Poliisin hätävalot

9 kommenttia

Hei

minulle on sattunut pari kertaa Poliisin kanssa niin,että ovat näyttäneet minulle kaikkia mahdollisia vilkku/hätävaloja mitä poliisilta löytyy ei kuitenkaan sireeniä.

1.Kerta:ajoin kapealla tiellä kahden nyppylän väliä ja olin juuri noiden nyppylöiden
pohjalla kun vastaan tuli poliisi auto ja samalla he näyttivät minulle noita valoja.Aihe oli kyllä oikein koska ajoin alamäessä ylinopeutta siitä ei ole epäilystä.Ko.tiellä ei ollut piennarta eikä busssipysäkkejä,jotenkä ajoin noin 5km ja pääsin pysähtymään vasta bensa-aseman pihaan.Matkalla bensa-asemalle he näyttivät kyllä pari kertaa noita valoja.
Matkalla oli kyllä useita omakotitaloja.Olisiko minun pitänyt ajaa jonkun niistä pihaan sakkojen kirjoittamista varten.
2.Kerta:ajoin illalla kaupungissa nopeusrajoituksen mukaisesti,mutta yhtäkkiä taakseni tuli poliisiauto etäisyys noin 3 metriä ja näytti samoin noita valoja.
Syy selvisi ajoin autoliikkeen autolla.Olin juuri ostanut auton eikä omistajan muutos ollut ehtinyt rekisteriin.

Nyt kysymykseni kuuluu:jos poliisi näyttää noitä pysähtymisvaloja niin pitääkö auto heti pysäyttää eli liinat kiinni vai missä?
1.Kerrassa jos olisin pysähtynyt siihen paikkaan niin siitä olisi syntynyt vaarallinen tilanne kahden nyppylän välissä.
2.kerrassa poliisi auto olisi ajanut minun perääni.

Kiitos,Jukka

  
  • Maalaisjärkeä käyttämällä kuten toimit riittänee tilanteessa kuin tilanteessa. Nuoremmat virkaintoiset poliisit poliisiautossa saattavat käyttäytyä kuin nuoret varsat laitumella ja toiminta puheineen on sen mukaista, mutta kokeneemmat eivät turhista hötkyile. Eivät joutaviin asioihin edes puutu tai selvinnee harkinnanvaraisesta asiasta pelkällä huomautuksella.

    Muistan nuorempana kun oli kiire keretä tankkaamaan menopeli ennen, kuin huoltoasema menee kiinni. Poliisi tokaisi mihin niin kiire kun ei meinaa perässä pysyä, totesin vain tankkaamaan. Selvisin huomautuksella, vanhempi konstaapeli ymmärsi asian kun kotiin oli matkaa vielä melkoisesti. Noudattamalla liikennesääntöjä liikenteessä pärjää parhaiten ja pystyy ennakoimaan tilanteita paremmin etukäteen. Ja mitä vanhemmaksi tulee sen paremmin tuo tuntuu luonnistuvan.

      
  • Hei

    Kiitos Tracktesti.

    Kysyjälle vastattiin.Tämä oli tässä.

    T:jukka

      
  • "Nyt kysymykseni kuuluu:jos poliisi näyttää noitä pysähtymisvaloja niin pitääkö auto heti pysäyttää eli liinat kiinni vai missä?"

    Ensimmäisessä turvallisessa paikassa.

      
  • Takaani tuli Skoda, maskin sisällä alkoivat punaiset valot vilkkua sinisten ohella.
    Pysähdyin bussipysäkille ja kysyin mitä on asiaa.
    Poliisiksi esittäytynyt mies totesi minun rikkoneen lakia, koska puntoni sisällä olleiden jalkalistojen päät olivat 10 cm sivuikkunasta kuormakorista ulkona, sivupeilin varressa.
    Tästä sain 14 päiväsakkoa. Valitettuani asiasta syyttäjä totesi rikoksen olleen vähäinen eikä siten aiheuttaneen vaaraa kansalaisten turvallisuudelle.
    Syyttäjä teki syyttämättä jättämispäätöksen.
    Niin että kaikkea sitä virkaintoisuutta...

      
  • Hyvä esimerkki poliisivaltiosta! ...sanoisi varmaan eräs kirjoittajanimimerkki?

      
  • Ja sanoikin.

      
  • Niinkö?

      
  • Ajoin viime vuosituhannen puolella pakettiautolla, jossa oli laillista ainoastaan se, että autoa ei ollut varastettu. Se ei ollut rekisterissä, ei katsastettu, ei vakuutettu. Siinä oli omatekoiset lasikuituiset kopiokilvet ja niin edelleen. Perääni ilmestyi poliisiauto. Kuten aikaisemmista kirjoituksistani moni lukija varmaan tietää, ahdistun tuollaisissa tilanteissa, ja nimenomaan nyt oli syytä ahdistumiseen. Niinpä käännyin seuraavasta risteyksestä oikealle, ettei tarvitsisi ajaa poliisiauton edellä. No, kävi niin kuin oli odotettua, eli poliisin epäilykset heräsivät, ja poliisiauto kääntyi perääni. Hetken päästä sen punaiset ja siniset valot alkoivat loistaa. Käännyin edessä olevan tielaitoksen varikkoalueen parkkipaikalle ja pysäytin auton.

    Tuossa vaiheessa pidin varmana, että seuraavan yön taidankin vaihteeksi viettää poliisin putkassa. Kun poliisi nousi autostaan, yritin avata oman autoni ovea. Lukko oli kuitenkin epäkunnossa, eikä ovi auennut, vaikka vedin kahvasta ja ryskytin sitä täysin voimin. Jouduin avaamaan sivuikkunan ja työntämään käteni ulos ja avaamaan oven ulkopuolisesta ovenkahvasta... tai eiväthän ne mitään "kahvoja" ole. Tässä vaiheessa poliisi oli jo ehtinyt autoni vierelle.

    "Ulkoa avattavaa mallia", poliisimies kommentoi. Ajattelin, että tyyppi näkee heti, että auto on katsastamaton. "Olet laittanut vanhan auton liikenteeseen", poliisi jatkoi. No, olihan auto jo 30 vuotta vanha, vaikka en itse sitä minään autovanhuksena pitänytkään. Vaikka vapisin kuin sydänkohtauksen partaalla, yritin vastata huolettomasti, että joo... tai mitä nyt sain suustani tulemaan. Odotin, milloin tulee pyyntö näyttää rekisteriote. "Näyttäkääpä... ajokortti", poliisi pyysi kaivaen samalla alkometria taskustaan. Kaivoin rahakukkaron kassistani ja vedin ajokortin esille vapisevin käsin. Poliisi tarkasti ajokortin ja ojensi alkometrin. Tulos nolla, niin kuin pitikin. Poliisi antoi ajokortin takaisin.

    Arvelin, että poliisi aivan kiusallaan pitkittää lopullista kysymystä näyttää rekisteriote. Jostakin käsittämättömästä syystä kysymystä ei koskaan tullut. Sen sijaan poliisi kurkisteli autoni perälle ja katseli ikkunoiden läpi, mitä minulla on kyydissäni."Näkyy olevan hitsauslaitteita mukana, remonttiako olet menossa tekemään”, poliisi kysyi. Tässä vaiheessa sain hieman itsevarmuuttani palautettua ja vastasin, että joo, olen menossa korjaamaan mitä nyt olinkin menossa korjaamaan. Tarkoitukseni oli ohjailla keskustelua niin, ettei rekisteriote tulisi enää poliisin mieleen. Kierreltyään vielä vähän aikaa autoni ympärillä poliisit poistuivat paikalta, saattoivatpa vielä toivottaa hyvää illanjatkoa, vai kuvittelenko tämän jo...

    Kun poliisit olivat poistuneet, istuin autossa jonkinlaisen jälkishokin vallassa, kunnes verenkierto alkoi palata jäseniini. Shokkia seurasi masennus ja mitä kaikkia mielentiloja yleensä seuraa. Jatkoin kuitenkin matkaani 80 kilometrin päähän, mihin olin ollut menossa. Reittivalintani tosin poikkesi tavanomaisesta siten, yritin valita mahdollisimman riskittömän reitin. No, eihän sellaisia taida ollakaan. Jossakin vaiheessa hitsailinkin vielä niin kuin oli ollut aikomus. Ei kuitenkaan enää samana iltana.

    Ajoin myöhemmin saman reitin toiseen suuntaan, mutta tuon tapauksen jälkeen vähensin yleisillä maanteillä ajamisia kyseisellä autolla. Joitakin pakollisia keikkoja tein vielä, mutta ei enää monta. Hermoilu oli liian rankkaa. Kaikkien aikojen viimeisin reissu taisi olla se, kun haettiin autotrailerilla yksi vanha kuplavolkkari eräästä tallista.

    Tietysti olisin ajanut mieluummin autolla, jossa kaikki on kunnossa, mutta taloudelliset syyt saavat joskus rikkomaan lakeja silloin, kun siitä ei ole suoraa haittaa kenellekään. Hitsauslaite ei mahtunut henkilöauton peräluukkuun, ja hitsaus oli pakko tehdä.

      
  • SO2001:
    Kierreltyään vielä vähän aikaa autoni ympärillä poliisit poistuivat paikalta, saattoivatpa vielä toivottaa hyvää illanjatkoa

    Ja mikähän mahtoi olla pointtisi?

    Aiemmin olet väittänyt, että poliisi on kansakunnan vihollinen #1 ja ihmisenä lähes sadisti, koska on moiseen ammattiin hakeutunut?

    Toimiko poliisi mielestäsi oikein, väärin vai jotakin muuta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit