Ensinnäkin, niin olen vain kerran saanut näyttööni tuon isomman varoituskuvion, joka alla olevassa mainosvideossa esiintyy punaisena. Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.
Videon perusteella "Front Assist" siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).
Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin. EU muistaakseni haluaa tuon automaattijarrutuksen pakolliseksi kaikkiin autoihin.
Kai tuosta systeemistä sittenkin on hyötyä. Ensimmäisen asteen varoituskuvio tosin on melko pieni tilanteessa jossa ollaan lähestymässä edellä ajavaa autoa.
Lumisateessa Front Assist ei toiminut, onko niin että tutka on poissa pelistä lumi- ja räntäsateessa ? Toki jos on huono keli, niin silloin tuota autojen välistä turvaväliä on lisättävä muutenkin.
Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.
Ja edellisessä viestissä vielä väitit, ettei järjestelmä hälytä äänimerkin muodossa...
Videon perusteella ”Front Assist” siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).
Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin.
Huh. Auttaisiko esimerkiksi pätkä Seatin nettisivuilta?
<
pre>Lisäapu on aina tervetullutta, etenkin arjen kiireissä. Siksi Atecan mukautuva vakionopeussäädin varoittaa sinua, jos autosi ja edessä ajavan ajoneuvon välinen etäisyys pienenee. Jos kuljettaja ei reagoi tähän, Front Assist -järjestelmä hidastaa ajoneuvoa. Jalankulkijoiden suojajärjestelmä Pedestrian Protection havaitsee auton edessä liikkuvat jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti. http://www.seat.fi/carworlds/suv-ateca/safety.html
Automaattijarrutus tulee näköjään kyseeseen kaupunkioloissa, alle kolmenkympin nopeuksissa. Ymmärrettävistä syistä en ole vielä tätä automaattijarrutusta päässyt testaamaan tosioloissa.
Ainakin Seat Atecassa "Front Assist" kuuluu jo halvimpaan varustelutasoon, joka on tuo Reference-varustelu.
Hätäjarrutustehostus (bas) on kuulunut käsittääkseni pakollisiin härveleihin Euroopan markkinoilla jo jonkin aikaa. Ja on siis eri asia kuin automaattinen hätäjarrutus.
Eri merkkien törmäysvaroittimet äänimerkein tai ilman eivät vaikuta bas:in toimintaan
Tehostus aktivoituu jos kaasun noston jälkeen jarrutus alkaa nopeasti.
Tähän ei vaikuta tutkan/kameran huurteisuus tai lumisuus.
Törmäysvaroittimen herkkyyttä on monessa merkissä mahdollista itse säätää omaan ajoon sopivaksi. Mutta jos se tuntuu aina olevan liian herkällä, ehkä ajoa kannattaa rauhoittaa.
"Uusi WLTP-päästönormi astuu voimaan Euroopassa kaikkien myytävien autojen osalta 1.9.2018 ja nykyisin voimassa oleva NEDC-päästönormi lakkaa kaikilta osin. Uuden WLTP-päästönormin myötä autojen ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot vastaavat nykyistä paremmin käytännön ajo-olosuhteita. Näin ollen ilmoitetut kulutus- ja päästötiedot – ja sitä kautta myös hinnat – yleisesti ottaen nousevat, vaikka autojen teknologia säilyisi samana.
Myönnämme SEAT-mallistolle WLTP-hintatakuun 31.8.2018 mennessä tilattuihin autoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että NEDC-päästönormin mukaisena tilattavan, mutta mahdollisesti WLTP-päästönormin mukaisena toimitettavan auton autoverollinen kauppahinta säilyy tilaushetken mukaisena.
Hyundaissa on näin hieno eri renkaiden ilmanpaineen osoitin, Seatista ei tällaista löydy, auto vaan ilmoittaa ei-yksilöidysti että renkaiden paineissa on häikkää. Hyundaihin tulee ilmoitus rengaskohtaisesti. Sinänsä aika tyylikästä.
Rengaspaineiden valvontahan tuli pakolliseksi varusteeksi muistaakseni 2014. Taitaa suurimmassa osassa autoja olla toteutettu ABS-jarruanturointiin liittyvällä pyörintänopeuden valvonnalla, jolloin painearvoja ei saa ulos.
Minustakin paineiden näyttö olisi sivistynyt toteutus, itselläni sellainen oli yhdessä autossa. Nykyisessäkään ei näytetä paineita vaan valvotaan pyörintää.
Kun vaihdetaan talvi/kesärenkaat kumpikin järjestelmä pitää kalibroida, muuten tod. näk. tulee häiriöilmoitus turhaan.
Tuo rengaspainenäyttöhän on ollut ainakin BMW:ssä arkipäivää jo vuosikausia, myös renkaiden lämpötilanäytön osalta. Se on erittäin kätevää rata-ajossakin. Ja jos toisen puolen renkaat ovat esim. auringon paahteesta selvästi lämpimämmät, ei ole mitään syytä laskea niiden paineita samalle tasolle kylmempien renkaiden kanssa.
Joo, minullakin oli rengaspainenäyttö jo vuoden 2005 mallin maasturissa, mutta ehkä renkaiden paineantureiden kustannus on syynä, että tavallisemmin taitaa valvonta olla pyörintänopeuden valvontaan perustuva, jolloin painearvoa ei ole mahdollista näyttää. Tärkeintähän on kuitenkin, että paineita valvotaan. Itselläni on yksi kokemuskin anturoinnin hyödyllisyydestä vuokra-autossa työreissulla, kun asiakkaan luota illalla hotelliin palatessa anturi hälytti ja takarenkaasta löytyi ruuvi. Sai sitten iltasella auton fixattua, eikä aamulla lähtiessä tarvinnut hässäköidä.
Rengaskohtainen valvonta on, mutta se ei näytä painetta vaan sen onko paine poikkeava jossain renkaassa vai ei.
Minulla oli yhdessä vm. 2005 maasturissa paineiden näyttö ja sitten muuten paljon paremmin varustellussa toisen merkkisessä maasturissa paine-eron varoitus. Makuasia, kummasta pitää. Paineiden näyttösysteemissä on huonona puolena se, että joka pyörään tarvitaan painelähetin, joka nostaa vannesarjan hintaa ja on yksi vikaantumispaikka lisää.
Jos ei muista kalibroida systeemiä, kun vaihtaa renkaat, niin hälytys voi tulla turhan takia.
Mulla ei tarvinnut kalibroida mitään, kun vaihdoin talvipyörät alle. Ajotietokone hoitaa homman ihan itsekseen joka kerta, kun lähtee liikkeelle. Parin sadan metrin jälkeen näyttää jokaisen renkaan paineen ja lämpötilan.
Ja jos ei halua satsata paineantureihin, voi rengaspainevaroituksen koodata toimimaan ABS-antureilla, jolloin näyttää vain vajaapaineisen renkaan sijainnin, mutta ei paine- ja lämpötilatietoja.
Ei minulla vikaantunut yksikään, mutta seuraavalla käyttäjällä järjestelmä lakkasi toimimasta. Itselläni se auto oli käytössä uudesta n. kuuden vuoden ikäiseksi.
Lisäys: siihen aikaanhan rengaspainevalvonta ei ollut pakollinen uusissa autoissa, joten ei se haitannut vaikka lakkasikin toimimasta
Saksassa jos käyt niin se on ihan relevantti ominaisuus, ja jos harvoin ajaa kovaa niin muistutus voi olla ihan tarpeellinen. Siellä R-nopeus, eli 170 km/h moottoritiellä ei ole törkeä rikos kuten Suomessa, se ei ole siellä edes rike.
Kiire laivalle voi houkuttelemaan ajamaan epätaloudellisesti, vaikka se ehkä lohduttaa tankkauslaskua ajatellen jos joku toinen ajaa pakettiautolla ohi.
Tähän autooni voi itse asiassa laittaa kaksi nopeusvaroitusta, koska mikä estää talvirengasrajoituksen käyttöä myös kesäisin ? Käytössä on siis mahdollisuus laittaa autoon kaksi varoitusta eri nopeuksille.
Rengaspainesysteemien kalibroinnista sellainen juttu, että talvirenkaiden vaihtaminen ei aiheuttanut mitään kalibroinin (resetoinnin) tarvetta. Oli kai niin sopivasti samat paineet uusissa renkaissa.
Ei kai sellaisia renkaita saa, jotka eivät sallisi suomalaisten rajoitusten nopeuksia, että siinä mielessä ei rengasnopeusvaroitukselle taida olla todellista käyttöä täällä.
”Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä.
Tiguanin sisarmalli Seat Ateca maksaa ainoastaan 23.288 euroa 115 hevosvoiman versiona. Omasta mielestäni Seat Ateca on parhaimpia auto-ostoksia tällä hetkellä.”
Mielestäni vaikkapa Ford Tourneo Courier on parempi ostos ja se maksaa vain 20954 euroa. Käyttökelpoisemmat tilat. Ford kuljettaa korkeampia kuormia tavaratilassaan ja näkyvyys kuskin paikalta ulos on paljon parempi pitkällä henkilöllä (Atecassa tuulilasin etureuna on selvästi alempana ja taustapeili muodostuu todella häiritsevästi näköesteeksi). Myös sivuliukuovet lapsien käytössä markettien parkkipaikoilla on selvästi parempi ratkaisu kuin Atecan lommoja naapuriautojen kylkiin hakkaavat ovet.
En omista kumpaakaan autoa, mutta olen ajanut molemmilla riittävästi mielipiteen muodostamiseen. Pidin selvästi edullisempaa Fordia parempana näistä kahdesta omaan käyttööni.
Niin kyllähän tuossa Fordissa on erittäin korkeat tilat, vaikkakin tavaratilan pinta-ala on melko pieni. Penkit toki voi kaataa alas. Eri asia on se että voiko penkkien selkänojien päällä kuljettaa mitään raskasta tai likaista jne. Joka tapauksessa hyvä auto esimerkiksi lapsiperheelle.
Pikkupakettiauto on muuten autotyyppinä ihan ok. Vaikkapa omakotiasujalle jolla on usein jotakin kuljetettavaa. Ainakin kakkosautona tämmöinen on hyvä ja huokea.
Esimerkiksi Ruotsista saa runsaat 100.000 ajettuja Mercedes Citaneja 5.500 eurolla. Onko enää halvempaa tapaa autoilla jos tuommoisella ajelee vielä noin 200.000 km tai jopa enemmänkin ? Kilometrit jää aika halvoiksi etenkin pääomamenojen osalta. VW Caddy on toinen hyvä ostovaihtoehto.
Toki noihin autoihin (Caddy ja Citan) mahtuu vain kaksi henkeä.
Pikkupakettiautojen ohjaamohiljaisuutta en ole päässyt testaamaan, saattavat olla hieman meluisia.
Noin kuukausi sitten Seatini niin sanottu "Front Assist" jarrutti ansiokkaasti kun melkein olin ajaa toisen auton perään kiinni hiljaisessa kaupunkiliikenteessä. Tosin olisin kyllä itsekin pystynyt jarruttamaan perään ajon estämiseksi mutta tiukille olisi mennyt.
Ympäristönvalvontajärjestelmä hoiti tehtävänsä mutta turvaväliä kannattaa pitää kaupungissa siinä missä maantiellä. Ennakoivaa ajamista ei kannata unohtaa, se toimii kaikkialla.
Vieläkään en tahdo aina muistaa kytkeä tuota pois rata-ajossa Bemarissani, vaan usein sen huomaa vasta ensimmäisessä jarrutuksessa toisen auton perässä, kun autoni jarruttaa paljon aikaisemmin kuin olisi tarvetta. Toki se huomauttaa mittaristossa, HUD:issa sekä myös äänimerkillä ennen jarrutustakin, mutta siinä tilanteessa ei yleensä ehdi etsiä nappia kojelaudan alaosasta. Sehän palautuu aina auton käynnistyksessä takaisin päälle ja hyvä niin, ettei unohdu pois päältä liikenteessä, vaikkei tähän mennessä olekaan koskaan aktivoitunut tien päällä. 10 vuotta vanhassa kesä-Possussa tuota ei edes ole, joten sen kanssa rata-ajossa on yksi "murhe" vähemmän. B-)
Oma Front Assist tosiaan toimii vasta kun ollaan muutaman metrin päässä toisesta autosta. Puhun nyt jarrutuksesta ja lisätystä jarrutusvalmiudesta. Pelkkä varoituspiippaus tosin saattaa tulla vähän aiemmin, mutta tällöinkin ollaan tosi lähellä toista autoa.
Ensinnäkin, niin olen vain kerran saanut näyttööni tuon isomman varoituskuvion, joka alla olevassa mainosvideossa esiintyy punaisena. Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.
Videon perusteella "Front Assist" siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).
Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin. EU muistaakseni haluaa tuon automaattijarrutuksen pakolliseksi kaikkiin autoihin.
Kai tuosta systeemistä sittenkin on hyötyä. Ensimmäisen asteen varoituskuvio tosin on melko pieni tilanteessa jossa ollaan lähestymässä edellä ajavaa autoa.
Lumisateessa Front Assist ei toiminut, onko niin että tutka on poissa pelistä lumi- ja räntäsateessa ? Toki jos on huono keli, niin silloin tuota autojen välistä turvaväliä on lisättävä muutenkin.
Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.
Ja edellisessä viestissä vielä väitit, ettei järjestelmä hälytä äänimerkin muodossa...
Videon perusteella ”Front Assist” siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).
Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin.
Huh. Auttaisiko esimerkiksi pätkä Seatin nettisivuilta?
<
pre>Lisäapu on aina tervetullutta, etenkin arjen kiireissä. Siksi Atecan mukautuva vakionopeussäädin varoittaa sinua, jos autosi ja edessä ajavan ajoneuvon välinen etäisyys pienenee. Jos kuljettaja ei reagoi tähän, Front Assist -järjestelmä hidastaa ajoneuvoa. Jalankulkijoiden suojajärjestelmä Pedestrian Protection havaitsee auton edessä liikkuvat jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti.
http://www.seat.fi/carworlds/suv-ateca/safety.html
"Front Assist with city emergency braking."
Automaattijarrutus tulee näköjään kyseeseen kaupunkioloissa, alle kolmenkympin nopeuksissa. Ymmärrettävistä syistä en ole vielä tätä automaattijarrutusta päässyt testaamaan tosioloissa.
Ainakin Seat Atecassa "Front Assist" kuuluu jo halvimpaan varustelutasoon, joka on tuo Reference-varustelu.
Hätäjarrutustehostus (bas) on kuulunut käsittääkseni pakollisiin härveleihin Euroopan markkinoilla jo jonkin aikaa. Ja on siis eri asia kuin automaattinen hätäjarrutus.
Eri merkkien törmäysvaroittimet äänimerkein tai ilman eivät vaikuta bas:in toimintaan
Tehostus aktivoituu jos kaasun noston jälkeen jarrutus alkaa nopeasti.
Tähän ei vaikuta tutkan/kameran huurteisuus tai lumisuus.
Törmäysvaroittimen herkkyyttä on monessa merkissä mahdollista itse säätää omaan ajoon sopivaksi. Mutta jos se tuntuu aina olevan liian herkällä, ehkä ajoa kannattaa rauhoittaa.
Seat myöntää WLTP-hintatakuun.
"Uusi WLTP-päästönormi astuu voimaan Euroopassa kaikkien myytävien autojen osalta 1.9.2018 ja nykyisin voimassa oleva NEDC-päästönormi lakkaa kaikilta osin. Uuden WLTP-päästönormin myötä autojen ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot vastaavat nykyistä paremmin käytännön ajo-olosuhteita. Näin ollen ilmoitetut kulutus- ja päästötiedot – ja sitä kautta myös hinnat – yleisesti ottaen nousevat, vaikka autojen teknologia säilyisi samana.
Myönnämme SEAT-mallistolle WLTP-hintatakuun 31.8.2018 mennessä tilattuihin autoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että NEDC-päästönormin mukaisena tilattavan, mutta mahdollisesti WLTP-päästönormin mukaisena toimitettavan auton autoverollinen kauppahinta säilyy tilaushetken mukaisena.
Lue lisää WLTP-päästönormista näiltä sivuilta."
Hyundaissa on näin hieno eri renkaiden ilmanpaineen osoitin, Seatista ei tällaista löydy, auto vaan ilmoittaa ei-yksilöidysti että renkaiden paineissa on häikkää. Hyundaihin tulee ilmoitus rengaskohtaisesti. Sinänsä aika tyylikästä.
Rengaspaineiden valvontahan tuli pakolliseksi varusteeksi muistaakseni 2014. Taitaa suurimmassa osassa autoja olla toteutettu ABS-jarruanturointiin liittyvällä pyörintänopeuden valvonnalla, jolloin painearvoja ei saa ulos.
Minustakin paineiden näyttö olisi sivistynyt toteutus, itselläni sellainen oli yhdessä autossa. Nykyisessäkään ei näytetä paineita vaan valvotaan pyörintää.
Kun vaihdetaan talvi/kesärenkaat kumpikin järjestelmä pitää kalibroida, muuten tod. näk. tulee häiriöilmoitus turhaan.
Tuo rengaspainenäyttöhän on ollut ainakin BMW:ssä arkipäivää jo vuosikausia, myös renkaiden lämpötilanäytön osalta. Se on erittäin kätevää rata-ajossakin. Ja jos toisen puolen renkaat ovat esim. auringon paahteesta selvästi lämpimämmät, ei ole mitään syytä laskea niiden paineita samalle tasolle kylmempien renkaiden kanssa.
Joo, minullakin oli rengaspainenäyttö jo vuoden 2005 mallin maasturissa, mutta ehkä renkaiden paineantureiden kustannus on syynä, että tavallisemmin taitaa valvonta olla pyörintänopeuden valvontaan perustuva, jolloin painearvoa ei ole mahdollista näyttää. Tärkeintähän on kuitenkin, että paineita valvotaan. Itselläni on yksi kokemuskin anturoinnin hyödyllisyydestä vuokra-autossa työreissulla, kun asiakkaan luota illalla hotelliin palatessa anturi hälytti ja takarenkaasta löytyi ruuvi. Sai sitten iltasella auton fixattua, eikä aamulla lähtiessä tarvinnut hässäköidä.
Talvirenkaissa ilmeisesti on eri pyörintänopeus kuin kesärenkaissa.
Kyllähän tuossa Volvossakin näköjään jonkinlainen rengaskohtainen erittely on, kohta 1.10 videossa.
taas näitä volvo juttuja joka ketjussa
Rengaskohtainen valvonta on, mutta se ei näytä painetta vaan sen onko paine poikkeava jossain renkaassa vai ei.
Minulla oli yhdessä vm. 2005 maasturissa paineiden näyttö ja sitten muuten paljon paremmin varustellussa toisen merkkisessä maasturissa paine-eron varoitus. Makuasia, kummasta pitää. Paineiden näyttösysteemissä on huonona puolena se, että joka pyörään tarvitaan painelähetin, joka nostaa vannesarjan hintaa ja on yksi vikaantumispaikka lisää.
Jos ei muista kalibroida systeemiä, kun vaihtaa renkaat, niin hälytys voi tulla turhan takia.
Montako paineanturia sulla vikaantui?
Mulla ei tarvinnut kalibroida mitään, kun vaihdoin talvipyörät alle. Ajotietokone hoitaa homman ihan itsekseen joka kerta, kun lähtee liikkeelle. Parin sadan metrin jälkeen näyttää jokaisen renkaan paineen ja lämpötilan.
Ja jos ei halua satsata paineantureihin, voi rengaspainevaroituksen koodata toimimaan ABS-antureilla, jolloin näyttää vain vajaapaineisen renkaan sijainnin, mutta ei paine- ja lämpötilatietoja.
"Kalibrointi" on vain yhden "napin" painallus sen jälkeen kun renkaissa on oikeat paineet. Omassa autossa painetaan kerran "set".
Paineanturi-järjestelmän etuna kai on suurempi tarkkuus verrattuna tähän "pyörintäjärjestelmään".
Ei minulla vikaantunut yksikään, mutta seuraavalla käyttäjällä järjestelmä lakkasi toimimasta. Itselläni se auto oli käytössä uudesta n. kuuden vuoden ikäiseksi.
Lisäys: siihen aikaanhan rengaspainevalvonta ei ollut pakollinen uusissa autoissa, joten ei se haitannut vaikka lakkasikin toimimasta
Juu ei se kalibrointi sen kummempi asia ole kuin, mitä H-G sanoo. Ehkä parempi sana olisikin resetointi tai nollaus auton toimintonäytöltä.
Talvirenkaille saa Seatissa asetettua erillisen nopeusvaroituksen.
Miten olenkaan ennen pärjännyt ilman tätä ominaisuutta ?
Saksassa jos käyt niin se on ihan relevantti ominaisuus, ja jos harvoin ajaa kovaa niin muistutus voi olla ihan tarpeellinen. Siellä R-nopeus, eli 170 km/h moottoritiellä ei ole törkeä rikos kuten Suomessa, se ei ole siellä edes rike.
Kiire laivalle voi houkuttelemaan ajamaan epätaloudellisesti, vaikka se ehkä lohduttaa tankkauslaskua ajatellen jos joku toinen ajaa pakettiautolla ohi.
Tähän autooni voi itse asiassa laittaa kaksi nopeusvaroitusta, koska mikä estää talvirengasrajoituksen käyttöä myös kesäisin ? Käytössä on siis mahdollisuus laittaa autoon kaksi varoitusta eri nopeuksille.
Rengaspainesysteemien kalibroinnista sellainen juttu, että talvirenkaiden vaihtaminen ei aiheuttanut mitään kalibroinin (resetoinnin) tarvetta. Oli kai niin sopivasti samat paineet uusissa renkaissa.
Ei kai sellaisia renkaita saa, jotka eivät sallisi suomalaisten rajoitusten nopeuksia, että siinä mielessä ei rengasnopeusvaroitukselle taida olla todellista käyttöä täällä.
”Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä.
Tiguanin sisarmalli Seat Ateca maksaa ainoastaan 23.288 euroa 115 hevosvoiman versiona. Omasta mielestäni Seat Ateca on parhaimpia auto-ostoksia tällä hetkellä.”
Mielestäni vaikkapa Ford Tourneo Courier on parempi ostos ja se maksaa vain 20954 euroa. Käyttökelpoisemmat tilat. Ford kuljettaa korkeampia kuormia tavaratilassaan ja näkyvyys kuskin paikalta ulos on paljon parempi pitkällä henkilöllä (Atecassa tuulilasin etureuna on selvästi alempana ja taustapeili muodostuu todella häiritsevästi näköesteeksi). Myös sivuliukuovet lapsien käytössä markettien parkkipaikoilla on selvästi parempi ratkaisu kuin Atecan lommoja naapuriautojen kylkiin hakkaavat ovet.
En omista kumpaakaan autoa, mutta olen ajanut molemmilla riittävästi mielipiteen muodostamiseen. Pidin selvästi edullisempaa Fordia parempana näistä kahdesta omaan käyttööni.
Niin kyllähän tuossa Fordissa on erittäin korkeat tilat, vaikkakin tavaratilan pinta-ala on melko pieni. Penkit toki voi kaataa alas. Eri asia on se että voiko penkkien selkänojien päällä kuljettaa mitään raskasta tai likaista jne. Joka tapauksessa hyvä auto esimerkiksi lapsiperheelle.
Pikkupakettiauto on muuten autotyyppinä ihan ok. Vaikkapa omakotiasujalle jolla on usein jotakin kuljetettavaa. Ainakin kakkosautona tämmöinen on hyvä ja huokea.
Esimerkiksi Ruotsista saa runsaat 100.000 ajettuja Mercedes Citaneja 5.500 eurolla. Onko enää halvempaa tapaa autoilla jos tuommoisella ajelee vielä noin 200.000 km tai jopa enemmänkin ? Kilometrit jää aika halvoiksi etenkin pääomamenojen osalta. VW Caddy on toinen hyvä ostovaihtoehto.
Toki noihin autoihin (Caddy ja Citan) mahtuu vain kaksi henkeä.
Pikkupakettiautojen ohjaamohiljaisuutta en ole päässyt testaamaan, saattavat olla hieman meluisia.
Noin kuukausi sitten Seatini niin sanottu "Front Assist" jarrutti ansiokkaasti kun melkein olin ajaa toisen auton perään kiinni hiljaisessa kaupunkiliikenteessä. Tosin olisin kyllä itsekin pystynyt jarruttamaan perään ajon estämiseksi mutta tiukille olisi mennyt.
Ympäristönvalvontajärjestelmä hoiti tehtävänsä mutta turvaväliä kannattaa pitää kaupungissa siinä missä maantiellä. Ennakoivaa ajamista ei kannata unohtaa, se toimii kaikkialla.
Vieläkään en tahdo aina muistaa kytkeä tuota pois rata-ajossa Bemarissani, vaan usein sen huomaa vasta ensimmäisessä jarrutuksessa toisen auton perässä, kun autoni jarruttaa paljon aikaisemmin kuin olisi tarvetta. Toki se huomauttaa mittaristossa, HUD:issa sekä myös äänimerkillä ennen jarrutustakin, mutta siinä tilanteessa ei yleensä ehdi etsiä nappia kojelaudan alaosasta. Sehän palautuu aina auton käynnistyksessä takaisin päälle ja hyvä niin, ettei unohdu pois päältä liikenteessä, vaikkei tähän mennessä olekaan koskaan aktivoitunut tien päällä. 10 vuotta vanhassa kesä-Possussa tuota ei edes ole, joten sen kanssa rata-ajossa on yksi "murhe" vähemmän. B-)
Oma Front Assist tosiaan toimii vasta kun ollaan muutaman metrin päässä toisesta autosta. Puhun nyt jarrutuksesta ja lisätystä jarrutusvalmiudesta. Pelkkä varoituspiippaus tosin saattaa tulla vähän aiemmin, mutta tällöinkin ollaan tosi lähellä toista autoa.