Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä

113 kommenttia
13
  • Nyt minä taas mokasin (nimimerkki hämää)
    Jaaha tässä olikin kyse elämäntavasta eikä säästöistä.

      
  • Tunnistan itseni muutamista Pihistelijän kommenteista. Uutta tai uudehkoa autoa on vaikea perustella rahallisesti oli kulutus mitä tahansa.

    Normilukemilla ajamiseen motivoi "koska mä voin".

    Kun taloudelliseen ajotapaan on tottunut, on siitä vaikea luopua. Miksi ryhtyisin polkemaan moottorin läpi enemmän polttoainetta saamatta sille käytännössä mitään vastinetta?

      
  • "Seatissa on myös jonkinlainen monen kohdan Ecodrive-ajo-opastus, jossa annetaan vinkkejä taloudelliseen ajoon."

    Ei Ecodrive, vaan Ecotrainer.

    (Korjaus).

      
  • Se Ecotrainer on hyvä opastaja.Se ei kuitenkaan tunnu antavan täysiä pisteitä vapaalla rullauksestani. Siinä olen eri mieltä Ecotrainerin kanssa. Se opastaa kuitenkin kaikki perusasiat hyvin. Jos sitä seuraa, jää kulutus alle EU-lukemien.

      
  • Jos automies ei opi xxxxxtuntumalta ilman mittareita manuaalin vaihtamiskohtia on viisainta siirtyä automaattiin ja keskittää katse liikenteenseurantaan.

      
  • Kyllä tuosta vaihtamisen opastuksesta on hyötyä jonkin verran jos ajattelee kulutusta. Auto tuntuu melko laiskalta ja väännöttömältä ajettaessa kutosvaihteella esimerkiksi vähän päälle 60 km/h mutta tästä huolimatta ajotietokone käskee käyttämään kutosvaihdetta. Joten tuo vaihto-opastin on hyvä muistutin. Itse ajattelin alussa että junnaaminen kutosella alhaisissa nopeuksissa olisi jotenkin haitallista ja moottoria rasittavaa.

      
  • Minulle tuli kanssa yllätyksenä kuinka matalilla kierroksilla 1.0 TSI:llä voi ja pitää ajaa. Perstuntuma käski ajaa pienemmällä. Ajotietokoneen hetkellinen kulutus ja vaihto-opastin olivat siinä iso apu. Ainakin ne nopeuttavat oppimista moottorin tavoille. Kun ne muutaman ajokerran jälkeen menevät selkäytimeen, ei näyttöjä tarvitse sen jälkeen enää tuijottaa.

      
  • Epäilen kyllä että jos jatkuvasti ajetaan olemattomilla kierroksilla ja isolla vaihteella, ennemmin tai myöhemmin vaihteisto antaa kuulua itsestään ja säästöstä tulikin ihan jotain muuta.
    Seat ei uutena ole juurikaan halvempi kuin moni kilpailija vaan käytettynä markkinat aika kehnot eli hinta romahtaa.
    Näin ainakin exeon kohdalla.

      
  • Juuri liiansuurella vaihteella ajamalla pätkivät volkkarin bokserin kampiakseleita.
    Miten on nykymoottorienkassa kestääkö ne kun vääntömomentitkin on nousseet huimasti nykymoottoreissa.

      
  • Tuo 1,o tuli tarjolle myös dsg laatikolla ja onko joku verrannut millaisia kierroksia/vaihdetta se käyttää 60km/h?

      
  • Talven tullessa tein havainnon että Atecassa ei voi nostaa tuulilasinpyyhkimiä ylös tuulilasin putsaamista varten, ja kaikki lumi tuntuu pakkautuvan siihen koloon missä pyyhkimet ovat lepoasennossa. Tässä on varmaan kysymys nykyautojen vitsauksesta jossa pyyhkimet on piilotettu tuohon koloon designsyistä. Melko epäkäytännöllistä. Aiemmissa autoissa on pyyhkimet voinut nostaa ylös, nyt ne ovat koko ajan tuossa suojakolossa.

      
  • Tai sitten et vain osaa kytkeä pyyhkimiä huoltoasentoon. Olisi aika erikoista, jos pyyhkimille ei olisi asentoa, jossa ne voi vaihtaa.

      
  • Okei, kiitos neuvosta. Alan etsiä tuota nappulaa. Nykyajan autot ovat kyllä tosi monimutkaisia. Viimeisen 10 vuoden aikana autot ovat muuttuneet todella paljon.

      
  • Eli kun kääntää virrat pois, ja painaa kevyesti pyyhkimien vipua alaspäin, niin pyyhkimet nousevat tuohon huolto-asentoon. Kun taas lähtee ajamaan, ja käyttää pyyhkijän vipua normaalisti, niin pyyhkimet laskeutuvat ala-asentoon ja niitä voidaan käyttää pyyhintään. Melko kätevää sinänsä. Lunta kerääntyy kuitenkin tuohon koloseen aika helposti.

    Toinen muuttunut asia on se että pitkiä valoja ei saa päälle noin vain vaan täytyy olla riittävän hämärää.

      
  • "Toinen muuttunut asia on se että pitkiä valoja ei saa päälle noin vain vaan täytyy olla riittävän hämärää."

    Ja riittävästi nopeutta, ainakin täysautomaattiasennossa.

    Eikö niitä valoja voi kääntää perinteiselle manuaaliohjaukselle, jos löytää tilanteen, jossa mieluummin valitsee käytettävät valot itse?

      
  • "Eikö niitä valoja voi kääntää perinteiselle manuaaliohjaukselle, jos löytää tilanteen, jossa mieluummin valitsee käytettävät valot itse?"

    Kait tämmöinen mahdollisuus on olemassa, pitänee ohjekirjasta taas tutkia.

    Muita ihmeellisyyksiä on että pitää olla turvavyö kiinni jotta Start and Stop - järjestelmä toimisi.

      
  • Seat Atecan kytkin haisee normaalikäytössä. Mitään kytkimen luistatusta en ole harjoittanut.

    Onko tämä nyt sitä VW-laatua vai onko kyse siitä että kytkin haisee ihan vain uutuuttaan ? Onko mahdollisesti syytä huoleen; koskaan ei ole tullut tällaista eteen omistamissani autoissa.

      
  • Jos kytkin ei luista, niin ei se myöskään haise. Vika joko käyttäjässä tai kytkimessä. Edellisten näyttöjen perusteella veikkaisin ensimmäistä.

      
  • Asiaa piti selvittää ilman viisastelua. Kalliilla rahalla ostetun oman auton mahdollisiin vikoihin on suhtauduttava erittäin kriittisesti.

    Kytkin siis haisee ihan normaalikäytössä. Esimerkiksi kun lähdetään liikkelle lumiselta maalta ja autoa yritetään saada liikkeelle pienten lumiesteiden yli. Tällöin on pakko vähän avustaa kytkimellä. Tällainen on tarpeen esimerkiksi lumisilla parkkipaikoilla.

    Toinen esimerkki on kesältä kun ajoin autoa kapeaan autotalliini. Autotalliin ajettaessa on pientä ylämäkeä ja juuri autotallin oven kohdalla on pieni kynnys jonka yli ajettaessa autoa joutuu kytkimellä vähän niinsanotusti heijaamaan. Kyseessä on tarkka paikka ajaa koska tallini on niin kapea. Tällä kohdin on pakko ajaa todella hitaasti.
    Tästä melko vähäisestä kytkimellä heijaamisesta alkaa kytkin haista.

    Väitän siis että kytkin alkaa haista ihan normaalikäytössä. Kytkin on kai käyttämiseksi tarkoitettu ja ihan huolellisesti olen ajanut enkä esimerkiksi pidä jalkaa kytkimellä kun ajelen normaalisti jottei kytkin kuluisi.

    Seat ilmeisesti on tarkoitettu vain tasamaalla käytettäväksi ongelmattomissa liikkeelle lähdöissä.

    Todennäköisesti kytkin alkaa haista myös silloin kun lähdetään liikkeelle peräkärryä vetäen, tätä en ole vielä kokeillut.

      
  • Arvatenkin Atecassa on olematon vääntö ihan tyhjäkäynnin tuntumassa sekä väärin mitoitettu kytkin, joka kestää huonosti kuvailemiasi liikkellelähtöjä.

      
  • Sinänsähän se olisi ideaalista jos aina pääsisi liikkeelle nopealla ja lyhyellä kytkimen nostamisella, ei varmaankaan silloin kytkin haisisikaan yhtään.

    Ei kai voi olla normaalia että kytkin alkaa haista vähäisen "luistatuksen" takia. Onko tällainen vähäinen säätely edes varsinaista kytkimen luistatusta ?

      
  • Mitään kytkimen luistatusta en ole harjoittanut.
    Asiaa piti selvittää ilman viisastelua ... Tällöin on pakko vähän avustaa kytkimellä.
    autoa joutuu kytkimellä vähän niinsanotusti heijaamaan

    Kuten juuri todistit, arvaukseni oli siis täysin oikea, vaikka viisasteluna sitä piditkin.

      
  • "Kuten juuri todistit, arvaukseni oli siis täysin oikea, vaikka viisasteluna sitä piditkin."

    Mikä ihmeen oikea arvaus, tässähän puhutaan ihan normaalista ja tavanomaisesta auton käytöstä ? Kyllä kai auton pitäisi kestää hidasta ryömimistä ahtaaseen autotalliin sentin tai parin korkuisen kynnyksen yli.

    Koskaan en siis ole omistanut autoa, jonka kytkin haisisi tavanomaisessa normaalikäytössä. Sen takia tämä Seatin käytös ihmetyttää. Toinen auto jota ajan on Hyundai Tucson. Se on ihan vastaavassa käytössä kuin Seatkin, myös sillä ajetaan hitaasti tuon autotallin kynnyksen yli. Ja hieman liuuttaen. Hyundain kytkin ei kuitenkaan haise niin kuin Seatissa. Itseäni ihmetyttää se kuinka pienestä rasituksesta tuo kytkin alkaa haista, ehkäpä kytkin on aika heppoista laatua.

    Toki olisi hyvä jos tuo haju olisi vaaratonta, vailla insinöörin tietämystä tähän on kuitenkin vaikea ottaa kantaa.

      
  • Googlasin vähän aihetta Tekniikan Maailman keskustelupalstalta, ja päivältä 24.11.2005 löytyi tämmöinen kommennti.

    "Jouduin viikonloppuna vekslaamaan mökin pihassa autoa. Koska paikka on rinteessä, niin jouduin käyttämään kytkintä jonkin verran.

    Ilmeisesti kytkimestä alkoi lähteä voimakas palaneen haju. Auto on uudehdo, n 40000 km ajettu VW Polo.

    Onko vaaraa, että kytkin vioittui vai kestävätkö uusien autojen kytkimet ylikuumenemista kuinka hyvin?"

    Tässä esimerkkitapauksessa autoa oli vekslailtu mökin rinteessä jonkin verran. Eli vaikuttaa siltä että kyse oli aika normaalista auton käytöstä, ei mistään tarkoituksellisesta kytkimen luistattamisesta.

    Ja kytkin oli siis alkanut haista voimakkaasti. Kysyjä kysyi että kestävätkö uusien autojen kytkimet tällaista ylikuumenemista.

    Tässä tämä threadi, jossa tosin on vain kuusi viestiä.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t3046/

    Tässä toinen threadi kytkimestä.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t2281/

      
  • Derrick:

    "Toinen auto jota ajan on Hyundai Tucson. Se on ihan vastaavassa käytössä kuin Seatkin, myös sillä ajetaan hitaasti tuon autotallin kynnyksen yli. Ja hieman liuuttaen. Hyundain kytkin ei kuitenkaan haise niin kuin Seatissa. Itseäni ihmetyttää se kuinka pienestä rasituksesta tuo kytkin alkaa haista, ehkäpä kytkin on aika heppoista laatua."

    Kuten juuri todistit, arvaukseni Seat Atecan kytkimen laadusta/mitoituksesta oli siis täysin oikea eli Seat Atecassa on väärin mitoitettu kytkin, joka kestää huonosti kuvailemiasi liikkellelähtöjä.

      
  • Derrick: "Muita ihmeellisyyksiä on että pitää olla turvavyö kiinni jotta Start and Stop – järjestelmä toimisi."

    Se on ihan tietoisesti rakennettu järkevä turvavaruste. Kokeilepa avata kuskin ovi vaikka turvavyötä irrottamatta? Eiköhän myös Seat disabloi S/S:n ja pistä itsensä kiltisti parkkiin, kun huomaa kuljettajan livistävän, ettei auto ei aja tiehensä kuskin istuessa kahvilla?

    Kannattanee ainakin alussa välttää sellaista luistatusta, joka saa kytkimen käryämään havaittavasti. Kitkapinnan lasittumisen vaara on heti tuoreeltaan kärvennettynä suurimmillaan ja heti alkuun koville joutuvat kitkapinnat saattavat mennä yhdellä kovalla lämmityksellä pilalle. AutoBildin jarrujen kuormitustestissä jarrukomponenttien alihankkijan asiantuntija kertoi, että uudet jarrut on syytä lämmittää ensin varovasti muutamaan sataan asteeseen, jonka jälkeen jäähdyttyään ne vasta sietävät täyden nimellislämpötilansa kunnialla.

    Sama AutoBild pyysi myös VW:n lausuntoa Tiguanin jarruista, jotka eivät kestäneet toistuvia jarrutuksia sisältänyttä lämpötestiä. VAG vastasi, että Tiguanilla on pienempien mallien kanssa yhteisest jarruosat monien muiden mallien kanssa, ja samojen jarrujen käyttö pienemmissä Volkkareissa todistaa niiden olevan oikein mitoitetut myös suuremmalle painolle.

    Konsernin autoissa tietenkin käytetään yhteisiä komponentteja, joten ei se täysin mahdotonta ole, että isoimmat mallit vetävät mitoitukset äärirajoilleen, jos yhteiskäyttöiset osat valitaan niihin sinänsä laadukkaisiin komponentteihin pienimmän rasituksen kohdistavien mallien ehdoilla.

    "Autotalliin ajettaessa on pientä ylämäkeä ja juuri autotallin oven kohdalla on pieni kynnys jonka yli ajettaessa autoa joutuu kytkimellä vähän niinsanotusti heijaamaan."

    Mahtuisitko ajamaan etupyörät kynnyksen yli ja sen jälkeen vaikka seis ja varmistamaan etteivät peilit kolahda ovipieleen? Kynnyksen eteen pysähtyessäsi liikkeelle lähtö kynnyksen yli on raskas operaatio. Jos voit heilauttaa etupyörät kynnyksen yli, on jatko kytkimelle selvästi kevyempää.

      
  • Ateca ei Saksassa ole paljonkaan Ibizaa kalliimpi, mutta Suomessa ero on useita tonneja. Tästä voi päätellä, kumpi on enemmän hintansa väärti meillä. Myös Polo on edullinen Suomessa, kun taas Golf ei ole ja T-Roc tuskin tulee olemaan.

      
  • Totta, Saksassa Ibizan ja Atecan hintaero on vain noin 1.900 euroa. Toisaalta taas Seat Aronan hinta on Saksassa vain noin 700 euroa Atecaa halvempi, vaikka kyseessä on Atecaa selvästi pienempi SUV. Ehkä Aronassa maksetaan designistä. Vertailuhinnat katsoin 115 hp koneella ja kuusivaihteisella manuaalilla.

    Suomessa taas 115 hp Style Arona on vastaavaa Atecaa viitisen tonnia halvempi. Aika merkittävä hintaero.

    Vastaavasti esimerkiksi halvin Hyundai Tucson maksaa Suomessa 27.930 euroa (Tucson 1.6 6MT ISG Classic). Atecaa se on noin 20 senttiä pidempi. Tucsonin tavaratilaan saa vaikka polkupyörän. Atecan tavaratila taas ei ole mitenkään kovin hääppöinen.

    Melutaso taas on Tucsonissa korkeampi kuin Atecassa. Perus-infotainment on Tucsonissa huonompi. Kiihtyvyys nollasta sataan menee tasoihin 115 hp Atecan kanssa. Ehkä tuossa Hyundaissa on enemmän ison auton tuntua.

    Mahdollisesti Atecan hinnat Suomessa on haluttu nostaa kilpailijoiden tasolle. Toki kun noihin Saksan hintoihin vertaa niin tällä perusteella Ateca olisi Suomessa ylihinnoiteltu.

    Ilmeisesti Seatilta on vielä tulossa SUV, joka on Atecaa isompi, kiinnostavaa nähdä onko hintaeroa Skoda Kodiaqiin.

      
  • Autoon tuli ilmoitus (siis mittariston kohdalle) siitä ettei "Front Assist" toimi lumi- ja räntämyräkässä. Sinänsä tuo nyt ei ole mikään suuri puute, mutta herää kuitenkin kysymys siitä miten kaiken maailman törmäyksenestojärjestelmät ja autonomisen ajon järjestelmät toimivat Suomen talvessa.

    Lähtökohtaisesti sinänsä tuosta "Front Assistista" ei ole mitään valtavaa hyötyä edes silloin kun se toimii, koska jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa autoa, niin järjestelmä ei edes hälytä äänimerkin muodossa, vaan mittariston infotainmentiin tulee ainoastaan pikkuriikkinen varoituskuvio. Myöskään kyse ei ole automaattijarrutuksesta.

      
  • Lähtökohtaisesti sinänsä tuosta ”Front Assistista” ei ole mitään valtavaa hyötyä edes silloin kun se toimii, koska jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa autoa, niin järjestelmä ei edes hälytä äänimerkin muodossa, vaan mittariston infotainmentiin tulee ainoastaan pikkuriikkinen varoituskuvio. Myöskään kyse ei ole automaattijarrutuksesta.

    Ei se lähellä ajaminen vaan nopea välimatkan vähentyminen. Ensivaiheessahan se Front Assist juurikin vain varoittaa kuljettajaa valolla ja valmistelee jarrut mahdolliseen jarrutukseen. Jos kuljettaja ei reagoi ja välimatka kutistuu, niin sitten vasta seuraa lisää toimenpiteitä. Siinä on taas 6xL:lle taas pureskeltavaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit