Onneksi Suomessa kuitenkin on myös laki, joka rajoittaa kaiken älyttömimmät mielipideasiat laittomiksi. Esim. kesärenkaiden käytön talvikeleissä.
Kyllä lain mukaan saa jo kesärenkaita käyttää vaikka lunta on paikoin reilusti joten laki ja järjen käyttö on kaksi ihan eri asiaa. Aivan yhtä järkevä laki on talvirajoitukset, muutamaa päivää lukuunottamatta on eteläsuomessa ollut aivan kesäkelejä vastaavat olosuhteet jo pari kuukautta.
Ja miksi muuten talvirenkaat pitäisi ajaa sakkorajalle?
Jaa, olisko rahalla osuutta? Kun katselee parkkipaikoilla olevien autojen renkaita, tai naapurien tai tuttavien ja vielä kun joskus keskustelee ihmisten kanssa, olen pannut vuosikymmenien aikana merkille että ihmisillä yleisesti on tapana venyttää kalliita hankintoja mahdollisimman pitkälle. Ihan rehellisesti voin sanoa että en tiedä yhtäkään ihmistä joka ostaisi pari viikkoa ennen kesän alkua uudet talvirenkaat, sellaisia jotka ostaa uudet kesärenkaat tiedän kyllä lukemattomia.
Kyllä lain mukaan saa jo kesärenkaita käyttää vaikka lunta on paikoin reilusti joten laki ja järjen käyttö on kaksi ihan eri asiaa.
Mielenkiintoinen juttu vakuutusyhtiön kanssa syntyy kyllä siinä vaihessa, jos ajaa kolarin jäisellä tiellä kesärenkaissa. Laki ja vakuutusehdot kun ovat aika yksiselitteiset sen suhteen mikä on kuskin vastuu keleihin varautumisessa.
Aivan yhtä järkevä laki on talvirajoitukset, muutamaa päivää lukuunottamatta on eteläsuomessa ollut aivan kesäkelejä vastaavat olosuhteet jo pari kuukautta.
No jos ei pidä selvää vähennystä kuolemantapauksissa ja loukkaantumisissa järkevänä, niin kait nopeusrajoitukset tuntuvat järjettömiltä.
Jaa, olisko rahalla osuutta? Kun katselee parkkipaikoilla olevien autojen renkaita, tai naapurien tai tuttavien ja vielä kun joskus keskustelee ihmisten kanssa, olen pannut vuosikymmenien aikana merkille että ihmisillä yleisesti on tapana venyttää kalliita hankintoja mahdollisimman pitkälle.
Talvirenkaat ei minusta ole koskaan olleet kallis hankinta niiden turvallisuusvaikutukseen nähden. Erittäin halpa henkivakuutus. Autossa voi säästää aika monessa muussa jutussa, jos siihen on tarvetta.
Ihan rehellisesti voin sanoa että en tiedä yhtäkään ihmistä joka ostaisi pari viikkoa ennen kesän alkua uudet talvirenkaat, sellaisia jotka ostaa uudet kesärenkaat tiedän kyllä lukemattomia.
Itse kyllä ostan mieluiten talvirenkaat lopputalvesta ja kesärenkaat loppukesästä jos se vain on mahdollista. Silloin laaturenkaatkin saa yleensä halvalla. Hyviä kesärenkaita tarvitsee eniten juuri syksyllä, silloin ne kannattaa uusia mieluummin kuin jättää asia seuraavaan kevääseen. Eikä ne renkaat ainakaan yleensä ole halvemmat seuraavana sesonkina olleet.
Aivan yhtä järkevä laki on talvirajoitukset, muutamaa päivää lukuunottamatta on eteläsuomessa ollut aivan kesäkelejä vastaavat olosuhteet jo pari kuukautta.
No jos ei pidä selvää vähennystä kuolemantapauksissa ja loukkaantumisissa järkevänä, niin kait nopeusrajoitukset tuntuvat järjettömiltä.
Todista väitteesi että talvinopeudet vähentävät kuolemia.
Hyviä kesärenkaita tarvitsee eniten juuri syksyllä
Sinä tiedät tämän ja minä tiedän tämän ja väitän että myös melkein kaikki muut tietää tämän mutta mitä sitten, se että ihmiset tietävät jotain ei silti tarkoita että tekisivät niin käytännössä, sille rahalle on kuitenkin useimmilla kiusaus tai pakottava tarve käyttää heti eikä puolen vuoden päästä.
Itse olen ajatellut tuon talvirenkaiden oston niin, että ensi talvena pitää olla uudet gummit alla. En kuitenkaan osta nyt vaan siten, että laitan syksyllä hyvissä ajoin vielä vanhat alle kun talvi voi hyvinkin tulla oikeasti vasta joulukuussa mutta talvirenkaiden vaihtoa ei voi sinne asti viivyttää. Marraskuun lopussa/joulukuun alussa voin saada ihan uunituoreet talvirenkaat, enkä esim. 02/12 paistettuja. Talvirenkaissa ikä ja kovettuminen vie suurimman pidon, ei niinkään kilometrit, turha laittaa alle lähes vuoden vanhoja renkaita "tuliterinä"
Juuri, uudet kesärenkaat toimii paremmin kuin huonot talvirenkaat, tästäkin on viimevuosilta testituloksia.
Näyttäisitkö ne testitulokset, jossa kesärengas toimii tuollaisessa kelissä paremmin kuin vähän huonompikin talvirengas.
Olisi mielenkiintoista nähdä koska tuollaisesta tuloksesta en ole ikinä kuullut...
Talvirengaspakon aikana 2000-luvulla on sattunut vain kaksi kesärenkailla aiheutettua kuolonkolaria.
"Jos kuluneita talvirenkaita verrataan kyseisessä testiosiossa parhaiten menestyneeseen uuteen kesärenkaaseen. Erot ovat merkittäviä sekä vesiliirtoherkkyydessä että märkäpidossa. Kahden eri sadekelitestin valossa puoliksi kulunut talvirengas näyttäisi olevan märkäominaisuuksiltaan yhtä huono kuin loppuunajettu kesärengas. Vanhoja talvirenkaita ei voi ajaa turvallisesti loppuun edes kesäkaudella."
Talvirengaspakon aikana 2000-luvulla on sattunut vain kaksi kesärenkailla aiheutettua kuolonkolaria.
"Jos kuluneita talvirenkaita verrataan kyseisessä testiosiossa parhaiten menestyneeseen uuteen kesärenkaaseen. Erot ovat merkittäviä sekä vesiliirtoherkkyydessä että märkäpidossa. Kahden eri sadekelitestin valossa puoliksi kulunut talvirengas näyttäisi olevan märkäominaisuuksiltaan yhtä huono kuin loppuunajettu kesärengas. Vanhoja talvirenkaita ei voi ajaa turvallisesti loppuun edes kesäkaudella."
Tässä on mielestäni yksi ongelma, jos ajatellaan kesärenkaita talvikäytössä.
Minun mielestä "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei ole niitä pahinpia ongelmia silloin kun kesägummit on alla talvella. Itse olen ajanut melkein yhden papparaisen perään kun pari vuotta sitten tuli lunta melko myöhään keväällä ja itsellä oli lähes uudet (alle vuoden vanhat) kesärenkaat alla. Edelläoleva auto (talvirenkain) jarrutti asfaltilla jossa oli edellisenä yönä satanutta märkää lunta noin 5-10cm. Etäisyyttä oli reilusti yli 50m ja vauhtia noin 60km/h, mutta edelläajava tuntui pysähtyvän kuin seinään verrattuna omaan kesägummijarrutukseen.
Lumipyryssä on turha väittää, että tuliterätkään kesärenkaat olisi yhtä hyvät kuin vaikka nyt jo ikäloput HPK4 jotka on oman auton alla.
Sitten vielä nuo kuolonkolarit. Jos joku on kesärenkailla liikenteessä joulu-helmikuun välisenä aikana, niin on varmaan asiasta tietoinen ja ajaa poikkeuksellisen varovasti. Toiseksi näitä on tilastollisesti melko pieni määrä jos verrataan talvirenkain varustettuja autoja (promilleja?). Mikä mahtaa olla vastaava luku jossa talvirenkain on aiheutettu kuolonkolari talvirengaspakon aikaan?
Minun mielestä "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei ole niitä pahinpia ongelmia silloin kun kesägummit on alla talvella. Itse olen ajanut melkein yhden papparaisen perään kun pari vuotta sitten tuli lunta melko myöhään keväällä ja itsellä oli lähes uudet (alle vuoden vanhat) kesärenkaat alla.
Minusta juuri loskakeli on kaikkein vaarallisin (ja yleisin suolatuilla teillä ) veden olomuoto, edes peilijää ei ole yhtä vaarallinen koska luistossakin auto on yleensä hallittavissa mutta loskaliirtoon joutuessa ei voi tehdä yhtään mitään.
Peräänajon voi välttää pitämällä riittävästi etäisyyttä ja loska/vesiliirtoa voi koettaa välttää ajamalla riittävän hiljaa, moottoritiellä se käytännössä on mahdotonta koska siitä on haittaa muille joten huonoilla renkailla ei kannata sinne lähteä ollenkaan.
Epäilen, että mainittu arvio renkaista "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei taida tässä yhteydessä sisältää loskaa vaan pelkkää vettä kuten kesäisemmillä keleillä.
Vaikka kesärengas pitääkin paremmin märällä asfaltilla ja lätäkössä, osat vaihtuvat kun tielle tulee loskaa. Talvirenkaiden urat on huomattavasti leveämmät kuin kesärenkaissa ja rengas on suunniteltu talvisiin olosuhteisiin.
Pidetään nyt kuitenkin mielessä, ettei kyse ole kesärenkaan heikosta ominaisuudesta ellei se pärjää talvirenkaalle talviolosuhteissa. Keskieuroopan kitkat yrittää olla fiksuja molemmissa olosuhteissa eikä ole kärkipäätä kummassakaan.
Epäilen, että mainittu arvio renkaista "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei taida tässä yhteydessä sisältää loskaa vaan pelkkää vettä kuten kesäisemmillä keleillä.
Vaikka kesärengas pitääkin paremmin märällä asfaltilla ja lätäkössä, osat vaihtuvat kun tielle tulee loskaa. Talvirenkaiden urat on huomattavasti leveämmät kuin kesärenkaissa ja rengas on suunniteltu talvisiin olosuhteisiin.
Tästä en muista nähneeni muuta faktaa kuin Tekniikan maailman kesärengasvertailu muutaman vuoden takaa missä muistaakseni oli tekstin lisäksi taulukkonumero talvi ominaisuuksista, en ole aivan varma mutta joka tapauksessa testissä kirjoitettiin enemmän kuin muutama sana asiasta.
Loska on paksua vettä ja silloin ainoastaan urien muoto ja syvyys auttaa rengasta syrjäyttämään sitä, kesärenkaat on suunniteltu koviin nopeuksiin ja juuri tähän tehtävään, nestemäisen veden syrjäyttämiseen niin hyvin kuin mahdollista, talvirengas on suunniteltu hitaampiin vauhteihin sekä lumeen ja erityisesti jäähän.
ps. Ainakin vuoden 2001 kesärengasvertailun lopputaulukosta löytyy kohdat; Jääpito ja Lumipito joten kyllä talviominaisuudet kesärenkaissa sen verran toimittajia kiinnostaa että niitä halutaan testata.
Loska on paksua vettä ja silloin ainoastaan urien muoto ja syvyys auttaa rengasta syrjäyttämään sitä, kesärenkaat on suunniteltu koviin nopeuksiin ja juuri tähän tehtävään, nestemäisen veden syrjäyttämiseen niin hyvin kuin mahdollista, talvirengas on suunniteltu hitaampiin vauhteihin sekä lumeen ja erityisesti jäähän.
Tässä on mielestäni syy, miksi kumpikin rengas on omalla alueellaan parempi. Kitka on Nokian ja kesä on Continental
Talvirenkaasta "paksumpikin vesi" saadaan syrjään..
Kesärenkaassa on enemmän ja leveämmät urat, hyvät märkäpito ominaisuudet perustuu siihen, aivan kuten vertailussa mainittiin.
Jos ajatellaan, mistä "paksu vesi" pääsee renkaan alta pois (normaalisti sivulle), talvirengas hakkaa kesärenkaan mennen tullen. Olet varmaan ainoa, joka ajaa kesärenkaalla "märkäpidon" tuoman turvallisuuden tunteen vallassa loskassa, märkäähän sekin
Kesärenkaassa on enemmän ja leveämmät urat, hyvät märkäpito ominaisuudet perustuu siihen, aivan kuten vertailussa mainittiin.
Jos ajatellaan, mistä "paksu vesi" pääsee renkaan alta pois (normaalisti sivulle), talvirengas hakkaa kesärenkaan mennen tullen. Olet varmaan ainoa, joka ajaa kesärenkaalla "märkäpidon" tuoman turvallisuuden tunteen vallassa loskassa, märkäähän sekin
Rakennetaan kuvitteellinen testirata johon tehdään kaksi senttiä syvä ja sata metriä pitkä allas joka ensin täytetään vedellä, sitten loskalla.
Auto ajaa altaaseen 80km/h. Renkaan tehtävä molemmissa tapauksissa on upota mahdollisimman nopeasti altaan pohjaan ja saada kontakti tien
pinnasta. Loskan puuromainen rakenne vastustaa uppoamista huomattavasti enemmän, mutta periaate molemmissa tapauksissa on sama.
Mielestäni paras keino saada rengas toimimaan kyseisissä tilanteissa on syventää ja leventää uria, mitään muuta en keksi ja testien mukaan juuri näissä olosuhteissa kesärengas on etevämpi.
Rakennetaan kuvitteellinen testirata johon tehdään kaksi senttiä syvä ja sata metriä pitkä allas joka ensin täytetään vedellä, sitten loskalla.
Auto ajaa altaaseen 80km/h. Renkaan tehtävä molemmissa tapauksissa on upota mahdollisimman nopeasti altaan pohjaan ja saada kontakti tien
pinnasta. Loskan puuromainen rakenne vastustaa uppoamista huomattavasti enemmän, mutta periaate molemmissa tapauksissa on sama.
Mielestäni paras keino saada rengas toimimaan kyseisissä tilanteissa on syventää ja leventää uria, mitään muuta en keksi ja testien mukaan juuri näissä olosuhteissa kesärengas on etevämpi.
Minusta luet testiä "märkäpito" ja oletat että sama pätee loskassa. Normaalisti märkäpitoa testataan kastelemalla asfaltti vedellä. Voitko laittaa jonkun linkin tai muun viitteen testiin, jossa on todella testattu loskassa ajoa kesärenkailla? Keksit oman testiradan jossa loskaa on 2cm. Oikeassa elämässä loskaa voi olla pari senttiä, mutta voi olla 5-10 cm, erityisesti urissa.
Katso vaikka formuloita, jossa ajetaan oikeasti lujaa. Onko sadekelin rengas sama kuin kuivankelin rengas mutta syvemmät ja leveämmät urat? No, ei sinne päinkään.
Kesärengas ei ole kompromissi, jossa oletetaan osan käytöstä ajettavan lumiloskassa. Kesärengas suunnitellaan vain ja ainoastaan kesäkeleille, kuivalle ja märälle, ei loskalle tai jäälle tai lumelle. Kilpailu on sen verran kovaa, ettei pohjoismaiden säät paina mitään kun rengasta suunnitellaan isoille markkinoille.
Jos joku päivä aamulla on satanut loskaa ja sinulla, kuten oletan, on kesärenkaat alla, mene bussilla kouluun.
Todista väitteesi että talvinopeudet vähentävät kuolemia.
Kaikista asiasta tehdyistä tutkimuksista ja myös suoraan tilastoista ennen / jälkeen talvinopeusrajoitusten löytyy kiistaton todistusaineisto sille, että talvinopeusrajoitukset ovat vähentäneet kuolemia ja vakavia loukkaantumisia.
Jos olet eri mieltä, niin ehkä sinun pitäisi jotenkin todistaa tutkimuksista ja tilastoista poikkeava näkemyksesi.
Loska on paksua vettä ja silloin ainoastaan urien muoto ja syvyys auttaa rengasta syrjäyttämään sitä, kesärenkaat on suunniteltu koviin nopeuksiin ja juuri tähän tehtävään, nestemäisen veden syrjäyttämiseen niin hyvin kuin mahdollista,
Kesärenkaat on tosiaan tehty syrjäyttämään nestemäistä vettä, minkä näkee heti urien mallista. Renkaan sivun urat ovat usein aika pieniä ja keskellä kulkee muutama isompi ura. Loskan poistoon noita uria ei ole edes ajateltu.
Kesärenkaan kumiseoskin on tarkoitettu huomattavasti loskakelejä lämpimämpiin oloihin, kesärenkaan pito on usein aika heikko nollan vaiheilla vaikka asfaltti ei jäässä olisikaan. Tästä syystä on Keski-Euroopan kitkarenkaita, joita ei ole tehty varsinaisiin jäisiin ja lumisiin oloihin vaan kylmille ja kosteille teille.
Märkäpito on minusta aivan eri asia kuin renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa. Rengas voi olla märkäpidoltaan hyvä mutta joutua helposti vesiliirtoon ja päinvastoin. Samoin kyky vastustaa vesiliirtoa ei minusta suoraan kerro kyvystä toimia loskassa.
Se että joku kesärengas varmaan toimiikin hyvin loskassa ei tarkoita että se olisi kesärenkaiden yleinen ominaisuus. Ei niitä ole suunniteltu tai tarkoitettu noihin olosuhteisiin.
Kesärenkaan kumiseoskin on tarkoitettu huomattavasti loskakelejä lämpimämpiin oloihin, kesärenkaan pito on usein aika heikko nollan vaiheilla vaikka asfaltti ei jäässä olisikaan. Tästä syystä on Keski-Euroopan kitkarenkaita, joita ei ole tehty varsinaisiin jäisiin ja lumisiin oloihin vaan kylmille ja kosteille teille.
Väittäisin kyllä että rengas kuin rengas pitää paremmin viileässä. Pakkasilla ajaminen kesärenkailla ei ole mikään ongelma, kunhan tie ei ole liukas. Talvirenkaat saattavatkin sitten olla luvattoman liukkaat helteellä, vaikka olisi kuivaa.
Märkäpito on minusta aivan eri asia kuin renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa. Rengas voi olla märkäpidoltaan hyvä mutta joutua helposti vesiliirtoon ja päinvastoin. Samoin kyky vastustaa vesiliirtoa ei minusta suoraan kerro kyvystä toimia loskassa.
Märkäpitoa ja vesiliirronvastustuskykyä ei voi täysin erottaa toisistaan. Talvirenkaat ovat periaatteessa parempia syrjäyttämään sohjoa ja vettä, mutta pito on muuten niin heikko että vesikelin liirto-ongelmat saattavat tuntua pahemmilta.
Huvikseen vai tietämättömyyttään niitä renkaita lämmitetään esim. moottoriurheilussa?
Moottoriurheilussa renkaat lämpiävät joka tapauksessa pidon rajalla ajaessa, joten ne on lämmitettävä valmiiksi jotta paineet ovat kohdallaan liikkeelle lähtiessä.
Kovimmat kierrosajat ajetaan tietääkseni viileässä kelissä sielläkin.
[
Moottoriurheilussa renkaat lämpiävät joka tapauksessa pidon rajalla ajaessa, joten ne on lämmitettävä valmiiksi jotta paineet ovat kohdallaan liikkeelle lähtiessä.
Heh heh...
nastaterroristi:
Kovimmat kierrosajat ajetaan tietääkseni viileässä kelissä sielläkin.
Ja se johtuu mielestäsi pitävemmistä renkaista? En tiedä pitääkö tuokaan väitteesi paikkaansa, mutta viileämmällä ilmalla moottorista saa enemmän tehoja.
Märkäpito on minusta aivan eri asia kuin renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa. Rengas voi olla märkäpidoltaan hyvä mutta joutua helposti vesiliirtoon ja päinvastoin. Samoin kyky vastustaa vesiliirtoa ei minusta suoraan kerro kyvystä toimia loskassa.
Märkäpito todellakin on eri asia mutta siitä huolimatta molemmilla osa-alueilla kesärengas on parempi. Tuulilasissa 4/12 oli rengasvertailu jossa kaikki kesärenkaat lähtivät vesiliirtoon vasta 15km/h kovemmassa nopeudessa kuin uusi talvirengas.(80/65km/h)
Mihin muuhun ominaisuuten loskaliirto ominaisuudet voivat perustua kuin uriin? Loska on kuin kuulalaakereiden päällä ajaisi eikä siinä pidä mikään kumi, jäljelle jää enää urat. Vasta sitten auto on ohjattavissa kun se saa otteen tiestä.
Todista väitteesi että talvinopeudet vähentävät kuolemia.
Kaikista asiasta tehdyistä tutkimuksista ja myös suoraan tilastoista ennen / jälkeen talvinopeusrajoitusten löytyy kiistaton todistusaineisto sille, että talvinopeusrajoitukset ovat vähentäneet kuolemia ja vakavia loukkaantumisia.
Tästä on sitten helppo näyttää faktaa, jään odottelemaan.
Jostain kumman syystä tämä ei näy kuolonkolareiden tilastossa, pikemminkin päinvastoin, kuukausi puoleen tai toiseen ennen ja jälkeen talvirajoitusten ei näy poikkeuksena tilastoissa, suurin osa kolareista ajetaan silti kesäkuumalla.
Pito ei siis ole ongelma vaan kyseessä on ihan muut tekijät.
Märkäpito todellakin on eri asia mutta siitä huolimatta molemmilla osa-alueilla kesärengas on parempi. Tuulilasissa 4/12 oli rengasvertailu jossa kaikki kesärenkaat lähtivät vesiliirtoon vasta 15km/h kovemmassa nopeudessa kuin uusi talvirengas.(80/65km/h)
Mihin muuhun ominaisuuten loskaliirto ominaisuudet voivat perustua kuin uriin? Loska on kuin kuulalaakereiden päällä ajaisi eikä siinä pidä mikään kumi, jäljelle jää enää urat. Vasta sitten auto on ohjattavissa kun se saa otteen tiestä.
Taidat olla sitä mieltä, ettei talvirenkaita tarvittaisi lainkaan, jos kesärenkaisiin saisi nastat? Silloinhan kyse olisi optimaalisista jokakelin renkaista. Kesärenkaat olisi parhaat kuivalla asfaltilla -30 C kelissä, märälllä ja sateella olisivat parhaat, kuten varmaan ovatkin ja loskakelit hoituu isolla keskiuralla ja jääpito hoituisi sitten nastoilla.
Ainoa mitä ihmettelen, että minkähän takia kaikki talvirenkasvalmistajat tekee talvirenkaisiin niin outoja kuvioita kun kesärenkaissa on jo parhaat mahdolliset?
Märkäpito todellakin on eri asia mutta siitä huolimatta molemmilla osa-alueilla kesärengas on parempi. Tuulilasissa 4/12 oli rengasvertailu jossa kaikki kesärenkaat lähtivät vesiliirtoon vasta 15km/h kovemmassa nopeudessa kuin uusi talvirengas.(80/65km/h)
Mihin muuhun ominaisuuten loskaliirto ominaisuudet voivat perustua kuin uriin? Loska on kuin kuulalaakereiden päällä ajaisi eikä siinä pidä mikään kumi, jäljelle jää enää urat. Vasta sitten auto on ohjattavissa kun se saa otteen tiestä.
Taidat olla sitä mieltä, ettei talvirenkaita tarvittaisi lainkaan, jos kesärenkaisiin saisi nastat?
Ei kesärengas pidä lumella eikä jäällä, kumiseos on siihen liian kovaa ja voimakas lamellointi puuttuu.
Myös kuviointi on aivan erilainen, kesärenkaassa on suorat pitkittäisurat kun ne talvirenkaassa on sahalaitaiset.
AkiK:
Kyllä lain mukaan saa jo kesärenkaita käyttää vaikka lunta on paikoin reilusti joten laki ja järjen käyttö on kaksi ihan eri asiaa. Aivan yhtä järkevä laki on talvirajoitukset, muutamaa päivää lukuunottamatta on eteläsuomessa ollut aivan kesäkelejä vastaavat olosuhteet jo pari kuukautta.
Jaa, olisko rahalla osuutta? Kun katselee parkkipaikoilla olevien autojen renkaita, tai naapurien tai tuttavien ja vielä kun joskus keskustelee ihmisten kanssa, olen pannut vuosikymmenien aikana merkille että ihmisillä yleisesti on tapana venyttää kalliita hankintoja mahdollisimman pitkälle. Ihan rehellisesti voin sanoa että en tiedä yhtäkään ihmistä joka ostaisi pari viikkoa ennen kesän alkua uudet talvirenkaat, sellaisia jotka ostaa uudet kesärenkaat tiedän kyllä lukemattomia.
ritsa:
Mielenkiintoinen juttu vakuutusyhtiön kanssa syntyy kyllä siinä vaihessa, jos ajaa kolarin jäisellä tiellä kesärenkaissa. Laki ja vakuutusehdot kun ovat aika yksiselitteiset sen suhteen mikä on kuskin vastuu keleihin varautumisessa.
No jos ei pidä selvää vähennystä kuolemantapauksissa ja loukkaantumisissa järkevänä, niin kait nopeusrajoitukset tuntuvat järjettömiltä.
Talvirenkaat ei minusta ole koskaan olleet kallis hankinta niiden turvallisuusvaikutukseen nähden. Erittäin halpa henkivakuutus. Autossa voi säästää aika monessa muussa jutussa, jos siihen on tarvetta.
Itse kyllä ostan mieluiten talvirenkaat lopputalvesta ja kesärenkaat loppukesästä jos se vain on mahdollista. Silloin laaturenkaatkin saa yleensä halvalla. Hyviä kesärenkaita tarvitsee eniten juuri syksyllä, silloin ne kannattaa uusia mieluummin kuin jättää asia seuraavaan kevääseen. Eikä ne renkaat ainakaan yleensä ole halvemmat seuraavana sesonkina olleet.
AkiK:
Todista väitteesi että talvinopeudet vähentävät kuolemia.
Sinä tiedät tämän ja minä tiedän tämän ja väitän että myös melkein kaikki muut tietää tämän mutta mitä sitten, se että ihmiset tietävät jotain ei silti tarkoita että tekisivät niin käytännössä, sille rahalle on kuitenkin useimmilla kiusaus tai pakottava tarve käyttää heti eikä puolen vuoden päästä.
Itse olen ajatellut tuon talvirenkaiden oston niin, että ensi talvena pitää olla uudet gummit alla. En kuitenkaan osta nyt vaan siten, että laitan syksyllä hyvissä ajoin vielä vanhat alle kun talvi voi hyvinkin tulla oikeasti vasta joulukuussa mutta talvirenkaiden vaihtoa ei voi sinne asti viivyttää. Marraskuun lopussa/joulukuun alussa voin saada ihan uunituoreet talvirenkaat, enkä esim. 02/12 paistettuja. Talvirenkaissa ikä ja kovettuminen vie suurimman pidon, ei niinkään kilometrit, turha laittaa alle lähes vuoden vanhoja renkaita "tuliterinä"
AkiK:
Talvirengaspakon aikana 2000-luvulla on sattunut vain kaksi kesärenkailla aiheutettua kuolonkolaria.
"Jos kuluneita talvirenkaita verrataan kyseisessä testiosiossa parhaiten menestyneeseen uuteen kesärenkaaseen. Erot ovat merkittäviä sekä vesiliirtoherkkyydessä että märkäpidossa. Kahden eri sadekelitestin valossa puoliksi kulunut talvirengas näyttäisi olevan märkäominaisuuksiltaan yhtä huono kuin loppuunajettu kesärengas. Vanhoja talvirenkaita ei voi ajaa turvallisesti loppuun edes kesäkaudella."
http://www.rengasvalmistajat.fi/23
ritsa:
Tässä on mielestäni yksi ongelma, jos ajatellaan kesärenkaita talvikäytössä.
Minun mielestä "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei ole niitä pahinpia ongelmia silloin kun kesägummit on alla talvella. Itse olen ajanut melkein yhden papparaisen perään kun pari vuotta sitten tuli lunta melko myöhään keväällä ja itsellä oli lähes uudet (alle vuoden vanhat) kesärenkaat alla. Edelläoleva auto (talvirenkain) jarrutti asfaltilla jossa oli edellisenä yönä satanutta märkää lunta noin 5-10cm. Etäisyyttä oli reilusti yli 50m ja vauhtia noin 60km/h, mutta edelläajava tuntui pysähtyvän kuin seinään verrattuna omaan kesägummijarrutukseen.
Lumipyryssä on turha väittää, että tuliterätkään kesärenkaat olisi yhtä hyvät kuin vaikka nyt jo ikäloput HPK4 jotka on oman auton alla.
Sitten vielä nuo kuolonkolarit. Jos joku on kesärenkailla liikenteessä joulu-helmikuun välisenä aikana, niin on varmaan asiasta tietoinen ja ajaa poikkeuksellisen varovasti. Toiseksi näitä on tilastollisesti melko pieni määrä jos verrataan talvirenkain varustettuja autoja (promilleja?). Mikä mahtaa olla vastaava luku jossa talvirenkain on aiheutettu kuolonkolari talvirengaspakon aikaan?
Jorma L:
Minusta juuri loskakeli on kaikkein vaarallisin (ja yleisin suolatuilla teillä ) veden olomuoto, edes peilijää ei ole yhtä vaarallinen koska luistossakin auto on yleensä hallittavissa mutta loskaliirtoon joutuessa ei voi tehdä yhtään mitään.
Peräänajon voi välttää pitämällä riittävästi etäisyyttä ja loska/vesiliirtoa voi koettaa välttää ajamalla riittävän hiljaa, moottoritiellä se käytännössä on mahdotonta koska siitä on haittaa muille joten huonoilla renkailla ei kannata sinne lähteä ollenkaan.
Epäilen, että mainittu arvio renkaista "vesiliirtoherkkyys ja märkäpito" ei taida tässä yhteydessä sisältää loskaa vaan pelkkää vettä kuten kesäisemmillä keleillä.
Vaikka kesärengas pitääkin paremmin märällä asfaltilla ja lätäkössä, osat vaihtuvat kun tielle tulee loskaa. Talvirenkaiden urat on huomattavasti leveämmät kuin kesärenkaissa ja rengas on suunniteltu talvisiin olosuhteisiin.
Pidetään nyt kuitenkin mielessä, ettei kyse ole kesärenkaan heikosta ominaisuudesta ellei se pärjää talvirenkaalle talviolosuhteissa. Keskieuroopan kitkat yrittää olla fiksuja molemmissa olosuhteissa eikä ole kärkipäätä kummassakaan.
Jorma L:
Tästä en muista nähneeni muuta faktaa kuin Tekniikan maailman kesärengasvertailu muutaman vuoden takaa missä muistaakseni oli tekstin lisäksi taulukkonumero talvi ominaisuuksista, en ole aivan varma mutta joka tapauksessa testissä kirjoitettiin enemmän kuin muutama sana asiasta.
Loska on paksua vettä ja silloin ainoastaan urien muoto ja syvyys auttaa rengasta syrjäyttämään sitä, kesärenkaat on suunniteltu koviin nopeuksiin ja juuri tähän tehtävään, nestemäisen veden syrjäyttämiseen niin hyvin kuin mahdollista, talvirengas on suunniteltu hitaampiin vauhteihin sekä lumeen ja erityisesti jäähän.
ps. Ainakin vuoden 2001 kesärengasvertailun lopputaulukosta löytyy kohdat; Jääpito ja Lumipito joten kyllä talviominaisuudet kesärenkaissa sen verran toimittajia kiinnostaa että niitä halutaan testata.
ritsa:
Tässä on mielestäni syy, miksi kumpikin rengas on omalla alueellaan parempi. Kitka on Nokian ja kesä on Continental
Talvirenkaasta "paksumpikin vesi" saadaan syrjään..
Kesärenkaassa on enemmän ja leveämmät urat, hyvät märkäpito ominaisuudet perustuu siihen, aivan kuten vertailussa mainittiin.
ritsa:
Jos ajatellaan, mistä "paksu vesi" pääsee renkaan alta pois (normaalisti sivulle), talvirengas hakkaa kesärenkaan mennen tullen. Olet varmaan ainoa, joka ajaa kesärenkaalla "märkäpidon" tuoman turvallisuuden tunteen vallassa loskassa, märkäähän sekin
Jorma L:
Rakennetaan kuvitteellinen testirata johon tehdään kaksi senttiä syvä ja sata metriä pitkä allas joka ensin täytetään vedellä, sitten loskalla.
Auto ajaa altaaseen 80km/h. Renkaan tehtävä molemmissa tapauksissa on upota mahdollisimman nopeasti altaan pohjaan ja saada kontakti tien
pinnasta. Loskan puuromainen rakenne vastustaa uppoamista huomattavasti enemmän, mutta periaate molemmissa tapauksissa on sama.
Mielestäni paras keino saada rengas toimimaan kyseisissä tilanteissa on syventää ja leventää uria, mitään muuta en keksi ja testien mukaan juuri näissä olosuhteissa kesärengas on etevämpi.
ritsa:
Minusta luet testiä "märkäpito" ja oletat että sama pätee loskassa. Normaalisti märkäpitoa testataan kastelemalla asfaltti vedellä. Voitko laittaa jonkun linkin tai muun viitteen testiin, jossa on todella testattu loskassa ajoa kesärenkailla? Keksit oman testiradan jossa loskaa on 2cm. Oikeassa elämässä loskaa voi olla pari senttiä, mutta voi olla 5-10 cm, erityisesti urissa.
Katso vaikka formuloita, jossa ajetaan oikeasti lujaa. Onko sadekelin rengas sama kuin kuivankelin rengas mutta syvemmät ja leveämmät urat? No, ei sinne päinkään.
Kesärengas ei ole kompromissi, jossa oletetaan osan käytöstä ajettavan lumiloskassa. Kesärengas suunnitellaan vain ja ainoastaan kesäkeleille, kuivalle ja märälle, ei loskalle tai jäälle tai lumelle. Kilpailu on sen verran kovaa, ettei pohjoismaiden säät paina mitään kun rengasta suunnitellaan isoille markkinoille.
Jos joku päivä aamulla on satanut loskaa ja sinulla, kuten oletan, on kesärenkaat alla, mene bussilla kouluun.
Jorma L:
Näin on ja siinä ei mitkään urat auta kuten aiemmin sanoin, loska on peilijäätäkin vaarallisempaa.
Jorma L:
Oletuksesi on yhtä väärä kuin muutkin ajatuksesi.
ritsa:
Ok, sinulla ei siis ole autoa eikä korttia vielä.
Jorma L:
Sinulla ei mikään tunnu menevän oikein, ajokortin viimeinen voimassaolo vuosi on 2035.
ritsa:
Kaikista asiasta tehdyistä tutkimuksista ja myös suoraan tilastoista ennen / jälkeen talvinopeusrajoitusten löytyy kiistaton todistusaineisto sille, että talvinopeusrajoitukset ovat vähentäneet kuolemia ja vakavia loukkaantumisia.
Jos olet eri mieltä, niin ehkä sinun pitäisi jotenkin todistaa tutkimuksista ja tilastoista poikkeava näkemyksesi.
ritsa:
Kesärenkaat on tosiaan tehty syrjäyttämään nestemäistä vettä, minkä näkee heti urien mallista. Renkaan sivun urat ovat usein aika pieniä ja keskellä kulkee muutama isompi ura. Loskan poistoon noita uria ei ole edes ajateltu.
Kesärenkaan kumiseoskin on tarkoitettu huomattavasti loskakelejä lämpimämpiin oloihin, kesärenkaan pito on usein aika heikko nollan vaiheilla vaikka asfaltti ei jäässä olisikaan. Tästä syystä on Keski-Euroopan kitkarenkaita, joita ei ole tehty varsinaisiin jäisiin ja lumisiin oloihin vaan kylmille ja kosteille teille.
Märkäpito on minusta aivan eri asia kuin renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa. Rengas voi olla märkäpidoltaan hyvä mutta joutua helposti vesiliirtoon ja päinvastoin. Samoin kyky vastustaa vesiliirtoa ei minusta suoraan kerro kyvystä toimia loskassa.
Se että joku kesärengas varmaan toimiikin hyvin loskassa ei tarkoita että se olisi kesärenkaiden yleinen ominaisuus. Ei niitä ole suunniteltu tai tarkoitettu noihin olosuhteisiin.
AkiK:
Väittäisin kyllä että rengas kuin rengas pitää paremmin viileässä. Pakkasilla ajaminen kesärenkailla ei ole mikään ongelma, kunhan tie ei ole liukas. Talvirenkaat saattavatkin sitten olla luvattoman liukkaat helteellä, vaikka olisi kuivaa.
Märkäpitoa ja vesiliirronvastustuskykyä ei voi täysin erottaa toisistaan. Talvirenkaat ovat periaatteessa parempia syrjäyttämään sohjoa ja vettä, mutta pito on muuten niin heikko että vesikelin liirto-ongelmat saattavat tuntua pahemmilta.
nastaterroristi:
Huvikseen vai tietämättömyyttään niitä renkaita lämmitetään esim. moottoriurheilussa?
Opelixi:
Moottoriurheilussa renkaat lämpiävät joka tapauksessa pidon rajalla ajaessa, joten ne on lämmitettävä valmiiksi jotta paineet ovat kohdallaan liikkeelle lähtiessä.
Kovimmat kierrosajat ajetaan tietääkseni viileässä kelissä sielläkin.
nastaterroristi:
Heh heh...
nastaterroristi:
Ja se johtuu mielestäsi pitävemmistä renkaista? En tiedä pitääkö tuokaan väitteesi paikkaansa, mutta viileämmällä ilmalla moottorista saa enemmän tehoja.
AkiK:
Märkäpito todellakin on eri asia mutta siitä huolimatta molemmilla osa-alueilla kesärengas on parempi. Tuulilasissa 4/12 oli rengasvertailu jossa kaikki kesärenkaat lähtivät vesiliirtoon vasta 15km/h kovemmassa nopeudessa kuin uusi talvirengas.(80/65km/h)
Mihin muuhun ominaisuuten loskaliirto ominaisuudet voivat perustua kuin uriin? Loska on kuin kuulalaakereiden päällä ajaisi eikä siinä pidä mikään kumi, jäljelle jää enää urat. Vasta sitten auto on ohjattavissa kun se saa otteen tiestä.
AkiK:
Tästä on sitten helppo näyttää faktaa, jään odottelemaan.
Jostain kumman syystä tämä ei näy kuolonkolareiden tilastossa, pikemminkin päinvastoin, kuukausi puoleen tai toiseen ennen ja jälkeen talvirajoitusten ei näy poikkeuksena tilastoissa, suurin osa kolareista ajetaan silti kesäkuumalla.
Pito ei siis ole ongelma vaan kyseessä on ihan muut tekijät.
ritsa:
Taidat olla sitä mieltä, ettei talvirenkaita tarvittaisi lainkaan, jos kesärenkaisiin saisi nastat? Silloinhan kyse olisi optimaalisista jokakelin renkaista. Kesärenkaat olisi parhaat kuivalla asfaltilla -30 C kelissä, märälllä ja sateella olisivat parhaat, kuten varmaan ovatkin ja loskakelit hoituu isolla keskiuralla ja jääpito hoituisi sitten nastoilla.
Ainoa mitä ihmettelen, että minkähän takia kaikki talvirenkasvalmistajat tekee talvirenkaisiin niin outoja kuvioita kun kesärenkaissa on jo parhaat mahdolliset?
Jorma L:
Ei kesärengas pidä lumella eikä jäällä, kumiseos on siihen liian kovaa ja voimakas lamellointi puuttuu.
Myös kuviointi on aivan erilainen, kesärenkaassa on suorat pitkittäisurat kun ne talvirenkaassa on sahalaitaiset.
Vesiliirto- ja sohjoliirtovaaran vuoksi Autonrengasliitto suosittelee
vähimmäisurasyvyydeksi kesärenkaille 4 mm ja talvirenkaille 5 mm.
http://www.rengasmaa.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=32