Se mitä on 83 vuotta kehitetty on tuhottu, ei sitä kansalaisaloitteella palauteta.
Missä lie TekniikanMaailman vuosien varrella lahjoittamat Liikkuvalle Poliisille lahjoittamat autot? Vanhimmat on tietysti romutettu. (tämän viimeisimmän Mersun olen nähnyt Vantaalla mopopoikia jahtaamassa)
ym. kaikki muu mittava kalusto.
Se mikä on mennyt ei koskaan palaa.
Otin vaan kantaa lopetuspäätöksen seurauksiin.
Siirtymäkausi on hoidettu todella huonosti kun kukaan ei tiedä kenelle taajamien välinen ja kirkonkylien/maalaispitäjien liikennevalvonta kuuluu, tai sitten tiedetään mutta valvonta on käytännössä olematonta.
juu juu ennen kun rupeat selittämään kuinka talous on kuralla, muista se hölmöläisten peitto.
Kansansadun mukaan hölmöläiset jatkoivat liian lyhyttä peittoa leikkaamalla sen päästä suikaleen ja ompelemalla sen toiseen päähän. Kuvasanontaa käytetään puhuttaessa toiminnasta, joka näennäisesti lisää jonkin asian kuten esim. rahan määrää, mutta ei tosiasiallisesti tee sitä.
Taidetaan haukotella jossain poliisiasemallakin, olisi korkea aika piristyä.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden.
Minulla ei ole enää rautalankaa. HERÄTYS (v)änkyrämerkkitojota!
Tee jotakin oikeasti hyödyllistä tuon huolesi eteen, äläkä jauha täällä asiasta. Olen unesi uniin nyt kertonut jo kansalaisaloitteesta ja vielä on optioina mahdollisuudet ottaa yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan, poliisihallintoon jne.
Nyt sinun pitäisi hiljaa avata silmäsi? Ovatko nyt auki, oletko hereillä?? Se oli jotakin painajaisen tapaista, josta heräsit juuri. Ei hätää, sinulla on elämäsi tilaisuus mennä ja yrittää rivikansalaisena tehdä jotakin asian eteen! LP ainakin on saatava takaisin.
Älä jauha täällä! On ihan sama mitä mieltä tällä palstalla kukin on mistäkin asiasta. Tajuatko? Toimi!
Tämä on keskustelupalsta ja minä kerron mielipiteeni minkä Kumppanni "yrittää" kaikin keinoin mollata, ei tällä olekaan tarkoitus muuttaa lainsäädäntöä.
Minä en ole unta nähnyt että Liikkuva Poliisi palautettaisiin, vaan yritän tuoda esiin sitä aukkoa liikennevalvonnassa mikä tuli kun se lakkautettiin.
Se mihin minä olen yhteyksissä tämän palstan ulkopuolella, on virallista, ei tälläistä huu haa väittelyä. (nimimerkillä kirjoitetut keskustelu mielipiteet on useimmiten huu haata)
Niinpä
Korjataan kuitenkin väärin käsityksen välttämiseksi ettei tämä ole huu haata, vaan Liikkuvan Poliisin lopettamisen seuraus:
"Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden."
Minä en ole unta nähnyt että Liikkuva Poliisi palautettaisiin, vaan yritän tuoda esiin sitä aukkoa liikennevalvonnassa mikä tuli kun se lakkautettiin.
Eihän Kumppanin tarvitse ryömiä perässä mouruamassa toistoja, jos ei liikenneturvallisuutta edistävään keskusteluun ole muuta sanottavaa, kuin että talous on niiiin kuralla.
"Älä uneksi – toimi!"
Se mihin minä O L E N yhteyksissä tämän palstan ulkopuolella, on virallista.
Ymmärsitkö? Yritä nyt muistaa jos ymmärsit edes tuo pätkä ettei tarvitse toistaa.
Talous on kuralla, se on virallinen syy sille, miksi poliisien resurssit on vähennetty matkan varrella, LP mukaanlukien. Lisäksi politiikkaa poliisihallinnosta päälle. Ei siis mitään uutta pitäisi olla sinullekaan.
Mutta hyvä, palaa asiaan, kun sinulla on jotakin kerrottavaa sieltä viralliselta puolelta. En ole ottanut niin mitään kantaa, missä muodossa olet siellä suunnalla liikkellä, kannustanut vain viemään viestiäsi niille, jotka päättävät asioista. Se ei ole tämä foorumi. Virallista, epävirallista, huuhata, ihan miten vaan, valinta on sinun.
Väärin, Liikkuva Poliisi lopetettiin organisaatio uudistuksen yhteydessä päällekkäisten hallinto toimintojen karsimiseksi.
Siinä yhteydessä päätettiin että liikennevalvonnan suorittaa aluepoliisilaitokset, poliiseja ei irtisanottu.
Joku tässä kuitenkin mättää kun edellä kerrotut alueet on jääneet liikenne valvonnan osalta vaarallisen vähäiseksi.
IS Päivitetty: 20.9.2012 17:11
Liikkuvan poliisin hallinto yhdistetään paikallispoliisiin.
Liikenteen valvontaa ohjaamaan perustetaan valtakunnallinen ohjaustoimisto.
Räsäsen mukaan se tulee joko poliisihallitukseen tai sisäministeriön poliisiosastolle.
STT
Ota kantaa
Onko liikkuvan poliisin lopettaminen järkevää?
on 26% ei 74%
ps. tämä foorumi on: Millaisia pitäisi liikennesääntöjen olla?
ja minä haen syitä siihen miksei niitä asiallisesti valvota.
Jos ei kiinnosta laita näyttö pimeäksi.
vinkuvänky: Väärin, Liikkuva Poliisi lopetettiin organisaatio uudistuksen yhteydessä päällekkäisten hallinto toimintojen karsimiseksi.
Siinä yhteydessä päätettiin että liikennevalvonnan suorittaa aluepoliisilaitokset, poliiseja ei irtisanottu.
Oikeinpas. Taustalla on kuralla oleva talous JA hallintopolitiikka. Vaikka miten päin keittäisit.
minä haen syitä siihen miksei niitä asiallisesti valvota
Kyllä sinä oikeastaan vain toistat sitä, miten kurjaa nyt on, eikä ole LP:kaan...
Mutta keskity nyt siihen "viralliseen osuuteesi", niin kohderyhmä on oikeampi, jos oikeasti haluat muutosta asioihin. Eikö vain?
Kaikki autoliiton "ennusteet" toteutui.
Minun kohdalle valvonnan puutteen kurjuus ei ole osunut kohdalle, mutta liian usean on.
Tässä on kyse kaikkien kansalaisten turvallisuudesta liikenteessä lapsista vanhuksiin.
Jos ja kun tästä väännät nimimerkin takaa vähätteleviä kommentteja Kumppani, olet kyllä kylmä tyyppi.
Voi jessus, tässä kysytään minkälaisia liikennesäännöt pitäisi olla, minä vastaan säännöt on hyviä, mutta valvonta on jäänyt siirtymäkaudella entisen LP:n valvomilla alueella minimiin. Tämän organisaation muutoksen siirtymäkauden hinta nousee joka vuosi.
Kyllä sinun kommenteista heijastuu välinpitämättömyys liikenneturvallisuudessa saavutetun tason laskuun.
No voi jessus! Aiotko edistää LP:n käynnistämistä, tai vaihtoehtoisia valvontatapoja, ihan mitä vaan siellä virallisella puolella, vai et? Vähemmän dramaattista löpinää täällä ja enemmän toimintaa toisaalla.
Et muuten löydä täältä ensimmäistäkään kirjoittajaa, joka vastustaisi LP:n palauttamista. Lakkaa siis keksimästä omiasi vielä päälle. Silti sinulle näyttäisi olevan tärkeämpää jatkaa täällä horisemista asioista, joita olet ollut toistamassa toistamasta päästyäsi. Väärä foorumi yhä edelleen!
No, ei mene perille, minun mielipide on ollut ettei mennyt palaa.
"Liikkuvan poliisin hallinto yhdistetään paikallispoliisiin.
Liikenteen valvontaa ohjaamaan perustetaan valtakunnallinen ohjaustoimisto.
Räsäsen mukaan se tulee joko poliisihallitukseen tai sisäministeriön poliisiosastolle."
Tämä siirtymäkausi on venynyt ja näyttää venyvän liian pitkään.
Tämä on juuri oikea foorumi mielipiteen julkaisuun, koska otsikko on juuri tässä lehdessä.
3.10.2015
Kevyessä liikenteessä on kuollut elokuun loppuun mennessä 21 jalankulkijaa ja 18 pyöräilijää. Kevyen liikenteen kokonaistilanne on pysynyt viime vuoden synkällä tasolla. Jalankulkijoiden osalta tilanne on huonoin viiteen vuoteen.
– Kevyen liikenteen onnettomuudet sattuvat usein iäkkäille, mutta tänä vuonna onnettomuuksia on sattunut huolestuttavan paljon myös alle 15-vuotiaiden sekä alle 25-vuotiaiden ikäryhmissä.
Toyota: ”Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden.”
Mistä nuo luvut ovat peräisin? Liikennevakuutuskeskus pitää tilastoa tutkijalautakuntien raporttien tuloksista, ja sen osavuosiraportissa sanotaan tammi-huhtikuusta 2016 näin: ”Viime vuotta parempi alku. Tammi-huhtikuussa 2016 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi yhteensä 63 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 69 henkilöä.
Sinun lähteesi mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on kasvanut viimevuoteen verrattuna heti vuodenvaihteesta alkaen.
Liikennevakuutuskeskuksen sivuilla ei ole vielä tietoja ajalta tammi-elokuu 2016, mutta Liikenneturvan sivuilla sanotaan, että tuona aikana kuoli tieliikenteessä 178 henkilöä vuonna 2015 ja 152 henkilöä tänä vuonna. Eli kuolleita oli tänä vuonna 26 VÄHEMMÄN, mutta sinä sanoit ennakkotietojen osoittavan että kuolonkolarien määrä on lisääntynyt viimevuoteen verrattuna, ja että tuona ajanjaksona 2016 on kuollut 185 ihmistä. Tämän vuoden luvuissa on 33:n uhrin ero.
Tiedote 21.1.2016
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna 256 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 278 henkilöä. Onnettomuuksista tehty ennakkoraportti osoittaa, että onnettomuudet lisääntyivät 16 % vuoteen 2014 nähden. Useana vuotena hyvänä jatkunut kehitys katkesi viime vuonna esimerkiksi nuorten kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien osalta.
Liikkuvan Poliisin lakkauttamispäivämäärä ei vaikuta siihen, onko Uuden Suomen uutisessa oikeat luvut vai ei.
Näyttää siltä että toimittajalla oli väärät luvut. Alitajuntaan jäi kalvamaan sinun kommenttisi, koska muistin nähneeni TV-uutisssa jonkun sanovan, että kuolonkolarit olivat vähentyneet ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Sinä kuitenkin sanoit että kehitys oli ollut huonompaan vuoden alusta asti.
Nettifoorumeilla keskustellaan parhaillaan kokeilusta, jossa autot on varustettu laatikoilla, jotka mahdollistavat niiden kulun seuraamisen. Hankkeeseen on ottanut kantaa mm. Autoliiton puheenjohtaja (Ilta-Sanomat):
”– Satelliittiperusteisen maksun vastustuksesta voi päätellä, etteivät suomalaiset halua millään tekniikalla toteutettavaan seurantaan perustuvien tieverojen käyttöönottoa. Into tieverojen keräämiseen näyttäisi olevan poliittinen hanke, jota liikenne- ja viestintäministeriö ajaa kansalaisten mielipiteistä välittämättä. Se on suorastaan käsittämätöntä, Nieminen sanoo.”
Tieverosta ja satelliittiseurannasta yleisessä valvontamielessä keskustellaan siis foorumeilla. Yleinen asenne tuntuu olevan hankkeita vastaan, vaikka myönteisiäkin kannanottoja näkee. Kun jotakin tämän tyyppistä ehdotetaan, osa ihmisistä parahtaa, että ei missään tapauksessa. Samaan aikaan jää huomaamatta hidas kehitys, jossa valvonnan ja rangaistusten ja maksujen verkko vähitellen kiristyy. Tulee jopa mieleen ajatus, ovatko ylimitoitetut ehdotukset hämäystä, jonka avulla saadaan edettyä pienempiä askelia kohti haluttua päämäärää. Kun esitetään kamala vaihtoehto ja vähemmän kamala vaihtoehto, ihmiset pitävät hyväksyttävänä torjuntavoittona sitä, että ainoastaan vähemmän kamala vaihtoehto toteutetaan. Näinhän on kaupankäynnissäkin. Kun ensiksi esittää aivan törkeän hinnan, alempi hinta tuntuu jo edulliselta tarjoukselta.
Jos minun kantaani asiaan kysytään, en tietenkään kannata minkäänlaista kansalaisten liikkeiden tarkkailua. Tämä mielipiteeni ei ole ristiriidassa sen kanssa, että olen joskus ehdottanut ajoneuvojen paikantamiseen perustuvia liikenteenohjausjärjestelmiä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että ne voisivat olla tietyin edellytyksin hyödyllisiä. Viimeaikaiset hakkerointiuutiset sähköposteihin ja valtioiden järjestelmiin herättävät tietysti kysymyksiä, pystyisikö myös liikenteenohjausjärjestelmän vaarantamaan ulkopuolelta. Ehkä pystyisi, ja tästä syystä automaattisiin järjestelmiin, joiden vastuulla on ihmisten henki, ei voisi täysin sokeasti luottaa. Mutta jos järjestelmää ei päästetä isännän rooliin vaan pidetään se apulaisena, miksei siitä voisi olla hyötyä.
Selasin vanhaa päiväkirjaani, mistä löytyy maininta ensimmäisestä ylinopeussakostani, jonka sain ajellessani armeijasta lomalle kotiin. En huomannut nopeusrajoitusmerkkiä ja sain (rahanarvolaskurilla) vuoden 2015 rahaksi muutettuna 42,29 euron sakon.
Halpaa oli ylinopeus tuohon aikaan, kun sitä vertaa nykyiseen. Auton kasettisoitin maksoi kymmenen ylinopeussakon verran. Tällä hetkellä yhden sakon hinnalla saisi kymmenen vastaavaa kasettisoitinta. Elektroniikka on tietenkin halventunut, mutta erityisesti alempien tuloluokkien edustajille kirjoitettujen sakkojen reaalitaso on joka tapauksessa noussut huomattavasti.
Tällä hetkellä suurin osa ylinopeuksista taidetaan mitata vastaan ajavasta poliisiautosta. Tätä riskiä ei menneinä aikoina juurikaan ollut. Nopeudet mitattiin tien varteen pystytetyllä tutkalla. Kiinni jäämisen riski oli siis huomattavasti nykyistä pienempi. Tutkanpaljastimet olivat luonnollisesti sallittuja, jos sellaisen onnistui hankkimaan. Meidän autossamme oli legendaarinen Fuzzbuster II, jota vieläkin kehutaan kaikkien aikojen parhaaksi tutkanpaljastimeksi. Se tosin piippaili monesti turhaankin reagoidessaan ilmavalvontatutkiin ja muihin vastaaviin signaalin lähteisiin. Yhtään sakkoa sen avulla ei taidettu välttää, mutta olihan se mukava lelu.
Menneinä vuosikymmeninä ei menettänyt ajokorttiaan yhtä helposti kuin nykyisin. Ja jos niin pahasti sattui käymään, sekään ei ollut mikään katastrofi. Ajokortitta ajaminen paljastui vain, jos ajoi ratsiaan tai jäi uudestaan kiinni ylinopeudesta. Eikä ratsioita ollut kuin harvoin.
Nykyisin poliisiautot skannaavat jokaisen tiellä liikkuvan auton rekisterinumerot, ja jos auto on rekisteröity henkilölle, jolta on peruutettu ajokortti, käry on lähellä. Ilman ajokorttia ei siis käytännössä voi ajaa ellei lainaa toisen nimiin rekisteröityä autoa. Tässäkin asiassa säännöt kiristyivät vuoden alusta lukien. Auton vakuutusbonuksia ei voi enää siirtää perheenjäseneltä toiselle. Kakkosautoa ei siis kannata enää tässä vaiheessa rekisteröidä toisen perheenjäsenen nimiin mahdollista tulevaa ajokortitta ajamista ajatellen.
Sallitut nopeudet ovat tietenkin myös alentuneet vuosien varrella, vaikka ei mentäisikään tarkastelussa aivan ”vapaiden nopeuksien” aikaan. Nykyisten kattonopeuksien alkuvuosina oli olemassa jopa joitakin leveitä kaksikaistaisia teitä, joilla sai ajaa 120 kilometriä tunnissa. Tällainen tieosuus oli mm. Himangan ja Ylivieskan välillä.
Yhä kiristyvien nopeusrajoitusten noudattamista ei ole helpottanut ainakaan se, että samaan aikaan autojen tehot ja huippunopeudet ovat kasvaneet ja ajo-ominaisuudet ovat parantuneet. Sallitut nopeudet tuntuvat aina vain surkeammalta matelulta. En edes osaa kuvitella, millaista kidutusta olisi ajaa kahdeksaa kymppiä jollakin nykyaikaisella tehokkaalla BMW:llä tai Mercedeksellä, jonka jokainen yksityiskohta huokailee, että paina nyt jo sitä kaasua, ei tässä tyhjäkäynnillä ole tarkoitus madella.
Ongelman ratkaisemiseksi joihinkin premiumtason autoihin, kuten Jaguariin ja Volvoon, on jo saatavissa automaattinen liikennemerkkien tarkkailu ja nopeudensäätöjärjestelmä ”ASL”, joka helpottaa kuljettajan stressiä ja vähentää ylinopeussakon ja sitä kautta ajokortin menettämisen riskiä.
Lexus autoissa ASL näyttää tarkoittavan stereoiden automaattista äänentason säätöä. Se ei taida ylinopeussakolta pelastaa.
Itse asiassa voisin olla valmis maksamaan jonkin verran saadakseni tuollaisen nopeudensäätöjärjestelmän autooni ainakin viimeistään siinä vaiheessa, kun seuraava ylinopeussakko merkitsee ajokortin menettämistä. Vanhoihin autoihin järjestelmiä ei oletettavasti kuitenkaan saa.
Nykyisin eräisiin kalliimman luokan autoihin asennettavat järjestelmät lukevat liikennemerkkejä. Näiden järjestelmien apuna voisi olla satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, koska nopeusrajoitusmerkit voivat olla lumen peitossa. Joissakin liikennetilanteissa, esimerkiksi toisen auton tullessa vastaan kirkkailla valoilla pimeään aikaan, ne eivät ehkä myöskään näy. Liikennemerkkeihin voisi kenties tulevaisuudessa sijoittaa jonkinlaisen anturin tai heijastimen, joka mahdollistaisi niiden havainnoinnin teknisin keinoin.
Niillä, jotka kannattavat maanteiden gestapo-meininkiä joko sen itsensä takia tai sen tuomien tulojen takia, alkaa olla tuli hännän alla. Automaattiset järjestelmät tulevat vääjäämättä liikenteeseen, ja niiden mukana käsite ”ylinopeus” siirtyy vähitellen historiaan. Se mainitaan ehkä tulevaisuuden historiikeissa omituisena autoilun ensimmäisen vuosisadan piirteenä, josta päästiin eroon, kun yleiset asenteet kypsyivät. Valtio huomasi, että tuloja saa muutenkin kuin ihmisiä sakottamalla. Ja media huomasi, on muitakin myyviä aiheita kuin iänikuiset sakkorysät ja ylinopeuskäryt. Ja poliisi huomasi, että on muitakin tapoja viihdyttää itseään kuin kirjoittaa ylinopeussakkoja pelosta vapiseville autoilijoille. En tiedä, minkä uuden elämäntehtävän foorumeiden ylinopeusprofeetat itselleen valitsevat, mutta ei se kiinnostakaan.
Edellä kuvattu aika on tulossa, mutta se ei ole vielä. Nyt eletään kuin viimeistä päivää ja yritetään ottaa ylinopeuksista irti kaikki hyöty, mitä vielä pystytään. Sakkojen summia korotettiin, jotta mahdollisimman paljon rahaa ehdittäisiin kerätä niin kauan kuin se on mahdollista. Ehdotus autojen satelliittiseurannastakin taisi olla osa samaa ajatusta, eli miten liikennerikkeet muutettaisiin sakkorahaksi.
Se mitä on 83 vuotta kehitetty on tuhottu, ei sitä kansalaisaloitteella palauteta.
Missä lie TekniikanMaailman vuosien varrella lahjoittamat Liikkuvalle Poliisille lahjoittamat autot? Vanhimmat on tietysti romutettu. (tämän viimeisimmän Mersun olen nähnyt Vantaalla mopopoikia jahtaamassa)
ym. kaikki muu mittava kalusto.
(v)änkyrämerkkihässäkkätojota:
Se mitä on 83 vuotta kehitetty on tuhottu, ei sitä kansalaisaloitteella palauteta.
No, sitten voidaan lopettaa keskustelu LP:ista tähän!
Kansalaisaloite on muuten heräte, tai aloite, joilla kansalaisen on tarkoitus päästä vaikuttamaan yksittäisiin poliittisiin asioihin.
Mutta jos olet sitä mieltä, että pölyjenpyyhkiminen ei riitä entisen LP:n osaamisen päältä, niin se sitten siinä.
Se mikä on mennyt ei koskaan palaa.
Otin vaan kantaa lopetuspäätöksen seurauksiin.
Siirtymäkausi on hoidettu todella huonosti kun kukaan ei tiedä kenelle taajamien välinen ja kirkonkylien/maalaispitäjien liikennevalvonta kuuluu, tai sitten tiedetään mutta valvonta on käytännössä olematonta.
juu juu ennen kun rupeat selittämään kuinka talous on kuralla, muista se hölmöläisten peitto.
Kansansadun mukaan hölmöläiset jatkoivat liian lyhyttä peittoa leikkaamalla sen päästä suikaleen ja ompelemalla sen toiseen päähän. Kuvasanontaa käytetään puhuttaessa toiminnasta, joka näennäisesti lisää jonkin asian kuten esim. rahan määrää, mutta ei tosiasiallisesti tee sitä.
(haukotusta)
Taidetaan haukotella jossain poliisiasemallakin, olisi korkea aika piristyä.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden.
Koska sinä toistat täällä itseäsi, niin teenpä saman:
Laitapa kansalaisaloite pystyyn uuden Liikennepoliisin kasaamiseksi.
Huomenta vaan Kumppanille, vielä kun vähän piristyt niin eiköhän sinullekin ala aukeamaan tilanteen vakavuus.
Minulla ei ole enää rautalankaa. HERÄTYS (v)änkyrämerkkitojota!
Tee jotakin oikeasti hyödyllistä tuon huolesi eteen, äläkä jauha täällä asiasta. Olen unesi uniin nyt kertonut jo kansalaisaloitteesta ja vielä on optioina mahdollisuudet ottaa yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan, poliisihallintoon jne.
Nyt sinun pitäisi hiljaa avata silmäsi? Ovatko nyt auki, oletko hereillä?? Se oli jotakin painajaisen tapaista, josta heräsit juuri. Ei hätää, sinulla on elämäsi tilaisuus mennä ja yrittää rivikansalaisena tehdä jotakin asian eteen! LP ainakin on saatava takaisin.
Älä jauha täällä! On ihan sama mitä mieltä tällä palstalla kukin on mistäkin asiasta. Tajuatko? Toimi!
Tämä on keskustelupalsta ja minä kerron mielipiteeni minkä Kumppanni "yrittää" kaikin keinoin mollata, ei tällä olekaan tarkoitus muuttaa lainsäädäntöä.
Minä en ole unta nähnyt että Liikkuva Poliisi palautettaisiin, vaan yritän tuoda esiin sitä aukkoa liikennevalvonnassa mikä tuli kun se lakkautettiin.
Se mihin minä olen yhteyksissä tämän palstan ulkopuolella, on virallista, ei tälläistä huu haa väittelyä. (nimimerkillä kirjoitetut keskustelu mielipiteet on useimmiten huu haata)
Mitälietuonimerkkitarkoittaa:
Se mihin minä olen yhteyksissä tämän palstan ulkopuolella, on virallista, ei tälläistä huu haa väittelyä
Niinpä!
Niinpä
Korjataan kuitenkin väärin käsityksen välttämiseksi ettei tämä ole huu haata, vaan Liikkuvan Poliisin lopettamisen seuraus:
"Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden."
Minä en ole unta nähnyt että Liikkuva Poliisi palautettaisiin, vaan yritän tuoda esiin sitä aukkoa liikennevalvonnassa mikä tuli kun se lakkautettiin.
Tuossa tuli vain toiston toiston toistoa. Ja kerta päälle vielä!
Teepäs nyt se virallinen osuus ja lakkaa huuhailemasta täällä! Täällä tiedetään jo mitä mieltä olet. Päättäjien päitä täällä ei käännetä.
Älä uneksi - toimi!
Eihän Kumppanin tarvitse ryömiä perässä mouruamassa toistoja, jos ei liikenneturvallisuutta edistävään keskusteluun ole muuta sanottavaa, kuin että talous on niiiin kuralla.
"Älä uneksi – toimi!"
Se mihin minä O L E N yhteyksissä tämän palstan ulkopuolella, on virallista.
Ymmärsitkö? Yritä nyt muistaa jos ymmärsit edes tuo pätkä ettei tarvitse toistaa.
Talous on kuralla, se on virallinen syy sille, miksi poliisien resurssit on vähennetty matkan varrella, LP mukaanlukien. Lisäksi politiikkaa poliisihallinnosta päälle. Ei siis mitään uutta pitäisi olla sinullekaan.
Mutta hyvä, palaa asiaan, kun sinulla on jotakin kerrottavaa sieltä viralliselta puolelta. En ole ottanut niin mitään kantaa, missä muodossa olet siellä suunnalla liikkellä, kannustanut vain viemään viestiäsi niille, jotka päättävät asioista. Se ei ole tämä foorumi. Virallista, epävirallista, huuhata, ihan miten vaan, valinta on sinun.
Täällä mouruat vain toistoja enää.
Väärin, Liikkuva Poliisi lopetettiin organisaatio uudistuksen yhteydessä päällekkäisten hallinto toimintojen karsimiseksi.
Siinä yhteydessä päätettiin että liikennevalvonnan suorittaa aluepoliisilaitokset, poliiseja ei irtisanottu.
Joku tässä kuitenkin mättää kun edellä kerrotut alueet on jääneet liikenne valvonnan osalta vaarallisen vähäiseksi.
IS Päivitetty: 20.9.2012 17:11
Liikkuvan poliisin hallinto yhdistetään paikallispoliisiin.
Liikenteen valvontaa ohjaamaan perustetaan valtakunnallinen ohjaustoimisto.
Räsäsen mukaan se tulee joko poliisihallitukseen tai sisäministeriön poliisiosastolle.
STT
Ota kantaa
Onko liikkuvan poliisin lopettaminen järkevää?
on 26% ei 74%
ps. tämä foorumi on: Millaisia pitäisi liikennesääntöjen olla?
ja minä haen syitä siihen miksei niitä asiallisesti valvota.
Jos ei kiinnosta laita näyttö pimeäksi.
vinkuvänky:
Väärin, Liikkuva Poliisi lopetettiin organisaatio uudistuksen yhteydessä päällekkäisten hallinto toimintojen karsimiseksi.
Siinä yhteydessä päätettiin että liikennevalvonnan suorittaa aluepoliisilaitokset, poliiseja ei irtisanottu.
Oikeinpas. Taustalla on kuralla oleva talous JA hallintopolitiikka. Vaikka miten päin keittäisit.
minä haen syitä siihen miksei niitä asiallisesti valvota
Kyllä sinä oikeastaan vain toistat sitä, miten kurjaa nyt on, eikä ole LP:kaan...
Mutta keskity nyt siihen "viralliseen osuuteesi", niin kohderyhmä on oikeampi, jos oikeasti haluat muutosta asioihin. Eikö vain?
https://www.autoliitto.fi/en/tiedote/autoliiton-liittokokouskannanotto-liikkuvaa-poliisia-ei-saa-lakkauttaa
Kaikki autoliiton "ennusteet" toteutui.
Minun kohdalle valvonnan puutteen kurjuus ei ole osunut kohdalle, mutta liian usean on.
Tässä on kyse kaikkien kansalaisten turvallisuudesta liikenteessä lapsista vanhuksiin.
Jos ja kun tästä väännät nimimerkin takaa vähätteleviä kommentteja Kumppani, olet kyllä kylmä tyyppi.
Minä en vähättele liikenneturvallisuuden merkitystä. Sen nyt olisi luullut tulleen selväksi ilman kesken loppunutta rautalankaakin.
Minä ihmettelen vain sinun kirjoituksiasi aiheesta.
Voi jessus, tässä kysytään minkälaisia liikennesäännöt pitäisi olla, minä vastaan säännöt on hyviä, mutta valvonta on jäänyt siirtymäkaudella entisen LP:n valvomilla alueella minimiin. Tämän organisaation muutoksen siirtymäkauden hinta nousee joka vuosi.
Kyllä sinun kommenteista heijastuu välinpitämättömyys liikenneturvallisuudessa saavutetun tason laskuun.
No voi jessus! Aiotko edistää LP:n käynnistämistä, tai vaihtoehtoisia valvontatapoja, ihan mitä vaan siellä virallisella puolella, vai et? Vähemmän dramaattista löpinää täällä ja enemmän toimintaa toisaalla.
Et muuten löydä täältä ensimmäistäkään kirjoittajaa, joka vastustaisi LP:n palauttamista. Lakkaa siis keksimästä omiasi vielä päälle. Silti sinulle näyttäisi olevan tärkeämpää jatkaa täällä horisemista asioista, joita olet ollut toistamassa toistamasta päästyäsi. Väärä foorumi yhä edelleen!
No, ei mene perille, minun mielipide on ollut ettei mennyt palaa.
"Liikkuvan poliisin hallinto yhdistetään paikallispoliisiin.
Liikenteen valvontaa ohjaamaan perustetaan valtakunnallinen ohjaustoimisto.
Räsäsen mukaan se tulee joko poliisihallitukseen tai sisäministeriön poliisiosastolle."
Tämä siirtymäkausi on venynyt ja näyttää venyvän liian pitkään.
Tämä on juuri oikea foorumi mielipiteen julkaisuun, koska otsikko on juuri tässä lehdessä.
Voi jessus....
Voi jessus….Kumppain saatesanat taajamien ulkopuolella koulumatkaa tekeville lapsille.
Käytä tuota kyyneltä päättäjiin, ole hyvä.
3.10.2015
Kevyessä liikenteessä on kuollut elokuun loppuun mennessä 21 jalankulkijaa ja 18 pyöräilijää. Kevyen liikenteen kokonaistilanne on pysynyt viime vuoden synkällä tasolla. Jalankulkijoiden osalta tilanne on huonoin viiteen vuoteen.
– Kevyen liikenteen onnettomuudet sattuvat usein iäkkäille, mutta tänä vuonna onnettomuuksia on sattunut huolestuttavan paljon myös alle 15-vuotiaiden sekä alle 25-vuotiaiden ikäryhmissä.
Toyota: ”Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tämän vuoden alusta elokuun loppuun mennessä sattui 173 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 182 henkilöä. Nämä ennakkoluvut osoittavat, että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on ollut kasvussa heti vuodenvaihteesta alkaen viime vuoteen nähden.”
Mistä nuo luvut ovat peräisin? Liikennevakuutuskeskus pitää tilastoa tutkijalautakuntien raporttien tuloksista, ja sen osavuosiraportissa sanotaan tammi-huhtikuusta 2016 näin: ”Viime vuotta parempi alku. Tammi-huhtikuussa 2016 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi yhteensä 63 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 69 henkilöä.
Sinun lähteesi mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on kasvanut viimevuoteen verrattuna heti vuodenvaihteesta alkaen.
Liikennevakuutuskeskuksen sivuilla ei ole vielä tietoja ajalta tammi-elokuu 2016, mutta Liikenneturvan sivuilla sanotaan, että tuona aikana kuoli tieliikenteessä 178 henkilöä vuonna 2015 ja 152 henkilöä tänä vuonna. Eli kuolleita oli tänä vuonna 26 VÄHEMMÄN, mutta sinä sanoit ennakkotietojen osoittavan että kuolonkolarien määrä on lisääntynyt viimevuoteen verrattuna, ja että tuona ajanjaksona 2016 on kuollut 185 ihmistä. Tämän vuoden luvuissa on 33:n uhrin ero.
huom. Liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alussa.
https://www.uusisuomi.fi/autot/121643-kuolemaan-johtaneet-onnettomuudet-kasvussa-viime-vuoteen-nahden
Tiedote 21.1.2016
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna 256 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 278 henkilöä. Onnettomuuksista tehty ennakkoraportti osoittaa, että onnettomuudet lisääntyivät 16 % vuoteen 2014 nähden. Useana vuotena hyvänä jatkunut kehitys katkesi viime vuonna esimerkiksi nuorten kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien osalta.
Toyota: ” huom. Liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alussa.
https://www.uusisuomi.fi/autot/121643-kuolemaan-johtaneet-onnettomuudet-kasvussa-viime-vuoteen-nahden”
Liikkuvan Poliisin lakkauttamispäivämäärä ei vaikuta siihen, onko Uuden Suomen uutisessa oikeat luvut vai ei.
Näyttää siltä että toimittajalla oli väärät luvut. Alitajuntaan jäi kalvamaan sinun kommenttisi, koska muistin nähneeni TV-uutisssa jonkun sanovan, että kuolonkolarit olivat vähentyneet ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Sinä kuitenkin sanoit että kehitys oli ollut huonompaan vuoden alusta asti.
Liikkuva Poliisi valvoi myös veneliikennettä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/205282-surkea-uutinen-suomen-poliisi-arahtaa-turhista-veneilykuolemista
Nettifoorumeilla keskustellaan parhaillaan kokeilusta, jossa autot on varustettu laatikoilla, jotka mahdollistavat niiden kulun seuraamisen. Hankkeeseen on ottanut kantaa mm. Autoliiton puheenjohtaja (Ilta-Sanomat):
”– Satelliittiperusteisen maksun vastustuksesta voi päätellä, etteivät suomalaiset halua millään tekniikalla toteutettavaan seurantaan perustuvien tieverojen käyttöönottoa. Into tieverojen keräämiseen näyttäisi olevan poliittinen hanke, jota liikenne- ja viestintäministeriö ajaa kansalaisten mielipiteistä välittämättä. Se on suorastaan käsittämätöntä, Nieminen sanoo.”
Tieverosta ja satelliittiseurannasta yleisessä valvontamielessä keskustellaan siis foorumeilla. Yleinen asenne tuntuu olevan hankkeita vastaan, vaikka myönteisiäkin kannanottoja näkee. Kun jotakin tämän tyyppistä ehdotetaan, osa ihmisistä parahtaa, että ei missään tapauksessa. Samaan aikaan jää huomaamatta hidas kehitys, jossa valvonnan ja rangaistusten ja maksujen verkko vähitellen kiristyy. Tulee jopa mieleen ajatus, ovatko ylimitoitetut ehdotukset hämäystä, jonka avulla saadaan edettyä pienempiä askelia kohti haluttua päämäärää. Kun esitetään kamala vaihtoehto ja vähemmän kamala vaihtoehto, ihmiset pitävät hyväksyttävänä torjuntavoittona sitä, että ainoastaan vähemmän kamala vaihtoehto toteutetaan. Näinhän on kaupankäynnissäkin. Kun ensiksi esittää aivan törkeän hinnan, alempi hinta tuntuu jo edulliselta tarjoukselta.
Jos minun kantaani asiaan kysytään, en tietenkään kannata minkäänlaista kansalaisten liikkeiden tarkkailua. Tämä mielipiteeni ei ole ristiriidassa sen kanssa, että olen joskus ehdottanut ajoneuvojen paikantamiseen perustuvia liikenteenohjausjärjestelmiä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että ne voisivat olla tietyin edellytyksin hyödyllisiä. Viimeaikaiset hakkerointiuutiset sähköposteihin ja valtioiden järjestelmiin herättävät tietysti kysymyksiä, pystyisikö myös liikenteenohjausjärjestelmän vaarantamaan ulkopuolelta. Ehkä pystyisi, ja tästä syystä automaattisiin järjestelmiin, joiden vastuulla on ihmisten henki, ei voisi täysin sokeasti luottaa. Mutta jos järjestelmää ei päästetä isännän rooliin vaan pidetään se apulaisena, miksei siitä voisi olla hyötyä.
Selasin vanhaa päiväkirjaani, mistä löytyy maininta ensimmäisestä ylinopeussakostani, jonka sain ajellessani armeijasta lomalle kotiin. En huomannut nopeusrajoitusmerkkiä ja sain (rahanarvolaskurilla) vuoden 2015 rahaksi muutettuna 42,29 euron sakon.
Halpaa oli ylinopeus tuohon aikaan, kun sitä vertaa nykyiseen. Auton kasettisoitin maksoi kymmenen ylinopeussakon verran. Tällä hetkellä yhden sakon hinnalla saisi kymmenen vastaavaa kasettisoitinta. Elektroniikka on tietenkin halventunut, mutta erityisesti alempien tuloluokkien edustajille kirjoitettujen sakkojen reaalitaso on joka tapauksessa noussut huomattavasti.
Tällä hetkellä suurin osa ylinopeuksista taidetaan mitata vastaan ajavasta poliisiautosta. Tätä riskiä ei menneinä aikoina juurikaan ollut. Nopeudet mitattiin tien varteen pystytetyllä tutkalla. Kiinni jäämisen riski oli siis huomattavasti nykyistä pienempi. Tutkanpaljastimet olivat luonnollisesti sallittuja, jos sellaisen onnistui hankkimaan. Meidän autossamme oli legendaarinen Fuzzbuster II, jota vieläkin kehutaan kaikkien aikojen parhaaksi tutkanpaljastimeksi. Se tosin piippaili monesti turhaankin reagoidessaan ilmavalvontatutkiin ja muihin vastaaviin signaalin lähteisiin. Yhtään sakkoa sen avulla ei taidettu välttää, mutta olihan se mukava lelu.
http://www.dudeiwantthat.com/omg/fools/the-fuzzbuster-ii.asp
Menneinä vuosikymmeninä ei menettänyt ajokorttiaan yhtä helposti kuin nykyisin. Ja jos niin pahasti sattui käymään, sekään ei ollut mikään katastrofi. Ajokortitta ajaminen paljastui vain, jos ajoi ratsiaan tai jäi uudestaan kiinni ylinopeudesta. Eikä ratsioita ollut kuin harvoin.
Nykyisin poliisiautot skannaavat jokaisen tiellä liikkuvan auton rekisterinumerot, ja jos auto on rekisteröity henkilölle, jolta on peruutettu ajokortti, käry on lähellä. Ilman ajokorttia ei siis käytännössä voi ajaa ellei lainaa toisen nimiin rekisteröityä autoa. Tässäkin asiassa säännöt kiristyivät vuoden alusta lukien. Auton vakuutusbonuksia ei voi enää siirtää perheenjäseneltä toiselle. Kakkosautoa ei siis kannata enää tässä vaiheessa rekisteröidä toisen perheenjäsenen nimiin mahdollista tulevaa ajokortitta ajamista ajatellen.
Sallitut nopeudet ovat tietenkin myös alentuneet vuosien varrella, vaikka ei mentäisikään tarkastelussa aivan ”vapaiden nopeuksien” aikaan. Nykyisten kattonopeuksien alkuvuosina oli olemassa jopa joitakin leveitä kaksikaistaisia teitä, joilla sai ajaa 120 kilometriä tunnissa. Tällainen tieosuus oli mm. Himangan ja Ylivieskan välillä.
Yhä kiristyvien nopeusrajoitusten noudattamista ei ole helpottanut ainakaan se, että samaan aikaan autojen tehot ja huippunopeudet ovat kasvaneet ja ajo-ominaisuudet ovat parantuneet. Sallitut nopeudet tuntuvat aina vain surkeammalta matelulta. En edes osaa kuvitella, millaista kidutusta olisi ajaa kahdeksaa kymppiä jollakin nykyaikaisella tehokkaalla BMW:llä tai Mercedeksellä, jonka jokainen yksityiskohta huokailee, että paina nyt jo sitä kaasua, ei tässä tyhjäkäynnillä ole tarkoitus madella.
Ongelman ratkaisemiseksi joihinkin premiumtason autoihin, kuten Jaguariin ja Volvoon, on jo saatavissa automaattinen liikennemerkkien tarkkailu ja nopeudensäätöjärjestelmä ”ASL”, joka helpottaa kuljettajan stressiä ja vähentää ylinopeussakon ja sitä kautta ajokortin menettämisen riskiä.
http://www.caranddriver.com/columns/patrick-bedard-the-asl-button-push-it-and-let-big-brother-drive-column
http://support.volvocars.com/en-CA/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=v526t8hbat&my=2016&sw=15w46&article=9c40c201b845f279c0a801511658f5bd
Lexus autoissa ASL näyttää tarkoittavan stereoiden automaattista äänentason säätöä. Se ei taida ylinopeussakolta pelastaa.
Itse asiassa voisin olla valmis maksamaan jonkin verran saadakseni tuollaisen nopeudensäätöjärjestelmän autooni ainakin viimeistään siinä vaiheessa, kun seuraava ylinopeussakko merkitsee ajokortin menettämistä. Vanhoihin autoihin järjestelmiä ei oletettavasti kuitenkaan saa.
Nykyisin eräisiin kalliimman luokan autoihin asennettavat järjestelmät lukevat liikennemerkkejä. Näiden järjestelmien apuna voisi olla satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, koska nopeusrajoitusmerkit voivat olla lumen peitossa. Joissakin liikennetilanteissa, esimerkiksi toisen auton tullessa vastaan kirkkailla valoilla pimeään aikaan, ne eivät ehkä myöskään näy. Liikennemerkkeihin voisi kenties tulevaisuudessa sijoittaa jonkinlaisen anturin tai heijastimen, joka mahdollistaisi niiden havainnoinnin teknisin keinoin.
Niillä, jotka kannattavat maanteiden gestapo-meininkiä joko sen itsensä takia tai sen tuomien tulojen takia, alkaa olla tuli hännän alla. Automaattiset järjestelmät tulevat vääjäämättä liikenteeseen, ja niiden mukana käsite ”ylinopeus” siirtyy vähitellen historiaan. Se mainitaan ehkä tulevaisuuden historiikeissa omituisena autoilun ensimmäisen vuosisadan piirteenä, josta päästiin eroon, kun yleiset asenteet kypsyivät. Valtio huomasi, että tuloja saa muutenkin kuin ihmisiä sakottamalla. Ja media huomasi, on muitakin myyviä aiheita kuin iänikuiset sakkorysät ja ylinopeuskäryt. Ja poliisi huomasi, että on muitakin tapoja viihdyttää itseään kuin kirjoittaa ylinopeussakkoja pelosta vapiseville autoilijoille. En tiedä, minkä uuden elämäntehtävän foorumeiden ylinopeusprofeetat itselleen valitsevat, mutta ei se kiinnostakaan.
Edellä kuvattu aika on tulossa, mutta se ei ole vielä. Nyt eletään kuin viimeistä päivää ja yritetään ottaa ylinopeuksista irti kaikki hyöty, mitä vielä pystytään. Sakkojen summia korotettiin, jotta mahdollisimman paljon rahaa ehdittäisiin kerätä niin kauan kuin se on mahdollista. Ehdotus autojen satelliittiseurannastakin taisi olla osa samaa ajatusta, eli miten liikennerikkeet muutettaisiin sakkorahaksi.