Tänään on julkaistu A-katsastuksen tilastot hylkäyksistä. Erot ovat isoja ja ainakin kärki näyttäisi olevan japanilaisten ja saksalaisten (paitsi pari pakua hännillä) käsissä. Keskustelun pohjaksi voisi tähän laittaa Top10 ja Bottom10 alle 3-vuotiaat/hylkäysprosentti:
Top10:
Bottom10:
VOLVO, V60 6,91 %
KIA, SPORTAGE 7,46 %
PEUGEOT, 206 7,82 %
VOLVO, S60 7,86 %
HYUNDAI, I40 7,91 %
HYUNDAI, IX35 8,40 %
KIA, VENGA 8,44 %
VOLVO, V70 8,98 %
CITROEN, C5 10,99 %
MERCEDES-BENZ, SPRINTER 14,63 %
VOLKSWAGEN, KOMBI 20,79 %
Hylkäystilaston alle 3-vuotiaiden kaksi viimeistä ovat aivan omilla luvuillaan, mutta mitä on tapahtunut Volvon luotettavuudelle? Audi, BMW, MB ja Volvo ovat tunnetusti autoja joilla ajetaan paljon, muttta se ei selitä Volvon kohdalla ihan kaikkea. Kolme Volvoa kymmenen viimeisimmän joukossa.
Autojen huoltojen laiminlyönti on yksi syy suuriin hylkäysprosentteihin merkillä kuin merkillä. Hylkäysprosenteissa on mukana renkaat, joita paljon ajetuilla autoilla ei aina vaihdeta ajoissa. Lisäksi WhatCar-nimimerkin saksalaisten autojen fanituksessa on otettu tarkoitushakuinen bottom10 nimenomaan Volvon dissaukseen. Tuossa 3 vuotta vanhoissa bottom10 listassa muuten V60 edeltävällä sijalla on BMW X3 ja kolme pykälää siitä BMW 5-sarja, muutama sija ylempänä on M-B E-sarja, A-sarja, C-sarja ja B-sarja.
Kannattaa vilkaista myös 5- ja 6-vuotiaiden katsastuslistan bottom10, joissa on molemmissa BMW 5-sarja, 7-vuotiaiden listalla taas on bottom10:ssa MB E-sarja. Näistä katsastustilastoista voi ottaa otoksia aika tavalla sen mukaan mitä merkkiä haluaa dissata.
https://www.a-katsastus.fi/vikatilasto
tracktest: Hylkäystilaston alle 3-vuotiaiden kaksi viimeistä ovat aivan omilla luvuillaan, mutta mitä on tapahtunut Volvon luotettavuudelle?
Nyt kun kerroit, niin siltähän tuo näyttää, todella silmiinpistävää, 30% häntäpäästä Volvoja? Dissauksesta ei ole kyse, jos joku sen niin tukitsi, olen pahoillani. Itse en niinkään seuraa Volvoa vaan Saksan merkkejä.
Mutta miksi näin? Ilmeisesti Volvon mallit S/V60 ja V70 ovat melko haavoittuvaisia. Onkohan kyseessä sitten joku sama vika, esim. pallonivel tms., koska voihan auto muutoin olla ihan ok mutta joku paikka ja sama paikka vaan aina krakaa?
A-utoilija en lähtenyt dissaamaan yllätyin vain tuosta alle 3-vuotiaiden listasta. On totta, että mainitsemillani merkeillä ajetaan todella paljon ja vikoja joita autoista löytyy on melkoinen kirjo merkistä riippumatta. Huoltojen laiminlyönti on aina mahdollista, mutta pidemmän päälle täysin järjetöntä ajoi sitten uudella tai käytetyllä.
Omalta osaltani voin todeta pitkän kokemukseni BMW 5-sarjalla eri malleilla tyyppiviat on tullut tutuiksi, mutta kun tietäää tämän on ne helppo huolossa ennakoida vaihtamalla kuluneet tukivarret ja koiranluut uusiin. Laadukkailla osilla on tosin merkitystä näiden kestoon. Näin on homma toiminut eikä ainuttakaan hylkyä ole autoni vuosien varrella saaneet. Facelift malleissa mitä itse olen suosinut on yleensä nämä yleiset tyyppiviat jokseenkin saatu minimoitua. Tuo että BMW:n alusta on sellainen kuin se on johtuu pitkälti siitä, että insinöörit tavoittelevat täydellistä ajettavuutta. Ja ovat siinä kyllä onnistuneet niin hyvin, että ei voi kuin kehua tätä kyseistä ominaisuutta.
WhatCar puhut asiaa en tiedä miten A-utoilija näkee selvän asian mikä pistää silmään dissauksena.
Turha tuijottaa sijoituksiin. Kärkikymmeniköllä on ajettu keskimääräistä vähemmän eli noin 40 Mm (kolmivuotiaiden lista). Omilla prosenteillaan olevat kasi peränpitäjää ovat sitten takseja, joilla on ajettu 180 Mm eli vuosittain enemmän kuin kolmessa vuodessa noilla kärkipään autoilla. Sinänsä itselleni on melkolailla sama, onko auton sjoitus tuolla listalla ensimmäinen vai esimerkiksi kolmanneksi viimeinen. Jos nyt joka kymmenes kolmivuotias autoni sattuisi pomppaamaan katsastuksessa, niin eipä siitä vielä tarvitsisi mieltänsä pahoittaa.
Jos ääripäiden väliltä nostetaan pyödälle joku parin prosentin ero, niin itse haluaisin kuulla sen, että mikä merkitys on sillä, että joka viideskymmenes kerta säästyy uusintanäytöltä kolmivuotiasta autoaan katsastaessa? Keskimäärin elämä ei riitä siihen, että pääsisi nostamaan täysimääräisenä tuon onnenpotkun.
7 vuotta vanhoissa autoissa hylätään BMW 5 - sarjasta 13,56 prosenttia Mersu E - sarjasta 25,06 prosenttia eli viat lisääntyy paljon iän myötä.
TOYOTA, PRIUS 2,86 %
SUZUKI, SWIFT 3,42 %
FORD, FUSION 3,97 %
TOYOTA, AURIS 4,03 %
TOYOTA, COROLLA 4,10 %
VOLKSWAGEN, TIGUAN 4,29 %
VOLVO, XC70 4,49 %
HONDA, JAZZ 4,72 %
AUDI, A5 5,00 %
TOYOTA, AVENSIS 5,07 %
TOYOTA, LAND CRUISER 5,26 %
MITSUBISHI, COLT 5,56 %
VOLKSWAGEN, GOLF 5,58 %
TOYOTA, YARIS 5,71 %
NISSAN, MICRA 5,83 %
MINI, COOPER 5,88 %
FORD, FIESTA 5,93 %
AUDI, A6 5,98 %
VOLKSWAGEN, CADDY 6,02 %
KIA, SPORTAGE 6,50 %
SKODA, OCTAVIA 6,63 %
VOLVO, C30 6,82 %
TOYOTA, AYGO 6,87 %
VOLKSWAGEN, PASSAT 7,12 %
AUDI, A4 7,28 %
SEAT, ALTEA 7,30 %
VOLKSWAGEN, JETTA 7,36 %
VOLVO, S40 7,53 %
AUDI, A3 7,63 %
HYUNDAI, GETZ 7,71 %
HONDA, ACCORD 7,84 %
VOLKSWAGEN, TOURAN 7,96 %
MAZDA, MAZDA6 8,31 %
SKODA, SUPERB 8,39 %
MITSUBISHI, LANCER 8,51 %
SEAT, LEON 8,64 %
SUZUKI, SX4 8,73 %
SUBARU, LEGACY 9,32 %
BMW, X5 9,43 %
HONDA, CR-V 9,45 %
CITROEN, C3 9,50 %
SKODA, ROOMSTER 9,62 %
RENAULT, LAGUNA 9,70 %
SKODA, FABIA 10,09 %
PEUGEOT, 407 10,31 %
VOLVO, V70 10,58 %
VOLVO, V50 10,79 %
FORD, MONDEO 10,83 %
VOLKSWAGEN, POLO 10,95 %
HONDA, CIVIC 10,95 %
MAZDA, MAZDA3 11,31 %
BMW, 1-sarja 11,76 %
MERCEDES-BENZ, A-sarja 11,93 %
CITROEN, C2 12,07 %
MITSUBISHI, OUTLANDER 12,23 %
OPEL, ASTRA 12,27 %
NISSAN, X-TRAIL 12,32 %
VOLVO, S60 12,34 %
FIAT, LINEA 12,44 %
VOLVO, S80 12,66 %
TOYOTA, RAV4 12,97 %
MERCEDES-BENZ, C-sarja 12,97 %
BMW, 5-sarja 13,46 %
MAZDA, MAZDA2 13,53 %
NISSAN, NOTE 13,57 %
PEUGEOT, 308 13,59 %
BMW, 3-sarja 13,76 %
SAAB, 42438 14,03 %
SUBARU, FORESTER 14,08 %
FIAT, PUNTO 14,37 %
NISSAN, QASHQAI 14,91 %
OPEL, CORSA 14,95 %
CITROEN, C5 15,99 %
MERCEDES-BENZ, B-sarja 16,54 %
OPEL, VECTRA 17,00 %
KIA, CEED 17,27 %
FORD, FOCUS 17,28 %
DODGE, AVENGER 17,31 %
CITROEN, C4 17,77 %
PEUGEOT, 207 17,82 %
FORD, S-MAX 18,32 %
NISSAN, TIIDA 18,72 %
MERCEDES-BENZ, SPRINTER 19,20 %
CITROEN, XSARA 19,26 %
RENAULT, MEGANE 20,55 %
OPEL, ZAFIRA 22,37 %
VOLKSWAGEN, TRANSPORTER 23,13 %
FIAT, BRAVO 23,40 %
MERCEDES-BENZ, E-sarja 25,06 %
PEUGEOT, 307 26,18 %
RENAULT, CLIO 27,40 %
MAZDA, MAZDA5 27,42 %
DODGE, CALIBER 44,35 %
Lähde: A-Katsastus
NHB, no on tuossa ääripäiden välillä eroa vähän enemmän kuin "pari prosenttia. Siis 1-tila = 0% ja viimeinen sija 20,79% hylky, siis lähes 21% on ero.
Totta näin mrse. Ajokilometrit lisääntyy mainitsemissasi BMW 5-sarjassa ja MB E-sarjassa myös melkoisesti.
Itse asiassa vikaisuus tuntuu alkavan jo 6 - vuotiaissa autoissa, E - sarjaa hylätään 11 prosenttia ja 5 - sarjaa 16 prosenttia. Volvossa ei näytä olevan samaa vikatrendiä.
VOLKSWAGEN, TIGUAN 1,07 %
TOYOTA, VERSO 2,07 %
TOYOTA, AURIS 2,54 %
TOYOTA, AVENSIS 2,82 %
VOLKSWAGEN, JETTA 2,92 %
VOLVO, XC60 3,48 %
TOYOTA, YARIS 3,48 %
HONDA, JAZZ 3,60 %
AUDI, A4 3,65 %
VOLKSWAGEN, GOLF 3,79 %
TOYOTA, URBAN CRUISER 3,94 %
AUDI, A3 3,96 %
AUDI, Q5 4,03 %
TOYOTA, COROLLA 4,13 %
SKODA, OCTAVIA 4,29 %
TOYOTA, RAV4 4,44 %
TOYOTA, PRIUS 4,50 %
VOLKSWAGEN, POLO 4,57 %
VOLKSWAGEN, PASSAT 4,77 %
HONDA, CIVIC 4,84 %
TOYOTA, AYGO 5,00 %
VOLVO, S40 5,08 %
HONDA, ACCORD 5,24 %
AUDI, A6 5,37 %
MAZDA, MAZDA3 5,51 %
SKODA, SUPERB 5,79 %
OPEL, ASTRA 5,83 %
FIAT, LINEA 5,88 %
MERCEDES-BENZ, A-sarja 5,99 %
VOLVO, S80 6,02 %
SKODA, FABIA 6,15 %
MERCEDES-BENZ, C-sarja 6,22 %
SUBARU, LEGACY 6,73 %
BMW, 3-sarja 6,75 %
VOLVO, V70 6,76 %
OPEL, INSIGNIA 6,84 %
NISSAN, QASHQAI 7,24 %
VOLKSWAGEN, TOURAN 7,32 %
FORD, MONDEO 7,44 %
HONDA, CR-V 7,53 %
FORD, S-MAX 7,69 %
VOLVO, V50 7,83 %
MAZDA, MAZDA6 7,86 %
FORD, FUSION 7,96 %
PEUGEOT, 407 8,40 %
FORD, FOCUS 8,96 %
VOLKSWAGEN, CADDY 9,03 %
KIA, CEED 9,77 %
FORD, KA 9,85 %
SAAB, 42438 9,91 %
RENAULT, MEGANE 9,92 %
FORD, FIESTA 10,09 %
PEUGEOT, 308 10,40 %
MERCEDES-BENZ, E-sarja 10,74 %
HYUNDAI, I20 10,75 %
NISSAN, TIIDA 12,16 %
PEUGEOT, 207 12,30 %
NISSAN, QASHQAI+2 12,82 %
NISSAN, NOTE 12,90 %
BMW, 1-sarja 13,17 %
CHEVROLET, AVEO 13,70 %
FIAT, PUNTO 14,04 %
PEUGEOT, 3008 14,10 %
CITROEN, C3 14,79 %
CITROEN, C4 15,23 %
CITROEN, C5 15,32 %
SUBARU, FORESTER 15,34 %
BMW, 5-sarja 15,53 %
RENAULT, CLIO 15,91 %
MERCEDES-BENZ, SPRINTER 20,54 %
VOLKSWAGEN, TRANSPORTER 21,64 %
DODGE, JOURNEY 30,84 %
Lähde: A-Katsastus
Ajetut kilometrit näyttelee tässä ratkaisevaa osaa. Toki voi aina puhua ikuisuuskysymyksestä miten auton omistajat huollattavat autojaan silläkin on oma merkityksensä. Jos joku kuvittelee, että joku merkki tarvitsee vähemmän huoltoa kuin toinen ollaan auttamatta väärällä tiellä.
Ja jos tutkitaan viisi vuotta vanhoja, niin 5 - sarjan hylkäysprosentti on jo 12,34 %. Ilmeisesti tässä avauksessa haluttiin peitellä tätä vikaantumista ottamalla vertailuun vain 3 vuotta vanhat autot. Hyvä yritys sinänsä.
TOYOTA, LAND CRUISER 0,00 %
AUDI, Q5 0,00 %
AUDI, A4 1,83 %
TOYOTA, AURIS 1,88 %
AUDI, A3 2,10 %
MAZDA, MAZDA6 2,36 %
MAZDA, MAZDA3 2,37 %
VOLVO, XC60 2,39 %
SKODA, YETI 2,43 %
TOYOTA, VERSO 2,60 %
HONDA, CR-V 2,82 %
SKODA, FABIA 2,84 %
TOYOTA, AVENSIS 2,93 %
FORD, C-MAX 2,94 %
TOYOTA, COROLLA 3,03 %
VOLKSWAGEN, TIGUAN 3,07 %
TOYOTA, URBAN CRUISER 3,23 %
AUDI, A6 3,24 %
AUDI, A5 3,24 %
TOYOTA, YARIS 3,24 %
BMW, 1-sarja 3,43 %
SKODA, OCTAVIA 3,52 %
VOLVO, S60 3,60 %
BMW, 3-sarja 3,67 %
FORD, FOCUS 3,98 %
SEAT, LEON 4,00 %
SEAT, IBIZA 4,00 %
TOYOTA, PRIUS 4,02 %
MERCEDES-BENZ, A-sarja 4,05 %
VOLVO, S80 4,20 %
FORD, FUSION 4,24 %
NISSAN, QASHQAI 4,32 %
OPEL, INSIGNIA 4,33 %
NISSAN, TIIDA 4,35 %
HONDA, ACCORD 4,35 %
MERCEDES-BENZ, B-sarja 4,46 %
SKODA, SUPERB 4,69 %
VOLKSWAGEN, PASSAT 4,69 %
NISSAN, MICRA 4,72 %
VOLKSWAGEN, GOLF 4,74 %
VOLVO, V50 4,75 %
CITROEN, C1 4,76 %
VOLKSWAGEN, POLO 4,80 %
MERCEDES-BENZ, C-sarja 4,95 %
HONDA, CIVIC 5,17 %
TOYOTA, AYGO 5,26 %
SUBARU, LEGACY 5,37 %
VOLKSWAGEN, JETTA 5,83 %
OPEL, ASTRA 6,02 %
FORD, MONDEO 6,07 %
VOLVO, S40 6,10 %
BMW, X1 6,47 %
PEUGEOT, 206 6,51 %
VOLKSWAGEN, TOURAN 6,90 %
MERCEDES-BENZ, E-sarja 6,96 %
VOLVO, V70 7,06 %
SUBARU, FORESTER 7,45 %
PEUGEOT, 207 7,46 %
TOYOTA, RAV4 7,75 %
HYUNDAI, I20 7,86 %
HONDA, JAZZ 7,89 %
RENAULT, MEGANE 8,30 %
NISSAN, NOTE 8,67 %
FORD, S-MAX 8,72 %
CITROEN, C3 8,97 %
NISSAN, QASHQAI+2 9,55 %
CITROEN, C4 10,58 %
SUZUKI, SX4 10,84 %
OPEL, CORSA 10,87 %
PEUGEOT, 308 10,89 %
FORD, FIESTA 11,43 %
KIA, CEED 11,62 %
FIAT, PUNTO 11,70 %
VOLKSWAGEN, CADDY 12,03 %
BMW, 5-sarja 12,34 %
CITROEN, C5 14,53 %
CHEVROLET, CRUZE 15,12 %
PEUGEOT, 3008 15,50 %
RENAULT, CLIO 17,48 %
PEUGEOT, 5008 18,06 %
MERCEDES-BENZ, SPRINTER 19,83 %
VOLKSWAGEN, KOMBI 19,87 %
Lähde: A-Katsastus
Tuskin peiteltiin mitään. On vain erikoista, että Volvon uudehkot autot ovat listan hännillä. Täytyy tuoda esiin nämä autolla ajetut kilometrit ja niiden merkitys, kun on niitä jotka eivät ymmärrrä tätä tärkeää asiaa vaan tuijottavat vain lukuja. Eikä tuo luku ole iso viisi vuotialla autoilla on ajettu selvästi enemmän kuin kolme vuotiaalla joten turhaan aloit mrse dissaamaan nyt tässä BMW:tä. Eipä silti keskustellaan vaan aiheesta, kun pysytään asiallisella linjalla.
tracktest "WhatCar puhut asiaa en tiedä miten A-utoilija näkee selvän asian mikä pistää silmään dissauksena."
Kun nyt kerran ihmettelet mikä pistää silmään dissauksena, niin voin vastata.
Taitaa tämän ketjun aloittaja olla nimimerkkien: Experience, Heinzman, XWD perillinen eli nuo nimimerkit, joiden takana oli sama henkilö olivat aiemmin palstan Volvon ykkös-dissaajia ja samaan aikaan hyvin näkyvää saksalaisten premiumien fanittamista. WhatCar on nyt pysynyt asialinjalla noihin em. nimimerkkeihin verrattuna, mutta tässä ketjussa paljasti itsensä. Olenkin ihmetellyt minne ennen niin aktiivinen kirjoittaja on palstalta hävinnyt.
A-utoilija en pysty tuohon epäilykseen ottamaan kantaa kun en ole Volvon keskusteluissa itse nähnyt dissausta. Epäkohdista ja ongelmista täytyy pystyä keskustelemaan ilman kiihkoa. Ja jos joku rupeaa jauhamaan kaikenlaista keksittyä shittiä niin siihen pitää puuttua heti. Nyt mielestäni ollaan kaikki suhteellisen asiallisella tavalla liikkeellä.
"Tuskin peiteltiin mitään. On vain erikoista, että Volvon uudehkot autot ovat listan hännillä. Täytyy tuoda esiin nämä autolla ajetut kilometrit ja niiden merkitys, kun on niitä jotka eivät ymmärrrä tätä tärkeää asiaa vaan tuijottavat vain lukuja. Eikä tuo luku ole iso viisi vuotialla autoilla on ajettu selvästi enemmän kuin kolme vuotiaalla joten turhaan aloit mrse dissaamaan nyt tässä BMW:tä. Eipä silti keskustellaan vaan aiheesta, kun pysytään asiallisella linjalla."
Tracktest, todistustaakka on sinulla taikka tällä toisella paskanpuhujalla WhatCarilla.
Olen esittänyt että esimerkiksi 5 - sarja vikaantuu katsastustilastojen valossa nopeammin kuin esimerksi Volvo V70 iän myötä sekä myös tarkistanut etteivät 5 - sarjan ajokilometrit ole mitenkään liialliset. Joten selityksiä kaivataan.
Miten tämän asian pystyy selittämään kuin vain omalta kohdaltani sillä omat 5-sarjan BMW:ni eivät katsastuksessa ole koskaan saaneet hylkäystä. Jos nyt A-utoilija epäilee WhatCaria joksikin muuksi niin mrse epäilys alkaa olla yhtä vahva sinun kohdalla. Trollaatko itse kun dissaat BMW:tä noin selvästi alusta alkaen.
mrse: "Tracktest, todistustaakka on sinulla taikka tällä toisella paskanpuhujalla WhatCarilla."
Tämä osoittaa vahvasti, että sinä et ole asiallisella tavalla kekustelussa mukana. Solvauksella ei täällä pitkälle pötkitä. En jatka tämäntyylistä keskustelua, kun et näköjään lue tai ymmärrä mitä kommenteissani olen BMW 5-sarjasta tuonut esiin.
"NHB, no on tuossa ääripäiden välillä eroa vähän enemmän kuin ”pari prosenttia. Siis 1-tila = 0% ja viimeinen sija 20,79% hylky, siis lähes 21% on ero."
Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin ääripäiden väliin jäävää harmaata massaa. Esimerkiksi Mitsubishi Outlander 2,00 % sijalla 34 ja Mercedes A-Klasse 4,00 % sijalla 70. Ero sijoituksissa huima ja tuon eron merkitys hyvin todennäköisesti nolla yhden ihmiselämän aikana.
.
Tämän ajattelin omalta kohdaltani tuoda vielä esiin koska tämä perustuu kokemukseen. BMW 5-sarja on laadukas ja kestävä auto ja tämä perustuu pitkälliseen kokemukseen. Oma mottoni on, tee perusteellinen huolto joka vuosi niin ongelmia ei ole. Näin pääset nauttimaan niistä ominaisuuksista mistä BMW-5-sarja parhaiten tunnetaan. BMW:n alustassa on helposti vikaantuvia niveliä ja puslia paljon tämä johtuu siitä, että ajettavuutta viedään tasolle jonka kaikki BMW:llä ajaneet tietävät, tunnokas ja tarkka ohjaus on BMW:n tunnetuin asia. Alustan ollessa kunnossa ajettavuus on paras mahdollinen, tästä se lause ajamisen ilo on peräisin. Unohtamatta laadukkuutta ja turvallisuutta tätä listaa voisi jatkaa...
Totuuden nimessä mrse kerro nyt mikä nimimerkki sinulla oli ennen, kuin otit tuon käyttöön? Solvauksesi ja tuo tyylisi on jotenkin tuttulla tavalla tunnistettavaa.
"Totuuden nimessä mrse kerro nyt mikä nimimerkki sinulla oli ennen, kuin otit tuon käyttöön?Solvauksesi ja tuo tyylisi jotenkin tuttulla tavalla tunnistettavaa."
Taisi olla Mrs Experience tuo aiempi nimimerkki.
No totta näyttää olevan Volvon V/S 60:n tuoreiden vuosimallien hylkääminen. Enkä dissaa, kun meidän pihalla näkyy olevan yksi tuommoinenkin... Meni kylläkin läpi katsastuksesta ilman mitään vikoja. Kysymys kuuluu, onko kyseisten Volvojen joukossa jokin malli tai vaikka moottoriversio, jotka reppaavat säännönmukaisesti katsastuksen ? Vai onko joukossa joilakin vuosiluvuilla vaikka jonkin alihankkijan osat (vaikkapa raidetangonpäät..), jotka ei kestä normaalisti ? Muutoin Volvojen osalta on varmaankin kilometreihin suhteutettuna mennyt melko normaalisti. Kuriositeettina aiheeseen, että Volvojen osalta ei mene näissä uudemmissa ainakaan valmistusmaan mukaisesti "oletetulla tavalla", kun muistaakseni nimenomaan V/S 60 on tehty Ruotsissa ja vaikkapa XC60 ei.
MB ja BMW osalta ei ole uudemmissa samanlaista "kuoppaa", mutta kilometrien ja iän kartuttua näyttää prosentit nousevan kohtuu paljon. Otaksun, että esim. Volvon V70/S80, BMW 5-sarja ja MB E-sarja on niitä autoja, joilla ajetaan vuosittain keskivertoa runsaammin- muutkin kuin taksissa olevat. En tiedä onko E-sarjan uusimmat muuttuneet (taksimiesten tietotoimiston mukaan kyllä), mutta jokunen vuosi sitten 50 tkm ajettu auto ei mennyt katsastuksesta läpi, repullinen niveliä uusiksi. Ja sama homma oli vuosituhannen alkupäässä Volvollakin. BMW:n osalta taisi Tractest mainita "koiranluut", mutta on siellä alustassa BMW miesten mukaan ollut jokunen muukin osa, joka ei tunnu kestävän oletettuja ajomääriä. Otaksutaan kaikkien merkkien osalta, että ajotyyli on sama ?
Audi on näiden tilastojen valossa pärjännyt todella hyvin. Mutta lohdutukseksi meille muille, kaikkihan ei näy katsastustilastoissa...
Onpa mielenkiintoista. Laitat A-katsastuksen tilaston, joka sama lista julkaistiin Ilta-julkaisuissa ja saat tonnin p----aa niskaan ??? En ole sanallakaan maininnut Volvosta, tässä aloituksessa oli top10 ja häntä10 -listaus. Ja ottamatta kantaa muuhun kuin top10:iin valmistusmaan suhteen. Samaan malliin näitä on monissa medioissa julkaistu. Merkeistä en yhtäkään maininnut.
En lähde puhumaan peetä nimimerkeistä täällä, voisitte A-utoilija ja mrse vähän miettiä mikä nyt painaa. Liittyykö tama jotenkin teidän henkilökohtaiseen fiilikseen Volvoon?? Varsinkin A-utoilijaa olen pitänyt hyvänä keskustelijana mutta nyt vähän ihmetyttää syytökset? Volvoon en itse tuossa aloituksessa tai otsikossa viitannut mitenkään!
"Onpa mielenkiintoista. Laitat A-katsastuksen tilaston, joka sama lista julkaistiin Ilta-julkaisuissa ja saat tonnin p—-aa niskaan ??? En ole sanallakaan maininnut Volvosta, tässä aloituksessa oli top10 ja häntä10 -listaus. Ja ottamatta kantaa muuhun kuin top10:iin valmistusmaan suhteen. Samaan malliin näitä on monissa medioissa julkaistu. Merkeistä en yhtäkään maininnut.
En lähde puhumaan peetä nimimerkeistä täällä, voisitte A-utoilija ja mrse vähän miettiä mikä nyt painaa. Liittyykö tama jotenkin teidän henkilökohtaiseen fiilikseen Volvoon?? Volvoon en tuossa aloituksessa tai otsikossa viitannut mitenkään!"
Totta, on tapahtunut erehdys, tämä seuraava kommentti olikin tracktestin.
"Hylkäystilaston alle 3-vuotiaiden kaksi viimeistä ovat aivan omilla luvuillaan, mutta mitä on tapahtunut Volvon luotettavuudelle? Audi, BMW, MB ja Volvo ovat tunnetusti autoja joilla ajetaan paljon, muttta se ei selitä Volvon kohdalla ihan kaikkea. Kolme Volvoa kymmenen viimeisimmän joukossa."
Tutustuin itse tähän katsastustilastoon Iltasanomat - lehdessä aamulla, ja nimenomaan seurasin sitä kuinka tilasto kehittyy auton vanhetessa. Vanhastaan on katsottu että eurooppalaisten autojen viat lisääntyvät suhteellisesti enemmän autojen vanhetessa verrattuna japseihin. En osaa sanoa miksi Volvot ovat hyvin "edustettuina" alle kolmivuotiaissa autoissa, ja onko tällä mitään merkitystä, kun autojen keski-ikä on Suomessa noin 12 vuotta.
Niin mrse, aikaisemmin jo kirjoitin näin: " Onkohan kyseessä sitten joku sama vika, esim. pallonivel tms., koska voihan auto muutoin olla ihan ok mutta joku paikka ja sama paikka vaan aina krakaa?"
Eli autossa ei tarvi suurempaa vikaa olla, normaali pulliainen ei huomaa jos joku nivel on väljä. Se voi olla syy, pitäisi nähdä tarkemmin miksi Volvoja on hylätty. Autohan voi muutoin olla mitä paras.
Tästä voi itse kukin ilmeisesti tarkistaa auton kilometrimäärät. Itse en saa kännykällä kilometrinäärää auki.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001138489.html
Niin, inspektor70 alatukivarsia ja koiranluita on tullut vaihdettua 50 000-100 000 km:n välein noin karkeasti. Suurin syy näiden rasitukseen ja väleentymiseen on leveät renkaat nykyisessä autossa esimerkiksi kesärenkaat edessä 245/35 R19 ja takana 275/30 R19.
WhatCar pieniä välyksiä ei huomaa ajossa välttämättä missään jos ei kolise joka kuuluu ja sitten katsastuksessa tulee hylsy käteen.
Itse olen Ford S-Maxissa saanut huomautuksen käsijarrusta, kun käsijarru oli löystynyt (9 vuotta vanha auto). Auto piti viedä tältä osin korjaamoon.
Lisäksi tuli huomautus väärästä ajovalon suuntauksesta, mikä nyt ei ole maailman suurin vika, kun tähän on oma säätönappinsa.
Kolmanneksi niin jarrupalat piti vaihtaa.
Jotenka vähän paremmalla ja huolellisemmalla käytöllä olisi ollut vain yksi korjauskohta.
Muilta osin ei autossa ole ollut vikaa, ajettu noin 145.000 km, vaikka automerkin Ford maine ei ole mikään kaksinen ja tuossa katsastustilastossakin prosenttiluvut ovat korkeita.
tracktest: ”Totuuden nimessä mrse kerro nyt mikä nimimerkki sinulla oli ennen, kuin otit tuon käyttöön?Solvauksesi ja tuo tyylisi jotenkin tuttulla tavalla tunnistettavaa.”
mrse: Taisi olla Mrs Experience tuo aiempi nimimerkki.
Tämä on jo aitoa rehellisyyttä. Pitkään en ole täällä ollut mutta tällainen tunnustus on aika harvinaista.