jotta saataisiin kulutus, päästöt/ilmanvastus pienemmiksi olivat nuo kaihtimet. Muita juttuja tuossa teknologiassa ovat mm. korin painon vähentäminen ja aerodynaaminen muotoilu sekä jarruenergian talteenotto/älylataus.
Noiden kaihtimen tarkoitus on vähentää ilmanvastusta ja vähentää kulutusta/päästöjä, eikä niinkään parantaa moottorin lämpiämistä ja lämpöjen pysyvyyttää. Toki ne niihinkin asioihin osaltaan varmasti auttavat, mutta se ei ole niiden pääsääntöinen tehtävä.
Nykyisessä 3-sarjassa noita ei enää ole, paitsi erityisessä eko-mallissa, joka on nimeltään Effient Dynamics Edition ja ne kyllä löytyvät. Muittenkin mallisarjojen vastaavissa eko-malleissa ne ovat edelleen vakiona. Tuo Effient Dynamics Edition-malli on vähän kuin mm. VW:n Bluemotion-mallit tai Skodan Greenline-mallit.
Kustannuspaineiden takia noita kahtimia ei ole poistettu, nuo ovat hävinneet monesta kalliimmastakin mallisarjasta kuin vain 3-sarjasta. Esim X5 ja X6 on malleja joissa noita ei enää ole.
Uuden/nykyisen 3-sarjan ilmanvastuskerroin on muistaakseni nykyään 0,27 vai oliko peräti 0,26 kun se oli aiemmassa mallissa 0,29. Uuden/nykyisen 3-sarjan painokin on pudonnut noin 100kg versus edeltävä malli.
Uusi/nykyinen 5-sarjalainen taas lihoi yli 100kg tullessaan markkinoille ja taisi ilmanvastuskerroinkin pysyä suunnilleen samana versus edeltävä malli. Tuo on ehkä yksi syy miksi niissä on ne kaihtimet, mutta uudessa 3-sarjassa niitä ei ole. Arvot on paremmat, joten niitä kaihtimia ei siksi tarvita. 3-sarjan sedanin ja farkun nokkakin on matalampi sekä munuaiset eli maskit 5-sarjaa pienemmät.
Tosin eipä noita kaihtimia taida olla enää kaikissa uusissa 5-sarjalaisissakaaan.
Minulla oli aiemmin edellisen korimallin facelift-mallinen 3-sarjalainen farkku 2-litraisella bensakoneella ja siinä oli nuo kaihtimet. Auto oli vuosimallia 2009. Sitten hankin 2011 saman korimallin 2-litraisella dieselillä varustetun farmarin ja siinäpä ei ollutkaan noita kaihtimia.
jaakkon78:
Ota iisi jaakkon78, näitä provoilijoita riittää, kaveri uneksii V70 1,6D:stä, mutta ei auta kun sellaista ei saa.
Laitoin merkille jo aikaisemmin nämä ko. nimimerkin stoorit, kun autot mukamas vaihtuu vähän välein ja kaikki ei ihan mätsää.
Mitä noihin kaihtimiin tulee, niin ei ne kyllä mitään moottorin ääniä pysty vaimentamaan. Sellainen ohut kumi/muovi ei paljoa moottorin ääntä vaimenna. Eikä varsinkaan silloin kun ne kaihtimet ovat moottorin edessä eikä takana, niinkuin ne sattuu nyt tässäkin automerkissa olemaan niissä autoissa, joissa ne on vakiona.
Joten tuo jonkin kirjoittelijan kommentti oli aikalailla täyttä höpöhöpöä.
Niin ja kyllä ne kaihtimet oli lähes aina kesällä auki. Monesti katttelin omasta autostakin, kun kesäkelissä menin esim. huoltsikan pihaan ja vedin röökin auton ulkopuolella sen tyhjäkäydessä, niin kaihtimet oli apposen auki.
Huvittavinta tuossa bemarin voitossa oli se, että moni nyt nillittää: joo kyllä se Skodakin olisi voittanut, jos olisi ollut diesel.
Tuskimpa vaan! Olisi lämmennyt vielä heikommin ja taajaman lisäksi heikosti vieläpä maantielläkin. Jotkut merkit nyt vaan osaa ja erityisesti haluaa tehdä edelleen autohinsa kunnon lämmityslaitteet. Näitä merkkejä ei tosin ole enää kuin kourallinen.
Lisäksi moni vaahtoaa, että olisi se Skoda voittanut, jos se olisi ollut vaikkapa 1.8TSI. Että kun bemari oli niin "isolla" moottorilla. No minkäs teet kun 3-sarjan bemareihin ei kovin pieniä moottoreita saa. Niissä ei ole edelleenkään mitään "Singerin" moottoreita. Pienin bensakone on 1.6 turbo ja tuo testin diesel oli toiseksi pienin diesel mitä tuohon saa. Eli kaksilitraisen dieselin toiseksi kuristetuin versio 18d. Tuota pienempi on enää 16d joka sekin on 2-litrainen.
A-utoilija:
5-sarjalainen, olikohan korimallia E60 tai E61 voitti kanssa joskus tämän saman testin.
3GT on kyllä sisustan ja jo nimensäkin perusteella 3-sarjaan pohjautuva malli. Sisusta on täysi kopio muusta 3-sarjasta ja ulkonäkökin melkoilla sama, lukuunottamatta perää/auto c-pilarista taaksepäin ja keulaa edestäpäin.
Kyllähän 3-sarjan GT on vain venytetty 3-sarjalainen, jossa on normimallia pidempi akseliväli, isompi kontti, korkeampi kori, massivisempi sekä korkeampi keula ja muutaman sentin korkeampi istuma-asento.
Vertaus 5-sarjaan on todella ontuvaa.
Kirjoittajalta on vissiin unohtunut vuoden 2013 talvivertailu, jossa nykyisen 3-sarjan sedan 320iA takapotku pärjäs vallan hyvin. Taisi olla kolmas tai periaatteesa neljä koska kakkostilan jakoi kaksi autoa. Siksi onkin hieman erikoista, että nyt samaan autoon pohjautuva, mutta dieselmoottorinen ja erilaisella korimallilla varustettu yksilö voittikin koko kilvan. Toki nyt osallistujien joukossa ei ollut esim. Volvoa, kuten viime vuonna.
Experience:
Minä tiedän vain yhden provoilijan tällä palstalla ja se on tuo yksi nimimerkki XWD, joka paitsi on provoilija, niin on myös hölmö.
Muistutan keskustelevaa kansaa, että huomioikaa talviautosuorituksia arvostellessa, mikä on kyseisen auton hintaluokka ja sijoitus. Jos nyt oikein katsotaan tuota kärkikolmikkoa, niin Skoda ja Mazda ovat tehneet hyvät talviautot huomattavasti edullisemmin kuin BMW. Ja aiempina vuosina on ollut sama ilmiö. Voittajat ovat enemmänkin 50 tonnin autoja kuin 25 tonnin. Mikähän poru olisi alkanut, jos Skoda tai Mazda olisi ollut hiukan parempia ja vienyt koko potin! Vai tehdäänkö nämä voittajat painoarvoilla, jossa edullisemmat autot ei juhli voittajana ?
Vaikka mittaukset tehtiinkin vanhaan tyyliin, on ominaisuuksien painoarvoja tosiaan muutettu.
Lämpimyys on saanut lisää painoarvoa ja ajettavuudessa arvostetaan helppoutta eikä niinkään kierrosaikaa.
Ellei tämä vastaa omaa käsitystä tavallisen autonkäyttäjän tarpeista, voi omilla painoarvoillaan rakentaa haluamansa painotuksen. Jos vaikka haluaa lämpimän ja helposti ajettavan tilalle tavallisen kuljettajan tarpeisiin riittävän nopean talviauton, niin sen kuin vääntää rata- ja kiihdytyskokeille lisää painoarvoa, kunnes kylmempikin auto alkaa pärjätä.
Ainakin minua kiinnostaa eri hintaisten tuotteiden vertailu hyvin paljon, koska oma valintani tapahtuu usein laajoissa hintarajoissa. Esim. nyt on auton vaihto kesän aikana mietinnässä, enkä ole vielä päättänyt maksaako se 20.000 vai 40.000 . Yläraja on tietenkin vahva, mutta olen useammankin kerran ostanut muutaman tonnin auton 3 vuodeksi koettuani etten olisi 5 - 7 kertaisella hinnalla saanut mieleistäni. Kolmen vuoden kuluttua nimittäin se haluamani on pudonnut ulottuvilleni.
Vähän ajettu 40.000 auto olisi mieluisampi kuin huolella valittu eri merkkinen puolta halvempi? Mutta hintaerolla saa sellaisen nipun Fortumia, Elisaa ja Sampoa, että sen halvemman vakuutusmaksu ja vuosihuolto hautautuvat osinkojen alle. Ja sitten vielä arvon alenema...
Minun tavoin ostava saa hintaluokkia sekoittavasta testistä hyvän mielikuvan siitä, mitä rahalla saa. Kalliimpi on usein parempi mutta ei aina. On oma asiani päättää onko tarjottu paremmuus hintansa arvoista.
jaakkon78:
Oletko varma tuosta 5-sarjalaisen talvitestin voitosta? En ole itse kuullutkaan moisesta voitosta, mutta jos noin on, niin hyvä sitten.
En itse pidä vertausta 5-sarjaan mitenkään ontuvana ja sitä paitsi mainitsin vaan että enemmän 5-sarja kuin 3-sarja eli jossain puolivälissä noiden välillä ollaan. Akselivälin reilu pidennyt ja jousitusominaisuuksien muutos on muuttanut ajettavuutta selvästi perus 3-sarjasta. Näkyy siis mitä ilmeisemmin myös parempana talviajettavuutena, kun käytökseen on tullut enemmän rauhallisuutta 5-sarjan tapaan.
Tuulilasi testasi rinnan 3 sarjan farmarin ja 3 GT:n ja kirjoittavat noin:
"GT-malli on luonteenpiirteiltään enemmänkin piskuinen viitonen. GT on kasvanut mittojen puolesta ulos kolmos-klaanista. Tämä näkyy myös auton käyttäytymisessä: sitä ei voi luokitella kulmikkaaksi, vaan enemmänkin laiskanpulskeaksi."
http://www.tuulilasi.fi/vertailut/onko-bmwn-3-sarjan-gt-parempi-kuin-touring-bmw-320d-touring-vs-bmw-320d-gt
Wea:
Siinä taisi huoltomies pelotella. Olisi kiva kuulla esimerkki tapauksesta, jossa auton moottori olisi Suomen talvioloissa kuumentunut liikaa nokkapeittojen takia.
Experience:
Huomasin tuon käytännössä ajettuani ylempi säleikkö tukittuna bensamoottorisen S80:n Syötteen mökiltä kotiin -35 asteessa.
Auto oli tuntikausia lämmityksessä, kävi hetken ennen lähtöä ja VT20 risteykseen on 20 km matkaa. Risteyksestä eteenpäin lähtiessä ei turbiinilukitus vielä toiminut. 50 km ajon jälkeen Pudasjärven keskustassa toimi. Ja tuo on ajettu raskaassa maastossa koko perheen + talvivarustusten kuormalla.
jaakkon78:
Minkä vuoden Talviauto-vertailussa E60/61 on ollut? Uskoisin kyllä muistavani kyseisen vertailun, jos sellainen on joskus ollut - varsinkin jos BMW olisi sen voittanut.
Zagarat:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2010/02/26/kallis-moottorivaurio-uhkaa-naita-automalleja/20102977/304?n=1
Kalliin moottorivaurion voi VV-Auton mukana välttää edullisella keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa.
Tässä voittohistoria TM:n mukaan kymmenen vuoden ajalta:
2014: BMW 318d GT A
2013: Volvo V40 D2
2012: Mercedes-Benz B 180 BE
2011: Volvo S60 D3
2010: Jaettu voitto:
Mazda3 1,6
Skoda Yeti 1,2 TSI
Toyota Prius
2009: Skoda Superb 1,8 TSI Ambition
2008: Volvo V70 2,0D Momentum
2007: Cadillac BLS 2,0T Elegance A
2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS
2005: Volkswagen Golf 1,6 FSI Comfortline
Testissä pisti silmään Citikan ajettavuus/suuntavakaus. Eikö kukaan muu huomannut sitä BMW juupaseipäshuumassa
A-utoilija:
Jousitus on luullakseni aikalailla sama myös GT:ssä, kuin sedanissa, koska vaikka tuo 3GT on korkeampi se ei juuri huojahtele mutkissakaan runtua annettaessa.
FARwd:
VAG-areenalla joku, jolla on nykyään Skoda Octavia RS väitti, että E61 tai E60 olisi joskus voittanut tuon testin. Ko. herralla oli joskus itsellään E61.
jaakkon78:
Muisti taitaa pettää, koska 2003-2005 ei kumpaakaan ollut mukana vertailussa.
Tuossa Bemarin business-paketissa ei ole mainintaa lämmitettävästä ohjauspyörästä. Onko sitten mennyt ohi testaajien? Suomessa tuo pitäisi olla vakiovaruste kaikissa autoissa ja yhdistettynä istuinlämmityksiin..
Experience:
Se ei kuulu 3-sarjan Business pakettiin. 5-sarjan Business pakettiin se kuuluu, koska paketin sisältöä piti lisätä, jotta kauppa kävisi paremmin 5-sarjassa. 5-sarja nykyversio alkaa olla kuitenkin jo ehtoopuolella ja uusi malli taitaa tulla 2015 tai 2016.
3-sarjaan sen lämmityksen saa muutamalla satasella joko erikseen tai sitten käytännöllisyyspaketin mukana, jossa tulee kaikkea muutakin. Mulla on tuo käytännnöllisyyspaketti ja aika vähän olen käyttänyt tuota ratin lämmitystä. Reilun vuoden aikana ehkä kymmenen kertaa ollut hetken päällä. Aika turha varuste. Penkinlämmitin on paljon hyödyllisempi ja jopa tehokkaampi.
Mikä auto sulla muuten on?
Saksalainen auto on alla ja ohjauspyörä lämpiää. Minusta hyvä vasruste. Ajan usein ilman hanskoja hyvä ote lämpimäästä ratista..
Experience:
Hymyilyttää. Talvisin ajan usein hanskat kädessä ja aina olen otteen ratista saanut. Olipa auto minkämaalainen tahansa...
Experience:
Ajan myös aina ilman hanskoja, mutta silti käytän hyvin vähän tuota ratin lämmitintä.
Webasto lämittää ratikin siinä sivussa sopivan lämpöiseksi.
jaakkon78:
Se on niin ihanaa -25 asteen kurjuudessa kun ratti tuntuu alle 30 sekuntia luokkaa +30. Lämmitys on tosi nopea. 5-sarjassa on erillinen kytkin tuolle ja se on typerää, miksi ei laittaa rattia istuinlämityksen kytkimeen???