Ajelen päivittäin moottoritietä ja pakostakin tulee kiinnitettyä huomiota 'kesäautoilijoiden' ajokäyttäytymiseen.
Näin kesäaikaan on enemmän lomaliikennettä ja vähemmän autoilevia myös moottoritiellä, MUTTA eräät autoilijat ovat hengenvaarallisia muille kulkijoille. Sen kummemmin sukupuoleen tai ikään puuttumatta näillä on omituinen tarve tulla rampista moottoritielle hyvin varovasti ja hiljakseen.
Tämähän aiheuttaa tosiasiallisia vaaratilanteita muille tielläkulkijoille !
Tekipä eräs lomalainen sellaisenkin tempun, että oli pysähtynyt moottoritien reunaan, laittoi vilkun päälle ja eikun takaisin tielle muiden eteen - vauhtia ehkä noin 60 km/h. Jos ei olisi ollut vasen kaista vapaana, olisin ehkä
nyt jossakin muualla kuin kirjoittelemassa tätä.
Kesäautoilijat - moottoritielle ei saa pysähtyä ja peileihin saa katsoa ja vaikka olkapään ylikin ennen kaistanvaihtoja !
Eikä ns. normaali moottoritienopeus olisi ollenkaan pahitteeksi - siis vähintään 110 km/h mielellään kuitenkin 120 km/h !
Esim. kevytperävaunun kanssa ei saisi ajaa kuin 80 km/h jos aivan tarkkoja ollaan. Nopeuseroa on "normaaliin moottoritienopeuteen" n. 50 km/h eikä se kevytperävaunu tee autosta yhtään sen paremmin näkyvää. Nopeuseroihin on siis syytä varautua - tai pysyä pois moottoritieltä.
Täytyy siis ennen jokaista ramppia pudottaa nopeutta 120 km/h -> 80 km/h ja samoin kun lähestyy moottoritien viereen seisahtanutta, jos se vaikka lähteekiin eteen
Tee sitten noin, jos et parempaa tapaa keksi.
Kovinpa on rakentavia keskustelijoita täälläkin... taitaa olla lomat jo takanapäin
Yllättäviin tilanteisiin kun ei oikein voi varautua. Täytyy vain olettaa, että kaikki pelaavat yhteisillä pelisäännöillä niin homma saadaan sujumaan.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Ei voi olettaa, että kaikki pelaavat yhteisillä säännöillä, senhän huomaa jo lyhyen ajokokemuksen jälkeen. Sääntöjen mukainenkin ajaminen tarjoaa monia mahdollisuuksia hoitaa tilanne, joten sen mukaan pitää itse pelata. Ei siis ole yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa ajaa.
Yllättäviin tilanteisiin ei voi varautua, koska muutenhan ne eivät olisi yllättäviä. Yleensä kehittyvät tilanteet kuitenkin huomaa ajoissa, kunhan opettelee lukemaan liikennettä. Silloin ne ei yllätä. Esim. rampilta tulijan käytöstä seuraamalla huomaa aika suurella todennäköisyydellä, mitä se aikoo tehdä. Ja itse voit helpottaa kaverin toimintaa nostamalla kaasua hieman, kun näet, ettei tämän liittyminen muuten sujuvasti tapahtu. Aina ei tarvitse singahtaa kaasua tippaakaan löysäämättä vasemmalle kaistalle tai muuten vain jääräpäisesti jatkaa omaa ajoaan ja ihmetellä siitä syntyviä muiden aiheuttamia "yllättäviä" tilanteita.
Rampilta tulijan käytöstä onkin suht helppo seurata jos olet itse moottoritiellä ja lähestymässä ramppia - nopeuden säätöä tai kaistan vaihtoa jne...
Mutta entäpä kun olet jonossa ja tulossa rampista tuollaisen 'hitaan kiihdyttäjän' autoilijan perässä - moottoritiellä menee parhaassa tapauksessa autoja kahta kaistaa ohitse ja et pääse puikahtamaan ohitse. Eipä siinä auta kuin toivoa, että kukaan ei tule takalasista sisään - rampillekaan kun ei voi jäädä seisomaan... Rekan perässä tämä homma on helppoa, sitä kun kaikki aina väistää, mutta entäpä pikku-micran perässä ...
Kannattaisi oikein harjoitella sitä moottoritielle tulemista ennenkuin lähtee yleiselle tielle
Flat Out ?:
Nuo yhteiset liikennesäännöt pitäisi koskea jokaista ja niiden idea juuri on siinä, että niiden noudattamisella ennakoiminen helpottuisi huomattavasti. Kuitenkaan liikennesäännöt eivät selvästikään koske kaikkia ja niitä sääntöjä, joista ei tykätä, niitä ei näköjään tarvitse noudattaa.
Mites rampilta tulee jos kaista on täynnä?
Kovalla vauhdilla sekaan vai odottaminen?
Metsähaka:
Jos oikein ajat, tilaa järjestyy kyllä päätien jonostakin. Pitää vain ajaa määrätietoisesti ja selkeästi aikeistaan muille osoittaen. Ei siis siten, että varovasti tullaan rampille ja koko ajan vilkku tikittää vasemmalle, silloin ei kukaan voi tietää, milloin toinen aikoo liittyä päätielle. Viestintään liittyy paljon muutakin kuin vilkuttaminen.
"Kannattaisi oikein harjoitella sitä moottoritielle tulemista ennenkuin lähtee yleiselle tielle."
Flat Out?, ajatusten Tonava. Missä sitä moottoritielle tulemista voisi
harjoitella?
Nikkra: Missä sitä moottoritielle tulemista voisi
harjoitella?
Neppariautoilla hiekkalaatikolla tietysti!
Minun käsitykseni FlatOutin huulesta on vähän pidemmälle ajateltuna sitä, että AINA kun ajaa moottoritielle joltakin rampilta, keskittyy siihen mitä tekee:
- ottaa vaikka vähän reippaaman asenteen päälle, että kaasujalka oikenee paremmin, jotta autoon saa paremmin vauhtia
- samoin voi keskittyä siihen, että seuraa sivulasista ja sivupeileistä muuta liikennettä motarilla, että oppii arvioimaan sen "oikean raon" löytymistä
Toisin sanoen, harjoitella voi ihan käytännössä. Ihan niinkuin autokoulussakin, liikenteessä.
Herbert:
Tämä ei ole ärsytystä, mutta .... Mitäpä ihan oikeasti teet, kun tulet ramppia pitkin ja kolme autoilijaa (ilmeisesti kavereita keskenään) aivan tahallaan peesaa vautinsa oikein tarkoituksella siten, että et varmasti pääse sekaan? On nimittäin itselle käynyt ja muuta en voinut kuin stopata rampille. Kiihdyttämällä rajusti itse olisin aivan taatusti osunut. Olisitko itse ajanut päälle? Päälleajokaan ei ole sallittua oikeasti vaikka joka päivähän noita kolareita ilmeisesti ajetaan. Tuolla liikenteessä aina silloin tällöin tapaa tuon sorttisia kaistanvaihtajiakin, jotka katsoo suoraan silmiin ja vaihtaa päälle. Jostain syystä ne ovat tähän mennessä olleet KAIKKI pakettiautoilijoita. Hieman olen ihmetellyt ja oppinut tietenkin varomaan. Muutenkin tuo kokeileminen viime tippaan asti, että kumpi väistää, on kokemuksieni perusteella lisääntynyt. Minä tietenkin väistän, kun muuten tulee hirveä paperihässäkkä, kinaaminen ja seisontapäivät ja aivan turhaa vaivaa vaikka kuinka paljon - äh, ei sellaiseen viitsi ryhtyä.
Käsittääkseni liikennesäännöt edellyttävät motarille liittymästä tulevaa ajamaan sekaan muita haittaamatta. Jos siellä ajetaan ruotsalaistuntumalla niin sitten täytyy kokeilla niitä jarruja ja odotella sopivaa hetkeä/vuorokaudenaikaa/viikonpäivää/vuodenaikaa, että pääsee itse sekaan.
Herbert:
Kyllä minä olen aina sujuvasti päässyt mutta "uusi autoilija" voi olla ihmeissään?
Joskus on kuitenkin joku "tumpelo" rampilla edessä ja joutuu pakosta meneen sekaan alinopeudella?
Joskus kesäperjantaisin ei Lahdenväylälle vauhdilla mennä?
Tottakai ja aivan itsestäänselvästi liikenteen pitäisi olla yhteispeliä .. mutku ..
Noin minäkin olen ymmärtänyt, että kaikki ne, jotka vaihtavat kaistaa, tulevat väistömerkkien takaa, liittyvät jostain rampeista ym. ym. ovat juuri niitä, joiden PITÄISI väistää, kun sääntöjen mukaan mennään. Totuus ei kuitenkaan läheskään aina ole tuommoinen. Valitettavasti. Viisaampi väistää mieluummin, kuin jää kolareita setvimään. Motoristeille nuo röyhkeät punaniskast ovat jo aiheuttaneet pahojakin kolareita - kuten joka vuosi aiemminkin. Osa motoristeista kuvittelee ihan oikeasti, että muut noudattavat liikennesääntöjä ja sitten paukkuu. Sitten on valitettavasti muutama motoristikin - vai pitäisikö sanoa, että häirikkö - jota ei myöskään mitkään säännöt koske. Aivan ylivoimaisesti isoin osa kaikista (autot+mp:t) on ihan kunnollisia ja peruskohteliaita liikkujia. Tapahtumia tulee seurailtua, kun mp-foorumit pitävät yllä onnettomuustilastoja, joihin kerätään myös tapahtumien pääpiirteet.
Ei pitäisi olla kovin vaikeata sovittaa nopeutta sopivaksi kiihdytysrampilla (henkilö- ja pakettiautoilla) ennen moottoritielle puikahtamista. Mutta jostain syystä se näyttää useille autoilijoille olevan vaikeaa. Erityisen varovainen saa olla jos edelläsi on moottoritielle liittymässä muutama muukin. Se etummainen saattaa lyödä liinat kiinni jossakin kohtaa ramppia kun ei uskallakaan liittyä liikennevirtaan. Pitää olla riittävä turvaväli, vaikka edellä suorastaan madeltaisiin.
Moottoriteiden liittymista tuli mieleen samankaltaiset kiihdytyskaistat muilla pääteillä. Niissä näyttää olevan sääntönä, että päätiellä ajavan on väistettävä kolmion takaa tulijaa. Vaikka tämä kolmion takaa tulija ajaakin 20-30 km/h hiljempaa kuin tien rajoitus ja liikennevirran nopeus ovat. Siinä sitten päätiellä ajavat jarruttelevat, ettei kolise. Näillä kiihdytyskaistoilla on ollut tarkoituksena parantaa risteyksen turvallisuutta ja helpottaa sivutieltä tulijan liittymistä päätien liikennevirtaan. Mutta, eipä niitäkään osata käyttää. Itseasiassa niitä osataan käyttää vielä huonommin kuin moottoritien kiihdytyskaistoja. Sen nyt vielä ymmärtää, jos talvella kovalla pakkasella ei kylmää autoa kiihdytetä reippaasti, mutta kesällä ei pitäisi olla esteitä.
Rätkätin:
Jos tuollaista tahallista terrorisointia tapahtuu, sille tuskin mitään voi. Eikä siitä kannata masentua, sitten vain toimitaan tilanteen mukaan. Lopputulos ei ole tyylikäs, mutta pääasia on, että jotenkin selviytyy. Sen verran harvinainen tuo ilmiö kuitenkin on. En muista kokeneeni koskaan.
Itse pyrin pitämään enemmän välimatkaa rampilla muihin, jotta jää pelivaraa säätää omaa sijaintia ja nopeutta paremmin kuin painostamalla edessä ajavan puskurissa tätä kiihdyttämään nopeammin.
Rätkätin:
Rape:
Asia vain on niin, ettei se liittyminen läheskään aina onnistu nopeuden avulla, muutakin taitoa tarvitaan. Esim. Kehä III:lla on Petikossa länteen (Esson kohta), Vanhan Tampereentien liittymä itään (Vantaanjoen sillan kohta) ja muutama muukin paikka sellaisia, että tavallisella henkilöautollakin pitää ihan tosissan kiihdyttää, jotta saa vauhtia riittävästi rampilla. Eikä silti tunnu riittävän. Vanhemmalla pakettiautolla, täyteen kuormatulla Micralla raskaasta liikenteestä puhumattakaan ei ole mitään toivoa saada tarpeeksi nopeutta. Siinä punnitaan kuljettajien kyky kommunikoida.
Liikenteen onnistuminen edellyttää parhaassakin tapauksessa päätietä ajavan toimenpiteitä, jotta liittyminen olisi mahdollista. On aivan älytöntä vedota lakiin, jonka mukaan rampilta tulija ei saa häiritä päätien liikennettä. Jos näin halutaan toimia, kehältä voidaan poistaa aika monta ramppia ainakin vilkkaampina aikoina (= aika suuri osa päivästä ).
Miten ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen omaava edes teoriassa voisi päästä mukaan vilkkaaseen moottoritieliikenteseen? Tai mihin tahansa, jossa suurin sallittu nopeus on suurempi kuin ajoneuvokohtainen rajoitus? Vai onko laki yhtäkkiä erilainen riippuen siitä, mistä ajoneuvosta on kyse liityttäessä? Tai vuodenajasta (lämpötilasta)? Entä jos ramppi on jäässä?
Tietysti vastuu voidaan vierittää päätietä ajavan niskaan, koska tämä ei ole pitänyt poliisin suosittelemaa 4-5 sekunnin turvaväliä. Arvatkaas vaan, miten liikenne sujuisi, jos tuollaisia välejä pidettäisiin. Hienosti, mutta 2/3 liikenteestä jonottaisi kotipihalla pääsyä tielle.
Herbert:
Mikäli huomasit niin aloitin sanomalla
Rätkätin:
Mielestäni tuo ja kaikki kommunikaatio ovat yhdessä sitä, jolla pääsääntöisesti pitäisi onnistua ja onnistuukin.
Joidenkin kiireisten ja aina myöhässä olevien kanssa mikä tahansa kommunikaatio on jokseenkin turhaa. Kun jollain on asenne, että hänellä on etuajo-oikeus (ja oikeasti onkin) niin silloin hän menee ja kaikki joustaminen on kyllä niin minimissään kuin suinkin. Joustavat vain pakosta. Mitä tulee remppien poistoihin kehäteiltä, niin jollain tavallahan tuo liittyminen kuitenkin jatkuvasti onnistuu - sekavasti, mutta onnistuu. Ymmärrän erittäin hyvin, että joillain aroilla ihmisillä on noiden kanssa ongelmia jatkuvasti. Toisaalta olemalla tarpeeksi jäykkä, tulee mistä tahansa tilanteesta ongelma. "Tähän väliin et kyllä tule"-asenne on vieläkin kiusallisen yleinen. Tuo rampilta liittyminen - ainakin omasta mielestäni - pitäisi pystyä tekemään kivuttomasti sanoivatka lakikirjat mitä hyvänsä kenenkin oikeuksista. Tahallista kiusantekoa on vaikea hyväksyä.
Ihan pelkällä normaalilla kohteliaisuudellakin pitäisi (luulisi) pärjäillä sujuvuutta ajatellen melko pitkälle tarvitsematta pohtia kenenkään oikeuksia tai velvollisuuksia.
Aika monet liikennerakenteelliset ratkaisut on tehty vastoin sitä periaatetta, että ajotoimenpiteet pitäisi voida tehdä häiritsemättä muuta liikennettä. Liityntäramppi on tyypillisesti tuollainen. Kyllä noiden ratkaisujen kanssa hyvällä tahdolla ja yhteistyöllä kuitenkin ihan hyvin pärjäilee.
Hetki sitten rakensivat Runeberginkadun ja Salomoninkadun risteykseen Kamppiin ympyrän, jossa bussit, joiden liikenne ko. paikassa on runsasta, aivan nippa nappa mahtuvat kääntymään lainkaan. Kääntyessään osa bussien nurkista ylittää reippaasti ajoradan reunan jalkakäytävien ja pyöräteille puolelle vaikka bussien pyörät vielä aivan niukalti pysyvät ajoradalla. Onkohan oikeasti laillista? Talvi tuo ja jo ehti tuodakin ihan omat mausteensa tuohon. Tilaa olisi ollut rakentaa paremminkin.
Rätkätin: "Mikäli huomasit niin aloitin sanomalla: Tottakai ja aivan itsestäänselvästi liikenteen pitäisi olla yhteispeliä .."
Huomasin kyllä, mutta rapella oli toisenlainen näkemys.
"Toisaalta olemalla tarpeeksi jäykkä, tulee mistä tahansa tilanteesta ongelma. "Tähän väliin et kyllä tule"-asenne on vieläkin kiusallisen yleinen."
Totta, mutta tuohonkin tilanteeseen saattaa liittyä toinen osapuoli. Usein kehän ruuhkissa huomaa, kuinka huonosti vetoketjusysteemiä hallitaan. Ehkä jossain tilanteessa päätietä ajava osaa sen, mutta liittyvä ei. Sitten kun päätietä ajava tekee tilaa oikeaoppisesti (vetoketjun mukaan), käyttää sitä kolmas osapuoli, osaamaton, hyväksi ja tavallaan etuilee toisen peesissä. Tai päinvastoin. Liittyjä olettaa vetoketjun olevan käytössä, mutta päätietä ajava ei ole siitä kuullutkaan. On aika inhimillistä vaikka tietenkään periaatteessa ei hyväksyttävää olekaan, jos tässä tilanteessa toinen sitten vetää raon kiinni. "Minä tein jo oman osuuteni, mene sinäkin järjestyksessä".
Jotenkin olen ollut havaitsevinani, että määrätietoisesti oikein käyttäytyvien kohdalla ei juurikaan estämistä tai kiilaamista tapahdu. Eli tässäkin asiassa mielestäni kouluttamalla saisi parhaan lopputuloksen, ei suomalaiskansalliseen tapaan valittamalla toisten välinpitämättömyydestä ja virheistä ja kaiken kruununa vaatimalla muiden sakottamista, kuten tähän saakka on perinteisesti totuttu toimimaan. Et välttämättä sinä juuri nyt, mutta yleishuomiona aiheesta vain.
"Ihan pelkällä normaalilla kohteliaisuudellakin pitäisi (luulisi) pärjäillä sujuvuutta ajatellen melko pitkälle tarvitsematta pohtia kenenkään oikeuksia tai velvollisuuksia."
Juuri näin. Kukaan ei ole sellainen supermies, että jatkuvasti pystyisi pilkulleen sääntöjen mukaan ajamaan, joten pientä joustoa tarvitaan joka suuntaan. Myös säännöistä. Virheitä kyttäämällä ja sakkovihkoa heiluttamalla asiat ei korjaannu.
"Aika monet liikennerakenteelliset ratkaisut on tehty vastoin sitä periaatetta, että ajotoimenpiteet pitäisi voida tehdä häiritsemättä muuta liikennettä."
Totta. Siksi en käsitäkään sitä yhä leviävää ajatusta, että kaikkeen pitäisi valvonnalla (=sakotuksella) puuttua.
Kannattaisi muistaa tämä ns. ennakoiva ajotapa, silloinpa mahtuisi jokaiseen väliin ja turvallisesti. Osaisi jättää eteen tilaa ohittajalle tai liittymästä tulijalle.
Voi vaatia 5 km/h vähemmän keskinopeutta, mutta perille pääsee ehjänä ja ilman yllätyksiä.
Uusimman TM:n pääkirjoituksessa Martti Merilinna kirjoittaa hyvin ikäautoilijoiden huomioimisesta.
Hämmästyin vain mainintaa "Iän myötä ihmisen ajaminen muuttuu epävarmemmaksi. Hän tarvitsee aikaisempaa enemmän harkinta-aikaa auton ratissa. Tämän vuoksi hän usein ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitus sallisi."
Minua hämmästytti tuo, että hän ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitus sallisi. Niinhän meidän kaikkien pitäisi tehdä. Eihän se muuten olisi nopeusrajoitus...
Ajamiseen pitää keskittyä, olen huomannut oman ajotaitoni kehittyneen kun vaihdoin kesäksi moottoripyörään. Ei ole mahdollisuutta näpelöidä kännykkää tms. joutavaa, pystyy täysin keskittymään ajamiseen ja liikenteeseen. Suosittelen.
Monet autoilijat tulevat suoraan ohituksen jälkeen alle parinkymmenen metrin etäisyydelle eteen, myös moottoritiellä. (nakupyörällä ei aina maistu yli 110 km/h ) Pyytäisinkin jos lukijoissa sattuu tällaisia ohittelijoita olemaan, jättämään ainakin yhden mieluummin kaksi pylväsväliä (50-100m) tilaa ennen kuin palaatte takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Pyöritys on tuntuvaa ja aiheuttaa turhaan ylimääräisen vaaratilanteen, jos siihen eteen jää...
Minä annan aina tarvittaessa rampilta tulijalle tilaa jos vasen kaista sen sallii!
Viime kesänä vasta kortin saanut poikani "väisti" rampilta eteen tulevaa autoa vasemmalle kaistalle mutta tulija änkes eteen kuitenkin, siis vasemmalle kaistalle!
No, poika "veti liinat kiinni" ja samalla väisti ihan kaiteen viereen ja selvittiin kaikki (4h) ehjinä, siis "isänsä poika"?
Tuo TM:n pääkirjoituksen juttu 'anna vanhemmille autoilijoille tilaa' on vähän kaksipiippuinen juttu. Kyllä minä edellyttäisin kaikilta liikenteessä olevilta ajoluvan saaneilta tietyn toleranssin sisällä olevaa ajokäytöstä. Muuten homma ei oikein suju. Se toleranssi ei pidä sisällään sitä että moottoritiellä ajetaan 80-90 km/h henkilöautolla tai että rampilta tullaan moottoritielle 60 km/h toisten eteen arkaillen aikomuksistaan selvästi kertomatta tai pysähdytään moottoritien sivuun lukemaan karttaa tms.
Ja mistä ihmeestä voimme tietää tai nähdä, että joukossamme on autoilija, joka juuri tässä ja nyt tällä sekunnilla tarvitsee aikaa ja tilaa. Yleensä nämä tilanteet tulevat niin pian eteen normaalivauhtia ajettaessa, että ennakoiva ajotapakaan ei juuri auta.
Valitettavasti on näitä vanhempia jääriä olemassa, jotka eivät ymmärrä ajokortistaan ja ajo-oikeudestaan luopua. Tuttavapiirissä yksikin vaari poltti välinsä lääkäriin, kun lääkäri ei antanut enää ajolupaa. Siitäpä vaari hermostui ja otti rollaattorinsa ja lähti kylille kertomaan tästä 'epäoikeudenmukaisuudesta'. Ikänsä on kuulemma ajanut ja nyt tuli tällainen päätös.
Kaikki tämä on kirjoitettu kaikella kunnioituksella vanhempia ihmisiä ja autoilijoita kohtaan. Kyllä meidän täytyy heitä auttaa ja hyväksyä heidän hitautensa, mutta heidän on myös ymmärrettävä luopua ajo-oikeudestaan kun sen aika koittaa.
Mikä ikä on oikea?
Eipä sitä 'oikeaa' ikää voi kalenterista katsoa, kyllä läheiset ja viimeistään lääkäri sen kertoo, että nyt sitä ajohommaa voisi alkaa himmailla...
Näin on "näppylät" koska monen 18v vanhankin pitäisi älytä luopua "ajo-oikeudesta" ennen kuin oma tai muiden henki menee?
mikahe :
Kas, löysin tuolle jopa mustaa valkoisella: TLA:sta eli http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 5 § ...Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä...
Estämistä myös jos kerää jonoa kiihdytyskaistalle kun ei uskalla "kiihdyttää"?
Vauhtia vaan riittävästi (70-90% rajoituksesta) ja sekaan kaasua painaen. Ei se niin vaikeeta ole.
Liittyminen tehdään tietenkin vierellä menevän auton taakse, ei eteen tai kylkeen. Ei tarvii päästää koko letkaa ohi tai ruveta jarruttelemaan mihinkään väliin tai kiihdytyskaistan päähän tarpeettomasti. Siinä vaan aiheuttaa muille vaaratilanteita.
Minä otan yleensä 120% rajoituksesta, tarvittaessa "hellitän" etten törmää toisen "persuuksiin"!