VW-huijaus?

14 kommenttia

Kertokaapa viisaammat minulle mitä VW hyötyy huijauksestaan. Autohan kuitenkin liikkuisi myös normaaliajossa testiasetuksillakin.

Autotekniikan maallikkona voisin kuvitella, että huijauksella on positiivista merkitystä kulutukseen normaaliliikenteessä. Tai siten on pystytty säästämään valmistuskustannuksissa, kun on voitu valmistaa ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen moottori ilman urean käyttöä.

  
  • Niin, ja mistä saa vaihdettua tuon nimimerkin? Lukija kun on vähän turhan laaja-alainen.

      
  • Olisikohan kysymys tästä. "HS Tavallisessa ajossa tietyt päästöt saattoivat olla jopa 40-kertaiset sallittuun rajaan verrattuna."

      
  • Oma veikkaukseni on seuraavanlainen:
    Saksalainen ekonomi havaitsi intialaiselle koodarille maksettavan palkan olevan pienempi kuin saksalaiselle R&D-puolen insinöörille. Ekonomi teki kustannuslaskelman, riskianalyysin, piti YT:t R&D-puolen insinöörille sekä esitteli tulokset esimiesportaalle. Tämän jälkeen tuote lähti painoon...

      
  • Quu: Olisikohan kysymys tästä. “HS Tavallisessa ajossa tietyt päästöt saattoivat olla jopa 40-kertaiset sallittuun rajaan verrattuna.”

    Ai että VW tavoitteli 40 kertaisia (typenoksidi)päästöjä päästörajoihin nähden?

    Tuskinpa vain.

    VW on tietysti aikanaan Hitlerin perustama autoyhtiö, ja natseilla oli tunnetusti antipatioita Amerikkalaisia kohtaan. Mutta, pitää kyllä olla aikamoinen salaliittoteoreetikko, jos kuvittelee että tehtaan tavoitteena olisi vahingoittaa ihmisten terveyttä ylisuurilla päästöillä.

      
  • Tämän aiheen aloitus pitäisi olla näin: Volkswagen huijasi päästömittauksissa USA:ssa. Kuten TM asian toteaa. Siitä pisteet TM:lle, että otti asian melko pian esille eikä lähtenyt linjalle emme noteeraa. Tästähän on TM:aa usein syytetty ettei lehti noteeraa mitenkään VW:n vikoja vaikka niistä on muut lehdet juttuja tehneet. Se että onko tämä päästötulosten manipulointi vain jäävuoren huippu. Ovatko muutkin valmistajat syyllistyneet samaan kuten TM vihjaa jää nähtäväksi. Mielenkiintoista on vielä tietenkin se, että onko Euroopan osalta sama tilanne kuin USA:ssa? Ikävintä tässä on se että muut valmistajat ovat tahtomattaan epäilyksen alaisina kunnes toisin todistetaan. Kyseessä on sen luokan keissi että tämä tullaan selvittämään pohjamutia myöten.

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/volkswagen-huijasi-paastomittauksissa-usassa/

      
  • VW pyrki korjaamaan ongelman muun muassa laajalla takaisinkutsulla viime joulukuussa, mutta ohjelmapäivitykset auttoivat vain hieman. Tämän jälkeen VW myönsi, että autojen moottorinohjausjärjestelmään sisältyy ohjelma, joka tunnistaa auton olevan päästömittauksessa ja säätää asetukset sellaisiksi, että päästömääräykset täyttyvät. Normaalissa ajossa ohjelma ohitetaan.

      
  • Paha takaisku volkkarille juuri kun meinasi päästä Toyotan tasolle myynnissä. Suomessahan volkkarilla ei ole enää mitään mahdollisuuksia kun uusi Auris ja Avensis tuli markkinoille sekä vielä kun uusi Prius tulee jakoon.

      
  • Tässä jotain epäilyä huijauksen syystä:

    "Yhdysvaltain ympäristöviranomainen – Environment Protection Agency, EPA – syyttää Volkswagenin käyttäneen järjestelmää, joka tuottaa päästömittauksiin eri tulokset kuin normaalissa ajossa.

    – Luultavasti kyseessä on semmoinen tilanne, että ohjausohjelma, jolla saadaan päästöt niin alas kuin tarvitaan, silloin se moottori todennäköisesti kuluttaa polttoainetta ja reagenssia selvästi enemmän kuin normaalitilassa.

    – Kyse on siitä, että auto rakennettuna niin tiukkoihin rajoihin kuin mitä Yhdysvalloissa on, olisi epätaloudellinen. Tässä on nyt ilmeisesti pelattu rulettia, että jäädäänkö kiinni vai ei. En yhtään tiedä, millaista teknologiaa tässä on käytetty.

    Euroopassa päästöraja on tiukentunut vasta äskettäin. Siksi Laurikko epäilee, että jos Yhdysvalloissa epäilynalaisia autoja olisi myyty Euroopassa, ne olisi tuotu markkinoille vasta aivan viime aikoina."

    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/117336-suomalaisarvio-volkswagenista-pelattu-rulettia

      
  • Vilkaiskaapa tm 15/12 Kymmenen auton CO2 päästöt. VAG groupin ainut edustaja Skoda Octavia 1.6 TDI koneella oli ainut jonka NOx päästöt olivat testipenkissä kunnossa...

      
  • Niin...

    Olihan noiden 11 miljoonan muunkin Volkswagen Groupin tuotteen NOx-päästöt testipenkissä kunnossa.

    Vai mitä yritit kertoa?

      
  • Vilkaiskaapa tm 15/12 Kymmenen auton CO2 päästöt. VAG groupin ainut edustaja Skoda Octavia 1.6 TDI koneella oli ainut jonka NOx päästöt olivat testipenkissä kunnossa…

    ...kun konepelti oli auki.

      
  • Näyttää vahvasti siltä että VW-konsernin autoissa ( Audi, VW, Seat ja Skoda) on ainoastaan tuo huijausohjelmisto käytössä. Muut autonvalmistajat eivät ole tuon kaltaiseen huijaukseen nähtävästi syyllistyneet. Ainakin BMW ja MB ovat tuon jo kieltäneet heti jupakan alussa. Näyttää siltä että ahneudella ja voitontavoittelulla jopa huijauksen keinoin ei ole VW-konsernissa ollut mitään rajaa.

    Lukija. Konepelti auki ei TM-testaajat havainneet mitään poikkeavaa, joten insinöörit VW:lla olettivat ettei kukaan testaa autoja konepelti kiinni. Ainakin BMW ja MB dieseleissä on urearuiskutus joten laillisestikin voi pärjätä jos vain haluaa. USA:n testeissä konepelti kiinni meni BMW X5 testistä ainoana läpi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit